abonnement Unibet Coolblue
pi_171534347
Hey allemaal,

Ik ben in oktober in mijn nieuwe huis gaan wonen.

Nu is het zo dat ik beneden vloerverwarming heb en op de boven verdiepingen radiatoren.

Alleen heb ik het idee dat het verbruik erg hoog is. Helemaal de eerste paar maanden, de laatste maand heb ik de vloerverwarming op de laagste stand gezet. (Niet uit)

Nu blijf ik een verbruik houden van zo'n 0,080 gj per dag. Warm water zit er ook bij maar na her douchen zag ik dat dat ongeveer 0,010 gj verbruik extra gaf.

Op andere momenten blijft die gewoon doorlopen. 0,080 gj lijkt niet veel maar is toch bijna gelijk aan 2,5m2 gas. Ik heb het idee dat dat aardig hoog is.

Tevens is het in huis gewoon 25/26 en soms zelfs 27 graden met het warme weer.

Huis is gebouwd in 2016, dus ook goed geïsoleerd.

Iemand enig idee of het kwaad kan om de vloerverwarming helemaal uit te zetten en dmv een tijdschakelaar tijdens de warme maanden een uurtje te laten draaien. Om zo roest vorming/verstopping te voorkomen.

Mocht iemand in een zelfde situatie zitten en/of hetzelfde hebben gehad, hoor ik graag de oplossing ;-)

Alvast bedankt!
pi_171536683
Voelt de aanvoer van de VV unit warm aan?

Ik zou de test gewoon doen, stekker van de unit eruit en dan even de kraan van de unit dicht.
Als je dan nog steeds verbruik hebt dan is er iets met je radiatoren.

Nu ben ik niet helemaal actueel met de nieuwe units, maar die units van voorheen hadden een ingebouwde platenwisselaar, wordt die niet warm gehouden om zo snel warm water kunnen krijgen?

Dat je huis nu warm is dat is niet raar denk ik, dat is het nadeel van goed geïsoleerd en waarschijnlijk veel beton.
De warme komt er niet zo snel in maar als deze eenmaal in het huis zit dan is het ook niet snel weer koel.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_171537527
Wij hebben op de pomp van de vloerverwarming nu een timer gezet waardoor hij 2 keer per dag een half uurtje draait om soepel te blijven. En dit scheelt echt enorm in het verbruik.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_171537723
Is de vloerverwarming gekoppeld aan de thermostaat aan de muur?
.
pi_171538304
Ik ga de genoemde zaken morgen na het werk even bekijken.

Als het goed is de thermostaat idd gelinkt aan de vloerverwarming, alleen heeft de vloerverwarming zelf ook nog 2 knoppen die je kan instellen.

Hetgeen wat thinkk-pinkk zegt zat ik inderdaad ook aan te denken.

Maar sowieso ga ik het eerst even testen zoals junkiexp aanheeft.

Alvast bedankt voor de tips!
pi_171538399
1x per week een CV pomp laten draaien is genoeg. Veel ketels hebben zo'n instelling.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171541560
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 22:44 schreef blomke het volgende:
1x per week een CV pomp laten draaien is genoeg. Veel ketels hebben zo'n instelling.
Hoi Blomke,

Gaat dat ook op voor vv in combinatie met stadsverwarming?
pi_171542011
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 06:47 schreef DaRealDeal het volgende:

[..]

Hoi Blomke,

Gaat dat ook op voor vv in combinatie met stadsverwarming?
Een CV pomp is een CV pomp. Dus het verschil tussen een eigen ketel en een SV systeem zie ik 1-2-3 niet
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171544044
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 08:20 schreef blomke het volgende:

[..]

Een CV pomp is een CV pomp. Dus het verschil tussen een eigen ketel en een SV systeem zie ik 1-2-3 niet
Ik wel, deze functie zit niet ingebouwd in de pomp maar wordt aangestuurd door de regeling van de ketel zelf.
Overigens zou ik als ik TS was voor een pompschakelaar gaan.



Dan heb je een voeler op de aanvoer van je vv zitten en die zet de pomp pas aan als deze warmte detecteert.
Daarnaar laat dit apparaat de pomp 1x in de zoveel tijd even draaien om vastzitten te voorkomen.
1x in de week is overigens ruim voldoende inderdaad.

Maar als het nieuwbouw is dan heeft TS een toerengeregelde pomp op zijn unit zitten met een flowsensor die automatisch de druk aanpast aan de inkomende druk.
Dus dat wil zeggen dat als er geen flow is de pomp ook niet of nauwelijks zal draaien.
Dus dan is het eigenlijk niet nodig.

