Nee, het betaalde restaurant in lounge 52 is gesloten door tegenvallende resultaten en keert (voorlopig) niet meer terug. En als ik eerlijk ben, gezien de drukte beneden zullen ze de ruimte boven hard nodig hebben.quote:Op donderdag 21 oktober 2021 20:29 schreef Fogel het volgende:
Op Schiphol is het restaurant in lounge 52 ook nog gewoon "wegens covid" gesloten...
Er zit wel verschil in lounges, de KLM lounges beginnen op Schiphol weer wat meer op peil te komen, maar je ziet bijvoorbeeld in een Warsaw dat men je nu wegstopt ergens in een kelder, met lintjes waar je niets zelf mag pakken.quote:Op donderdag 21 oktober 2021 20:08 schreef Molo het volgende:
Toen ik vorige maand met mijn collega vloog en gebruik maakte van zijn ultra plus übermensch vliegpasjes privileges, viel hem ook op dat de lounges veel soberder waren dan voor corona.
De 'jullie krijgen automatenkoffie ipv manueel espressomachine vanwege Covid' vond ik nog wel de mooiste erbij
Wat heeft dat er nou weer mee te maken![]()
Matige smoes
Voor zover ik weet, is er altijd een lounge die officieel bij je vlucht hoort. Je krijgt soms nog een apart geprinte pass voor de betreffende lounge. Ik denk daarom dat er wel een lounge was waar je tot de boarding time had kunnen zitten. Anders zou TAP enorm tekort schieten; een lounge is immers een vast onderdeel van het business class produkt. Maar ik heb nog geen business class gevlogen sinds Corona, dus misschien zijn m'n verwachtingen achterhaald.quote:Op donderdag 21 oktober 2021 16:33 schreef Fogel het volgende:
[..]
Geen idee, ze zeiden bij de incheck balie niks. Ben Star Alliance gold, daarmee kom ik alle *A lounges in, ongeacht klasse waarmee ik vlieg (zolang het een partner airline is).
Nah, bovendien staat op hun site dat niet alle lounges open zijn door COVID.quote:Op zondag 24 oktober 2021 05:05 schreef jaco het volgende:
[..]
Voor zover ik weet, is er altijd een lounge die officieel bij je vlucht hoort. Je krijgt soms nog een apart geprinte pass voor de betreffende lounge. Ik denk daarom dat er wel een lounge was waar je tot de boarding time had kunnen zitten. Anders zou TAP enorm tekort schieten; een lounge is immers een vast onderdeel van het business class produkt. Maar ik heb nog geen business class gevlogen sinds Corona, dus misschien zijn m'n verwachtingen achterhaald.
Steeds meer maatschappijen voeren ‘business light’ in, Qatar bv. Betaal je minder voor je businessticket kan je fast track en lounge vergeten.quote:Op zondag 24 oktober 2021 05:05 schreef jaco het volgende:
[..] Anders zou TAP enorm tekort schieten; een lounge is immers een vast onderdeel van het business class produkt. Maar ik heb nog geen business class gevlogen sinds Corona, dus misschien zijn m'n verwachtingen achterhaald.
Nou de lounge op Lissabon Airport was ook een hele tijd gesloten, en TAP blinkt nou niet uit in hun product....quote:Op zondag 24 oktober 2021 05:05 schreef jaco het volgende:
[..]
Voor zover ik weet, is er altijd een lounge die officieel bij je vlucht hoort. Je krijgt soms nog een apart geprinte pass voor de betreffende lounge. Ik denk daarom dat er wel een lounge was waar je tot de boarding time had kunnen zitten. Anders zou TAP enorm tekort schieten; een lounge is immers een vast onderdeel van het business class produkt. Maar ik heb nog geen business class gevlogen sinds Corona, dus misschien zijn m'n verwachtingen achterhaald.
Logisch als er niet veel reizigers zijn. Dan kost volledig openhouden te veel.quote:Op dinsdag 26 oktober 2021 20:50 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Nou de lounge op Lissabon Airport was ook een hele tijd gesloten, en TAP blinkt nou niet uit in hun product....
Dat geldt trouwens ook voor andere airlines, KLM heeft altijd in ieder geval de Non-Schengen lounge open gehad toen alles dicht was, en hoewel er geen catering was, kon je wel koffie/thee en voorverpakte koekjes krijgen.
Maar op een Brussel of Dusseldorf heeft men ook een hele tijd de lounges gesloten gehad, en doet men op beide luchthavens in verband met Covid een aangepast aanbod, wat natuurlijk complete onzin is, de prijs voor toegang (individueel of die ze aan de airline doorberekenen) is hetzelfde gebleven, dus men wil gewoon besparen.
In het begin van Corona waren er absoluut weinig reizigers. Dan liep ik als een van de weinige op de luchthaven. En begrijp ik het sluiten van lounges en verminderde aanbod absoluut.quote:Op dinsdag 26 oktober 2021 21:09 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Logisch als er niet veel reizigers zijn. Dan kost volledig openhouden te veel.
Volgens mij is het vanaf Well 6.5 kilometer, en dan kan je dat prima in een kwartier lopen, je zal dan geen bagage moeten hebben als koffer, maar een rugzak is prima.quote:Op dinsdag 7 december 2021 19:11 schreef DIJK het volgende:
Überhaupt verbaast het mij dat je vanaf een bushalte in NL in een uur naar de luchthaven loopt. Dat zal toch dik 10km zijn?
Volgens Google is het 6,5km. De route viel mij alleszins mee en zoveel bagage neem ik nou ook niet mee. In het verleden heb ik ook weleens gelopen naar het vliegveld van Pisa (ik was niet te spreken over de snelheid van de Pisamover) en Nis in Servië (buskaartje kostte omgerekend 50 cent, maar ik had geen zin alleen daarvoor contant geld op te nemen).quote:Op dinsdag 7 december 2021 19:11 schreef DIJK het volgende:
Überhaupt verbaast het mij dat je vanaf een bushalte in NL in een uur naar de luchthaven loopt. Dat zal toch dik 10km zijn?
Loop je op een apart voetgangers pad of stoep? Of deel je de weg met auto's of bromfietsen?quote:Op dinsdag 7 december 2021 19:45 schreef exelletor het volgende:
[..]
Volgens Google is het 6,5km. De route viel mij alleszins mee en zoveel bagage neem ik nou ook niet mee.
6,5 kilometer in 15 minuten lopen?quote:Op dinsdag 7 december 2021 19:43 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Volgens mij is het vanaf Well 6.5 kilometer, en dan kan je dat prima in een kwartier lopen, je zal dan geen bagage moeten hebben als koffer, maar een rugzak is prima.
Een stuk van 1,2km loop je in de berm of op de weg met auto's. Voor de rest van de route is er een fietspad (Nederland) of een gecombineerd voet- en fietspad (Duitsland).quote:Op woensdag 8 december 2021 05:47 schreef jaco het volgende:
[..]
Loop je op een apart voetgangers pad of stoep? Of deel je de weg met auto's of bromfietsen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.# Vertraging
Paar minuutjes
# Vriendelijk personeel
Ja
# Eten.
1e ronde Chicken curry massala, is oke maar niets meer. Met 5 minuten daarna koffie/thee met koekje.
Half uurtje daarna een bruin broodje met salade en kaas (bagger). En daarna 6 uur lang niets (of meer?) en dan nog een warme panini (veggie), dessert en iets van een salade.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.# Entertainment
Gewoon de onboard. Prima keus.
Wifi is gewoon drama. Buiten dat het traag is en je er weinig mee kan, is het maar een uur gratis en dat op een vlucht van bijna 11 uur.
Wil je langer moet je flink betalen.
# Algehele indruk
Echt weer drama met KLM. Hele dag met inchecken was ellende. Werkte allemaal niet. Constant foutmeldingen. Zowel online als op Schiphol.
Chat medewerkers wat echt 4 uur duurt voor je reactie krijgt en die er geen reet van snappen. En uiteindelijk kom je ineens op het gangpad te zitten bah.
Terwijl bij het raam een jongedame zit die de hele 11 uur eigenlijk geen seconde naar buiten keek....... Er moet gewoon een filter daarop komen of iemand uberhaupt er wel wil zitten.
# Eventueel informatie over de luchthavens
AMS is wel bekend natuurlijk. Blijf het een prettig vliegveld vinden. Alles is gewoon goed voor elkaar.
LAX 3h50 overstap tijd gehad voor volgende vlucht, was prima.
Gang naar de customs is wel echt lang en super leeg. Gewoon een gele wand waar je een half uur al lopend tegen aan staat te kijken.
Verder over LAX bij het vervolg.
Aansluitende vlucht:
# Maatschappij
Delta
# Traject
LAX-SFO met een Embrear 175SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.# Vertraging
Nee
# Vriendelijk personeel
Ja
# Eten
Korte vlucht, maar wel koffie/thee of water met een zakje noten.
# Entertainment
Niet aanwezig
# Algehele indruk
Gewoon prima
# Eventueel informatie over de luchthavens
LAX wat een bende zeg. Halve vliegveld ligt open door verbouwingen, richtingsborden zijn slecht aangegeven.
Ook grappig te zien hoe het grondpersoneel echt gewoon overal tussendoor loopt te sjouwen. Je vliegtuig staat op punt van take-off en links uit het raam zie je nog doodleuk wat grondmedewerkers met rugtasje half over de schouders langs de vleugel wandelen op naar de pauze.
Ik moest hier ook van internationale terminal naar terminal 2 (domestic), en dat was mij toch een waardeloze terminal. Super klein en echt bom en bomvol.
Ze hebben echt gigantisch veel vluchten er ingepropt. Bij de gate waar ik moest zijn gingen aan de lopende band door vluchten en je had ook maar 10 minuten om te boarden of de gate was gesloten.
Niet de 50 minuten die je normaal nog rustig staat te wachten voor er uberhaupt iets gebeurd. Nu kwam San Francisco op de informatieborden te staan vlak na de vlucht daarvoor en 10 minuten later dicht.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SFO. Nog niet veel van gezien. Beetje zelfde qua grondpersoneel als bij LAX.
De terminals zelf ogen wel veel fijner dan LAX, maar veel kleiner natuurlijk. De aanvliegroute is wel geweldig hoor! Echt tot 2 meter voor de landing zie je de landingsbaan nog niet, maar alleen water onder je.
Ook rondom SFO hebben ze nog niet veel van goede richtingsborden gehoord. Openbaar vervoer naar de stad toe is hier goed geregeld en prima te doen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 4% gewijzigd door bianconeri op 20-04-2022 19:54:51 ]![]()
# Maatschappij
Virgin Atlantic
# Traject
San Francisco-London Heathrow
Dreamliner 787-9SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.# Vertraging
Nee
# Vriendelijk personeel
Ja
# Eten.
Zeker.
Chicken Fajita kort na opstijgen (avond vlucht).
Laat in de ochtend net voor landen een ontbijtje met o.a. een warm broodje ei.
Tussendoor kwamen ze echt vaak langs voor drinken. Niet zoals bij KLM dat je zelf achterin moet bedelen.
En ten minste niet van dat houtachtige bestek die het eten verpesten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.# Entertainment
Aanwezig. Films misschien net iets minder keus. Maar qua muziek en games weer veel.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.# Algehele indruk
Gewoon goed. Prima vliegtuig en bekleding. Service top.
# Eventueel informatie over de luchthavens
San Francisco International:
Gewoon een prima luchthaven. Zowel de wegen als openbaar vervoer rondom de luchthaven zijn goed.
Voor de douane heb je paar shops. Daarna ook wel een aantal. Had nog wel even tijd en je kunt prima even zitten en rondkijken. Niet heel druk wat wel fijn is.
Voorzieningen goed.
(Heathrow bij aansluitende vlucht)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.-------------------------------------------------------------------------------------
Aansluitende vlucht:
# Maatschappij
KLM
# Traject
London Heathrow naar Amsterdam
Met een Embraer 195 E2SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.# Vertraging
2,5 uur
# Vriendelijk personeel
Ja (enige goede bij KLM is het cabine personeel)
# Eten
Chips en wat drinken
# Entertainment
Nee
# Algehele indruk
Slecht.
Zoals gewoonlijk slechte communicatie vanuit KLM. Helemaal in het begin even 1x een pushbericht van de 1e vertraging. Daarna nooit weer iets gehoord, ook niet van de latere vertragingen.
Alles kwam op het laatste moment. Op het moment dat de gate zou sluiten werd de gate pas bekend.
Ik ken geen enkele maatschappij met zo'n slechte service als KLM.
# Eventueel informatie over de luchthavens
London Heathrow:
Terminal 3. Ik vond het allemaal veel te erg op elkaar gepakt. De verschillende vleugels met gates hadden alleen een Cafe Nerro en verder niets. Dus de centrale hal was gewoon bom en bom vol.
Alle stoelen daar bezet. Er waren ook maar 2 restaurant barretjes als je wat wilde eten of drinken, maar je kunt je al wel bedenken dat die altijd gewoon helemaal vol zitten en met een rij ervoor.
Dus even rustig wat eten of drinken zat er niet in.
Je loopt ook niet even zo heen en weer. Lange afstanden tussen alles.
Is allemaal niet al te best over nagedacht in mijn beleving.
Als je dan vergelijkt met Schiphol is er veel winst te halen. Enige wat ik dan positief vindt is de vele display borden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door bianconeri op 30-04-2022 16:02:26 ]![]()
# Maatschappij: KLM
# Traject: Amsterdam - Boekarest. Business klass met de 737-800.
# Vertraging: half uurtje of zo.
# Vriendelijk personeel: Ja.
# Eten: yoghurt met granola, gerookte zalm, een of andere salade met kip. Verder was er fris, koffie, thee, bier en wijn. Daar deden ze niet te flauw mee.
# Entertainment: wifi. Gratis kun je messages, wil je ook surfen dan kost dat ¤ 8, wil je ook streamen dan ¤ 12.
# Algehele indruk: Prima op zich.
# Eventueel informatie over de luchthavens
Schiphol. Lounge 52. Was nog erg rustig toen 'ie open ging, dus was prima te doen. Tijd aardig uit kunnen zitten. Alleen handbagage en thuis check-in gedaan, dus veel te vroeg door de security om lang in de rij staan te voorkomen.
Zit liever uren in een lounge dan uren staan in een wachtrij.![]()
En terug met de Embraer 195-E2. Daar zat nog geen Wifi op, wat wel een minpunt is. Indeling wel wat relaxter dan die van de 737-800. Eten was prima, personeel vriendelijk.
De TAROM-lounge in Boekarest is pure aids. Beperkte zitgelegenheid. Het "buffet" zijn wat schalen met pinda's en goedkope chips.![]()
Ja die Tarom lounge is inderdaad een grote aanfluiting, en dat voor de 'flag' carrier, zelfs toiletten zijn niet in de lounge aanwezig.quote:Op vrijdag 29 juli 2022 23:02 schreef Halcon het volgende:
En terug met de Embraer 195-E2. Daar zat nog geen Wifi op, wat wel een minpunt is. Indeling wel wat relaxter dan die van de 737-800. Eten was prima, personeel vriendelijk.
De TAROM-lounge in Boekarest is pure aids. Beperkte zitgelegenheid. Het "buffet" zijn wat schalen met pinda's en goedkope chips.
Zoals omschreven, aan alles ontbreekt het, te weinig zitplaatsen, te weinig stroomoplaadpunten, belabberd wifi, en een niet bestaand buffet.
Maar goed, ik mijd het liefst heel Boekarest, van al mijn bestemmingen heb ik niets met Roemenie, helaas heb ik het niet voor het zeggen en ben ik er 2 tot 3 x per jaar.
De E195-E2 heeft als voordeel voor de 'normale' passagiers dat de beenruimte iets beter is dan de E175 en E190 modellen, althans, na rij 7, want toen ik nog een ozzietukkertje was zat ik gewoon achterin,tegenwoordig uitsluitend op de voorste rijen, en de indeling 2-2- ten opzichte van 3-3 is uiteindelijk ook wat beter.RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.![]()
Het buffer zijn wat schaaltjes met pinda, chips en TUC-koekjes. Dan ook nog eens allemaal van C-merken. Dus verwacht geen Lays, Duyvis en TUC, maar goedkope, Roemeense rommel.quote:Op zaterdag 30 juli 2022 09:41 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Ja die Tarom lounge is inderdaad een grote aanfluiting, en dat voor de 'flag' carrier, zelfs toiletten zijn niet in de lounge aanwezig.
Zoals omschreven, aan alles ontbreekt het, te weinig zitplaatsen, te weinig stroomoplaadpunten, belabberd wifi, en een niet bestaand buffet.
Maar goed, ik mijd het liefst heel Boekarest, van al mijn bestemmingen heb ik niets met Roemenie, helaas heb ik het niet voor het zeggen en ben ik er 2 tot 3 x per jaar.
De E195-E2 heeft als voordeel voor de 'normale' passagiers dat de beenruimte iets beter is dan de E175 en E190 modellen, althans, na rij 7, want toen ik nog een ozzietukkertje was zat ik gewoon achterin,tegenwoordig uitsluitend op de voorste rijen, en de indeling 2-2- ten opzichte van 3-3 is uiteindelijk ook wat beter.
Wat er wel is, is een rookhok. Sowieso is Boekarest een van de weinige Europese vliegvelden waar je nog zo'n hok hebt waar rokers hun shot kunnen halen. Van buitenaf ziet er natuurlijk enorm ranzig uit.
E195-E2 ziet er ok uit voor een vlucht binnen Europa. Wel jammer dat KLM de Wifi nog niet overal geactiveerd heeft. Dat kan eigenlijk niet meer vandaag de dag.
Ik ben er ook regelmatig. Meestal verkies ik de auto boven het vliegtuig.![]()
Dit klinkt echt alsof WOW air nieuw leven ingeblazen isquote:Op zondag 19 december 2021 11:39 schreef Noisecontrollers het volgende:
Laatst naar IJsland geweest met de nieuwe maatschappij PLAY, hieronder de review:
# Maatschappij
PLAY
# Traject
Amsterdam (AMS) - Reykjavik (KEF) v.v.
# Toestel
Airbus A321neo
# Vertraging
Nee, zowel heen als terug ruim een half uur eerder geland dan gepland
# Vriendelijk personeel
Ja, we werden vriendelijk gegroet bij het boarden en bij het verlaten van het vliegtuig. Verder kan ik er weinig over zeggen omdat er weinig contact was met het personeel. Ze gingen wel langs met buy-on-board eten en drinken en met tax-free shopping artikelen, maar daar hebben wij geen gebruik van gemaakt.
# Eten
PLAY is een low-cost maatschappij, dus eten en drinken moet je zelf meenemen of aan boord kopen. Prijzen liggen op IJslands niveau, dus duur. Broodje was 9 euro, biertje 8 euro en frisdrank 3 euro als ik me niet vergis.
# Entertainment
Geen, alleen om de zoveel rijen een schermpje met vluchtinformatie. De toestellen van PLAY komen allemaal van het Mexicaanse Interjet, dus de teksten in het vliegtuig en dus ook op deze schermpjes was allemaal in het Spaans. Ook werd de lokale tijd in allerlei Midden- en Zuid-Amerikaanse landen getoond
# Algehele indruk
Heel goed, maar je merkt echt dat het nog een onbekende maatschappij is. We hadden tickets voor 212 euro per persoon retour, wat echt weinig is IJsland. Zowel heen als terug denk ik ongeveer 40 passagiers aan boord, dus iedereen kon gaan zitten waar hij wilde, dus de meesten pakten een rij voor zichzelf. Ook als het toestel vol zou zitten zou je nog genoeg ruimte hebben, want ze hebben een uitzonderlijke seat pitch van 34 inch!! Deze pitch zie je zelfs nauwelijks bij full service carriers.
# Eventueel informatie over de luchthavens
Amsterdam is wel bekend, Reykjavik is niet groot maar je hebt er wel vanalles zoals horeca, winkels en duty-free. De luchthaven ligt wel redelijk ver van de stad af, zo'n 50 minuten met de auto. Er is geen trein of metro ofzo, dus de enige opties om naar de de stad te gaan is met de taxi, bus of huurauto. Taxi's zijn schreeuwend duur, zo'n 150 euro. Bus is 25 euro per persoon enkele reis. Wij hadden een huurauto (4x4) om de ring road rondom IJsland te rijden en waren zo'n 550 euro kwijt voor 11 dagen.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards![]()
Klopt, volgens mij is het management van PLAY grotendeels het oude management van WOWquote:Op zondag 28 augustus 2022 10:31 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dit klinkt echt alsof WOW air nieuw leven ingeblazen is![]()
![]()
Ik weet dat de piloten in slaap vallenquote:Op maandag 29 augustus 2022 22:37 schreef Noisecontrollers het volgende:
Iemand hier ervaring met Ethiopian toevallig?![]()
NWS / Piloten in slaap gevallen, missen het vliegveld![]()
Langeafstands zijn ze waarschijnlijk de beste Afrikaanse luchtvaartmaatschappij. Of ja, dat waren ze voordat er een burgeroorlog uitbrak. Ik heb al een een aantal jaar niet meer met ze gevlogen. Langeafstands (Europa-Afrika) was het zoals je van Star Alliance mag verwachten (ik denk dat ik een 787 en een 350 heb gehad). In Afrika, tja, liever Ethiopian dan de alternatieven, maar de 737s en Q400s voelden gammel aan.quote:Op maandag 29 augustus 2022 22:37 schreef Noisecontrollers het volgende:
Iemand hier ervaring met Ethiopian toevallig?2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY![]()
Nu rook ik niet, dus heb ik geen behoefte aan een rookhok.quote:Op zondag 28 augustus 2022 10:21 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het buffer zijn wat schaaltjes met pinda, chips en TUC-koekjes. Dan ook nog eens allemaal van C-merken. Dus verwacht geen Lays, Duyvis en TUC, maar goedkope, Roemeense rommel.
Wat er wel is, is een rookhok. Sowieso is Boekarest een van de weinige Europese vliegvelden waar je nog zo'n hok hebt waar rokers hun shot kunnen halen. Van buitenaf ziet er natuurlijk enorm ranzig uit.
E195-E2 ziet er ok uit voor een vlucht binnen Europa. Wel jammer dat KLM de Wifi nog niet overal geactiveerd heeft. Dat kan eigenlijk niet meer vandaag de dag.
Ik ben er ook regelmatig. Meestal verkies ik de auto boven het vliegtuig.
Maar in landen zoals Roemenie is een rookhok eigenlijk ook noodzakelijk kwaad, want je kan het wel niet doen, maar dan rookt men gewoon op de WC. Dat heb je wel in wat meer Oost Europese landen en waar de veiligheidsmedewerker of politie voor dat loon ook niet gaan ingrijpen.
Ik heb niet veel andere keus dan het vliegtuig, ik moet er vooral kort zijn, en dan elke week weer richting het Oostblok of Turkije, en ik heb ook gewoon mijn Nederlandse werkzaamheden.
Maar het beste van Roemenie is altijd de vlucht terug.RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.![]()
Ik ook niet, maar ik vind het zonde dat in zo'n toch al krappe lounge er dan een rookhok moet zijn. Elders op het vliegveld zijn ook al rookhokken. Die ruimte kan beter besteed worden in die lounge en zo'n ranzig hok in zo'n lounge... Tsja...quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 20:07 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Nu rook ik niet, dus heb ik geen behoefte aan een rookhok.
Maar in landen zoals Roemenie is een rookhok eigenlijk ook noodzakelijk kwaad, want je kan het wel niet doen, maar dan rookt men gewoon op de WC. Dat heb je wel in wat meer Oost Europese landen en waar de veiligheidsmedewerker of politie voor dat loon ook niet gaan ingrijpen.
Ik heb niet veel andere keus dan het vliegtuig, ik moet er vooral kort zijn, en dan elke week weer richting het Oostblok of Turkije, en ik heb ook gewoon mijn Nederlandse werkzaamheden.
Maar het beste van Roemenie is altijd de vlucht terug.
Ja, er roken veel meer mensen dan in Nederland. Maar dat gaat natuurlijk niet veranderen als je op vliegvelden gewoon kunt blijven paffen.
Vliegtuig is wat sneller, maar naast de vlucht nog wel wat tijd kwijt. Auto duurt wat langer, maar vind het wel flexibelen. Kan gaan en staan waar en wanneer ik wil.![]()
Wizz Air-tje van Cluj - Napoca naar Eindhoven. Vooraf in de business lounge in Cluj gezeten.
Die business lounge stelt weinig voor. Paar zitbanken, een koeler met blikjes frisdranken, koffieautomaat en wat schaaltjes met nootjes en chips.![]()
![]()
# Maatschappij
American Airlines
# Traject
AMS - DFW - LAX v.v.
# Toestel
AMS - DFW v.v. Dreamliner
DFW - LAX v.v. A321neo
# Vertraging
Op de heenweg 7 uur vertraging, op de terugweg niks. Reden van vertraging op de heenweg was het feit dat men op Schiphol besloot 3 uur te wachten op passagiers die nog bij de security stonden en ruimbagage hadden ingecheckt. Na een uur wachten mistten we nog 40 man en uiteindelijk is iedereen meegegaan. Het siert de maatschappij maar het verneukte heel mijn reis doordat ik mijn aansluiting in Dallas heb gemist en door ook wachtrijen aldaar bij immigratie uiteindelijk pas 6 uur later op mijn volgende vlucht zat. Het was de veelbesproken maandag 12 september dat dit allemaal is gebeurd. Het liept helemaal vast bij security op Schiphol maar ondanks dat ik er zelf 3,5 uur van te voren was stond ik 1,5 uur voor vertrek bij de gate. Heb zelf het idee dat mensen soms zelf ook erg laks zijn en er letterlijk van uit gaan dat het vliegtuig wel op hun wacht. Degenen waar wij uiteindelijk 3 uur op hebben zeitten wachten in het vliegtuig waren sowieso veel te laat in de rij voor security gegaan.
# Vriendelijk personeel
Zowel op de heen- als terugweg vond ik de crew bijzonder aardig en attent. Er reisde op beide vluchten tussen NL en USA een Nederlands sprekende crew member mee. Op de terugweg flink gelachen met deze man die in het begin behoorlijk standaard Amerikaans Engels tegen mij sprak maar toen hij er achterkwam dat ik Nederlander was vlotjes op behoorlijk Nederlands overschakelde. Een vlucht met een Amerikaanse airline verlaten met de mededeling "bedenkt en tot seens ha" was een hoogtepuntje. Op de US vluchten was het personeel trouwens ook vrolijk en vriendelijk.
# Eten
NL -> US v.v. kregen we na een uur een warme maaltijd die gewoon redelijk was en op de heenvlucht halverwege een ijsje en een uur voor landing een warme snack. Op de terugvlucht een uur voor landing klein ontbijtje. US vluchten kregen we een drankje en koekje/pretzels. Men kwam op de intercontinentale vluchten trouwens vrij regelmatig met de zuipkar langs. Dat was wel prettig.
# Entertainment
On-board entertainment had wel wat leuke flims zoals The Batmand en Top Gun Maverick. Daarnaast had ik mijn iPad met Netflix downloads bij. Op de US vluchten geen on-board entertainment.
# Algehele indruk
Behalve die klote vertraging aan het begin vond ik het meer dan uitstekend. Hele degelijke airline, omboeken van gemiste vluchten ging ook volledig automatisch. Kreeg automatisch nieuwe boarding passes op mijn telefoon. Men kon schijnbaar zelf redeneren dat ik mijn eerste 3 aansluitende vluchten naar LAX miste omdat ik in de rij stond bij immigration. Misschien kunnen ze bij KLM eens een lesje "hoe ben je een fatsoenlijke airline die representatief is voor een land" nemen bij AA.
# Eventueel informatie over de luchthavens
Zowel LAX als DFW zijn hele grote luchthavens. Overstappen op DFW was super simpel ondanks hoe groot het vliegveld is. Op de terugweg stond ik binnen 10 minuten van mijn gate waar de vlucht vanaf LAX aankwam bij de gate van mijn AMS vlucht. En ik moest naar een andere terminal!
Security personeel leek geen probleem in de US ik was binnen 5 minuten door alles heen op LAX, in Dallas enkel op de heenweg door security moeten gaan. Was ook zo gepiept. Ik meen dat in de US op dit gebied ook alles Department of Homeland Security is en in NL het is uitbesteed aan externe partijen. Dat merk je wel in de kwaliteit. Voor corona vond ik security personeel in Nederland vaak al niet veel soeps en nu ze met veel minder zijn komt dat de kwaliteit ook niet echt ten goede.![]()
AA heeft als doel om op elke USA<>NL vlucht een Nederlandssprekende attendant mee te laten vliegen. Staan veel ads open voor nl sprekend personeel. Maar wel als base een us AirPort dus ze moeten daar visa hebben wat het aantrekken van personeel erg lastig maakt. Maar ze proberen het iigquote:Op zaterdag 24 september 2022 19:04 schreef Mandéra het volgende:
# Maatschappij
American Airlines
# Traject
AMS - DFW - LAX v.v.
# Toestel Er reisde op beide vluchten tussen NL en USA een Nederlands sprekende crew member mee. Op de terugweg flink gelachen met deze man die in het begin behoorlijk standaard Amerikaans Engels tegen mij sprak maar toen hij er achterkwam dat ik Nederlander was vlotjes op behoorlijk Nederlands overschakelde. Een vlucht met een Amerikaanse airline verlaten met de mededeling "bedenkt en tot seens ha" was een hoogtepuntje. Op de US vluchten was het personeel trouwens ook vrolijk en vriendelijk.
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).![]()
# Maatschappij
Finnair
# Traject
AMS - HEL - BOM v.v.
# Toestel
Een kapotte Airbus
# Vertraging
Eerste vlucht AMS - HEL is nooit vertrokken en naar verluid zou dit komen door een defect aan het betreffende toestel. Toestel stond al aan de gate toen ik aan kwam lopen op Schiphol. Was een uurtje eerder geland. Echter was de slurf ontkoppeld en liep er geen grondpersoneel rond de kist. Dit is in al die uren daarna ook niet veranderd. Boarden begon simpelweg niet en 10 minuten na de geplande vertrektijd kwam de mededeling dat men 2,5 uur later een update zou geven over een nieuwe vertrektijd. Toen die tijd verstreken was werd de vlucht wederom met minstens 2,5 uur vertraagd. Er gebeurde totaal niks buiten bij het toestel en de dame aan de balie bleef bij hoog en laag volhouden dat het toestel zou gaan vertrekken. Het was alleen nog niet duidelijk wanneer. Ondertussen e-mail ontvangen van Finnair op het niveau brugklas met caps lock geschreven PLS COME TO HELSINKI WE ARRENGE THERE. Dat wilde ik op zich wel alleen dat klote toestel vloog niet.
Uiteindelijk aan de gate Finnair gebeld wat nu te doen. Ik kon kiezen tussen omboeken naar een andere vlucht naar Helsinki en daar 3 dagen op mijn volgende vlucht wachten naar Mumbai of mijn geld terug voor de gehele reis. Ben voor de laatste optie gegaan en na een hele dag op Schiphol te hebben gehangen en voor Jan Lul in de rij te hebben gestaan naar huis vertrokken. Onderweg nog Schiphol app gecheckt, vlucht bleef maar hangen op Gate Open met de vertrektijd + 5 uur vertraging. Inmiddels was de nieuwe vertrektijd al met een uur verstreken toen ik eindelijk een push bericht kreeg dat de vlucht was gecanceled. Ik was toen al bijna thuis op ruim een uur van Schiphol. Blij dat ik zelf heb gehandeld ipv dat ik naar het grondpersoneel heb staan luisteren want anders stond ik nu misschien nog aan diezelfde gate te wachten.
# Vriendelijk personeel
Geen crew gezien.
# Eten
Geen voucher gehad voor eten en drinken.
# Entertainment
Balie dame die maar vol bleef houden dat de vlucht echt ging vertrekken was op zich wel entertainment.
# Algehele indruk
Medewerker van Finnair die ik aan de telefoon had was super attent en behulpzaam. Vond het ook oprecht klote voor ons. Verdere communicatie vanuit Finnair was bagger. Toestel was wel serieus kapot aangezien hij 1,5 dag later nog aan de gate stond op Schiphol getuige Flightradar. Ik ben echt beter gewend van Finnair. Dit was echt amateuristsch.
# Eventueel informatie over de luchthavens
Schiphol == druk.![]()
Voegt ook vrij weinig toe als je het mij vraagt.quote:Op zaterdag 24 september 2022 19:13 schreef RipCity het volgende:
[..]
AA heeft als doel om op elke USA<>NL vlucht een Nederlandssprekende attendant mee te laten vliegen. Staan veel ads open voor nl sprekend personeel. Maar wel als base een us AirPort dus ze moeten daar visa hebben wat het aantrekken van personeel erg lastig maakt. Maar ze proberen het iig
Alsof een gemiddelde Nederlander geen Engels spreekt, laat staan de Nederlander die intercontinentaal reist.
Maar i guess leuke poging voor service?![]()
# Maatschappij: Korean Air
# Traject: AMS-ICN(Seoul Incheon) & ICN-AMS
# Vertraging: de oorspronkelijke vlucht duurt 11 uur, maar omdat je nu niet over Oekraïne en Rusland kunt vliegen, moet je om via Azerbeidzjan, Kazakhstan,Mongolië. De vlucht duurde daardoor op de heenweg 13 uur en op de terugweg zelfs 14 uur (Being werd ook gemeden, vanwege die vage coupgeruchten, denk ik).
# Vriendelijk personeel: de stewardessen zijn echt flawless en heel vriendelijk. Spreken goed Engels en vragen goed uit waar je prijs op stelt. Ze hoeven geen safety instruction te doen, want dat is een filmpje op je homescreen door BTS (die KOreaanse K-pop band).
# Eten: ik bestel altijd een low/no lactose meal in vliegtuigen. Daardoor krijg je je eten altijd als eerste geserveerd. De maaltijd op de heenweg was iets smakelijker dan op de terugweg. Die waren beide bijna identiek. Het warme deel van de maaltijd was smakelijker dan het koude deel. Goede vis en groente.
# Entertainment: 27" schermpje met vrij nieuw aanbod films, series en spelletjes (o.a. Dr. Strange, Top Gun Maverick, etc.) en je flightpath. Als de persoon voor je zijn stoel kantelt, wordt het lastiger het beeld mee te draaien.
# Algehele indruk: Mijn favoriete toestel, de 787-9 met de ramen die je kunt verduisteren met een soort regelbare blauwe waas via een knop, redelijk goede beenruimte en ik had weer eens de mogelijkheid om de stoelen tegen een muur te reserveren, zodat je stoel ongehinderd naar achter kan. Op vliegveld Incheon een hele goede self checkin voor de bagage, op Schiphol uiteraard niet.
# Eventueel informatie over de luchthavens:Incheon is een héél fijn vliegveld om vanaf te vertrekken. Hele, grote ruimte vertrekhallen, niet van die irritante leuningen tussen je stoel,veel winkeltjes, veel eetmogelijkheden en nog even de laatst souvenirs gescoord.
# Maatschappij: T'Way air
# Traject: Gwangju (KWJ) - Jeju island(CJU) en Jeju - Seoul Gimpo (GMP)
# Vertraging: een half uur richting Seoul Gimpo. Vrij kort voor vertrek pas geïnformeerd.
# Vriendelijk personeel: ja, enkele mannen ook dit keer. Deze gaven wel een veiligheidsinstructie.
# Eten: te kort, de vlucht duurde maar een uur, richting Seoul Gimpo 1 uur en 10 minuten.
# Entertainment: geen.
# Algehele indruk: rommelige/late communicatie over de vertraging, verder wel ok. Je bagage mag iets minder zwaar zijn dan bij Koreanair (20kg ruimbagage ipv de 23 tov Koreanair).
# Eventueel informatie over de luchthavens: vanuit Gimpo is het een kort AREX of metroritje naar Seoul. Jeju airport is een beetje klein en krap.
[ Bericht 2% gewijzigd door SEMTEX op 28-09-2022 12:08:30 ]Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards![]()
# Maatschappij: KLM
# Traject: AMS-Geneve en Zurich-AMS
# Vertraging: Naar Geneve niet, Zurich-AMS wel omdat ze teveel handbagage ingeladen haddenWaardoor hele vliegtuig vol stond met passagiers en trolleys en die helemaal nergens heen konden. Moesten alsnog het ruim in of overal en nergens gedumpt in de cabine. Wat een afgang.
# Vriendelijk personeel: KLM maakt er zoals altijd een zooitje van, maar het personeel was heel behulpzaam en vriendelijk.
# Eten: Standaard Nederlandse broodje met kaas zooi.
# Entertainment: Korte vlucht dus nee.
# Algehele indruk: KLM en service is echt gigantische troep. In contact komen met ze duurt dagen.
En het enige wat ze zeggen is nee dat doet de luchthaven, luchthaven zegt dat doet KLM. KLM weet helemaal nergens iets van en laten je constant maar gewoon naar de luchthaven gaan. Medewerkers kunnen echt nooit iets voor je betekenen. Inchecken online werkt ook helft van de tijd niet.
# Eventueel informatie over de luchthavens:
Schiphol is bij iedereen wel bekend. Was rondom het ''horror'' weekend dat ik vertrok, nou ja er stond letterlijk geen rij. Dus perfect.
Geneve was midden in de nacht aankomst en moest laatste trein halen, dus te gehaast om goed dingen op te kunnen nemen.
Zurich Airport. Redelijk wat winkels en restaurants/cafes. Zowel voor als na security.
Niet altijd even overzichtelijk waar je heen moet. De borden staan niet altijd even logisch en de trappen/roltrappen lopen soms heel gek. Ook hoe de winkels geplaatst zijn.
Ook echt ongelofelijk veel rokers lounges. Meer rokerslounges dan normale zithoeken en restaurants.
Sowieso roken mensen in Zwitserland echt walgelijk veel.
Bij 1 cafe had je wel leuk zicht op alle vertrekkende vluchten, dat is dan het mooie. Maar verder klein en niet echt bijzonder.![]()
# Maatschappij: Lufthansa
# Traject: Frankfurt - Boekarest - Frankfurt
# Vertraging: Nee, keurig op tijd.
# Vriendelijk personeel: Yes, vriendelijk personeel.
# Eten: Tegen betaling een of andere zalm-bagel. Smaakte ok.
# Entertainment: Tegen betaling Wifi (¤ 3, ¤ 7 of ¤ 12). Die van ¤ 7 gepakt. Geen geweldige verbinding, maar je kunt wat surfen, appen.
# Algehele indruk: Goed zat. Vlucht keurig op tijd, instappen en uitstappen ging vlot, ondanks dat de vlucht afgeladen vol zat.
# Eventueel informatie over de luchthavens:
Frankfurt is prima geregeld. In een paar minuten door de security en paspoortcontrole heen.
Boekarest is een kutvliegveld. Kwartier wachten bij de security. Veel Wizz Air, Turkenresorten paupers, dus dan is het snel chaotisch op een vliegveld.![]()
# Maatschappij
Qatar Airways (Business class)
# Traject
Manila - Doha - Amsterdam - Doha - Manila
# Vertraging
Nope
# Vriendelijk personeel
Behoorlijk ja. Wordt netjes voorgesteld, en staat altijd klaar
# Eten
Menukaart met diner en ontbijt, snacks (e.g. burger sliders, kaasplankje etc), waar je elk gewenst moment uit mag kiezen. Buitengewoon goed verzorgd.
# Entertainment
Je hebt een groot tv scherm (schat zo'n 35 inch), dus dat gaat prima. Verder waren de noise cancelling headsets ook wel een zege.
# Algehele indruk
3 van de 4 vluchten waren in de Q suite. Betekent dus dat na opstijgen je het deurtje dicht kan doen, en dan heb je je eigen hokje. Echt een zege wederom. Je hebt totaal niet meer door dat er nog anderen meereizen. Super prive en rustig reizen.
# Eventueel informatie over de luchthavens
Manila is oude troep, maar kwam pas 1 uurtje voor vertrek binnen dus geen last van gehad. Doha werkt nog immer met bussen naar de terminal. Wel is er een aparte bus voor business class, dus relaxed uit stappen en de bus gepakt naar de terminal. Gelukkig was het 5 uur s ochtends dus nog niet zo warm, zou dit niet graag om 1 uur s middags doen.
Lounge in Doha is mooi, van alle gemakken voorzien, maar wel druk.Lekkere stoel gevonden in een rustig hoekje met een bak verse koffie en dan kom ik de tijd ook wel weer door.
In Schiphol niet zo veel van de drukte meegemaakt (want business), maar zag er weer akelig lang uit....Honey ! Take me drunk, i am home !![]()
# Maatschappij: KLM
# Traject: Amsterdam - Boekarest
# Vertraging: Nee
# Vriendelijk personeel: Yes, vriendelijk personeel.
# Eten: Broodjes, "Rondeel scrambled eggs" met zalm, yoghurt met muesli en wat fruit.
# Entertainment: Geen. De wifi werkte niet. Volgens de stewardessen omdat ze naar het oosten vliegen.
# Algehele indruk: Lekker rustig in de BC. Wifi deed het niet. Blijft toch matig van KLM dat op veel vluchten er nog geen wifi is of dat als deze er wel is, dat het niet werkt.
# Eventueel informatie over de luchthavens:
Schiphol was rustig. Was ook vroeg. In de lounge is het prima toeven. Boekarest is zoals altijd chaotisch en rommelig.![]()
# Maatschappij: Flyr (een relatief nieuwe Noorse maatschappij)
# Klasse: Economy
# Traject: Trondheim-Oslo (in een B737)
# Vertraging: Nee
# Vriendelijk personeel: Ja!
# Eten: Geen eten, het is een vlucht van drie kwartier. Kreeg bij het betreden van het vliegtuig een fles water uitgedeeld. Eenmaal in de lucht kwamen ze ook met koffie en thee rond.
# Entertainment: Nee
# Algehele indruk: Prima voor een korte vlucht.
# Eventueel informatie over de luchthavens: Weinig boeiends te melden.
---
# Maatschappij: Norse (een relatief nieuwe Noorse maatschappij)
# Klasse: Premium economy (in een Dreamliner)
# Traject: Oslo-Londen (Gatwick)
# Vertraging: Nee
# Vriendelijk personeel: Ja!
# Eten/drinken: Kreeg een pre-departure drink, keuze was sinasappelsap, appelsap of water.
Eenmaal in de lucht kregen we een inbegrepen kop koffie en een koude drank. De rest moest je voor betalen (ik dacht dat je bij deze maatschappij voor absoluut alles moest betalen, dus dat was een prima ervaring dat het niet zo was). Had een soort van calzoneachtig iets besteld. Stewardess kwam na een poos terug en zei dat ze niet zeker was of ze warm genoeg waren, want het product was nieuw en ze had nog geen warmmaak instructies gehad. Waren helaas nog koud, dus na een pling kwam ze terug, dingen nog even in de oven en daarna was het prima. Ze verontschuldigde zich een paar keer, maargoed, boeiend, kan gebeuren en nu weet ze dat die dingen langer moeten blijven liggen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.# Entertainment: Entertainmentsystem in de armleuning van de stoel.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.# Algehele indruk: Zo'n dreamliner vliegt echt een stuk lekkerder dan een standaard a320 of b737 die je normaal op deze route krijgt. Lekker stil vliegtuig en een fatsoenlijke stoel was prima. Wilde deze maatschappij op een korte route testen om er achter te komen of ik ook een langere route (bv naar New York) met ze wil vliegen. Het antwoord is ja, als de prijs er naar is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.# Eventueel informatie over de luchthavens: Op Gardermoen (Oslo international) moesten we onze pas laten zien bij een balie. Eigen rij voor premium eco, slechts een persoon voor ons dus alles zo geregeld. Voor "normale" economy was een flinke rij, maar omdat er drie balies open waren leek het daar lekker vlot te gaan.
Security check waren we zo door, moesten helaas de SAS en OSL lounge voorbij lopen deze keer (want geen toegang met dit ticket). Status "go to gate" bijna anderhalf uur voor vertrek... da's vroeg! Even wat snoep gehaald bij de taxfree (daar was wel een rij) en daarna de douane door was ook zo gebeurd, geen rij daar. Vlakbij de gate stonden een paar massagestoelen dus daar maar een poos in gezeten om gekneed te worden, 50 NOK voor 16 minuten. Rustig de laatste meters richting gate gelopen en de status was "gate closing" WTF!? een uur vantevoren, da's wel heel vroeg. Boarding pass en pas werden bij preboarding bekeken en daar maar even gaan zitten. Er kwamen veel mensen aanrennen, dus dat gate closing heeft wel effectBoarding begon ca 45-50 minuten voor vertrektijd. Premium economy eerst, maar geen verdere check dus op zich zou iedereen gewoon op kunnen staan en richting vliegtuig lopen.
Op de luchthaven zelf zijn nog steeds een paar dingen gesloten (niet meer geopend na covid), zoals de foodcourt in de F-pier en wat winkels.I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan![]()
Ah leuk te lezen!
Is het nu nog rustiger dan voor corona op de luchthaven of is het om andere redenen wellicht niet meer heropend na de pandemie?Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like![]()
Hier is de hele statistiek: https://avinor.no/konsern/om-oss/trafikkstatistikk/arkivquote:Op woensdag 2 november 2022 22:10 schreef Molo het volgende:
Ah leuk te lezen!
Is het nu nog rustiger dan voor corona op de luchthaven of is het om andere redenen wellicht niet meer heropend na de pandemie?
De foodcourt lag in pier F, en die is voor buitenlandse vluchten. Geen idee of het een tijdelijk iets was, thema was streedfood en ze hadden foodtrucks enzo binnenstaan, kan ook een proefballon zijn geweest die door covid geprikt isIk kom zelden in dat deel van de terminal, de lounges zitten in het begin plus dat ik liever via Kopenhagen vlieg.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan![]()
Die "business lounge" van TAROM dat blijft toch brakke ellende.
Het meurt er naar de sigarrettenrook, omdat er een of ander rookhol gemaakt is. Eten? Wat voor verpakte broodjes (klein broodje, plak ham en plak kaas erop), wat schalen met chips en wat nootjes.
Plek om te zitten is er ook al amper. Laat staan dat je er rustig kunt zitten. En je betaalt wel gewoon de volle mep voor BC en dus toegang tot deze ellende.![]()
En de rest dan.
# Maatschappij: KLM
# Klasse: Business
# Traject: Boekarest - Amsterdam
# Vertraging: Nee
# Vriendelijk personeel: Ja
# Eten: Orientaalse salade met zalm (Bakje konijnenvoer met twee stukjes zalm), wat zoutjes en bavarois.
# Entertainment: Nee
# Algehele indruk: Vlucht was overboekt, dus aantal economy-boekers kwamen in de BC terecht. Van alleen in de BC dus naar een volle BC.
Altijd irritant als er veel Economy-boekers in de BC terecht komen. Die moeten dan toch weer Facetimen met hun maatjes om te laten zien dat ze BC reizen, denken dat het een all-you-can-drink is, etc.
# Eventueel informatie over de luchthavens: Boekarest, dus kut. Business lounge heb ik het hier boven al over gehad.
Wachtruimte bij de gate is ook onder de maat. Vervelend trekje van Roemenen is dat ze altijd staan te dringen bij de balie bij het inchecken. Ook al hebben ze helemaal geen priority, ze staan er dan toch gewoon te dringen.
Het blijft een chaotische pauper luchthaven. Ook irritant dat je pas 2 uur voor de vlucht bagage af kunt geven.![]()
Het beste van Boekarest is dan ook het loskomen van de grond op de vlucht naar huis.quote:Op zondag 13 november 2022 11:35 schreef Halcon het volgende:
Die "business lounge" van TAROM dat blijft toch brakke ellende.
Het meurt er naar de sigarrettenrook, omdat er een of ander rookhol gemaakt is. Eten? Wat voor verpakte broodjes (klein broodje, plak ham en plak kaas erop), wat schalen met chips en wat nootjes.
Plek om te zitten is er ook al amper. Laat staan dat je er rustig kunt zitten. En je betaalt wel gewoon de volle mep voor BC en dus toegang tot deze ellende.
En het is jouw gruwel, maar vanaf Boekarest de 2 maal dat ik er dit jaar geweest van op 3 van de 4 vluchten geupgraded.
De lounge mag ik trouwens sowieso al in, maar die van Boekarest staat inderdaad stijf onderaan.RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.![]()
Haha, de stad zelf is best ok, vind ik. Mooie vrouwen, mooie gebouwen en wel gezellig als je de weg weet.quote:Op dinsdag 15 november 2022 21:06 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Het beste van Boekarest is dan ook het loskomen van de grond op de vlucht naar huis.
En het is jouw gruwel, maar vanaf Boekarest de 2 maal dat ik er dit jaar geweest van op 3 van de 4 vluchten geupgraded.
De lounge mag ik trouwens sowieso al in, maar die van Boekarest staat inderdaad stijf onderaan.
Die lounge is kut. Je zit (of staat) in die lounge wel beter (of beter gezegd: minder slecht) dan elders op dat gare vliegveld, maar voor een lounge is het wel erg schraal allemaal. Het is mijn gruwel als dat van die lui zijn die luidruchtig gaan Facetimen en zo. Beetje van die lui die heel luidruchtig en opzichtig laten blijken dat dit hun eerste en enige keer BC is.
Upgraden zal wel redelijk vaak gebeuren. Vluchten zitten over het algemeen goed vol. En niet het idee dat BC heel erg gewild is op dit traject.
Cluj heeft ook al zo'n gare lounge. Goed, daarvan kun je dan nog zeggen dat het een regionaal prutsvliegveld is.
[ Bericht 20% gewijzigd door Halcon op 15-11-2022 21:25:25 ]![]()
# Maatschappij: Transavia
# Traject: Amsterdam-Larnaca (Cyprus) - Larnaca - Amsterdam
# Vertraging: geen, sneller aangekomen juist
# Vriendelijk personeel: we hadden terug een superhollandse, tamelijk sjago stewardess die de veiligheidsinstructie met tegenzin gaf. De piloot was wel aardig, want we hadden iemand die op de trap naar het vliegtuig viel, volgens mij haar schouder uit de kom had liggen en hij kwam bezorgd kijken hoe het ging.
# Eten: niet veel soeps, de standaard snacks uit de folder en uiteraard alles tegen betaling. Ik heb heen 1 pakje bananenbrood genomen a 3,50, terug had ik gelukkig iets gekocht op het vliegveld. De cyprioten waren aan het klagen over het eten en het feit dat ze niet contant konden betalen.
# Entertainment: ja geen natuurlijk. Alleen een magazine in je stoelhoes. Voor dit soort gelegenheden is mijn e-reader een feestje.
# Algehele indruk: ik had lage verwachtingen, maar had nog redelijk wat beenruimte. Ik heb wel eens krapper gezeten bij Transavia.
# Eventueel informatie over de luchthavens: Larnaca is eigenlijk best een mooi en modern vliegveld
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards![]()
# Maatschappij
Cathay Pacific
# Traject
AMS - HKG - HKT en v.v.
# Toestel
AMS-HKG en v.v. A350-1000
HKG-HKT en v.v. A330-300 volgens mij
# Vertraging
Heenweg geen, terugweg uurtje later vertrokken vanuit Phuket omdat de heenvlucht vanuit Hong Kong vertraging had. Tevens nog wat oponthoud door een opstootje tussen een koppel tijdens het boarden wat nogal wat tramalant gaf.
# Vriendelijk personeel
Ja, zeer vriendelijk en attent.
# Eten
Standaard vliegtuig voer. Op zich wel goed te eten dit keer.
# Entertainment
Ja, op beide vluchten in-flight entertainment. Aanbod volgens mij wel aardig recent. The Whale stond er op en die heb ik gekeken. Verder series op eigen tablet gekeken.
# Algehele indruk
Goed verzorgd, nette vliegtuigen, redelijk eten. Ik vond het wel prima eigenlijk.
Vlucht Hong Kong naar Phuket zat toestel misschien voor een kwart vol waardoor iedereen bij het raampje kon zitten en rij voor zichzelf had.
# Eventueel informatie over de luchthavens
Lounges in Phuket en Hong Kong waren stukken rustiger dan de kantines op Schiphol die voor lounge moeten doorgaan. Privium lounges uitgezonderd.![]()
# Maatschappij
Philippine Airlines
# Traject
Manila - Singapore - Manila
# Vertraging
Nope
# Vriendelijk personeel
Geen problemen
# Eten
Vlucht van ongeveer 3,5 uur, en komt men een volledige maaltijd service. Probleem is echter dat de maaltijd, rijst met iets van kip, absoluut niet lekker is, en het broodje oud. Dus enkel het toetje gegeten, en nadat de fruit wat ontdooid was, ook het fruit opgegeten. Was in beide vluchten echt niet lekker.
# Entertainment
Schermpjes met allerhande films en series. Maar op een vlucht van 3,5 uur doet dat er niet zoveel toe.
# Algehele indruk
Heenvlucht was met een Airbus A330, terug met een Airbus A320. Heen ging het wel met de beenruimte, maar terug zal ik 3,5 uur opgevouwen. Was echt krap.
# Eventueel informatie over de luchthavens
Philippine airlines heeft in Manila een eigen terminal. We waren in de ochtend, dus nog niet zo druk, maar deze terminal heeft de neiging om nogal overvol te geraken. Maar voor het uurtje dat je er rond moet hangen, gaat het wel goed. Terug waren de rijen voor de immigratie weer als vanouds ultra lang. Moest een uur en 20 minuten in de rij staan.
Singapore is een van de beste of mooiste luchthavens ter wereld. Nieuw is dat je via een app alvast je arrival card in kan vullen. Wordt dan bij aankomst gescand. Vervoer naar de stad is ook perfect geregeld, je stapt direct in de metro.Honey ! Take me drunk, i am home !
Forum Opties Forumhop: Hop naar: