Dat doe je met VERT.ZOEKEN, of VLOOKUP in de Engelse versie.quote:Op zondag 25 maart 2018 22:24 schreef wiskundenoob het volgende:
Hoi ik heb een klein vraagje.
Ik wil een kolom toevoegen bij een reeds bestaande tabel in excel.
Stel ik heb tabel 1:
1 a
2 b
3 c
A hoort bij 1, b hoort bij 2 en c hoort bij 3.
En tabel 2:
1 m
2 c
3 d
M hoort bij 1, c hoort bij en d hoort bij 3.
Nu wil ik m, c en d automatisch toevoegen achter a, b en c op basis van de getallen van de eerste kolom. Dus als de getallen overeenkomen in beide tabellen dan wordt de letter achter het getal in de eerste tabel toegevoegd.
Ah dank je. En is er ook manier om achter te komen welke getallen van tabel 2 niet in tabel 1 staan?quote:Op zondag 25 maart 2018 22:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat doe je met VERT.ZOEKEN, of VLOOKUP in de Engelse versie.
in tabel 2 terugzoeken in tabel 1.quote:Op zondag 25 maart 2018 23:00 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Ah dank je. En is er ook manier om achter te komen welke getallen van tabel 2 niet in tabel 1 staan?
1 | =if(iserror(vlookup(waardertabel2,tabel1,1,false)),"niet gevonden","gevonden") |
Nog een kolom ernaast zetten met als formule '=LENGTE(A1)', dan heb je een kolom met getalletjes waar je vervolgens je tabel op kunt sorteren.quote:Op dinsdag 17 april 2018 13:55 schreef Apotheose het volgende:
Hoi! Vraagje over Google Spreadsheets.
Ik wil graag een kolom sorteren op lengte van de inhoud van de cel. Dus kolom A heeft bijv dit:
abc
a
abcd
En dat moet dus worden:
a
abc
abcd
En als dit nou ging om een excelsheet met maar een paar gegevens, maar het gaat om 1000+ rijen. Dus handmatig doe ik het liever niet![]()
De inhoud van het kolom dat ernaast staat moet er wel naast blijven. Ik zie wel dat je kunt sorteren op A -> Z en andersom en ik ben wel formules tegengekomen die op lengte sorteren, maar ik snap het niet![]()
Iemand een idee?
Ja, die formule moet op alle regels komen te staan, maar dan zodanig dat A1 respectievelijk A2, A3 etc. wordt.quote:Op dinsdag 17 april 2018 15:04 schreef Apotheose het volgende:
OkHeb kolom er naast toegevoegd en die formule er in gezet... Misschien doe ik het verkeerd of moet ik nog iets doen, maar ik krijg dit:
[ afbeelding ]
Nou kun je sorteren op die kolom waarin die het aantal tekens telt. (rechtsklik op kolomheader C, blad sorteren van A-Z ofzo, weet niet hoe dat in het engels precies genoemd wordt)quote:Op dinsdag 17 april 2018 15:25 schreef Apotheose het volgende:
thanks voor je hulp.![]()
Ik heb dus nu de formule op elke regel gezet, maar het lijkt alsof ie het aantal tekens telt en dat weergeeft. Niet de volgorde van klein woord naar groot woord...
[ afbeelding ]
Als t goed is hoef je maar één keer in één cel de formule te veranderen, en dan kun je over het hele veld kopiëren.quote:Op vrijdag 20 april 2018 13:14 schreef Lingue het volgende:
Nee helaas. Ik heb de cellen al eens leeggehaald of op 0 gezet.
Ja klopt, maar dat helpt helaas ook niet.quote:Op vrijdag 20 april 2018 16:42 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Als t goed is hoef je maar één keer in één cel de formule te veranderen, en dan kun je over het hele veld kopiëren.
=IF(+ISERROR(+E$3/$B$7);"";+E$3/$B7)
Let op die strings ($). Die maken dat bij copiëren de rij of kolom niet meeverandert.
Wat is dan nog het probleem?quote:Op zaterdag 21 april 2018 14:02 schreef Lingue het volgende:
[..]
Ja klopt, maar dat helpt helaas ook niet.
Maandag weer verder stoeien...
Een macro die de de formule van de cel overschrijft met de waarde van die cel? Eventueel met een hulp cel uiteraard..quote:Op woensdag 1 augustus 2018 17:48 schreef Rockefellow het volgende:
Ik maak gebruik van de HYPERLINK formule. Als ik bestanden opsla als PDF werken de links helaas niet. Adobe interpreteert alleen volledig uitgeschreven URL's vanuit Excel. Ergens wel logisch maar het zou mooi zijn als het wel zou kunnen.
Iemand hier een oplossing voor?
Wat ook werkt (als je niet de uitgeschreven URL wilt zien) dan eerst de URL uitschrijven, en vervolgens, right-click, edit hyperlink, "text to display" aanpassen naar wat je wilt.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 17:48 schreef Rockefellow het volgende:
Ik maak gebruik van de HYPERLINK formule. Als ik bestanden opsla als PDF werken de links helaas niet. Adobe interpreteert alleen volledig uitgeschreven URL's vanuit Excel. Ergens wel logisch maar het zou mooi zijn als het wel zou kunnen.
Je kan kiezen uit een aantal dingen:quote:Op woensdag 1 augustus 2018 17:48 schreef Rockefellow het volgende:
Wil je nog hulp met het deel , dat niet lukt.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 23:26 schreef Rockefellow het volgende:
Bedankt voor de reacties!
Uiteindelijk is het met een macro gedeeltelijk gelukt. Als ik de PDF ontvang op bijvoorbeeld een iOS apparaat werken de links niet. Al denk ik niet dat hier een oplossing voor is vanuit Excel.
Ik heb het voor elkaar gekregen met een macro. Openen op de PC/Mac werkt verder prima. Als ik het PDF bestand via e-mail verstuur en open op een iPhone is de link niet klikbaar.quote:Op donderdag 2 augustus 2018 23:47 schreef snabbi het volgende:
[..]
Wil je nog hulp met het deel , dat niet lukt.
Op zich is een macrotje maken niet zo heel ingewikkeld als ik weet wat je exact wil.
Pdf is juist in het leven geroepen om een hard copy digitaal te vervangen. Hierdoor is het zaak dat de oorspronkelijke formules en links niet meer te gebruiken zijn.quote:Op vrijdag 3 augustus 2018 09:53 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Ik heb het voor elkaar gekregen met een macro. Openen op de PC/Mac werkt verder prima. Als ik het PDF bestand via e-mail verstuur en open op een iPhone is de link niet klikbaar.
Het lijkt me dat dit een PDF/iOS ding is en niet te ondervangen is vanuit Excel.
Als ik dat verkeerd zie hoor ik het natuurlijk graag.
Links worden door Adobe wel ondersteund anders zou het uberhaupt niet werken. iOS lijkt het niet te ondersteunen.quote:Op vrijdag 3 augustus 2018 10:36 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Pdf is juist in het leven geroepen om een hard copy digitaal te vervangen. Hierdoor is het zaak dat de oorspronkelijke formules en links niet meer te gebruiken zijn.
mmm,quote:Op vrijdag 3 augustus 2018 12:51 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Links worden door Adobe wel ondersteund anders zou het überhaupt niet werken. iOS lijkt het niet te ondersteunen.
Ik heb dit even getest door in een sheet precies doen wat jij hebt gedaan en daarnaast een link te maken via het toevoegen van een hyperlink - zoals mijn macro doet - en ze werken allebei.quote:Op vrijdag 3 augustus 2018 21:14 schreef The_vice het volgende:
[..]
mmm,
als ik in een cel simpelweg "www.google.nl" intik. Vervolgens vanuit Excel opsla als PDF (export functie).
En dan naar een gmail account stuur, dan is de link bij openen via Iphone gewoon aan te klikken en opent Safari met google.
Lukt dit bij jou ook, als je dit op deze manier probeert?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |