abonnement Unibet Coolblue
  zondag 15 september 2019 @ 08:07:47 #151
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_188952265
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 07:40 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Je baan is geld tellen?
Nee, process engineer. Die 5 miljoen vaten reductie komt gedeeltelijk van mijn organisatie.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_188952367
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 08:07 schreef nixxx het volgende:

[..]

Nee, process engineer. Die 5 miljoen vaten reductie komt gedeeltelijk van mijn organisatie.
:+
pi_188969275
Wel weer typisch dat prijzen weer gaan stijgen, volgens de media.. nu ineens geen voorraden die op gemaakt moeten worden vóórdat weer ingekocht gaat worden?

Wel een flinke schok in de markt, met name vanochtend ging het los qua prijzen. Ben benieuwd hoe lang dit gaat duren, de OPEC (behalve SA) wrijft zich al in zijn handjes.
  maandag 16 september 2019 @ 10:31:03 #154
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_188970582
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 08:38 schreef lvw88 het volgende:
Wel weer typisch dat prijzen weer gaan stijgen, volgens de media.. nu ineens geen voorraden die op gemaakt moeten worden vóórdat weer ingekocht gaat worden?

Wel een flinke schok in de markt, met name vanochtend ging het los qua prijzen. Ben benieuwd hoe lang dit gaat duren, de OPEC (behalve SA) wrijft zich al in zijn handjes.
Denk dat het ook deels angst is dat dit zo weer kan gebeuren. Nog een paar van zulke aanvallen en het is afgelopen met Saudi Arabie...
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_188971517
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 08:38 schreef lvw88 het volgende:
Wel weer typisch dat prijzen weer gaan stijgen, volgens de media.. nu ineens geen voorraden die op gemaakt moeten worden vóórdat weer ingekocht gaat worden?

Wel weer typisch dat iemand erover praat die niet snapt hoe economie en voorraden werken.

Natuurlijk worden dingen opgemaakt. Maar houdt niet in dat het minder wordt, oftewel duurder.
pi_188971530
Vandaag nog maar even tanken.
Prijs is nog 1,55 (euro 95).
Hoog, maar nog niet gestegen.
  maandag 16 september 2019 @ 12:44:55 #157
-1 #ANONIEM
I has may a drain bamage...
pi_188972225
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 11:50 schreef bianconeri het volgende:
Vandaag nog maar even tanken.
Prijs is nog 1,55 (euro 95).
Hoog, maar nog niet gestegen.
Zojuist ook even gedaan, maar ik betaalde al 1,63 voor euro95. Niet langs de snelweg, maar gewoon bij ons in het dorp.
I hope I didn't brain my damage
  maandag 16 september 2019 @ 12:49:50 #158
168315 ShaoKing
Al een ei gehad vandaag?
pi_188972303
Bah, stijging van prijs ongeveer 19 % ? Brr. Tankte gisteren nog voor 1,36 de liter (diesel). Vond dat al aan de hoge kant :{w
pi_188972569
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 11:49 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Wel weer typisch dat iemand erover praat die niet snapt hoe economie en voorraden werken.

Natuurlijk worden dingen opgemaakt. Maar houdt niet in dat het minder wordt, oftewel duurder.
Werk met de markt en houdt het dagelijks in de gaten, dus snap er inderdaad weinig van.

Maar kan me nog herinneren dat toen de prijzen in 2014 enorm hard daalden (en in 2016 ofzo nog een keer?), er gesproken werd dat de prijzen niet 1-op-1 daalden ivm voorraadvorming. In 2016 snapte ik dat nog, waren veel voorraden aangelegd ivm de marktstructuur, maar nu? Genoeg benzine/diesel in de markt te vinden, juist ook vanwege de vele onderhoudsperioden bij lokale raffinaderijen, dus een gedeelte zal wel ingeprijsd zijn. Lokale importeurs zullen nu ook eerder hun voorraden gaan aanspreken als dat kan, aangezien de (spot)prijs omhoog is geschoten. Terwijl die rustig aan zal dalen, zie je dat niet zo snel terug aan de pomp. Just my 2 cents.

edit: crude prijzen schieten omhoog met 10-15%, maar productprijzen dus een stuk minder hard.
pi_188974125
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 13:08 schreef lvw88 het volgende:

[..]

Werk met de markt en houdt het dagelijks in de gaten, dus snap er inderdaad weinig van.
Blijkbaar niet nee.

quote:
Maar kan me nog herinneren dat toen de prijzen in 2014 enorm hard daalden (en in 2016 ofzo nog een keer?),
Goh....
Ze willen nu hun extra kosten er wel uit halen. Maar zodra het goedkoper wordt dan denk je toch niet echt dat ze met exact hetzelfde dat omlaag zetten?
Dat ze dat voor extra inkomsten lekker langzamer omlaag doen.

Moet ik jouw baan in de markt overnemen ofzo? Als je dat soort basis zaken al niet snapt.
pi_189670756
Ondertussen is de aardolie productie dit jaar sterker toegenomen in de VS dan de EIA(US Energy Information Administration) had ingeschat 12,6 miljoen bpd i.p.v. 12,4 miljoen bpd terwijl het aantal actieve boorplatformen dit jaar flink gedaald is. De wereldeconomie koelt ondertussen verder af waardoor de verwachte toename in aardolieverbruik zal tegenvallen. OPEC c.s. zal tot verdere productieverlagingen moeten overgaan omdat het risico op een prijscrash flink is toegenomen. Eenmaal in een prijscrash beland zal nog drastischer ingrijpen nodig zijn.

quote:
Oil & Gas Rig Count Rises For The First Time In Eight Weeks

The US oil and gas rig count rose for the first time in eight weeks, according to Baker Hughes, increasing by just 1 for the week, according to Baker Hughes, and US oil production has hit a new record high for the week.

The total oil and gas rig count now stands at 856, or 207 down from this time last year.

The total number of active oil rigs in the United States increased by 2 according to the report, reaching 712. The number of active gas rigs decreased by 1 to reach 143.

Oil rigs have seen a loss of 157 rigs year on year, with gas rigs down 50 since this time last year, compared to 858 and 187 active rigs, respectively, at the beginning of the year.

Even though the number of oil rigs have declined by 165 this year alone, production has grown from 11.7 million bpd at the beginning of the year, to a brand new record for the United States, 12.6 million bpd for week ending September 4.
quote:
U.S. oil output to hit new record above 13 million bpd in 2020: EIA
U.S. oil production this year is forecast to be at a record 12.41 million bpd, the EIA said. The country’s oil output has surged, boosted by technology to unlock production from shale formations.
Prognoses Shale-oil production


[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 28-10-2019 20:16:40 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_189757293
quote:
Grootste oliebedrijf ter wereld Saudi Aramco kondigt beursgang aan

Saudi Aramco, de grootste oliemaatschappij ter wereld, heeft zondag zijn beursgang aangekondigd. Het bedrijf krijgt een notering aan de beurs van de Saoedische hoofdstad Riyad, meldt de Arabische omroep Al Jazeera.

Zondag maakte het bedrijf, dat verantwoordelijk is voor 10 procent van de wereldwijde olieproductie, bekend dat het op korte termijn een deel van zijn aandelen gaat uitgeven.

Saudi Aramco brengt de waardepapieren in diverse delen uit. Het eerste pakket bestaat uit 1 procent van de aandelen en wordt nog dit jaar uitgegeven. Het tweede deel, dat eveneens bestaat uit 1 procent, moet in 2020 uitgebracht worden.

Daarna volgen nog diverse uitgiftes, waarmee het totaal uiteindelijk op 5 procent moet uitkomen. Het bedrijf kijkt hierbij nadrukkelijk ook naar noteringen aan aandelenbeurzen in het buitenland.
De vraag is hoeveel dividend dergelijke aandelen opleveren. Het merendeel van de winst zal in de staatskas van S.A. blijven belanden neem ik aan.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 3 november 2019 @ 10:30:53 #163
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_189757447
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 10:20 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De vraag is hoeveel dividend dergelijke aandelen opleveren. Het merendeel van de winst zal in de staatskas van S.A. blijven belanden neem ik aan.
Dat lijkt me ook, en de lokale beurs, de Tadawul, is ook niet zo heel groot. Weet niet eens of het makkelijk toegankelijk is voor niet-Saudis..
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_189759068
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 10:30 schreef nixxx het volgende:

[..]

Dat lijkt me ook, en de lokale beurs, de Tadawul, is ook niet zo heel groot. Weet niet eens of het makkelijk toegankelijk is voor niet-Saudis..
Waarom kan eigenlijk zo'n groot staatsbedrijf blijven bestaan in de wereld waar landen bijvoorbeeld elkaar kunnen aanklagen over illegale staatssteun voor vliegtuigbouwers, of staalproducenten?
pi_189759176
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 12:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom kan eigenlijk zo'n groot staatsbedrijf blijven bestaan in de wereld waar landen bijvoorbeeld elkaar kunnen aanklagen over illegale staatssteun voor vliegtuigbouwers, of staalproducenten?
S.A. is geen lid van de WTO bovendien zuigen overheden dit soort bedrijven juist financieel leeg i.p.v. ze te subsidieren. Soms zelfs zodanig dat ze de kip met de gouden eieren slachten zoals in het geval van Pemex en PDVSA :P In Argentinië kan dit ook gebeuren met Vaca Muerta nu Fernandez de verkiezingen heeft gewonnen.



[ Bericht 15% gewijzigd door Digi2 op 03-11-2019 13:32:08 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 3 november 2019 @ 16:43:15 #166
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_189763883
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 12:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom kan eigenlijk zo'n groot staatsbedrijf blijven bestaan in de wereld waar landen bijvoorbeeld elkaar kunnen aanklagen over illegale staatssteun voor vliegtuigbouwers, of staalproducenten?
Staatssteun is niet illegaal. Het is Amerikaanse/West-Europese neoliberale ideologie van de market rules. Als kleurling word ik echt schijt- en schijtziek van jullie arrogantie/exceptionalisme over dit en dat is illegaal omdat de blanke kopjes andere waarden hebben wat betreft economische, sociale en politieke model. Het is puur wat je voorkeur is. Gebruik nooit het woord illegaal zo makkelijk gebaseerd op jullie voorkeur van de neoliberale economische model. Ik neem aanstoot aan en niet een beetje ook.
pi_189765000
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 16:43 schreef Jellereppe het volgende:

[..]
Staatssteun is niet illegaal.
Hangt ervan af of je WTO-member bent en/of bilaterale handelsverdragen hebt. Niet elke staatsteun is illegaal, afhankelijk van de voorwaarden van de handelsverdragen. Beter zou men zich wapenen tegen loon, sociale en milieudumping maar daar gaan die verdragen nu net niet over omdat die inderdaad neo-liberaal zijn. Dat er zoiets als "fair trade" bestaat bevestigd het nog eens. Een dienst of product aangeboden in de EU zou daar ten alle tijde aan moeten voldoen ;)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_189776725
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 18:08 schreef Digi2 het volgende:
Ondertussen is de aardolie productie dit jaar sterker toegenomen in de VS dan de EIA(US Energy Information Administration) had ingeschat 12,6 miljoen bpd i.p.v. 12,4 miljoen bpd terwijl het aantal actieve boorplatformen dit jaar flink gedaald is. De wereldeconomie koelt ondertussen verder af waardoor de verwachte toename in aardolieverbruik zal tegenvallen. OPEC c.s. zal tot verdere productieverlagingen moeten overgaan omdat het risico op een prijscrash flink is toegenomen. Eenmaal in een prijscrash beland zal nog drastischer ingrijpen nodig zijn.
[..]

[..]

Prognoses Shale-oil production
[ afbeelding ]
Het valt mij op dat de prijs aan de pomp weer aan het oplopen is. Dit had ik niet verwacht.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_189776814
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 09:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Het valt mij op dat de prijs aan de pomp weer aan het oplopen is. Dit had ik niet verwacht.
Aan de hand van de ontwikkeling van de aardolieprijs zou je dat ook niet verwachten. Het is mij ook onduidelijk wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_189776862
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 09:48 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Aan de hand van de ontwikkeling van de aardolieprijs zou je dat ook niet verwachten. Het is mij ook onduidelijk wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn?
[ afbeelding ]
Ik zie ruim 5 cent erbovenop tov donderdag.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_189778258
quote:
Lagere winst voor oliebedrijf Saudi Aramco in eerste negen maanden

De winst van olieproducent Saudi Aramco is in de eerste negen maanden van dit jaar flink gedaald. Omgerekend hield het bedrijf onder de streep 68,2 miljard dollar (zo'n 61,05 miljard euro) over. Een jaar eerder was dit nog 83,1 miljard dollar.

Een reden voor de winstdaling werd niet gegeven, maar het staatsbedrijf had onder meer te lijden onder drone-aanvallen op raffinaderijen van Saudi Aramco.

De omzet kromp van 233 miljard dollar in de eerste negen maanden van 2018 naar 217 miljard dollar in dezelfde periode dit jaar.
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de winst zo is gedaald. Het interessante vind ik vooral de ontwikkeling van de kosten per vat gewonnen olie. Die kan flink oplopen als men steeds meer moet overgaan op geavanceerde technieken om de olie naar boven te krijgen. Mogelijk wordt dat duidelijk uit de kwartaal en jaarrekeningen de komende tijd.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 4 november 2019 @ 11:58:01 #172
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_189778560
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 11:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de winst zo is gedaald. Het interessante vind ik vooral de ontwikkeling van de kosten per vat gewonnen olie. Die kan flink oplopen als men steeds meer moet overgaan op geavanceerde technieken om de olie naar boven te krijgen. Mogelijk wordt dat duidelijk uit de kwartaal en jaarrekeningen de komende tijd.
Het lijkt me eerder afdracht aan de staat. En kosten van aanvallen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_189787668
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 11:58 schreef nixxx het volgende:

[..]

Het lijkt me eerder afdracht aan de staat. En kosten van aanvallen.
De afdrachten aan de overheid zal een vast %tage zijn. Dat van die aanvallen maakt duidelijk dat S.A. onderdeel uitmaakt van een instabiele regio en dat daarvoor een risicopremie verdisconteerd moet worden in de prijs van het aandeel. De ontwikkeling van de kosten per vat gewonnen olie lijkt me voor aandeelhouders daarnaast een belangrijke factor die nogal van invloed kan zijn op de verwachte winst per aandeel.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 5 november 2019 @ 06:12:47 #174
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_189791094
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 21:29 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De afdrachten aan de overheid zal een vast %tage zijn. Dat van die aanvallen maakt duidelijk dat S.A. onderdeel uitmaakt van een instabiele regio en dat daarvoor een risicopremie verdisconteerd moet worden in de prijs van het aandeel. De ontwikkeling van de kosten per vat gewonnen olie lijkt me voor aandeelhouders daarnaast een belangrijke factor die nogal van invloed kan zijn op de verwachte winst per aandeel.
https://www.saudiaramco.c(...)rs/carbon-management

Hier wat publieke info over een CO2 injectie pilot. Ik verwacht niet dat dat op redelijk korte termijn grootschalig ingezet gaat worden.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_189793212
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 06:12 schreef nixxx het volgende:

[..]

https://www.saudiaramco.c(...)rs/carbon-management

Hier wat publieke info over een CO2 injectie pilot. Ik verwacht niet dat dat op redelijk korte termijn grootschalig ingezet gaat worden.
Stoom en CO2 kan worden gebruikt om de aardolie opbrengst van olievelden te verhogen. Vooral van oudere velden met dikke olie zoals die in Nederland.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 05-11-2019 11:16:57 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 5 november 2019 @ 11:05:26 #176
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_189793433
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 10:51 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Stoom en CO2 kan worden gebruikt om de aardolie opbrengst van oilievelden te verhogen. Vooral van oudere velden met dikke olie zoals die in Nederland.
Weet ik. Dat CO2 project loopt nog steeds in uthmaniyah gosp7 in mijn department. Details kan ik verder niet geven buiten wat er gepubliceerd is. Je kunt waarschijnlijk je eigen inschatting maken van dat project als je Google maps aanslingert en verschillende productie locaties vergelijkt. Aramco heeft ook genoeg gepubliceerd over het veld in kwestie in publicaties van bijv SPE.

https://www.onepetro.org/conference-paper/SPE-181729-MS
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_189826220
quote:
'Chinezen willen miljarden in Saudi Aramco pompen bij beursgang'

Chinese staatsbedrijven overwegen om gezamenlijk 5 tot 10 miljard dollar (4,51 tot 9 miljard euro) te investeren in de beursgang van het Saoedische staatsolieconcern Saudi Aramco, meldt persbureau Bloomberg woensdag.

Onder de bedrijven bevindt zich de Silk Road Fund, een investeringsfonds van de Chinese staat dat zich met name richt op investeringen in Europa, het Midden-Oosten en Azië. Ook zou het Chinese staatsoliebedrijf Sinopec willen investeren in Aramco.

De investering in het Saoedische staatsoliebedrijf zou voor China een manier zijn om de banden met Saoedi-Arabië aan te halen en te profiteren van de stijgende olieprijzen. China is overigens niet het enige land dat interesse heeft om geld in het oliebedrijf te steken, ook Rusland zou zich volgens Bloomberg gemeld hebben.

Voor Aramco zouden grote geldschieters uit China en Rusland ervoor kunnen zorgen dat het bedrijf een hogere waardering krijgt. De Saoedische kroonprins Mohammed Bin Salman zegt al langere tijd dat het staatsoliebedrijf 2 biljoen dollar waard is, maar analisten denken dat de waardering meer rond 1,5 tot 1,8 biljoen zal uitvallen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_189830239
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 00:14 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Tof een nog grotere afhankelijkheid van deze twee :') .
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_189830751
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 11:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Tof een nog grotere afhankelijkheid van deze twee :') .
Hoezo wij zijn toch druk bezig om onze afhankelijkheid van olie te verminderen. ;)
pi_189831754
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 11:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Tof een nog grotere afhankelijkheid van deze twee :') .
Het gaat om een relatief gering belang vergeleken met de totale waarde van bedrijf, bovendien is het voor China als grote netto importeur van aardolie een hedge tegen hogere prijzen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 07-11-2019 14:28:28 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_189997854
quote:
State-owned oil giant Saudi Aramco on Sunday released a range for its initial public offering
Aramco said it planned to sell a 1.5% stake in itself to investors, or some 3 billion shares. The Saudi Arabia-run company is targeting a price range of 30 to 32 Saudi riyals, or around $8.00, per share.
China kan gaan inkopen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_190011404
quote:
U.S. Rig Count Crashes Again: Loses Nearly 100 Rigs In 3 Months
Even though the number of oil rigs have declined by 203 this year alone, production has grown from 11.7 million bpd at the beginning of the year to an all-time high of 12.8 million bpd for week ending November 8, marking the first production increase after five weeks of holding fast at 12.6 million bpd. The production growth represents an increase of more than 1 million bpd from the beginning of the year.
Ondanks de flinke afname van het aantal actieve boorplatformen is de aardolieproductie dit jaar al met 1,1 miljoen vaten per dag toegenomen in de VS. Je zou toch vermoeden dat op gegeven moment de vaart eruit gaat als het aantal actieve boorplatformen zo sterk afneemt :?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_190216280
quote:
OPEC wil olieproductie verder beperken

Oliekartel OPEC en diverse andere landen overwegen hun olieproductie te beperken met ongeveer 400.000 vaten per dag, meldde de Iraakse olieminister Thamer Ghadhban zondag. De totale productiebeperking komt daarmee uit op 1,6 miljoen vaten per dag.

De bewindsman zei dat OPEC en diens bondgenoten, gezamenlijk OPEC+ genaamd, de productiebeperkingen bespreken tijdens bijeenkomsten in Wenen deze week.

De landen van de OPEC+ kwamen eerder al een productiebeperking overeen. Daarin is afgesproken om vanaf januari 2019 het aanbod met 1,2 miljoen vaten per dag te verlagen. Dit akkoord loopt in maart 2020 af. Mogelijk komt daar dus een beperking van 400.000 vaten per dag bovenop.

Rusland wil nog geen beslissing nemen
De Russische minister van Energie Alexander Novak zei vrijdag dat hij graag zou zien dat OPEC en diens bondgenoten wachten tot april alvorens een beslissing te maken over het eventueel beperken van de productie, meldt de Russische nieuwsdienst TASS.

De meeste OPEC-leden zijn het waarschijnlijk niet met Novak eens en willen al afspraken maken tijdens de bijeenkomsten op 5 en 6 december in Wenen.

Protesten in Irak hebben geen invloed
Onderdeel van het Iraakse plan voor het verlagen van de productie is een beperking van 450.000 vaten per dag in de semi-autonomie regio Koerdistan, aldus Ghadhban. De recente protesten in het land hebben volgens de minister geen invloed op de productie.

Irak is qua olieproductie na Saoedi-Arabië het tweede grootste OPEC-lid. Het land exporteerde in november 3,5 miljoen vaten ruwe olie per dag, zei de minister zondag. De Iraakse productie was vorige maand 4,62 miljoen vaten per dag.
Het verder beperken van de productie door OPEC zal afhangen van de ontwikkelingen in de shale-oil markt in de VS. Omdat het aantal actieve boorplatformen sterk is afgenomen dit jaar kan dit erop wijzen dat de huidige aardolieprijs er in ieder geval niet toe aanzet steeds meer shale-oil op te pompen. De ontwikkeling van de wereldeconomie speelt ook een belangrijke rol. Het ziet er in ieder geval niet naar uit dat prijzen van circa $100 per vat terugkeren terwijl veel OPEC-landen met hun begrotingen wel uitgaan van veel hoger olieprijzen en dat blijkt geen houdbaar scenario. Daarnaast gaat de ontwikkeling van elektromobiteit komende jaren een merkbare invloed aannemen in het westen maar tevens in China.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_190216420
"Elektrische" auto's in Nederland rijden in feite op aardgas, steenkool en hout. Daarnaast op een piepklein gedeelte op wind en zon.

Men kan het gebruik van aardolie en aardgas wel terugdringen, maar het gevolg is dat er meer hout nodig is (wat men eufemistisch "biomassa" noemt) en waardoor er dus overal ter wereld nu grote bossen en zelfs oerbossen worden gekapt.
pi_190218200
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2019 16:26 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
"Elektrische" auto's in Nederland rijden in feite op aardgas, steenkool en hout. Daarnaast op een piepklein gedeelte op wind en zon.

Men kan het gebruik van aardolie en aardgas wel terugdringen, maar het gevolg is dat er meer hout nodig is (wat men eufemistisch "biomassa" noemt) en waardoor er dus overal ter wereld nu grote bossen en zelfs oerbossen worden gekapt.
Oerbossen en tropische wouden hebben ook te lijden onder aardoliewinning. Aardgas produceert relatief weinig CO2. Er is bovendien nog ontzettend veel goedkoop aardgas beschikbaar. Steeds meer elektriciteit zal met windmolens en zonnecellen worden opgewekt.

quote:
Mining in the Boreal - Tar Sands
According to data from the Global Forest Watch (link is external), 775,000 hectares of land in the Alberta tar sands region have been deforested or degraded between the years 2000 and 2013, and more than 12.5 million hectares have experienced habitat disruption, largely due to tar sands development.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_190219172
quote:
5s.gif Op zondag 1 december 2019 18:47 schreef allsystemshalt het volgende:
Waarom die 5 % eraf ineeens om 1500 uur vrijdag?
Van wat ik lees, treedt de Iraakse president af. De protesten daar zorgden afgelopen weken voor hogere prijzen. Nu lijkt de rust terug te keren, minder risico voor investeerders en dus een snelle daling. Het kan natuurlijk dat morgen bij opening de olieprijzen gaan stijgen n.a.v. Het OPEC+ nieuws wat hier boven staat :)
pi_190219238
quote:
5s.gif Op zondag 1 december 2019 18:47 schreef allsystemshalt het volgende:
Waarom die 5 % eraf ineeens om 1500 uur vrijdag?
Ik denk dat het een correctie is omdat in november de aardolieprijs aardig opgelopen was. Een fundamentele oorzaak was daar niet echt voor. Er is eerder een overschot dan een tekort aan aardolie op de markt. Nu komt er de onzekerheid over een verdere productiebeperking door OPEC+ bij. 5/6 dec komt er mogelijk meer duidelijkheid over de productiebeperkingen.

quote:
Saudi Arabia is preparing to list its state-owned Aramco on the stock exchange.
Reports say the deal would see 400,000 barrels added to existing cuts.
The Saudi government needs high oil prices to support pricing for its Aramco IPO.


[ Bericht 34% gewijzigd door Digi2 op 02-12-2019 18:40:21 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_190261871
Opec-landen willen een productiebeperking. De vraag naar aardolie daalt en Amerikaanse schalieolie overspoelt de markt. Irak, Libië en Nigeria houden zich niet aan de afspraken, daardoor dreigt er begin 2020 een overschot op de oliemarkt. Opec-leden willen graag een hogere prijs. De olieprijs dreigt te dalen naar 40 dollar per vat als de Opec-leden niet snel de kraan verder dichtdraaien.

OPEC moet oliekraan verder sluiten

$40 per vat zal tot afnemende schalie-olie productie leiden maar het kan even duren voordat het effect heeft omdat shale-oil producers hun toekomstige productie hedgen met termijncontracten. De begrotingstekorten van een groot aantal OPEC-landen zullen dan flink oplopen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 04-12-2019 10:42:04 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_190264673
quote:
5s.gif Op zondag 1 december 2019 18:47 schreef allsystemshalt het volgende:
Waarom die 5 % eraf ineeens om 1500 uur vrijdag?
Ik handel in olie futures en zie zo'n beweging wel vaker, maar deze was extreem (de grootste van het jaar) waardoor ik te vroeg weer ben ingestapt. Overigens komt de omgekeerde beweging net zo vaak voor.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_190264697
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 10:31 schreef Digi2 het volgende:
Opec-landen willen een productiebeperking. De vraag naar aardolie daalt en Amerikaanse schalieolie overspoelt de markt. Irak, Libië en Nigeria houden zich niet aan de afspraken, daardoor dreigt er begin 2020 een overschot op de oliemarkt. Opec-leden willen graag een hogere prijs. De olieprijs dreigt te dalen naar 40 dollar per vat als de Opec-leden niet snel de kraan verder dichtdraaien.

OPEC moet oliekraan verder sluiten

$40 per vat zal tot afnemende schalie-olie productie leiden maar het kan even duren voordat het effect heeft omdat shale-oil producers hun toekomstige productie hedgen met termijncontracten. De begrotingstekorten van een groot aantal OPEC-landen zullen dan flink oplopen.
Ik heb net mijn laatste olie derivaten verkocht, de markt wordt mij nu te onzeker.
Het kan idd goed zijn dat de olie richting $40 gaat, maar krijgen we extreme kou dan kan het net zo goed $70 worden. Bovendien zijn de uitkomsten van het OPEC overleg morgen hoogst onzeker en ook onzeker of landen zich aan de afspraken houden.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_190851733


Olieprijs is flink aan het stijgen na de recente gebeurtenissen in Bagdad.
pi_190854525
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 03:16 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]

Olieprijs is flink aan het stijgen na de recente gebeurtenissen in Bagdad.
Je ziet hier een nog redelijk geleidelijke stijging, bij de aanslag een paar maanden gelden op de olie installaties schoot de prijs discontinue omhoog.
Hier is dus een beetje twijfel of de gebeurtenissen echt impact zullen hebben op het aanbod van olie.
Echter het kan ook speculatie zijn op acties die Iran zou kunnen uitvoeren, zoals:
- blokkade of aanslagen in de straat van Hormus
- een aanval op olie installaties in SA, Koeweit of elders.

Mijn korte termijn verwachting is dat de prijs van Brent niet verder als $ 70 zal stijgen om daarna geleidelijk weer te dalen, tenzij er weer onverwachte gebeurtenissen komen
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_191331743
In een maand tijd is brent ruim $10,00 gedaald in prijs per vat van $66 naar $55. WTI doet nu circa $50 per vat. Heeft te maken met de corona-virus pandemie die gaande is vermoed ik.

quote:
Brent
55.31 USD/bbl.
-1.31-2.31%
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191692611
WTI nu beneden de $50

WTI Crude Oil (Nymex)
USD/bbl. 49.40
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191713410
Dit begint een nogal pijnlijk prijsniveau te worden. Gaan OPEC+Rusland de productie nu verder inperken?

WTI Crude Oil (Nymex)
USD/bbl. $46.41 (-2.32 -4.76%)

[ Bericht 4% gewijzigd door Digi2 op 27-02-2020 16:18:34 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191728811
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 14:22 schreef Digi2 het volgende:
Dit begint een nogal pijnlijk prijsniveau te worden. Gaan OPEC+Rusland de productie nu verder inperken?

WTI Crude Oil (Nymex)
USD/bbl. $46.41 (-2.32 -4.76%)
Aan de pomp trouwens niets van te merken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_191730275
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 09:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Aan de pomp trouwens niets van te merken.
Merkwaardig omdat de aardolieprijs al enige tijd dalende is o.a. vanwege de virus uitbraak en de daling zet vanochtend door. Brent nadert nu de $50 per vat.

quote:
WTI Crude Oil (Nymex)
USD/bbl. 45.51 (-1.58 -3.36%)

Brent Crude (ICE)
USD/bbl. 50.65 (-1.53 -2.93%)


[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 28-02-2020 10:49:47 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191851119
quote:
Oliekartel OPEC wil olieprijs stutten met productiebeperking

De landen binnen oliekartel OPEC hebben een voorlopig akkoord bereikt over beperken van de olieproductie met 1,5 miljoen vaten olie per dag in het tweede kwartaal van 2020.

Voorlopig gaat het nog wel om een voorstel omdat Rusland en enkele andere landen nog hun fiat moeten geven aan het plan.

De olieprijs is gekelderd door de verspreiding van het coronavirus wereldwijd. Handelaren verwachten dat de wereldeconomie op een laag pitje zal komen te liggen en dat dit de vraag naar olie zal dempen.

Door de olieproductie te beperken hopen de landen van OPEC dat de prijs van olie niet te veel daalt of zelfs weer stijgt. Vooral Saoedi-Arabië is groot voorstander van het beperken van de olieproductie.
quote:
Benzineprijzen dalen, maar zijn nog steeds best hoog
Op 7 januari kostte een vat Noordzeeolie nog bijna 69 dollar, nu is dat nog maar 51 dollar. Een verschil van 25 procent.
De productiebeperking zal voor veel shale-oil producenten zeer welkom zijn.



[ Bericht 2% gewijzigd door Digi2 op 05-03-2020 19:43:26 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191866947

Geen deal bereikt bij de OPEC vergadering.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')