abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zondag 28 juli 2019 @ 19:27:18 #101
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188176716
quote:
11s.gif Op zondag 28 juli 2019 19:19 schreef Faux. het volgende:
Ga naar de Stasi-gevangenis!
En niet langs start?

Ik kom tijd te kort :') Hoorde net elders dat het Deutsche Technikmuseum minimaal een dag is :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 28 juli 2019 @ 20:03:04 #102
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188177268
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 18:34 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Iets buiten Berlijn; maar we zijn een paar jaar terug in het voormalige concentratiekamp Sacksenhausen geweest. https://nl.wikipedia.org/wiki/Sachsenhausen_(concentratiekamp)

Erg indrukwekkend; en vrij veel van het originele kamp is blijven staan.
Het geheel is gratis toegankelijk.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Een paar jaar later zijn we naar het voormalige vliegveld Tempelhof geweest; onder andere bekend van de berlijnse luchtbrug.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ik heb het altijd een erg prettige stad gevonden; goedkoop eten, leuke mensen ^O^
Zou er graag nog eens heen gaan.

Wat hebben we verder ondernomen in Berlijn (in twee vakanties van een week)

- Bezoek aan de Kaiser Wilhelm Gedachteniskirsche
- Mausueleum en kasteel Schloss Charlottenburg
- Een rondvaart over de Spree :P
- Bezoek gebracht aan het Tränenpalast (DDR grensovergang in oost/west berlijn)
- Gratis laser show bekeken die geprojecteerd werd op de Reichstag
- Reichtstag Koepel bezocht (wel vooraf ruim voor tijd via internet aanmelden!)
- DDR museum
- Monument Gleich 17
- Siegesaule en Russisch monument in Grober tiergarten
- Stasi gevangenis
- Berlin Zoo
- Huis Wannsee Conferentie in Potsdam
- Allierten Museum (gratis)
- Berliner Dom
- East Side Gallery
- TV tower

God, ik zou er nog wel een maand heen kunnen gaan en mijzelf nog steeds niet vervelend ;) :+
Dank voor de bijdragen, zal een selectie moeten maken, ben er maar drie dagen ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_188178054
quote:
1s.gif Op zondag 28 juli 2019 19:27 schreef derLudolf het volgende:

[..]

En niet langs start?

Ik kom tijd te kort :') Hoorde net elders dat het Deutsche Technikmuseum minimaal een dag is :P
Nah, het is wel groot, maar minimaal een dag is wel wat overdreven.
  Moderator zondag 28 juli 2019 @ 20:58:11 #104
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188178367
quote:
14s.gif Op zondag 28 juli 2019 20:44 schreef Anne het volgende:

[..]

Nah, het is wel groot, maar minimaal een dag is wel wat overdreven.
Nou, als je heel brede interesse hebt in allerlei zaken dan kan je er makkelijk een dagje lopen.
Wij dachten het ook even op een regenachtige zondagmiddag ff te doen ... _O-
  zondag 28 juli 2019 @ 20:59:35 #105
246304 tdrone
vallende blokjes
pi_188178395
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 16:00 schreef derLudolf het volgende:
Wat mag ik niet missen als in in Berlin ben?
IB4 'de trein terug', heb ik al een kort lijstje gemaakt
Kunst/schilderijen/beeldhouwwerken en zulks kunnen we niet echt bekoren.
Techniek wel en geschiedenis rondom de Tweede wereldoorlog en Oost vs West. Fotografie ook

-DDR Museum
-Deutsches Technik Museum. Daar in de buurt ook nog Hackesche Höfe, grappig buurtje met redelijk oude gebouwen.
-Stasi Museum
-East Side Gallery
-Mauerpark (wel heel veel hippies lees ik hier nu boven...)

Check Point Charlie stelt niet veel voor toch? Redelijk overrated, of niet?

Kun je met de S bahn overal komen? Daarvoor kun je voor niet al te veel geld dagkaarten kopen zag ik. Is dat alleen voor de S bahn of ook voor de U-bahn/metro?
Huur een fiets, echt de maniernom Berlijn te verkennen.
Wat doe ik hier?
  Moderator zondag 28 juli 2019 @ 22:08:21 #106
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188179971
quote:
14s.gif Op zondag 28 juli 2019 20:44 schreef Anne het volgende:

[..]