Maar een foto zegt meer als duizend woorden :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_171544155
De pomp voor de vloerverwarming zit hier ook los van de ketel hoor. Die hangt op zolder. De pomp voor de vloerverwarming zit in de trapkast.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_171544348
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 10:55 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
De pomp voor de vloerverwarming zit hier ook los van de ketel hoor. Die hangt op zolder. De pomp voor de vloerverwarming zit in de trapkast.
Heb ik gezegd dat het anders was? ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  donderdag 8 juni 2017 @ 12:12:53 #12
6468 zuigmarmot
Kratjes kunnen nu ook voorin
pi_171545690
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 08:20 schreef blomke het volgende:

[..]

Een CV pomp is een CV pomp. Dus het verschil tussen een eigen ketel en een SV systeem zie ik 1-2-3 niet
Het water in een stadsverwarmings systeem zit veel meer troep in

Bedenk ook even goed: normaal in een stadsverwarmingssysteem is of de thermostaat gekoppeld aan een centrale klep dus voor aanvoer voor het hele huis of per radiator middels een thermostaatknop. Bij het mengen van systemen goed opletten en blijven nadenken. Je zou niet de eerste zijn die bij stadsverwarming vloerverwarming aanlegt en zijn centrale thermostAat daaraan koppelt en de normale aanvoerklep verwikderd. Dan blijft de stadsverwarming dus roeleren over de radiatoren heen en als deze uit staan nog steeds via de bypass van de voetventielen en dus verwarm je je huis met de leidingen naar de radiatoren toe. Toch ben je dan blij dat ze niet de doorstroom meten maar alleen het warmteverschil tussen aanvoerwater en afvoerwater
Reverend John Hicks: No. Those creatures were demons, creatures of
Satan inhabiting the bodies of our dead. And the demons are still
loose in this world, and the dead must be spiked.
pi_171545927
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 12:12 schreef zuigmarmot het volgende:
Het water in een stadsverwarmings systeem zit veel meer troep in
Hoe weet je dat? Denk dat de SV-ketel wel een vuilfilter heeft; die willen in hun grote ketels geen vervuild ketelwater.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171547053
Veel reacties! Alvast bedankt!

Ik heb vanochtend de stekker eruit getrokken en zal als ik straks thuis ben kijken of er verbruik is geweest.

Tevens zal ik een foto plaatsen van het systeem. Dat zal misschien het een en ander nog duidelijker maken.

Zo'n pompschakelaar had ik inderdaad begrepen dat het misschien wel slim is die aan te schaffen.
  donderdag 8 juni 2017 @ 15:28:33 #15
6468 zuigmarmot
Kratjes kunnen nu ook voorin
pi_171549669
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 12:25 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe weet je dat? Denk dat de SV-ketel wel een vuilfilter heeft; die willen in hun grote ketels geen vervuild ketelwater.
Omdat ik zelf helaas stadsverwarming heb, en ook radiatoren heb vervangen en verplaatst. Dat is gewoon zwart met veel grotere deeltjes erin
Reverend John Hicks: No. Those creatures were demons, creatures of
Satan inhabiting the bodies of our dead. And the demons are still
loose in this world, and the dead must be spiked.
pi_171549690
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 15:28 schreef zuigmarmot het volgende:
Omdat ik zelf helaas stadsverwarming heb, en ook radiatoren heb vervangen en verplaatst. Dat is gewoon zwart met veel grotere deeltjes erin
Helaas..hoezo helaas?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171550333
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 15:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Helaas..hoezo helaas?
Geen modulerende regeling dus bij radiatoren heb je een stuk minder comfort.
Voor vloerverwamring ga je het verschil niet merken.

Daarnaast vinden mensen het duur maar die vergeten dan vaak de onderhoudskosten en aanschaf kosten van een cv ketel.
Ik heb zelf ook stadsverarming en het is wel een heel betrouwbaar systeem, er valt alleen niet veel fine te tunen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_171550630
quote:
2s.gif Op donderdag 8 juni 2017 15:50 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Geen modulerende regeling dus bij radiatoren heb je een stuk minder comfort.
Voor vloerverwamring ga je het verschil niet merken.

Daarnaast vinden mensen het duur maar die vergeten dan vaak de onderhoudskosten en aanschaf kosten van een cv ketel.
Ik heb zelf ook stadsverarming en het is wel een heel betrouwbaar systeem, er valt alleen niet veel fine te tunen.
Ik heb zelf stadsverwarming en wel een modulerend systeem.
Er is een aparte "kring" met CV pomp die water in de rondte pompt die gaat door alle radiatoren heen.
Wanneer daar niet genoeg warmte meer in zit word er een beetje heet water vanaf de stadsverwarming de kring in gelaten, en het koude water weer eruit gelaten naar de retourleiding.

Best comfortabel al zeg ik het zelf.
pi_171554605
Net weer gekeken en hij heeft in 11 uur tijd toch nog wat verbruikt.
Toen ik wegging stond de meter op 30.988 GJ en net stond die op 31.017 GJ

Dat zou betekenen dat die op 24 uur ongeveer 0.065 GJ verbruikt, wat volgens mij ongeveer gelijk staat aan zo'n 2 m2 gas. Dat vind ik aardig hoog heel eerlijk gezegd. Dat zou ergens vandaan moeten komen.

Ik voeg een paar foto's toe van de vloerverwarmingsinstallatie, misschien schept dat wat meer duidelijkheid. Ik had vanochtend voordat ik ging werken de stekker van de pomp eruit gehaald.

De radiatoren staan op het sterretje(stand). Ik kan bij de knoppen een pinnetje wegtrekken en ze dan nog verder "dicht" draaien. Maar geen idee of dit nut heeft of uberhaupt goed is.

Alvast bedankt voor de tips en tools!



pi_171556008
Wij hebben precies hetzelfde systeem. Niet helemaal handig maar met die timer erop verbruikt hij niet zoveel.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_171556966
Ik zie een klasse A pomp, een electrische klep bovenin en een draadje dat het geheel stuurt, dat in de muur verdwijnt.
.
pi_171559175
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 19:59 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Wij hebben precies hetzelfde systeem. Niet helemaal handig maar met die timer erop verbruikt hij niet zoveel.
Welke stekker zit er in de timer dan? Die van de adapter of de gewone?

Had vandaag de gewone eruit van de pomp volgens mij, het lampje ging ook uit.

Alleen was er dus nog aardig verbruikt nadat ik thuis kwam.

En in principe zou ik zeggen als ik niet thuis ben hoeft er ook nergens iets van verbruikt te worden.

Uiteraard wel stroom maar dat is een ander verhaal ;-)
pi_171559194
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 20:30 schreef Fer het volgende:
Ik zie een klasse A pomp, een electrische klep bovenin en een draadje dat het geheel stuurt, dat in de muur verdwijnt.
Klopt inderdaad, enig idee waardoor het verbruik zou kunnen komen?
pi_171560088
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 15:58 schreef Nixxor het volgende:

[..]

Ik heb zelf stadsverwarming en wel een modulerend systeem.
Er is een aparte "kring" met CV pomp die water in de rondte pompt die gaat door alle radiatoren heen.
Wanneer daar niet genoeg warmte meer in zit word er een beetje heet water vanaf de stadsverwarming de kring in gelaten, en het koude water weer eruit gelaten naar de retourleiding.

Best comfortabel al zeg ik het zelf.
Interessant, werk dat gescheiden met een wisselaar oid?
Kan je daar eens een foto van maken, ben erg benieuwd.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_171560136
@TS, ik zie een A label pomp dus dan heeft een pompschakelaar niet heel veel nut eigenlijk.
Er zit ook een klep in de aanvoer van je vv unit, die wordt bediend door een kamerthermostaat gok.
Als die niet vragend staat dan komt het verbruik iig niet van je vv.

Kan je eens een foto maken van stadsverwarming unit.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_171560220
Dit nog gevonden op het Eneco forum:

quote:
Hi WRVH,

Welkom op de Community! Ik kan me goed voorstellen dat jij je afvraagt hoe er nog verbruik mogelijk is, terwijl u geen gebruik maakt van warmte. Het lijkt inderdaad of er geen warmte wordt verbruikt, maar dat is wel het geval. Om snel warm tapwater te kunnen leveren wordt een deel van de warmte-installatie namelijk continu warm gehouden. Hierdoor is er altijd snel warm water beschikbaar. Dit is hetzelfde als bij een moderne combi-ketel, hierbij is altijd een klein voorraadvaatje aanwezig waarin water wordt warm gehouden.

De onderdelen van de warmte-installatie waar je warmtapwater wordt warmgehouden is voor een groot deel geïsoleerd, maar ondanks deze isolatie is er altijd sprake van enig warmteverlies. Vandaar dat het op temperatuur houden van je installatie enig warmteverbruik oplevert, wat door je warmtemeter wordt geregistreerd. Het warmteverlies is ongeveer op jaarbasis 1 GJ. Weet je zo voldoende?

Groet, Audrey
Dus de wisselaar voor je warm water wordt altijd warm gehouden om snel warm water te krijgen zoals ik al vermoede.
Dat kan (een deel) van je probleem zijn.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_171560462
quote:
2s.gif Op donderdag 8 juni 2017 22:08 schreef junkiexp het volgende:
Dit nog gevonden op het Eneco forum:

[..]

Dus de wisselaar voor je warm water wordt altijd warm gehouden om snel warm water te krijgen zoals ik al vermoede.
Dat kan (een deel) van je probleem zijn.
1 GJ zou dat dan moeten zijn maar het verbruik ligt een stuk hoger. 0,050 per dag als ik laag aanhoud, zonder verbruik door mijzelf of vriendin. Trek je dat een jaar door dan is er 18 GJ verdwenen. In verhouding met 1 GJ is dat natuurlijk erg veel.

Zal morgen een foto maken van de unit.

Zit te denken om de radiatoren helemaal uit te draaien om te kijken wat dat doet, enig idee of dat kwaad kan? Ivm roestvorming of verstopping?

Ga er uiteindelijk wel achter komen wat het verbruik zo veel meer maakt ;-)

1GJ is zo'n 25 euro dus dat loont de moeite 😉
pi_171560572
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 22:19 schreef DaRealDeal het volgende:

[..]

1 GJ zou dat dan moeten zijn maar het verbruik ligt een stuk hoger. 0,050 per dag als ik laag aanhoud, zonder verbruik door mijzelf of vriendin. Trek je dat een jaar door dan is er 18 GJ verdwenen. In verhouding met 1 GJ is dat natuurlijk erg veel.

Zal morgen een foto maken van de unit.

Zit te denken om de radiatoren helemaal uit te draaien om te kijken wat dat doet, enig idee of dat kwaad kan? Ivm roestvorming of verstopping?

Ga er uiteindelijk wel achter komen wat het verbruik zo veel meer maakt ;-)

1GJ is zo'n 25 euro dus dat loont de moeite 😉
Ja dat is waar, ik verbruik op jaarbasis zo'n 35 gj dus dan zou dat bij jou de helft zijn terwijl je niet verwarmt.
Zet anders eens de uitgaande leidingen naar de installatie helemaal dicht.
Dat kan geen kwaad, als je een foto hebt dan wijs ik ze voor je aan.

Dan blok je de installatie af en als je dan nog zo'n verbruik hebt mag je stellen dat er wat mis gaat in de stadsverwarmings unit.
Er zit wellicht een 3-weg klep in die een beetje open kan blijven staan bijvoorbeeld.

Maar dat weet ik niet zeker, ik heb nog de oldschool variant met pols dikke leidingen en meters op de radiatoren (helaas).
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_171560946
quote:
2s.gif Op donderdag 8 juni 2017 22:24 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Ja dat is waar, ik verbruik op jaarbasis zo'n 35 gj dus dan zou dat bij jou de helft zijn terwijl je niet verwarmt.
Zet anders eens de uitgaande leidingen naar de installatie helemaal dicht.
Dat kan geen kwaad, als je een foto hebt dan wijs ik ze voor je aan.

Dan blok je de installatie af en als je dan nog zo'n verbruik hebt mag je stellen dat er wat mis gaat in de stadsverwarmings unit.
Er zit wellicht een 3-weg klep in die een beetje open kan blijven staan bijvoorbeeld.

Maar dat weet ik niet zeker, ik heb nog de oldschool variant met pols dikke leidingen en meters op de radiatoren (helaas).
Ah top! Zal morgen een foto maken!
Zit nu sinds eind oktober op 31 GJ, de laatste maanden is het verbruik al wel heel wat lager maar dat komt omdat de vv ook erg laag staat. Dat scheelde sowieso al een hele hoop verbruik.
De thermostaat in de kamer staat op 15 graden dus dat zou het niet moeten zijn verwacht ik.

In ieder geval alvast bedankt!
pi_171568110
quote:
2s.gif Op donderdag 8 juni 2017 22:04 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Interessant, werk dat gescheiden met een wisselaar oid?
Kan je daar eens een foto van maken, ben erg benieuwd.
Warm tapwater werkt met een wisselaar. De CV pakt gewoon het "stadsverwarmingwater".
Het schema staat in de handleiding van dat ding. Best een vernufitig systeem.

http://www.ferroli.nl/sta(...)_comfort_versie3.pdf
Pagina 18, de "Meng injectie" setup.

Alleen jammer dat het een Agpo is... (Zat al in het huis toen ik het kocht)
pi_171589895
Gisteren niet aan toe gekomen een foto te maken, dus die komt vanavond na het werk!

Wel Met Nuon gebeld... en die geven aan dat het gemiddelde met dit stadsverwarming systeem ze uitgaan van 39 GJ op jaarbasis. En dat ik maar weer moest bellen als ik de jaarafrekening heb gehad in oktober en het verbruik daar flink boven zit.

Nu voelt dat een beetje als afgewimpeld worden, ze gaven aan dat het warm houden van het warme water zo rond de 2 GJ zou moeten zitten.

Hopen dat er nog iets uitkomt als ik de foto gepost heb en nog wat testjes heb gedaan.

Want op deze manier zou ik nooit echt zuinig kunnen zijn in verbruik. En ik vind het echt niet erg om te betalen, maar dan wil ik er wel comfort van hebben. En nu heb ik het gevoel dat er gewoon een giga hoeveelheid verdwijnt ondanks dat ik probeer zuinig te zijn.
pi_171590694
Het grote verschil met een normale cv is dat daar alleen de platenwisselaar warm gehouden wordt en in oudere systemen een klein boilervat. Bij mijn Nefit zit het zelfs op een timer, zodat het alleen een paar uur per dag (middag-avond) warm gehouden wordt.

Bij stadsverarming is er een continue doorstroming om de platenwisselaar warm te houden, maar ook de toevoerleiding van het net naar de unit. Anders zou deze ook afkoelen als er geen warmte afgenomen wordt en de opwarmtijd voor warmwater heel lang worden.

fotos + merk type van de afleverset zou misschien helpen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Fer op 10-06-2017 09:45:44 ]
.
pi_171592009
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 09:26 schreef Fer het volgende:
Het grote verschil met een normale cv is dat daar alleen de platenwisselaar warm gehouden wordt en in oudere systemen een klein boilervat. Bij mijn Nefit zit het zelfs op een timer, zodat het alleen een paar uur per dag (middag-avond) warm gehouden wordt.

Bij stadsverarming is er een continue doorstroming om de platenwisselaar warm te houden, maar ook de toevoerleiding van het net naar de unit. Anders zou deze ook afkoelen als er geen warmte afgenomen wordt en de opwarmtijd voor warmwater heel lang worden.

fotos + merk type van de afleverset zou misschien helpen.
Zal ze er vanavond opzetten! 😊
pi_171592729
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 09:26 schreef Fer het volgende:
Bij stadsverarming is er een continue doorstroming om de platenwisselaar warm te houden, maar ook de toevoerleiding van het net naar de unit. Anders zou deze ook afkoelen als er geen warmte afgenomen wordt en de opwarmtijd voor warmwater heel lang worden.
Nou dat lijkt me niet hoor. Ja er zit een "comfortstand" op mijn afname unit waarbij de platenwisselaar word warmgehouden, maar ik heb deze gewoon uit staan. Dan stroomt er alleen water als er een warm-water vraag is.

Als ik warm water tap moet ik maximaal 30 seconden wachten voordat er heet water uit de kraan komt.
pi_171601929
Hierbij de foto's van de sv unit!
pi_171688084
Net toch weer ff Nuon gebeld. En aan de telefoon gaven ze aan de 2 uiterst rechtse kranen dicht te draaien en tevens de vloerverwarming helemaal uit te zetten en dit een paar dagen in de gaten te houden.

Mocht het verbruik hetzelfde blijven dan zou het aan de meter kunnen liggen en anders aan de inregeling van de installatie in huis.

Ben benieuwd wat het verbruik de komende dagen gaat zijn.
pi_171691388
Ik lees mee, verhuis over 3 weken naar een nieuwbouw huurhuis met ook stadsverwarming in combinatie met vloerverwarming (als hoofdverwarming, nergens radiatoren behalve badkamer en daar geen vloerverwarming). Ben benieuwd idd naar je verbruik als je de tips van Nuon opvolgt!
pi_171691584
quote:
1s.gif Op woensdag 14 juni 2017 15:51 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik lees mee, verhuis over 3 weken naar een nieuwbouw huurhuis met ook stadsverwarming in combinatie met vloerverwarming (als hoofdverwarming, nergens radiatoren behalve badkamer en daar geen vloerverwarming). Ben benieuwd idd naar je verbruik als je de tips van Nuon opvolgt!
Ik blijf het in de gaten houden en post sowieso over een paar dagen weer als ik meer weet! 😀
pi_171693903
Rond 1300 uur heb ik alles uitgeschakeld en de meter is met 0,001 GJ gestegen. Dit was voorheen al gauw rond de 0,015 GJ in deze tijd.

Nu ga ik de leidingen weer aanzetten en laat ik de vv nog een paar uur uit om te kijken wat dat doet.

Nu anderhalf uur later nadat ik de leidingen weer heb aangezet. 0,004 GJ verbruik. Vv unit was helemaal uit. Lijkt er op dat er binnen iets een hoop verbruikt.

Morgen installateur eens bellen...

[ Bericht 30% gewijzigd door DaRealDeal op 14-06-2017 19:33:40 ]
pi_171699284
Jep lijkt het wel op, dan wordt als het goed is de aanvoer van je binneninstallatie (2de van rechts met de rode handel) ook lauw/warm.
Dan blijft of je vv doorlopen of een radiator.

Overigens als je de stekker van de vv unit eruit trekt gaat alleen de pomp uit, maar de pomp is gewoon een waaierpomp en daar kan gewoon water doorheen ook als deze uitstaat.

Ik zou gaan voelen of de aanvoer inderdaad warm wordt en dan de vv unit controleren en de radiatoren stuk voor stuk.
In de bovenste leiding van je vv unit zie je een vierkanten plastic box zitten met een snoer ernaar toe.
Dat is de regelklep voor je vloerverwarming en deze wordt aangestuurd door je kamerthermostaat.
Als die klep op een of andere manier open blijft staan krijg je ook verbruik, maar dan moet de uitgaande leiding rechts van de klep ook warm worden, hetzij een beetje.

Ben benieuwd wat het probleem is.

Het is niet leuk, maar wel erg interessant zulke zaken altijd :)

Maar je hebt geen warm water gebruikt in de test periode toch (even voor de zekerheid ;) )
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_171701826
quote:
2s.gif Op woensdag 14 juni 2017 22:14 schreef junkiexp het volgende:
Jep lijkt het wel op, dan wordt als het goed is de aanvoer van je binneninstallatie (2de van rechts met de rode handel) ook lauw/warm.
Dan blijft of je vv doorlopen of een radiator.

Overigens als je de stekker van de vv unit eruit trekt gaat alleen de pomp uit, maar de pomp is gewoon een waaierpomp en daar kan gewoon water doorheen ook als deze uitstaat.

Ik zou gaan voelen of de aanvoer inderdaad warm wordt en dan de vv unit controleren en de radiatoren stuk voor stuk.
In de bovenste leiding van je vv unit zie je een vierkanten plastic box zitten met een snoer ernaar toe.
Dat is de regelklep voor je vloerverwarming en deze wordt aangestuurd door je kamerthermostaat.
Als die klep op een of andere manier open blijft staan krijg je ook verbruik, maar dan moet de uitgaande leiding rechts van de klep ook warm worden, hetzij een beetje.

Ben benieuwd wat het probleem is.

Het is niet leuk, maar wel erg interessant zulke zaken altijd :)

Maar je hebt geen warm water gebruikt in de test periode toch (even voor de zekerheid ;) )
Zal morgen nog even naar het boven aangehaalde kijken!

Nee geen warm water gebruikt in de periode 😉

Sowieso ben ik wel blij dat ik alles in de gaten houd, en er "nu al" achter kom in plaats van over een paar jaar. Nu is het mogelijk snel te regelen en dan zou ik een stuk minder moeten verbruiken. En is het nog niet zo'n duur geintje 😀

Ik laat het weten als ik weer wat nieuws heb!
  donderdag 15 juni 2017 @ 12:07:25 #42
6468 zuigmarmot
Kratjes kunnen nu ook voorin
pi_171707876
quote:
1s.gif Op woensdag 14 juni 2017 23:37 schreef DaRealDeal het volgende:

[..]

Zal morgen nog even naar het boven aangehaalde kijken!

Nee geen warm water gebruikt in de periode 😉

Sowieso ben ik wel blij dat ik alles in de gaten houd, en er "nu al" achter kom in plaats van over een paar jaar. Nu is het mogelijk snel te regelen en dan zou ik een stuk minder moeten verbruiken. En is het nog niet zo'n duur geintje 😀

Ik laat het weten als ik weer wat nieuws heb!
Lees nog eens mijn post van : donderdag 8 juni 2017 @ 12:12:53

ik zie geen afsluiter in je meterkast.
je verwarmt in ieder geval je hele huis tot aan de eerste afsluiter, indien daar gesplitst is, blijft dit doorstromen.

Omdat je radiatoren niet parallel geschakeld staan maar serieel, en indien een radiator uitstaat de flow wel door moet gaan lek kan het goed zijn dat je nog steeds flow hebt via je voetventielen
Reverend John Hicks: No. Those creatures were demons, creatures of
Satan inhabiting the bodies of our dead. And the demons are still
loose in this world, and the dead must be spiked.
pi_171721227
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 12:07 schreef zuigmarmot het volgende:

[..]

Lees nog eens mijn post van : donderdag 8 juni 2017 @ 12:12:53

ik zie geen afsluiter in je meterkast.
je verwarmt in ieder geval je hele huis tot aan de eerste afsluiter, indien daar gesplitst is, blijft dit doorstromen.

Omdat je radiatoren niet parallel geschakeld staan maar serieel, en indien een radiator uitstaat de flow wel door moet gaan lek kan het goed zijn dat je nog steeds flow hebt via je voetventielen
Hoe kom jij er bij dat de radiatoren serieel staan? Ik kan dat niet afzien van de foto's.
Een 1-pijp systeem kan wel, maar er kan ook nog ergens een cv verdeler staan en dat het dus parallel staat (2-pijps)
Dan gaat het verhaal niet meer op dat het blijft doorstromen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  donderdag 15 juni 2017 @ 22:58:35 #44
6468 zuigmarmot
Kratjes kunnen nu ook voorin
pi_171721793
quote:
2s.gif Op donderdag 15 juni 2017 22:43 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Hoe kom jij er bij dat de radiatoren serieel staan? Ik kan dat niet afzien van de foto's.
Een 1-pijp systeem kan wel, maar er kan ook nog ergens een cv verdeler staan en dat het dus parallel staat (2-pijps)
Dan gaat het verhaal niet meer op dat het blijft doorstromen.
Ik zeg ook niet dat het zo is, maar wel dat het iets is wat TS serieus moet bekijken, waar zitten in zijn systeem de afsluiters, en waar kan het water doorstromen
Reverend John Hicks: No. Those creatures were demons, creatures of
Satan inhabiting the bodies of our dead. And the demons are still
loose in this world, and the dead must be spiked.
pi_171724895
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 22:58 schreef zuigmarmot het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat het zo is, maar wel dat het iets is wat TS serieus moet bekijken, waar zitten in zijn systeem de afsluiters, en waar kan het water doorstromen
Dinsdag komt de installateur langs, en dan ga ik erachter komen wat het is en eventueel wat tips vragen om het verbruik te verminderen. Laat het sowieso even weten.
pi_171806790
Zoals beloofd, een update.

Vandaag is er iemand langs geweest en is er na enig zoekwerk een koppeling van de radiator in de badkamer vervangen.

De betreffende koppeling was een 0,5 koppeling en er moest een 1,0 koppeling opzitten zoals op de rest van de radiators.

Dit is nu vervangen en er is geen verbruik meer.

Tevens kan ik de pomp van de vv aan laten staan aangezien deze vrijwel niks verbruikt. Zoals sommige in dit topic al aangaven.

Zit nu alleen nog te twijfelen om de installateur te bellen ivm het onnodige verbruik. Maar aan de andere kant had ik zelf ook eerder aan de bel kunnen trekken.

In ieder geval gaat dit geintje mij ruim 2 GJ op maandbasis schelen.

Iedereen bedankt voor de hulp!
pi_171806908
Wat voor koppeling? Voetventiel, thermostaatkraan?
.
pi_171806911
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 10:05 schreef DaRealDeal het volgende:
De betreffende koppeling was een 0,5 koppeling en er moest een 1,0 koppeling opzitten zoals op de rest van de radiators.

Weet iemand misschien hoe dit zit? Ik snap niet hoe een koppeling aan het verbruik kan bijdragen.
pi_171807567
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 10:11 schreef Fer het volgende:
Wat voor koppeling? Voetventiel, thermostaatkraan?
Voetventiel volgens mij!
pi_171807607
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 10:12 schreef Nixxor het volgende:

[..]

Weet iemand misschien hoe dit zit? Ik snap niet hoe een koppeling aan het verbruik kan bijdragen.
Het schijnt dat er constante doorvoer was, de koppeling die er op zat was voor een enkelbuis systeem of iets dergelijks.

Zag er wel hetzelfde uit, alleen de 2 aansluiting ervan is voor doorvoer na een andere radiator, althans dat zei de beste man.

Heb er zelf de ballen verstand van.
pi_171807806
Wat fijn dat je de oorzaak hebt kunnen achterhalen zo! En 2GJ op maandbasis scheelt een grote klap geld straks :D
pi_171807871
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 10:55 schreef vlindertje89 het volgende:
Wat fijn dat je de oorzaak hebt kunnen achterhalen zo! En 2GJ op maandbasis scheelt een grote klap geld straks :D
Ja idd, ben er erg blij mee. 1GJ kost zo ongeveer 22,50 dus dat is best flink.

Heb net de aannemer gebeld en ge terug gebeld worden over een vergoeding. Dus ben benieuwd, niet geschoten is altijd mis. Zeg ik maar ;-)
pi_171818243
Goed gevonden!

Dat is in onderblok geweest gok ik:



Je hebt deze in 1 pijps en 2 pijps.
Bij 1 pijps staat er 0.5 op en dan gaat een deel van het water naar de radiator als deze openstaat en een deel van het water naar de volgende radiator.
In jouw geval is de volgende radiator geen radiator maar de retour, je bent dus puur alleen de buizen aan het verwarmen van die betreffende radiator.
Dan blijf je dus altijd verbruik hebben, slordige fout hoor!

Ik zou de rekening proberen neer te leggen bij de originele installateur, alleen die zal dan wel gaan steigeren waarom je hem niet hebt gebeld met het probleem

Bij een 2 pijps staat er 1 op en dat betekend dat deze geen bypas heeft, deze gaat volledig door naar de kraan en zit niet verbonden met de retour.

Ik heb het ook wel eens andersom gehad bij een klus, dat was dus wel een 1-pijps systeem, daar had een een prutser de radiator vervangen en ook het onderblok maar die had dus ook een 2 pijps onderblok geplaatst.
De badkamer zat aan het begin van de ringleiding, als de badkamerradiator dicht werd gedraaid had het hele huis geen warmte meer :D :')
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_171829793
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 19:50 schreef junkiexp het volgende:
Goed gevonden!

Dat is in onderblok geweest gok ik:

[ afbeelding ]

Je hebt deze in 1 pijps en 2 pijps.
Bij 1 pijps staat er 0.5 op en dan gaat een deel van het water naar de radiator als deze openstaat en een deel van het water naar de volgende radiator.
In jouw geval is de volgende radiator geen radiator maar de retour, je bent dus puur alleen de buizen aan het verwarmen van die betreffende radiator.
Dan blijf je dus altijd verbruik hebben, slordige fout hoor!

Ik zou de rekening proberen neer te leggen bij de originele installateur, alleen die zal dan wel gaan steigeren waarom je hem niet hebt gebeld met het probleem

Bij een 2 pijps staat er 1 op en dat betekend dat deze geen bypas heeft, deze gaat volledig door naar de kraan en zit niet verbonden met de retour.

Ik heb het ook wel eens andersom gehad bij een klus, dat was dus wel een 1-pijps systeem, daar had een een prutser de radiator vervangen en ook het onderblok maar die had dus ook een 2 pijps onderblok geplaatst.
De badkamer zat aan het begin van de ringleiding, als de badkamerradiator dicht werd gedraaid had het hele huis geen warmte meer :D :')
Klopt, dat was hem!

Ik heb inderdaad al een mail van de installateur ontvangen met een excuus maar dat ze niks gaan vergoeden.

Hierop heb ik een nette mail terug gestuurd met de mededeling, dat ze van mij als leek niet kunnen verwachten dat ik dit sneller had kunnen ontdekken. En tevens dat zij fout zijn geweest door een verkeerd onderblok te plaatsen. En dat ik een passende vergoeding verwacht.

Nog niks op terug gehoord. Dus nog even afwachten.
pi_171886089
Ondertussen nog niks gehoord... maandag maar eens een aangetekende brief die kant op sturen. Mocht dat niet werken dan rechtsbijstand maar eens bellen.
pi_171896276
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 19:50 schreef junkiexp het volgende:
Bij 1 pijps staat er 0.5 op en dan gaat een deel van het water naar de radiator als deze openstaat en een deel van het water naar de volgende radiator.
In jouw geval is de volgende radiator geen radiator maar de retour, je bent dus puur alleen de buizen aan het verwarmen van die betreffende radiator.
Thanks voor de uitleg!
Je houd hierdoor idd je transportverliezen.

Maar TS, je hebt dan zeker geen thermostaat die het hele verwarmingsdeel uitzet?
Geen ID of je zoiets bij de installateur kan claimen.... Maar niet geschoten is altijd mis inderdaad.

(Heb zelf ook stadsverwarming, dus ik wil even de details weten zodat het mij niet ook gebeurd ;))
pi_171920304
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 21:01 schreef Nixxor het volgende:

[..]

Thanks voor de uitleg!
Je houd hierdoor idd je transportverliezen.

Maar TS, je hebt dan zeker geen thermostaat die het hele verwarmingsdeel uitzet?
Geen ID of je zoiets bij de installateur kan claimen.... Maar niet geschoten is altijd mis inderdaad.

(Heb zelf ook stadsverwarming, dus ik wil even de details weten zodat het mij niet ook gebeurd ;))
Ik heb een thermostaat in de woonkamer en die zou alles moeten regelen. Maar schijnt in deze situatie geen zin te hebben. De doorvoer bleef gewoon in ieder geval al had ik hem op 1 graden staan.

Het is in ieder geval een fout van de installateur die mij toch ruim 350 euro extra kost in 8 maanden, dus wil wel proberen een deel vergoed te krijgen.
pi_172238472
Na enig mail wisseling nog met de installateur, zijn zij van mening dat ik nergens recht op heb qua vergoeding.

Vanwege het feit dat er ondanks het verkeerde onderblok niet zoveel verbruik kon zijn en tevens dat het niet te meten is wat het extra verbruik was.

Ondanks dat wilden ze mij tegemoet komen met de helft van het door mij gevraagde bedrag.

Dus ben ik wel tevreden 👍
pi_172241923
Wat fijn dat je in elk geval een deel van het gevraagde geld krijgt! Dat is al beter dan helemaal niks :)
pi_172266712
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 13:16 schreef vlindertje89 het volgende:
Wat fijn dat je in elk geval een deel van het gevraagde geld krijgt! Dat is al beter dan helemaal niks :)
Zo is het maar net ;-) en het probleem is gelukkig ook helemaal opgelost.

Al bij al een goed einde 😉
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')