het is net iets comfortabeler dan met de trein naar Amsterdam of Utrecht gaan en je kunt drinken en hoeft niet te zorgen voor parkeerplek en exact uitstappen op de plek die jij wiltquote:Op dinsdag 16 mei 2017 15:13 schreef nanuk het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zal er wel op diverse comfortniveau's aangeboden gaan worden inderdaad. Eigenlijk is dat jammer want hoe groter de pool hoe efficiënter de inzet. Aan de andere kant wil ik niet extra betalen voor een iets luxere uitstraling en een ander zal niet in een 'blokkendoos' willen zitten.
Het alleen of in een klein groepje zitten vind ik heel veel comfortabeler dan in een treinwagon. Bovendien het vervoer van deur tot deur is ook al een doorslaggevend voordeel natuurlijk.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 15:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het is net iets comfortabeler dan met de trein naar Amsterdam of Utrecht gaan en je kunt drinken en hoeft niet te zorgen voor parkeerplek en exact uitstappen op de plek die jij wilt
een zelfsturende auto komt in de plaats van de eigen auto, en een taxi is extra kosten
klopt, maar een zelfrijdende auto komt qua kosten in de plaats van de eigen auto , dat is het doorslaggevende puntquote:Op dinsdag 16 mei 2017 15:22 schreef nanuk het volgende:
[..]
Toch zou ik de auto's die nu als taxi rijden veel te kostbaar vinden om mee te reizen, dus de kosten voor een taxi zonder chauffeur zou ik niet op regelmatige basis willen uitgeven aan een auto.
Dan heb je toch niet helemaal de juiste bedragen in je hoofd zitten.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 15:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt, maar een zelfrijdende auto komt qua kosten in de plaats van de eigen auto , dat is het doorslaggevende punt
een eigen auto kost je in tien jaar tijd van nieuw tot oud
100 euro afschrijving per maand
100 euro benzine per maand
100 euro overige kosten boetes, verzekering, belasting en APK en banden
300 euro per maand is wel het minimum
mooi budget voor andere vormen van transport
is toch ook 300 euro dus voor een beperkt rijder als ik 10.000 kmquote:Op dinsdag 16 mei 2017 15:43 schreef nanuk het volgende:
[..]
Dan heb je toch niet helemaal de juiste bedragen in je hoofd zitten.
Ik reken voor mijn onderkant van de markt auto 200 p/m voor afschrijving en onderhoud. Bij een nieuwere auto is dat afschrijving, later gaat dat in onderhoud zitten. Verzekering en belasting is rond dertig a veertig euro per maand. Brandstof heel wat meer dan 100, eerder 250 of zo. Maar ik rij dan wat meer dan gemiddeld.
kloptquote:Op dinsdag 16 mei 2017 17:20 schreef jogy het volgende:
Ik zou het gewledig vinden. Ik heb nu een auto staan die ik soms weken niet gebruik want naar mijn werk gaat niet echt goed wegens de beperkte parkeerfaciliteiten en het feit dat ik dus precies met mijn neus de file in moet rijden én ook niet vroeg of laat kan beginnen of thuis kan werken of zo. Als ik dan een 'deeltijd' auto kan cofinancieren op basis van kilometers en gebruik zou ik helemaal fan zijn. Zelfs al zou je zo'n auto wél elke dag gebruiken, dan nog staat het 22 uur per dag stil. Maar dan het liefst wel in 'eigen' beheer. Of in ieder geval dat een co-op constructie de auto of een paar auto's koopt en kan gebruiken en de kosten verdeeld worden met de mate van gebruik en er niet nog iets overheen gaat wat het gewoon een taxi maakt zonder bestuurder.
Alsof alleen 'tokkies' dat doen. Nee. Jordan Belfort deed het ook. Corpsballen ook.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 12:34 schreef Jordy-B het volgende:
Het bezit van een auto is nog steeds voor veel mensen een statussymbool.
Een bus of taxi wordt tussen de diensten door schoongemaakt. Hoe zit dat bij een zelfrijdende auto? Beland je in een zwijnenstal als je toevallig net een Tokkie voor je aan hebt gehad? En kunnen die dingen zichzelf tanken/opladen?
En hoe zit het met het aanbod in de spits? Want je kan wel zeggen dat een auto het grootste deel van de tijd stilstaat en dat je dus wel even 80% in het wagenpark kan snijden, maar als iedereen tegelijk op z'n werk wil komen, gaat die vlieger mooi niet op.
Dan is de corpsbal in kwestie gewoon een Tokkie.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 21:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Alsof alleen 'tokkies' dat doen. Nee. Jordan Belfort deed het ook. Corpsballen ook.
Zucht...
Ik geloof er helemaal niet in.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 14:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denk echt dat de spits niet meer bestaat, met een efficiënte vervoer stroom met tussenruimtes van 10 meter , die met stoplichten communiceren
omdat er een commerciele partij moet zijn die de auto levert , de commercie duikt er nu niet in, met zelfrijdende autos welquote:Op woensdag 17 mei 2017 01:38 schreef matigeuser het volgende:
Grappig hoe het bij zelfrijdende auto's altijd direct gaat over 'geen autobezit meer'. Vreemd.
Als iedereen dat zo'n goed idee vindt, waarom doen we dat nu dan al niet? Gewoon elkaars auto's delen met de mensen in je straat?
Het enige verschil is namelijk dat er geen chauffeur meer nodig is. Maar is dat genoeg reden om geen auto meer voor de deur te hebben staan waarmee je op elk moment van de dag én alleen overal mee naar toe kunt? Dat is nou juist de hele charme van autobezit en dat zal ook niet zomaar willen opgeven. Het autorijden zelf trouwens ook niet, maar dat is een andere discussie.
Jij gelooft niet in zelfrijdende auto'squote:Op woensdag 17 mei 2017 00:53 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik geloof er helemaal niet in.
In de eerste helft van de jaren 70 fantaseerden we op de lagere school over de vliegende auto in "het jaar 2000" die zou rijden/vliegen op onuitputbare atoomenergie.
Inmiddels denk ik dat de zelfrijdende en communicerende auto het zelfde lot beschoren zal zijn.
Er zijn talloze testritten gedaan met chauffeurloze auto's (hij zat erin maar deed letterlijk niets). Duitsland heeft onlangszelfs een lijst met regels opgesteld waarin onbestuurde auto's mogen voldoen om voor de veiligheid te zorgenquote:Op woensdag 17 mei 2017 00:53 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik geloof er helemaal niet in.
In de eerste helft van de jaren 70 fantaseerden we op de lagere school over de vliegende auto in "het jaar 2000" die zou rijden/vliegen op onuitputbare atoomenergie.
Inmiddels denk ik dat de zelfrijdende en communicerende auto het zelfde lot beschoren zal zijn.
Als je een pool opzet met alleen mensen in je straat moet je vreselijk veel met elkaar communiceren. Bovendien ben je dan het voordeel kwijt dat een ander vroeg naar jouw wijk rijd, daar aan het werk gaat en dat jij met diezelfde auto alsnog naar jouw werk gaat. Ook zal je met een pooltje in je straat altijd moeten afspreken waar die dingen geparkeerd staan.quote:Op woensdag 17 mei 2017 01:38 schreef matigeuser het volgende:
Grappig hoe het bij zelfrijdende auto's altijd direct gaat over 'geen autobezit meer'. Vreemd.
Als iedereen dat zo'n goed idee vindt, waarom doen we dat nu dan al niet? Gewoon elkaars auto's delen met de mensen in je straat?
Het enige verschil is namelijk dat er geen chauffeur meer nodig is. Maar is dat genoeg reden om geen auto meer voor de deur te hebben staan waarmee je op elk moment van de dag én alleen overal mee naar toe kunt? Dat is nou juist de hele charme van autobezit en dat zal ook niet zomaar willen opgeven. Het autorijden zelf trouwens ook niet, maar dat is een andere discussie.
klopt prive pools werken niet of eindigen in ruziequote:Op woensdag 17 mei 2017 09:06 schreef nanuk het volgende:
[..]
Als je een pool opzet met alleen mensen in je straat moet je vreselijk veel met elkaar communiceren.
Bovendien ben je dan het voordeel kwijt dat een ander vroeg naar jouw wijk rijd, daar aan het werk gaat en dat jij met diezelfde auto alsnog naar jouw werk gaat.
Ook zal je met een pooltje in je straat altijd moeten afspreken waar die dingen geparkeerd staan.
Dat is wel extreem weinig geld voor een auto.....quote:Op dinsdag 16 mei 2017 15:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt, maar een zelfrijdende auto komt qua kosten in de plaats van de eigen auto , dat is het doorslaggevende punt
een eigen auto kost je in tien jaar tijd van nieuw tot oud
100 euro afschrijving per maand
100 euro benzine per maand
100 euro overige kosten boetes, verzekering, belasting en APK en banden
300 euro per maand is wel het minimum
mooi budget voor andere vormen van transport
ok maat het is wel 300 a 400 euro per maand dusquote:Op donderdag 18 mei 2017 17:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is wel extreem weinig geld voor een auto.....
En heel wat uurtjes voor wachten op je poolauto.....quote:Op donderdag 18 mei 2017 19:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ok maat het is wel 300 a 400 euro per maand dus
kun je heel wat uurtjes poolauto voor gebruiken
nee dat denk ik nietquote:Op donderdag 18 mei 2017 20:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
En heel wat uurtjes voor wachten op je poolauto.....
praktisch gezien, zal je dus heel wat uurtjes moeten gaan wachten.quote:Op donderdag 18 mei 2017 21:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat denk ik niet
je zult hem wel op tijd kunnen bestellen
nee geen VVD stemmer , maar het gaat echt gebeuren , dat zal de bevolking bakken met geld opleverenquote:Op vrijdag 19 mei 2017 20:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
praktisch gezien, zal je dus heel wat uurtjes moeten gaan wachten.
Theoretisch werkt dit wel, en als je gelooft dat het praktisch ook werkt dan ben je vast een vvd-stemmer.
’quote:OVER EEN PAAR JAAR HEEFT NIEMAND MEER EEN AUTO
Silicon Valley-goeroe Brad Templeton werkte in het verleden bij Google en reist tegenwoordig de wereld over om zijn boodschap over onder andere de zelfsturende auto te delen met ons, de onwetenden.
U was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de Google Car, de zelfsturende auto van Google. Hoe ver staat het daarmee?
‘De ontwikkeling gaat snel, niet alleen van de Google Car, maar van de zelfsturende auto in het algemeen. Duitse autofabrikanten zijn al vrij ver, maar ik vind dat Google echt vooroploopt. Google heeft inmiddels 1,2 miljoen testkilometers afgelegd met zijn zelfrijdende auto.’
Wanneer staat de zelfsturende auto in de showroom?
‘Er zijn natuurlijk al auto’s te koop die gedeeltelijk zelf rijden. Mercedes heeft een model dat het stuur van je overneemt in de file. Volkswagen en Volvo hebben soortgelijke modellen en ook Tesla is vrij ver. Maar de wet- en regelgeving speelt een bepalende rol in dit verhaal. Het is namelijk niet toegestaan om een auto zonder bestuurder de weg op te sturen. Auto’s moeten aan strenge voorwaarden voldoen om de weg op te mogen. Daarom heeft de Google Car zijspiegels. Niet omdat die nodig zijn om de auto veilig te laten rijden, maar omdat de wet het voorschrijft.’
Wat betekent de zelfsturende auto voor onze mobiliteit?
‘Ik verwacht dat dat over een aantal jaar heel anders zal zijn. Een voorbeeld: nu zijn er auto’s te koop voor grote gezinnen, de MPV’s en de SUV’s. Handig als je met je hele gezin op pad gaat, maar er zijn genoeg ritten waarbij alleen de man of vrouw des huizes in die enorme auto zit. Ik voorzie dat we over een aantal jaar geen eigen auto meer bezitten, maar auto’s per minuut huren die bovendien zelf naar je toe rijden. Daardoor kun je voor elke situatie het juiste type auto huren. Dus niemand heeft meer een eigen auto, je laat er gewoon eentje voorrijden.’
En wanneer gaat dit gebeuren?
‘Dat is een lastige vraag. Ik denk wel dat nog dit decennium bedrijven dit soort diensten zullen aanbieden, maar die auto’s zullen dan alleen kunnen rijden binnen het servicegebied van die dienstverlener. Of het snel in Amsterdam beschikbaar komt, vraag ik me af, want jullie zijn massaal verslaafd aan de fiets. Overigens denk ik dat we de fiets in de toekomst ook gaan sharen met elkaar. Dus net als de auto kun je ook de fiets per minuut huren waar en wanneer je maar wil. Dan kun je ’s morgens met de fiets naar je werk en als het ’s middags regent, ga je met de auto weer naar huis.’
Zelfsturende auto’s rijden veiliger dan menselijke chauffeurs. Maar hoe zit het met de veiligheid van de software. Kun je die auto’s hacken en bijvoorbeeld van een afstand overnemen?
‘Iedereen is zich daarvan bewust en is er bezorgd over. We zullen pas echt weten hoe zich dat zal ontwikkelen als de auto’s voor het grote publiek beschikbaar zijn. Ik denk dat er vooralsnog geen perfecte oplossing voor is. Ik weet wel dat er hard aan wordt gewerkt. Ik wil het probleem niet bagatelliseren, maar je kunt je afvragen of we ons niet veel te druk maken om dit risico. Zet het eens af tegen het aantal mensen dat jaarlijks wereldwijd omkomt door auto-ongelukken. De zelfsturende auto is vele malen veiliger dan de gewone auto, dus wat mij betreft moet de ontwikkeling van de zelfsturende auto niet worden stilgelegd omwille van het risico op hacken.’
Auto’s die zelf rijden, bewaren waarschijnlijk ook data over onze autoritjes. Wat gebeurt er met deze data?
‘Ja, dat is ook een issue, nu ook al bij bijvoorbeeld de taxi’s van Uber. Overigens volgen de overheid en hun geheime diensten ons al op grote schaal, dus het is geen nieuwe discussie. Persoonlijk zou ik het toejuichen als er bedrijven komen waar je anoniem een auto kunt huren. Maar het probleem is dat alle ontwikkelaars van deze auto’s de nadruk leggen op veiligheid – en daar ben ik het mee eens – en niet op privacy. Als er iets misgaat tijdens een rit, willen ze namelijk aan de data kunnen zien waarom dat is gebeurd zodat ze het probleem kunnen verhelpen. En daarnaast: als jij schade veroorzaakt aan het interieur van zo’n auto, omdat je bijvoorbeeld je milkshake laat vallen, willen ze je kunnen achterhalen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |