abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_170192055


danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( :r )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
avatar12.jpg Igen: Elektrische tractie ftw!
lock.gif MTL, Speelt wel eens met echte treintjes *O*


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!

  donderdag 13 april 2017 @ 15:56:51 #3
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170192388
Langere treinen wil nog niet zeggen dat er ook meer stoelen beschikbaar zijn. De trein waar ik in zit heeft 2x VIRM-VI maar slechts 1 stel is toegankelijk -O-
So we just called him Fred
  Redactie Sport donderdag 13 april 2017 @ 16:06:07 #4
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_170192562
Het zal wel van een losse ICM-III (of ICM-IV als je geluk hebt) naar 7 bakken ICM gaan. Met VIRM zit je al snel aan een extra hc vast namelijk.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 13 april 2017 @ 16:12:33 #5
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170192684
Waar is die HC dan voor nodig, behalve voor het warm houden van een 1e klas stoel of een van de stoelen in de machinistcabine's?

Ik krijg er als sardienpassagier de kriebels van dat geneuzel dat een trein niet langer kan omdat er een vent (m/v) op stoel moet zitten.
So we just called him Fred
pi_170192793
quote:
7s.gif Op donderdag 13 april 2017 10:17 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Dat hoeft niet groter te zijn dan een Raspberry Pi, een 22" beeldscherm en wat zend/ontvangst apparatuur.
Ik denk niet dat je er bent met één scherm. Maar in een VIRM-cabine is ruimte voor drie van die dingen. Er hoeven geen fysieke knoppen meer in een trein te zitten, een paar touchscreens is voldoende. De gebruikte hardware zal me verder worst wezen, als ze er een 386 achter plakken mag dat ook (worden nog steeds gemaakt), zolang het maar werkt.
Bier.
pi_170192811
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:40 schreef b2py het volgende:

[..]

Dit moest dus gewoon 5 maanden duren sinds nieuwe dienstregeling voordat ze erachter kwamen dat te druk was daar?

Vingerverfclubje daar

quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:12 schreef FredvZ het volgende:
Waar is die HC dan voor nodig, behalve voor het warm houden van een 1e klas stoel of een van de stoelen in de machinistcabine's?

Ik krijg er als sardienpassagier de kriebels van dat geneuzel dat een trein niet langer kan omdat er een vent (m/v) op stoel moet zitten.
Gelimiteerde uitgave van sudokuboekjes bij NS. Raken veel te snel op met extra HC's
  donderdag 13 april 2017 @ 16:22:26 #8
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170192847
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:19 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je er bent met één scherm. Maar in een VIRM-cabine is ruimte voor drie van die dingen. Er hoeven geen fysieke knoppen meer in een trein te zitten, een paar touchscreens is voldoende. De gebruikte hardware zal me verder worst wezen, als ze er een 386 achter plakken mag dat ook (worden nog steeds gemaakt), zolang het maar werkt.
Automobilisten kunnen het met een schermpje ter grootte van een telefoon en die moeten tijdens het maken van snelheid en afremmen nog eens keuzes maken ook.

Zo'n machinist hoeft alleen maar te zorgen dat zijn trein de juiste snelheid heeft op het juiste moment.
So we just called him Fred
pi_170192913
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:22 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Automobilisten kunnen het met een schermpje ter grootte van een telefoon en die moeten tijdens het maken van snelheid en afremmen nog eens keuzes maken ook.
Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat het onhandig is. En sowieso is het totaal onvergelijkbaar met autorijden natuurlijk, kom nou.

quote:
Zo'n machinist hoeft alleen maar te zorgen dat zijn trein de juiste snelheid heeft op het juiste moment.
Daarom moet uiteraard alles geautomatiseerd worden maar zover is het nog lang niet.
Bier.
  donderdag 13 april 2017 @ 18:10:17 #10
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170194610
quote:
11s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:28 schreef Flodder450 het volgende:
waren bezetmelders 30 jaar terug dan al een ding in de modelspoorwereld?
Zeker, Märklin was eind '70 al bezig met de ontwerpen van hun automatische treinbesturing, die in je jaren '80 op de markt is gekomen. Nog net aan het einde van de jaren '80 kwam ook Fleischmann met zijn systeem.

Menig werknemer in de spoorwegbranche heeft dan ook met treinen gespeeld die in potentie geavanceerder waren dan treinen waar ze nu mee werken. Sterker nog, van alle modelbouwhobby's zijn modeltreinen de enige waarvan het "speelgoed" geavanceerder is dan het voorbeeld, zelfs een freewarepakket als "Koploper" biedt meer automatisering dan de NS en ProRail samen kunnen organiseren.

Ik kan dan maar ook moeilijk begrijpen dat zo moeilijk is om in no-time de treinenloop te beveiligen met ERTMS en zo te automatiseren dat de machinist alleen nog maar hoeft toe te kijken dat de trein de aangeleverde opdrachten uitvoert.
In een wereld waar vliegtuigen ter grootte van flatgebouw computergestuurd rond vliegen, containerschepen ter grootte van wolkenkrabbers computergestuurd van haven naar haven gaan, zee containers geheel automatisch gelost en over de terminal vervoerd worden en auto's bijna automatisch kunnen rijden moet het toch appeltje-eitje zijn om apparaat dat altijd op twee geleiders op exact dezelfde afstand, niet zelf hoeft te sturen, dat geen rekening hoeft te worden gehouden met spontane dwarsstromen of luchtzakken, waarvan exact bekend is welke snelheid waar mogelijk is op het juiste moment met de juiste capaciteit voor te laten rijden?
So we just called him Fred
pi_170194648
Is dit een herkenbare hobby voor de machinisten onder ons: http://www.dumpert.nl/med(...)st_aan_het_werk.html
  donderdag 13 april 2017 @ 18:26:40 #12
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_170194835
quote:
7s.gif Op donderdag 13 april 2017 18:10 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Zeker, Märklin was eind '70 al bezig met de ontwerpen van hun automatische treinbesturing, die in je jaren '80 op de markt is gekomen. Nog net aan het einde van de jaren '80 kwam ook Fleischmann met zijn systeem.

Menig werknemer in de spoorwegbranche heeft dan ook met treinen gespeeld die in potentie geavanceerder waren dan treinen waar ze nu mee werken. Sterker nog, van alle modelbouwhobby's zijn modeltreinen de enige waarvan het "speelgoed" geavanceerder is dan het voorbeeld, zelfs een freewarepakket als "Koploper" biedt meer automatisering dan de NS en ProRail samen kunnen organiseren.

Ik kan dan maar ook moeilijk begrijpen dat zo moeilijk is om in no-time de treinenloop te beveiligen met ERTMS en zo te automatiseren dat de machinist alleen nog maar hoeft toe te kijken dat de trein de aangeleverde opdrachten uitvoert.
In een wereld waar vliegtuigen ter grootte van flatgebouw computergestuurd rond vliegen, containerschepen ter grootte van wolkenkrabbers computergestuurd van haven naar haven gaan, zee containers geheel automatisch gelost en over de terminal vervoerd worden en auto's bijna automatisch kunnen rijden moet het toch appeltje-eitje zijn om apparaat dat altijd op twee geleiders op exact dezelfde afstand, niet zelf hoeft te sturen, dat geen rekening hoeft te worden gehouden met spontane dwarsstromen of luchtzakken, waarvan exact bekend is welke snelheid waar mogelijk is op het juiste moment met de juiste capaciteit voor te laten rijden?
Dat marklin 30 jaar terug al een digitaal systeem had wist ik (ik zit zelf ook diep in modelspoor) maar dat ze toen ook al een automatisch systeem hadden digitaal wist ik niet, ik dacht dat dat pas veel later kwam! (jaren 90 oid) Je had natuurlijk eerst het analoge automatiseren wat een clusterfuck aan kabels gaf (nog meer dan tegenwoordig)

Maar ja, automatisering is heel goed mogelijk, maar dan moet er altijd nog een machinist op de bok zitten anders krijg je rare dingen, marklin treinen rijden immers ook gewoon door al ligt er iets op het spoor ;)
  donderdag 13 april 2017 @ 18:27:17 #13
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_170194848
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 18:12 schreef b2py het volgende:
Is dit een herkenbare hobby voor de machinisten onder ons: http://www.dumpert.nl/med(...)st_aan_het_werk.html
Verrekt Incompetente Ruk Machinist
  donderdag 13 april 2017 @ 18:42:41 #14
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170195103
quote:
3s.gif Op donderdag 13 april 2017 18:26 schreef Flodder450 het volgende:
Maar ja, automatisering is heel goed mogelijk, maar dan moet er altijd nog een machinist op de bok zitten anders krijg je rare dingen, marklin treinen rijden immers ook gewoon door al ligt er iets op het spoor ;)
Daar zijn ook allerlei technieken voor, zoals een meisje van 16 vanmiddag heeft laten zien bij RTL Live met een autootje dat altijd vooruit wil rijden, behalve als het een obstakel voor zich ziet.

En een machinist is geen garantie dat het wel goed gaat, zoals we vandaag nog hebben kunnen lezen.
So we just called him Fred
pi_170195251
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 18:12 schreef b2py het volgende:
Is dit een herkenbare hobby voor de machinisten onder ons: http://www.dumpert.nl/med(...)st_aan_het_werk.html
er sorry ik krijg geen stijfje van treinen
pi_170195712
Jezus, die verlengde treinen hebben zelfs 101 gehaald :')
pi_170197247
Vraagje! Iemand enig idee waar deze dingen voor zijn?

  Redactie Sport donderdag 13 april 2017 @ 20:08:32 #18
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_170197365
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 20:04 schreef Proz het volgende:
Vraagje! Iemand enig idee waar deze dingen voor zijn?

[ afbeelding ]
Ja, dat is om de trein bij een ontsporing toch een beetje te kunnen leiden. Je ziet het vaak op bruggen of onder viaducten.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_170197401
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 20:08 schreef dennistd het volgende:

[..]

Ja, dat is om de trein bij een ontsporing toch een beetje te kunnen leiden. Je ziet het vaak op bruggen of onder viaducten.
Aha, duidelijk. Dankjewel!
  Redactie Sport donderdag 13 april 2017 @ 20:12:00 #20
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_170197447
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 20:09 schreef Proz het volgende:

[..]

Aha, duidelijk. Dankjewel!
Hier nog wat meer functies ervan trouwens: http://www.somda.nl/forum/13879/Rails+tussen+de+rails/
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_170197568
Ontsporingsgeleiding heeft het officieel in ieder geval :)
pi_170197586
quote:
7s.gif Op donderdag 13 april 2017 18:10 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Zeker, Märklin was eind '70 al bezig met de ontwerpen van hun automatische treinbesturing, die in je jaren '80 op de markt is gekomen. Nog net aan het einde van de jaren '80 kwam ook Fleischmann met zijn systeem.
En ver daarvoor maakten hobbyelectronica-idioten er al gebruik van. Reed-contacten waren en zijn nog steeds erg populair en makkelijk bijvoorbeeld.
Bier.
  donderdag 13 april 2017 @ 20:33:43 #24
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170198081
quote:
"Ik heb echt het idee dat ik in een verkeerd toneelstuk terecht ben gekomen."
Dat heb ik nou ook elke morgen dat ik in de trein stap
So we just called him Fred
pi_170198162
quote:
Van Boxtel zegt dat de NS zich heeft gehouden aan de voorwaarden van de concessie.
Over het houden aan de voorwaarden van de concessie gesproken:
Is er eigenlijk OOIT een incident geweest, waarbij NS erin geslaagd is om treinvervangend vervoer binnen de in de concessie geëiste tijd op de in de concessie geëiste sterkte te hebben?
pi_170198252
Vast wel ergens tussen Roermond en Weert oid
  donderdag 13 april 2017 @ 20:42:10 #27
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_170198363
Een tijdje terug was er een aanrijding gebeurd op een overweg in Breda. Toen ik aankwam in Gilze-Rijen (ongeveer 45 minuten na het incident) stond er al een bus te wachten. Uiteindelijk had ik slechts +20, er waren geen achterblijvers in Gilze-Rijen.
pi_170198485
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 20:36 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Over het houden aan de voorwaarden van de concessie gesproken:
Is er eigenlijk OOIT een incident geweest, waarbij NS erin geslaagd is om treinvervangend vervoer binnen de in de concessie geëiste tijd op de in de concessie geëiste sterkte te hebben?
Hoeveel tijd hebben ze daarvoor, 120 minuten?
pi_170198867
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 20:46 schreef b2py het volgende:

[..]

Hoeveel tijd hebben ze daarvoor, 120 minuten?
quote:
Artikel 41: Vervangend vervoer bij ontregelingen
1. Opdat NS ook in verstoorde situaties de reizigers zo veel en zo goed als mogelijk vervoert, neemt NS de in het tweede tot en met vijfde lid vermelde maatregelen voor zover dit redelijkerwijs mogelijk is.
2. NS zorgt binnen 60 minuten nadat een verstoring is opgetreden voor vervangend vervoer.
3. In afwijking van het tweede lid, vangt NS tijdens de spits binnen 60 minuten nadat een verstoring is opgetreden met de inzet van vervangend busvervoer aan en zorgt dat deze na 75 minuten op de gewenste sterkte is.
4. NS werkt samen met andere vervoerders om met name op grote knooppunten afspraken te maken over omreizen per bus, tram, metro of per trein.
5. NS brengt reizigers die stranden (bijvoorbeeld door vertraging of uitval van de laatste trein) met vervangend vervoer naar hun eindbestemming in Nederland (tot de deur).
  donderdag 13 april 2017 @ 21:54:12 #30
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_170201515
Tot de deur. Niet eens de trap op?
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  Moderator donderdag 13 april 2017 @ 22:02:31 #31
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170201781
quote:
9s.gif Op donderdag 13 april 2017 21:54 schreef JDude het volgende:
Tot de deur. Niet eens de trap op?
Een trap op moeten :')
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 13 april 2017 @ 22:45:29 #32
433932 iBugged
Webdeveloper
pi_170203623
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 20:36 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Over het houden aan de voorwaarden van de concessie gesproken:
Is er eigenlijk OOIT een incident geweest, waarbij NS erin geslaagd is om treinvervangend vervoer binnen de in de concessie geëiste tijd op de in de concessie geëiste sterkte te hebben?
Over de concessie gesproken:
Heeft NS ooit een Euro overgemaakt voor het gebruik van die HSL?
pi_170204466
Ik denk wel een miljard inmiddels
pi_170205088
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 20:36 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Over het houden aan de voorwaarden van de concessie gesproken:
Is er eigenlijk OOIT een incident geweest, waarbij NS erin geslaagd is om treinvervangend vervoer binnen de in de concessie geëiste tijd op de in de concessie geëiste sterkte te hebben?
Jawel een keertje dinsdagavond om 23:45 tussen Sittard en Maastricht.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_170207499
Sorry @ Maegrim. Vandaag had ik geen enkel defect en alle treinen (geen een uitgezonderd) keurig op tijd gereden. Heb je vannacht weer niks te doen :+
pi_170207646
Och NSR is een grote puinhoop dus genoeg werkverschaffing :+
  vrijdag 14 april 2017 @ 08:50:37 #37
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_170208620
quote:
10s.gif Op donderdag 13 april 2017 22:02 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Een trap op moeten :')
In een bungalow wonen :')
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_170209969
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_170210071
Vraagje. Ik zat even te Wikipedia-en en dan kom je nog wel eens op vreemde pagina's terecht.

Er zouden enkele Pacers serie British Rail 141 verkocht zijn aan Connexxion, aannemelijk om dienst te doen op Almelo - Mariënberg. Nu is mijn vraag: zijn die stellen ooit in Nederland geweest?
  vrijdag 14 april 2017 @ 10:28:23 #40
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_170210101
Wat zouden we hier met Pacers moeten? :?
pi_170210129
Zie ook hier: http://www.nvbs.com/green(...)HASH5f34.dir/doc.pdf

Pagina 170, linksbovenaan.

en

https://www.rcts.org.uk/features/preservedcoaches/Pcsbra73.pdf

Gaat dus al om een flinke tijd geleden.

EDIT:

Ik kan mijzelf antwoord geven. Er is ooit daadwerkelijk een stel in NL geweest, maar daar is het waarschijnlijk ook bij gebleven.

https://www.flickr.com/photos/spoorstad/14772513286

[ Bericht 26% gewijzigd door Bitlord op 14-04-2017 10:45:28 ]
  vrijdag 14 april 2017 @ 10:46:10 #42
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170210345
Dat zal vast als vervanger zijn bedoeld voor de Plan X stellen.
Class 141 is volgens mij nooit in Nederland aangekomen, Connexxion ging uiteindelijk rijden met DH1 stellen:
So we just called him Fred
  vrijdag 14 april 2017 @ 11:07:26 #43
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_170210665
De VeenXXpress.
  vrijdag 14 april 2017 @ 11:08:21 #44
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_170210681
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2017 10:26 schreef Bitlord het volgende:
Vraagje. Ik zat even te Wikipedia-en en dan kom je nog wel eens op vreemde pagina's terecht.

Er zouden enkele Pacers serie British Rail 141 verkocht zijn aan Connexxion, aannemelijk om dienst te doen op Almelo - Mariënberg. Nu is mijn vraag: zijn die stellen ooit in Nederland geweest?
er heeft toch ook ooit één keer zo'n stel op Enschede - Gronau gereden? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator vrijdag 14 april 2017 @ 11:17:55 #45
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170210843
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2017 11:07 schreef Mr_Klaasje het volgende:
De VeenXXpress.
Die rijdt in Schöningsdorf
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Sport vrijdag 14 april 2017 @ 11:32:17 #46
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_170211070
quote:
5s.gif Op vrijdag 14 april 2017 11:08 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

er heeft toch ook ooit één keer zo'n stel op Enschede - Gronau gereden? :?
Dat was de BOREG ja: Bus Op Rails Enschede-Gronau. Voor zover ik zo kan vinden op 16 juni 1985
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 14 april 2017 @ 12:36:07 #47
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170212303
So we just called him Fred
pi_170212357
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2017 11:32 schreef dennistd het volgende:

[..]

Dat was de BOREG ja: Bus Op Rails Enschede-Gronau. Voor zover ik zo kan vinden op 16 juni 1985
Opa :W

:P
pi_170212450
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 april 2017 02:02 schreef MTL het volgende:
Sorry @ Maegrim. Vandaag had ik geen enkel defect en alle treinen (geen een uitgezonderd) keurig op tijd gereden.
vandaag weer een kans
pi_170212940
*O*
We gaan het weer meemaken :D

Edit: defecte trein. Niet die van mij. Ik zit nog lekker thuis :P

[ Bericht 26% gewijzigd door MTL op 14-04-2017 13:30:36 ]
  vrijdag 14 april 2017 @ 14:19:00 #51
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_170214505
quote:
Lekker rustgevend kijkvoer voor de vrijdagmiddag O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 14 april 2017 @ 17:40:37 #52
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_170218342
Waarom ligt er bij het nieuwe station Assen eigenlijk een wissel ter hoogte van het perron voor de pendel Groningen - Assen? Was deze niet beter voor het station te leggen? Je splitst nu je spoor 2 in 2a en 2b met een veel kortere nuttige lengte...
pi_170218771
Ze verwachten een bijzonder korte pendel gok ik, vond het ook maar vreemd.
  vrijdag 14 april 2017 @ 18:09:16 #54
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_170218909
Enige wat ik kan bedenken is dat de keertijd in Assen iets meer dan 30 minuten is, en met deze methode ze twee (korte) treinen tegelijkertijd kwijt kunnen.
pi_170218999
Zoiets is het volgens mij wel heb ik me laten vertellen
pi_170219037

Afbeelding voor mensen die niet weten waar het over gaat
  vrijdag 14 april 2017 @ 18:38:12 #57
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_170219564
Het plan, zoals het een paar jaar geleden werd gepresenteerd, is om die pendel met SGM-tweetjes te rijden. Dat past natuurlijk met gemak op een half perronspoor.
pi_170219630
Zou ik persoonlijk behoorlijk vreemd vinden, vrijwel hele deel Zwolle - Groningen is VIRM of ICM, Onnen is VIRM of ICM en hier en daar wat meuk terwijl SGM elders in den landen onderhoud krijgt. Oftewel, ver uit de richting. Ik zou er lekker een drietje naartoe manoeuvreren..
  vrijdag 14 april 2017 @ 18:51:57 #59
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_170219863
Tja, NS heeft zelf voorgesteld om met SGM te rijden, wat dan op termijn vervangen zou worden door SNG. Maar ja, niets is zo wispelturig als de materieelplanning bij NS.

Binnen de huidige dienstregeling zou je verwachten dat die pendel rond :05/:35 uit Groningen vertrekt, :25/:55 aankomt in Assen en daar rond :33/:03 weer vertrekt, wil je een beetje fatsoenlijke spreiding krijgen. Dan is er geen lange kering nodig.
  vrijdag 14 april 2017 @ 18:56:04 #60
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_170219958
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2017 18:38 schreef ReisT het volgende:
Het plan, zoals het een paar jaar geleden werd gepresenteerd, is om die pendel met SGM-tweetjes te rijden. Dat past natuurlijk met gemak op een half perronspoor.
Mogen er ook nog mensen mee? Meer dan zegmaar die paar die in een SGM-tweetje passen? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 14 april 2017 @ 19:05:26 #61
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_170220197
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2017 18:51 schreef ReisT het volgende:
Tja, NS heeft zelf voorgesteld om met SGM te rijden, wat dan op termijn vervangen zou worden door SNG. Maar ja, niets is zo wispelturig als de materieelplanning bij NS.

Binnen de huidige dienstregeling zou je verwachten dat die pendel rond :05/:35 uit Groningen vertrekt, :25/:55 aankomt in Assen en daar rond :33/:03 weer vertrekt, wil je een beetje fatsoenlijke spreiding krijgen. Dan is er geen lange kering nodig.
ik zou eerder .08/.38 uit Groningen verwachten, precies een kwartier na de sprinter uit Zwolle en ruim voor de IC die om .18/.48 vertrekt. Uit Assen zou het dan .02/.32 worden.

Dan heb je dat extra spoor wel nodig, in jouw geval niet.
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 14 april 2017 @ 19:06:23 #62
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_170220228
Het blijft ook een amateuristische bende bij de NS. Het hele weekend werkzaamheden bij Diemen. Blijkt het weekend tegenwoordig al op donderdagavond te beginnen. Geen enkele intercity vanaf Hilversum, alleen een beroerd aansluitende stoptrein richting Amersfoort. Gevolg +45 op mijn werk. :'). Nou ja, het zij zo.
's Avonds terug met de IC Berlijn die tot Amersfoort gaat, want die sluit op papier nog wel aan. Die gaat natuurlijk net buiten Amersfoort stilstaan, zodat je alleen de achterlichten van je aansluitende stoptrein ziet. Opnieuw +45. Soms word je er gewoon moedeloos van.

Ik dien wel weer tegen beter weten een klacht in bij de klantenservice, zodat ze daar weer wat standaardstukjes tekst terug kunnen mailen. Houden we elkaar weer lekker bezig.
pi_170220719
Oei, die verbindingen Hilversum - Amersfoort zijn wel erg genant dan..
  Redactie Sport vrijdag 14 april 2017 @ 19:37:38 #64
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_170221032
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 april 2017 19:05 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ik zou eerder .08/.38 uit Groningen verwachten, precies een kwartier na de sprinter uit Zwolle en ruim voor de IC die om .18/.48 vertrekt. Uit Assen zou het dan .02/.32 worden.

Dan heb je dat extra spoor wel nodig, in jouw geval niet.
In principe wil je mooi aansluiten op de IC's in Assen, zodat je een snelle mogelijkheid naar Europapark hebt. Dat is volgens mij tenminste het idee, om zo het Hoofdstation wat te ontlasten.

Gezien de aankomst van de IC uit Zwolle om .25/.55 en het vertrek van de IC naar Zwolle om .05/.35 wil je eigenlijk rond half aankomen en vertrekken.

Met het gesplitste spoor 2 kun je rustig om .00/.30 aankomen en vertrekken tegelijk. Wil je dat op één kopspoor afhandelen dan moet daar minstens 6 minuten tussen zitten volgens de plannormen. Vertrek .27 en aankomst .33 kan weer niet met de IC, dus dan kom je al uit bij een korte kering (aankomst .27 en vertrek .33). Zou ook kunnen, maar dan heb je weer een relatief lange overstap van 8 minuten.

Probleem is wel dat je bij aankomst op 2a eerst het hele perron af mag lopen voordat je bij de tunnel bent, dus een te korte overstap kan ook weer niet.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 14 april 2017 @ 19:43:40 #65
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_170221205
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2017 19:24 schreef b2py het volgende:
Oei, die verbindingen Hilversum - Amersfoort zijn wel erg genant dan..
Ja, 2x/uur een stoptrein. :'). Beetje jammer. Vroeger werd er bij werkzaamheden nog wel eens een pendeltrein ingezet, maar dat zit er blijkbaar ook niet meer in.
  Redactie Sport vrijdag 14 april 2017 @ 20:12:43 #66
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_170222070
En een gebrek aan perronruimte om de IC een kwartier te laten keren is het ook niet, want heel spoor 1 wordt niet gebruikt. Gewoon het verkeer van spoor 3->2 en van 2->1 en je hebt spoor 3 vrij om de IC (zo te zien conflictvrij) te keren. Wel zou ik hem dan gewoon de hele dag aan Schothorst vastknopen vanwege de Schiphol-reizigers via Utrecht.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 14 april 2017 @ 20:27:07 #67
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_170222474
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2017 20:12 schreef dennistd het volgende:
En een gebrek aan perronruimte om de IC een kwartier te laten keren is het ook niet, want heel spoor 1 wordt niet gebruikt.
Ja, spoor 1 in Hilversum blijft mooi. Eerst zijn de poortjes bij dat spoor een belangrijke reden om het reisprincipe van de ov-chipkaart om te draaien, wordt 3 maanden later in de nieuwe dienstregeling dat perron niet meer gebruikt. :').
pi_170226038
Vorige week was ik in Hongarije, voor voornamelijk andere dingen dan treinen (namelijk business, oftewel bussen). w/

Het spoorwegbedrijf van de MÁV lijkt mij een ongelooflijk incompetente organisatie. Bij zowel elk middelgroot station wordt druk gerangeerd met rijtuigen. Bij de ene trein wordt er een wagon afgehaald, bij een andere weer bijgezet. Verder zit er niemand in al die treinen, dus waarom er nu zoveel bewegingen nodig zijn? Op het station zijn op elk moment zowat meer beambten te vinden dan reizigers. Mooi om te zien, daar niet van.

Op het station van Szentes vertrekken twee schattige railbussen op weg naar avontuur dat niet gaat komen. Op het eerste plaatje ook nog een leuk oud railbusje, op het oog qua leeftijd en vorm vergelijkbaar met de Ome Ceesjes van de NS.


  vrijdag 14 april 2017 @ 23:05:17 #69
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_170227685
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2017 19:37 schreef dennistd het volgende:

[..]

In principe wil je mooi aansluiten op de IC's in Assen, zodat je een snelle mogelijkheid naar Europapark hebt. Dat is volgens mij tenminste het idee, om zo het Hoofdstation wat te ontlasten.

Gezien de aankomst van de IC uit Zwolle om .25/.55 en het vertrek van de IC naar Zwolle om .05/.35 wil je eigenlijk rond half aankomen en vertrekken.

Met het gesplitste spoor 2 kun je rustig om .00/.30 aankomen en vertrekken tegelijk. Wil je dat op één kopspoor afhandelen dan moet daar minstens 6 minuten tussen zitten volgens de plannormen. Vertrek .27 en aankomst .33 kan weer niet met de IC, dus dan kom je al uit bij een korte kering (aankomst .27 en vertrek .33). Zou ook kunnen, maar dan heb je weer een relatief lange overstap van 8 minuten.

Probleem is wel dat je bij aankomst op 2a eerst het hele perron af mag lopen voordat je bij de tunnel bent, dus een te korte overstap kan ook weer niet.
Reken er maar op dat het wel aansluiten op de IC is maar dan wel zo goedkoop mogelijk: Kort keren dus. Daarmee is het eerder genoemde plannetje zo slecht nog niet.
pi_170227811
In 12 uur minus 6 minuten van Linz Hab'fffff naar Zwolle gecruised. Geen vertragingen, niets. Drie keer overstappen.
Bier.
  zaterdag 15 april 2017 @ 01:04:12 #71
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_170230454
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2017 22:12 schreef Bitlord het volgende:
Vorige week was ik in Hongarije, voor voornamelijk andere dingen dan treinen (namelijk business, oftewel bussen). w/

Het spoorwegbedrijf van de MÁV lijkt mij een ongelooflijk incompetente organisatie. Bij zowel elk middelgroot station wordt druk gerangeerd met rijtuigen. Bij de ene trein wordt er een wagon afgehaald, bij een andere weer bijgezet. Verder zit er niemand in al die treinen, dus waarom er nu zoveel bewegingen nodig zijn? Op het station zijn op elk moment zowat meer beambten te vinden dan reizigers. Mooi om te zien, daar niet van.
Haha toen ik in Hongarije was had ik exact hetzelfde. Overal personeel maar echt heel weinig rezigers in de trein. Die railbusjes zijn trouwens verassend goed qua comfort! Blijkbaar is er alleen geen airco in de cabine want m'n machinist had de hele tijd z'n overhemd open :')
  zaterdag 15 april 2017 @ 01:16:46 #72
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_170230595
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2017 23:09 schreef DeaDLocK2K het volgende:
In 12 uur minus 6 minuten van Linz Hab'fffff naar Zwolle gecruised. Geen vertragingen, niets. Drie keer overstappen.
netjes, is het wat Linz moet mijn tripje voor voorjaar 2018 gaan plannen en Graz en Linz staan op de lijst met mogelijke bestemmingen.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_170230726
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 april 2017 01:16 schreef bork het volgende:

[..]

netjes, is het wat Linz moet mijn tripje voor voorjaar 2018 gaan plannen en Graz en Linz staan op de lijst met mogelijke bestemmingen.
Als ik beter gekeken had en niet zo dom was geweest om vanaf Bad Bentheim te boeken had ik anderhalf uur eerder thuis kunnen zijn en als het nieuwe Duitse spoorboekje en bijbehorend netwerk ingaat misschien nog wel een half uur tot een uur sneller. Echt mangs netjes (y)
Bier.
pi_170231777
Waarom roepen ze op Amsterdam cs de opgeheven ICE om, ik sprintte er nog naartoe ook :')
pi_170232176
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 01:29 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Als ik beter gekeken had en niet zo dom was geweest om vanaf Bad Bentheim te boeken had ik anderhalf uur eerder thuis kunnen zijn en als het nieuwe Duitse spoorboekje en bijbehorend netwerk ingaat misschien nog wel een half uur tot een uur sneller. Echt mangs netjes (y)
Geen antwoord op de graag mangs
pi_170233464
Oh ja, worth it. Ars Electronica zeker niet voorbijgaan. Verder is het nogal Oostenrijks en kost het veel moeite om menen te verstaan. Vond het niet bijzonder. Er komen bakken met badslippers en internationale treinen in Linz, das wel leuk.
Bier.
pi_170234556
Hey James jij bent nogal Engeland geil hè? Kun je mij vast wel vertellen of en zoja waar ik ook alleen een zitplaats kan reserveren (gaat om rit van york naar Manchester Airport)
pi_170234809
De ØBB :P
  zaterdag 15 april 2017 @ 12:56:14 #79
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_170235881
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 11:57 schreef Salatrel het volgende:
Hey James jij bent nogal Engeland geil hè? Kun je mij vast wel vertellen of en zoja waar ik ook alleen een zitplaats kan reserveren (gaat om rit van york naar Manchester Airport)
When can I make a reservation?
Reservations can normally be made well in advance, and remain available until two hours before the train starts its journey, or, for early morning trains, up to 1600 the previous evening. Please remember that at busy times (weekends, holiday periods) all seats can quickly be booked.

Where can I make a reservation?
Seat reservations are normally free of charge if made at the same time you buy your ticket. They can be made at stations, Rail Appointed Travel Agents, and if you are buying your ticket at the same time, over the phone or on the Internet. Telesales phone numbers are listed on our Train Companies page.
pi_170236182
Ja maar ik wil alleen een stoel reserveren zonder ticket :')
  zaterdag 15 april 2017 @ 13:20:27 #81
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170236334
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2017 18:14 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
Afbeelding voor mensen die niet weten waar het over gaat
Wat een kortzichtig gefaal weer :'(

Door de wissel midden in het perron te doen kan je dus geen trein op spoor 2 binnen nemen via dat wissel uit het noorden als spoor 1 bezet is. Vanuit het zuiden heb je maar 1 perron dat bereikbaar is zonder de dienstregeling vanuit het noorden te beïnvloeden.

Ik zou spoor twee bereikbaar houden vanuit het zuiden, altijd handig als je in wil kunnen spelen op evenementen (TT bijvoorbeeld) en geeft ook de mogelijkheid om tegemoet te komen aan de wensen uit Hoogeveen:

So we just called him Fred
pi_170236405
Er liggen toch overloopwissels voor en na het station?
pi_170236913
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 13:24 schreef b2py het volgende:
Er liggen toch overloopwissels voor en na het station?
pi_170236965
Die boog naar 100, levert dat nog wat op voor badslippers? Een paar minuten ofzo?
Bier.
  zaterdag 15 april 2017 @ 14:01:22 #85
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_170237008
Voor badslippers vrijwel niets. Overigens zag ik op de laatste versies OBE-bladen (dat is waar de tekening van Saratel van is afgeleid) borden 8 rondom de boog staan. Een bepaalde afdeling van ProRail zal wel bang zijn geweest dat de Machinisten die boog anders met 130 km/h zullen nemen.
pi_170237079
Is er zoveel los spul van/naar Onnen of anders met hoge snelheid mag rijden?
Bier.
  zaterdag 15 april 2017 @ 14:10:18 #87
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_170237199
Nee. En als je 140 km/h rijdt en je vergeet te remmen wordt je ook bij een snelheidsbeperking van 100 km/h nog wel door de ATB gepakt. Het is dan ook echt semi-bewust te hard rijden. Dat is niet echt gevaarlijk maar het voldoet niet aan de regels en leidt tot hogere slijtage aan de infrastructuur. Dat vind men niet akkoord en daarom moet het 80 km/h zijn aangezien dat een snelheid is die goed wordt afgedwongen door de ATB. De vergelijking met snelheidsbeperkingen in België of gebieden in Duitsland onder PZB zullen we maar niet maken, in Nederland is zowel de kans op héél veel te hard rijden kleiner en heeft de infra meer marge.
pi_170237287
P'tagh dan.
Bier.
pi_170238594
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 13:58 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Die boog naar 100, levert dat nog wat op voor badslippers? Een paar minuten ofzo?
De grote winst zit er vooral in dat je 80 ipv 40 over het emplacement kan, dan is het voor een cargo niet zo relevant denk ik die 100 ipv 80
pi_170239396
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 15:10 schreef b2py het volgende:

[..]

De grote winst zit er vooral in dat je 80 ipv 40 over het emplacement kan, dan is het voor een cargo niet zo relevant denk ik die 100 ipv 80
Ja, maar alles stopt er op wat verkeer van/naar Onnen na.
Bier.
  zaterdag 15 april 2017 @ 16:08:06 #91
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_170239561
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 11:57 schreef Salatrel het volgende:
Hey James jij bent nogal Engeland geil hè? Kun je mij vast wel vertellen of en zoja waar ik ook alleen een zitplaats kan reserveren (gaat om rit van york naar Manchester Airport)
Kijk hier eens:
http://www.acprail.com/train-reservations
pi_170239598
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 15:59 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ja, maar alles stopt er op wat verkeer van/naar Onnen na.
Cargo stopt toch niet in Assen?
pi_170240111
quote:
waarvoor dank :)
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 15 april 2017 @ 16:42:49 #94
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_170240223
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 16:10 schreef b2py het volgende:

[..]

Cargo stopt toch niet in Assen?
die kun je scharen onder het verkeer van/naar Onnen, aangezien bijna alle cargo's daar een stop hebben
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_170243579
Ongelukje Railjet en regionale trein te Wien Meidling: https://kurier.at/chronik(...)llidiert/258.546.426
  zaterdag 15 april 2017 @ 20:01:33 #96
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_170244821
Wtf heeft Prorail zoveel werkzaamheden dit weekend, kan ik morgenochtend m'n ma weer ophalen met de auto :(
Same shit, different day
SC hopper present
  Redactie Sport zaterdag 15 april 2017 @ 20:02:55 #97
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_170244870
Het valt juist wel mee dit weekend, het is wel eens veel erger.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 15 april 2017 @ 20:08:16 #98
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_170245061
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:02 schreef dennistd het volgende:
Het valt juist wel mee dit weekend, het is wel eens veel erger.
ach het is meer de irritatie dat ik nu als goedzak m'n ochtend maar opoffer om m'n oude moeder een drukke busrit Dordrecht - Rotterdam Zuid te besparen :)
Same shit, different day
SC hopper present
  zaterdag 15 april 2017 @ 20:19:03 #99
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_170245433
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:01 schreef Koen66 het volgende:
Wtf heeft Prorail zoveel werkzaamheden dit weekend, kan ik morgenochtend m'n ma weer ophalen met de auto :(
Tsja, ze moeten het ooit doen hè :P
  zaterdag 15 april 2017 @ 20:34:42 #100
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_170245888
SBB Cargo, de goederenpoot van de Zwitserse spoorwegen, gaat proeven doen met een automatische koppeling op goederenwagons. Op dit moment worden wagons nog door rangeerders aan elkaar geknoopt, maar het wordt steeds moeilijker om mensen te vinden die dat als baan willen.

  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 15 april 2017 @ 20:54:58 #101
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_170246405
Paaseitjes zoeken met ProRail

Je kunt een prijs winnen :P
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')