abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 4 juni 2017 @ 16:56:49 #2
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_171449710
1PORT=9090 CAMO_KEY="supersecretpasshier" forever start server.js
Dit werkt prima en het wordt netjes in de achtergrond gedraaid en 'bewaakt'. :)

Maar waarom werkt dit niet bij Camo?

1PORT=9090 CAMO_KEY="supersecretpasshier" nohup server.js &
Als ik dan Ctrl+X of Ctrl-C doe werd Camo alsnog gekilled, terwijl deze methode van 'backgrounden' bij andere python-scripts wel werkte.
How come?
pi_173087940
Ik probeer wat te installeren op raspbian als superuser. Toch maakt hij op één of andere manier geen mappen aan. Nu ben ik al een half uur bezig om steeds na een error tijdens de installatie die map aan te maken, maar ik heb meer het gevoel dat ik iets fout doe.

Doe ik ook wat fout?
Uitvinder van de biersmiley.
pi_173088287
Een map maak je aan met mkdir.
pi_173094804
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2017 15:52 schreef dimmak het volgende:
Ik probeer wat te installeren op raspbian als superuser. Toch maakt hij op één of andere manier geen mappen aan. Nu ben ik al een half uur bezig om steeds na een error tijdens de installatie die map aan te maken, maar ik heb meer het gevoel dat ik iets fout doe.

Doe ik ook wat fout?
Wat verwacht je van ons? Dat wij in onze glazen bol zien wat je gedaan hebt?

Het werkt niet, dus natuurlijk doe je wat fout. Dat kan ik wel voor je bevestigen. Maar wat je fout doet: geen idee. Zolang je ons niet kunt vertellen wat je doet... :{
pi_173128477
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 augustus 2017 20:58 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Wat verwacht je van ons? Dat wij in onze glazen bol zien wat je gedaan hebt?

Het werkt niet, dus natuurlijk doe je wat fout. Dat kan ik wel voor je bevestigen. Maar wat je fout doet: geen idee. Zolang je ons niet kunt vertellen wat je doet... :{
Misschien gaat er een lampje branden met een ervaring van iemand dat ik een instelling uit moest zetten of extra rechten mee moest nemen.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_173128520
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 08:10 schreef dimmak het volgende:

[..]

Misschien gaat er een lampje branden met een ervaring van iemand dat ik een instelling uit moest zetten of extra rechten mee moest nemen.
Daar geldt nog steeds het vorige antwoord. Vertel eerst een wat je geinstalleerd wil hebben en wat je gedaan hebt. We kunnen het niet ruiken.
Powered by Janetje®
pi_173128533
quote:
3s.gif Op maandag 14 augustus 2017 08:22 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

Daar geldt nog steeds het vorige antwoord. Vertel eerst een wat je geinstalleerd wil hebben en wat je gedaan hebt. We kunnen het niet ruiken.
Ik ben zaterdag 2u bezig geweest met handmatig mappen aan te maken, dus doet er nu niet meer toe. :P
Uitvinder van de biersmiley.
pi_173254019
Ik heb een bestand (xaban) in /etc/sudoers.d/ met als content:
1xaban ALL = (root) NOPASSWD:ALL

Ik kan /etc/resolv.conf aanpassen door:
1sudo vi /etc/resolv.conf

Maar ik kan het niet door:
1
2
3
sudo echo bla > /etc/resolv.conf:

-bash: /etc/resolv.conf: Permission denied

Waardoor komt dit?
pi_173254294
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 13:04 schreef xaban06 het volgende:
Ik heb een bestand (xaban) in /etc/sudoers.d/ met als content:
[ code verwijderd ]

Ik kan /etc/resolv.conf aanpassen door:
[ code verwijderd ]

Maar ik kan het niet door:
[ code verwijderd ]

Waardoor komt dit?
Dat komt doordat je output redirection (">" of ">>") gedaan wordt door de shell, en dus buiten het "sudo gedeelte" valt. Alleen het "echo bla" wordt als root uitgevoerd, het toevoegen aan het bestand wordt als je eigen user gedaan. Vandaar de permission denied.

Alternatief is een omweg te gebruiken; zoals:

1
2
sudo su
echo bla >> /etc/resolv.conf

Of in 1 keer met "tee" ( -a staat voor append):
1echo bla | sudo tee -a /etc/resolv.conf
pi_173254684
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 13:23 schreef Farenji het volgende:

[..]

Dat komt doordat je output redirection (">" of ">>") gedaan wordt door de shell, en dus buiten het "sudo gedeelte" valt. Alleen het "echo bla" wordt als root uitgevoerd, het toevoegen aan het bestand wordt als je eigen user gedaan. Vandaar de permission denied.

Alternatief is een omweg te gebruiken; zoals:
[ code verwijderd ]

Of in 1 keer met "tee" ( -a staat voor append):
[ code verwijderd ]

Danku! Tee is een mooi oplossing.
pi_173288801
Ik krijg naver line niet meer werkend op linux.
Ik heb de nieuwste wine geïnstalleerd en het installeren gaat goed maar openen doet hij niet.
pi_173385035
Dit zal waarschijnlijk mijn volgende telefoon gaan worden als het door gaat.
https://puri.sm/shop/librem-5/
Linux en privacy :)
pi_173385161
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 13:56 schreef vaginabeheerder het volgende:
Dit zal waarschijnlijk mijn volgende telefoon gaan worden als het door gaat.
https://puri.sm/shop/librem-5/
Linux en privacy :)
Het klinkt mooi natuurlijk, maar in de praktijk ga je toch wel tegen wat dingen aanlopen. Er is geen app ondersteuning behalve wat het team zelf bouwt, dus qua communicatie met je vrienden houdt het op bij bellen of alles wat je via de browser kan doen. Je beperkt jezelf enorm.
Powered by Janetje®
pi_173385195
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 14:03 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

Het klinkt mooi natuurlijk, maar in de praktijk ga je toch wel tegen wat dingen aanlopen. Er is geen app ondersteuning behalve wat het team zelf bouwt, dus qua communicatie met je vrienden houdt het op bij bellen of alles wat je via de browser kan doen. Je beperkt jezelf enorm.
De enigste app die ik nodig heb is telegram, rest kan ik ook via de browser doen.
Al is het wel omslachtig natuurlijk.
pi_173386632
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 14:04 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

De enigste app die ik nodig heb is telegram, rest kan ik ook via de browser doen.
Al is het wel omslachtig natuurlijk.
Maar Whatsapp via de browser moet je wel eerst connecten met je telefoon toch? :P
nee, jij dan!
pi_173386881
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 14:04 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

De enigste app die ik nodig heb is telegram, rest kan ik ook via de browser doen.
Al is het wel omslachtig natuurlijk.
En Telegram is beschikbaar straks?

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 15:20 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Maar Whatsapp via de browser moet je wel eerst connecten met je telefoon toch? :P
WhatsApp in de browser bestaat toch niet meer, daar is de desktop app voor gekomen?
Powered by Janetje®
pi_173387151
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 15:20 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Maar Whatsapp via de browser moet je wel eerst connecten met je telefoon toch? :P
Geen idee, ik gebruik geen whatsapp.
Ik probeer zoveel mogelijk van facebook en google te mijden.
pi_173387182
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 15:35 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

En Telegram is beschikbaar straks?

[..]

WhatsApp in de browser bestaat toch niet meer, daar is de desktop app voor gekomen?
Ja daar twijfel ik niet aan.
Telegram draait overal op.
pi_173387294
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 15:35 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

WhatsApp in de browser bestaat toch niet meer, daar is de desktop app voor gekomen?
https://web.whatsapp.com ;)

quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 15:49 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

Geen idee, ik gebruik geen whatsapp.
:o

Mijn opa en oma zijn de enige die ik ken zonder, bedenk ik me..
nee, jij dan!
pi_173387696
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 15:55 schreef Gehenna het volgende:

[..]

https://web.whatsapp.com ;)

[..]

:o

Mijn opa en oma zijn de enige die ik ken zonder, bedenk ik me..
Nou kan je zeggen dat je met iemand op fok! hebt gesproken die ook geen whatsapp heeft :)
pi_173387907
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 16:11 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

Nou kan je zeggen dat je met iemand op fok! hebt gesproken die ook geen whatsapp heeft :)
:D
nee, jij dan!
pi_173408223
Ik gebruik momenteel Ubuntu 16.04 op een laptop met een AMD GPU maar er waren geen ondersteunde drivers voor deze. Wat ik wel merk is dat de batterij van mijn laptop snel leeg gaat. Collega's zeiden me dat dit aan de Linux kernel ligt? Ik heb al van die diagnostische commando's zoals "powertop" geprobeerd maar daar word ik niet wijzer van. Heeft iemand tips?
pi_173408895
Met top kun je zien welke processen veel cpu vreten.
pi_173408903
Edit: dubbel
pi_173423934
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 21:06 schreef thabit het volgende:
Met top kun je zien welke processen veel cpu vreten.
Ik raad liever htop aan.
pi_173423958
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 20:30 schreef Sulka het volgende:
Ik gebruik momenteel Ubuntu 16.04 op een laptop met een AMD GPU maar er waren geen ondersteunde drivers voor deze. Wat ik wel merk is dat de batterij van mijn laptop snel leeg gaat. Collega's zeiden me dat dit aan de Linux kernel ligt? Ik heb al van die diagnostische commando's zoals "powertop" geprobeerd maar daar word ik niet wijzer van. Heeft iemand tips?
1
2
sudo apt install -y htop
htop
  FOK!mycroftheld zondag 3 september 2017 @ 10:19:32 #28
128465 verified  bondage
pi_173557538
Ik heb een vraagje over partities. Ik heb op mijn server de swap uitgeschakeld en de partitie verwijderd, echter is er nu nog een extended partitie overgebleven welke ruimte inneemt, ik weet echter niet of ik deze partitie zomaar kan verwijderen. Dit is de fdisk output:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Command (m for help): p
Disk /dev/sda: 278.9 GiB, 299439751168 bytes, 584843264 sectors
Units: sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disklabel type: dos
Disk identifier: 0xf0107760

Device     Boot     Start       End   Sectors   Size Id Type
/dev/sda1  *         2048 383543295 383541248 182.9G 83 Linux
/dev/sda2       383545342 584841215 201295874    96G  5 Extended

Het gaat om de Extended partitie. Kan ik checken of deze wordt gebruikt en zo niet kan ik hem verwijderen en de eerste partitie uitbreiden zodat ik de ruimte terugkrijg?
pi_173558109
quote:
11s.gif Op zondag 3 september 2017 10:19 schreef bondage het volgende:
Ik heb een vraagje over partities. Ik heb op mijn server de swap uitgeschakeld en de partitie verwijderd, echter is er nu nog een extended partitie overgebleven welke ruimte inneemt, ik weet echter niet of ik deze partitie zomaar kan verwijderen. Dit is de fdisk output:
[ code verwijderd ]

Het gaat om de Extended partitie. Kan ik checken of deze wordt gebruikt en zo niet kan ik hem verwijderen en de eerste partitie uitbreiden zodat ik de ruimte terugkrijg?
Als daar geen logische partities meer in zitten, dan zou je 'm toch veilig moeten kunnen verwijderen, lijkt me.

Overigens is het erg onverstandig om helemaal geen swap te hebben.
  FOK!mycroftheld zondag 3 september 2017 @ 10:58:10 #30
128465 verified  bondage
pi_173558148
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 10:56 schreef Igen het volgende:

[..]

Als daar geen logische partities meer in zitten, dan zou je 'm toch veilig moeten kunnen verwijderen, lijkt me.

Overigens is het erg onverstandig om helemaal geen swap te hebben.
Dat lijkt mij ook, maar ben voorzichtig. Anders eerst maar even een backup maken voordat ik de actie uitvoer...

Ik ga een swap file aanmaken ipv een partitie. De server heeft 96 gig aan geheugen en voor wat erop draai is dat eerst meer dan voldoende.
  dinsdag 5 september 2017 @ 23:16:28 #31
13250 Lod
Sapere aude!
pi_173612549
Misschien dat iemand mij op weg kan helpen?
Ik heb nu Debian 9, met Gnome, gisteren helemaal opnieuw geïnstalleerd. Bij de instellingen voor de Power heb ik ingesteld dat de monitor na 5 minuten uit moet gaan.
Vroeger (bij mijn oude computer) ging dan na 5 minuten de monitor daadwerkelijk uit. Nu blijft de monitor aan staan met een zwarte achtergrond en een zichtbare muis.
Bij Ubuntu gnome 16.04 gaat het scherm wel normaal uit.

Iemand een idee hoe ik dit probleem kan analyseren?
Zoekacties op Google geven mij alleen maar hoe je de instelling moet doen.
GNU Terry Pratchett
pi_173615997
FFS wat irritant dat dat na zo veel jaar DPMS nog steeds voor geen flikker werkt dan. :r (En ik zie dat wel vaker, heb op werk een naam opgebouwd voor het uitschakelen van monitors van collega's als hun werkstation power management ook verzieken. *) )

Sorry, geen flauw idee wat het is, je zou wel met xset dpms opties kunnen gaan zooien (xset +dpms en wat meer dingen, zie manpage) maar dat werkt alleen maar voor je huidige X sessie en lost de bug niet echt op.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_173616558
Zou het wat proprietary spul kunnen zijn qua graphics drivers die in Ubuntu wel meegeleverd worden en in Debian niet?
Powered by Janetje®
  woensdag 6 september 2017 @ 15:51:42 #34
13250 Lod
Sapere aude!
pi_173621971
Zal dat xset eens uitproberen vanavond.
Dat van dat proprietary drivers zou kunnen, maar ik heb die nooit (bewust) geactiveerd en altijd met nouveau gewerkt.
GNU Terry Pratchett
pi_173622240
Nouveau geeft vaker problemen dan oplossingen, misschien een idee om toch maar de nvidia driver te installeren?
Powered by Janetje®
pi_173634829
quote:
2s.gif Op woensdag 6 september 2017 16:06 schreef Dubbeldrank het volgende:
Nouveau geeft vaker problemen dan oplossingen, misschien een idee om toch maar de nvidia driver te installeren?
Kan geen kwaad idd. Ik voelde me er in het begin een beetje vies bij, maar de NV drivers hebben eigenlijk altijd prima gewerkt bij mij. Via DKMS wordt het kernel stukkie transparant voor me gehercompileerd wanneer nodig, duurt even maar ik hoef er echt niks voor te doen.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  vrijdag 8 september 2017 @ 06:59:26 #37
13250 Lod
Sapere aude!
pi_173651556
quote:
2s.gif Op woensdag 6 september 2017 16:06 schreef Dubbeldrank het volgende:
Nouveau geeft vaker problemen dan oplossingen, misschien een idee om toch maar de nvidia driver te installeren?
Mijn planning was wat door de war gegooid en ik heb er niet eerder naar kunnen kijken.
Het installeren van de nvidia drivers was inderdaad de oplossing voor het 'probleem', mijn monitor gaat nu keurig uit. Bedankt voor de aanwijzing!. Het was niet in mijn hoofd opgekomen.
GNU Terry Pratchett
pi_173657752
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 september 2017 23:16 schreef Lod het volgende:
Misschien dat iemand mij op weg kan helpen?
Ik heb nu Debian 9, met Gnome, gisteren helemaal opnieuw geïnstalleerd. Bij de instellingen voor de Power heb ik ingesteld dat de monitor na 5 minuten uit moet gaan.
Vroeger (bij mijn oude computer) ging dan na 5 minuten de monitor daadwerkelijk uit. Nu blijft de monitor aan staan met een zwarte achtergrond en een zichtbare muis.
Bij Ubuntu gnome 16.04 gaat het scherm wel normaal uit.

Iemand een idee hoe ik dit probleem kan analyseren?
Zoekacties op Google geven mij alleen maar hoe je de instelling moet doen.
Power management?
  vrijdag 8 september 2017 @ 16:13:51 #39
13250 Lod
Sapere aude!
pi_173660227
De standaard power management instellingen in Gnome zijn vrij beperkt. Ik heb niet verder gekeken naar andere tools. Zeker niet omdat het installeren van de nvidia drivers heeft gewerkt.
GNU Terry Pratchett
pi_173924688
Ik doe een shout out naar zram!! _O_
pi_175680957
Ik heb voor mijn ouders een oude laptop geinstalleerd met Lubuntu 16.04.3 LTS. Bij mogelijke vragen zou ik graag deze pc willen overnemen. Wat is een makkelijke tool die mijn ouders snappen zodat ik hun pc overnemen indien ze dat willen?
pi_175681081
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 21:26 schreef geelkuikentje het volgende:
Ik heb voor mijn ouders een oude laptop geinstalleerd met Lubuntu 16.04.3 LTS. Bij mogelijke vragen zou ik graag deze pc willen overnemen. Wat is een makkelijke tool die mijn ouders snappen zodat ik hun pc overnemen indien ze dat willen?
Teamviewer?
nee, jij dan!
pi_175681318
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 21:30 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Teamviewer?
Perfect! Thanks!
  dinsdag 12 december 2017 @ 23:36:44 #44
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_175684585
Wie kent een mooi boek dat ingaat op alles over Linux (Ubuntu) webserveronderhoud?
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_182049904
Ik ben Debian 10 Buster aan het testen.
Welke repisitory's kan ik het beste gebruiken?
pi_182071981
quote:
11s.gif Op dinsdag 12 december 2017 23:36 schreef Faux. het volgende:
Wie kent een mooi boek dat ingaat op alles over Linux (Ubuntu) webserveronderhoud?
Google.

Dit is een onderwerp wat snel kan veranderen. Webserver alleen is ook niet heel spannend, je kan helemaal doorslaan in alle tools erbuiten. Databases, caching... Ik bouw vaak mijn eigen webservers zelf. Voorheen bouwde ik apache vhost setups, nu wijs ik loadbalancers naar mijn applicaties welke een geïntegreerde webserver hebben draaien.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2018 22:13:34 ]
pi_182121167
Wat gaat dat hard met de ontwikkelingen op het gebied van gamen op Linux met zoveel liefde van de open source community, Valve, AMD, Wine, Vulkan, Mesa. Als dit zo doorgaat is straks zelfs een Windows VM met PCI-e passthrough niet meer nodig. O+
pi_182121509
Als Linux-groentje (heb vroeger wel wat gespeeld ermee, maar nooit super actief gebruikt), welke distro kunnen jullie me aanraden? Beetje internet/kantoorgebruik en af en toe een game (Factorio vooral, die heeft een Linux-versie)
pi_182121682
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 11:27 schreef Vanillekwark het volgende:
Als Linux-groentje (heb vroeger wel wat gespeeld ermee, maar nooit super actief gebruikt), welke distro kunnen jullie me aanraden? Beetje internet/kantoorgebruik en af en toe een game (Factorio vooral, die heeft een Linux-versie)
Elk antwoord op deze vraag leidt onherroepelijk tot een flame war, maar om er toch eentje te geven: Linux Mint
pi_182121704
quote:
12s.gif Op dinsdag 25 september 2018 11:44 schreef thabit het volgende:

[..]

Elk antwoord op deze vraag leidt onherroepelijk tot een flame war, maar om er toch eentje te geven: Linux Mint
Is dat serious business, je distro? :T

Ik hoor Linux Mint en Ubuntu veel, maar bij Ubuntu hoor ik dan ook redelijk veel kritiek op Canonical. Ik zie bij Mint dan drie versies, is dat gewoon beetje een kwestie van welke look & feel ik prettig vind, of zit er nog functioneel verschil tussen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')