Daar zit nog wel een tricky punt met ransomware: automatische synchronisatie.quote:Op zondag 14 mei 2017 12:50 schreef Brammetjuh94 het volgende:
Data verliezen door een technische/hardware fout in de cloud is behoorlijk onwaarschijnlijk. Het is natuurlijk mogelijk, maar de kans is erg klein. Over het algemeen is 1 cloud backup en 1 lokale backup voldoende.
Dat is bij zowel KPN als CrashPlan geen probleem, de versleutelde bestanden krijgen een andere hash (en vaak ook andere bestandsnaam) door de versleuteling dus zullen als nieuw bestand bewaard blijven.quote:Op zondag 14 mei 2017 13:02 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Daar zit nog wel een tricky punt met ransomware: automatische synchronisatie.
Als je je data automatisch back-upt met de synchronisatie tool van je bijvoorbeeld je NAS (als lokale back-up) en een cloud aanbieder dan kan je nog steeds de Sjaak zijn als je getroffen wordt door ransomware. Je zal dan niet de eerste zijn waarbij de versleutelde bestanden door de synchronisatiesoftware netjes worden gesynchroniseerd met je back-ups.
Ondanks je back-ups zit je alsnog met lege handen. Sommige cloudaanbieders bieden de mogelijkheid om een versie van een dag eerder terug te zetten, maar dat doen ze niet allemaal.
Bedenk dus niet alleen waar je je bestanden back-upt, maar ook hoe je die verschillende back-ups laat bijwerken.
Daarom maakt mijn NAS elke nacht een snapshot die 180 dagen bewaard wordt.quote:Op zondag 14 mei 2017 13:02 schreef FredvZ het volgende:
Als je je data automatisch back-upt met de synchronisatie tool van je bijvoorbeeld je NAS (als lokale back-up)
Natuurlijk is de randsomeware de hype van de maand. Laten we reeel zijn: Sjappiehunter wil wat muziek videos en andere bestanden opslaan.quote:Op zondag 14 mei 2017 13:02 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Daar zit nog wel een tricky punt met ransomware: automatische synchronisatie.
Als je je data automatisch back-upt met de synchronisatie tool van je bijvoorbeeld je NAS (als lokale back-up) en een cloud aanbieder dan kan je nog steeds de Sjaak zijn als je getroffen wordt door ransomware. Je zal dan niet de eerste zijn waarbij de versleutelde bestanden door de synchronisatiesoftware netjes worden gesynchroniseerd met je back-ups.
Ondanks je back-ups zit je alsnog met lege handen. Sommige cloudaanbieders bieden de mogelijkheid om een versie van een dag eerder terug te zetten, maar dat doen ze niet allemaal.
Bedenk dus niet alleen waar je je bestanden back-upt, maar ook hoe je die verschillende back-ups laat bijwerken.
Oh nee hoor, ik heb al vele online backups de mist in zien gaan:quote:Op zondag 14 mei 2017 12:50 schreef Brammetjuh94 het volgende:
Data verliezen door een technische/hardware fout in de cloud is behoorlijk onwaarschijnlijk. Het is natuurlijk mogelijk, maar de kans is erg klein. Over het algemeen is 1 cloud backup en 1 lokale backup voldoende.
Al deze schijven liggen dus in een en hetzelfde huis. Dus als je huis affikt ben je al je foto's etc. kwijt.quote:Op zondag 14 mei 2017 16:23 schreef spierbal het volgende:
D schijf met foto's en belangrijke bestanden. Schrijf ik weg naar de E schijf in de desktop. En daar zet ik ook nog een kopie van op een externe harde schijf die elders in huis ligt.
Als ik de rest kwijt raak kan ik het wel opnieuw downloaden.
jaquote:Op maandag 15 mei 2017 00:16 schreef sjappiehunter het volgende:
[..]
Al deze schijven liggen dus in een en hetzelfde huis. Dus als je huis affikt ben je al je foto's etc. kwijt.
Ja, dat is een mooie oplossing.quote:Op maandag 15 mei 2017 07:28 schreef Hallmark het volgende:
Ik gebruik Time Machine en CrashPlan. Die laatste kun je als een server op een willekeurige (trage) PC installeren, en dan kun je daar meerdere clients naar toe laten backuppen.
Ik heb ooit eens een topic geopend om CrashPlan ruimte te "ruilen". D.w.z. twee personen zetten een CrashPlan servertje op, en ze backuppen over en weer. Dan heb je namelijk versleutelde offsite backups.
Daar ben ik me ook bewust van.quote:Op maandag 15 mei 2017 00:01 schreef oheng het volgende:
[..]
Oh nee hoor, ik heb al vele online backups de mist in zien gaan:
- de problemen met KPN Backup schieten me even te binnen. Maandenlang niet kunnen downloaden
- Faillisement van de hoster
- ruimtegebrek die gemaild wordt naar een emailadres die niet goed gemonitord wordt
- per ongeluk niet voldoen van een factuur (en aanmangen missen door allerlei omstandigheden)
Dit zijn maar een paar praktijkvoorbeelden.
Die kreeg ik 10 minuten geledenquote:Back-up Online verandert
Geachte heer, mevrouw,
U gebruikt op dit moment Back-up Online. Vanaf 21 juni 2017 krijgt uw Back-up Online nieuwe functionaliteiten. Ook wijzigen dan de gebruiksvoorwaarden. Dat heeft gevolgen voor uw maandelijkse kosten. In deze e-mail leest u hier meer over.
Fair Use Policy vervalt: u betaalt per 100 GB
Op dit moment betaalt u ¤ 6,00 per maand en hebt u onbeperkte opslagcapaciteit op Back-up Online. Hiervoor hanteren wij een Fair Use Policy. Voortaan betaalt u ¤ 6,00 per maand voor elke 100 GB opslag. U bepaalt zelf per 100 GB hoeveel opslag u nodig hebt.
Op dit moment gebruikt u 3048 GB. Dit betekent dat uw nieuwe maandbedrag ¤ 210,00 wordt.
Nieuwe functionaliteiten
Voortaan kunt u de volgende extra functionaliteiten gebruiken:
* Archiving: er wordt een extra sessie gemaakt die bewaard blijft zolang u dat wilt.
* Back-up uw gedeelde bestanden: uw andere gedeelde mappen in uw netwerk, bijvoorbeeld een NAS, in de back-up selectie meenemen.
* Virtual Drive: u krijgt een ‘virtuele’ schijf waarmee u direct vanuit alle back-upsessies uw bestanden kunt downloaden.
Tips voor beheren van uw opslagruimte
Met de nieuwe functionaliteiten voegen we extra waarde toe aan Back-up Online. Zijn deze functionaliteiten voor u minder relevant? Beperk dan uw opslagruimte door uw huidige back-up selectie te verkleinen en onnodige archieven te verwijderen. Hierdoor hebt u minder opslagruimte nodig. In de handleiding leest u hoe u dit eenvoudig doet. Wilt u een voordeliger alternatief voor Back-up Online? Dat kan met OneDrive. Daarmee hebt u tot 1 TB opslagruimte voor ¤ 4,20 per maand. Met OneDrive moet u wel zelf uw data beheren.
Hebt u nog vragen?
Deze wijziging geeft u het recht uw Back-up Online kosteloos telefonisch te beëindigen. Meer uitleg en handleidingen van de nieuwe functionaliteiten vindt u op kpn.com/functiesbackuponline. U kunt uw vragen ook via de live chat aan een adviseur stellen. Of bel gratis 0800-0410 (optie Cloud). Wij zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar.
Met vriendelijke groet,
Bob Mols
Directeur Klantenservice
.quote:Op maandag 15 mei 2017 11:19 schreef MaGNeT het volgende:
Op dit moment gebruikt u 3048 GB. Dit betekent dat uw nieuwe maandbedrag ¤ 210,00 wordt.
Hang nu met de KPN aan de lijn, heb 3 abonnementen (ook 2 voor familie) dus die gaan er alle 3 ineens uit.quote:
Die customer care is wel fijn bezig daar . Succes met het vinden van een nieuwe back-up back-up.quote:Op maandag 15 mei 2017 11:29 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hang nu met de KPN aan de lijn, heb 3 abonnementen (ook 2 voor familie) dus die gaan er alle 3 ineens uit.
Zet ze wel over naar Crashplan en zoek er zelf nog een extra dienst bij voor m'n eigen files.
Mobiele telefonie haal ik er ook vandaan, kreeg toch geen interessant aanbod en die "vaste klanten" GB verdubbeling gold niet voor mij was het antwoord
quote:Op maandag 15 mei 2017 11:34 schreef jogy het volgende:
[..]
Die customer care is wel fijn bezig daar . Succes met het vinden van een nieuwe back-up back-up.
Ook per direct hequote:Geachte heer, mevrouw MaGNeT,
U hebt het abonnement op uw cloud-dienst beëindigd. Alle bestanden die wij voor uw abonnement op onze servers hebben opgeslagen, zijn per direct en voorgoed verwijderd. U kunt de geïnstalleerde software niet meer gebruiken.
Vanaf vandaag betaalt u geen abonnementskosten meer. Eventueel vooruit betaalde bedragen worden aan u terugbetaald en verrekend op de laatste factuur.
Dank voor het gebruik van onze Cloud-diensten. Wij hopen u in de toekomst terug te zien op kpn.com/cloud
Het is overigens niet gezegd dat je je bestanden terugkrijgt na het betalen van het losgeld.quote:Op zondag 14 mei 2017 15:07 schreef Brammetjuh94 het volgende:
[..]
Natuurlijk is de randsomeware de hype van de maand. Laten we reeel zijn: Sjappiehunter wil wat muziek videos en andere bestanden opslaan.
De vraag die er altijd zal blijven is: Zijn de gemaakte kosten het potentiele risico waard? Als je ieder jaar 100 euro kwijt bent aan back-up en beveiliging en maar 1 op de 20.000 kans hebt op een randsome ware van 300 euro, is het risico dan de kosten waard?
Ik zou backupen om hardware defecten te voorkomen. Als mijn telefoon morgen in de fik vliegt heb ik mijn foto's nog. Als mijn SSD crasht heb ik nog belangrijke bestanden, etc.
. Hebben ze je daar voor gewaarschuwd over de telefoon?quote:
Nopequote:Op maandag 15 mei 2017 11:45 schreef jogy het volgende:
[..]
. Hebben ze je daar voor gewaarschuwd over de telefoon?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |