Beetje gechargeerd natuurlijk.quote:Op donderdag 13 april 2017 12:24 schreef Eiwitshake het volgende:
[..]
Haha als dat het argument is
Ik ken werkelijk niemand die religieus is die dat ook daadwerkelijk gelooft. Heb je wel eens van metaforen gehoord of is dat te moeilijk voor je?
Veelzeggend. Alsof er geen gradaties zijn in de mate van geloof. Lekker mensen in hokjes stoppenquote:Op donderdag 13 april 2017 12:25 schreef ems. het volgende:
[..]
Ach, sommige mensen geloven in goden die de wereld hebben gemaakt enzo. Dat is nog een stuk belachelijker dan luchtkastelen en vliegende ezels.
De tering. Volgens mij heb jij een bril nodig.quote:Op donderdag 13 april 2017 12:25 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Oproepen tot genocide van gelovigen.
Gewaagd hoor.
En dat van een ongelovige, je verwacht het niet.
Die zijn er wel. Maar doorgaans escaleren de meeste gelovigen hun wereldbeeld wel met goden.quote:Op donderdag 13 april 2017 12:28 schreef Eiwitshake het volgende:
[..]
Veelzeggend. Alsof er geen gradaties zijn in de mate van geloof. Lekker mensen in hokjes stoppen
Gelovigen moet je niet aanpakken. Gelovigen moet je dingen leren. Dan houden ze op een gegeven moment waarschijnlijk wel op met hun verderfelijke gedrag.quote:Verklaart een hoop over het vertroebelde wereldbeeld van de tolerante atheïst, een eigen versie van waarheid geloven en daarmee gelovigen willen aanpakken
Heb je ooit van het Kapitalisme gehoord? Dat is misschien wel het grootste voordeel.quote:Op donderdag 13 april 2017 12:28 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Beetje gechargeerd natuurlijk.
Maar kom eens een dagje in de biblebelt of in Rotterdam. Dan zie je wat religie met mensen doet.
Laat ik het omdraaien; noem één positief ding dat we aan geloof hebben overgehouden.
Mensen die geloven stoppen zichzelf in hokjes, dat hoef ik niet voor ze te doen.quote:Op donderdag 13 april 2017 12:28 schreef Eiwitshake het volgende:
[..]
Veelzeggend. Alsof er geen gradaties zijn in de mate van geloof. Lekker mensen in hokjes stoppen
Verklaart een hoop over het vertroebelde wereldbeeld van de tolerante atheïst, een eigen versie van waarheid geloven en daarmee gelovigen willen aanpakken
Dat geldt voor alle religies universeel?quote:Op donderdag 13 april 2017 12:29 schreef ems. het volgende:
Die zijn er wel. Maar doorgaans escaleren de meeste gelovigen hun wereldbeeld wel met goden.
Soort inquisitie dus?quote:Op donderdag 13 april 2017 12:29 schreef ems. het volgende:
Gelovigen moet je niet aanpakken. Gelovigen moet je dingen leren. Dan houden ze op een gegeven moment waarschijnlijk wel op met hun verderfelijke gedrag.
Onze complete cultuur?quote:Op donderdag 13 april 2017 12:28 schreef BoneThugss het volgende:
Laat ik het omdraaien; noem één positief ding dat we aan geloof hebben overgehouden.
Dat is nog een stukje optimistisch geloof in het cultureel-marxisme hè. Ik heb dat ook, dat als we de door religie ingeslepen eeuwenoude conventies en machtsverhoudingen kunnen afbreken dan ontstaat er een betere wereld.quote:Op donderdag 13 april 2017 12:11 schreef Eiwitshake het volgende:
[..]
Ik vraag me toch af waar die diepe haat voor religie vandaan komt.
Fundamentalistisch is het wel
Verschil is dat ik niet in een goddelijke entiteit geloof maar wel in het instituut.quote:Op donderdag 13 april 2017 12:33 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Mensen die geloven stoppen zichzelf in hokjes, dat hoef ik niet voor ze te doen.
Enige wat nog enigzins een beetje chil is zijn de Rastafari's. Want wiet roken de hele dag. En jij mag uiteraard geloven wat je wil en ik mag dat achterlijk vinden. Welke 'gradatie' jij ook aanhangt ik vind het achterlijk.
Nee hoor, doe jij toch echtquote:Op donderdag 13 april 2017 12:33 schreef BoneThugss het volgende:
Mensen die geloven stoppen zichzelf in hokjes, dat hoef ik niet voor ze te doen.
Is de communisten ook gelukt he? Oh wacht niet dus.quote:Op donderdag 13 april 2017 12:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat is nog een stukje optimistisch geloof in het cultureel-marxisme hè. Ik heb dat ook, dat als we de door religie ingeslepen eeuwenoude conventies en machtsverhoudingen kunnen afbreken dan ontstaat er een betere wereld.
Religie en stabiliteit hè. Sorry dat vind ik niet samen gaan. Je kon vroeger beter gewoon geloven anders werd je verketterd.quote:Op donderdag 13 april 2017 12:31 schreef Eiwitshake het volgende:
[..]
Heb je ooit van het Kapitalisme gehoord? Dat is misschien wel het grootste voordeel.
Het is direct verweven met met name de protestantse ethiek.
Overigens is dat echter een detail. Religie zorgde voor orde en stabiliteit.
De term 'normen en waarden' is relatief nieuw. Vroeger had je gewoon vanzelfsprekendheden en een stukje sociale controle. Niets mis mee.
Bovendien kan ik niet inschatten wat religie per individu teweegbrengt.
Het kan mensen veel steun en toeverlaten bieden. Of het nu 'echt' is of niet, wat boeit dat? Als mensen zich er toch prettig bij voelen?
Dat wil jij toch horen, dat antwoord? Whehe.quote:Op donderdag 13 april 2017 12:37 schreef Eiwitshake het volgende:
[..]
Is de communisten ook gelukt he? Oh wacht niet dus.
Maar blijf vooral geloven
Om bij de topic te blijven en maar 1 ding te noemen, scholing...quote:Op donderdag 13 april 2017 12:28 schreef BoneThugss het volgende:
Ja maar die is natuurlijk ook door en door slecht. Alles wat wij hebben voortgebracht is slechtquote:
Hardop gelachen.quote:
Zondagsschool?quote:Op donderdag 13 april 2017 12:38 schreef erodome het volgende:
[..]
Om bij de topic te blijven en maar 1 ding te noemen, scholing...
Eigenlijk wel ja. Religie = godsdienst.quote:Op donderdag 13 april 2017 12:33 schreef Eiwitshake het volgende:
[..]
Dat geldt voor alle religies universeel?
Nee, soort opvoeding.quote:Soort inquisitie dus?
Waarom mag jij wel je wereldbeeld van de daken schreeuwen? Waarom gun je anderen niet dezelfde vrijheid?quote:Op donderdag 13 april 2017 12:37 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Religie en stabiliteit hè. Sorry dat vind ik niet samen gaan. Je kon vroeger beter gewoon geloven anders werd je verketterd.
En die mensen mogen allemaal geloven wat ze willen en ik zal nooit onderscheid maken tussen bv een moslim of christen. Maar doe dat lekker thuis, val andere mensen er niet mee lastig en hou het vooral bij jezelf.
Ik hoor deze vergelijking erg vaak als stokpaardje voorbij komen. Zonder enig historisch besef.quote:Op donderdag 13 april 2017 12:38 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Hardop gelachen.
De kruistochten zeker. Of de 'priesters' die kleine kinderen misbruiken, aanslagen met onschuldige doden tot gevolg. Nou wat fantastisch.
Nee, scholing in zijn geheel.quote:
Nee, ze waren juist zuiver christelijk.quote:Op donderdag 13 april 2017 12:41 schreef Eiwitshake het volgende:
[..]
Waren Kruistochten in eerste instantie niet juist heel onchristelijk?
In scholing waren we veel verder geweest als we geen gristelijke scholen hadden met verplichte ' bijbelles'. Religie heeft niks te zoeken in het onderwijs.quote:Op donderdag 13 april 2017 12:38 schreef erodome het volgende:
[..]
Om bij de topic te blijven en maar 1 ding te noemen, scholing...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |