abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 20 mei 2017 @ 16:01:28 #1
332676 OkkieTrooy
Het leven is geen krentenbol
pi_171074093
Hallo, in onze nieuwbouw woning is de elektrische installatie naar mijn idee nogal vreemd aangelegd. Dit is op de andere verdieping ook weer anders gedaan. Volgens de installateur geen enkel probleem, maar ik twijfel. Op de benedenverdieping zijn de wcd's en schakelaars gewoon naar de centraaldoos in het plafond gevoerd. Alleen wcd's op dezelfde muur zijn doorgelust. Op de bovenverdieping komt er een voeding vanuit waarschijnlijk de naastgelegen ruimte achter de wcd binnen. Van daaruit wordt er gelust naar alle wcd's op dezelfde muur, maar ook de hoek door naar de andere muur. Vanuit een willekeurige doos achter een wcd gaan we door de vloer naar de overkant om daar ook naar de overige wcd's in de ruimte door te lussen. De centraaldoos in het plafond heeft alleen maar de functie van lampdrager. Dit was zo gedaan omdat de buizen nog niet gelegd waren toen de vloer op de bovenliggende verdieping gelegd is. Tis allemaal kriskras door elkaar en achter elkaar. Mag dit zo wel, of hoef ik er niet zonder meer mee akkoord te gaan?
Waar de schakeling rookt, loopt de meeste stroom.
pi_171074360
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 16:01 schreef OkkieTrooy het volgende:
Hallo, in onze nieuwbouw woning is de elektrische installatie naar mijn idee nogal vreemd aangelegd. Dit is op de andere verdieping ook weer anders gedaan. Volgens de installateur geen enkel probleem, maar ik twijfel. Op de benedenverdieping zijn de wcd's en schakelaars gewoon naar de centraaldoos in het plafond gevoerd. Alleen wcd's op dezelfde muur zijn doorgelust. Op de bovenverdieping komt er een voeding vanuit waarschijnlijk de naastgelegen ruimte achter de wcd binnen. Van daaruit wordt er gelust naar alle wcd's op dezelfde muur, maar ook de hoek door naar de andere muur. Vanuit een willekeurige doos achter een wcd gaan we door de vloer naar de overkant om daar ook naar de overige wcd's in de ruimte door te lussen. De centraaldoos in het plafond heeft alleen maar de functie van lampdrager. Dit was zo gedaan omdat de buizen nog niet gelegd waren toen de vloer op de bovenliggende verdieping gelegd is. Tis allemaal kriskras door elkaar en achter elkaar. Mag dit zo wel, of hoef ik er niet zonder meer mee akkoord te gaan?
In principe poort bij nieuwbouw het zogenaamde centraal doos systeem te worden toegepast. Dat is veel overzichtelijker bij uitbreiding of een wijziging. Ik weet niet of dat een harde eis is; dat zou je bij een onafhankelijk instituut moeten opvragen, maar vreemd is het wel dat het kriskras is aangelegd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 20 mei 2017 @ 16:16:04 #3
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_171074369
Voordat je een welles/nietes discussie begint, wat staat er in je bouwbesluit? Daarin behoort namelijk stap voor stap te staan wat installateurs dienen te doen, en volgens welke normering.
pi_171074428
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 16:16 schreef TheThirdMark het volgende:
Voordat je een welles/nietes discussie begint, wat staat er in je bouwbesluit?
Is het "bouwbesluit" niet een algemeen geldend besluit? Verwijzend naar EU normen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 20 mei 2017 @ 16:25:17 #5
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_171074539
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 16:19 schreef blomke het volgende:

[..]

Is het "bouwbesluit" niet een algemeen geldend besluit? Verwijzend naar EU normen?
Ja. En daarom is het verdomd handig om die bij de handen te hebben.
  Moderator zaterdag 20 mei 2017 @ 17:25:34 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_171076262
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 16:15 schreef blomke het volgende:

[..]

In principe poort bij nieuwbouw het zogenaamde centraal doos systeem te worden toegepast. Dat is veel overzichtelijker bij uitbreiding of een wijziging. Ik weet niet of dat een harde eis is; dat zou je bij een onafhankelijk instituut moeten opvragen, maar vreemd is het wel dat het kriskras is aangelegd.
Een installateur mag daar tegenwoordig zelf gewoon van afwijken.
  zaterdag 20 mei 2017 @ 18:34:52 #7
332676 OkkieTrooy
Het leven is geen krentenbol
pi_171077751
Zulke dingen staan toch wel beschreven in een of andere nen norm? Op deze manier wordt het wel een bende in de woningbouw als iedereen maar doet zoals het hem uitkomt.
Waar de schakeling rookt, loopt de meeste stroom.
pi_171080271
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 18:34 schreef OkkieTrooy het volgende:
Zulke dingen staan toch wel beschreven in een of andere nen norm? Op deze manier wordt het wel een bende in de woningbouw als iedereen maar doet zoals het hem uitkomt.
NEN1010 misschien? Die is in principe niet openbaar, maar het bouwbesluit is daarop wellicht gebaseerd?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171084956
het bouwbesluit geeft aan dat een elektrotechnische installatie deugdelijke en veilig moet zijn,
hiervoor kun je de nen 1010 gebruiken (maar deze is niet openbaar en dus ook niet wettelijk toe te passen) of een andere norm.

in de nen 1010 wordt het centraaldoossysteem niet verplicht gesteld
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_171085463
Zover ik weet mogen wdc's volgens de nen1010 alleen in een zelfde muur worden doorgelust met een maximum van 4. Aan deze eis wordt dus niet voldaan. Wellicht kan Vonkenboer meer duidelijkheid geven hierover?
pi_171090932
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 23:25 schreef usernaamvergeten het volgende:
Zover ik weet mogen wdc's volgens de nen1010 alleen in een zelfde muur worden doorgelust met een maximum van 4. Aan deze eis wordt dus niet voldaan. Wellicht kan Vonkenboer meer duidelijkheid geven hierover?
NEN1010 heeft geen wettelijke verplichting, bouwbesluit bepaald.
Tegenwoordig mogen geschikte kabels ook gelijk in de muur ipv via installatiebuizen
  Moderator zondag 21 mei 2017 @ 11:15:32 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_171091348
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 23:25 schreef usernaamvergeten het volgende:
Zover ik weet mogen wdc's volgens de nen1010 alleen in een zelfde muur worden doorgelust met een maximum van 4. Aan deze eis wordt dus niet voldaan. Wellicht kan Vonkenboer meer duidelijkheid geven hierover?
De eisen waar een bepaalde manier van installeren aan moet voldoen zijn wat verruimd sinds de verschijning van de laatste NEN1010. Daarin wordt gewoon gesteld dat een installatie deugdelijk, overzichtelijk en veilig moet zijn. Binnen al het redelijke natuurlijk ;)

Daar staat dus niet meer hard op hard in dat je bijvoorbeeld maar maximaal zoveel wandcontactdozen op elkaar mag doorverbinden, en dat deze zich allemaal op één wand moeten bevinden.

Persoonlijk (en velen met mij) zou ik ook niet meer dan vier wandcontactdozen op elkaar doorlussen, en dat beperken tot één en dezelfde wand. Dus per wand minimaal één keer een leiding direct vanuit de centraaldoos laten zakken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')