quote:Op zondag 8 oktober 2017 17:51 schreef -J-D- het volgende:
Met beredeneren kan je al ontdekken dat deze twee grafieken geen snijpunten hebben. Vandaar dat de vergelijking geen oplossing oplevert.
2x4 + 12 heeft een grafiek die ruim boven de x-as ligt.
-10x2 s een bergparabool met een top in de oorsprong.
Deze twee grafieken snijden elkaar dus niet waardoor er ook geen oplossingen kunnen bestaan in [ afbeelding ]
Overigens is de ABC-formule wel onnodig om hier te gebruiken. Deel de vergelijking door 2 en je krijgt een vergelijking die je kunt ontbinden.
Deel de vergelijking door 2 is precies wat in het antwoordenboek is gedaan, prima voorzetje toch van JD.quote:Op zondag 8 oktober 2017 18:02 schreef _--_ het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dit is het antwoord van het antwoordenboek
Ja maar dat is toch niet wat moet?quote:Op zondag 8 oktober 2017 18:05 schreef Adrie072 het volgende:
[..]
Deel de vergelijking door 2 is precies wat in het antwoordenboek is gedaan, prima voorzetje toch van JD.
Bedenk dat √(x2) = |x| = -x voor x<0.quote:Op zondag 8 oktober 2017 16:52 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Zou je het misschien uit kunnen leggen of mij een richting in kunnen sturen?
Ik kwam dus zelf op hetzelfde antwoord uit alleen dan positief.![]()
quote:Op zondag 8 oktober 2017 17:17 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Substitueer eens u = -x en bepaal dan de limiet voor de nieuwe variable u.
Dankjewel allebei.quote:Op zondag 8 oktober 2017 18:19 schreef thabit het volgende:
[..]
Bedenk dat √(x2) = |x| = -x voor x<0.
Dit zijn twee manieren. Met mijn methode verschijnt het minteken in de teller, met die van thabit in de noemer.quote:
Cool, ik ga beide methoden proberen.quote:Op zondag 8 oktober 2017 18:23 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Dit zijn twee manieren. Met mijn methode verschijnt het minteken in de teller, met die van thabit in de noemer.
Merk op dat de limiet voor u naar +∞ gaat.quote:Op zondag 8 oktober 2017 18:24 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Cool, ik ga beide methoden proberen.
Dat zeggen we ook niet. Je kunt ook de ABC-formule toepassen. Dat lijkt wel een beetje op een mug doodschieten met een kanon.quote:
Thanks ik snap hem al. Ik ken die symbooltjes niet zo goed.quote:Op zondag 8 oktober 2017 18:39 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Dat zeggen we ook niet. Je kunt ook de ABC-formule toepassen. Dat lijkt wel een beetje op een mug doodschieten met een kanon.
Hoe moet je overigens met berekeningen bewijzen dat het niet kan? Ik heb nu als laatst p= -2 en p= -3 hoe moet ik nu verder om te laten zien dat het niet kan? Gewoon invullen?quote:Op zondag 8 oktober 2017 18:39 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Dat zeggen we ook niet. Je kunt ook de ABC-formule toepassen. Dat lijkt wel een beetje op een mug doodschieten met een kanon.
De oplossingen van je vierkantsvergelijking zijn irrationaal, en een numerieke oplossing van je vergelijking is daarom nooit exact ongeacht het aantal cijfers achter de komma. Je mag dit dan ook niet betitelen als een 'exacte' notatie. Het gebruik van ≈ is wel correct om aan te geven dat het een numerieke benadering betreft.quote:Op zondag 8 oktober 2017 19:17 schreef _--_ het volgende:
[ afbeelding ]
Is die ene laatste regel geldig als een exacte notatie? Of kan ik hem nog verder vereenvoudigen?
Hartelijk bedanktquote:Op zondag 8 oktober 2017 20:33 schreef Riparius het volgende:
[..]
De oplossingen van je vierkantsvergelijking zijn irrationaal, en een numerieke oplossing van je vergelijking is daarom nooit exact ongeacht het aantal cijfers achter de komma. Je mag dit dan ook niet betitelen als een 'exacte' notatie. Het gebruik van ≈ is wel correct om aan te geven dat het een numerieke benadering betreft.
Als je de oplossingen als een verzameling noteert zoals je kennelijk wordt geacht te doen dan moet je accolades gebruiken en geen ronde haakjes, en dan geef je uitsluitend de oplossingen, dus
Je uitwerking is verder in orde, behalve dan dat je niet −72 mag schrijven als je (−7)2 bedoelt.
Het kwadraat van een reëel getal kan nooit negatief zijn (want: plus maal plus geeft plus en min maal min geeft ook plus, en nul maal nul is nul). Als je dus een vergelijking als x² = −2 hebt dan weet je direct dat deze vergelijking geen oplossingen heeft in R.quote:Op zondag 8 oktober 2017 20:16 schreef _--_ het volgende:
[..]
Hoe moet je overigens met berekeningen bewijzen dat het niet kan? Ik heb nu als laatst p= -2 en p= -3 hoe moet ik nu verder om te laten zien dat het niet kan? Gewoon invullen?
Normaal gesproken vul ik mijn uitkomsten namelijk niet in omdat ik er van uit ga dat het antwoord klopt. Als het niet kan krijg ik meestal ook GEEN uitkomsten dus dit brengt me een beetje in de war.
Owh wat dom van mij. Ik denk dat ik nu te lang bezig ben ofzoquote:Op zondag 8 oktober 2017 20:40 schreef Riparius het volgende:
[..]
Het kwadraat van een reëel getal kan nooit negatief zijn (want: plus maal plus geeft plus en min maal min geeft ook plus, en nul maal nul is nul). Als je dus een vergelijking als x² = −2 hebt dan weet je direct dat deze vergelijking geen oplossingen heeft in R.
Dat kan in ieder geval met MathType, maar dat is (eigenlijk ...) niet gratis.quote:Op vrijdag 27 oktober 2017 19:00 schreef JAM het volgende:
Iemand een handige manier om Latex in normale tekstbestanden (.docx) te verwerken?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |