quote:
Op woensdag 3 mei 2017 12:39 schreef Crack_ het volgende:Geloof jij? Dit is vaak mijn vraag, als God bestaat dan is die toch helemaal niet leuk en lief? Waarom wil je daarin geloven, of aanbidden weet ik het
Ja ik geloof.
En dat is een vraagstuk die men zich al lang afvraagt.
De huidige vorm van monotheïsme klopt niet volledig. Het is iets wat syncretisme wordt genoemd, een samensmelting van verschillende 'types' geloof. Het geloof in een monotheïstische god, een dualistische inslag door in de duivel te geloven, polytheïstisch door heiligen te accepteren, enzovoort...
Sommige mensen geven God vaak de schuld van wat ellende die er gebeurt of erkennen dat een God niet kan bestaan want dat zou niet overeenkomen met de liefde die God voor de Aarde en de Mens heeft. Anderen suggereren dat het kwaad bestaat omdat het onderdeel is van onze vrije wil. Als wij niet tot kwaad in staat zouden zijn zouden wij beperkt zijn in ons doen en laten.
Weer derden suggereren dat de kosmos een continue veldslag is tussen Goed en Kwaad, in dit geval neergezet door een God en een Satan, waarin de ziel en de geest onderdeel is van het goede en materie en lichamen onderdeel zijn van het kwade. Onze slechte handelingen worden daarin gevoed en gestimuleerd door het kwade, etc.
Al met al zijn er veel verschillende manieren van kijken naar hoe het universum werkt.