Nah, het is wel groot, maar minimaal een dag is wel wat overdreven.
We gaan het zien, zorgen dat ik er op tijd ben en dan kom ik er vanzelf wel achter of ik tijd over houd ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 28 juli 2019 @ 22:57:41 #107
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_188180935
Ik ben letterlijk vandaag teruggekomen uit Berlijn dus als je nog vragen hebt, shoot :P
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_188180947
quote:
10s.gif Op zondag 28 juli 2019 22:57 schreef Faux. het volgende:
Ik ben letterlijk vandaag teruggekomen uit Berlijn dus als je nog vragen hebt, shoot :P
Heb je nog iets leuks gedaan wat hier niet al genoemd is? (restaurant, club, museum, park etc.)
  Moderator zondag 28 juli 2019 @ 23:04:09 #109
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188181062
quote:
10s.gif Op zondag 28 juli 2019 22:57 schreef Faux. het volgende:
Ik ben letterlijk vandaag teruggekomen uit Berlijn dus als je nog vragen hebt, shoot :P
Hoe was het?
Wat was het hoogtepunt/mag ik niet missen?
Zat je in een hotel of iets anders?
Zijn er genoeg bakkers in het centrum om een ontbijt te scoren? :9
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 28 juli 2019 @ 23:04:45 #110
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_188181079
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 22:58 schreef MCH het volgende:

[..]

Heb je nog iets leuks gedaan wat hier niet al genoemd is? (restaurant, club, museum, park etc.)
We zijn elke avond uitgegaan, althans, geprobeerd. Dat is wel echt een groot nadeel aan de stad imo, wij zijn een groepje van vier gasten van rond de twintig en bij elke club die een deurbeleid voerde zijn we geweigerd. Elke avond een andere 'tactiek' geprobeerd (opsplitsen, vroeg gaan, Duits praten, etc etc etc) maar elke avond werden we - net als overige jongens en mannen trouwens - niet binnengelaten. Nooit meegemaakt buiten Berlijn. Verpestte wel echt de avonden omdat we gewoon nooit wisten of we überhaupt ergens binnen zouden komen -O-

Restaurants zit ik na te denken wat we zoal gedaan hebben. Niet echt iets bijzonders. Wel drankje gedaan bij de Prater Gartner (of zo :P). Aanrader!
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_188181111
quote:
11s.gif Op zondag 28 juli 2019 23:04 schreef Faux. het volgende:

[..]

We zijn elke avond uitgegaan, althans, geprobeerd. Dat is wel echt een groot nadeel aan de stad imo, wij zijn een groepje van vier gasten van rond de twintig en bij elke club die een deurbeleid voerde zijn we geweigerd. Elke avond een andere 'tactiek' geprobeerd (opsplitsen, vroeg gaan, Duits praten, etc etc etc) maar elke avond werden we - net als overige jongens en mannen trouwens - niet binnengelaten. Nooit meegemaakt buiten Berlijn. Verpestte wel echt de avonden omdat we gewoon nooit wisten of we überhaupt ergens binnen zouden komen -O-

Restaurants zit ik na te denken wat we zoal gedaan hebben. Niet echt iets bijzonders. Wel drankje gedaan bij de Prater Gartner (of zo :P). Aanrader!
Waar ben je wel binnengekomen dan? Ik ga niet echt meer op stap maar in het verleden ook wel eens geweigerd :') Uiteindelijk maar gewoon naar dingen gegaan waar ik altijd binnenkwam ben toch niet zo van de gaysekstechno
  zondag 28 juli 2019 @ 23:08:55 #112
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_188181148
quote:
1s.gif Op zondag 28 juli 2019 23:04 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Hoe was het?
Wat was het hoogtepunt/mag ik niet missen?
Zat je in een hotel of iets anders?
Zijn er genoeg bakkers in het centrum om een ontbijt te scoren? :9
Het was tof! Het was niet helemaal wat we ervan verwacht hadden qua uitgaan (zie post hierboven), maar desondanks erg chill, zeker overdag.

