abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 11 mei 2017 @ 22:05:59 #1
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_170866404
https://www.nrc.nl/nieuws(...)bod-8759504-a1557929

quote:
Scooterbranche schrikt van verbod

Ze zijn sneller en goedkoper dan de auto. En viezer. Maar om ze daarom te verbieden? De scooterbranche strijdt „tot het bittere einde”.

De monteurs van scooterwinkel Rep 26 uit Gouda rijden zelf ook graag scooter. „Ik ben een kwartier sneller op m’n werk dan met de auto”, zegt Jan-Willem Otto, die twaalf kilometer verderop woont, in Driebruggen. Klanten zijn al even enthousiast. „Je hoeft niet te trappen, hè”, zegt een zestiger. „Fietsen is tegen de wind in heel vermoeiend.” Een twintiger, zittend op een Vespa: „Het is gemakzucht. Ik heb geen zin om te fietsen of steeds te moeten wachten op een bus. En je kunt de scooter overal gratis parkeren.”

Eigenaar Rolf Cech (42) hoort het met genoegen aan. De scooter is de afgelopen jaren enorm populair geworden. Vooral in de grotere steden, waar het parkeren van auto’s vaak schreeuwend duur is. Het aantal brommers en scooters is de afgelopen tien jaar in Nederland met 63 procent gegroeid; van 690.476 in 2007 tot 1.125.846 vorig jaar. Cech: „Scooters zijn allang niet meer alleen onder jongeren populair. Ouderen reizen er bijvoorbeeld graag mee naar hun werk. Zij kiezen scooters met comfort. Een scooter met een windscherm zou ik vroeger nóóit verkocht hebben. Nu vragen mensen erom.”

Helaas zijn scooters behoorlijk vervuilend. Anne Knol, campagneleider mobiliteit van Milieudefensie: „Er is veel te weinig beleid gevoerd op scooters. De scooters stoten enorme hoeveelheden ultrafijnstof en benzeen uit.” Met de normen wordt bovendien „gesjoemeld”, zegt Milieudefensie. Theorie en praktijk verschillen nogal eens, zo bleek onlangs uit onderzoek van TNO. De scooters voldoen in de fabriek nog wel aan de normen maar eenmaal op de weg is dat de vraag.
Luchtvervuiling

Luchtvervuiling

De eisen aan de emissies lopen achter bij die voor auto’s, constateerden onlangs enkele GGD’s. Vooral fietsers lijden onder de vervuiling, bijna een kwart van alle luchtvervuiling op fietspaden is toe te schrijven aan snorfietsen. De GGD-onderzoekers stellen voor brommers en scooters te verbieden of althans snel „uit te faseren”, en in de tussentijd snorfietsen te verplaatsen naar de rijbaan, waar ze minder directe schade aan de longen toebrengen.

Staatssecretaris Dijksma (Milieu, PvdA) lijkt te hebben geluisterd. Ze was al een jaar lang aan het onderhandelen met de scooterbranche over een green deal waarbij de branche enerzijds beloofde de verkoop van zwaar vervuilende tweetakt scooters begin dit jaar te staken, in ruil voor een soepele overgangsregeling voor een verbod op de wat minder vervuilende viertakt scooters van de milieuklasse euro-2 en euro-3. Die deal lijkt nu van tafel. Dijksma overweegt al vanaf komend jaar de verkoop te verbieden van scooters die niet voldoen aan de laatste Europese emissienormen.

Het voornemen leidt tot commotie onder de scooterbedrijven. „Ik ga dik verlies draaien”, zegt eigenaar Joël van der Horst van scooterbedrijf Leertouwer uit Soest. Zoals de meeste dealers heeft hij pas begin dit jaar de meeste modellen bij de importeurs besteld, doorgaans euro-2 en euro-3, in de verwachting dat deze nog wel enkele jaren verkocht mochten worden. Als een verbod op 1 januari van kracht wordt, moet hij ze uitverkopen. „Dat kost me ongeveer een ton.” Een andere mogelijkheid om te voorkomen dat scooters moeten worden weggegooid is „een tovertruc uithalen”, zegt handelaar Cech. „Alle dealers gaan dan de scooters te naam stellen, op naam van het bedrijf. Om ze vervolgens als tweedehands te verkopen.”

De handelaren zeggen afhankelijk te zijn van de fabrikanten. „En die hebben nog niet of nauwelijks scooters met euro-4 geleverd”, zegt handelaar Cech.

Brancheorganisatie Bovag heeft de scooterbedrijven gewaarschuwd dat er „hoogstwaarschijnlijk” een verbod komt. De scooterbedrijven doen er goed aan hun bestaande voorraad scooters van het type euro-2 en euro-3 „zo spoedig mogelijk [...] uitverkocht te hebben”. Het ministerie wil nog niet reageren: „Er gaat binnenkort een brief naar de Kamer.”

De branche hoopt het tij nog te keren, in een laatste gesprek volgende maand. „We strijden tot het bittere einde”, zegt Martijn van Eikenhorst van de RAI, de vereniging van fabrikanten en importeurs. Wat er gebeurt als de green deal van tafel gaat? „Dat zou heel slecht zijn. Het zou kunnen dat sommige fabrikanten weer gewoon oude tweetakt scooters gaan verkopen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.” Veruit de meeste scooters zijn helemaal niet zo vies, stelt hij. Milieudefensie kijkt er anders tegenaan. „Scooters zijn veel vervuilender dan bijvoorbeeld personenauto’s. Ze moeten zo spoedig mogelijk weg.”
Ten eerste;ronduit bizar dat er tot nu toe nog tweektakt brommers en scooters verkocht worden Een tweetakt krachtbron (herkenbaar aan het geknetter en de blauwe rook) is vele malen vervuilender omdat de verbranding van de benzine niet optimaal is en er behalve de benzine ook nog de daardoorheen gemengde tweetaktolie verbrand wordt. Tweetakt krachtbronnen zijn simpeler van constructie en hebben minder bewegende onderdelen, waardoor ze makkelijker te onderhouden zijn, minder onderhoud nodig hebben en langer meegaan. Ze hebben wel het voordeel dat ze effectiever zijn qua energieproductie bij kleine krachtbronnen. En ze zijn ook goedkoper in de productie, tweetaktscooters zijn goedkoper dan viertaktscooters.

Ten tweede doet de branche hier heel zielig over het aanstaande verbod van de tweetakt en de meest vervuilende viertakt brommers. Ze hebben dit lang van te voren aan zien kunnen komen en hadden hier dus ook qua inkoop op kunnen anticiperen. Bovendien hebben ze jarenlang vervuilende voertuigen verkocht en verdienen wat mij betreft daar echt geen medelijden mee.

[ Bericht 0% gewijzigd door EdvandeBerg op 11-05-2017 22:13:07 ]
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_170866659
Ik sta hier volledig achter. Ze dragen enorm bij aan bij aan luchtverontreiniging in binnensteden.

Bovendien kun je het als fietser niet ontwijken en dat vind ik eigenlijk nog het meest vervelend. Zodra je ingehaald wordt door zo'n rijdende roetbom kun je weer een partij hoesten.

Niet dat het veel uit maakt overigens, het eindigd uiteindelijk toch wel bij de rest van het smog.

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 11-05-2017 22:12:21 ]
pi_170867287
Hypocriet weer.

Stelletje milieumongolen.

Echt weer zo'n PVdA / GroenLinks idéé. Mensen die daar op stemmen zijn knettergek.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  donderdag 11 mei 2017 @ 22:26:15 #4
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_170867677
Als het autorijden je bijna onmogelijk gemaakt wordt hetzij door milieu zones hetzij door het parkeren schandalig duur te maken of de benzineprijs tot ongekende hoogten te belasten is het heel gek dat mensen alternatieven gaan zoeken ja... :')

En waarom zou een 4takt scooter vervuilend zijn?
pi_170867811
quote:
2s.gif Op donderdag 11 mei 2017 22:10 schreef DevFreak het volgende:
Ik sta hier volledig achter. Ze dragen enorm bij aan bij aan luchtverontreiniging in binnensteden.

Bovendien kun je het als fietser niet ontwijken en dat vind ik eigenlijk nog het meest vervelend. Zodra je ingehaald wordt door zo'n rijdende roetbom kun je weer een partij hoesten.

Niet dat het veel uit maakt overigens, het eindigd uiteindelijk toch wel bij de rest van het smog.
Huilie huilie
pi_170867842
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 22:26 schreef AchJa het volgende:
Als het autorijden je bijna onmogelijk gemaakt wordt hetzij door milieu zones hetzij door het parkeren schandalig duur te maken of de benzineprijs tot ongekende hoogten te belasten is het heel gek dat mensen alternatieven gaan zoeken ja... :')

En waarom zou een 4takt scooter vervuilend zijn?
Dit.

Wat een mongolen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  donderdag 11 mei 2017 @ 22:30:58 #7
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_170867931
2-takt motor: 1 : 25 (1 liter benzine op 25 kilometer)
4-takt motor: 1 : 40
4-takt injectie motor: 1 : 50

Zal daar wel door komen, het rijdt veel te goedkoop. Kan me niet voorstellen dat ze veel vervuilender zijn dan diesels of benzine auto's.
  donderdag 11 mei 2017 @ 22:31:56 #8
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_170867964
quote:
2s.gif Op donderdag 11 mei 2017 22:10 schreef DevFreak het volgende:
Ik sta hier volledig achter. Ze dragen enorm bij aan bij aan luchtverontreiniging in binnensteden.

Bovendien kun je het als fietser niet ontwijken en dat vind ik eigenlijk nog het meest vervelend. Zodra je ingehaald wordt door zo'n rijdende roetbom kun je weer een partij hoesten.

Niet dat het veel uit maakt overigens, het eindigd uiteindelijk toch wel bij de rest van het smog.
Jullie generatie had het nog geen tien minuten volgehouden in de Puch en buikschuivertijd.... man, man, man... Zijn jullie van snijkoek gemaakt ofzo met je "hoesten"... :')
pi_170867994
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 22:28 schreef terrorsjaak het volgende:

[..]

Huilie huilie
Alle mensen zijn onderdeel van het milieu, ook jij.

Die troep nestelt zich in je longen en de rest van het licbaam en je krijgt het er niet meer uit.

Straks geen huilie huilie doen als je ziek bent, hè? Ik wil je niet horen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-05-2017 22:34:15 ]
pi_170868001
In Amsterdam (en misschien ook andere steden) zijn ze al bezig met maatregelen tegen oude en vervuilende scooters.

Op naar de elektrische scooter.
  donderdag 11 mei 2017 @ 22:32:58 #11
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_170868012
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 22:31 schreef AchJa het volgende:

[..]

Jullie generatie had het nog geen tien minuten volgehouden in de Puch en buikschuivertijd.... man, man, man... Zijn jullie van snijkoek gemaakt ofzo met je "gehoest"... :')
Ik neem aan dat jij je handen nog steeds met benzeen wast?
pi_170868028
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 22:32 schreef Physsic het volgende:
In Amsterdam (en misschien ook andere steden) zijn ze al bezig met maatregelen tegen oude en vervuilende scooters.

Op naar de elektrische scooter.
Die dingen hoor je dus absoluut niet aankomen.
pi_170868086
quote:
17s.gif Op donderdag 11 mei 2017 22:32 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Alle mensen zijn onderdeel van het milieu, ook jij.

Die troep nestelt zich in je longen en de rest van het licbaam en je krijgt het er niet meer uit.

Straks geen huilie huilie doen als je ziek bent, hè? Ik wil je niet horen.
Haha, hypocriete zak hooi.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_170868113
quote:
10s.gif Op donderdag 11 mei 2017 22:32 schreef Nobu het volgende:

[..]

Ik neem aan dat jij je handen nog steeds met benzeen wast?
De oude generatie, hè. Dwars en kortzichtig.
pi_170868164
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 22:35 schreef DevFreak het volgende:

[..]

De oude generatie, hè. Dwars en kortzichtig.
Hippie, log uit.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  donderdag 11 mei 2017 @ 22:36:57 #16
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_170868186
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 22:36 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Hippie, log uit.
Straks lekker fietsen naar het UWV, ouwe steuntrekker.
pi_170868187
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 22:33 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Die dingen hoor je dus absoluut niet aankomen.
Ja, dat kan vervelend zijn. Elektrische fietsen trouwens ook niet.
pi_170868189
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 22:34 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Haha, hypocriete zak hooi.
Ik ben blij dat je jezelf zo goed geïnformeerd hebt met documentaires en artikelen geschreven door wetenschappers.

Not.
pi_170868254
Ik heb 2 weken geleden toevallig een nieuwe scooter gekocht. Levering werd ineens uitgesteld omdat er nieuwe motorblokken onder gaan. Zuiniger en schoner kreeg ik te horen :p
pi_170868312
quote:
10s.gif Op donderdag 11 mei 2017 22:36 schreef Nobu het volgende:

[..]

Straks lekker fietsen naar het UWV, ouwe steuntrekker.
Hardop gelachen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_170868352
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 22:38 schreef Yasmin23 het volgende:
Ik heb 2 weken geleden toevallig een nieuwe scooter gekocht. Levering werd ineens uitgesteld omdat er nieuwe motorblokken onder gaan. Zuiniger en schoner kreeg ik te horen :p
En duurder.
Of dat niet? :P
  donderdag 11 mei 2017 @ 22:41:00 #22
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_170868369
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 22:36 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Ik ben blij dat je jezelf zo goed geïnformeerd hebt met documentaires en artikelen geschreven door wetenschappers.

Not.
Je lult uit je nek en hebt de ballen verstand van techniek.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_170868443
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 22:40 schreef Physsic het volgende:

[..]

En duurder.
Of dat niet? :P
Hmm het motorblok zelf is wel duurder ja. Weet niet hoeveel.
  donderdag 11 mei 2017 @ 22:43:34 #25
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_170868545
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 22:35 schreef DevFreak het volgende:

[..]

De oude generatie, hè. Dwars en kortzichtig.
Nou nee hoor, maar je overdreven aanstellerij met je "hoesten" is natuurlijk wel het andere uiterste...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')