Neuh, niet meer dan mijn interpretatie van o.a. het stukje:quote:Op zaterdag 2 april 2005 14:18 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Dit is dan wel weer Weaklingiaanse onzin.
"... abandon their selves", zichzelf aan het verliezen, hun basis kwijtraken, hun persoonlijkheid niet meer kunnen terugvinden in de muziek, teveel techniek en te weinig eigen gevoel erin kunnen leggen.quote:Autechre peered further into the unknown and felt they couldn't abandon their selves completely. As they say in accompanying press notes to this album, 'We can't get away from the fact that we're DJs."
Ik vind dat je wel heel vrij interpreteert. Heb je zelf wel de persinfo gelezen van de release?quote:Op zondag 3 april 2005 17:04 schreef Weakling het volgende:
"... abandon their selves", zichzelf aan het verliezen, hun basis kwijtraken, hun persoonlijkheid niet meer kunnen terugvinden in de muziek, teveel techniek en te weinig eigen gevoel erin kunnen leggen.
"... the fact that we're DJ's", met beide benen weer op de grond komen en er weer voor gaan zorgen dat de beentjes van de vloer kunnen.
Alweer zo'n staaltje vrije intepretatie,quote:Maar ik snap het wel hoor Z, je begint bang te worden dat de albums waardoor jij je zo aangetrokken voelt tot Autechre nu door de heren zelf als een tijdelijke "moeilijke fase" van hun muziekcarriere wordt gezien die ze nu voorgoed willen achterlaten. Tsja, dan stort je wereld wel even in he. Moet ik alvast een afspraakje bij het riagg gaan maken voor je?![]()
Ik schiet niet uit mijn pantoffel, ik weiger er alleen een klucht van te maken.quote:Op zondag 3 april 2005 17:44 schreef Weakling het volgende:
D'r is wederom niet veel voor nodig om Z uit zijn pantoffel te laten schieten
Hoe ik daarbij kom is gewoon een intuitief gevoel dat ik heb op basis van je postings,quote:Ben het overigens helemaal met je eens dat er voor iedereen genoeg te ontginnen valt op Confield en Draft 7:30. Wellicht heb jij andere paden bewandelt als ik en bent daardoor op de mooie plekjes in het landschap terecht gekomen die ik door verkeerde weg bewijzering heb gemist. Hoe je echter op het idee bent gekomen dat ik die twee albums linea recta verwerp, is mij een raadsel. Ik heb diverse lange wandeltochten op diverse tijden ondernomen en ik was aan het einde van die wandelingen tot nu toe alleen maar moe en niet voldaan. Jammer, kan gebeuren, maar ik heb het wel geprobeerd tenminste.
Die intuities heb jij ook, die heeft iedereen. Soms heb je gewoon het idee dat je verschillende talen spreekt (oh oh, pas op hoor, dat lijkt straks weer teveel op Wittgenstein en dat moeten we natuurlijk niet hebben!). Bij Weakling heb ik sterk het gevoel dat zijn muziekbeleving de mijne maar deels overlapt en hij niet kan inzien dat de extra vertaalslag (ojee! ojee!) die men bij muziek zoals die van Autechre moet maken in zichzelf ook kan bevredigen. Nogmaals, een dergelijke pro-actieve houding vereist ook dat de luisteraar wat te berde brengt. En ik heb Weakling er in zijn postings nooit op kunnen betrappen dat hij ook maar enig benul heeft waar ik het over heb, ongeacht of hij het wat betreft Autechre met me eens is. Ik kan het fout hebben, sterker nog dat is heel reeel, zo'n forum geeft toch maar een gebrekkig beeld van iemand. Maar dat weten we allemaal wel. Toch, Uncle_Sam?quote:Op zondag 3 april 2005 18:27 schreef Uncle_Sam het volgende:
Pff, als de intuities opeens ten tonele verschijnen, vraag je ook wel om een klucht! En de muziek die zich toont, wat een Wittgensteiniaanse onzin!
Op een mooie dag werd er eens gezegd;quote:Op zondag 3 april 2005 19:05 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Die intuities heb jij ook, die heeft iedereen. Soms heb je gewoon het idee dat je verschillende talen spreekt (oh oh, pas op hoor, dat lijkt straks weer teveel op Wittgenstein en dat moeten we natuurlijk niet hebben!). Bij Weakling heb ik sterk het gevoel dat zijn muziekbeleving de mijne maar deels overlapt en hij niet kan inzien dat de extra vertaalslag (ojee! ojee!) die men bij muziek zoals die van Autechre moet maken in zichzelf ook kan bevredigen. Nogmaals, een dergelijke pro-actieve houding vereist ook dat de luisteraar wat te berde brengt. En ik heb Weakling er in zijn postings nooit op kunnen betrappen dat hij ook maar enig benul heeft waar ik het over heb, ongeacht of hij het wat betreft Autechre met me eens is. Ik kan het fout hebben, sterker nog dat is heel reeel, zo'n forum geeft toch maar een gebrekkig beeld van iemand. Maar dat weten we allemaal wel. Toch, Uncle_Sam?
Het is een genot om terechtgewezen te worden met mijn eigen woorden,quote:Op zondag 3 april 2005 20:31 schreef Uncle_Sam het volgende:
Op een mooie dag werd er eens gezegd;
"Goed, ik kan merken dat in ieder geval elke vorm, van beeldspraak tot ironie, aan je verspilt is. Lighten up."
Het gaat niet zozeer om het vinden van zogenaamde puzzelstukjes om een compleet beeld te krijgen van een 'bevredigende Autechre-reis', dat is veelste kwantitatief gedacht. Voor mij geldt dat als ik zelf wat te berde breng, dat wil zeggen, als ik zelf 'lijntjes' trek tussen de 'aanknopingspunten' die mij worden geboden (mijn gebrekkige beeldspraak moet je maar voor lief nemen), dan ervaar ik iets extra's, iets wat fundamenteel anders is dan de 'face-value' die je ervaart als je deze vertaalslag niet maakt. Ik weet verder ook niet hoe ik het anders duidelijk moet maken.quote:Ik beaam wel wat je zegt, maar nog blijven er een aantal vragen over. Wat houdt precies die vertaalslag in? Moet de vertaalslag uberhaupt wel gemaakt worden wil je een goed beeld (daar heb je Ludwig weer) kunnen krijgen van een bevredigende Autechrereis?
Je zou het een zekere vorm van arrogantie kunnen noemen (over die 'denigrerende toon' ben ik het niet eens, het is gewoon hoe het op mij overkomt). Maar de andere uiterste consequentie is om de communicatie volledig tot stilstand te laten komen in een letterlijke 'nietszeggendheid'. Het feit alleen al dat ik mijn gedachten hierover kenbaar maak geeft al aan dat ik het belangrijk vind om aanknopingspunten te bieden waartussen jullie lijntjes kunnen trekken. Er moet door jullie (en door mezelf!) een vertaalslag gemaakt worden, ik kan de lijntjes niet uitdrukken. En dat is niet denigrerend of docerend bedoeld, het is enkel een poging van mij om iets te communiceren wat nou eenmaal moeilijk communiceerbaar is. Als ik er voor kies om te spreken en zeg dat ik Weakling nooit een poging heb zien doen om zijn ervaring te articuleren, dan ben ik inderdaad uit de hoogte bezig, maar het lijkt me een beter alternatief dan te zwijgen. Hoewel ik er goed aan doe om er nu even het zwijgen toe te doen,quote:Spreekt er niet een zekere vorm van arrogantie uit wanneer jij stelt 'Weakling's muziekbeleving overlapt die van mij maar deels' en vervolgens doorgaat op denigrerende toon? En is het sowieso mogelijk om door te hebben waar jij - of een ander willekeurig iemand - het over hebt, als we het gaan hebben over muziekbeleving?
quote:Tot slot, over belevingen gesproken, de vervreemde stemmen in Sublimit die rond de 10:45 naar voren komen, bezorgden mij doodsangsten toen ik 's nachts ogenschijnlijk tevreden naar de maan tuurde..
De frustratie is er, maar niet over het feit dat er mensen zijn die anders over muziek denken. Het is dat zij het op een manier ervaren waarvan ik het idee heb dat je er niet het maximale uithaalt, zeker als het muziek betreft die bij uitstek geschikt is voor dat 'beetje extra'. Laat ik nog eens duidelijk maken dat natuurlijk niet alle muziek hetzelfde is en mijn beleving ervan dus ook niet. Ik kan ook genieten van het oude werk van Autechre hoor, vast op dezelfde wijze zoals jij.quote:Op zondag 3 april 2005 22:37 schreef Weakling het volgende:
Jammer dat je een goede schrijver, maar een slechte lezer bent Zodiakk, anders had je nooit geschreven dat ik niet begrijp waar jij het over hebt. Ik denk dat ik heel goed begrijp hoe jij meent muziek en die van Autechre in het bijzonder te moeten beleven, alleen is dat niet helemaal, of misschien wel helemaal niet, mijn manier.
Het lijkt er in mijn ogen eerder op dat je dit soort dingen zegt uit frustratie dat er ook nog mensen bestaan die niet precies hetzelfde over muziek denken en 'm op een andere manier beleven. Als je dan toch iemand van een beperkte visie wil beschuldigen zou je eerst eens naar jezelf kunnen kijken.
Ja, maar je hebt in voorgaande posts ook niet laten blijken dat je het wel begrepen hebt en er zo dus een oordeel over kan vormen. Ook nu doe je dat niet. Als jij een ervaring hebt met Autechre die mij vreemd is dan hoor ik dat graag, maar tot zover herken ik juist heel veel in je ervaringen.quote:Overigens vind ik veel, heel veel, van Autechre wel erg goed. Ik zit alleen binnen het Autechre spectrum net even in de andere hoek als jij. Het is jammer dat er vaak in je verweer een toon naar voren komt alsof iedereen die anders denkt over Autechre het niet begrepen heeft, maar met die denigrerende toon kan ik inmiddels goed overweg. Ik bijt wel van me af.
Ik zou hier graag op in willen gaan, maar ik ga nu echt wat anders doen.quote:Nou goed, nog een keer, puntsgewijs, hoe ik te werk ga als ik iets nieuws van bijvoorbeeld Autechre te horen krijg:
[...]
Ik luister een plaat altijd op verschillende manieren: terwijl ik ergens mee bezig ben, aandachtig luisterend of vanuit mijn bed voor het slapen gaan. Ook op verschillende tijdstippen, want sommige platen werken goed overdag en andere weer goed als de nacht valt. Ik hou zelfs rekening met mijn gemoedstoestand en luister een plaat altijd nog een keer als ik in een andere stemming ben. Okay, je zou kunnen beweren dat een mens nooit in exact dezelfde stemming is, maar je begrijpt wel wat ik bedoel neem ik aan.
Mijn eerste gedachte over de kwaliteit van een plaat wordt bepaalt door het primaire gevoel bij de eerste luisterbeurten. Ik investeer dan nog niet in de diepere lagen. Maar let wel, dit is dus mijn eerste gevoel bij een plaat en nog niet mijn definitieve oordeel erover.
Bij iedere volgende luisterbeurt probeer ik steeds een laagje weg te pellen en te kijken of ik toch nog een verborgen schoonheid in nummers vind, die ik bij de eerste wat oppervlakkigere luisterbeurten niet direct te pakken wist te krijgen. Nummers die ik direct al mooi vond, probeer ik niet stuk te luisteren door er te ijverig over te gaan nadenken.
Ik maak dus ook een vertaalslag, maar ik vind niet dat die gemaakt MOET worden. Als een nummer je meteen de eerste keer al grijpt is het ook goed. Wanneer ik een nummer niet direct goed vind, schuif ik die nooit zondermeer aan de kant. Ik probeer vanuit allerlei gezichtpunten een eigen idee rondom een muziekstuk te vormen en neem daar zeker tijd en moeite voor.
Wat ik maar met dit veel te lange verhaal wil zeggen: ik doe al die dingen bij het beluisteren van muziek waarvan jij mij min of meer beschuldigt dat ik die niet doe, alleen kom ik weleens tot andere eindconclusies. Jammer dat je dat niet wil of kan inzien. Maar goed, dat is dan weer mijn interpretatie
Dat zal vast Wittgenstein geweest zijn, alleen ging hij niet ver genoeg in die gedachte en had hij beter kunnen zeggen dat taal het denken constitueert.quote:Op zondag 3 april 2005 22:55 schreef Weakling het volgende:
Wie zei ook alweer "de taal is de waarneembare vorm van denken"?Dan moge toch wel duidelijk zijn dat het denken vele malen complexer is dan wat via de taal uit te drukken is. Zeker als het over zoiets subjectiefs gaat als de manier waarop een kunstvorm beleeft wordt.
Ik geloof absoluut dat ik er het maximale uithaal wat mogelijk is, maar dat betekent nog niet automatisch dat ik daardoor altijd eenzelfde ervaring beleef als jij. Het is toch niet onvoorstelbaar dat een stuk muziek ondanks herhaaldelijke pogingen bij mij niet wil pakken, terwijl het jou wel pakt? Dat heeft werkelijk niets met "het maximale er uit halen" te maken.quote:Op zondag 3 april 2005 22:51 schreef zodiakk het volgende:
De frustratie is er, maar niet over het feit dat er mensen zijn die anders over muziek denken. Het is dat zij het op een manier ervaren waarvan ik het idee heb dat je er niet het maximale uithaalt, zeker als het muziek betreft die bij uitstek geschikt is voor dat 'beetje extra'. Laat ik nog eens duidelijk maken dat natuurlijk niet alle muziek hetzelfde is en mijn beleving ervan dus ook niet. Ik kan ook genieten van het oude werk van Autechre hoor, vast op dezelfde wijze zoals jij.
Correctie: jij hebt niet begrepen dat ik het volgens mij wel degelijk begrepen hebt. Het is puur jouw interpretatie van wat ik tot nu toe geschreven heb waardoor je tot die conclusie komt. Het is totaal geen objectieve observatie, wat je nu wel zo doet voorkomen.quote:Ja, maar je hebt in voorgaande posts ook niet laten blijken dat je het wel begrepen hebt en er zo dus een oordeel over kan vormen. Ook nu doe je dat niet. Als jij een ervaring hebt met Autechre die mij vreemd is dan hoor ik dat graag, maar tot zover herken ik juist heel veel in je ervaringen.
LOL, nou begin je jezelf wel heel erg goed te vinden he. Over uit de hoogte doen gesproken ... pffquote:Op zondag 3 april 2005 23:05 schreef zodiakk het volgende:
Dat zal vast Wittgenstein geweest zijn, alleen ging hij niet ver genoeg in die gedachte en had hij beter kunnen zeggen dat taal het denken constitueert.
En nee, ik weet niet wat je bedoelt, wat nog maar eens duidelijk maakt dat het voor ons weinig zin heeft om hier verder over te praten. Misschien dat anderen dit topic lezen en zich wel herkennen in wat ik heb willen zeggen.
Het is geen onvermogen of iets dergelijks van jouw kant hoor. Vat het alsjeblieft niet zo op.quote:Op zondag 3 april 2005 23:11 schreef Weakling het volgende:
LOL, nou begin je jezelf wel heel erg goed te vinden he. Over uit de hoogte doen gesproken ... pff
Als jij het idee hebt dat je er echt alles aan hebt gedaan dan is dat de enige conclusie die je kan maken.quote:Op zondag 3 april 2005 23:11 schreef Weakling het volgende:
Nou dan doe ik mee. Mijn conclusie: ik begrijp jou wel, maar jij begrijpt mij niet. Jammer, erg jammer.
OK, laten we het dan houden op een gezamenlijk onvermogen om elkaar te begrijpen ... ahhh, hebben we toch iets overeenkomstigquote:Op zondag 3 april 2005 23:18 schreef zodiakk het volgende:
Het is geen onvermogen of iets dergelijks van jouw kant hoor. Vat het alsjeblieft niet zo op.
P.S. het is 8 p.m GMT, da's 9 p.m. hiero volgens mij ...quote:Autechre will be streaming a live radio show from the Ae HQ
this Sunday (10th April) from 8pm until late.
You will be able to listen from http://autechre.ws
There may also be intermittent test transmissions before, so
keep checking...
Oh, oh wat is die Drew Daniel toch big fucking buddies met Sean Booth. Voor de rest zijn delen van het interview wel interessant.quote:Op dinsdag 12 april 2005 19:37 schreef Weakling het volgende:
Interview met Autechre:
http://www.pitchforkmedia.com/interviews/a/autechre-05/
Haha, ik heb hetzelfde probleem, maar aangezien ik de dag erna gewoon vroeg op moet heb ik besloten niet naar het optreden te gaan. Ik ga ze wel bekijken op 5 days off. Troost je met de gedachte dat je vast niet de enige zult zijn op dat station.quote:Op maandag 18 april 2005 17:44 schreef LostFormat het volgende:
Asociale vraag:
Gaat er iemand met de auto terug van de effenaar richting R'dam met een plek over? Weinig zin om m'n nacht op 't station door te moeten brengen...
Iemand op een ander forum heeft gemaild met patrick@effenaar: "We hebben nog ongeveer 15 kaarten aan onze dagkassa, deze zijn overigens niet te reserveren. Wie 't eerst komt, wie 't eerst maalt. Succes!"quote:Op maandag 18 april 2005 16:47 schreef Weakling het volgende:
Uitverkocht? De Effenaar site zegt er (nog) niks over.
ik ook, waarschijnlijkquote:Op maandag 18 april 2005 18:56 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Haha, ik heb hetzelfde probleem, maar aangezien ik de dag erna gewoon vroeg op moet heb ik besloten niet naar het optreden te gaan. Ik ga ze wel bekijken op 5 days off. Troost je met de gedachte dat je vast niet de enige zult zijn op dat station.
Ja, want over mij zal ie het zeker niet doenquote:
Had 't iig veel kleiner geschat. Vond het wel erg druk en warm. Goed geluid, dat viel me ook erg mee. En autechre was echt heel vet. Duister, vrij hard. Ik had het wat meer opbouwend verwacht en wat complexer maar het was zeer tof. Goed dansbaar ook.quote:Op donderdag 21 april 2005 11:06 schreef zodiakk het volgende:
Hoe was het? Het zaaltje leek me wel heel klein.
quote:Op donderdag 21 april 2005 11:17 schreef JanDenSmeerpoets het volgende:
Het was nogal vet, ik stond flink te trippen op die muziek. Op de een of andere manier vond ik t allemaal redelijk evil klinken ofzo...
Leuk,quote:Op donderdag 21 april 2005 11:35 schreef LostFormat het volgende:
Had 't iig veel kleiner geschat. Vond het wel erg druk en warm. Goed geluid, dat viel me ook erg mee. En autechre was echt heel vet. Duister, vrij hard. Ik had het wat meer opbouwend verwacht en wat complexer maar het was zeer tof. Goed dansbaar ook.
Na gisteren heb ik besloten dat ik ze zeker weer ga zien op 5DaysOff. Ik kon uiteindelijk bij een vriend blijven pitten.quote:Op donderdag 21 april 2005 12:19 schreef zodiakk het volgende:
[..]
[..]
Leuk,. Ik ga ze zeker bekijken op het 5DaysOff-festival. Hebben jullie nog op het station van Eindhoven moeten wachten?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |