abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 april 2005 @ 17:23:41 #201
27648 Weakling
available in strong mint
pi_25910506
quote:
"By the time of their last album, 2003's Draft 7.30, Autechre's Sean Booth & Rob Brown had voyaged a long, long way from their origins, into regions and arhythmical combinations unexplored by previous Techno or electronic adventurists. They sought the realms of the absolutely unprecedented. All of which made them problematic, for some. That their permutations hadn't been previously devised was not in itself any particular reason why they should be. There they hung, the works of Autechre, suspended like abstract sound sculptures, non-representative, barely imagistic, deliberately devoid of context or function. But what was the value or necessity in these pieces of apparently randomly generated pitter-patter, corrugated scrapings and synth burr, arbitrary and neutral?

It's tempting to concur with these sentiments at a cursory listen to Untilted, and a glance at titles like 'Ipacial Section'. But attend closely and tracks like opener 'LCC' reveal through their insistence and integrity their shape and warmth. 'Augmatic Disport' is especially fine, a formidable piece of sonic machinery, spitting out deceptively irregular clusters of ball bearings into the void, going nowhere but far from outstaying its welcome.

If anything, however, Autechre have pulled back the throttle on their excursions into the unknown. Some tonal passages and conventional Techno riffs here a throwback to their mid-90s work, especially on the last two tracks, 'The Trees', whose title is a pointed departure from their usual words-as-soundshape tendencies, is regular as clockwork/Kraftwerk in its underpinning, while the 15-minute-plus closer 'Sublimit' reverts to the old orthodoxy of repetition, albeit Autechre-style ('tri repetae', as their own language has it, is an especially apt phrase). For all this, there's a sense that, following Draft 7.30, Autechre peered further into the unknown and felt they couldn't abandon their selves completely. As they say in accompanying press notes to this album, 'We can't get away from the fact that we're DJs."

by David Stubbs - Wire
Dus ze vonden zelf ook dat ze een beetje te ver aan het doorschieten waren?
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  vrijdag 1 april 2005 @ 17:24:43 #202
27648 Weakling
available in strong mint
pi_25910539
Hmm
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_25930206
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 17:23 schreef Weakling het volgende:

Dus ze vonden zelf ook dat ze een beetje te ver aan het doorschieten waren?
Dit is dan wel weer Weaklingiaanse onzin.
  zondag 3 april 2005 @ 17:04:13 #205
27648 Weakling
available in strong mint
pi_25956205
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 14:18 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Dit is dan wel weer Weaklingiaanse onzin.
Neuh, niet meer dan mijn interpretatie van o.a. het stukje:
quote:
Autechre peered further into the unknown and felt they couldn't abandon their selves completely. As they say in accompanying press notes to this album, 'We can't get away from the fact that we're DJs."
"... abandon their selves", zichzelf aan het verliezen, hun basis kwijtraken, hun persoonlijkheid niet meer kunnen terugvinden in de muziek, teveel techniek en te weinig eigen gevoel erin kunnen leggen.

"... the fact that we're DJ's", met beide benen weer op de grond komen en er weer voor gaan zorgen dat de beentjes van de vloer kunnen.

Maar ik snap het wel hoor Z, je begint bang te worden dat de albums waardoor jij je zo aangetrokken voelt tot Autechre nu door de heren zelf als een tijdelijke "moeilijke fase" van hun muziekcarriere wordt gezien die ze nu voorgoed willen achterlaten. Tsja, dan stort je wereld wel even in he. Moet ik alvast een afspraakje bij het riagg gaan maken voor je?
  zondag 3 april 2005 @ 17:15:30 #206
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_25956489
-edit-

[ Bericht 91% gewijzigd door HAL9000S op 03-04-2005 17:20:31 ]
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_25957137
quote:
Op zondag 3 april 2005 17:04 schreef Weakling het volgende:

"... abandon their selves", zichzelf aan het verliezen, hun basis kwijtraken, hun persoonlijkheid niet meer kunnen terugvinden in de muziek, teveel techniek en te weinig eigen gevoel erin kunnen leggen.

"... the fact that we're DJ's", met beide benen weer op de grond komen en er weer voor gaan zorgen dat de beentjes van de vloer kunnen.
Ik vind dat je wel heel vrij interpreteert. Heb je zelf wel de persinfo gelezen van de release?
quote:
Maar ik snap het wel hoor Z, je begint bang te worden dat de albums waardoor jij je zo aangetrokken voelt tot Autechre nu door de heren zelf als een tijdelijke "moeilijke fase" van hun muziekcarriere wordt gezien die ze nu voorgoed willen achterlaten. Tsja, dan stort je wereld wel even in he. Moet ik alvast een afspraakje bij het riagg gaan maken voor je?
Alweer zo'n staaltje vrije intepretatie, . Het is irrelevant of zij het als 'moeilijke' fase zien. Ik zeg nergens dat mijn ideeen over hun muziek op één lijn leggen met hun eigen ideeen erover. En mocht ik dat wel gedaan hebben dan is het duidelijk dat zoiets speculatief is. Wat ik wel zeker weet is dat de muziek van Autechre mij uitdaagt uit tot zelf nadenken, tot verteren, tot wroeten. De muziek van Autechre is in mijn optiek door de jaren heen steeds hermetischer geworden, wat zoveel inhoudt dat de origine van de muziek zover weggestopt werd dat de luisteraar alle ruimte wordt gelaten om erin rond te wandelen en zelf dingen in te vullen. En mocht je tijdens die wandeling de heren tegenkomen dan is dat mooi, maar geen noodzakelijke voorwaarde voor luistergenot.

En sommige tracks op Confield en Draft 7:30 doen me niks, maar er valt op beide platen genoeg te ontginnen, voor iedereen. Ik weet zelf niet hoe zij er zelf over nadenken, voor zover ik weet vinden ze het onzinnig om door middel van taal uit te drukken hoe iets klinkt. Zij vinden blijkbaar dat muziek zich toont. Als Autechre met deze nieuwe plaat een andere benadering heeft, dan betekent dit alleen maar dat er voor mij minder ruimte gelaten wordt, maar dat sluit bij lange na mijn luistergenot niet uit. Dat jij bij je wandelingen door Confield of Draft 7:30 (waarvan ik betwijfel of je ze ooit ondernomen hebt) de heren niet bent tegengekomen en het daarom meteen verwerpt zegt meer over jouw muziekopvattingen, dan over de mijne.
  zondag 3 april 2005 @ 17:44:51 #208
27648 Weakling
available in strong mint
pi_25957325
D'r is wederom niet veel voor nodig om Z uit zijn pantoffel te laten schieten

Ben het overigens helemaal met je eens dat er voor iedereen genoeg te ontginnen valt op Confield en Draft 7:30. Wellicht heb jij andere paden bewandelt als ik en bent daardoor op de mooie plekjes in het landschap terecht gekomen die ik door verkeerde weg bewijzering heb gemist. Hoe je echter op het idee bent gekomen dat ik die twee albums linea recta verwerp, is mij een raadsel. Ik heb diverse lange wandeltochten op diverse tijden ondernomen en ik was aan het einde van die wandelingen tot nu toe alleen maar moe en niet voldaan. Jammer, kan gebeuren, maar ik heb het wel geprobeerd tenminste.
pi_25957591
quote:
Op zondag 3 april 2005 17:44 schreef Weakling het volgende:
D'r is wederom niet veel voor nodig om Z uit zijn pantoffel te laten schieten
Ik schiet niet uit mijn pantoffel, ik weiger er alleen een klucht van te maken.
quote:
Ben het overigens helemaal met je eens dat er voor iedereen genoeg te ontginnen valt op Confield en Draft 7:30. Wellicht heb jij andere paden bewandelt als ik en bent daardoor op de mooie plekjes in het landschap terecht gekomen die ik door verkeerde weg bewijzering heb gemist. Hoe je echter op het idee bent gekomen dat ik die twee albums linea recta verwerp, is mij een raadsel. Ik heb diverse lange wandeltochten op diverse tijden ondernomen en ik was aan het einde van die wandelingen tot nu toe alleen maar moe en niet voldaan. Jammer, kan gebeuren, maar ik heb het wel geprobeerd tenminste.
Hoe ik daarbij kom is gewoon een intuitief gevoel dat ik heb op basis van je postings, .
  zondag 3 april 2005 @ 18:06:53 #210
27648 Weakling
available in strong mint
pi_25957933
Ah ... Zodiakkiaanse onzin dus
pi_25958481
Pff, als de intuities opeens ten tonele verschijnen, vraag je ook wel om een klucht! En de muziek die zich toont, wat een Wittgensteiniaanse onzin!
Is it washable?
pi_25959564
quote:
Op zondag 3 april 2005 18:27 schreef Uncle_Sam het volgende:
Pff, als de intuities opeens ten tonele verschijnen, vraag je ook wel om een klucht! En de muziek die zich toont, wat een Wittgensteiniaanse onzin!
Die intuities heb jij ook, die heeft iedereen. Soms heb je gewoon het idee dat je verschillende talen spreekt (oh oh, pas op hoor, dat lijkt straks weer teveel op Wittgenstein en dat moeten we natuurlijk niet hebben!). Bij Weakling heb ik sterk het gevoel dat zijn muziekbeleving de mijne maar deels overlapt en hij niet kan inzien dat de extra vertaalslag (ojee! ojee!) die men bij muziek zoals die van Autechre moet maken in zichzelf ook kan bevredigen. Nogmaals, een dergelijke pro-actieve houding vereist ook dat de luisteraar wat te berde brengt. En ik heb Weakling er in zijn postings nooit op kunnen betrappen dat hij ook maar enig benul heeft waar ik het over heb, ongeacht of hij het wat betreft Autechre met me eens is. Ik kan het fout hebben, sterker nog dat is heel reeel, zo'n forum geeft toch maar een gebrekkig beeld van iemand. Maar dat weten we allemaal wel. Toch, Uncle_Sam?
pi_25961547
quote:
Op zondag 3 april 2005 19:05 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Die intuities heb jij ook, die heeft iedereen. Soms heb je gewoon het idee dat je verschillende talen spreekt (oh oh, pas op hoor, dat lijkt straks weer teveel op Wittgenstein en dat moeten we natuurlijk niet hebben!). Bij Weakling heb ik sterk het gevoel dat zijn muziekbeleving de mijne maar deels overlapt en hij niet kan inzien dat de extra vertaalslag (ojee! ojee!) die men bij muziek zoals die van Autechre moet maken in zichzelf ook kan bevredigen. Nogmaals, een dergelijke pro-actieve houding vereist ook dat de luisteraar wat te berde brengt. En ik heb Weakling er in zijn postings nooit op kunnen betrappen dat hij ook maar enig benul heeft waar ik het over heb, ongeacht of hij het wat betreft Autechre met me eens is. Ik kan het fout hebben, sterker nog dat is heel reeel, zo'n forum geeft toch maar een gebrekkig beeld van iemand. Maar dat weten we allemaal wel. Toch, Uncle_Sam?
Op een mooie dag werd er eens gezegd;

"Goed, ik kan merken dat in ieder geval elke vorm, van beeldspraak tot ironie, aan je verspilt is. Lighten up."

.

-

Ik beaam wel wat je zegt, maar nog blijven er een aantal vragen over. Wat houdt precies die vertaalslag in? Moet de vertaalslag uberhaupt wel gemaakt worden wil je een goed beeld (daar heb je Ludwig weer) kunnen krijgen van een bevredigende Autechrereis? Spreekt er niet een zekere vorm van arrogantie uit wanneer jij stelt 'Weakling's muziekbeleving overlapt die van mij maar deels' en vervolgens doorgaat op denigrerende toon? En is het sowieso mogelijk om door te hebben waar jij - of een ander willekeurig iemand - het over hebt, als we het gaan hebben over muziekbeleving?

Tot slot, over belevingen gesproken, de vervreemde stemmen in Sublimit die rond de 10:45 naar voren komen, bezorgden mij doodsangsten toen ik 's nachts ogenschijnlijk tevreden naar de maan tuurde. .

[ Bericht 2% gewijzigd door Uncle_Sam op 03-04-2005 20:39:19 ]
Is it washable?
  zondag 3 april 2005 @ 22:37:14 #214
27648 Weakling
available in strong mint
pi_25965089
Jammer dat je een goede schrijver, maar een slechte lezer bent Zodiakk, anders had je nooit geschreven dat ik niet begrijp waar jij het over hebt. Ik denk dat ik heel goed begrijp hoe jij meent muziek en die van Autechre in het bijzonder te moeten beleven, alleen is dat niet helemaal, of misschien wel helemaal niet, mijn manier.

Het lijkt er in mijn ogen eerder op dat je dit soort dingen zegt uit frustratie dat er ook nog mensen bestaan die niet precies hetzelfde over muziek denken en 'm op een andere manier beleven. Als je dan toch iemand van een beperkte visie wil beschuldigen zou je eerst eens naar jezelf kunnen kijken.

Overigens vind ik veel, heel veel, van Autechre wel erg goed. Ik zit alleen binnen het Autechre spectrum net even in de andere hoek als jij. Het is jammer dat er vaak in je verweer een toon naar voren komt alsof iedereen die anders denkt over Autechre het niet begrepen heeft, maar met die denigrerende toon kan ik inmiddels goed overweg. Ik bijt wel van me af.

Ach ja en ook ik kan je al die tijd al verkeerd begrepen hebben en misschien hebben we steeds vrijwel hetzelfde bedoelt en zijn we er toch in geslaagd om volledig langs elkaar heen te praten ... ehmm ... typen.

Nou goed, nog een keer, puntsgewijs, hoe ik te werk ga als ik iets nieuws van bijvoorbeeld Autechre te horen krijg:

Ik luister altijd via mijn stereo installatie, want vage MP3-tjes via bagger PC speakertjes vind ik niks. Da's alleen maar leuk om een heeeel globale indruk te krijgen, maar ik heb altijd liever de originele CD uiteindelijk.

Ik luister een plaat altijd op verschillende manieren: terwijl ik ergens mee bezig ben, aandachtig luisterend of vanuit mijn bed voor het slapen gaan. Ook op verschillende tijdstippen, want sommige platen werken goed overdag en andere weer goed als de nacht valt. Ik hou zelfs rekening met mijn gemoedstoestand en luister een plaat altijd nog een keer als ik in een andere stemming ben. Okay, je zou kunnen beweren dat een mens nooit in exact dezelfde stemming is, maar je begrijpt wel wat ik bedoel neem ik aan.

Mijn eerste gedachte over de kwaliteit van een plaat wordt bepaalt door het primaire gevoel bij de eerste luisterbeurten. Ik investeer dan nog niet in de diepere lagen. Maar let wel, dit is dus mijn eerste gevoel bij een plaat en nog niet mijn definitieve oordeel erover.

Bij iedere volgende luisterbeurt probeer ik steeds een laagje weg te pellen en te kijken of ik toch nog een verborgen schoonheid in nummers vind, die ik bij de eerste wat oppervlakkigere luisterbeurten niet direct te pakken wist te krijgen. Nummers die ik direct al mooi vond, probeer ik niet stuk te luisteren door er te ijverig over te gaan nadenken.

Ik maak dus ook een vertaalslag, maar ik vind niet dat die gemaakt MOET worden. Als een nummer je meteen de eerste keer al grijpt is het ook goed. Wanneer ik een nummer niet direct goed vind, schuif ik die nooit zondermeer aan de kant. Ik probeer vanuit allerlei gezichtpunten een eigen idee rondom een muziekstuk te vormen en neem daar zeker tijd en moeite voor.

Wat ik maar met dit veel te lange verhaal wil zeggen: ik doe al die dingen bij het beluisteren van muziek waarvan jij mij min of meer beschuldigt dat ik die niet doe, alleen kom ik weleens tot andere eindconclusies. Jammer dat je dat niet wil of kan inzien. Maar goed, dat is dan weer mijn interpretatie
pi_25965211
quote:
Op zondag 3 april 2005 20:31 schreef Uncle_Sam het volgende:

Op een mooie dag werd er eens gezegd;

"Goed, ik kan merken dat in ieder geval elke vorm, van beeldspraak tot ironie, aan je verspilt is. Lighten up."
Het is een genot om terechtgewezen te worden met mijn eigen woorden, .
quote:
Ik beaam wel wat je zegt, maar nog blijven er een aantal vragen over. Wat houdt precies die vertaalslag in? Moet de vertaalslag uberhaupt wel gemaakt worden wil je een goed beeld (daar heb je Ludwig weer) kunnen krijgen van een bevredigende Autechrereis?
Het gaat niet zozeer om het vinden van zogenaamde puzzelstukjes om een compleet beeld te krijgen van een 'bevredigende Autechre-reis', dat is veelste kwantitatief gedacht. Voor mij geldt dat als ik zelf wat te berde breng, dat wil zeggen, als ik zelf 'lijntjes' trek tussen de 'aanknopingspunten' die mij worden geboden (mijn gebrekkige beeldspraak moet je maar voor lief nemen), dan ervaar ik iets extra's, iets wat fundamenteel anders is dan de 'face-value' die je ervaart als je deze vertaalslag niet maakt. Ik weet verder ook niet hoe ik het anders duidelijk moet maken.
quote:
Spreekt er niet een zekere vorm van arrogantie uit wanneer jij stelt 'Weakling's muziekbeleving overlapt die van mij maar deels' en vervolgens doorgaat op denigrerende toon? En is het sowieso mogelijk om door te hebben waar jij - of een ander willekeurig iemand - het over hebt, als we het gaan hebben over muziekbeleving?
Je zou het een zekere vorm van arrogantie kunnen noemen (over die 'denigrerende toon' ben ik het niet eens, het is gewoon hoe het op mij overkomt). Maar de andere uiterste consequentie is om de communicatie volledig tot stilstand te laten komen in een letterlijke 'nietszeggendheid'. Het feit alleen al dat ik mijn gedachten hierover kenbaar maak geeft al aan dat ik het belangrijk vind om aanknopingspunten te bieden waartussen jullie lijntjes kunnen trekken. Er moet door jullie (en door mezelf!) een vertaalslag gemaakt worden, ik kan de lijntjes niet uitdrukken. En dat is niet denigrerend of docerend bedoeld, het is enkel een poging van mij om iets te communiceren wat nou eenmaal moeilijk communiceerbaar is. Als ik er voor kies om te spreken en zeg dat ik Weakling nooit een poging heb zien doen om zijn ervaring te articuleren, dan ben ik inderdaad uit de hoogte bezig, maar het lijkt me een beter alternatief dan te zwijgen. Hoewel ik er goed aan doe om er nu even het zwijgen toe te doen, .
quote:
Tot slot, over belevingen gesproken, de vervreemde stemmen in Sublimit die rond de 10:45 naar voren komen, bezorgden mij doodsangsten toen ik 's nachts ogenschijnlijk tevreden naar de maan tuurde. .
.
pi_25965425
quote:
Op zondag 3 april 2005 22:37 schreef Weakling het volgende:
Jammer dat je een goede schrijver, maar een slechte lezer bent Zodiakk, anders had je nooit geschreven dat ik niet begrijp waar jij het over hebt. Ik denk dat ik heel goed begrijp hoe jij meent muziek en die van Autechre in het bijzonder te moeten beleven, alleen is dat niet helemaal, of misschien wel helemaal niet, mijn manier.

Het lijkt er in mijn ogen eerder op dat je dit soort dingen zegt uit frustratie dat er ook nog mensen bestaan die niet precies hetzelfde over muziek denken en 'm op een andere manier beleven. Als je dan toch iemand van een beperkte visie wil beschuldigen zou je eerst eens naar jezelf kunnen kijken.
De frustratie is er, maar niet over het feit dat er mensen zijn die anders over muziek denken. Het is dat zij het op een manier ervaren waarvan ik het idee heb dat je er niet het maximale uithaalt, zeker als het muziek betreft die bij uitstek geschikt is voor dat 'beetje extra'. Laat ik nog eens duidelijk maken dat natuurlijk niet alle muziek hetzelfde is en mijn beleving ervan dus ook niet. Ik kan ook genieten van het oude werk van Autechre hoor, vast op dezelfde wijze zoals jij.
quote:
Overigens vind ik veel, heel veel, van Autechre wel erg goed. Ik zit alleen binnen het Autechre spectrum net even in de andere hoek als jij. Het is jammer dat er vaak in je verweer een toon naar voren komt alsof iedereen die anders denkt over Autechre het niet begrepen heeft, maar met die denigrerende toon kan ik inmiddels goed overweg. Ik bijt wel van me af.
Ja, maar je hebt in voorgaande posts ook niet laten blijken dat je het wel begrepen hebt en er zo dus een oordeel over kan vormen. Ook nu doe je dat niet. Als jij een ervaring hebt met Autechre die mij vreemd is dan hoor ik dat graag, maar tot zover herken ik juist heel veel in je ervaringen.
quote:
Nou goed, nog een keer, puntsgewijs, hoe ik te werk ga als ik iets nieuws van bijvoorbeeld Autechre te horen krijg:
[...]

Ik luister een plaat altijd op verschillende manieren: terwijl ik ergens mee bezig ben, aandachtig luisterend of vanuit mijn bed voor het slapen gaan. Ook op verschillende tijdstippen, want sommige platen werken goed overdag en andere weer goed als de nacht valt. Ik hou zelfs rekening met mijn gemoedstoestand en luister een plaat altijd nog een keer als ik in een andere stemming ben. Okay, je zou kunnen beweren dat een mens nooit in exact dezelfde stemming is, maar je begrijpt wel wat ik bedoel neem ik aan.

Mijn eerste gedachte over de kwaliteit van een plaat wordt bepaalt door het primaire gevoel bij de eerste luisterbeurten. Ik investeer dan nog niet in de diepere lagen. Maar let wel, dit is dus mijn eerste gevoel bij een plaat en nog niet mijn definitieve oordeel erover.

Bij iedere volgende luisterbeurt probeer ik steeds een laagje weg te pellen en te kijken of ik toch nog een verborgen schoonheid in nummers vind, die ik bij de eerste wat oppervlakkigere luisterbeurten niet direct te pakken wist te krijgen. Nummers die ik direct al mooi vond, probeer ik niet stuk te luisteren door er te ijverig over te gaan nadenken.

Ik maak dus ook een vertaalslag, maar ik vind niet dat die gemaakt MOET worden. Als een nummer je meteen de eerste keer al grijpt is het ook goed. Wanneer ik een nummer niet direct goed vind, schuif ik die nooit zondermeer aan de kant. Ik probeer vanuit allerlei gezichtpunten een eigen idee rondom een muziekstuk te vormen en neem daar zeker tijd en moeite voor.

Wat ik maar met dit veel te lange verhaal wil zeggen: ik doe al die dingen bij het beluisteren van muziek waarvan jij mij min of meer beschuldigt dat ik die niet doe, alleen kom ik weleens tot andere eindconclusies. Jammer dat je dat niet wil of kan inzien. Maar goed, dat is dan weer mijn interpretatie
Ik zou hier graag op in willen gaan, maar ik ga nu echt wat anders doen.
  zondag 3 april 2005 @ 22:55:55 #217
27648 Weakling
available in strong mint
pi_25965529
Volgens mij is het onmogelijk om muziek op "face value" te beoordelen. Iedereen legt er zijn eigen laag van gevoelens, emoties en verstand overheen om een stuk muziek voor zichzelf "grijpbaar" te maken. Ik zie ook geen andere manier dan wat jij noemt "het leggen van lijntjes" bij het luisteren naar muziek. Dat mijn lijntjes een ander vertrekpunt en eindpunt kennen dan jouw lijntjes is niet meer dan logisch, we zijn verschillende personen. Ga nou niet zeggen "ik heb geen vertrek en eindpunt", want je weet best wel wat ik bedoel. Het communiceren via alleen het geschreven woord, is inderdaad moeilijk, maar naar mijn beste eer en geweten heb ik meerdere malen geprobeerd over te brengen wat ik bedoel. Jammer dat we elkaar nooit lijken te begrijpen.

Wie zei ook alweer "de taal is de waarneembare vorm van denken"? Dan moge toch wel duidelijk zijn dat het denken vele malen complexer is dan wat via de taal uit te drukken is. Zeker als het over zoiets subjectiefs gaat als de manier waarop een kunstvorm beleeft wordt.
pi_25965769
quote:
Op zondag 3 april 2005 22:55 schreef Weakling het volgende:
Wie zei ook alweer "de taal is de waarneembare vorm van denken"? Dan moge toch wel duidelijk zijn dat het denken vele malen complexer is dan wat via de taal uit te drukken is. Zeker als het over zoiets subjectiefs gaat als de manier waarop een kunstvorm beleeft wordt.
Dat zal vast Wittgenstein geweest zijn, alleen ging hij niet ver genoeg in die gedachte en had hij beter kunnen zeggen dat taal het denken constitueert.

En nee, ik weet niet wat je bedoelt, wat nog maar eens duidelijk maakt dat het voor ons weinig zin heeft om hier verder over te praten. Misschien dat anderen dit topic lezen en zich wel herkennen in wat ik heb willen zeggen.
  zondag 3 april 2005 @ 23:08:45 #219
27648 Weakling
available in strong mint
pi_25965861
quote:
Op zondag 3 april 2005 22:51 schreef zodiakk het volgende:
De frustratie is er, maar niet over het feit dat er mensen zijn die anders over muziek denken. Het is dat zij het op een manier ervaren waarvan ik het idee heb dat je er niet het maximale uithaalt, zeker als het muziek betreft die bij uitstek geschikt is voor dat 'beetje extra'. Laat ik nog eens duidelijk maken dat natuurlijk niet alle muziek hetzelfde is en mijn beleving ervan dus ook niet. Ik kan ook genieten van het oude werk van Autechre hoor, vast op dezelfde wijze zoals jij.
Ik geloof absoluut dat ik er het maximale uithaal wat mogelijk is, maar dat betekent nog niet automatisch dat ik daardoor altijd eenzelfde ervaring beleef als jij. Het is toch niet onvoorstelbaar dat een stuk muziek ondanks herhaaldelijke pogingen bij mij niet wil pakken, terwijl het jou wel pakt? Dat heeft werkelijk niets met "het maximale er uit halen" te maken.
quote:
Ja, maar je hebt in voorgaande posts ook niet laten blijken dat je het wel begrepen hebt en er zo dus een oordeel over kan vormen. Ook nu doe je dat niet. Als jij een ervaring hebt met Autechre die mij vreemd is dan hoor ik dat graag, maar tot zover herken ik juist heel veel in je ervaringen.
Correctie: jij hebt niet begrepen dat ik het volgens mij wel degelijk begrepen hebt. Het is puur jouw interpretatie van wat ik tot nu toe geschreven heb waardoor je tot die conclusie komt. Het is totaal geen objectieve observatie, wat je nu wel zo doet voorkomen.

Ik geloof ook niet dat ik ooit beweert heb dat mijn ervaringen compleet anders zijn als die van jou bij het luisteren naar Autechre. Alleen in slechts enkele gevallen is mijn ervaring anders en dat "anders" is niets meer of minder dan een bepaald deel van het oevre niet leuk vinden terwijl jij die wel leuk vindt.

Kortom: volgens mij gaat het weer helemaal nergens over en struikelen we over futiliteiten.
  zondag 3 april 2005 @ 23:11:47 #220
27648 Weakling
available in strong mint
pi_25965940
quote:
Op zondag 3 april 2005 23:05 schreef zodiakk het volgende:
Dat zal vast Wittgenstein geweest zijn, alleen ging hij niet ver genoeg in die gedachte en had hij beter kunnen zeggen dat taal het denken constitueert.

En nee, ik weet niet wat je bedoelt, wat nog maar eens duidelijk maakt dat het voor ons weinig zin heeft om hier verder over te praten. Misschien dat anderen dit topic lezen en zich wel herkennen in wat ik heb willen zeggen.
LOL, nou begin je jezelf wel heel erg goed te vinden he. Over uit de hoogte doen gesproken ... pff

Nou dan doe ik mee. Mijn conclusie: ik begrijp jou wel, maar jij begrijpt mij niet. Jammer, erg jammer.
pi_25966095
quote:
Op zondag 3 april 2005 23:11 schreef Weakling het volgende:

LOL, nou begin je jezelf wel heel erg goed te vinden he. Over uit de hoogte doen gesproken ... pff
Het is geen onvermogen of iets dergelijks van jouw kant hoor. Vat het alsjeblieft niet zo op.
quote:
Op zondag 3 april 2005 23:11 schreef Weakling het volgende:

Nou dan doe ik mee. Mijn conclusie: ik begrijp jou wel, maar jij begrijpt mij niet. Jammer, erg jammer.
Als jij het idee hebt dat je er echt alles aan hebt gedaan dan is dat de enige conclusie die je kan maken.
  zondag 3 april 2005 @ 23:24:04 #222
27648 Weakling
available in strong mint
pi_25966241
quote:
Op zondag 3 april 2005 23:18 schreef zodiakk het volgende:
Het is geen onvermogen of iets dergelijks van jouw kant hoor. Vat het alsjeblieft niet zo op.
OK, laten we het dan houden op een gezamenlijk onvermogen om elkaar te begrijpen ... ahhh, hebben we toch iets overeenkomstig
  maandag 4 april 2005 @ 00:24:15 #223
76143 Forumschorem
Het schorem van Fok!forum
pi_25967699
IDM = moeilijk gepiel.

Ali B is tenminste gewoon Lijpe Mocro Flava!
weg
  vrijdag 8 april 2005 @ 22:02:14 #224
27648 Weakling
available in strong mint
pi_26083941
Uit de Warpbot nieuwsbrief:
quote:
Autechre will be streaming a live radio show from the Ae HQ
this Sunday (10th April) from 8pm until late.

You will be able to listen from http://autechre.ws

There may also be intermittent test transmissions before, so
keep checking...
P.S. het is 8 p.m GMT, da's 9 p.m. hiero volgens mij ...
  zondag 10 april 2005 @ 21:01:40 #225
16049 BJB
cluods in the haed
pi_26131824
Up and running..

96 Kbps, mja. Meer mensen aan het luisteren?
pi_26132064
Aah, tnx voor de reminder. Zet 'm meteen aan.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  zondag 10 april 2005 @ 21:35:27 #227
16049 BJB
cluods in the haed
pi_26132802
't is erg gaaf. Eerie soundscapes à la Richard Devine, (instrumentale) hiphop, veel geneuzel met een vleugje breakcore.. die variatie bevalt mij wel
  dinsdag 12 april 2005 @ 19:37:52 #228
27648 Weakling
available in strong mint
pi_26178092
pi_26179573
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 19:37 schreef Weakling het volgende:
Interview met Autechre:
http://www.pitchforkmedia.com/interviews/a/autechre-05/
Oh, oh wat is die Drew Daniel toch big fucking buddies met Sean Booth. Voor de rest zijn delen van het interview wel interessant.
  dinsdag 12 april 2005 @ 20:54:14 #230
27648 Weakling
available in strong mint
pi_26179945
Mjah, Matmosje is wel erg ouwe jongens krentenbrood met Sean. Werd me links en rechts ook een beetje te incrowd, maar net wat je zegt, er zitten wel wat interessants tussen.
pi_26304200
Toch blijft de hypernervositeit van Lcc me tegenstaan. Ik heb een Autechre-plaat zelden zo kut horen beginnen. Gelukkig weten ze nog altijd hun platen fantastisch te eindigen. 'Sublimit' overtreft bijna 'Lentic Catachresis' van Confield. Voor de rest ben ik eigenlijk best blij met die nieuwe plaat en ik heb ook al goede verhalen gelezen over hun liveshow.
  maandag 18 april 2005 @ 13:54:28 #232
27648 Weakling
available in strong mint
pi_26321840
Tis idd een lekker plaatje geworden. Aan Lcc heb ik ook wel moeten wennen, maar kan ik nu goed pruimen. Live ben ik benieuwd wat ze zullen brengen. Een beschrijving volgens een watmm forum post van het Glasgow optreden: "it was very beat driven (lots of patterns like the drums in Lcc)".
  maandag 18 april 2005 @ 16:41:03 #233
16049 BJB
cluods in the haed
pi_26325739
Leuk dat die harde tikken in een aantal tracks terugkomen (Augmatic Disport, Sublimit), maar om er nou een album als dit mee te begínnen... nou nee. Ben het verder wel met zodiakk eens, langzaam morpht het toch in schoonheid.

Het concert is woensdag trouwens uitverkocht. Geen twijfel meer voor de twijfelaars en een hopelijk gezellige volle bak voor de mensen die wel gaan. Heb d'r zin in
  maandag 18 april 2005 @ 16:47:55 #234
27648 Weakling
available in strong mint
pi_26325929
Uitverkocht? De Effenaar site zegt er (nog) niks over. Mooi als het zo is, want niks zo erg als een half lege zaal, zelfs al is het een klein zaaltje.
pi_26327400
Asociale vraag:

Gaat er iemand met de auto terug van de effenaar richting R'dam met een plek over? Weinig zin om m'n nacht op 't station door te moeten brengen...
  maandag 18 april 2005 @ 17:54:00 #236
56758 Aschkael
Hitler bad, Aschkael good
pi_26327675
Terug met de auto richting Utrecht, maar daar heb je waarschijnlijkniet heel veel aan
= there is a light that never goes out =
pi_26329325
quote:
Op maandag 18 april 2005 17:44 schreef LostFormat het volgende:
Asociale vraag:

Gaat er iemand met de auto terug van de effenaar richting R'dam met een plek over? Weinig zin om m'n nacht op 't station door te moeten brengen...
Haha, ik heb hetzelfde probleem, maar aangezien ik de dag erna gewoon vroeg op moet heb ik besloten niet naar het optreden te gaan. Ik ga ze wel bekijken op 5 days off. Troost je met de gedachte dat je vast niet de enige zult zijn op dat station.

[ Bericht 1% gewijzigd door zodiakk op 18-04-2005 19:01:37 ]
  dinsdag 19 april 2005 @ 17:46:16 #238
16049 BJB
cluods in the haed
pi_26353118
quote:
Op maandag 18 april 2005 16:47 schreef Weakling het volgende:
Uitverkocht? De Effenaar site zegt er (nog) niks over.
Iemand op een ander forum heeft gemaild met patrick@effenaar: "We hebben nog ongeveer 15 kaarten aan onze dagkassa, deze zijn overigens niet te reserveren. Wie 't eerst komt, wie 't eerst maalt. Succes!"

Autechre treedt trouwens tussen 22.30 en 23.45 op.
  dinsdag 19 april 2005 @ 19:29:49 #239
27648 Weakling
available in strong mint
pi_26355936
Hey thanx! Ik vroeg me ook al een beetje af hoe laat ze zouden optreden, want om eerlijk te zijn boeit me de rest van de avond niet zo en kom ik puur om Autechre te zien en vooral horen.
  dinsdag 19 april 2005 @ 19:37:48 #240
79385 Jostie
Houwe zooooo!
pi_26356100
quote:
Op maandag 18 april 2005 18:56 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Haha, ik heb hetzelfde probleem, maar aangezien ik de dag erna gewoon vroeg op moet heb ik besloten niet naar het optreden te gaan. Ik ga ze wel bekijken op 5 days off. Troost je met de gedachte dat je vast niet de enige zult zijn op dat station.
ik ook, waarschijnlijk
Jostie zegt: Tijd voor een nieuw Portishead album
pi_26356972
Ik vraag me af of corc nog gaat. Ik had graag gefantaseerd wie het zou zijn in de zaal.
  dinsdag 19 april 2005 @ 23:40:14 #242
79385 Jostie
Houwe zooooo!
pi_26362563
je mag wel fantaseren wie ik ben
Jostie zegt: Tijd voor een nieuw Portishead album
  woensdag 20 april 2005 @ 00:14:15 #243
27648 Weakling
available in strong mint
pi_26363510
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 23:40 schreef Jostie het volgende:
je mag wel fantaseren wie ik ben
Ja, want over mij zal ie het zeker niet doen

Jammer dat je besloten hebt niet te gaan Z, kan het wel een beetje begrijpen ... denk ik.
  woensdag 20 april 2005 @ 00:37:05 #244
18783 JanDenSmeerpoets
You... are an ostrich
pi_26364073
bijna <3
.
pi_26382606
Ik heb vanochtend nog kaartjes gekocht voor Autechre bij de Effenaar, toen waren er nog maar een stuk of 3 over volgens de site waren ze een half uur daarna uitverkocht
pi_26398661
Hoe was het? Het zaaltje leek me wel heel klein.
  donderdag 21 april 2005 @ 11:17:12 #247
18783 JanDenSmeerpoets
You... are an ostrich
pi_26398901
Het was nogal vet, ik stond flink te trippen op die muziek. Op de een of andere manier vond ik t allemaal redelijk evil klinken ofzo...
.
pi_26399029
Ik heb de nieuwe plaat beluisterd en ik kan er he-le-maal niks mee. Misschien moet je het kneiterhard horen ofzo, maar thuis werd ik er niet warm of koud van. En dat vind ik dan wel weer grappig, ik herken wel de kwaliteit, maar kan er niets mee ...
Aldus.
pi_26399348
quote:
Op donderdag 21 april 2005 11:06 schreef zodiakk het volgende:
Hoe was het? Het zaaltje leek me wel heel klein.
Had 't iig veel kleiner geschat. Vond het wel erg druk en warm. Goed geluid, dat viel me ook erg mee. En autechre was echt heel vet. Duister, vrij hard. Ik had het wat meer opbouwend verwacht en wat complexer maar het was zeer tof. Goed dansbaar ook.
pi_26400333
quote:
Op donderdag 21 april 2005 11:17 schreef JanDenSmeerpoets het volgende:
Het was nogal vet, ik stond flink te trippen op die muziek. Op de een of andere manier vond ik t allemaal redelijk evil klinken ofzo...
quote:
Op donderdag 21 april 2005 11:35 schreef LostFormat het volgende:

Had 't iig veel kleiner geschat. Vond het wel erg druk en warm. Goed geluid, dat viel me ook erg mee. En autechre was echt heel vet. Duister, vrij hard. Ik had het wat meer opbouwend verwacht en wat complexer maar het was zeer tof. Goed dansbaar ook.
Leuk, . Ik ga ze zeker bekijken op het 5DaysOff-festival. Hebben jullie nog op het station van Eindhoven moeten wachten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')