Qua hoogtepunten hangt het een beetje af waarvoor je de stad wilt bezoeken. Voor de geschiedenis? Dan zijn dingen als Stasi museum/gevangenis imo interessant. Voor het bier? Biergarters! Struinen door de stad? Gewoon een Lime-step pakken en sjezen maar :P

We zaten in een Airbnb in Oost. Bewust, want Oost-Berlijn fascineert me erg en bovendien zaten we in een superleuk buurtje *O*

En ja, genoeg bakkers! Mocht je oog gevallen zijn op Benedicter of zo qua ontbijt: heel veelbelovend maar we hebben twee ochtenden geprobeerd daar te ontbijten en twee keer zat het vol ;( Dus houd daar rekening mee
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  zondag 28 juli 2019 @ 23:11:49 #113
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_188181208
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 23:06 schreef MCH het volgende:

[..]

Waar ben je wel binnengekomen dan? Ik ga niet echt meer op stap maar in het verleden ook wel eens geweigerd :') Uiteindelijk maar gewoon naar dingen gegaan waar ik altijd binnenkwam ben toch niet zo van de gaysekstechno
Club Matrix was onze veilige keuze uiteindelijk. Maarja daar zaten dus alleen maar toeristen want alle Duitsers kwamen wel overal binnen _O- dus erg 'authentiek' was het niet allemaal :')

De frustratie was wel erg hoog als we speciaal ergens naartoe ge-uberd waren en na een halfuur wachten in de rij binnen een seconde weggestuurd werden omdat we mannelijk waren en niet Duits. Progressief Berlijn op dat gebied my ass :')
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_188199821
Voor wie nog op zoek is naar een gratis parkeerplaats in Berlijn: wij hadden hem neergezet bij P+R Tempelhof. Vanaf daar ben je binnen een kwartier op de Friedrichstrasse met de U6 en het is er gratis parkeren!
pi_188202365
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 16:00 schreef derLudolf het volgende:
Wat mag ik niet missen als in in Berlin ben?
IB4 'de trein terug', heb ik al een kort lijstje gemaakt
Kunst/schilderijen/beeldhouwwerken en zulks kunnen we niet echt bekoren.
Techniek wel en geschiedenis rondom de Tweede wereldoorlog en Oost vs West. Fotografie ook

-DDR Museum
-Deutsches Technik Museum. Daar in de buurt ook nog Hackesche Höfe, grappig buurtje met redelijk oude gebouwen.
-Stasi Museum
-East Side Gallery
-Mauerpark (wel heel veel hippies lees ik hier nu boven...)

Check Point Charlie stelt niet veel voor toch? Redelijk overrated, of niet?

Kun je met de S bahn overal komen? Daarvoor kun je voor niet al te veel geld dagkaarten kopen zag ik. Is dat alleen voor de S bahn of ook voor de U-bahn/metro?
De drie musea heb ik niet bezocht, dus daar kan ik je niet mee helpen, maar verder:
East Side Gallery is tof, maar lees je ook even in over de Bernauer Strasse. Ik vind dit zelf indrukwekkender en geeft ook veel info over de 2e WO en periode daarna. Ook dichtbij Mauerpark wat inderdaad veel hippies heeft, maar ook voor mij altijd 1 van de leukste plekjes in Berlijn was. Holocaustmuseum (onder het bekende monument) vond ik ook zeer indrukwekkend, en heb je wss gezien in zo'n 2/3 uur waardoor je genoeg tijd in je dag overhoudt.

Check Point Charlie sowieso overslaan ja, tenzij je er gemakkelijk met de fiets langskomt. Fiets huren is dus ook zeker een aanrader.

Als ik mij goed herinnerer is die ov pas gewoon geldig voor alle s-bahn, u-bahn en bussen binnen dezelfde zone. Zone A is praktisch al de hele stad, alleen wanneer je naar het vliegveld gaat ga je een andere zone in als het goed is, dus dat is geen probleem.
Assassin stabs you in your back.
pi_188223021
@derLudolf

Ik woon nu een maandje in Berlijn.

Weet niet of je in Nederland naar dat soort "traditionele" musea zou gaan maar zelf hou ik van wat moderne musea, zoals je in Nederland Voorlinden hebt. Hamburger Bahnhof is de moeite waard (al is de tijdelijke expositie in de grote hal nu karig, een half jaar terug heel tof), daar kan je wel wat tijd spenderen.


Hier ga ik zelf vrijdag heen:
https://www.rbb24.de/kult(...)dischen-freuden.html


En wat je, als audiovisuele kunst met soort van lasers je interesseren, niet moet missen is Deep Web in de Tresor. De audio is gedaan door een van de makers van Ableton en de kunst door een andere guy.
pi_188223033
oh ik lees nu dat kunst je niet kan bekoren :') dan zijn bovenstaande tips meer voor anderen.

Waar jij wel heen wilt is Berlin Unterwelten, guided tour door ondergrondse bunkers.
pi_188229518
quote:
11s.gif Op zondag 28 juli 2019 23:04 schreef Faux. het volgende:

[..]

We zijn elke avond uitgegaan, althans, geprobeerd. Dat is wel echt een groot nadeel aan de stad imo, wij zijn een groepje van vier gasten van rond de twintig en bij elke club die een deurbeleid voerde zijn we geweigerd. Elke avond een andere 'tactiek' geprobeerd (opsplitsen, vroeg gaan, Duits praten, etc etc etc) maar elke avond werden we - net als overige jongens en mannen trouwens - niet binnengelaten. Nooit meegemaakt buiten Berlijn. Verpestte wel echt de avonden omdat we gewoon nooit wisten of we überhaupt ergens binnen zouden komen -O-

Restaurants zit ik na te denken wat we zoal gedaan hebben. Niet echt iets bijzonders. Wel drankje gedaan bij de Prater Gartner (of zo :P). Aanrader!
Tresor ook geprobeerd? Daar kwam ik zonder problemen binnen. Kater holzig (bestaat niet meer volgens mij) werden we geweigerd met als argument guest list only. Maar dat is alweer een paar jaar terug. Denk dat het deurbeleid steeds strenger is geworden met de toename van het toerisme.
  donderdag 1 augustus 2019 @ 00:11:24 #119
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_188229588
quote:
1s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 00:03 schreef Stefanovich het volgende:

[..]

Tresor ook geprobeerd? Daar kwam ik zonder problemen binnen. Kater holzig (bestaat niet meer volgens mij) werden we geweigerd met als argument guest list only. Maar dat is alweer een paar jaar terug. Denk dat het deurbeleid steeds strenger is geworden met de toename van het toerisme.
Nee niet geweest, juist omdat we van anderen hoorden dat het deurbeleid daar ook heel streng was :P
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_188237359
Komende week naar Berlijn!! Heb er zin in :)
pi_188321987
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 16:00 schreef derLudolf het volgende:
Wat mag ik niet missen als in in Berlin ben?
IB4 'de trein terug', heb ik al een kort lijstje gemaakt
Kunst/schilderijen/beeldhouwwerken en zulks kunnen we niet echt bekoren.
Techniek wel en geschiedenis rondom de Tweede wereldoorlog en Oost vs West.

Qua geschiedenis:
- Treptower Park
- Tränenpalast
- Bernauer Strasse
- Deutsches Historisches Museum
- Tour met uitzicht in Reichstag
- Holocaust Memorial inc museum
- Topographie des Terrors
- Joods museum
- Tempelhof (beste icm een tour)
- Gevangenis Hohenschönhausen
- Wannseevilla
- Stasimuseum (viel mij tegen)

...waarvan een groot deel nog gratis is ook :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 12:21 schreef Assassin92 het volgende:

[..]

Als ik mij goed herinnerer is die ov pas gewoon geldig voor alle s-bahn, u-bahn en bussen binnen dezelfde zone. Zone A is praktisch al de hele stad, alleen wanneer je naar het vliegveld gaat ga je een andere zone in als het goed is, dus dat is geen probleem.
Kleine aanvulling: dat is dus Region AB. C heb je idd alleen nodig als je naar Schönefeld of Potsdam moet. TXL ligt wel binnen AB.
quote:
10s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 00:11 schreef Faux. het volgende:

[..]

Nee niet geweest, juist omdat we van anderen hoorden dat het deurbeleid daar ook heel streng was :P
Tresor kom je altijd binnen of je moet wel heel dronken zijn.
  vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:41:51 #122
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_188363147
Ik ben afgelopen week voor het eerst naar Berlijn geweest. Ik heb o.a. het DDR Museum bezocht, maar het viel mij een beetje tegen. Het is wel erg commercieel naar mijn idee, klein, en behoorlijk druk.

Checkpoint Charlie is ook commercieel, maar toch vond ik de achtergrondverhalen in het museum wel heel interessant.

Het Joods Museum heb ik ook bezocht en vond ik heel indrukwekkend. Ik kreeg er af en toe de rillingen van. Het ligt ook nog eens in een vrij troosteloos gebied van Berlijn.

Al met al een bijzondere en zeer interessante stad om zeker nog eens naartoe terug te gaan.
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
  vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:46:15 #123
246304 tdrone
vallende blokjes
pi_188363213
Ik vond checkpoint charlie nu ook echt flink verbeterd ten opzichte van een paar jaar geleden. Tegenover het checkpoint is nu een informatiepunt met de geschiedenis en het verhaal.

Een hoogtepunt van mijn trip was een drankje op de rooftop bar van het parkinn op de Alexanderplatz bij zonsondergang.
Wat doe ik hier?
  zondag 11 augustus 2019 @ 16:34:43 #124
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_188392607
Ik ben vorige week voor het eerst een week naar Berlijn geweest. Ik heb zo'n beetje alle highlights wel bezocht, zoals de East Side Gallery en Checkpoint Charlie. Ik had hier gelezen dat het museum van Checkpoint Charlie erg commercieel zou zijn, maar toch vond ik er wel indrukwekkende verhalen bij voorbij komen. Het huidige Checkpoint Charlie is natuurlijk wel één grote poppenkast voor mensen die graag een foto van zichzelf daar willen hebben.

Verder heb ik ook het DDR Museum bezocht, maar dat vond ik juist wat tegenvallen. Het is vrij klein, maar door de bekendheid ook vrij druk.

Het Joods Museum heb ik ook bezocht en ook dat vond ik zeer indrukwekkend. Het greep mij soms wel bij de keel over het gedeelte over de Holocaust. Het museum ligt dan ook nog eens in een heel grauw stuk van Berlijn (ik vermoed voormalig Oost-Berlijn?)

Ik zal zeker niet alles gehad hebben, maar voor een eerste keer Berlijn is het bij elkaar toch aardig wat geweest. Als muzieknerd vond ik het ook wel grappig om even langs te lopen bij het appartement waar David Bowie en Iggy Pop samen in de jaren '70 hebben gewoond. Bowie nam in die tijd Heroes op in de Hansa Ton Studio, en ook dat heb ik nog even opgezocht.
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_188392800
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 16:34 schreef Peter88Online het volgende:
Ik ben vorige week voor het eerst een week naar Berlijn geweest. Ik heb zo'n beetje alle highlights wel bezocht, zoals de East Side Gallery en Checkpoint Charlie. Ik had hier gelezen dat het museum van Checkpoint Charlie erg commercieel zou zijn, maar toch vond ik er wel indrukwekkende verhalen bij voorbij komen. Het huidige Checkpoint Charlie is natuurlijk wel één grote poppenkast voor mensen die graag een foto van zichzelf daar willen hebben.

Verder heb ik ook het DDR Museum bezocht, maar dat vond ik juist wat tegenvallen. Het is vrij klein, maar door de bekendheid ook vrij druk.

Het Joods Museum heb ik ook bezocht en ook dat vond ik zeer indrukwekkend. Het greep mij soms wel bij de keel over het gedeelte over de Holocaust. Het museum ligt dan ook nog eens in een heel grauw stuk van Berlijn (ik vermoed voormalig Oost-Berlijn?)

Ik zal zeker niet alles gehad hebben, maar voor een eerste keer Berlijn is het bij elkaar toch aardig wat geweest. Als muzieknerd vond ik het ook wel grappig om even langs te lopen bij het appartement waar David Bowie en Iggy Pop samen in de jaren '70 hebben gewoond. Bowie nam in die tijd Heroes op in de Hansa Ton Studio, en ook dat heb ik nog even opgezocht.
Joods museum ligt in West Berlijn, vanaf volgende keer kun je alle interessante sites gaan bezoeken. Je bent er nog lang niet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')