abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_170932372
Op welke manier maken jullie back-ups van data op je computer? Denk hierbij aan foto's en video's, excel en word bestanden, wellicht muziekverzamelingen (mp3s), e-mail van je outlook.

En in hoeverre speelt hierbij een rol dat de data "veilig/privé" is? Denk aan wel of niet op US-servers?

En in hoeverre is het simpel ivm automatisch backuppen, vanuit verschillende kanten zoals je computer/telefoon/iPad etc.?

Op dit moment maak ik nog een back up op een aparte harde schijf die ik bij familie (dus op een andere locatie) leg, zodat als m'n computer bij inbraak gejat wordt, of m'n huis afbrandt ik niet alles kwijt ben.

Ik hoor het graag.
pi_170932503
Heb alle belangrijke data op m'n PC staan op een stuk of 3 HDD's, waarvan één een 8TB HGST schijf is.

Verder een Synology NAS met ~20 GB opslagruimte, waar vooral onbelangrijke data opstaat (films, muziek) en een kopie van de data op mijn PC.
Back-up voer ik uit met SyncBackPro, die kan meerdere versies en instelbare retentie aan.

Daarnaast nog een online back-up pakket van KPN (¤7 per maand) en CrashPlan (¤ 5,5 per maand). Dat is zowel bij brand, inbraak, blikseminslag als ransomware een prima bescherming.

Mocht 1 van de cloud back-up diensten falen, heb ik de andere nog :P
Daar staat nu ongeveer zo'n 2.8TB aan data.

Van m'n crypto currencies heb ik nog private keys op papier (paper wallets) in een klein brandbestendig Sentry kistje.
  zondag 14 mei 2017 @ 12:50:30 #3
356543 Brammetjuh94
Hihi okay hihi bayyy
pi_170933168
Data verliezen door een technische/hardware fout in de cloud is behoorlijk onwaarschijnlijk. Het is natuurlijk mogelijk, maar de kans is erg klein. Over het algemeen is 1 cloud backup en 1 lokale backup voldoende.

Vrijwel alle grote aanbieders laten je foto's automatisch backuppen vanaf je mobiele apparat (tablet/smartphone). Natuurlijk heb je met buitenlandse diensten het nadeel dat juridisch gezien jouw data onder de lokale wetten valt. Een goed (gratis) alternatief in Nederland vind ik zelf STACK van TransIP.

Het is iets minder consument gericht en meer op de nerd, maar je kan het gratis tot 1TB gebruiken. Verder kan het automatisch backuppen op je PC en mobiele apparaten.
Nobody exists on purpose. Nobody belongs anywhere. We're all going to die. Come watch TV.
  zondag 14 mei 2017 @ 13:02:04 #4
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170933337
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 12:50 schreef Brammetjuh94 het volgende:
Data verliezen door een technische/hardware fout in de cloud is behoorlijk onwaarschijnlijk. Het is natuurlijk mogelijk, maar de kans is erg klein. Over het algemeen is 1 cloud backup en 1 lokale backup voldoende.
Daar zit nog wel een tricky punt met ransomware: automatische synchronisatie.

Als je je data automatisch back-upt met de synchronisatie tool van je bijvoorbeeld je NAS (als lokale back-up) en een cloud aanbieder dan kan je nog steeds de Sjaak zijn als je getroffen wordt door ransomware. Je zal dan niet de eerste zijn waarbij de versleutelde bestanden door de synchronisatiesoftware netjes worden gesynchroniseerd met je back-ups.
Ondanks je back-ups zit je alsnog met lege handen. Sommige cloudaanbieders bieden de mogelijkheid om een versie van een dag eerder terug te zetten, maar dat doen ze niet allemaal.

Bedenk dus niet alleen waar je je bestanden back-upt, maar ook hoe je die verschillende back-ups laat bijwerken.
So we just called him Fred
pi_170933602
quote:
7s.gif Op zondag 14 mei 2017 13:02 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Daar zit nog wel een tricky punt met ransomware: automatische synchronisatie.

Als je je data automatisch back-upt met de synchronisatie tool van je bijvoorbeeld je NAS (als lokale back-up) en een cloud aanbieder dan kan je nog steeds de Sjaak zijn als je getroffen wordt door ransomware. Je zal dan niet de eerste zijn waarbij de versleutelde bestanden door de synchronisatiesoftware netjes worden gesynchroniseerd met je back-ups.
Ondanks je back-ups zit je alsnog met lege handen. Sommige cloudaanbieders bieden de mogelijkheid om een versie van een dag eerder terug te zetten, maar dat doen ze niet allemaal.

Bedenk dus niet alleen waar je je bestanden back-upt, maar ook hoe je die verschillende back-ups laat bijwerken.
Dat is bij zowel KPN als CrashPlan geen probleem, de versleutelde bestanden krijgen een andere hash (en vaak ook andere bestandsnaam) door de versleuteling dus zullen als nieuw bestand bewaard blijven.
Daarnaast heb je "versioning", ofwel er is een retentie van x dagen voor y versies.

Een back-up uitvoeren vanaf een versleutelde PC is in mijn geval dus niet gevaarlijk.
Ook met SyncBackPro loop je dat gevaar niet aangezien ook deze back-up tool het verschil ziet en gewoon een oude versie zal aanmaken van het doelbestand dat eventueel vervangen wordt (ik heb standaard 14 versies ingeschakeld staan).

Een ander verhaal wordt het als de ransomware ook m'n NAS gaat versleutelen, het back-up doel is echter alleen maar toegankelijk door user "backup" met een eigen wachtwoord, alleen in SyncBack staat dat wachtwoord ingesteld, standaard kan ik daar niet bij vanaf m'n PC.

De overige shares zijn wel met m'n PC gebruiker te benaderen maar daar staan alleen maar films en muziek, dat risico neem ik.

Nu is ICT zowel hobby als werk dus denk ik wel na over dat soort dingen, ook voor m'n klanten :P
  zondag 14 mei 2017 @ 13:42:04 #6
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_170934015
quote:
7s.gif Op zondag 14 mei 2017 13:02 schreef FredvZ het volgende:
Als je je data automatisch back-upt met de synchronisatie tool van je bijvoorbeeld je NAS (als lokale back-up)
Daarom maakt mijn NAS elke nacht een snapshot die 180 dagen bewaard wordt.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  zondag 14 mei 2017 @ 15:07:33 #7
356543 Brammetjuh94
Hihi okay hihi bayyy
pi_170936843
quote:
7s.gif Op zondag 14 mei 2017 13:02 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Daar zit nog wel een tricky punt met ransomware: automatische synchronisatie.

Als je je data automatisch back-upt met de synchronisatie tool van je bijvoorbeeld je NAS (als lokale back-up) en een cloud aanbieder dan kan je nog steeds de Sjaak zijn als je getroffen wordt door ransomware. Je zal dan niet de eerste zijn waarbij de versleutelde bestanden door de synchronisatiesoftware netjes worden gesynchroniseerd met je back-ups.
Ondanks je back-ups zit je alsnog met lege handen. Sommige cloudaanbieders bieden de mogelijkheid om een versie van een dag eerder terug te zetten, maar dat doen ze niet allemaal.

Bedenk dus niet alleen waar je je bestanden back-upt, maar ook hoe je die verschillende back-ups laat bijwerken.
Natuurlijk is de randsomeware de hype van de maand. Laten we reeel zijn: Sjappiehunter wil wat muziek videos en andere bestanden opslaan.

De vraag die er altijd zal blijven is: Zijn de gemaakte kosten het potentiele risico waard? Als je ieder jaar 100 euro kwijt bent aan back-up en beveiliging en maar 1 op de 20.000 kans hebt op een randsome ware van 300 euro, is het risico dan de kosten waard?

Ik zou backupen om hardware defecten te voorkomen. Als mijn telefoon morgen in de fik vliegt heb ik mijn foto's nog. Als mijn SSD crasht heb ik nog belangrijke bestanden, etc.
Nobody exists on purpose. Nobody belongs anywhere. We're all going to die. Come watch TV.
pi_170938256
standaard op een Synology-nas met een backup op een USB3 hdd, de belangrijkste data (voornamelijk documenten, pdf's en foto's) heb ik op een M-disc staan.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_170939313
D schijf met foto's en belangrijke bestanden. Schrijf ik weg naar de E schijf in de desktop. En daar zet ik ook nog een kopie van op een externe harde schijf die elders in huis ligt.

Als ik de rest kwijt raak kan ik het wel opnieuw downloaden.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_170941022
De echt belangrijke dingen print ik uit.
pi_170951643
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 12:50 schreef Brammetjuh94 het volgende:
Data verliezen door een technische/hardware fout in de cloud is behoorlijk onwaarschijnlijk. Het is natuurlijk mogelijk, maar de kans is erg klein. Over het algemeen is 1 cloud backup en 1 lokale backup voldoende.

Oh nee hoor, ik heb al vele online backups de mist in zien gaan:
- de problemen met KPN Backup schieten me even te binnen. Maandenlang niet kunnen downloaden
- Faillisement van de hoster
- ruimtegebrek die gemaild wordt naar een emailadres die niet goed gemonitord wordt
- per ongeluk niet voldoen van een factuur (en aanmangen missen door allerlei omstandigheden)

Dit zijn maar een paar praktijkvoorbeelden.
pi_170951922
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 16:23 schreef spierbal het volgende:
D schijf met foto's en belangrijke bestanden. Schrijf ik weg naar de E schijf in de desktop. En daar zet ik ook nog een kopie van op een externe harde schijf die elders in huis ligt.

Als ik de rest kwijt raak kan ik het wel opnieuw downloaden.
Al deze schijven liggen dus in een en hetzelfde huis. Dus als je huis affikt ben je al je foto's etc. kwijt. :?
pi_170953014
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 00:16 schreef sjappiehunter het volgende:

[..]

Al deze schijven liggen dus in een en hetzelfde huis. Dus als je huis affikt ben je al je foto's etc. kwijt. :?
ja
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  maandag 15 mei 2017 @ 07:28:57 #14
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_170953170
Ik gebruik Time Machine en CrashPlan. Die laatste kun je als een server op een willekeurige (trage) PC installeren, en dan kun je daar meerdere clients naar toe laten backuppen.

Ik heb ooit eens een topic geopend om CrashPlan ruimte te "ruilen". D.w.z. twee personen zetten een CrashPlan servertje op, en ze backuppen over en weer. Dan heb je namelijk versleutelde offsite backups.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_170955448
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 07:28 schreef Hallmark het volgende:
Ik gebruik Time Machine en CrashPlan. Die laatste kun je als een server op een willekeurige (trage) PC installeren, en dan kun je daar meerdere clients naar toe laten backuppen.

Ik heb ooit eens een topic geopend om CrashPlan ruimte te "ruilen". D.w.z. twee personen zetten een CrashPlan servertje op, en ze backuppen over en weer. Dan heb je namelijk versleutelde offsite backups.
Ja, dat is een mooie oplossing.
Voordeel is dat je op beide PC's dan een versleutelde back-up hebt van de andere PC.
De persoon die een back-up van jouw PC heeft kan niets met die data en andersom.
pi_170955480
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 00:01 schreef oheng het volgende:

[..]

Oh nee hoor, ik heb al vele online backups de mist in zien gaan:
- de problemen met KPN Backup schieten me even te binnen. Maandenlang niet kunnen downloaden
- Faillisement van de hoster
- ruimtegebrek die gemaild wordt naar een emailadres die niet goed gemonitord wordt
- per ongeluk niet voldoen van een factuur (en aanmangen missen door allerlei omstandigheden)

Dit zijn maar een paar praktijkvoorbeelden.
Daar ben ik me ook bewust van.
Daarom ook nog CrashPlan online backup erbij genomen.
Die betaal ik per jaar, vooruit ($60).

Al getest met terugzetten, het gaat niet heel snel (vergeleken met de KPN back-up die gebruik maakt van IASO) maar tot nu toe waren alle files van m'n steekproef terug te zetten.

Ik zeg altijd maar: als je data geen $60 per jaar waard is, is het geen belangrijke data.
pi_170955733
quote:
Back-up Online verandert

Geachte heer, mevrouw,

U gebruikt op dit moment Back-up Online. Vanaf 21 juni 2017 krijgt uw Back-up Online nieuwe functionaliteiten. Ook wijzigen dan de gebruiksvoorwaarden. Dat heeft gevolgen voor uw maandelijkse kosten. In deze e-mail leest u hier meer over.

Fair Use Policy vervalt: u betaalt per 100 GB
Op dit moment betaalt u ¤ 6,00 per maand en hebt u onbeperkte opslagcapaciteit op Back-up Online. Hiervoor hanteren wij een Fair Use Policy. Voortaan betaalt u ¤ 6,00 per maand voor elke 100 GB opslag. U bepaalt zelf per 100 GB hoeveel opslag u nodig hebt.

Op dit moment gebruikt u 3048 GB. Dit betekent dat uw nieuwe maandbedrag ¤ 210,00 wordt.

Nieuwe functionaliteiten
Voortaan kunt u de volgende extra functionaliteiten gebruiken:
* Archiving: er wordt een extra sessie gemaakt die bewaard blijft zolang u dat wilt.
* Back-up uw gedeelde bestanden: uw andere gedeelde mappen in uw netwerk, bijvoorbeeld een NAS, in de back-up selectie meenemen.
* Virtual Drive: u krijgt een ‘virtuele’ schijf waarmee u direct vanuit alle back-upsessies uw bestanden kunt downloaden.

Tips voor beheren van uw opslagruimte
Met de nieuwe functionaliteiten voegen we extra waarde toe aan Back-up Online. Zijn deze functionaliteiten voor u minder relevant? Beperk dan uw opslagruimte door uw huidige back-up selectie te verkleinen en onnodige archieven te verwijderen. Hierdoor hebt u minder opslagruimte nodig. In de handleiding leest u hoe u dit eenvoudig doet. Wilt u een voordeliger alternatief voor Back-up Online? Dat kan met OneDrive. Daarmee hebt u tot 1 TB opslagruimte voor ¤ 4,20 per maand. Met OneDrive moet u wel zelf uw data beheren.

Hebt u nog vragen?
Deze wijziging geeft u het recht uw Back-up Online kosteloos telefonisch te beëindigen. Meer uitleg en handleidingen van de nieuwe functionaliteiten vindt u op kpn.com/functiesbackuponline. U kunt uw vragen ook via de live chat aan een adviseur stellen. Of bel gratis 0800-0410 (optie Cloud). Wij zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar.


Met vriendelijke groet,
Bob Mols
Directeur Klantenservice
Die kreeg ik 10 minuten geleden :')
Doei KPN!
  maandag 15 mei 2017 @ 11:25:11 #18
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_170955877
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 11:19 schreef MaGNeT het volgende:
Op dit moment gebruikt u 3048 GB. Dit betekent dat uw nieuwe maandbedrag ¤ 210,00 wordt.
_O-.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  maandag 15 mei 2017 @ 11:28:44 #19
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_170955970
Ik heb mijn NAS en al mijn onpersoonlijke data wordt niet gebackupped. Die kosten zouden nogal hoog worden. Alle data met emotionele waarde of me privé gegevens etc gaan naar Stack. Maar dat is alleen 1 op 1 sync, binnenkort maar ff regelen dat om de dag een andere sync loopt zodat in het geval van besmetting ik nog een goede heb.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_170955996
quote:
10s.gif Op maandag 15 mei 2017 11:25 schreef jogy het volgende:

[..]

_O-.
Hang nu met de KPN aan de lijn, heb 3 abonnementen (ook 2 voor familie) dus die gaan er alle 3 ineens uit.
Zet ze wel over naar Crashplan en zoek er zelf nog een extra dienst bij voor m'n eigen files.

Mobiele telefonie haal ik er ook vandaan, kreeg toch geen interessant aanbod en die "vaste klanten" GB verdubbeling gold niet voor mij was het antwoord :')

Zat tot begin dit jaar bij SOS Backup Online maar die haalden hetzelfde geintje uit als KPN nu.
  maandag 15 mei 2017 @ 11:34:00 #21
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_170956111
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 11:29 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hang nu met de KPN aan de lijn, heb 3 abonnementen (ook 2 voor familie) dus die gaan er alle 3 ineens uit.
Zet ze wel over naar Crashplan en zoek er zelf nog een extra dienst bij voor m'n eigen files.

Mobiele telefonie haal ik er ook vandaan, kreeg toch geen interessant aanbod en die "vaste klanten" GB verdubbeling gold niet voor mij was het antwoord :')
Die customer care is wel fijn bezig daar :P. Succes met het vinden van een nieuwe back-up back-up.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_170956215
quote:
11s.gif Op maandag 15 mei 2017 11:34 schreef jogy het volgende:

[..]

Die customer care is wel fijn bezig daar :P. Succes met het vinden van een nieuwe back-up back-up.
quote:
Geachte heer, mevrouw MaGNeT,

U hebt het abonnement op uw cloud-dienst beëindigd. Alle bestanden die wij voor uw abonnement op onze servers hebben opgeslagen, zijn per direct en voorgoed verwijderd. U kunt de geïnstalleerde software niet meer gebruiken.

Vanaf vandaag betaalt u geen abonnementskosten meer. Eventueel vooruit betaalde bedragen worden aan u terugbetaald en verrekend op de laatste factuur.

Dank voor het gebruik van onze Cloud-diensten. Wij hopen u in de toekomst terug te zien op kpn.com/cloud
Ook per direct he :')
pi_170956325
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 15:07 schreef Brammetjuh94 het volgende:

[..]

Natuurlijk is de randsomeware de hype van de maand. Laten we reeel zijn: Sjappiehunter wil wat muziek videos en andere bestanden opslaan.

De vraag die er altijd zal blijven is: Zijn de gemaakte kosten het potentiele risico waard? Als je ieder jaar 100 euro kwijt bent aan back-up en beveiliging en maar 1 op de 20.000 kans hebt op een randsome ware van 300 euro, is het risico dan de kosten waard?

Ik zou backupen om hardware defecten te voorkomen. Als mijn telefoon morgen in de fik vliegt heb ik mijn foto's nog. Als mijn SSD crasht heb ik nog belangrijke bestanden, etc.
Het is overigens niet gezegd dat je je bestanden terugkrijgt na het betalen van het losgeld.
  maandag 15 mei 2017 @ 11:45:56 #24
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_170956338
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 11:39 schreef MaGNeT het volgende:
Ook per direct he :')
_O-. Hebben ze je daar voor gewaarschuwd over de telefoon?
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_170956345
quote:
11s.gif Op maandag 15 mei 2017 11:45 schreef jogy het volgende:

[..]

_O-. Hebben ze je daar voor gewaarschuwd over de telefoon?
Nope
  maandag 15 mei 2017 @ 11:48:38 #26
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_170956391
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 11:46 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nope
Het komt een beetje over alsof je het hebt uitgemaakt met je vriendin en je spullen meteen uit het slaapkamerraam worden gegooid.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  maandag 15 mei 2017 @ 11:49:23 #27
45457 NightH4wk
Semper Fi!
pi_170956402
Lokaal op externe HDD (encrypted), en belangrijkste zaken ook in de cloud (encrypted).
pi_170956403
quote:
10s.gif Op maandag 15 mei 2017 11:48 schreef jogy het volgende:

[..]

Het komt een beetje over alsof je het hebt uitgemaakt met je vriendin en je spullen meteen uit het slaapkamerraam worden gegooid.
:D

edit: even nagevraagd (ze moesten even zoeken om alle 3 de accounts te beëindigen) maar de data blijft nog een maand beschikbaar, alleen nieuwe back-ups maken kan niet meer

[ Bericht 12% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-05-2017 11:55:48 ]
pi_170957348
Tja, KPN backup..... Manmanman. Ik heb al mijn klanten gelukkig jaren geleden al eraf gehaald.
  maandag 15 mei 2017 @ 13:47:18 #30
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_170958556
quote:
10s.gif Op maandag 15 mei 2017 11:25 schreef jogy het volgende:

[..]

_O-.
Voor dat geld kan je elke maand gewoon 2 nieuwe 3TB harde schijven kopen en daar je backups op maken.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  maandag 15 mei 2017 @ 14:20:53 #31
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_170959082
Ik heb voor al mijn data een NAS met 4 schijven in RAID 5, zodat ik geen probleem heb als er een schijf kapot gaat. Die NAS maakt van alle zaken die niet opnieuw te downloaden zijn (foto's, documenten) elke nacht een backup naar een externe schijf die aan die NAS hangt, zodat ik geen probleem heb als in slachtoffer word van ransomware. Tevens synct de NAS al die niet-downloadbare zaken met mijn clouddrive bij STACK, zodat ik geen probleem heb als mijn huis afbrandt. Althans, geen dataprobleem. Ik denk dat ik alles wel afgedekt heb.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_170960017
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 14:20 schreef Bart het volgende:
Ik heb voor al mijn data een NAS met 4 schijven in RAID 5, zodat ik geen probleem heb als er een schijf kapot gaat. Die NAS maakt van alle zaken die niet opnieuw te downloaden zijn (foto's, documenten) elke nacht een backup naar een externe schijf die aan die NAS hangt, zodat ik geen probleem heb als in slachtoffer word van ransomware. Tevens synct de NAS al die niet-downloadbare zaken met mijn clouddrive bij STACK, zodat ik geen probleem heb als mijn huis afbrandt. Althans, geen dataprobleem. Ik denk dat ik alles wel afgedekt heb.
Misschien gek gedacht maar als die NAS gewoon bij je externe hardeschijf kan, waarom zou die schijf dan veilig zijn voor ransomware?
  maandag 15 mei 2017 @ 15:14:52 #33
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_170960038
quote:
19s.gif Op maandag 15 mei 2017 15:13 schreef TwenteFC het volgende:

[..]

Misschien gek gedacht maar als die NAS gewoon bij je externe hardeschijf kan, waarom zou die schijf dan veilig zijn voor ransomware?
Als het een windows virus is die door de share naar de synology gaat dan zal deze in ieder geval niet de externe USB schijf kunnen vinden. Denk ik.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_170961194
quote:
14s.gif Op maandag 15 mei 2017 15:14 schreef jogy het volgende:

[..]

Als het een windows virus is die door de share naar de synology gaat dan zal deze in ieder geval niet de externe USB schijf kunnen vinden. Denk ik.
Waarschijnlijk is die usb disk via de NAS gewoon op het netwerk te vinden of als folder in de NAS share en dan kan de randsomware daar ook bij komen en de boel versleutelen.

Pas bij loskoppelen van deze externe disk kan je dat voorkomen.
  maandag 15 mei 2017 @ 16:23:08 #35
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_170961442
quote:
19s.gif Op maandag 15 mei 2017 15:13 schreef TwenteFC het volgende:

[..]

Misschien gek gedacht maar als die NAS gewoon bij je externe hardeschijf kan, waarom zou die schijf dan veilig zijn voor ransomware?
Omdat die externe schijf geen netwerk share is. Daar kan ik alleen via het OS van mijn NAS bij komen. En dan nog moet ik mijn account op dat OS eerst toegangsrechten tot de externe schijf geven. Dat kan ransomware niet.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  maandag 15 mei 2017 @ 16:24:03 #36
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_170961462
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 16:14 schreef BTKlus het volgende:

[..]

Waarschijnlijk is die usb disk via de NAS gewoon op het netwerk te vinden of als folder in de NAS share en dan kan de randsomware daar ook bij komen en de boel versleutelen.
Natuurlijk niet :').
quote:
Pas bij loskoppelen van deze externe disk kan je dat voorkomen.
Onzin.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_170961472
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 16:14 schreef BTKlus het volgende:

[..]

Waarschijnlijk is die usb disk via de NAS gewoon op het netwerk te vinden of als folder in de NAS share en dan kan de randsomware daar ook bij komen en de boel versleutelen.

Pas bij loskoppelen van deze externe disk kan je dat voorkomen.
Bij een fatsoenlijke NAS (zoals van Synology of QNAP) is een externe schijf niet standaard gedeeld op het netwerk.

Dus nee.
pi_170961547
En mijn back-up share op m'n NAS (waar ik bestanden vanaf m'n PC naar toe laat kopieëren) is ook niet toegankelijk vanuit mijn PC.

Alleen SyncBackPro kan daar bij met z'n eigen ingestelde gebruiker en password.

Bij het terugzetten geef ik m'n Windows user alleen "read only" rechten op die back-up share, zodat ook dan er niets gewist of besmet kan worden.
pi_170972551
wij gebruiken KPN backup al jaren bij een klein bedrijf met success, incl terughalen van bestanden

die zijn nu bezig om naar iets anders over te stappen qua infrastructuur, dus de backup gaat elders gebackupped worden.. (niet direct onze zorg meer)
goed moment hebben ze uitgekozen _O-

zelf heb ik de belangrijkste data op dropbox staan waarvan de inhoud minimaal op 2 pc's staat,
de 2 pc's lopen niet 100% synchroon, maar ik heb als er wat gebeurd +90% v/d de data iig ergens ook nog offline (op een pc die ik standalone kan opstarten)
verre van perfect maar goed genoeg voor mij
daarnaast gebruikt dropbox toch ook nog versioning? dan is dat ook nog mogelijk om iets terug te halen

en dan heb ik nog een ruwe 5-6TB aan series e.d. die ik niet zomaar kan downloaden weer.
die staat dubbel op 2 aparte raid 5 arrays.. ook niet wenselijk als backup, maar beter als maar op 1 plek.. (en om nou een paar honderd/tientjes per jaar/maand uit te gaan geven voor een 6TB aan series en films.. hmmm nee niet echt..)

[ Bericht 1% gewijzigd door mschol op 15-05-2017 23:36:40 ]
  Admin woensdag 17 mei 2017 @ 08:07:14 #40
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_170996202
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  Admin woensdag 17 mei 2017 @ 08:16:06 #42
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_170996281
Overigens, ontopic:

Ik backup alle systemen in huis volledig naar mijn main NAS (8x6TB raid 6).

Mijn foto's staat op mijn PC en op een externe harddisk. Deze worden óók gebackupped naar mijn main NAS. Alle kopieën gaan automatisch en direct.
M'n securitycamera's worden opgeslagen op mijn surveillance-nas. Deze wordt óók gebackupped naar mijn main NAS.
Elke nacht om 01.00 worden alle wijzigingen op de main NAS doorgevoerd op m'n backup NAS (4x8TB) - inclusief de mediabibliotheek (films en series)

Elke nacht om 04.00 worden alle wijzigingen op de backup NAS doorgevoerd naar m'n externe NAS die bij familie staat (2x8TB), muv de mediabibliotheek (films en series)

Dat gaat allemaal volautomatisch.
Daarnaast fungeert de main NAS als externe opslag voor alle systemen. Iets dat voor iedereen eenvoudig beschikbaar moet zijn kan naar Q: (de QNAP main nas). Daar heeft ieder gezinslid z'n eigen map.

En Q (de main NAS) is ook de plek waar m'n mediabibliotheek zich bevindt (films en series).

Door schade en schande wijs geworden :)
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_170996307
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 08:16 schreef Danny het volgende:
Overigens, ontopic:

Ik backup alle systemen in huis volledig naar mijn main NAS (8x6TB raid 6).

Mijn foto's staat op mijn PC en op een externe harddisk. Deze worden óók gebackupped naar mijn main NAS. Alle kopieën gaan automatisch en direct.
M'n securitycamera's worden opgeslagen op mijn surveillance-nas. Deze wordt óók gebackupped naar mijn main NAS.
Elke nacht om 01.00 worden alle wijzigingen op de main NAS doorgevoerd op m'n backup NAS (4x8TB) - inclusief de mediabibliotheek (films en series)

Elke nacht om 04.00 worden alle wijzigingen op de backup NAS doorgevoerd naar m'n externe NAS die bij familie staat (2x8TB), muv de mediabibliotheek (films en series)

Dat gaat allemaal volautomatisch.
Daarnaast fungeert de main NAS als externe opslag voor alle systemen. Iets dat voor iedereen eenvoudig beschikbaar moet zijn kan naar Q: (de QNAP main nas). Daar heeft ieder gezinslid z'n eigen map.

En Q (de main NAS) is ook de plek waar m'n mediabibliotheek zich bevindt (films en series).

Door schade en schande wijs geworden :)
Geen back-up op een andere locatie?
  Admin woensdag 17 mei 2017 @ 08:25:41 #44
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_170996382
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 08:16 schreef Danny het volgende:
Elke nacht om 04.00 worden alle wijzigingen op de backup NAS doorgevoerd naar m'n externe NAS die bij familie staat
Verder staan de NASsen die ik thuis heb op verschillende verdiepingen.
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  woensdag 17 mei 2017 @ 09:42:48 #45
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_170997157
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 08:16 schreef Danny het volgende:
Elke nacht om 01.00 worden alle wijzigingen op de main NAS doorgevoerd op m'n backup NAS (4x8TB) - inclusief de mediabibliotheek (films en series)

Elke nacht om 04.00 worden alle wijzigingen op de backup NAS doorgevoerd naar m'n externe NAS die bij familie staat (2x8TB), muv de mediabibliotheek (films en series)

Dat gaat allemaal volautomatisch.
Dus als je ransomware krijgt worden om 01:00 alle bestanden op je backup NAS vervangen door de encrypted versies, en om 04:00 alle bestanden op je externe NAS. Allemaal volautomatisch :+

Wat jij hebt is redundancy, geen backup.

Hoe vaak test je dit ? Een backup die niet je niet regelmatig test is ook geen backup.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  Admin woensdag 17 mei 2017 @ 09:56:13 #46
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_170997354
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 09:42 schreef Aaargh! het volgende:

Dus als je ransomware krijgt worden om 01:00 alle bestanden op je backup NAS vervangen door de encrypted versies
Ermmm, nee. De backups naar de externe nas zijn encrypted incremental. Daar was ik niet helemaal duidelijk over :)
Enige waar ik dus geen encrypted incremental backup van heb is m'n mediacollectie.
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  woensdag 17 mei 2017 @ 10:22:12 #47
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_170997805
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 12:30 schreef oheng het volgende:
Tja, KPN backup..... Manmanman. Ik heb al mijn klanten gelukkig jaren geleden al eraf gehaald.
zo'n claim vraagt om verduidelijking :)
pi_171000133
quote:
19s.gif Op woensdag 17 mei 2017 10:22 schreef Gunner het volgende:

[..]

zo'n claim vraagt om verduidelijking :)
In 2010 ofzo had ik een aantal nieuwe klanten die dat gebruikten. Software was een ramp: alle nuttige backup opties misten (gedetailleerde scheduling, throttling, in gebruik zijnde bestanden backuppen, etc). Gebruikte ook zeer veel resources.
En op een gegeven moment ging het bij KPN mis: kon je maandenlang geen backups meer terughalen.

Tja.... Ik zag toen al in wat een dikke FAIL dat KPN backup was. Af entoe kom ik nog weleens een of ander KPN cloud of beveiliging abbonement tegen, die zeg ik dan meteen op. Lachwekkend slecht.
pi_171000257
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 09:42 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Dus als je ransomware krijgt worden om 01:00 alle bestanden op je backup NAS vervangen door de encrypted versies, en om 04:00 alle bestanden op je externe NAS. Allemaal volautomatisch :+

Wat jij hebt is redundancy, geen backup.

Hoe vaak test je dit ? Een backup die niet je niet regelmatig test is ook geen backup.
Sowieso krijgen versleutelde bestanden een andere hash (en meestal een andere bestandsnaam / bestands-extensie).
Een beetje back-up software lost dat wel op.
pi_171018630
Vandaag een Synology DS416 met 4x 8TB besteld.
Thuis laat ik eerst m'n DS1815+ daarheen syncen en zodra dat klaar is verplaats ik hem 120km verderop naar een meterkast.

En dan iedere nacht om 1 uur een back-up taak uitvoeren.

Ook KPN telefonie vandaag opgezegd, heb vanaf 1 juni Tele2 onbeperkt voor ¤ 25 :D

Helemaal KPN-loos na deze actie van ze _O_

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-05-2017 00:13:01 ]
pi_171020027
Amazon heeft trouwens ook wel een hele coole optie qua backups, mocht je nou echt veel data hebben, en je lijntje is niet zo dik, dan komen ze het gewoon langs brengen :+

https://aws.amazon.com/bl(...)-storage-appliances/
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 23 mei 2017 @ 23:41:45 #52
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_171160452
Alle echt belangrijke bestanden (familiefoto's) staan op een SSD die voortdurend synchroniseert met een STACK account en dat vind ik wel prima.
De rest kan me in principe wel gestolen worden en/of is opnieuw te downloaden :)
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  woensdag 24 mei 2017 @ 09:49:51 #53
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_171163647
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 mei 2017 23:41 schreef Papabear het volgende:
Alle echt belangrijke bestanden (familiefoto's) staan op een SSD die voortdurend synchroniseert met een STACK account en dat vind ik wel prima.
Beschermt STACK ook tegen cryptomalware?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  woensdag 24 mei 2017 @ 11:34:05 #54
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_171166075
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 09:49 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Beschermt STACK ook tegen cryptomalware?
Geen flauw idee
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  woensdag 24 mei 2017 @ 11:54:50 #55
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_171166583
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 09:49 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Beschermt STACK ook tegen cryptomalware?
Met een gratis account heb je geen versioning.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  woensdag 24 mei 2017 @ 14:57:56 #56
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_171170760
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2017 11:54 schreef Bart het volgende:

[..]

Met een gratis account heb je geen versioning.
Heh dank voor de info.

Wat papabear dan vergeet is dat het in vrij weinig opzichten lijkt op een backup :D Het enige waar het tegen beschermt, is bijv. diefstal van het origineel, of dat je interne opslag crasht.

Waar het niet tegen beschermd, is menselijke fout (overschrijven van bestanden), bugs (Word bestand raakt corrupt) en cryptomalware. Maar ook niet als je bijvoorbeeld terug wilt gaan in de tijd, zo van: shit, ik heb nu wel dit bestand gesaved maar wil eigenlijk de versie van vorige week.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_171172718
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 mei 2017 23:41 schreef Papabear het volgende:

die voortdurend synchroniseert
dus ook alle foutieve zaken automatisch mee synchroniseert? (foutief kan crytpo malware zijn, virussen, menselijke fouten, een spontane ctrl-a-shift-del actie, etc).
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  woensdag 24 mei 2017 @ 16:25:43 #58
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_171173006
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 16:13 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

dus ook alle foutieve zaken automatisch mee synchroniseert? (foutief kan crytpo malware zijn, virussen, menselijke fouten, een spontane ctrl-a-shift-del actie, etc).
Die schijf wordt alleen maar voor foto's e.d. gebruikt. Ik vind het ideaal en ben niet zo panisch voor malware en virussen. Is gewoon handig voor als er in huis iets gebeurt (inbraak, brand, whatever).
Ik ben er blij mee :)
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_171173422
quote:
2s.gif Op woensdag 24 mei 2017 16:25 schreef Papabear het volgende:

Die schijf wordt alleen maar voor foto's e.d. gebruikt. Ik vind het ideaal en ben niet zo panisch voor malware en virussen. Is gewoon handig voor als er in huis iets gebeurt (inbraak, brand, whatever).
Ik ben er blij mee :)
Helemaal waar. Als je er maar bewust van bent.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  woensdag 24 mei 2017 @ 16:51:16 #60
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_171173729
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 14:57 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Heh dank voor de info.

Wat papabear dan vergeet is dat het in vrij weinig opzichten lijkt op een backup :D Het enige waar het tegen beschermt, is bijv. diefstal van het origineel, of dat je interne opslag crasht.

Waar het niet tegen beschermd, is menselijke fout (overschrijven van bestanden), bugs (Word bestand raakt corrupt) en cryptomalware. Maar ook niet als je bijvoorbeeld terug wilt gaan in de tijd, zo van: shit, ik heb nu wel dit bestand gesaved maar wil eigenlijk de versie van vorige week.
Neuh, maar dat vind ik ook niet zo erg. Het is voornamelijk m'n camera die ik op die schijf leeg. Lijkt me sterk dat daar zomaar opeens allemaal malware cryptopoespas of andere gekkigheid op terecht komt :)
Bedrijfsmatig is het een ander verhaal, maar ik ben gewoon huis-tuin-keuken gebruiker.
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')