quote:De zelfrijdende auto komt er, daarover is eigenlijk iedereen het wel eens.
Of dat over 5, 10 of 20 jaar is, is nog onduidelijk, maar het gaat gebeuren. En het gaat veel impact hebben. Natuurlijk op de auto-industrie zelf.
Maar de gevolgen van de zelfrijdende auto strekken zich veel verder uit. En ook beleggers krijgen er mee te maken.
je kan straks je eigen zelfreidende auto kopen. Het is geen ov ofzoquote:Op dinsdag 16 mei 2017 12:34 schreef Jordy-B het volgende:
Het bezit van een auto is nog steeds voor veel mensen een statussymbool.
Een bus of taxi wordt tussen de diensten door schoongemaakt. Hoe zit dat bij een zelfrijdende auto? Beland je in een zwijnenstal als je toevallig net een Tokkie voor je aan hebt gehad? En kunnen die dingen zichzelf tanken/opladen?
En hoe zit het met het aanbod in de spits? Want je kan wel zeggen dat een auto het grootste deel van de tijd stilstaat en dat je dus wel even 80% in het wagenpark kan snijden, maar als iedereen tegelijk op z'n werk wil komen, gaat die vlieger mooi niet op.
kan wel maar waarom zou je dat doenquote:Op dinsdag 16 mei 2017 12:37 schreef Tijger_m het volgende:
Uh, waar haal je vandaan dat die zelf rijdende auto's geen prive bezit zijn zoals auto's dat nu ook zijn?
files zijn er dan dus niet meer hequote:Op dinsdag 16 mei 2017 12:34 schreef Jordy-B het volgende:
En hoe zit het met het aanbod in de spits?
Want je kan wel zeggen dat een auto het grootste deel van de tijd stilstaat en dat je dus wel even 80% in het wagenpark kan snijden, maar als iedereen tegelijk op z'n werk wil komen, gaat die vlieger mooi niet op.
Omdat een gedeelde auto mij niet brengt waar ik heen wil op het moment dat ik er heen wil? Dat is precies de reden dat ik nu ook geen gedeelde auto heb. Of die auto dan wel of geen actieve bestuurder heeft is totaal niet relevant, lijkt mij, het veranderd geen ruk aan het principe, gedeelde auto's zijn er nu ook al in flinke aantallen.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 12:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kan wel maar waarom zou je dat doen
als een gedeelde auto veel efficiënter is, geen stalling geen onderhoud en verzekering
als je naar Amsterdam of Utrecht gaat dan laat je jezelf in de stad afzetten en kun je met een andere of met het OV weer terug
Het idee van het artikel is dat je geen auto meer bezit, maar een auto laat voorrijden op bestelling als je hem nodig hebt. En dus alleen nog maar betaalt voor het gebruik. En dat zou dan dus betekenen dat er enorm in het landelijke wagenpark gesneden kan worden.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 12:40 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
je kan straks je eigen zelfreidende auto kopen. Het is geen ov ofzo
Waarom niet?quote:Op dinsdag 16 mei 2017 12:50 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Omdat een gedeelde auto mij niet brengt waar ik heen wil op het moment dat ik er heen wil?
klopt maar nu moet je die gedeelde auto stallen en terugbrengen, terwijl je dan uitstapt en betaaldquote:Op dinsdag 16 mei 2017 12:50 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Omdat een gedeelde auto mij niet brengt waar ik heen wil op het moment dat ik er heen wil?
Dat is precies de reden dat ik nu ook geen gedeelde auto heb.
Of die auto dan wel of geen actieve bestuurder heeft is totaal niet relevant, lijkt mij, het veranderd geen ruk aan het principe, gedeelde auto's zijn er nu ook al in flinke aantallen.
Nee, omdat je volgens de schrijver van het artikel 80% minder auto's op de weg krijgt, maar de schrijver gaat er aan voorbij dat mensen nog altijd graag tegelijkertijd op de plaats van bestemming willen zijn.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 12:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
files zijn er dan dus niet meer he
En een zelf rijdende auto lost in lucht op?quote:Op dinsdag 16 mei 2017 12:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt maar nu moet je die gedeelde auto stallen en terugbrengen
jaquote:Op dinsdag 16 mei 2017 12:52 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En een zelf rijdende auto lost in lucht op?
Je stapt uit en die auto gaat direct nieuwe klanten zoeken. Of in geval van zelfbezit gaat je auto zichzelf ergens parkeren.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 12:52 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En een zelf rijdende auto lost in lucht op?
Ik denk dat de meeste auto bezitters daar niet veel voor zullen voelen, eigenlijk. Maar, wat ik hier in mis is hoe dat anders is dan vandaag, of een auto zelf rijd of niet is helemaal niet relevant, het mechanisme is er nu al, al heel lang zelfs, dat noemen we taxi's.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 12:53 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je stapt uit en die auto gaat direct nieuwe klanten zoeken. Of in geval van zelfbezit gaat je auto zichzelf ergens parkeren.
Ik wel , ik weet nu al zeker dat ik geen eigen auto meer wil, nooit meeer , ( ben 63) hequote:Op dinsdag 16 mei 2017 12:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste auto bezitters daar niet veel voor zullen voelen, eigenlijk.
Maar, wat ik hier in mis is hoe dat anders is dan vandaag, of een auto zelf rijd of niet is helemaal niet relevant, het mechanisme is er nu al, al heel lang zelfs, dat noemen we taxi's.
Oh, en zelf rijdende auto's gaan gratis gemaakt worden, ja...natuurlijk...en wat gebeurt er op het moment dat de zelf rijdende auto een mankement heeft aan zijn besturing? Vliegtuigen hebben al decennia automatische piloten en toch zitten er altijd 2 piloten in, waarom denk je dat dat is?quote:Op dinsdag 16 mei 2017 12:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar die zijn duur
en hebben een grote bek
Oh..maar als het niet duurder is WAAROM ZOU IK DAN DELEN?quote:Op dinsdag 16 mei 2017 12:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik wel , ik weet nu al zeker dat ik geen eigen auto meer wil, nooit meeer
maar die zijn duur
en hebben een grote bek
een zelfrijdende deelauto zal niet duurder zijn dan een eigen auto per km met een duidelijke meter en een afschrijving van je creditcard
dan zal ie gaan parkeren en een broertje oproepen hequote:Op dinsdag 16 mei 2017 12:58 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oh, en zelf rijdende auto's gaan gratis gemaakt worden, ja...natuurlijk...en wat gebeurt er op het moment dat de zelf rijdende auto een mankement heeft aan zijn besturing? Vliegtuigen hebben al decennia automatische piloten en toch zitten er altijd 2 piloten in, waarom denk je dat dat is?
niet duurder per KMquote:Op dinsdag 16 mei 2017 12:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oh..maar als het niet duurder is WAAROM ZOU IK DAN DELEN?
Uber heeft zelf geen auto's in bezit, hè. En ik verwacht niet dat je de komende tien jaar zonder rijbewijs kan. Voor alle zelfrijdende auto's geldt nu nog dat je je handjes aan het stuur moet hebben. Voordat die wetgeving een keer is aangepast, ben je wel een decennium verder.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 13:07 schreef michaelmoore het volgende:
Maar heb je nu een rijschool , een (parkeer) garage, of taxi bedrijf , dan ging ik toch wat anders doen
Uber gaat dan echt alle auto's en bussen aansturen
Uber hoeft geen auto's in bezit te hebben, die zullen ze leasen van de fabricant danquote:Op dinsdag 16 mei 2017 13:09 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Uber heeft zelf geen auto's in bezit, hè.
En ik verwacht niet dat je de komende tien jaar zonder rijbewijs kan. Voor alle zelfrijdende auto's geldt nu nog dat je je handjes aan het stuur moet hebben. Voordat die wetgeving een keer is aangepast, ben je wel een decennium verder.
Uber least helemaal niks. Uber zorgt er alleen maar voor dat mensen die taxichauffeurtje willen spelen, in contact komen met klanten.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 13:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Uber hoeft geen auto's in bezit te hebben, die zullen ze leasen van de fabricant dan
Daar wil ik wel een bron van zien, eigenlijk.quote:nu moet je nog de handjes aan het stuur hebben. klopt
in 1905 moest er in Engeland voor iedere auto een paard voorop rijden ,
Veel mensen dachten dat men er ook niks voor zou voelen om een machine als vervoersmiddel te hebben ipv betrouwbare paarden. Paarden kon je namelijk ook inzetten voor het ploegen en andere klusjes. De auto kon maar 1 ding doen.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 12:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste auto bezitters daar niet veel voor zullen voelen, eigenlijk.
Taxi's zijn duur en de mensen die de taxi's besturen zijn niet altijd even fijn.quote:Maar, wat ik hier in mis is hoe dat anders is dan vandaag, of een auto zelf rijd of niet is helemaal niet relevant, het mechanisme is er nu al, al heel lang zelfs, dat noemen we taxi's.
waarom zou je ook een auto voor de deur willen hebben??quote:Op dinsdag 16 mei 2017 13:22 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Veel mensen dachten dat men er ook niks voor zou voelen om een machine als vervoersmiddel te hebben ipv betrouwbare paarden. Paarden kon je namelijk ook inzetten voor het ploegen en andere klusjes. De auto kon maar 1 ding doen.
[..]
Taxi's zijn duur en de mensen die de taxi's besturen zijn niet altijd even fijn.
En hoe doe je dat in de spits? Als de helft van Nederland tegelijkertijd in de auto wil zitten?quote:Op dinsdag 16 mei 2017 13:58 schreef nanuk het volgende:
Hoe de economische verdeling van de rollen gaat worden weet ik niet maar dat de auto als prive bezit vrij vlot over is geloof ik wel. Een auto komt je halen wanneer jij dat wilt, daarna richting een andere klant of opladen of zelfs voor onderhoud. Auto's zullen in jaren korter mee gaan maar rijden ondertussen wel veel meer kilometers. Dat zal ook gevolgen hebben voor het ontwerp en onderhoud.
Werktijden zijn al niet helemaal gelijk. Ik start om half acht, er is vast wel iemand in de buurt die om die tijd pas van huis wil.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 14:00 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
En hoe doe je dat in de spits? Als de helft van Nederland tegelijkertijd in de auto wil zitten?
Werktijden verschuiven, werkt niet. Want ieder bedrijf heeft zoiets van: "Ja, dat doen die andere bedrijven maar lekker, wij beginnen hier gewoon om negen uur". En thuiswerken is niet altijd een optie.
een meerpersoonsbusje ?quote:Op dinsdag 16 mei 2017 14:00 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
En hoe doe je dat in de spits? Als de helft van Nederland tegelijkertijd in de auto wil zitten?
En toch is de spits gewoon de spits. Je kan wel roepen (jij niet, de schrijver van het artikel) dat je geen files meer hebt, omdat je 80% van het wagenpark kan wegstrepen, maar je houdt gewoon een spitsperiode, omdat een groot aantal mensen rond dezelfde tijd moet beginnen.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 14:03 schreef nanuk het volgende:
[..]
Werktijden zijn al niet helemaal gelijk. Ik start om half acht, er is vast wel iemand in de buurt die om die tijd pas van huis wil.
ik denk echt dat de spits niet meer bestaat, met een efficiënte vervoer stroom met tussenruimtes van 10 meter , die met stoplichten communicerenquote:Op dinsdag 16 mei 2017 14:03 schreef nanuk het volgende:
Laden en onderhoud probeer je dus buiten de spits te plannen.
Oh, je moet samen in de auto? Zeg maar als een bus... Als een soort verplichte carpool?quote:Op dinsdag 16 mei 2017 14:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een meerpersoonsbusje ?
en autos zullen allemaal even snel rijden he, dus goede doorstroming, en weten gelijk als er ergens een file staat
klopt, die allemaal in exact de zelfde snelheid rijden,quote:Op dinsdag 16 mei 2017 14:06 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Oh, je moet samen in de auto? Zeg maar als een bus?
En doorstroming of niet, een auto kan niet op twee plaatsen tegelijk zijn. Als honderd mensen om negen uur van huis naar hun werk willen, heb je gewoon honderd auto's nodig.
Stoplichten zijn ook overbodig, de doorstroming kan vlotter maar file zal wel blijven bestaan bij een verstoring van het verkeersbeeld.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 14:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denk echt dat de spits niet meer bestaat, met een efficiënte vervoer stroom die met stoplichten communiceren
onder een windmolenquote:Op dinsdag 16 mei 2017 14:07 schreef nanuk het volgende:
[..]
Stoplichten zijn ook overbodig, de doorstroming kan vlotter maar file zal wel blijven bestaan bij een verstoring van het verkeersbeeld.
Maar mijn werkgever hoeft niet meer dure parkeerplaatsen te maken. Thuis in mijn wijk is er daardoor ook meer ruimte voor groen. Laat de auto's die op dat moment niet rijden maar lekker ergens op een groot goedkoop parkeerterrein in de polder aan de laadpaal staan.
Dus je houdt gewoon hetzelfde aantal auto's. Waar komt dan die 80% minder auto's vandaan?quote:Op dinsdag 16 mei 2017 14:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt, die allemaal in de zelfde snelheid rijden,
mensen hebben dan geen eigen auto meer.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 14:09 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Dus je houdt gewoon hetzelfde aantal auto's. Waar komt dan die 80% minder auto's vandaan?
Je kijkt naar de piekbezetting van het wagenpark, + het aantal wagens wat je aan overcapaciteit wilt hebben per locatiequote:Op dinsdag 16 mei 2017 14:09 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Dus je houdt gewoon hetzelfde aantal auto's. Waar komt dan die 80% minder auto's vandaan?
Wat dat betreft is GreenWheels en Car2Go natuurlijk al een soort voorproefje op dat model.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 14:14 schreef michaelmoore het volgende:
ik koop hierna geen auto meer, ik hoef al die sores niet meer,
ik heb een prima fiets
Doordeweeks elektrisch rijden, in het weekend een vette V8 op LPG (of misschien wel waterstof als alternatief) ik zie dat wel zitten ja.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 14:19 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wat dat betreft is GreenWheels en Car2Go natuurlijk al een soort voorproefje op dat model.
Per se een auto nodig? Dan betaal je per minuut of per km... het enige nadeel is het gezeik met parkeren en bij Car2Go het dat je moet lopen naar de dichtsbijzijnde (wat soms een eindje kan zijn) en dat je per se naar een laadplek moet rijden als je onder de 30% zit tijdens jouw rit.
Haal je dat soort factoren weg wat zijn dan de redenen om zelf een wegroestende, APK benodigende, parkeercentjes slurpende, volledig verzekerde auto te kopen.
Behalve dan liefhebberij. Zoals liefhebbers nu paarden hebben. Prima.
We kletsen behoorlijk in een rondje, omdat je steeds met ontwijkende antwoorden komt.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 14:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mensen hebben dan geen eigen auto meer.
jouw auto staat 96 % van de tijd stil te staan
bij mijn de buurt staan tientallen autos die haast nooit rijden
kloptquote:Op dinsdag 16 mei 2017 14:19 schreef SpecialK het volgende:
Haal je dat soort factoren weg wat zijn dan de redenen om zelf een wegroestende, APK benodigende, parkeercentjes slurpende, volledig verzekerde auto te kopen.
Behalve dan liefhebberij. Zoals liefhebbers nu paarden hebben. Prima.
Sowieso hebben verschillende sectoren verschillende werktijden. Bouwvakkers beginnen vaak om een uur of zeven al terwijl winkels vaak pas om negen uur openen. Ook zijn er nog een paar mensen in NL die onregelmatig werken. En dan hebben we het nog niet over mensen die een vrije dag hebben of een dagje thuis werken.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 14:43 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
We kletsen behoorlijk in een rondje, omdat je steeds met ontwijkende antwoorden komt.
Dat auto's het grootste deel van de tijd stilstaan is gewoon geen antwoord op de vraag. Ja, auto's staan meestal stil, maar de meeste auto's zijn ook tegelijk aan het rijden: in de spits.
Vandaar het voorbeeld. Het is prima dat je allemaal een zelfrijdende auto kan huren, maar als je honderd klanten hebt die allemaal op dezelfde tijd op hun werk willen aankomen, heb je gewoon honderd auto's nodig.
De vraag is dus niet: "Hoe denk je 80% van de auto's te kunnen schrappen", maar:
Hoe denk je 80% van de auto's te kunnen schrappen, terwijl toch iedereen tegelijkertijd op zijn werk aan wil komen.
klopt.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 14:43 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
We kletsen behoorlijk in een rondje, omdat je steeds met ontwijkende antwoorden komt.
Dat auto's het grootste deel van de tijd stilstaan is gewoon geen antwoord op de vraag. Ja, auto's staan meestal stil, maar de meeste auto's zijn ook tegelijk aan het rijden: in de spits.
Vandaar het voorbeeld. Het is prima dat je allemaal een zelfrijdende auto kan huren, maar als je honderd klanten hebt die allemaal op dezelfde tijd op hun werk willen aankomen, heb je gewoon honderd auto's nodig.
De vraag is dus niet: "Hoe denk je 80% van de auto's te kunnen schrappen", maar:
Hoe denk je 80% van de auto's te kunnen schrappen, terwijl toch iedereen tegelijkertijd op zijn werk aan wil komen.
Het grappige is dat je op comfort niet eens hoeft in te leveren. Het kan best wel zijn dat bepaalde transportbedrijven voor een beetje meer geld AV's met een lekkerder interieur en uiterlijk hebben. Staat leuker als je aan komt op je bestemming alsnog.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 14:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt
of oude auto's
als je dat mooi vind
een noodzaak is er niet en dan kun je die plek gebruiken om te voetballen
maakt mij niet uit of een auto rood, groen is , als ik maar op de bestemming kom
en het is makkelijk als je wat gaat drinken en je niet meer kunt fietsen
Waarschijnlijk zal er wel op diverse comfortniveau's aangeboden gaan worden inderdaad. Eigenlijk is dat jammer want hoe groter de pool hoe efficiënter de inzet. Aan de andere kant wil ik niet extra betalen voor een iets luxere uitstraling en een ander zal niet in een 'blokkendoos' willen zitten.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 15:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het grappige is dat je op comfort niet eens hoeft in te leveren. Het kan best wel zijn dat bepaalde transportbedrijven voor een beetje meer geld AV's met een lekkerder interieur en uiterlijk hebben. Staat leuker als je aan komt op je bestemming alsnog.
Zoals uber black nu.
het is net iets comfortabeler dan met de trein naar Amsterdam of Utrecht gaan en je kunt drinken en hoeft niet te zorgen voor parkeerplek en exact uitstappen op de plek die jij wiltquote:Op dinsdag 16 mei 2017 15:13 schreef nanuk het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zal er wel op diverse comfortniveau's aangeboden gaan worden inderdaad. Eigenlijk is dat jammer want hoe groter de pool hoe efficiënter de inzet. Aan de andere kant wil ik niet extra betalen voor een iets luxere uitstraling en een ander zal niet in een 'blokkendoos' willen zitten.
Het alleen of in een klein groepje zitten vind ik heel veel comfortabeler dan in een treinwagon. Bovendien het vervoer van deur tot deur is ook al een doorslaggevend voordeel natuurlijk.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 15:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het is net iets comfortabeler dan met de trein naar Amsterdam of Utrecht gaan en je kunt drinken en hoeft niet te zorgen voor parkeerplek en exact uitstappen op de plek die jij wilt
een zelfsturende auto komt in de plaats van de eigen auto, en een taxi is extra kosten
klopt, maar een zelfrijdende auto komt qua kosten in de plaats van de eigen auto , dat is het doorslaggevende puntquote:Op dinsdag 16 mei 2017 15:22 schreef nanuk het volgende:
[..]
Toch zou ik de auto's die nu als taxi rijden veel te kostbaar vinden om mee te reizen, dus de kosten voor een taxi zonder chauffeur zou ik niet op regelmatige basis willen uitgeven aan een auto.
Dan heb je toch niet helemaal de juiste bedragen in je hoofd zitten.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 15:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt, maar een zelfrijdende auto komt qua kosten in de plaats van de eigen auto , dat is het doorslaggevende punt
een eigen auto kost je in tien jaar tijd van nieuw tot oud
100 euro afschrijving per maand
100 euro benzine per maand
100 euro overige kosten boetes, verzekering, belasting en APK en banden
300 euro per maand is wel het minimum
mooi budget voor andere vormen van transport
is toch ook 300 euro dus voor een beperkt rijder als ik 10.000 kmquote:Op dinsdag 16 mei 2017 15:43 schreef nanuk het volgende:
[..]
Dan heb je toch niet helemaal de juiste bedragen in je hoofd zitten.
Ik reken voor mijn onderkant van de markt auto 200 p/m voor afschrijving en onderhoud. Bij een nieuwere auto is dat afschrijving, later gaat dat in onderhoud zitten. Verzekering en belasting is rond dertig a veertig euro per maand. Brandstof heel wat meer dan 100, eerder 250 of zo. Maar ik rij dan wat meer dan gemiddeld.
kloptquote:Op dinsdag 16 mei 2017 17:20 schreef jogy het volgende:
Ik zou het gewledig vinden. Ik heb nu een auto staan die ik soms weken niet gebruik want naar mijn werk gaat niet echt goed wegens de beperkte parkeerfaciliteiten en het feit dat ik dus precies met mijn neus de file in moet rijden én ook niet vroeg of laat kan beginnen of thuis kan werken of zo. Als ik dan een 'deeltijd' auto kan cofinancieren op basis van kilometers en gebruik zou ik helemaal fan zijn. Zelfs al zou je zo'n auto wél elke dag gebruiken, dan nog staat het 22 uur per dag stil. Maar dan het liefst wel in 'eigen' beheer. Of in ieder geval dat een co-op constructie de auto of een paar auto's koopt en kan gebruiken en de kosten verdeeld worden met de mate van gebruik en er niet nog iets overheen gaat wat het gewoon een taxi maakt zonder bestuurder.
Alsof alleen 'tokkies' dat doen. Nee. Jordan Belfort deed het ook. Corpsballen ook.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 12:34 schreef Jordy-B het volgende:
Het bezit van een auto is nog steeds voor veel mensen een statussymbool.
Een bus of taxi wordt tussen de diensten door schoongemaakt. Hoe zit dat bij een zelfrijdende auto? Beland je in een zwijnenstal als je toevallig net een Tokkie voor je aan hebt gehad? En kunnen die dingen zichzelf tanken/opladen?
En hoe zit het met het aanbod in de spits? Want je kan wel zeggen dat een auto het grootste deel van de tijd stilstaat en dat je dus wel even 80% in het wagenpark kan snijden, maar als iedereen tegelijk op z'n werk wil komen, gaat die vlieger mooi niet op.
Dan is de corpsbal in kwestie gewoon een Tokkie.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 21:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Alsof alleen 'tokkies' dat doen. Nee. Jordan Belfort deed het ook. Corpsballen ook.
Zucht...
Ik geloof er helemaal niet in.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 14:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denk echt dat de spits niet meer bestaat, met een efficiënte vervoer stroom met tussenruimtes van 10 meter , die met stoplichten communiceren
omdat er een commerciele partij moet zijn die de auto levert , de commercie duikt er nu niet in, met zelfrijdende autos welquote:Op woensdag 17 mei 2017 01:38 schreef matigeuser het volgende:
Grappig hoe het bij zelfrijdende auto's altijd direct gaat over 'geen autobezit meer'. Vreemd.
Als iedereen dat zo'n goed idee vindt, waarom doen we dat nu dan al niet? Gewoon elkaars auto's delen met de mensen in je straat?
Het enige verschil is namelijk dat er geen chauffeur meer nodig is. Maar is dat genoeg reden om geen auto meer voor de deur te hebben staan waarmee je op elk moment van de dag én alleen overal mee naar toe kunt? Dat is nou juist de hele charme van autobezit en dat zal ook niet zomaar willen opgeven. Het autorijden zelf trouwens ook niet, maar dat is een andere discussie.
Jij gelooft niet in zelfrijdende auto'squote:Op woensdag 17 mei 2017 00:53 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik geloof er helemaal niet in.
In de eerste helft van de jaren 70 fantaseerden we op de lagere school over de vliegende auto in "het jaar 2000" die zou rijden/vliegen op onuitputbare atoomenergie.
Inmiddels denk ik dat de zelfrijdende en communicerende auto het zelfde lot beschoren zal zijn.
Er zijn talloze testritten gedaan met chauffeurloze auto's (hij zat erin maar deed letterlijk niets). Duitsland heeft onlangszelfs een lijst met regels opgesteld waarin onbestuurde auto's mogen voldoen om voor de veiligheid te zorgenquote:Op woensdag 17 mei 2017 00:53 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik geloof er helemaal niet in.
In de eerste helft van de jaren 70 fantaseerden we op de lagere school over de vliegende auto in "het jaar 2000" die zou rijden/vliegen op onuitputbare atoomenergie.
Inmiddels denk ik dat de zelfrijdende en communicerende auto het zelfde lot beschoren zal zijn.
Als je een pool opzet met alleen mensen in je straat moet je vreselijk veel met elkaar communiceren. Bovendien ben je dan het voordeel kwijt dat een ander vroeg naar jouw wijk rijd, daar aan het werk gaat en dat jij met diezelfde auto alsnog naar jouw werk gaat. Ook zal je met een pooltje in je straat altijd moeten afspreken waar die dingen geparkeerd staan.quote:Op woensdag 17 mei 2017 01:38 schreef matigeuser het volgende:
Grappig hoe het bij zelfrijdende auto's altijd direct gaat over 'geen autobezit meer'. Vreemd.
Als iedereen dat zo'n goed idee vindt, waarom doen we dat nu dan al niet? Gewoon elkaars auto's delen met de mensen in je straat?
Het enige verschil is namelijk dat er geen chauffeur meer nodig is. Maar is dat genoeg reden om geen auto meer voor de deur te hebben staan waarmee je op elk moment van de dag én alleen overal mee naar toe kunt? Dat is nou juist de hele charme van autobezit en dat zal ook niet zomaar willen opgeven. Het autorijden zelf trouwens ook niet, maar dat is een andere discussie.
klopt prive pools werken niet of eindigen in ruziequote:Op woensdag 17 mei 2017 09:06 schreef nanuk het volgende:
[..]
Als je een pool opzet met alleen mensen in je straat moet je vreselijk veel met elkaar communiceren.
Bovendien ben je dan het voordeel kwijt dat een ander vroeg naar jouw wijk rijd, daar aan het werk gaat en dat jij met diezelfde auto alsnog naar jouw werk gaat.
Ook zal je met een pooltje in je straat altijd moeten afspreken waar die dingen geparkeerd staan.
Dat is wel extreem weinig geld voor een auto.....quote:Op dinsdag 16 mei 2017 15:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt, maar een zelfrijdende auto komt qua kosten in de plaats van de eigen auto , dat is het doorslaggevende punt
een eigen auto kost je in tien jaar tijd van nieuw tot oud
100 euro afschrijving per maand
100 euro benzine per maand
100 euro overige kosten boetes, verzekering, belasting en APK en banden
300 euro per maand is wel het minimum
mooi budget voor andere vormen van transport
ok maat het is wel 300 a 400 euro per maand dusquote:Op donderdag 18 mei 2017 17:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is wel extreem weinig geld voor een auto.....
En heel wat uurtjes voor wachten op je poolauto.....quote:Op donderdag 18 mei 2017 19:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ok maat het is wel 300 a 400 euro per maand dus
kun je heel wat uurtjes poolauto voor gebruiken
nee dat denk ik nietquote:Op donderdag 18 mei 2017 20:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
En heel wat uurtjes voor wachten op je poolauto.....
praktisch gezien, zal je dus heel wat uurtjes moeten gaan wachten.quote:Op donderdag 18 mei 2017 21:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat denk ik niet
je zult hem wel op tijd kunnen bestellen
nee geen VVD stemmer , maar het gaat echt gebeuren , dat zal de bevolking bakken met geld opleverenquote:Op vrijdag 19 mei 2017 20:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
praktisch gezien, zal je dus heel wat uurtjes moeten gaan wachten.
Theoretisch werkt dit wel, en als je gelooft dat het praktisch ook werkt dan ben je vast een vvd-stemmer.
’quote:OVER EEN PAAR JAAR HEEFT NIEMAND MEER EEN AUTO
Silicon Valley-goeroe Brad Templeton werkte in het verleden bij Google en reist tegenwoordig de wereld over om zijn boodschap over onder andere de zelfsturende auto te delen met ons, de onwetenden.
U was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de Google Car, de zelfsturende auto van Google. Hoe ver staat het daarmee?
‘De ontwikkeling gaat snel, niet alleen van de Google Car, maar van de zelfsturende auto in het algemeen. Duitse autofabrikanten zijn al vrij ver, maar ik vind dat Google echt vooroploopt. Google heeft inmiddels 1,2 miljoen testkilometers afgelegd met zijn zelfrijdende auto.’
Wanneer staat de zelfsturende auto in de showroom?
‘Er zijn natuurlijk al auto’s te koop die gedeeltelijk zelf rijden. Mercedes heeft een model dat het stuur van je overneemt in de file. Volkswagen en Volvo hebben soortgelijke modellen en ook Tesla is vrij ver. Maar de wet- en regelgeving speelt een bepalende rol in dit verhaal. Het is namelijk niet toegestaan om een auto zonder bestuurder de weg op te sturen. Auto’s moeten aan strenge voorwaarden voldoen om de weg op te mogen. Daarom heeft de Google Car zijspiegels. Niet omdat die nodig zijn om de auto veilig te laten rijden, maar omdat de wet het voorschrijft.’
Wat betekent de zelfsturende auto voor onze mobiliteit?
‘Ik verwacht dat dat over een aantal jaar heel anders zal zijn. Een voorbeeld: nu zijn er auto’s te koop voor grote gezinnen, de MPV’s en de SUV’s. Handig als je met je hele gezin op pad gaat, maar er zijn genoeg ritten waarbij alleen de man of vrouw des huizes in die enorme auto zit. Ik voorzie dat we over een aantal jaar geen eigen auto meer bezitten, maar auto’s per minuut huren die bovendien zelf naar je toe rijden. Daardoor kun je voor elke situatie het juiste type auto huren. Dus niemand heeft meer een eigen auto, je laat er gewoon eentje voorrijden.’
En wanneer gaat dit gebeuren?
‘Dat is een lastige vraag. Ik denk wel dat nog dit decennium bedrijven dit soort diensten zullen aanbieden, maar die auto’s zullen dan alleen kunnen rijden binnen het servicegebied van die dienstverlener. Of het snel in Amsterdam beschikbaar komt, vraag ik me af, want jullie zijn massaal verslaafd aan de fiets. Overigens denk ik dat we de fiets in de toekomst ook gaan sharen met elkaar. Dus net als de auto kun je ook de fiets per minuut huren waar en wanneer je maar wil. Dan kun je ’s morgens met de fiets naar je werk en als het ’s middags regent, ga je met de auto weer naar huis.’
Zelfsturende auto’s rijden veiliger dan menselijke chauffeurs. Maar hoe zit het met de veiligheid van de software. Kun je die auto’s hacken en bijvoorbeeld van een afstand overnemen?
‘Iedereen is zich daarvan bewust en is er bezorgd over. We zullen pas echt weten hoe zich dat zal ontwikkelen als de auto’s voor het grote publiek beschikbaar zijn. Ik denk dat er vooralsnog geen perfecte oplossing voor is. Ik weet wel dat er hard aan wordt gewerkt. Ik wil het probleem niet bagatelliseren, maar je kunt je afvragen of we ons niet veel te druk maken om dit risico. Zet het eens af tegen het aantal mensen dat jaarlijks wereldwijd omkomt door auto-ongelukken. De zelfsturende auto is vele malen veiliger dan de gewone auto, dus wat mij betreft moet de ontwikkeling van de zelfsturende auto niet worden stilgelegd omwille van het risico op hacken.’
Auto’s die zelf rijden, bewaren waarschijnlijk ook data over onze autoritjes. Wat gebeurt er met deze data?
‘Ja, dat is ook een issue, nu ook al bij bijvoorbeeld de taxi’s van Uber. Overigens volgen de overheid en hun geheime diensten ons al op grote schaal, dus het is geen nieuwe discussie. Persoonlijk zou ik het toejuichen als er bedrijven komen waar je anoniem een auto kunt huren. Maar het probleem is dat alle ontwikkelaars van deze auto’s de nadruk leggen op veiligheid – en daar ben ik het mee eens – en niet op privacy. Als er iets misgaat tijdens een rit, willen ze namelijk aan de data kunnen zien waarom dat is gebeurd zodat ze het probleem kunnen verhelpen. En daarnaast: als jij schade veroorzaakt aan het interieur van zo’n auto, omdat je bijvoorbeeld je milkshake laat vallen, willen ze je kunnen achterhalen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |