abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_171651709
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 21:06 schreef Orwell het volgende:

[..]

het gaat mij niet over krachten maar over richting.

ok.
teken een cirkel.
leg dan 'boven aan' op de cirkel een lucifer..horizontaal. met de kop naar rechts.

die lucifer is een vliegtuig dat exact boven de noordpool vliegt. netjes rechtop, zodat de stewardessen rustig hun werk kunnen doen.

trek een denkbeeldige lijn vanaf de kop vd lucifer naar rechts, evenwijdig aan de lucifer.
dat is de richting waarin het vliegtuig momenteel vliegt.
en het eind van die denkbeeldige lijn (waar het papier ophoudt, zeg maar) is de locatie die in het verschiet ligt van die lucifer wanneer wij de huidige richting gefixeerd blijven volgen.

om de cirkel te blijven volgen zal je de lucifer toch echt een beetje moeten laten duikelen tijdens het van A naar B gaan.
sterker nog: wanneer je de hele cirkel hebt gevolgd, heb je een behoorlijke koprol gemaakt van 360 graden. de richting en stand van de lucifer kan dus nooit ongewijzigd blijven tijdens zo'n rondreis.

en dan bedoel ik niet de richting en stand tov de aarde maar de stand op moment A(bovenkant cirkel) tov die op moment B(bijv de rechterkant van de cirkell).
Hoe je het ook wendt of keert, het betekent nog steeds niet dat er sprake is van een periodieke correctie om maar niet in vlammen op te gaan in de dampkring. Geen sprake van dipping down dus. Dipping kan per definitie geen constante beweging zijn.
  maandag 12 juni 2017 @ 21:20:45 #202
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171652157
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2017 20:55 schreef illusions het volgende:

[..]

Ja daar heb je wel gelijk in, kan alleen zo slecht tegen dat doordrammen, helemaal als het niet klopt. ;)
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2017 20:59 schreef illusions het volgende:

[..]

Zolang je het tegendeel niet bewijst kun je hem ook niet zeggen dat het niet klopt. Naja, je kan het zeggen, maar je zet jezelf alleen een beetje voor aap. Als je nu eens met een goede beargumentering komt, slaat het nog ergens op, maar het lijkt een beetje dat je maar zit te drammen om maar gelijk te krijgen, dit zonder beargumentering die houd snijdt komt op z'n zachtst gezegd niet erg intelligent over. Zo, dat was wel aardig, toch? :*
Kan beter, maar het is een stap in de goede richting. :*
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 21:06 schreef Orwell het volgende:

[..]

het gaat mij niet over krachten maar over richting.
En juist richting en kracht spelen een andere rol dan we gewend zijn mbt zwaartekracht. Het is een eenvoudig iets om te leren, maar lastig om te bevatten. Het gaat enigzins tegen de intuitie in, maar vooral omdat het nét iets anders omgaat met wat we doorgaans kennen.

Een voorbeeld is hoe we het zwaartekracht noemen, terwijl het niet iets is dat daadwekelijk trekt, net als dat een treinrails in zekere zin niet trekt aan de trein om het van richting te laten veranderen. Het buigt. Dat komt door die ruimte(tijd)kromming.

Wat het allemaal nog net iets moeilijker maakt is dat een vliegtuig niet in de ruimte vliegt, maar in de dampkring, met lucht, wrijving en dat soort dingen.

quote:
ok.
teken een cirkel.
leg dan 'boven aan' op de cirkel een lucifer..horizontaal. met de kop naar rechts.

die lucifer is een vliegtuig dat exact boven de noordpool vliegt. netjes rechtop, zodat de stewardessen rustig hun werk kunnen doen.

trek een denkbeeldige lijn vanaf de kop vd lucifer naar rechts, evenwijdig aan de lucifer.
dat is de richting waarin het vliegtuig momenteel vliegt.
en het eind van die denkbeeldige lijn (waar het papier ophoudt, zeg maar) is de locatie die in het verschiet ligt van die lucifer wanneer wij de huidige richting gefixeerd blijven volgen.
De vector, de richting, komt vanuit het vliegtuig zelf, want dat is waar de massa is. Dus die lijn moet in, of door, het vliegtuig worden getekend.

quote:
om de cirkel te blijven volgen zal je de lucifer toch echt een beetje moeten laten duikelen tijdens het van A naar B gaan.
sterker nog: wanneer je de hele cirkel hebt gevolgd, heb je een behoorlijke koprol gemaakt van 360 graden. de richting en stand van de lucifer kan dus nooit ongewijzigd blijven tijdens zo'n rondreis.
Het vliegtuig, of de lucifer, blijft op precies hetzelfde punt de cirkel raken. Dat is vergelijkbaar met het voorbeeld van de emmer aan een touwtje.

quote:
en dan bedoel ik niet de richting en stand tov de aarde maar de stand op moment A(bovenkant cirkel) tov die op moment B(bijv de rechterkant van de cirkell).
De enige reden dat het vliegtuig de kant op wijst dat het doet, is om de juiste snelheid te maken om de valversnelling te overwinnen.

Denk aan een kogel uit een pistool, die uiteindelijk een bocht maakt en landt op Aarde. Als die kogel snel genoeg zou gaan, dan zou die uiteindelijk alsmaar om de Aarde vallen. Die buigt even snel af als dat de Aarde kromt.

Een vliegtuig maakt gebruik van de luchtdruk om zichzelf hoog te houden, naast de snelheid die het heeft.

Is dat duidelijker zo?
1 + 1 = blauw
  maandag 12 juni 2017 @ 21:25:11 #203
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_171652351


[ Bericht 100% gewijzigd door Orwell op 12-06-2017 21:30:38 ]
Huig
pi_171652548
Dit is de zoveelste reactie met alleen een quote erin, gaat er iets fout?
  maandag 12 juni 2017 @ 21:30:47 #205
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171652585
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 21:29 schreef illusions het volgende:
Dit is de zoveelste reactie met alleen een quote erin, gaat er iets fout?
Misschien ziet hij het als een nuttige post. :s)
1 + 1 = blauw
  maandag 12 juni 2017 @ 21:31:13 #206
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_171652601
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 21:29 schreef illusions het volgende:
Dit is de zoveelste reactie met alleen een quote erin, gaat er iets fout?
ja zit te kutten..
tnx
Huig
pi_171653325
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 21:30 schreef Kamina het volgende:

[..]

Misschien ziet hij het als een nuttige post. :s)
Oja, soort QFT idee. :)
  maandag 12 juni 2017 @ 21:50:43 #208
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_171653342
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 21:06 schreef Orwell het volgende:

[..]

het gaat mij niet over krachten maar over richting.

ok.
teken een cirkel.
leg dan 'boven aan' op de cirkel een lucifer..horizontaal. met de kop naar rechts.

die lucifer is een vliegtuig dat exact boven de noordpool vliegt. netjes rechtop, zodat de stewardessen rustig hun werk kunnen doen.

trek een denkbeeldige lijn vanaf de kop vd lucifer naar rechts, evenwijdig aan de lucifer.
dat is de richting waarin het vliegtuig momenteel vliegt.
en het eind van die denkbeeldige lijn (waar het papier ophoudt, zeg maar) is de locatie die in het verschiet ligt van die lucifer wanneer wij de huidige richting gefixeerd zouden blijven volgen.

om de cirkel te blijven volgen zal je de lucifer toch echt een beetje moeten laten duikelen tijdens het van A naar B gaan.
sterker nog: wanneer je de hele cirkel hebt gevolgd, heb je een behoorlijke koprol gemaakt van 360 graden. de richting en stand van de lucifer kan dus nooit ongewijzigd blijven tijdens zo'n rondreis.

en dan bedoel ik niet de richting en stand tov de aarde maar de stand op moment A(bovenkant cirkel) tov die op moment B(bijv de rechterkant van de cirkell).
Ik ben na al de posts hierover even kwijt wat het punt ook al weer was van dit alles :D Voor een outside observer heb je ipc gelijk ja. De mensen in het vliegtuig merken hier echter niets van.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  maandag 12 juni 2017 @ 21:50:45 #209
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171653345
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 21:50 schreef illusions het volgende:

[..]

Oja, soort QFT idee. :)
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 21:31 schreef Orwell het volgende:

[..]

ja zit te kutten..
tnx
1 + 1 = blauw
  maandag 12 juni 2017 @ 21:54:05 #210
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_171653470
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 21:20 schreef Kamina het volgende:

[..]

[..]

Kan beter, maar het is een stap in de goede richting. :*

[..]

En juist richting en kracht spelen een andere rol dan we gewend zijn mbt zwaartekracht. Het is een eenvoudig iets om te leren, maar lastig om te bevatten. Het gaat enigzins tegen de intuitie in, maar vooral omdat het nét iets anders omgaat met wat we doorgaans kennen.

Een voorbeeld is hoe we het zwaartekracht noemen, terwijl het niet iets is dat daadwekelijk trekt, net als dat een treinrails in zekere zin niet trekt aan de trein om het van richting te laten veranderen. Het buigt. Dat komt door die ruimte(tijd)kromming.

Wat het allemaal nog net iets moeilijker maakt is dat een vliegtuig niet in de ruimte vliegt, maar in de dampkring, met lucht, wrijving en dat soort dingen.

[..]

De vector, de richting, komt vanuit het vliegtuig zelf, want dat is waar de massa is. Dus die lijn moet in, of door, het vliegtuig worden getekend.

[..]

Het vliegtuig, of de lucifer, blijft op precies hetzelfde punt de cirkel raken. Dat is vergelijkbaar met het voorbeeld van de emmer aan een touwtje.

[..]

De enige reden dat het vliegtuig de kant op wijst dat het doet, is om de juiste snelheid te maken om de valversnelling te overwinnen.

Denk aan een kogel uit een pistool, die uiteindelijk een bocht maakt en landt op Aarde. Als die kogel snel genoeg zou gaan, dan zou die uiteindelijk alsmaar om de Aarde vallen. Die buigt even snel af als dat de Aarde kromt.

Een vliegtuig maakt gebruik van de luchtdruk om zichzelf hoog te houden, naast de snelheid die het heeft.

Is dat duidelijker zo?
ok... hooh.. stop!

ik kwam met het cirkel voorbeeld juist om zaken als (zwaarte)-kracht, thrust, valversnelling e.d. even buiten beschouwing te laten. gewoon even meetkundig(?) kijken.
gewoon het 2D verhaal, met luicifer op een vel papier met cirkel op getekend..
niets méér...

plus: ik heb het niet over de richting vd lucifer tov de cirkel maar over de richting tov jou, de aanschouwer.

je start boven op de cirkel.
je drukt je vinger zacht op de lucifer en je gaat naar rechts (in eerste instantie).
vervolgens zal je gedurende de reis je vinger langzaam naar rechts moeten draaien, wil je de cirkel blijven volgen.
kortom je zalf de richting van de lucifer continue moeten aanpassen. (als je enigszins paralel aan het oppervlak vd cirkel wilt blijven met de lucifer.

denk nu die hele cirkel weg en kijk wat de lucifer gedaan heeft
Huig
pi_171653561
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 21:54 schreef Orwell het volgende:

[..]

ok... hooh.. stop!

ik kwam met het cirkel voorbeeld juist om zaken als (zwaarte)-kracht, thrust, valversnelling e.d. even buiten beschouwing te laten. gewoon even meetkundig(?) kijken.
gewoon het 2D verhaal, met luicifer op een vel papier met cirkel op getekend..
niets méér...

plus: ik heb het niet over de richting vd lucifer tov de cirkel maar over de richting tov jou, de aanschouwer.

je start boven op de cirkel.
je drukt je vinger zacht op de lucifer en je gaat naar rechts (in eerste instantie).
vervolgens zal je gedurende de reis je vinger langzaam naar rechts moeten draaien, wil je de cirkel blijven volgen.
kortom je zalf de richting van de lucifer continue moeten aanpassen. (als je enigszins paralel aan het oppervlak vd cirkel wilt blijven met de lucifer.

denk nu die hele cirkel weg en kijk wat de lucifer gedaan heeft
Maar, waarom een situatie schetsen die totaal niets van doen heeft met de realiteit? Dat bewijst vrij weinig toch?
pi_171653677
Ten opzichte van de aanschouwer verdwijnt de onderkant van een boot ook met de horizon, dat betekent niet dat die onderkant er niet meer is.
  maandag 12 juni 2017 @ 22:10:06 #213
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171654076
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 21:54 schreef Orwell het volgende:

[..]

ok... hooh.. stop!

ik kwam met het cirkel voorbeeld juist om zaken als (zwaarte)-kracht, thrust, valversnelling e.d. even buiten beschouwing te laten. gewoon even meetkundig(?) kijken.
gewoon het 2D verhaal, met luicifer op een vel papier met cirkel op getekend..
niets méér...
Ook meetkundig gezien klopt dit. Alleen is tijd met pen en papier niet zo eenvoudig meetkundig uit te drukken.

quote:
plus: ik heb het niet over de richting vd lucifer tov de cirkel maar over de richting tov jou, de aanschouwer.

je start boven op de cirkel.
je drukt je vinger zacht op de lucifer en je gaat naar rechts (in eerste instantie).
vervolgens zal je gedurende de reis je vinger langzaam naar rechts moeten draaien, wil je de cirkel blijven volgen.
kortom je zalf de richting van de lucifer continue moeten aanpassen. (als je enigszins paralel aan het oppervlak vd cirkel wilt blijven met de lucifer.

denk nu die hele cirkel weg en kijk wat de lucifer gedaan heeft
Met dit voorbeeld sla je wel zwaartekracht over, de 'aantrekkingskracht van de cirkel op de lucifer. Nogmaals, je zal de lucifer aan de cirkel moeten plakken om de juiste analogie te maken, net als de analogie van de trein, die aan de rails 'geplakt' zit.

Juist zwaartekracht speelt een belangrijke, doch ingewikkelde, rol in dit verhaal. :)
1 + 1 = blauw
  maandag 12 juni 2017 @ 22:25:33 #214
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_171654551
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 21:54 schreef Orwell het volgende:

[..]

ok... hooh.. stop!

ik kwam met het cirkel voorbeeld juist om zaken als (zwaarte)-kracht, thrust, valversnelling e.d. even buiten beschouwing te laten. gewoon even meetkundig(?) kijken.
gewoon het 2D verhaal, met luicifer op een vel papier met cirkel op getekend..
niets méér...

plus: ik heb het niet over de richting vd lucifer tov de cirkel maar over de richting tov jou, de aanschouwer.

je start boven op de cirkel.
je drukt je vinger zacht op de lucifer en je gaat naar rechts (in eerste instantie).
vervolgens zal je gedurende de reis je vinger langzaam naar rechts moeten draaien, wil je de cirkel blijven volgen.
kortom je zalf de richting van de lucifer continue moeten aanpassen. (als je enigszins paralel aan het oppervlak vd cirkel wilt blijven met de lucifer.

denk nu die hele cirkel weg en kijk wat de lucifer gedaan heeft
En wat is het punt hiervan?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_171654699
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 21:54 schreef Orwell het volgende:

[..]

ok... hooh.. stop!

ik kwam met het cirkel voorbeeld juist om zaken als (zwaarte)-kracht, thrust, valversnelling e.d. even buiten beschouwing te laten. gewoon even meetkundig(?) kijken.
gewoon het 2D verhaal, met luicifer op een vel papier met cirkel op getekend..
niets méér...

plus: ik heb het niet over de richting vd lucifer tov de cirkel maar over de richting tov jou, de aanschouwer.

je start boven op de cirkel.
je drukt je vinger zacht op de lucifer en je gaat naar rechts (in eerste instantie).
vervolgens zal je gedurende de reis je vinger langzaam naar rechts moeten draaien, wil je de cirkel blijven volgen.
kortom je zalf de richting van de lucifer continue moeten aanpassen. (als je enigszins paralel aan het oppervlak vd cirkel wilt blijven met de lucifer.

denk nu die hele cirkel weg en kijk wat de lucifer gedaan heeft
In je voorbeeld zit er een elastiek aan de lucifer vast die tot het midden van de cirkel gaat en ocnstant aan de lucifer trekt. Dit is de zwaartekracht. Als je de lucifer nu naar rechts blijft trekken heb je steeds meer kracht nodig. Een vliegtuig heeft niet meer kracht en daarom gaat de lucifer met de cirkel mee. Hij volgt dus niet de lijn die parallel loopt aan de lucifer. Dat is niet hetzelfde als de lucifer die steeds naar beneden moeten draaien en daarom is het niet dipping down maar zwaartekracht.
  maandag 12 juni 2017 @ 22:34:00 #216
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_171654821
quote:
7s.gif Op maandag 12 juni 2017 22:10 schreef Kamina het volgende:

[..]

Met dit voorbeeld sla je wel zwaartekracht over, de 'aantrekkingskracht van de cirkel op de lucifer. Nogmaals, je zal de lucifer aan de cirkel moeten plakken om de juiste analogie te maken, net als de analogie van de trein, die aan de rails 'geplakt' zit.

Juist zwaartekracht speelt een belangrijke, doch ingewikkelde, rol in dit verhaal. :)
AHHHHHH!!!! neeeeeéé!!!

richting! i'm talking richting!!
richting!!!!!!!!!!!!!!! ingggggggggg....!!!!
tatuutatuutatuu

i surrender

(maar tuinhek steunde me....ondanks alles :'( )
Huig
pi_171654937
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 22:34 schreef Orwell het volgende:

[..]

AHHHHHH!!!! neeeeeéé!!!

richting! i'm talking richting!!
richting!!!!!!!!!!!!!!! ingggggggggg....!!!!
tatuutatuutatuu

i surrender

(maar tuinhek steunde me....ondanks alles :'( )
Haha wacht maar. Ook die richting volgt de kromming van de Aarde want zwaartekracht buigt ook ruimte en tijd. Mind blown?
  maandag 12 juni 2017 @ 22:46:56 #218
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_171655209
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 22:34 schreef Orwell het volgende:

[..]

AHHHHHH!!!! neeeeeéé!!!

richting! i'm talking richting!!
richting!!!!!!!!!!!!!!! ingggggggggg....!!!!
tatuutatuutatuu

i surrender

(maar tuinhek steunde me....ondanks alles :'( )
Je hebt ook gelijk vanuit het oogpunt van iemand die van een afstand naar de aarde kijkt :D Ik snap alleen niet helemaal wat je hier mee probeert te zeggen. Vanuit het oogpunt van de piloot is dit namelijk weer anders.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_171655511
Ok, weer even wat anders. Hier de formule die ik heb gebruikt om m'n FE-maat te bewijzen dat hij ongelijk heeft. Vanaf Javea, op 160 meter hoogte, kun je een groot deel van Ibiza zien, die 475 meter hoog is. Je ziet dan ongeveer 2/3e, zoals zijn foto ook demonstreert. Hij zegt echter dat er maar 90m zou moeten overblijven, mits de aarde rond is. Je ziet bijna 2/3e, dus is de aarde plat.



Zo reken je dus uit hoeveel er verloren gaat achter de horizon, van hetgeen waar je naar kijkt. Je moet de ooghoogte weten en de afstand.

Overigens neemt hij het niet aan als bewijs, dus ik ben er maar mee gestopt. :+
  maandag 12 juni 2017 @ 22:58:25 #220
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_171655587
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 22:56 schreef illusions het volgende:
Ok, weer even wat anders. Hier de formule die ik heb gebruikt om m'n FE-maat te bewijzen dat hij ongelijk heeft. Vanaf Javea, op 160 meter hoogte, kun je een groot deel van Ibiza zien, die 475 meter hoog is. Je ziet dan ongeveer 2/3e, zoals zijn foto ook demonstreert. Hij zegt echter dat er maar 90m zou moeten overblijven, mits de aarde rond is. Je ziet bijna 2/3e, dus is de aarde plat.

[ afbeelding ]

Zo reken je dus uit hoeveel er verloren gaat achter de horizon, van hetgeen waar je naar kijkt. Je moet de ooghoogte weten en de afstand.

Overigens neemt hij het niet aan als bewijs, dus ik ben er maar mee gestopt. :+
Earth Curve Calculator
https://dizzib.github.io/(...)&h0=10&unit=imperial
Huig
pi_171655609
quote:
Dat weet ik, daar heb ik het vandaan uiteraard, maar ik heb het even uitgeschreven voor 'm, met de waarden ingevuld, aangezien het dan niet te ontkennen valt dat het klopt. Ik zeg ook niet dat ik dat plaatje heb gemaakt ofzo, alleen dat ik die formule heb gebruikt. Wel goed lezen. ;)
  maandag 12 juni 2017 @ 23:12:36 #222
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_171656029
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 22:59 schreef illusions het volgende:

[..]

Dat weet ik, daar heb ik het vandaan uiteraard, maar ik heb het even uitgeschreven voor 'm, met de waarden ingevuld, aangezien het dan niet te ontkennen valt dat het klopt. Ik zeg ook niet dat ik dat plaatje heb gemaakt ofzo, alleen dat ik die formule heb gebruikt. Wel goed lezen. ;)
bedankt!
Huig
pi_171656106
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2017 20:08 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Er is wel een continue dipping down, maar dat kun je niet meten met een waterpas, omdat die per definitie altijd loodrecht staat op de loodlijn. Een vliegtuig vliegt evenwijdig aan het water, en dat volgt de kromming van de aarde. :P
Nee, ten opzichte van het aardoppervlak wordt de neus van het vliegtuig niet omlaag gecorrigeerd. Daarom zie je dat niet in de waterpas.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_171656116
Zal mijn versie morgen ofzo eens inscannen. :)

Jammer dat m'n maat nog steeds geen uitgeschreven formule die zijn foto ondersteunt als bewijs accepteert. Had het kunnen weten eigenlijk, het is een FE'er after all. _O-
pi_171656127
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2017 23:16 schreef Wantie het volgende:

[..]

Nee, ten opzichte van het aardoppervlak wordt de neus van het vliegtuig niet omlaag gecorrigeerd. Daarom zie je dat niet in de waterpas.
Oja, als we die hele waterpas in het verhaal hadden gehouden duurde het geen 2 pagina's. :D
pi_171656131
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 23:16 schreef illusions het volgende:
Zal mijn versie morgen ofzo eens inscannen. :)

Jammer dat m'n maat nog steeds geen uitgeschreven formule die zijn foto ondersteunt als bewijs accepteert. Had het kunnen weten eigenlijk, het is een FE'er after all. _O-
Klopt, tegen religie is niets opgewassen.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_171656154
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2017 23:17 schreef Wantie het volgende:

[..]

Klopt, tegen religie is niets opgewassen.
Grappig toch dat hij dan uiteindelijk zegt dat hij denkt dat ik "deep down" heel gefrustreerd ben en niet van m'n sci-fi bullshit religie af kan komen. For FUCKS SAKE. :D
pi_171656437
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 23:16 schreef illusions het volgende:

[..]

Oja, als we die hele waterpas in het verhaal hadden gehouden duurde het geen 2 pagina's. :D
Orwel is nogal hardnekkig
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_171656466
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 23:18 schreef illusions het volgende:

[..]

Grappig toch dat hij dan uiteindelijk zegt dat hij denkt dat ik "deep down" heel gefrustreerd ben en niet van m'n sci-fi bullshit religie af kan komen. For FUCKS SAKE. :D
Is ook een kenmerk van religekken ;)
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_171673752
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2017 21:09 schreef illusions het volgende:

[..]

Hoe je het ook wendt of keert, het betekent nog steeds niet dat er sprake is van een periodieke correctie om maar niet in vlammen op te gaan in de dampkring. Geen sprake van dipping down dus. Dipping kan per definitie geen constante beweging zijn.
Geometrisch is het wel degenlijk een dip, een gyrokompas zal dat bevestigen, een waterpas niet, omdat je nl evenwijdig vliegt aan de horizon. Er is dus, gek genoeg, geen correctie. De dip hangt af van het referentiestelsel dat wordt gebruikt. Vergelijk het maar met een kogel rondslingeren.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_171673784
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 21:50 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Ik ben na al de posts hierover even kwijt wat het punt ook al weer was van dit alles :D Voor een outside observer heb je ipc gelijk ja. De mensen in het vliegtuig merken hier echter niets van.
^O^
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  dinsdag 13 juni 2017 @ 20:50:52 #232
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_171677055
quote:
Nog meer troep. ..
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  dinsdag 13 juni 2017 @ 21:46:00 #234
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_171677444
eigenlijk zou je een hele simpele test kunnen doen om de curve aan te tonen/ te disproven..
Je hebt er alleen wel de medewerking van een piloot (en zn baas) voor nodig:

vlieg 100% level op hoogte x en fixeer je richting (alle automatische adjusters uit) en blijf die vector fixeren en vlieg, zeg, 20 kilometer ver.
en bekijk dan je hoogte meter.
is de aarde bolvormig, dan moet je een behoorlijk stuk hoger (tov het aardoppervlak) zijn geraakt.

is de aarde plat, dan vlieg je na 20 km nog steeds op hoogte x
Huig
pi_171677633
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 21:46 schreef Orwell het volgende:
eigenlijk zou je een hele simpele test kunnen doen om de curve aan te tonen/ te disproven..
Je hebt er alleen wel de medewerking van een piloot (en zn baas) voor nodig:

vlieg 100% level op hoogte x en fixeer je richting (alle automatische adjusters uit) en blijf die vector fixeren en vlieg, zeg, 20 kilometer ver.
en bekijk dan je hoogte meter.
is de aarde bolvormig, dan moet je een behoorlijk stuk hoger (tov het aardoppervlak) zijn geraakt.

is de aarde plat, dan vlieg je na 20 km nog steeds op hoogte x
De gyroscoop bewijst al dat de aarde een bol is, maar daar wil je vast niet aan. Hoogte is gedefinieerd ten opzichte van de zwaartekrachtgradient, en die volgt de kromming van de aarde. Je verwart weer referentiestelsels.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  dinsdag 13 juni 2017 @ 21:54:19 #236
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_171677679
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 21:46 schreef Orwell het volgende:
eigenlijk zou je een hele simpele test kunnen doen om de curve aan te tonen/ te disproven..
Je hebt er alleen wel de medewerking van een piloot (en zn baas) voor nodig:

vlieg 100% level op hoogte x en fixeer je richting (alle automatische adjusters uit) en blijf die vector fixeren en vlieg, zeg, 20 kilometer ver.
en bekijk dan je hoogte meter.
is de aarde bolvormig, dan moet je een behoorlijk stuk hoger (tov het aardoppervlak) zijn geraakt.

is de aarde plat, dan vlieg je na 20 km nog steeds op hoogte x
Dat werkt niet, gezien de richting indicatoren meedraaien met de curve van het aardoppervlak.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  dinsdag 13 juni 2017 @ 21:59:06 #237
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_171677799
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 21:52 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

De gyroscoop bewijst al dat de aarde een bol is, maar daar wil je vast niet aan.

Hoogte is gedefinieerd ten opzichte van de zwaartekrachtgradient, en die volgt de kromming van de aarde. Je verwart weer referentiestelsels.
1: ok interressant. dat bewijs ken ik niet. ik ga het checken. heb je toevallig link, youtoepje?
2: ik begrijp je debunk niet. kun je specifieker zijn waar precies ik verkeerd redeneer?

[ Bericht 5% gewijzigd door Orwell op 13-06-2017 22:24:09 ]
Huig
  dinsdag 13 juni 2017 @ 22:05:39 #238
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_171677926
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 21:54 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dat werkt niet, gezien de richting indicatoren meedraaien met de curve van het aardoppervlak.
vergeet desnoods, heel even, alle meetapparatuur en beperk je tot:
-Je vliegt op punt A horizontaal
-Je fixeerd de vector waarmee je vliegt (maw je veranderd de vlieghoek, tilt, hoe het ook heet, niet.
je veranderd niks (vector-wise). je blijft in dezelfde denkbeeldige zelfstandig recht lijn vliegen vanaf punt A
-Je vliegt een behoorlijke poos.
_En je checkt of je inmiddels stukken hoger vliegt op punt B, of dat je nog steeds ongeveer evenhoog vliegt op punt B

dat is toch doable..?!

trouwens..nog veel simpeler:
je doet het op aarde:
maak een 100% kaarsrechte metalen of kunststof constructie van 2 kilometer lang. een lat zeg maar.
Leg hem op punt A horizontaal en hou 'm recht en zie of de plaat op punt B wel of niet het te verwachtte aantal centimeters boven de grond zweeft.

[ Bericht 3% gewijzigd door Orwell op 13-06-2017 22:33:38 ]
Huig
pi_171678790
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 22:05 schreef Orwell het volgende:

[..]

vergeet desnoods, heel even, alle meetapparatuur en beperk je tot:
-Je vliegt op punt A horizontaal
-Je fixeerd de vector waarmee je vliegt (maw je veranderd de vlieghoek, tilt, hoe het ook heet, niet.
je veranderd niks (vector-wise). je blijft in dezelfde denkbeeldige zelfstandig recht lijn vliegen vanaf punt A
-Je vliegt een behoorlijke poos.
_En je checkt of je stukken hoger vliegt op punt B, of dat je nog steeds ongeveer evenhoog vliegt op punt B

dat is toch doable..?!

trouwens..nog veel simpeler:
je doet het op aarde:
maak een 100% kaarsrechte metalen of kunststof constructie van 2 kilometer lang. een lat zeg maar.
Leg hem op punt A horizontaal en hou 'm recht en zie of de plaat op punt B wel of niet het te verwachtte aantal centimeters boven de grond zweeft.

Je bedoelt de meridiaanmeting van Struve die de afplatting van de aarde aantoonde in 1855? 1/300 waarmee de aarde nog steeds ronder is dan een biljartbal.
Tegenwoordig kun je met een tachymeter en een waterpas de kromming van de aarde aantonen. Vraag de landmeters maar als ze weer eens in je buurt zijn.
http://www.infrawiki.nl/i(...)rgaande-waterpassing
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tachymeter

https://nl.wikipedia.org/wiki/Trigonometrische_hoogtemeting
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_171678961
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 21:59 schreef Orwell het volgende:

[..]

1: ok interressant. dat bewijs ken ik niet. ik ga het checken. heb je toevallig link, youtoepje?


https://www.theairlinepilots.com/forum/viewtopic.php?t=902
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  dinsdag 13 juni 2017 @ 22:47:45 #241
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_171679100
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 22:36 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Je bedoelt de meridiaanmeting van Struve die de afplatting van de aarde aantoonde in 1855? 1/300 waarmee de aarde nog steeds ronder is dan een biljartbal.
nee ik bedoelde de Orwell-methode.
die Struve kende ik nog niet. tnx.
quote:
Tegenwoordig kun je met een tachymeter en een waterpas de kromming van de aarde aantonen. Vraag de landmeters maar als ze weer eens in je buurt zijn.
http://www.infrawiki.nl/i(...)rgaande-waterpassing
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tachymeter

https://nl.wikipedia.org/wiki/Trigonometrische_hoogtemeting
met een landmeter zit je idd in het holst van de leeuw, wat dit onderwerp betreft..
dat ga ik vragen voor m'n volgende verjaardag:
een gesprek met een landmeter.

en dan ff flink aan de tand voelen ~O>
totdat ie toegeeft dat de aarde plat is.
;(
Huig
pi_171679144
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 21:59 schreef Orwell het volgende:

[..]


2: ik begrijp je debunk niet. kun je specifieker zijn waar precies ik verkeerd redeneer?

Een waterpas staat per definitie altijd loodrecht op de richting van een schietlood. "Horizontaal" volgt de kromming van de aarde. "Horizontaal" is niet hetzelfde als "recht"
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  dinsdag 13 juni 2017 @ 22:57:07 #243
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_171679366
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 22:05 schreef Orwell het volgende:

[..]

vergeet desnoods, heel even, alle meetapparatuur en beperk je tot:
-Je vliegt op punt A horizontaal
-Je fixeerd de vector waarmee je vliegt (maw je veranderd de vlieghoek, tilt, hoe het ook heet, niet.
je veranderd niks (vector-wise). je blijft in dezelfde denkbeeldige zelfstandig recht lijn vliegen vanaf punt A
-Je vliegt een behoorlijke poos.
_En je checkt of je inmiddels stukken hoger vliegt op punt B, of dat je nog steeds ongeveer evenhoog vliegt op punt B

dat is toch doable..?!

trouwens..nog veel simpeler:
je doet het op aarde:
maak een 100% kaarsrechte metalen of kunststof constructie van 2 kilometer lang. een lat zeg maar.
Leg hem op punt A horizontaal en hou 'm recht en zie of de plaat op punt B wel of niet het te verwachtte aantal centimeters boven de grond zweeft.

Dat kan je in principe met een gyroscoop doen ja, en dan zal je zien dat deze een draaiing laat zien.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_171679731
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 21:46 schreef Orwell het volgende:
eigenlijk zou je een hele simpele test kunnen doen om de curve aan te tonen/ te disproven..
Je hebt er alleen wel de medewerking van een piloot (en zn baas) voor nodig:

vlieg 100% level op hoogte x en fixeer je richting (alle automatische adjusters uit) en blijf die vector fixeren en vlieg, zeg, 20 kilometer ver.
en bekijk dan je hoogte meter.
is de aarde bolvormig, dan moet je een behoorlijk stuk hoger (tov het aardoppervlak) zijn geraakt.

is de aarde plat, dan vlieg je na 20 km nog steeds op hoogte x
Je blijft maar vergeten dat om die vector te behouden, je meer kracht moet maken om hoger te komen. Als je op hoogte x alle adjusters uitzet en je blijft rechtdoor vliegen, ben je na 20 km nog steeds op hoogte x. Niet omdat de Aarde plat is, maar omdat je geen moeite hebt gedaan om hoger te komen oftewel je hebt niet meer kracht tegen de zwaartekracht uitgeoefend.
  dinsdag 13 juni 2017 @ 23:09:37 #245
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_171679786
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 22:49 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Een waterpas staat per definitie altijd loodrecht op de richting van een schietlood. "Horizontaal" volgt de kromming van de aarde. "Horizontaal" is niet hetzelfde als "recht"
je kunt toch op punt A zorgen dat je zodanig vliegt dat de thee in het kopje noch naar links noch naar rechts nog naar voor en noch naar achter overhelt.

En dan FIXEREN

Holy shit, dat heliocentrische, sferische denken zit er zo diep in gestampt dat zelfs het je voor stellen
van een simpele, TEN OPZICHTE VAN NIKS, rechte lijn, gewoon teveel gevraagd is.

een rechte lijn.
kaars recht
niet aarsrecht
Huig
pi_171679832
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 23:09 schreef Orwell het volgende:

[..]

je kunt toch op punt A zorgen dat je zodanig vliegt dat de thee in het kopje noch naar links noch naar rechts nog naar voor en noch naar achter overhelt.

En dan FIXEREN

Holy shit, dat heliocentrische, sferische denken zit er zo diep in gestampt dat zelfs het je voor stellen
van een simpele, TEN OPZICHTE VAN NIKS, rechte lijn, gewoon teveel gevraagd is.

een rechte lijn.
kaars recht
niet aarsrecht
Je bedoelt loodrecht. En ook loodrecht gaat altijd naar het midden van de Aarde en volgt dus ook de curve. En heliocentrisch denken is er niet bij. De zon is niet het midden van het universum en de Aarde ook niet.. :')

Ik snap je voorbeeld wel maar je kunt het gewoon niet zonder zwaartekracht beredeneren. Het is een 3 dimensionaal probleem waar je een 2 dimensionale oplossing op probeert te plakken en dat gaat gewoon niet werken.
  dinsdag 13 juni 2017 @ 23:11:31 #247
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_171679844
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 23:09 schreef Orwell het volgende:

[..]

je kunt toch op punt A zorgen dat je zodanig vliegt dat de thee in het kopje noch naar links noch naar rechts nog naar voor en noch naar achter overhelt.

En dan FIXEREN

Holy shit, dat heliocentrische, sferische denken zit er zo diep in gestampt dat zelfs het je voor stellen
van een simpele, TEN OPZICHTE VAN NIKS, rechte lijn, gewoon teveel gevraagd is.

een rechte lijn.
kaars recht
niet aarsrecht
Als je op die manier recht gaat vliegen blijft de thee niet recht in het kopje zitten ;)
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  dinsdag 13 juni 2017 @ 23:17:41 #248
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_171680020
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 23:11 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Als je op die manier recht gaat vliegen blijft de thee niet recht in het kopje zitten ;)
exact..!
of wel..
nog een mooie gratis testcase erbij.
Huig
  dinsdag 13 juni 2017 @ 23:19:54 #249
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_171680087
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 23:17 schreef Orwell het volgende:

[..]

exact..!
of wel..
nog een mooie gratis testcase erbij.
Wat jij voorstelt kan je ook op de grond doen, met de slinger van Foucault.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Slinger_van_Foucault
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  dinsdag 13 juni 2017 @ 23:21:01 #250
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_171680126
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 23:11 schreef Mensen_doe_rustig het volgende:

[..]

Je bedoelt loodrecht.
nee dat verward het experiment en de terminologie en duiding etc alleen maar..

gewoon on-banaan-achtig-ultra-recht-recht
Huig
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')