quote:
Op vrijdag 9 juni 2017 07:54 schreef Mr_Klaasje het volgende:[..]
Er zijn een aantal aspecten in ETCS die maken dat winst niet per definitie voor het oprapen ligt. De bepaling van de remwegen is bijvoorbeeld wat aan de conservatieve kant. Dat betekent dat goederentreinen veel langere remwegen krijgen waardoor de ruimte tussen een goederentrein en de voorliggende trein veel groter dan nu moet zijn als een beetje snelheid gemaakt moet worden. Hetzelfde aspect speelt mee bij reizigerstreinen die wat harder rijden (ongeveer 100 km/h en sneller), de remwegen worden langer wat voor langere opvolgtijden zorgt.
In de basis zou de plaatsing van een blokgrens veel makkelijker moeten zijn. Dat wil niet zeggen dat dit zo is. Zo wil men nog steeds voldoende zichtlengte op een StopMarkeerBord hebben, net als bij een sein. Zo zijn er wel meer regels die het lastig maken.
Niet om het een of ander, maar heb je überhaupt wel eens zelf een trein gereden onder ERTMS? Ook op hogere snelheden? Of als je vlak achter een andere trein aan rijdt waarbij je elkaar op blokafstand volgt? En dan bedoel ik echt zelf gereden en niet met een of andere simulator.
En datzelfde vervolgens onder ATB.
Je zult namelijk merken dat je onder ERTMS veel eenvoudiger op korte afstand kan blijven rijden met een redelijk normale en vooral gelijkblijvende snelheid.
Probeer je dat onder ons huidige seinstelsel, dan zal je, afhankelijk van de blokken, een heel eind verder achter de trein aan moeten hobbelen. In theorie is de opvolgtijd onder ATB en het huidige seinstelsel vrij snel, maar in de praktijk kom je überhaupt niet tot die waardes.
Zelfs mét conservatieve remwegen, zelfs mét conservatieve plaatsing van een SMB is de winst voor de machinist enorm, mits het traject goed is aangelegd. En nogmaals: met die aanleg en het correcte ontwerp daarvan (en uiteraard met de materieelombouw) zijn we momenteel bezig.
Oh en die goederentreinen moesten verboden worden
[ Bericht 10% gewijzigd door MTL op 09-06-2017 09:49:56 ]