abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_183319512
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 09:53 schreef Oud_student het volgende:
WTI nu al op 53,27 tendens dalend :)
Ik denk goede zaak voor de economie en de consumenten (als het voordeel ook maar wordt doorgegeven)
Voor met name westerse en aziatische consumenten is dit prettig maar China ervaart ondertussen een toenemende afhankelijkheid van aardolie producerende landen. De snelle transitie van China naar elektromobiliteit kan daarom weinig verbazen.
We can't afford the illusion anymore
  vrijdag 23 november 2018 @ 10:14:50 #77
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183319598
Olie is nog lang niet uitgebannen. Vliegverkeer neemt alleen maar toe, scheepvaart, delven van grondstoffen, plastic industrie kleding en verpakkingen, in NL is elektrisch rijden in opkomst de rest vd wereld rijdt nog decennia met de verbrandingsmotor.
pi_183319741
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 09:34 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Shale-oil producers zullen door de ervaringen wijzer geworden er vaker voor kiezen hun productie verder in de toekomst te hedgen door termijncontracten op de beurzen te schrijven. Bovendien kunnen ze als de olieprijzen relatief hoog zijn de winning uit sweetspots stoppen en die reserves gaan aanspreken om een periode van langduriger lager olieprijzen te kunnen doorstaan. Indien OPEC c.s. opnieuw de olieproductie beperken om hogere olieprijzen te krijgen zal dat de shale-oil productie nog verder stimuleren met verder marktverlies tot gevolg. De vraag rijst ondertussen of OPEC c.s. het zich nog wel kunnen veroorloven steeds meer marktaandeel te verliezen aan shale-oil terwijl de prijzen uiteindelijk toch weer dalen? Minder vaten tegen lagere prijzen kunnen de keerzijde zijn welke een zeer kostbare aangelegenheid wordt.
China is nu de grootste aardolie importeur en in de niet al te verre toekomst kan de VS zelfs een netto aardolie exporteur worden.
Zou mooi zijn als de golfstaten inclusief Rusland zo op termijn failliet raken. Dan kun je eindelijk alle banden doorbreken.
pi_183319837
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
Olieprijzen naar laagste niveau in een jaar tijd

Olieprijzen zijn gedaald naar het laagste niveau in een jaar tijd. Sinds begin oktober hebben de olieprijzen een flinke daling gemaakt.

Voor een vat ruwe Brent-olie wordt vrijdagochtend 61,52 dollar betaald, een daling van 30 procent ten opzichte van het hoogtepunt van 86,74 dollar in oktober.

Sinds december is de prijs van Brent-olie niet zo laag. Voor een vat Amerikaanse WTI-olie wordt deze vrijdag 52,84 dollar betaald, het laagste niveau in ruim een jaar.

De flinke dalingen zijn vooral opmerkelijk doordat handelaren uitgingen van hogere prijzen. Door Amerikaanse sancties kwam de Iraanse olie-export dit jaar bijvoorbeeld onder druk te staan, hoewel onder meer China en India nog steeds Iraanse olie mogen kopen.

Productie naar recordhoeveelheden
Maar onder druk van de Amerikaanse president Donald Trump verhoogde Saoedi-ArabiŽ, de op twee na grootste olieproduct, de productie juist. Ook de Verenigde Staten zelf, inmiddels de grootste olie-producent ter wereld, heeft de productie opgeschroefd naar recordhoeveelheden.

Trump bedankte woensdag in een opmerkelijke tweet nog Saoedi-ArabiŽ voor de lagere olieprijzen. Sommige andere landen hebben juist sancties opgelegd aan Saoedi-Arabische staatsburgers om de moord op de Saoedische journalist Jamal Khashoggi. Maar Trump heeft maatregelen tegen het Arabische koninkrijk altijd van de hand gewezen.
Tsja, en de VS is geen lid van OPEC wat ondertussen dus echt problematisch begint te worden voor OPEC c.s.
We can't afford the illusion anymore
  vrijdag 23 november 2018 @ 10:31:13 #80
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183319859
Bovendien is electrisch rijden in NL alleen in opkomst bij de leaserijders vanwege het belastingvoordeel. Jan Modaal met zijn privť auto rijdt nog jaren door met een ouwe bak op benzine.
pi_183319897
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 10:24 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Zou mooi zijn als de golfstaten inclusief Rusland zo op termijn failliet raken. Dan kun je eindelijk alle banden doorbreken.
Reken dan maar op een invasie van migranten vanuit het M.O. naar west-europa. Wie denkt dat wij daar weinig van zullen merken heeft boter op zijn hoofd.
We can't afford the illusion anymore
pi_183319914
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 10:33 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Reken dan maar op een invasie van migranten vanuit het M.O. naar west-europa. Wie denkt dat wij daar weinig van zullen merken heeft boter op zijn hoofd.
Niet ons probleem zou ik zeggen, maar ik ken onze politici. Je blijft er i.i.g. last van houden of ze sponsoren de jihad, of je krijgt ze zelf over de vloer.
  vrijdag 23 november 2018 @ 15:45:53 #83
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_183326335
Blijft rap naar beneden gaan!
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 23 november 2018 @ 15:50:50 #84
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183326435
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 november 2018 15:45 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Blijft rap naar beneden gaan!
Mooi ik ga zo nog ff bijtanken!
  vrijdag 23 november 2018 @ 15:55:11 #85
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_183326515
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 15:50 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Mooi ik ga zo nog ff bijtanken!
Oh? Mij is altijd hier verteld dat benzineprijzen altijd wel mee omhoog gaan maar nooit omlaag.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_183327855
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 november 2018 15:45 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Blijft rap naar beneden gaan!
Blijkbaar :Y
quote:
WTI Crude Oil(Nymex)%Change |Contract
USD/bbl. 51.02 -3.61 -6.61% Jan 2019

Brent Crude (ICE)
USD/bbl. 58.80 -3.80 -6.07% Jan 2019
We can't afford the illusion anymore
pi_183414111

quote:
The price of a barrel of oilsands crude has fallen to $13.46 US, prompting the first calls for mandatory production cuts since the 1980s. Alberta Premier Rachel Notley says it has become a "very, very serious problem" for the country's economy.
Er is blijkbaar gebrek aan raffinage capaciteit voor de zware bitumineuze olie. 2 grotere leveranciers van dergelijke aardolie zijn Canada en Venezuela. De grote hoeveelheid WTI olie die langdurig beschikbaar is maakt het aantrekkelijk voor raffinaderijen de installaties om te bouwen naar WTI raffinage aangezien de toevoer van venezolaanse aardolie sterk daalt en erg onzeker is. Tarsand exploitatie in Canada is kostbaar en kan moeilijk concurreren wanneer de aardolieprijzen langdurig onder druk staan. De leveringszekerheid van dergelijke olie levert vraagtekens op voor raffinaderijen.
We can't afford the illusion anymore
  maandag 3 december 2018 @ 12:28:55 #88
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_183511896
https://www.nu.nl/economi(...)ngsverband-opec.html

Qatar stapt uit de OPEC. Groot nieuws? is dit het echte begin van het einde van de OPEC? Of zal het wel loslopen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_183514175
quote:
2s.gif Op maandag 3 december 2018 12:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)ngsverband-opec.html

Qatar stapt uit de OPEC. Groot nieuws? is dit het echte begin van het einde van de OPEC? Of zal het wel loslopen.
Quatar is een relatief kleine aardolie producent. Rusland en Canada zoeken juist toenadering tot OPEC vanwege de enorme veranderingen die shale-oil teweeg brengt. De opkomende elektromobiliteit gaat daarnaast in de nabije toekomst ook invloed hebben op de aardoliemarkt als deze echt serieuze proporties gaat aannemen.
We can't afford the illusion anymore
pi_183597855
quote:
OPEC bereikt akkoord met bondgenoten over verlaging olieproductie

Oliekartel OPEC is in samenspraak met bondgenoten tot een akkoord gekomen over de verlaging van de olieproductie, melden bronnen rond de olievergaderingen van vrijdag in Wenen.

De dagelijkse productie wordt in totaal ingeperkt met 1,2 miljoen vaten.
De OPEC-landen zullen gezamenlijk 800.000 olievaten per dag minder gaan produceren. Iran wordt vanwege de Amerikaanse sancties tegen het land uitgezonderd van de productieverlaging.

Niet-OPEC-landen, waaronder OPEC-bondgenoot Rusland, zullen de rest van de productieverlaging van 400.000 voor hun rekening nemen.

De olieproductie wordt beperkt, om de olieprijzen aan te jagen. Sinds oktober zijn zowel de prijzen van een vat Amerikaanse olie als een vat brentolie zo'n 30 procent gedaald.

In reactie op de deal gingen de olieprijzen flink omhoog. De prijs van een vat Amerikaanse olie van 159 liter steeg omstreeks 14.45 uur met ruim 4 procent tot 53,71 dollar (47,3 euro). De prijs van Brentolie ging met 4,8 procent omhoog tot 62,95 dollar per vat.
Eigenlijk is de olieproductie van OPEC c.s. dan weer terug op het oude niveau want dit is in feite het voortzetten van de voorheen besloten productie beperking. Shale-oil kan blijkbaar de groei van de olievraag volledig voorzien. Voorlopig zal dat ook wel zo blijven zolang de aardolieprijzen zo blijven. Ondertussen kunnen we vanuit het perspectief van amerikaanse shale-oil producers echt wel spreken van een impliciete OPEC put. Dit betekent dat de shale-oil producenten ¨all in¨ zullen gaan en de productie sterk blijven verhogen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 08-12-2018 00:35:47 ]
We can't afford the illusion anymore
pi_183604240
quote:
The U.S. Just Became a Net Oil Exporter for the First Time in 75 Years

America turned into a net oil exporter last week, breaking almost 75 years of continued dependence on foreign oil and marking a pivotal -- even if likely brief -- moment toward what U.S. President Donald Trump has branded as "energy independence."

The shift to net exports is the dramatic result of an unprecedented boom in American oil production, with thousands of wells pumping from the Permian region of Texas and New Mexico to the Bakken in North Dakota to the Marcellus in Pennsylvania.

While the country has been heading in that direction for years, this week’s dramatic shift came as data showed a sharp drop in imports and a jump in exports to a record high. Given the volatility in weekly data, the U.S. will likely remain a small net importer most of the time.

“We are becoming the dominant energy power in the world,” said Michael Lynch, president of Strategic Energy & Economic Research. “But, because the change is gradual over time, I don’t think it’s going to cause a huge revolution, but you do have to think that OPEC is going to have to take that into account when they think about cutting.
De VS is door de shale-oil & shale-gas boom vrijwel onafhankelijk geworden voor wat betreft fossiele brandstof voorziening. Dit heeft grote geopolitieke gevolgen want de belangen van het M.O. liggen nu dus duidelijk in AziŽ en europa uitgezonderd China want die gaan in turbo op elektromobiliteit over.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 08-12-2018 13:47:44 ]
We can't afford the illusion anymore
pi_183605194
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 13:13 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De VS is door de shale-oil & shale-gas boom vrijwel onafhankelijk geworden voor wat betreft fossiele brandstof voorziening. Dit heeft grote geopolitieke gevolgen want de belangen van het M.O. liggen nu dus duidelijk in AziŽ en europa uitgezonderd China want die gaan in turbo op elektromobiliteit over.
Wat zie jij gebeuren wanneer de economie gaat afkoelen en VS blijft shale-oil produceren?
Opec heeft de afgelopen jaren marktaandeel verloren. Tot hoever is dit voor de opec landen acceptabel?

Ook in Europa gaat de aankomende 15 jaar veel gebeuren met elektromobiliteit. De vraag gaat dan nog verder afnemen.
pi_183614763
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2018 14:09 schreef ArnoldG0342 het volgende:

[..]

Wat zie jij gebeuren wanneer de economie gaat afkoelen en VS blijft shale-oil produceren?
Dan daalt de aardolie prijs dramatisch waardoor veel shale-oil van de markt verdwijnt op relatief korte termijn. Zodra de prijs weer boven de circa $50 stijgt gaan die weer vollop in productie. Dit effect was al eerder te zien en zal in de toekomst nog sterker zijn.

quote:
Opec heeft de afgelopen jaren marktaandeel verloren. Tot hoever is dit voor de opec landen acceptabel?
Het uitroken van de shale sector d.m.v. lage prijzen is al eens mislukt en je moet dan denken aan prijzen lager dan $50 per vat om marktaandeel te behouden of terug te veroveren voor OPEC c.s. Een dergelijk laag prijsniveau is economisch desastreus voor veel landen die grotendeels van olie-inkomsten afhankelijk zijn.

quote:
Ook in Europa gaat de aankomende 15 jaar veel gebeuren met elektromobiliteit. De vraag gaat dan nog verder afnemen.
Een snelle transitie naar elektromobiliteit gaat zijn effect hebben omdat het vooral de koopkracht sterke landen zijn die deze als 1ste doormaken. Dit betekend een sterke erosie van pricing power voor OPEC c.s. omdat de vraag steeds meer afhankelijk wordt van ¨arme¨ consumenten. Hogere prijzen zullen sneller leiden tot vraaguitval.
We can't afford the illusion anymore
pi_183621959
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 22:28 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dan daalt de aardolie prijs dramatisch waardoor veel shale-oil van de markt verdwijnt op relatief korte termijn. Zodra de prijs weer boven de circa $50 stijgt gaan die weer vollop in productie. Dit effect was al eerder te zien en zal in de toekomst nog sterker zijn.

[..]

Het uitroken van de shale sector d.m.v. lage prijzen is al eens mislukt en je moet dan denken aan prijzen lager dan $50 per vat om marktaandeel te behouden of terug te veroveren voor OPEC c.s. Een dergelijk laag prijsniveau is economisch desastreus voor veel landen die grotendeels van olie-inkomsten afhankelijk zijn.

[..]

Een snelle transitie naar elektromobiliteit gaat zijn effect hebben omdat het vooral de koopkracht sterke landen zijn die deze als 1ste doormaken. Dit betekend een sterke erosie van pricing power voor OPEC c.s. omdat de vraag steeds meer afhankelijk wordt van ¨arme¨ consumenten. Hogere prijzen zullen sneller leiden tot vraaguitval.
Heb jij je wel eens verdiept in carbon engineering? Heb daar laatst een heel stuk over gelezen en gezien, razend interessant m.i. Door CO2 uit de lucht te halen en door een proces(dat ik niet begrijp) toe te voegen aan water creŽren ze weer brandstof. Dit is ze inmiddels gelukt en ze kunnen in principe elke soort brandstof maken, of het nou voor auto's, schepen of vliegtuigen is.

Ze zeggen dat ze nu al competitief kunnen zijn qua prijs. Als het met deze techniek zo gaat als met de meeste zou het op de lange termijn steeds goedkoper moeten worden en misschien wel aardolie vrijwel irrelevant maken. Je zit dan effectief op zero emission, maar ze werken eraan om ook CO2 op te slaan en dan kom je in het negatief te zitten qua emissies. Erg interessant m.i.

http://carbonengineering.com/
pi_183622338
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 11:47 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Heb jij je wel eens verdiept in carbon engineering? Heb daar laatst een heel stuk over gelezen en gezien, razend interessant m.i. Door CO2 uit de lucht te halen en door een proces(dat ik niet begrijp) toe te voegen aan water creŽren ze weer brandstof. Dit is ze inmiddels gelukt en ze kunnen in principe elke soort brandstof maken, of het nou voor auto's, schepen of vliegtuigen is.

Ze zeggen dat ze nu al competitief kunnen zijn qua prijs. Als het met deze techniek zo gaat als met de meeste zou het op de lange termijn steeds goedkoper moeten worden en misschien wel aardolie vrijwel irrelevant maken. Je zit dan effectief op zero emission, maar ze werken eraan om ook CO2 op te slaan en dan kom je in het negatief te zitten qua emissies. Erg interessant m.i.

http://carbonengineering.com/
Nu zien we CO2 vooral nog als een probleem maar mits je er genoeg energie instopt kan je het weer reduceren en er bijv. kunststoffen van maken. Koolstofreductie d.m.v. bijv. elektriciteit uit zonnecellen zou wel eens een goede oplossing kunnen zijn de CO2 uitstoot tegen te gaan evenals het gebruik van aardolie.
We can't afford the illusion anymore
pi_183622592
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 12:12 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Nu zien we CO2 vooral nog als een probleem maar mits je er genoeg energie instopt kan je het weer reduceren en er bijv. kunststoffen van maken. Koolstofreductie d.m.v. bijv. elektriciteit uit zonnecellen zou wel eens een goede oplossing kunnen zijn de CO2 uitstoot tegen te gaan evenals het gebruik van aardolie.
Hun "fabriek" wordt door elektriciteit opgewekt door zonnepanelen aangedreven als ik het me goed herinner. Maar het opent inderdaad meerdere deuren als je CO2 uit de atmosfeer kunt halen.

Het probleem met elektrisch vervoer is vooralsnog dat grote vervuilers als schepen en vliegtuigen sowieso nog niet elektrisch kunnen. Maar kun je hun CO2 afvangen en daar weer schonere brandstof mee maken dan zou dat enorm helpen.

Bovendien is het een middel om economisch onafhankelijk te worden van bijv. de Golfstaten. Stel je voor dat je in Nederland genoeg fabriekjes hebt staan om je hele scheep+luchtvaart te bevoorraden en je het geld vervolgens zelf in je zak kunt steken als overheid...
pi_183622711
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 12:27 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Bovendien is het een middel om economisch onafhankelijk te worden van bijv. de Golfstaten. Stel je voor dat je in Nederland genoeg fabriekjes hebt staan om je hele scheep+luchtvaart te bevoorraden en je het geld vervolgens zelf in je zak kunt steken als overheid...
Als de economie van de golfstaten onder druk komt destabiliseert de boel nog verder en krijgen we hier te maken met steeds meer ongewenste migranten. Het idee dat het de westerse overheden geld gaat opleveren acht ik wensdromen. Ik ben er zelfs van overtuigd dat het omgekeerde het geval is, beter betalen we een relatief hoge prijs voor aardolie dan dat men hier de sociaal stelsels tot implosie brengt.
We can't afford the illusion anymore
  zondag 9 december 2018 @ 13:19:54 #98
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_183623334
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 11:47 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Heb jij je wel eens verdiept in carbon engineering? Heb daar laatst een heel stuk over gelezen en gezien, razend interessant m.i. Door CO2 uit de lucht te halen en door een proces(dat ik niet begrijp) toe te voegen aan water creŽren ze weer brandstof. Dit is ze inmiddels gelukt en ze kunnen in principe elke soort brandstof maken, of het nou voor auto's, schepen of vliegtuigen is.

Ze zeggen dat ze nu al competitief kunnen zijn qua prijs. Als het met deze techniek zo gaat als met de meeste zou het op de lange termijn steeds goedkoper moeten worden en misschien wel aardolie vrijwel irrelevant maken. Je zit dan effectief op zero emission, maar ze werken eraan om ook CO2 op te slaan en dan kom je in het negatief te zitten qua emissies. Erg interessant m.i.

http://carbonengineering.com/
Zelfs het afvangen van CO2 direct bij de bron, bijv gasgestookte centrale, kost veel teveel energie. Dan moet je er ook nog een berg energie instoppen voor water/gas shift reactie.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')