abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_171199596
De Rapley-methode is het introduceren van vast voedsel aan een baby door hem/haar uit te dagen zelf te onderzoeken, te experimenteren en activiteiten na te apen. Dit in tegenstelling tot het voeren van gepureerde voedingsmiddelen. De methode gaat ervan uit dat baby's goed in staat zijn om zelf te besluiten wanneer ze met vast voedsel beginnen en wat en hoeveel ze eten.



Voedselintroductieschema van Kleintjes vanaf 6 maanden.

Leuke sites:
http://www.babyendreumeseetfestijn.nl
http://kokenvoormijndochter.nl
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 28 mei 2017 @ 16:12:00 #2
269689 crew  Viv
pi_171275367
Mijn baby probeert de laatste dagen steeds te kauwen op de flesspeen, is dat een bekend fenomeen bij Rapley? :') Het eten aan tafel gaat overigens heel goed, ze krijgt steeds meer binnen van wat we haar voorschotelen.

edit: Ik bedacht me later pas dat de meesten hier starten met Rapley vanuit het drinken aan de borst. :')

[ Bericht 25% gewijzigd door Viv op 28-05-2017 22:43:10 ]
pi_171499510
Hier een paar foto's waarop het al heel wat lijkt:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
M heeft dus wel interesse en stopt het meeste wel in haar mond, maar echt veel krijgt ze nog niet binnen. Zijn er hier ervaringsdeskundigen waarbij een baby opeens vanzelf wel hele hoeveelheden binnen krijgt? :+ Ik weet het, food under one enzo, maar de one komt steeds dichterbij (10 maanden is M nu), kan mij niet voorstellen dat het binnen 2 maanden heel anders is. Maarja, wie weet.
  dinsdag 6 juni 2017 @ 15:10:14 #4
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_171499634
Komt vanzelf goed Miez!

Vraagje, hoe geef je appel? Gewoon schillen en in vieren doen? Is dat niet te hard?
KuikenGuppy
  dinsdag 6 juni 2017 @ 15:11:18 #5
149959 SQ
snelle trees
pi_171499669
Leuke foto's miez O+
En ja, het komt goed. Er is interesse, ze vindt het leuk en ze proeft.
Mijn rapleypeuter eet nu nog steeds minder dan een gemiddelde prakjesbaby van 10 maanden. (als ik lees dat die 200-250 gram prak eten in 1 go... dat lukt mijn kind echt niet met gewoon voedsel :'))
disclaimer
  dinsdag 6 juni 2017 @ 15:12:03 #6
149959 SQ
snelle trees
pi_171499699
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 15:10 schreef Burdie het volgende:
Komt vanzelf goed Miez!

Vraagje, hoe geef je appel? Gewoon schillen en in vieren doen? Is dat niet te hard?
Zo heb ik het wel altijd gegeven :Y alleen dan mét schil.
Dat is wel hard. Heeft guppie al tandjes? Kan ie lekker schrapen O+
disclaimer
pi_171499843
Miezziej, ik weet dat ik me daar ook lang druk om heb gemaakt, maar J is echt vanzelf meer gaan eten/binnenkrijgen. Hij is nu nog geen grote eter, maar eet prima. Het had alleen wel tijd nodig.

Burdie, ik sneed een kwart appel (met schil) nog in plakjes. Vond ik makkelijker vasthouden voor die kleine handjes en dan kreeg J er sneller een hapje van af.
  dinsdag 6 juni 2017 @ 15:40:55 #8
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_171500481
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 15:12 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Zo heb ik het wel altijd gegeven :Y alleen dan mét schil.
Dat is wel hard. Heeft guppie al tandjes? Kan ie lekker schrapen O+
Nee die is voorlopig nog tandloos.
KuikenGuppy
pi_171501722
Ja miez, mijnes at ook nagenoeg niks tot pakweg een maand geleden. Hij is nu bijna 10 maanden, en ineens gaat het wat beter. Er is meer interesse, hij stopt meer dingen in zijn mond, en hoe vaardiger hij er in wordt, hoe meer hij ook binnenkrijgt. Hij krijgt ook nog steeds veel melk, maar food under one enzo. Ik mag hem gewoon alleen dingen voeren die hij extreem lekker vind (fruit, kwark), en al het andere wil hij zelf doen. Nouja, dikke prima. Hij eet overigens ook veel liever boterham met pindakaas dan enkel boter. Lekkerbek wil geen babyvoer :') hapjes van onze pasta daarentegen... :Y)
  dinsdag 6 juni 2017 @ 19:30:56 #10
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_171506668
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 15:10 schreef Burdie het volgende:
Komt vanzelf goed Miez!

Vraagje, hoe geef je appel? Gewoon schillen en in vieren doen? Is dat niet te hard?
ik maak ringen met een appelboor, fijn vasthouden. zowel met als zonder schil
  dinsdag 6 juni 2017 @ 19:37:21 #11
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_171506822
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 15:06 schreef Miezziej het volgende:
Hier een paar foto's waarop het al heel wat lijkt:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
M heeft dus wel interesse en stopt het meeste wel in haar mond, maar echt veel krijgt ze nog niet binnen. Zijn er hier ervaringsdeskundigen waarbij een baby opeens vanzelf wel hele hoeveelheden binnen krijgt? :+ Ik weet het, food under one enzo, maar de one komt steeds dichterbij (10 maanden is M nu), kan mij niet voorstellen dat het binnen 2 maanden heel anders is. Maarja, wie weet.
Zodra het in de mond komt begint de afbraak en opname van voedsel.
Speeksel bevat de vitamines, mineralen etc etc dit komt in de maag = voedselopname.
veel voedsel krijg je heel terug in de luieromdat de vertering niet optimaal is nog.

Ze hebben echt minder nodig dan je denkt om er wel hun energie etc uit te halen.
borst en kunstvoeding gewoon goed blijven geven is echt nig voldoende in combinatie met die kleine beentjes
  woensdag 19 juli 2017 @ 09:09:34 #12
149959 SQ
snelle trees
pi_172520259
Heeft iemand ervaring met rapley bij jongere baby's? Ik heb inmiddels door waarom noud bij elke maaltijd het huis bij elkaar moppert. Noud wil óók. (Uiteraard heb ik alle afwimpelmethodes al uitgeprobeerd). Ik gaf hem vanmorgen een mini korstje en hij was instant blij en gelukkig.

Nu ben ik niet persé tegen eerder beginnen dan zes maanden, maar ik heb wel een beetje issues met prutjes en prakjes naar binnen lepelen. Ik geloof in rapley. Maar kan dat ook bij een baby van 4,5 maand? Heeft iemand ervaring?

Het gaat me niet om dat hij iets binnen krijgt, maar ik wil wel graag mijn kind volgen. Zitten kan hij nog niet, maar dan neem ik hem wel op schoot :)
disclaimer
  woensdag 19 juli 2017 @ 11:23:06 #13
149959 SQ
snelle trees
pi_172522354
Aan het enthousiasme ligt het iig niet :')

disclaimer
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 19 juli 2017 @ 11:36:21 #14
269689 crew  Viv
pi_172522627
Wat schattig SQ! O+ Hier geen ervaring met zo jong beginnen, maar ik zou hem wel echt rechtop houden in plaats van in een wipstoel, zodat hij eventuele stukjes gemakkelijker uit kan spugen.
  woensdag 19 juli 2017 @ 11:44:37 #15
149959 SQ
snelle trees
pi_172522795
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 11:36 schreef ViviRAWRS het volgende:
Wat schattig SQ! O+ Hier geen ervaring met zo jong beginnen, maar ik zou hem wel echt rechtop houden in plaats van in een wipstoel, zodat hij eventuele stukjes gemakkelijker uit kan spugen.
ja uiteraard - hij zit vrij rechtop hoor, in deze stoel (rechter dan het oogt). Ik heb m er alleen even in gezet om te filmen ;) de rest van de meloen is op schoot verorberd.
disclaimer
  woensdag 19 juli 2017 @ 12:29:38 #16
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_172524100
Ik zou wachten, omdat ze nog niet de kracht en controle over het lijf hebben om vastzittende dingen op te hoesten. ze missen veel reflexen die nodig zijn om stukjes te eten dat komt pas rond de 6 maanden. baby led weaning is ook niet vanwege de darmpjes pas met 6 maanden echt op basis van het kunnen van het lijfje.
  woensdag 19 juli 2017 @ 12:32:38 #17
149959 SQ
snelle trees
pi_172524177
quote:
17s.gif Op woensdag 19 juli 2017 12:29 schreef Budabuddumbam het volgende:
Ik zou wachten, omdat ze nog niet de kracht en controle over het lijf hebben om vastzittende dingen op te hoesten. ze missen veel reflexen die nodig zijn om stukjes te eten dat komt pas rond de 6 maanden. baby led weaning is ook niet vanwege de darmpjes pas met 6 maanden echt op basis van het kunnen van het lijfje.
maar met die gedachte zouden ze eigenlijk ook nog geen prakjes kunnen eten want ook die kunnen toch in het verkeerde keelgat schieten?
Ik hou het in elk geval goed in de gaten, zal hem nog geen doperwtjes geven :+. Maar heb niet het idee dat ik dit nog zes weken kan / wil uitstellen.
disclaimer
  woensdag 19 juli 2017 @ 12:43:11 #18
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_172524479
Het is een groot verschil om iets wat doorloopt op te hoesten dan iets wat vast zit.
Voor rapley zijn er wel lichamelijke richtlijnen voor het oke is om te starten.

Gagging vs choking en reflexen vind ik belangrijker dan de darmen om tot 6 maanden te wachten.
pi_172525137
Misschien toch iets gepureerds van een lepeltje, maar dan zoveel mogelijk zelf laten happen / sabbelen ipv naar binnen lepelen? Al komt er niks binnen, hij kan wel meedoen dan.
pi_172525344
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juli 2017 09:09 schreef Stormqueen het volgende:
Heeft iemand ervaring met rapley bij jongere baby's? Ik heb inmiddels door waarom noud bij elke maaltijd het huis bij elkaar moppert. Noud wil óók. (Uiteraard heb ik alle afwimpelmethodes al uitgeprobeerd). Ik gaf hem vanmorgen een mini korstje en hij was instant blij en gelukkig.

Nu ben ik niet persé tegen eerder beginnen dan zes maanden, maar ik heb wel een beetje issues met prutjes en prakjes naar binnen lepelen. Ik geloof in rapley. Maar kan dat ook bij een baby van 4,5 maand? Heeft iemand ervaring?

Het gaat me niet om dat hij iets binnen krijgt, maar ik wil wel graag mijn kind volgen. Zitten kan hij nog niet, maar dan neem ik hem wel op schoot :)
Ik ben destijds op aanraden van de kinderarts met 4,5 maand begonnen met Sjaak, in plaats van langer wachten. Op schoot of in de Bumbo-stoel. Ging hartstikke prima, hij nam zo een broodkorst in zijn knuistje en smikkelde het op. Sperziebonen precies hetzelfde. Hij kreeg iets als wij ook aten. Soms at hij wat en soms niet. Hij vond het wel heel erg tof.
  woensdag 19 juli 2017 @ 13:20:51 #21
149959 SQ
snelle trees
pi_172525374
Waarom raadde de arts dat aan toen?
disclaimer
pi_172525539
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juli 2017 13:20 schreef Stormqueen het volgende:
Waarom raadde de arts dat aan toen?
Sjaak had zulke erge reflux dat hij bijna alles weer uitspuugde. Door stukjes te eten, hoopte de kinderarts dat die in zijn maag zouden blijven en hij dus toch wat binnen zou houden.
De eerste maanden van zijn leventje groeide hij maar heel weinig, vanaf het vaste voedsel ging hij van -2 naar -1, want ook zijn melk hield hij wat beter binnen.
  vrijdag 21 juli 2017 @ 13:51:14 #23
149959 SQ
snelle trees
pi_172573370
Oh ja. Krampjes. Die krijg je dan ook weer :')
disclaimer
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 21 juli 2017 @ 17:54:33 #24
269689 crew  Viv
pi_172578667
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 13:51 schreef Stormqueen het volgende:
Oh ja. Krampjes. Die krijg je dan ook weer :')
Balen! ZZ krijgt alleen last van haar buikje als ze een aantal dagen niet poept, maar dat wordt bij haar behalve door Nutrilon dus ook getriggerd door welk vast voedsel dan ook. :(
  vrijdag 21 juli 2017 @ 18:56:44 #25
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_172579981
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juli 2017 11:44 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

ja uiteraard - hij zit vrij rechtop hoor, in deze stoel (rechter dan het oogt). Ik heb m er alleen even in gezet om te filmen ;) de rest van de meloen is op schoot verorberd.
Ik ben met Melle ook begonnen met 4,5 mnd. In de babyseat van de tripp trapp en in de wipstoel (je kan dat ding zo omhoog wippen als hij zich evt verslikt, maar moet zeggen dat Melle zelf alles wat hij evt teveel nam keurig naar buiten werkte). Alleen een keer erwtjes die blijkbaar niet gepureerd genoeg waren niet idd :@ hotsiekotsie!

Ben dus wel begonnen met prakjes, en heb niet het idee dat hij ooit gedwangvoderd is. Rustig tempo altijd en pas weer geven als t mondje leeg is en hij vraagt om meer.

Melle weet nog steeds heel goed wanneer hij genoeg heeft (alleen niet altijd met dingen die hij heel lekker vindt, lijkt hij helaas op mij...)
Kwak
  vrijdag 21 juli 2017 @ 19:56:22 #26
149959 SQ
snelle trees
pi_172581297
Vooralsnog gaat het best goed eigenlijk! Hij valt het voedsel aan alsof hij net uit de hongerwinter komt :') kokken alleen als hij iets te ver in zijn keelgat ragt maar de kleine stukjes gaan prima naar binnen. Ik vond vanmiddag al stukjes broccoli in zn luier :')
disclaimer
  vrijdag 21 juli 2017 @ 20:23:26 #27
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_172581944
Ik hou van Rapley O+ gewoon lekker kliederen O+.
KuikenGuppy
pi_172587448
Ik houd ool erg van Rapley. Maar hoe goed het ging met O, zo anders is dat met S :D
Alles bøijft hangen in zn keel en ik heb hem al 1x op mn knie gehad om op z'n rug te slaan. Niet prettig dus. Dus nu rapleyen we met kleine stukjes. Oh em grofgeprakt eten kun je ook rspleyen he. Leg maar een kwak* voor je kind neer haha :D

*eten. Niet Kwakz0r. Da's zielig.
pi_172587659
Rapley is echt alleen maar vanaf 6 maand wegens darmrijping en motorische ontwikkeling; dwz recht kunnen zitten zodat de kokhalsreflex goed werkt, anders is het gevaarlijk. Een wipstoel is in geen enkel geval geschikt!
Bij prakjes kunnen baby's zich ook verslikken maar daar merk je minder van want het is vloeibaar dus stikt er niet in. Voor de 6 maanden beginnen met prakjes is al zelf de regie nemen dus niet meer baby led.
Prima als je dat wil doen het is alleen geen Rapley/baby led weaning meer.

Tuurlijk als je blw niet kende en er pas achter komt nadat je al met prakjes was begonnen, niet te laat om het anders aan te pakken :).
  zaterdag 22 juli 2017 @ 00:34:12 #30
149959 SQ
snelle trees
pi_172588805
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 23:40 schreef Unihipili het volgende:
Rapley is echt alleen maar vanaf 6 maand wegens darmrijping en motorische ontwikkeling; dwz recht kunnen zitten zodat de kokhalsreflex goed werkt, anders is het gevaarlijk. Een wipstoel is in geen enkel geval geschikt!
Bij prakjes kunnen baby's zich ook verslikken maar daar merk je minder van want het is vloeibaar dus stikt er niet in. Voor de 6 maanden beginnen met prakjes is al zelf de regie nemen dus niet meer baby led.
Prima als je dat wil doen het is alleen geen Rapley/baby led weaning meer.

Tuurlijk als je blw niet kende en er pas achter komt nadat je al met prakjes was begonnen, niet te laat om het anders aan te pakken :).
tegen wie heb je het nou eigenlijk?
disclaimer
pi_172588946
Jou bijv, maar er zijn er meer die het over met 4(,5) maand beginnen hebben dus ik dacht ik doe het even algemeen.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 00:46:25 #32
149959 SQ
snelle trees
pi_172588988
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 00:42 schreef Unihipili het volgende:
Jou bijv, maar er zijn er meer die het over met 4(,5) maand beginnen hebben dus ik dacht ik doe het even algemeen.
ok. Want ik ben mijn kind niet in een wipstoel prakjes naar binnen aan het scheppen. En die boekenwijsheid is natuurlijk helemaal mooi, maar er zíjn kennelijk toch zeer diverse ervaringen. Ik denk dat gezond verstand en kijken naar je kind je een stuk verder brengen dan pertinent een leeftijdsgrens aanhouden.
disclaimer
pi_172589158
Ik zei toch:
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 23:40 schreef Unihipili het volgende:
Prima als je dat wil doen het is alleen geen Rapley/baby led weaning meer.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 22 juli 2017 @ 01:52:47 #34
269689 crew  Viv
pi_172589652
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 00:46 schreef Stormqueen het volgende:
Ik denk dat gezond verstand en kijken naar je kind je een stuk verder brengen dan pertinent een leeftijdsgrens aanhouden.
Dit. Toen ZZ 4,5 maand was en we iets van ons eten voor haar neus hielden, dan keek ze er dwars doorheen. Ze had nog helemaal geen notie van eten, keek het niet uit onze mond, probeerde het niet te pakken, laat staan in haar mond te stoppen. In jouw filmpje zie je dat Noud al heel goed weet wat de bedoeling is. :) Qua motoriek lijkt het me onwaarschijnlijk dat alle baby's precies vanaf 6 maanden pas kunnen eten, terwijl het máánden kan verschillen op andere vlakken zoals omrollen, kruipen, zitten, staan.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 04:25:10 #35
149959 SQ
snelle trees
pi_172590163
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 00:59 schreef Unihipili het volgende:
Ik zei toch:

[..]

dus je mag het pas rapley noemen als je kind zes maanden is? Da's een interessante benadering :D
disclaimer
pi_172590259
Sorry hoor :D
Dat iemand een theorie op papier heeft gezet, betekemt natuurlijk niet dat alle kinderen daar binnen vallen.

Zoals ik eerder schreef- wij begonnen met 6 mnd met nr 2, maar het was ronduit gevaarlijk, terwijl het er uit ziet dat Noud van 4,5 er beter mee om gaat :D
In mijn optiek kun je baby led leaning zeer zeker ook met geprakt eten doen. En baby's zijn geen robotjes - elk kind is anders.

[ Bericht 1% gewijzigd door Roomsnoes op 22-07-2017 07:37:41 ]
pi_172590861
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 04:25 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

dus je mag het pas rapley noemen als je kind zes maanden is? Da's een interessante benadering :D
Ja, want jij volgt je kind nu echt niet in zijn behoefte :{w dwangvoederen, zo ziet het eruit! Totaal niet baby led ;)
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 22 juli 2017 @ 09:16:25 #38
269689 crew  Viv
pi_172591064
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 06:39 schreef Roomsnoes het volgende:
Dat iemand een theorie op papier heeft gezet, betekemt natuurlijk niet dat alle kinderen daar binnen vallen.
Vergeet ook niet dat Gill Rapley haar eerste boek schreef op basis van haar masterscriptie, niet bepaald de hoogste mate van wetenschappelijk bewijs. Ze zegt zelf ook dat inzichten veranderen doordat er voortdurend onderzoek wordt gedaan, de eerste editie adviseerde bijvoorbeeld nog om alle gemalen noten te vermijden.
pi_172591174
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 09:16 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Vergeet ook niet dat Gill Rapley haar eerste boek schreef op basis van haar masterscriptie, niet bepaald de hoogste mate van wetenschappelijk bewijs. Ze zegt zelf ook dat inzichten veranderen doordat er voortdurend onderzoek wordt gedaan, de eerste editie adviseerde bijvoorbeeld nog om alle gemalen noten te vermijden.
Ik had het hier een tijdje geleden ook met iemand over en heb er toen wat over opgezocht. Het is niet Gill Rapley die zegt dat het pas vanaf 6 maanden 'mag', maar de WHO. Die stelt kortgezegd dat de eerste zes maanden exclusief borstvoeding de beste voeding is en dat daarna pas gekeken moet worden naar andere voeding, i.c.m. borstvoeding. Gill Rapley moedigt aan om het kind te volgen, maar stelt wel dat kinderen die vóór 5,5 maand klaar zijn voor BLW een uitzondering zijn in verband met de fysieke stappen die nodig zijn voor BLW (zelf zitten, zelf eten van tafel brengen en naar de mond brengen).

Even opgezocht: http://www.rapleyweaning.com/assets/How_early_is_too_early.pdf
Make your own kind of music.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 22 juli 2017 @ 09:56:21 #40
269689 crew  Viv
pi_172591383
quote:
Mooie toelichting van haar inderdaad, die kende ik nog niet. Ze maakt ook hetzelfde punt als ik een paar posts geleden:
quote:
Six months represents an average age of
readiness, in the same way that most babies take their first step around their first
birthday. Clearly some will be ready to walk earlier – and some later – than that. We don’t try to
prevent those who are ready earlier from walking before the ‘correct’ age. If we are prepared to
accept that a good proportion of babies will not be ready to feed themselves with solid foods
until they are seven, eight or nine months, than it is perfectly reasonable to allow that there will
also be a few who may begin do this before they reach the 'magic' age of six months.
Nou SQ, dan mag je het tóch wel Rapley noemen. 8-)
  zaterdag 22 juli 2017 @ 10:01:25 #41
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_172591444
mja, who gives a shit hoe je het noemt. Feit is dat Guus het eten uit onze mond kijkt en steeds moeilijker begon te doen als hij erbij zat tijdens het eten. En nu dus bij het ontbijt lekker sabbelt op een broodkorst en meloen mee"eet" met ons.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 10:06:07 #42
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_172591506
Edit: lama.

[ Bericht 98% gewijzigd door kwakz0r op 22-07-2017 10:35:25 ]
Kwak
  zaterdag 22 juli 2017 @ 10:11:07 #43
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_172591541
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 00:42 schreef Unihipili het volgende:
Jou bijv, maar er zijn er meer die het over met 4(,5) maand beginnen hebben dus ik dacht ik doe het even algemeen.
Tsja, daar is het nu 2jr en 3 mnd te laat voor ;)

Baby led weaning is tof, maar als je kind veel te veel melk wil en elke dag ontevreden is en bovendien teveel aankomt, dan is melk vervangen (ja flesvoeding vervangen ja) door met hapjes te beginnen echt een redding soms.

Ik wilde zo graag aan alle supermom afvinklijstjes voldoen, maar helaas, ik kreeg een PPD, stopte met BV en deed geen BLW. En mensen zoals jij kunnen me daar twee jaar na dato nog steeds een kutgevoel over geven.

Met je 'natuurlijk, als je niet beter wist...'

:r

Get off your high horse please.
Kwak
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 22 juli 2017 @ 10:27:13 #44
269689 crew  Viv
pi_172591708
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 10:11 schreef kwakz0r het volgende:
En mensen zoals jij kunnen me daar twee jaar na dato nog steeds een kutgevoel over geven.
Kwakkie :* "No one can make you feel inferior without your consent." - Eleanor Roosevelt
  zaterdag 22 juli 2017 @ 10:34:44 #45
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_172591815
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 10:27 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Kwakkie :* "No one can make you feel inferior without your consent." - Eleanor Roosevelt
Dat is waar, het klopt dat ik mezelf er ook nog steeds om veroordeel in zeker mate en het zeer doet omdat ik het zelf nog moeilijk vind.

Dat maakt wat mij betreft echter de houding en woorden van unihipilipipipi nog niet ok.
Kwak
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 22 juli 2017 @ 10:39:02 #46
269689 crew  Viv
pi_172591880
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 10:34 schreef kwakz0r het volgende:
Dat is waar, het klopt dat ik mezelf er ook nog steeds om veroordeel in zeker mate en het zeer doet omdat ik het zelf nog moeilijk vind.
Ik had je post nog gezien voor de edit, zo bedoelde ik het uiteraard niet. ;)

Ik hoop dat je jezelf als de supermom gaat beschouwen die je al de hele tijd bent, dan raken dat soort dingen je ook niet meer zo. :*
  zaterdag 22 juli 2017 @ 11:11:25 #47
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_172592267
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 09:16 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Vergeet ook niet dat Gill Rapley haar eerste boek schreef op basis van haar masterscriptie, niet bepaald de hoogste mate van wetenschappelijk bewijs. Ze zegt zelf ook dat inzichten veranderen doordat er voortdurend onderzoek wordt gedaan, de eerste editie adviseerde bijvoorbeeld nog om alle gemalen noten te vermijden.
Hahah dat is een leuke discussie inderdaad op de fb groep, mensen die verschillende boeken hebben. Net als de mensen die maar blijven roepen dat food for fun is terwijl er toch wel degelijk een voedselbehoefte is na de 6 maanden.

Ik vind het jammer dat we het in nederland rapley noemen.
De term baby led zegt zo enorm veel meer.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 22 juli 2017 @ 11:38:48 #48
269689 crew  Viv
pi_172592613
quote:
17s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 11:11 schreef Budabuddumbam het volgende:
Net als de mensen die maar blijven roepen dat food for fun is terwijl er toch wel degelijk een voedselbehoefte is na de 6 maanden.
En dat terwijl die mensen ook graag de WHO aanhalen terwijl die er duidelijk over zijn dat exclusief borstvoeding na 6 maanden niet meer voldoet:
http://www.who.int/features/qa/21/en/

Als "food under one.." gezegd wordt tegen ouders die zenuwachtig worden van het feit dat hun kind nog niet zo veel binnenkrijgt, dan kan het wel helpen om de druk eraf te halen (want dat werkt toch maar averechts).
  zaterdag 22 juli 2017 @ 11:38:56 #49
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_172592614
Dat filmpje O+
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  zaterdag 22 juli 2017 @ 12:06:04 #50
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_172592999
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 11:38 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

En dat terwijl die mensen ook graag de WHO aanhalen terwijl die er duidelijk over zijn dat exclusief borstvoeding na 6 maanden niet meer voldoet:
http://www.who.int/features/qa/21/en/

Als "food under one.." gezegd wordt tegen ouders die zenuwachtig worden van het feit dat hun kind nog niet zo veel binnenkrijgt, dan kan het wel helpen om de druk eraf te halen (want dat werkt toch maar averechts).
Ik post er maandelijks over op de rapley groep en heeeeel veel mensen zijn het er niet mee eens.
Een paar hapjes en een beetje sabbelen op vlees doet echt wonderen al voor de ijzerinname dus ik snap wel dat mensen willen duidelijk maken dat het al snel goed is, want dat is ook echt zo.

Maar eten is nodig, zonder eten geen leven, en ja als je meer melk intake hebt dan de who als richtlijn heeft is er nog minder nodig om goed aan te vullen en blahdieblahdieblah.

Maar het is een hardnekkige foutieve zin.

Ken je hun folder over complementary feeding for the breastfeed child?
Die is heeeeeel fijn inclusief percentages enzo. O+
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')