Ja, blijkbaar.quote:Op vrijdag 5 maart 2021 17:55 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat klopt, als je groeit in de omvang van de harde schijven, ontkom je er niet aan dat je "beveiligings"schijf ook (als eerste) groeit: van 8TB naar 16 TB. Voor dit moment is dat even een "jammer" maar als TS in de toekomst meer schijven van 16TB neemt (uitbreiding of vervanging), betaalt zich dat terug.
Resumerend (SHR1):
5*8TB + 3*8TB levert 56TB netto + 8TB beveiliging op
5*8TB + 2*16TB levert 56TB netto + 16TB beveiliging op
En ter vergelijk (wat TS nu had/heeft):
5*8TB levert 32TB netto + 8TB beveiliging op
5*8TB + 1*16TB levert 40TB netto + 8TB beveiliging + 8TB ongebruikt op (hij ziet de 16TB schijf als een 6e 8TB schijf)
De calculator werkt prima
Top!quote:Op donderdag 4 maart 2021 23:42 schreef r_one het volgende:
Bij SHR1 moet je minstens 2 schijven voor grotere vervangen om toename van je opslagpool te krijgen:
16quote:Op vrijdag 5 maart 2021 22:59 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Top!
Nu moet ik alleen mijn vriendin vertellen dat ik nog een 18TB schijf moet aanschaffen.
DSM updaten, complete config opslaan op andere locatie (je eigen computer of zo)quote:Op vrijdag 3 juni 2022 11:19 schreef mirelia het volgende:
Wie weet wat de beste en makkelijkste manier is? alles is nu perfect ingesteld namelijk.
Thx, ik ga aan de slag!quote:Op vrijdag 3 juni 2022 13:40 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
DSM updaten, complete config opslaan op andere locatie (je eigen computer of zo)
Sluit externe USB aan met iets meer capaciteit (2tb dus of zo).
Data en Apps backuppen met HyperBackup naar externe USB, backup controleren.
USB disk softwarematig uitwerpen en handmatig loskoppelen.
Harddisk vervangen (oude harddisk goed bewaren), DSM updaten, config herstellen, externe usb disk aansluiten, restoren mbt HyperBackup.
USB disk softwarematig uitwerpen en handmatig loskoppelen.
NAS herstarten.
Alles goed controleren.
Enkele andere Synology packages hebben Node.js nodig om te kunnen functioneren. In ieder geval de Synology Photos package. Als je Node.js probeert te deïnstalleren krijg je een waarschuwing welke packages ervan afhankelijk zijn. Stem je toe, dan worden deze ook gedeïnstalleerd.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 15:25 schreef SEMTEX het volgende:
Het viel mij laatst op dat het pakket Node.js V12 geïnstalleerd was op mijn NAS en volgens mij heb ik zoiets niet nodig. Mijn NAS is niet via het web verbonden, heb ik dit pakket dan echt nodig?
Ok helder, dank je welquote:Op vrijdag 3 juni 2022 15:52 schreef freako het volgende:
[..]
Enkele andere Synology packages hebben Node.js nodig om te kunnen functioneren. In ieder geval de Synology Photos package. Als je Node.js probeert te deïnstalleren krijg je een waarschuwing welke packages ervan afhankelijk zijn. Stem je toe, dan worden deze ook gedeïnstalleerd.
https://downforeveryoneorjustme.com/synology.mequote:Op vrijdag 24 juni 2022 11:44 schreef D.Licious het volgende:
Hebben er meer mensen last van een storing op synology.me?
heb je het al geprobeerd met nieuwe disks ipv degene die erin zaten? (om uit te sluiten dat je oude disks gefrituurd zijn)quote:Op zaterdag 25 maart 2023 21:11 schreef MyTiredFeet het volgende:
Onze wasmachine heeft kortsluiting veroorzaakt waardoor de aardlekschakelaar eruit knalde. Ook mijn DS918+ heeft hiervan waarschijnlijk een opdonder gekregen. Hij start nu enkel nog op zonder schijven er in. Zodra ik er ook maar één schijf indien schakelt ie zichzelf uit. Iemand nog een briljant idee naast een nieuwe server kopen?
Goed punt. Aan mijn DS918+ is ook nog een DX1517 (uitbreiding) gekoppeld. Deze blijft wel gewoon aan. Als ik een disk daaruit haal en in de DS918+ stop stopt deze ook. Ik denk dan ook dat het aan het apparaat ligt en niet aan de schijven.quote:Op zaterdag 25 maart 2023 22:12 schreef mschol het volgende:
heb je het al geprobeerd met nieuwe disks ipv degene die erin zaten? (om uit te sluiten dat je oude disks gefrituurd zijn)
Normaal gesproken wordt DSM (in een kleine, aparte partitie) op elke harddisk geïnstalleerd, de status is dan "geïnitialiseerd".quote:Op zondag 23 juni 2024 23:29 schreef FlyingFish het volgende:
Een grote schop!
Ik heb wat problemen met mijn DS216 (met 2 WD Red schijven, 2 of 3 TB) en aangezien ik een redelijke leek ben, kom ik er niet echt uit. Ik heb verschillende dingen via de Synology website al geprobeerd. Het DSM heb ik ca 1,5e maand geleden geüpdatet naar de meest recente versie.
Ik gebruik mijn NAS vooral als thuisnetwerk, als extra opslag die vanaf alle apparaten benaderbaar is in combinatie met wat handmatige back-ups van belangrijke gegevens. Er zit dus geen automatische back-up functie op, en beide schijven worden individueel gebruikt, niet als kopie van elkaar.
Sinds enige tijd wordt één van de twee harde schijven slecht herkent en sindsdien kan ik ook de NAS niet meer benaderen. Ik weet niet op welke schijf het DSM staat, dus wellicht heeft het daarmee te maken. De schijf loshalen, de boel schoonmaken en opnieuw erin doen zorgde ervoor dat het ledje van de schijf weer ging branden, maar als ik probeer de nas weer te benaderen blijf ik fouten krijgen. De nas is wel vindbaar op het netwerk, maar lijkt niet geïnstalleerd. Alsnog installeren wordt voor gewaarschuwd om dat niet te doen omdat je dan "al mijn gegevens worden verwijderd". Ik vermoed dat DSM dus op de niet werkende schijf staat. Ik twijfel nu een beetje over wat een volgende handige stap is. Als ik de discs van sleuf wissel worden beide niet meer herkend. Ik heb geen PC meer waar ik de mogelijk defecte harde schijf in kan hangen, en ik heb ook geen extra harde schijf liggen om uit te wisselen. Wat wordt bedoeld met alle gegevens die verwijderd worden? Alleen het DSM en alle instellingen, of wordt de gehele schijf (of schijven) dan geformatteerd? Het DSM en alle instellingen formatteren zie ik niet direct een probleem in, alles qua data verwijderen/formateren wel uiteraard. Iemand die mij advies kan geven wat een handige volgende stap is? Kan ik achterhalen of de NAS defect is, of dat de schijf defect is?
Zoals gezegd, ik ben er niet heel erg in thuisquote:Op maandag 24 juni 2024 02:33 schreef r_one het volgende:
[..]
Normaal gesproken wordt DSM (in een kleine, aparte partitie) op elke harddisk geïnstalleerd, de status is dan "geïnitialiseerd".
Het (her)installeren of updaten van DSM zou eigenlijk alleen betrekking moeten hebben op die specifieke partitie, niet op je data. Maar ja, better safe than sorry, sowieso slim om altijd een backup van je data te hebben.
Wel benieuwd wat je bedoelt met "de boel schoonmaken" en welke foutmeldingen je krijgt.
Dat kan kloppen: als DSM niet draait, zijn de gedeelde mappen niet in de lucht en dus zullen de snelkoppelingen niks vinden.quote:Op maandag 24 juni 2024 11:15 schreef FlyingFish het volgende:
De snelkoppelingen naar de mappen op de nas werken niet. Hij is wel vindbaar op het netwerk (in zoverre dat er een ip adres aan hangt waar ik een ping van krijg). Via Synology Assistent vind hij de nas ook, maar krijg ik terug dat de status ‘niet geïnstalleerd’ is.
Aan harde schijven valt niet zo heel veel 'stofvrij te maken', de interne platters zitten luchtdicht gemonteerd. Je kunt wel de elektronica om zeep helpen als je niet oppast. Dat geldt overigens ook voor de elektronica van de NAS zelf, pas op met elektrostatische (ont)ladingen!quote:Op maandag 24 juni 2024 17:32 schreef FlyingFish het volgende:
Dan ga ik dat vanavond proberen! Ik heb de nas overigens uiteraard wel uitgezet voor ik ze ging schoonmaken, dacht dat het dan geen kwaad kon (en de problemen waren er daarvoor al met 1 schijf). Ik ga in ieder geval je suggestie proberen. Dankjewel!
Het rooster aan de achterkant van de NAS en de ventilatie aan de zijkant heb ik stofvrij gemaakt, dat was het wel. Ik heb wel de harde schijven even losgemaakt om de voorkant ook even veilig stofvrij te maken, in de hoop ook dat opnieuw aansluiten het euvel zou verhelpen. De harde schrijven zelf heb ik niet schoongemaakt.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 03:15 schreef r_one het volgende:
[..]
Aan harde schijven valt niet zo heel veel 'stofvrij te maken', de interne platters zitten luchtdicht gemonteerd. Je kunt wel de elektronica om zeep helpen als je niet oppast. Dat geldt overigens ook voor de elektronica van de NAS zelf, pas op met elektrostatische (ont)ladingen!
Dat mag allemaal geen problemen opleverenquote:Op dinsdag 25 juni 2024 21:49 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Het rooster aan de achterkant van de NAS en de ventilatie aan de zijkant heb ik stofvrij gemaakt, dat was het wel. Ik heb wel de harde schijven even losgemaakt om de voorkant ook even veilig stofvrij te maken, in de hoop ook dat opnieuw aansluiten het euvel zou verhelpen. De harde schrijven zelf heb ik niet schoongemaakt.
Je weet het pas zeker als je met een (kleine, zeker weten) goede harddisk test maar het zou ook zo maar kunnen zijn dat de backplane kaduuk is.quote:Ik heb geprobeerd de NAS opnieuw te installeren, maar ondanks dat het ledje van één van de schijven nu weer gewoon groen statisch brand (de ander is helemaal uit) geeft Synology Assistent aan dat er geen harde schijf in zit. Opnieuw installeren gaat dus niet helaas.
Ik heb nav een link van Synology zelf getest met 1 schijf erin doen, en ook bij beide bays maar ik blijf geen schijf kunnen vinden. Ik ga er vanuit dat de sleuven van de NAS zelf defect zijn op de een of andere manier, dat klinkt logischer dan dat beide schijven op hetzelfde moment kapot zijn. En mochten het toch de schijven zijn dan hebben mn ouders een mooie nieuwe oude NAS waar ze zelf nog een schijf voor moeten kopen
Van 216 naar 223 moet je kunnen migreren, of dat ook naar een (minor) j-versie kan, weet ik niet.quote:Als ik een nieuwe Synology NAS koop, kan ik dan gewoon de huidige HDD's er in doen of kan dat problemen geven? Ik neig naar de DS223j, dat zou voor mijn gebruik voldoende moeten zijn.
Sec genomen komt die melding niet van Synology Assistent maar van de installer.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 21:49 schreef FlyingFish het volgende:
Ik heb geprobeerd de NAS opnieuw te installeren, maar ondanks dat het ledje van één van de schijven nu weer gewoon groen statisch brand (de ander is helemaal uit) geeft Synology Assistent aan dat er geen harde schijf in zit. Opnieuw installeren gaat dus niet helaas.
Filmpje vanaf 1:55quote:Op zondag 23 juni 2024 23:29 schreef FlyingFish het volgende:
Alsnog installeren wordt voor gewaarschuwd om dat niet te doen omdat je dan "al mijn gegevens worden verwijderd".
Ik ben nog niet zo ver gekomen. Ik kom tot minuut 1:40 ongeveer. Hij vind de NAS, maar niet de schijf/schijven.quote:Op woensdag 26 juni 2024 00:45 schreef r_one het volgende:
[..]
Sec genomen komt die melding niet van Synology Assistent maar van de installer.
Als je het volgende filmpje bekijkt, kun je aangeven tot waar het nog goed gaat en vanaf waar het misgaat?
Wat eerder kreeg je wel:
[..]
Filmpje vanaf 1:55
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |