Help me die plaat begrijpen!!
quote:Dat kan Zodiakk, de autechre guru denk ik het best;
Op vrijdag 1 augustus 2003 19:44 schreef janreeT het volgende:
HAL9000s, vertel me wat cornfield met je doet. Welke insteek heb je bij het luisteren van die plaat?
Normaal gesproken hou ik van een beetje melodie in muziek, wat bij deze plaat ver te zoeken is.Help me die plaat begrijpen!!
quote:Voor een beschrijving van de andere albums blader je 2 pagina's terug
Op donderdag 3 juli 2003 21:44 schreef zodiakk het volgende:[..]
Dan komen we bij Confield, in mijn optiek, en dat moet ik even benadrukken omdat veel mensen LP5 en ep7 extreem ontoegankelijk vonden, hun meest freaky album. Als luisteraar wordt je compleet losgeweekt van elke opvatting die je over muziek hebt en moet je je in een ogenschijnlijk onmogelijke hoek draaien om dit 'muziek' te kunnen noemen. Dit is een mathematische expose van verknipte ritmieken die op hun meest wezenlijke niveau worden gemanipuleerd.
quote:Dank!
Op vrijdag 1 augustus 2003 19:47 schreef HAL9000S het volgende:Dat kan Zodiakk, de autechre guru denk ik het best;
Voor een beschrijving van de andere albums blader je 2 pagina's terug
quote:Een plaat van autechre is over het algemeen niet te 'begrijpen' . Ik ziet het dan ook als abstracte muziek-architectuur waar iedereen iets anders in kan horen.
Op vrijdag 1 augustus 2003 19:47 schreef janreeT het volgende:[..]
Dank!
Ik zet hem zo even op
[Dit bericht is gewijzigd door HAL9000S op 01-08-2003 21:13]
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2003 19:52 schreef janreeT het volgende:
Op zich vind ik autechre iets meer, als ik het extreme mag noemen, richting orbital neigen.
![]()
Nah, laten we een keer niet zo neerbuigend doen en eerst vragen waarom ie vind dat het richting orbital neigt..
[Dit bericht is gewijzigd door Born_2B_Scorned op 01-08-2003 21:32]
quote:Mwah ... op zich klopt dat wel ja ... als je moet kiezen tussen neigen naar orbital of neigen naar BZN ...
Op zich vind ik autechre iets meer, als ik het extreme mag noemen, richting orbital neigen.
quote:Heb je de cd al geluisterd
Op zich vind ik autechre iets meer richting orbital neigen.
quote:Welcome to 1994 ;-)
Op zaterdag 22 november 2003 18:15 schreef Disorder het volgende:
Wow, ik zit hier nu naar 'slip' te luisteren en dat nummer is zo ongelooflijk mooi! Net als bij the Boards of Canada zit er een heel warm gevoel in de elektronische klanken. Echt ontzettend mooi.
(ik hoorde het ook pas in 1999 ofzo hoor)
quote:Je bent nooit te oud om mooie muziek te ontdekken
Op zaterdag 22 november 2003 18:54 schreef Born_2B_Scorned het volgende:[..]
Welcome to 1994 ;-)
(ik hoorde het ook pas in 1999 ofzo hoor)
Later zijn ze imo het spoor een beetje bijster geraakt.. Die muziek zit technisch geweldig in elkaar maar is gewoon lelijk.
quote:Oei, laat het Zodiakk maar niet horen ... maar ik ben het gedeeltelijk wel met je eens ... de Dire Straits onder de IDM-ers ... technisch perfect, maar nogal ... ach laat maar, ik heb geen zin om weer een oude discussie op te rakelen
Op zaterdag 22 november 2003 20:42 schreef Hexagon het volgende:
Autechre - amber is een zeer lekker album. Mooie melodieënLater zijn ze imo het spoor een beetje bijster geraakt.. Die muziek zit technisch geweldig in elkaar maar is gewoon lelijk.
neuronen-reparatie noem ik het
Ja, best lang geleden eigenlijk. Wat ik weet is dat Rob Brown een kind heeft gekregen. Dat lijkt me een gebeurtenis die de inspiratie voor idiosyncratische elektronica niet ten goede komt. Daarbij heb je ook dat ze 'oud' aan het worden zijn, als je dik in de dertig aan het lopen bent dan kan ik me voorstellen dat je ook voor andere dingen interesse krijgt. De hoogtijdagen van Autechre liggen nu écht achter ons. Ik luister het de laatste tijd ook wat minder. Ik denk dat 'IDM' wat dichter tegen genres als electro en techno gaat aanschurken. Dat het ook daadwerkelijk muziek wordt waar je op zou kunnen dansen. Iedereen is het digitale navelstaren wel een beetje zat, en de bijbehorende pretenties zijn sowieso al wat teruggeschroefd (luister het laatste Squarepusher-album maar). En natuurlijk verandert de luisteraar ook. Die worden ook ouder,quote:Op dinsdag 4 januari 2005 07:16 schreef corc het volgende:
Is Autechre dood/niet meer wat het geweest is? Is de IDM in 2005 definitief overleden/veranderd in iets dat niet meer bij mijn liefde aansluit? Kunnen we bij het gevoel van melancholie dat de muziek oproept, ook het gevoel dat dit soort muziek een testament uit een tijd is die voorbij is optellen (een tijd waarnaar we allemaal met smart terugverlangen)? Wat denken jullie? en zet terwijl je daarover nadenkt even lekker garbage weer op
(Ik vind dit absoluut het beste werk van Autechre, maar dat is een andere discussie. )
quote:Op donderdag 10 februari 2005 00:18 schreef Weakling het volgende:
Wat zien ik op de site van de Effenaar in Eindhoven, onder voorbehoud weliswaar: 20/04/2005 Autechre ... mjam!
HEN!quote:Op donderdag 10 februari 2005 00:21 schreef LostFormat het volgende:
[..]!
En er komt een nieuw album van 'm uit.
Kwam gister dmv een fotootje erachter dat ze inderdaad uit twee man bestaan. Mja, labtopgepiel, gewoon pal voor die gasten op de grond gaan zitten. Ik irriteer me er niet echt aan als er een paar malloten om me heen stuiteren. Maar ik vind de effenaar best een achteraf tentje voor zo'n bekende naam.quote:Op donderdag 10 februari 2005 09:42 schreef zodiakk het volgende:
[..]
HEN!
Het is natuurlijk een curiositeit, een 'optreden' van Autechre. Ik zou het in ieder wel waarderen geval als ze stoeltjes in de zaal zouden zetten. Maar ongetwijfeld zal je wel van die debielen hebben die helemaal 'los' gaan op volstrekte niet-dansbare muziek. Het zal me benieuwen. Of ze uberhaupt komen, de laatste keer was in 1999 geloof ik.
Ja ligt bijzonder dicht bij het station en kaarten via de gebruikelijke adressen zoals postkantoren, vvv, ticketservice etc. Zie ook www.effenaar.nl Tis echt geen ver weg gestopt klein pokke tentje, nou ja, supergroot is het ook weer niet, geen idee wat de capaciteit is eigenlijk.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 15:42 schreef Devlinsect het volgende:
Waar zijn de tickets verkrijgbaar? En werkt de Effenaar met lidmaatschapskaarten als Paradiso? Ligt de Effenaar een beetje in de buurt van het station? Wat is de capaciteit van de zaal?
Ik wil erheen!
nee, geen lidmaatschap. grote zaal heeft een capaciteit van 650 man (m/v)quote:Op zaterdag 12 februari 2005 12:51 schreef Devlinsect het volgende:
Bedankt! Ik lees dat de grote zaal een capaciteit heeft van 1000 man.
En een lidmaatschapskaart a la Paradiso?
Autechre valt op het eerste gehoor altijd tegen, dat maakt het juist zo goed. Ik heb zelf de kans nog niet gehad om de nieuwe tracks te beluisteren, maar dat komt nog wel. Ik vind het in ieder geval spannend.quote:Op maandag 14 februari 2005 10:40 schreef Uncle_Sam het volgende:
Autechre's Untilted is gisteren uitgelekt op Soulseek en het lijkt om een authentieke versie te gaan. Of het is een erg goede fake! Daarentegen, als het daadwerkelijk Autechre is, valt het op het eerste gehoor nogal tegen; het tempo ligt over het algemeen erg hoog (a la Cap IV), iets waar ik me nooit echt toe aangetrokken heb gevoeld, en het geluid klinkt nogal flets - het album is wsl. nog niet gemasterd, dus dat zegt vrij weinig. En het begin van de eerste track, Lcc, is in mijn optiek verschrikkelijk slecht..
(HenkMul op Soulseek.)
Mwah, "altijd" zou ik niet durven beweren, maar soms is het idd doorzetten voordat het kwartje valt (en da's in deze eurotijd behoorlijk moeilijk) ... en soms wen je er nooit aanquote:Op dinsdag 15 februari 2005 12:07 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Autechre valt op het eerste gehoor altijd tegen, dat maakt het juist zo goed. Ik heb zelf de kans nog niet gehad om de nieuwe tracks te beluisteren, maar dat komt nog wel. Ik vind het in ieder geval spannend.
Ja, maar jij durft niet zo heel veel geloof ik,quote:Op dinsdag 15 februari 2005 13:10 schreef Weakling het volgende:
[..]
Mwah, "altijd" zou ik niet durven beweren,
Nee klopt, ik noem me niet voor niets Weaklingquote:Op dinsdag 15 februari 2005 14:31 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Ja, maar jij durft niet zo heel veel geloof ik,.
Op de site van de Effenaar staat dat ze bijgestaan worden door SND en een Gescom DJ (zie www.effenaar.nl ben zelf ff te lui om de juiste naam er bij te zoeken), maar of dit een voorprogramma of after party is weet ik ook niet.quote:Op woensdag 23 februari 2005 12:33 schreef Devlinsect het volgende:
Ik heb kaarten! Staat verder weinig op. Effenaar en Autechre. Ce ca.
Al bekend wie het voorprogramma is? Liever geen voorprogramma. Moet om 23.30 de trein weer catchen.
Ehm, mag er 'gerookt' worden in de Effenaar? Lijkt me de omgeving en de avond wel voor...![]()
quote:Op woensdag 23 februari 2005 21:10 schreef LostFormat het volgende:
Gewoon staan. Lichtjes meebewegen. De wat grotere durfals nerds zullen een klein dansje wagen.
Yes, ik heb ook kaartjes. Ik geloof dat er twee dingen vooraf izjn, het zou goed kunnen dat Autechre pas om 12:00 of later aanvangt. Zorg dus voor een slaapplaats in E'hoven, of check wat de eerste trein in de vroege morgen is.quote:Ik heb kaarten! Staat verder weinig op. Effenaar en Autechre. Ce ca.
Al bekend wie het voorprogramma is? Liever geen voorprogramma. Moet om 23.30 de trein weer catche
Hulde.quote:Op zaterdag 5 maart 2005 00:18 schreef corc het volgende:
[..]
Yes, ik heb ook kaartjes. Ik geloof dat er twee dingen vooraf izjn, het zou goed kunnen dat Autechre pas om 12:00 of later aanvangt. Zorg dus voor een slaapplaats in E'hoven, of check wat de eerste trein in de vroege morgen is.
Ik zal uitwendig onbewogen schijnen, maar inwendig reizen door:
a) oneindig uitgestrekte bepoedersneeuwde bergtoppen.
b) platte, nederlandse laaglandvelden, voorzien van stekelige vector-vormen in primaire kleuren die spastisch op de beat transformeren.
c) Heuvellandschap bij het ochtendgloren, dat half verborgen ligt in een wolkendek van wattenplukken. De plukjes ontnemen af en toe het zicht als je erin komt, het licht verblind me bij het naar buitengaan.
d) Nattige, beslijmde en buitenproportioneel grote lichaamsholten. Uit de lichtdoorschijnende blauwbeaderde wanden groeien boomdikke, door snotslierten verbonden haren. De elastische draden rekken op vanwege de pulserende beweging van de wanden en haren, en synapsen schieten over en weer.
e) Een 'metropolis' achtige futuristische stad, waar tussen de zwarte, hoog oprijzende slanke bebouwing een bevolking loopt van ongecontroleerde, schokkerig bewegende levende machinerieen en helse lopende staketsels, gevoed door een spastische peristaltiek van stomende slangen uit een perpetuum mobile. De grond golft zacht.
f) een weemoedig spectakel van rode herfsttinten in een bosrijke omgeving, aangedikt door de ondergaande zon achter hemelhoge glas-in-lood ramen. Vreemde, zeppelin-achtige vissen dwarrelen als sneeuw naar beneden, om als zeepbellen uiteen te spatten.
ad d) zal ik denken aan alle gelijkgestemden aanwezigen van Fok!, waarvan ik er niet een van gezicht in de menigte zal herkennen.
Damn, als dat zo is moeten ProdigalSon en ik net zoals bij The Chemical Brothers laatst weer een koude nacht doorbrengen rondom en in station Eindhoven, wachtend op de eerstre trein naar huis, temidden van bedelende zwerversquote:Op zaterdag 5 maart 2005 00:18 schreef corc het volgende:
Yes, ik heb ook kaartjes. Ik geloof dat er twee dingen vooraf izjn, het zou goed kunnen dat Autechre pas om 12:00 of later aanvangt. Zorg dus voor een slaapplaats in E'hoven, of check wat de eerste trein in de vroege morgen is.
Hoezo 'het een en ander goed gaat' ? Wat is 'het een en ander'? En: "Regel dat!"quote:Op zaterdag 5 maart 2005 00:55 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Hulde..
Ik heb trouwens nog geen kaartjes.. Ik hoop maar dat een en ander goed gaat, anders moet ik het missen.
Omdat 'het een en ander' noodzakelijk is voor mijn eventuele aanwezigheid daar,quote:Op zondag 6 maart 2005 23:44 schreef corc het volgende:
Hoezo 'het een en ander goed gaat' ?
Het een en ander rond 'het een en ander' betreft zaken waarvan ik niet geneigd ben om ze publiekelijk op dit forum te verduidelijken. Je zult het moeten doen met 'het een en ander'.quote:Wat is 'het een en ander'?
Daar ben ik mee bezig.quote:En: "Regel dat!"
Opmerkelijk dat je die zinsnede zo ineens kan plaatsen. En wat leuk dat je daar toevallig in de buurt woont! Overigens heb ik vernomen dat Eggers een hoop centen had en daarom dus lekker kon lanterfanteren in het park. Wil je me beloven dat je daar uit mijn naam een keer gaat frisbeeen? En wat idioot dat je voor AE terugkomt! Ben jij net zoals Eggers ook rijk, dat je dat zomaar kan doen? Ik ben trouwens nooit in Amerika geweest en het ziet er niet naar uit dat dat in de nabije toekomst gaat gebeuren. "San Francisco is een mooie stad, maar net iets te ver weg."quote:offtopic
Goeie signature trouwens, van Dave Eggers. Ik woon nu zelf toevallig in Berkeley, dus je begrijpt dat ik af en toe met 'A Heartbreaking work' in de hand langs plaatsen in het boek ga, inclusief het bewuste Marina park. Ik woon slechts 2 blocks van zijn Peralta onderkomen, en 5 van zijn Scandinavische sublet. "Yes Toph, Jesus died for your christmas-fun". Ik kom terug om AE te zien.
Je postmoderne omnivore zucht is niet onopgemerkt gebleven, alleen vrees ik nu dat ik alles moet veranderen, omdat ik anders in een permanente staat van ironie op dit forum moet vertoeven (iets wat eigenlijk toch al het geval was, maar nu nog eens extra duidelijk wordt). Ik mis alleen nog een vernietigende verklaring van herkomst voor mijn ondertitel 'transmodernist'.quote:Offtopic
Goeie 'Jamie Lidell - the city'- avatar. Je ziet, er is geen media obscuur genoeg voor mijn postmoderne omnivore zucht naar 'nieuw en hype', en op de hoogte zijn.
Is je proefverlof uit de TBS kliniek er nou nog niet door? Dacht dat je dat nu onderhand al wel geregeld had ...quote:Op maandag 7 maart 2005 12:23 schreef zodiakk het volgende:
Het een en ander rond 'het een en ander' betreft zaken waarvan ik niet geneigd ben om ze publiekelijk op dit forum te verduidelijken. Je zult het moeten doen met 'het een en ander'.
Haha! Ik weet eigenlijk alleen het adres van het ouderlijk huis van mijn ex, maar om dáár nou aan te kakken, dát is pas de goden verzoeken! Bovendien heb ik er weinig aan, omdat het niet in de buurt van Eindhoven ligt.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 01:23 schreef corc het volgende:
Poeh zodiakk, bij je ex blijven pitten is wel de goden verzoeken hoor. En als het je toch lukt om dat te regelen, zou ik 'het ander' dat 'extra' is maar laten, als je niet in de problemen wilt komen.
We moeten niet speculeren over AE-nummers zoals bijvoorbeeld op het xltronic-messageboard wel gebeurt. Als je echt wil lachen (of huilen) dan ga je daar eens kijken. Het is een ontluisterend en absurd beeld. Zelden ben ik zo'n stompzinnige verzameling AE-fans tegengekomen: allerlei wazige 'leaks'van 'Untilted' worden daar besproken en bediscussieert waarbij de ene groep bij hoog en laag beweert dat het Autechre wel moet zijn, terwijl de andere ggroep zegt dat we netjes op de release moeten wachten. De groep die bij hoog en laag beweert dat het Autechre wel is, ondersteunen dit door triomfantelijk te melden dat ze het keihard in de auto aan hadden staan en dat toen ineens het kwartje viel, of ze zeggen 'Ja, toen ik zus-en-zo hoorde, toen dacht ik 'this is the world of Autechre', of ze pochen met de mededeling 'I have the promo!' of, en dit is echt het aller- allerergst: 'I've been waiting for an Autechre-track like this for years!'. Als ik dat soort dingen lees dan krimp ik ineen van schaamte. Ik ben dan weliswaar ook blank, twintiger en hoogopgeleid, maar dan wel een leuk en sociaal begaafd exemplaar. Ik hoor helemaal niet bij dat groepje britse xltronic-whiteboys die hun fan-shirts onder de mottenballen vandaan halen, maar ik hoor erbij door associatie.quote:Zal er ruimte zijn voor de ambient kant, of meer voor keihard knallen? Moeten we niet speculeren over AE nummers? En over de uitspraak van sommige titels, zodat we om onze favorieten kunnen vragen? "VI Scose Poise"! ''IIVVVIVIVVIII''!!!!
"You're just saying that because I'm gay."quote:
Klonk stoer, niet? Voor AE terugkomen? Maar 'voor' was meer een tijds-aanduiding, omdat mijn stage inmiddels tegen het einde loopt en de bijbehorende visa ook. Was het maar zo'n feest. Ik heb geen frisbee, maar ik neem aan dat het park vol met verstokte eggersadepten zit, die getriggerd door een goeie quote ("is this because I'm black?") hun frisbees tevoorschijn halen.
Mijn Geekheid is zo groot dat het lijkt alsof ik uit de Ideëenwereld van Plateau ben weggelopen, op m'n platozolen wel te verstaan. Ik moet toegeven dat ik de dagen nadat de leak#1 was gereleased er ook flink op los heb gespeculeerd met wat kennissen, tot het obsessieve aan toe. Maar dat is meer te wijten aan de enorme anticipatie voor dit album en de onmogelijk te traceren authenticiteit van de leak. Wat de fanboys op xlt echter laten zien, is van een geheel andere aard - pathetische, arrogante klootzakken vind je daar, ik verbaas mezelf er idd ook weer elke keer over. Normaliter luister ik AE voor de Erlebnis, niet voor de speculatie over achterliggende beweegreden (Sean is een latente homo, vandaar Stud, en zie je het verloop van Bine? Rob moet wel een Oedipuscomplex hebben, w00t!).quote:
Ik heb het nog nooit gezien, dat xltronic messageboard, maar sneu is het wel. Een quotje:quote:
Ik denk dat autechre op het randje zit, qua hoeveel geeks het aantrekt. Het naampje 'intelligent dance music', het concept dat het meerdere luisterbeurten nodig heeft voordat ' het kwartje valt ' enzo, ik kan me voorstellen dat het geeks aantrekt. Het is heel aantrekkelijk om daarmee geassocieerd te worden, lekker getourmenteerd, en 'jullie armzalige zielen begrijpen mij niet, ik sta op een hoger niveau met mijn goed ontwikkelde, veel abstractere muzieksmaak'. (De 'pathetische, arrogante klootzakken', dank Uncle_Sam). Lekker interessant doen, en in tussen vooral de 'bass pounding against concrete wall' prijzen.quote:especially when that smartass beat comes in at like 2:20 oh my fucking god, i'd be on that fucking dance floor like a black high school cheerleader in 1991
Ik heb nooit zoveel behoefte om mijn zendingsdrang voor me te houden omdat ik er op een onbewaakt ogenblik, als de gemoedstoestand van een bepaalde kennis precies juist is, stiekem wat Boards Of Canada in kan schuiven. Het is me in ieder geval al gelukt met Four Tet, Blue States en Swayzak (yeah, check out my namedropping). Ik vind zendingsdrang goed mits je niet bij elk huisbezoek op je knieen glijdt, en om de 30 seconden een cd of plaat opzet "vind je dit wat? - N-nou... Ok dit dan?" waarbij je heel aandoenlijk aan publieke zelfbevrediging doet.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 22:51 schreef corc het volgende:
Ik beschouw mezelf ook als 'een leuk en sociaal begaafd exemplaar', maar het is maar de vraag wat mijn vrienden daarvan vinden (Ja, die corc is wel ok hoor, maar als hij weer over die irritante bliebjesmuziek zonder gitaren begint te zanikken). Ik houd in elk geval mijn zendingsdrang bewust zoveel mogelijk voor me. Ik ben dan ook zeker geen geek. Teveel vrienden met een heel andere muzieksmaak, mijn god, ik heb zelfs vrienden zonder muzieksmaak!
Ik heb nou eenmaal een register in mijn hoofd waar overal dikke flappen van dossiers uit hangen over labels en artiesten. Ik weet naast het maand en jaar van een release ook de bitrate van de mp3's die ik ervan heb. Dat is niet geeky, maar een muzikale deformatie waar ik rest van mijn leven mee moet leren leven.quote:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zo diep in het IDM wereldje zit. Ik ben bang dat ik uren besteed om een plaat tot me door te laten dringen, om er daarna achter te komen dat het 'niet zo goed als AE is'. Ik beluister ook veel indiepop en jazz en soms klassieke muziek, en qua IDM beperk ik me liever heel ecclectisch tot het nog een keer luisteren van AE (de speciale rol die AE binnen alles wat ik luister aanneemt blijkt dan weer wel uit mijn username). Dingen die echt een ander geluid (gevoel) hebben, BoC en Plaid enzo, dat vind ik wel heel de moeite waard.
quote:Op dinsdag 8 maart 2005 23:14 schreef corc het volgende:
We zijn geeks! Alleen al het gezeik over boeken in de afgelopen 5 posts, en hop! Plato erbij, en de AE-erlebnis "AE-erlebnis" noemen, alleen om het etiketje 'intelligent' in IDM te rechtvaardigen?
En dan, overigens heel erg Eggers, de kritiek op de geekheid de wind uit de zeilen nemen door onze eigen geekheid hier te bespreken en te bekritiseren.
En dan in deze post heel 'post' modern (haha!) op een metaniveau laten blijken dat je je bewust bent van het doel van deze discussie over geekheid, die onze geekheid excuseert omdat we bewust zijn van onze eigen geekheid, en dat de lezer zich bewust is van het feit dat jij je daarvan bewust bent, maar dan, omdat je natuurlijk altijd een stapje voorbent, laten zien dat jij je ook daarvan weer bewust bent?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |