SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij macro's die een bepaalde, merkbare, tijd nodig hebben om hun werk te doen is het van belang de gebruiker een idee te geven van wat er gebeurt, zeker met macro-optimalisatie aan kan het lijken alsof Excel is vastgelopen. Je kan bijvoorbeeld de statusbar een waarde geven, met eventueel een percentage van de reeds uitgevoerde code.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Password kwijt?
Soms heb je een worksheeet beveiligd met een password maar ben je die kwijt. Gelukkig is dat geen groot probleem want de interne beveiliging van Excel stelt niet heel veel voor.
Hier vind je meer info en een downloadbare macro die alle interne passwords verwijdert.
DISCLAIMER: Denk erom dat je met het breken van de beveiliging van een excelsheet mogelijk wet- of regelgeving overtreedt. Als de spreadsheet van jezelf is zou het geen probleem moeten zijn.
In andere gevallen: vraag toestemming aan de originele schrijver.
Bij twijfelgevallen: NIET DOEN
Mooi, grappig en cool
Een uitgebreide site met nuttige en minder nuttige excelsheetjes. Van kekke grafieken om je manager of leraar te betoveren via oscillogrammen en simulatoren tot pong voor als het weer een typische vrijdagmiddag is: Excelunusual
Verder
Alle vorige topics zijn hier terug te vinden.
Nieuw topic? Haal de OP uit de wikiNever in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
Gaan we gewoon hier er op in.quote:Op vrijdag 7 april 2017 12:40 schreef Lingue het volgende:
Topic is bijna dicht maar stel de vraag toch even.
Ik wil een combinatie maken van een clustered and stacked grafiek in excel. Om zo data met elkaar te vergelijken waar we staan.
Bijv het budget vergelijken tov de actuals en verwachte kosten en geplande kosten.
Waarbij budget 1 kolom moet zijn en de andere die 1 gestapelde kolom moet zijn. Maar waarbij de waardes van actuals ed niet opgeteld worden maar in elkaar overlopen. Zodat het verschil met budget makkelijk gezien kan worden en wat het eventuele verschil (positief /negatief) tov budget is.
Nu heb ik wel de 2 grafieken zover voor elkaar maar telt hij dus de waarde vd gestapelde kolommen op![]()
Iemand een idee hoe ik dat anders kan doen? Ik werk in excel 2010
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 | Wat Maand Voor Bedrag Budget 1 Alles 30 Uitgaven 1 Tafels 10 Uitgaven 1 Stoelen 10 Uitgaven 1 Tapijt 9 Budget 2 Alles 40 Uitgaven 2 Tafels 10 Uitgaven 2 Stoelen 5 Uitgaven 2 Tapijt 22 Budget 3 Alles 40 Uitgaven 3 Tafels 20 Uitgaven 3 Stoelen 10 Uitgaven 3 Tapijt 8 Budget 4 Alles 35 Uitgaven 4 Tafels 5 Uitgaven 4 Stoelen 15 Uitgaven 4 Tapijt 17 |
1 2 3 | Legend Series: "Voor" Axis(categories"): "Maand" Sum Values: "Bedrag" |
Ik neem je vraag even mee naar dit topic. Hier komen de FOK! Excel guru's vaak langs en is de kans groot dat je sneller een antwoord krijgt.quote:Op zaterdag 8 april 2017 17:51 schreef Fiscaal101 het volgende:
Hallo allemaal,
Zo te zien is mijn topic die ik eerder vandaag plaatste niet online dus hier nogmaals de vraag. Ik ben nogal een leek op het gebied van Excel (versie 2016) en heb hierover een vraag. Om mijn vraag concreet te maken stel ik het volgende:
In cel A1 staat een bepaalde variabele waarde. Deze waarde verandert dus steeds zodra ik bepaalde waardes in een andere cel verander. Nu wil ik in cel B1 een formule invoeren waarbij cel B1 de waarde in A1 analyseert en hiervan de waarde tussen 0 en 75.000 met een bepaald percentage vermenigvuldigd. Als in A1 bijvoorbeeld een waarde van 100.000 staat, moet in B1 van deze waarde dus 75.000 met een percentage worden vermenigvuldigd. Weet iemand wat ik hiermee bedoel? Bij voorbaat dank!
Ik neem aan dat Fiscaal101 hier een sommetje op wil loslaten?quote:Op vrijdag 7 april 2017 19:42 schreef Fiscaal101 het volgende:
..Gezien de aangepaste wetgeving voor wat betreft de box 3-heffing ben ik....
Je wilt dus de waarde van A1 gebruiken met een maximum van 75k?quote:Op zaterdag 8 april 2017 17:51 schreef Fiscaal101 het volgende:
Hallo allemaal,
Zo te zien is mijn topic die ik eerder vandaag plaatste niet online dus hier nogmaals de vraag. Ik ben nogal een leek op het gebied van Excel (versie 2016) en heb hierover een vraag. Om mijn vraag concreet te maken stel ik het volgende:
In cel A1 staat een bepaalde variabele waarde. Deze waarde verandert dus steeds zodra ik bepaalde waardes in een andere cel verander. Nu wil ik in cel B1 een formule invoeren waarbij cel B1 de waarde in A1 analyseert en hiervan de waarde tussen 0 en 75.000 met een bepaald percentage vermenigvuldigd. Als in A1 bijvoorbeeld een waarde van 100.000 staat, moet in B1 van deze waarde dus 75.000 met een percentage worden vermenigvuldigd. Weet iemand wat ik hiermee bedoel? Bij voorbaat dank!
Ten eerste zou ik ze niet fysiek verwijderen, maar bijv. met een extra formule in een kolom ervoor iets van "Void" laten opzoeken. Dan kan je daar later op filteren.quote:Op maandag 24 april 2017 21:10 schreef Super-B het volgende:
....
Handmatig is grofweg onmogelijk met zowat 200.000 observaties...
Iemand die mij hieruit kan helpen?
Dus op het moment dat er één of meerdere variabelen (kolommen) een missing value heeft in één of meerdere rijen (jaren) ---> dan gewoon alle rijen m.b.t. de firm verwijderen... Het ziet er ongeveer zo uit:
....
Stel dus dat er een missing value is in één van de jaren van AAR CORP, dan wil ik dat alle rows van AAR CORP verwijderd worden.
Maakt mij echt niet uit hoe het gedaan wordt, zolang het maar lukt.quote:Op maandag 24 april 2017 22:01 schreef The_vice het volgende:
[..]
Ten eerste zou ik ze niet fysiek verwijderen, maar bijv. met een extra formule in een kolom ervoor iets van "Void" laten opzoeken. Dan kan je daar later op filteren.
Met 200.000 records lijkt Access me een beter programma, maar met wat trucs moet het met excel ook lukken.
Is het een publiek beschikbare set, en zo ja waar?
een linkje, als het kan.quote:Op maandag 24 april 2017 22:12 schreef Super-B het volgende:
[..]
Maakt mij echt niet uit hoe het gedaan wordt, zolang het maar lukt.
Het is beschikbaar op Compustat, ik kan ook de file hier posten.. als dat handiger is?
1 | =COUNTA(F2:K2) |
1 | =COUNTIF(G2:K2;"No Data") |
1 | =Len(G2) |
1 | =Min(M2:Q2) |
1 | =GETPIVOTDATA("Max of Blank";$R$1;"Company";"Heisler Beer") |
1 | =GETPIVOTDATA("Max of Blank";$R$1;"Company";H2) |
https://ufile.io/64mqsquote:Op maandag 24 april 2017 22:21 schreef The_vice het volgende:
[..]
een linkje, als het kan.
Ondertussen, als het in de regel lege cellen betreft, dan kan je bijv met CountA of Countblank het aantal (on)-gevulde cellen per regel tellen, bijv:
[ code verwijderd ]
CountA en Countblank willen wel eens niet werken als er spaties of verborgen characters in de cellen staan.
of, als er een waarde in de cel staat om missende data aan te geven bijv met Countif
[ code verwijderd ]
Mochten beiden geen soelaas geven, kan je ook van elk van de cellen de lengte opzoeken, in dit voorbeeld in L2:
[ code verwijderd ]
etc. naar rechts slepen
en dan achter de laatste Kolom
[ code verwijderd ]
Dan weet je in iedergeval of er een cel is met 0,1, etc characters.
Ik heb ze nu even geskipt, door meer bereiken aan te maken:quote:Op maandag 24 april 2017 22:32 schreef Super-B het volgende:
Voor deze kolommen geldt: dat als het blank is, dan moet het gewijzigd worden in 0.
1 | =COUNTA(D6:S6;U6;W6;Z6:AC6) |
Super bedankt! Ik ga hier eens even mee aan de slag om te kijken of nog iets kan wijzigen om mijn sample te vergroten. Ik kom hier nog op terug !quote:Op maandag 24 april 2017 23:26 schreef The_vice het volgende:
[..]
Ik heb ze nu even geskipt, door meer bereiken aan te maken:
[ code verwijderd ]
https://ufile.io/3d425.
zoals ik het nu zie blijft er slechts 30% over. nog steeds 36000 regels
Wel wat traag aan het worden met al die formules, vaak is het handig om "tussen-formules" te kopieren en te plakken als waarden over de formule zelf, dat schiet een hoop op met sorteren.
Cellen in geel zijn terugwerkend van kolom D naar B als waarden geplakt om het wat sneller te krijgen, anders blijft ie rekenen bij sorteren etc.
Dit kan eenvoudig middels een Pivot Table met zowel een Minimum alsmede een Maximum van datum in het Value field. Alleen als bijv. A101,X ergens in december nog een keer X invult, krijg je dat als einddatum. Dus dan wordt X ineens er lang.quote:Op zaterdag 29 april 2017 11:59 schreef johnykamau het volgende:
Ik wil graag in een excel files een data range met een begin datum en een eind datum opsplitsen in single rows, zoals in het plaatje hieronder.
Iemand een idee hoe je dit met VBA kan doen?
[ afbeelding ]
Wil ik ook wel graag weten Want kan helemaal niet denk ik. Sowieso altijd heel fijn om je eigen gevonden oplossing te posten daar leren anderen vast weer wat vanquote:Op zaterdag 27 mei 2017 10:56 schreef -Phineas- het volgende:
Ik weet al hoe je het moet doenAntwoorden is dus niet meer nodig!
Op basis van het andere topic van de user is zijn oplossing 'cellen samenvoegen'.quote:Op zaterdag 27 mei 2017 18:38 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Wil ik ook wel graag weten Want kan helemaal niet denk ik. Sowieso altijd heel fijn om je eigen gevonden oplossing te posten daar leren anderen vast weer wat van
Eigenlijk moet je dat niet willen. En cellen samenvoegen is niet aan te bevelen. Zodoende bederf je de databasefunctie. Als je te lange tekst hebt kun je die met alt-enter over meer regels in 1 cel verdelen. Wel even de rij-hoogte aanpassen.quote:Op zaterdag 27 mei 2017 10:53 schreef -Phineas- het volgende:
Hoi, weet iemand misschien hoe je de hoogte en breedte van één enkele vakje/ cel in excel kan aanpassen? Zodra ik de hoogte of breedte aanpas gaan al die andere cellen in die kolom of rij ook aanpassen en dat wil ik niet.
Ik heb excel 2016
Dat is niet zo moeilijk. Hulpkolommetje maken, met een AANTAL.ALS even kijken hoe vaak de leverancier tot daar toe voorkomt in de lijst, een 1 of een 0 meegeven en dan die kolom optellen.quote:Op donderdag 1 juni 2017 11:28 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:
Hoi!
Ik zit met een databestand met leveranciers, hun leveringen en de tijd hiervan. Echter op 1 dag komt bijvoorbeeld 1 leveranciers met verschillende producten, welke apart zijn gescand. Hierdoor kan die leverancier per dag er wel 3x op staan, terwijl hij maar 1x is geweest. Hier wil ik een analyse uittrekken, maar dan wil ik dat per dag diezelfde leverancier wel maar 1x meegeteld wordt. Volgen we het nog?![]()
Hoe doe ik dit?
Oke top, dankjewel! Ga het proberenquote:Op donderdag 1 juni 2017 17:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is niet zo moeilijk. Hulpkolommetje maken, met een AANTAL.ALS even kijken hoe vaak de leverancier tot daar toe voorkomt in de lijst, een 1 of een 0 meegeven en dan die kolom optellen.
Is het alleen wel van belang dat de leveranciers exact hetzelfde gespeld zijn (of genummerd), anders werkt het niet.
Extra tip: verdiep je in het fenomeen draaitabellen (Engels: Pivot Tables). Voordat je allerlei aantal.als combinaties maakt.quote:Op donderdag 1 juni 2017 22:34 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:
[..]
Oke top, dankjewel! Ga het proberen
Draaitabel gebruik ik hier al voor. Maar ik krijg er rare waardes uit, omdat de koppeling niet juist is.quote:Op donderdag 1 juni 2017 23:14 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Extra tip: verdiep je in het fenomeen draaitabellen (Engels: Pivot Tables). Voordat je allerlei aantal.als combinaties maakt.
Extra tip bij aantal.als: Je kunt een kolom maken met alle unieke leveranciersnamen.
Copieer dan de kolom met alle leveranciersnamen (waar dus heel veel meerdere bijzitten). Zet die ergens anders neer. En doe dan
Data, Remove dublicates.
Dan blijven alleen de unieke benamingen over. En daarna daarnaast aantal.als
Vaak is het ook handiger om "de output" op een ander blad te deponeren.quote:Op vrijdag 2 juni 2017 10:13 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:
[..]
Draaitabel gebruik ik hier al voor. Maar ik krijg er rare waardes uit, omdat de koppeling niet juist is.
Maar thanks voor de tips iig!Ga het ff proberen
Als die data in de kolommen B t/m G staan, en in chronologische volgorde (is dat zo?), dan voor de willekeurige rij 37:quote:Op zondag 18 juni 2017 21:19 schreef webbyplus het volgende:
Vraagje, ik heb een 500.000-tal records.
Per record zijn naast een aantal standwaarden een drietal start en einddatums opgenomen. Voorbeeld:
Record 1:
Startdatum X - Einddatum X - Startdatum Y - Einddatum Y - Startdatum Z - Einddatum Z.
Nu wil ik per record weten: Is er een overlap in periode JA of NEE, de periode zelf hoef ik niet te weten.
Voorbeeld:
1-1-2017 - 31-12-2017 - 1-7-2016 - 1-7-2017 - 1-9-2016 - 1-9-2018 --> Overlap (1-1-2017 - 1-7-2017)
1-1-2017 - 31-12-2017 - 1-7-2016 - 31-12-2016 - 1-1-2018 - 1-1-2019 --> Geen overlap
Iemand een idee hoe ik dit met een formule kan berekenen. Bvd!
webster
Bedankt voor de reactie!quote:Op zondag 18 juni 2017 21:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als die data in de kolommen B t/m G staan, en in chronologische volgorde (is dat zo?), dan voor de willekeurige rij 37:
=ALS(OF(D37<C37;F37<E37);"Overlap";"Geen overlap")
Als dezelfde eind- en startdatum ook telt als overlap, de < vervangen door <=.
Als ze niet op volgorde staan is het een stuk ingewikkelder, trouwens.
Oh, op die fiets. Daar moet ik even over nadenken.quote:Op zondag 18 juni 2017 21:38 schreef webbyplus het volgende:
[..]
Bedankt voor de reactie!
Thanks, alleen licht ie nog wat moeilijker. Een deel van ALLE drie de tijdframes moet overeenkomen, voorbeeld;
1-1-2017 - 31-12-2017 1-7-2017 - 1-7-2018 1-1-2018 - 1-1-2019 --> Geen overlap. (geen overlap tussen 1e en 3e frame.)
Leuke uitdaging voor de zondag avond.... :-) ik ga zelf ook nog ff denken.quote:Op zondag 18 juni 2017 21:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Oh, op die fiets. Daar moet ik even over nadenken.
Ik denk dat ie ook wel kan met een combinatie van MIN- en MAX-functies.quote:Op zondag 18 juni 2017 21:45 schreef webbyplus het volgende:
[..]
Leuke uitdaging voor de zondag avond.... :-) ik ga zelf ook nog ff denken.
Maar mijn eerste brainstorm:
Er moet een vergelijking komen tussen:
- Range 1 + Range 2 = Overlap Range X
- Range X + Range 3 = Overlap Periode Y
Als overlap periode Y bestaat = er volgens mij overlap over alle 3 de perioden..
1 | =DATUM(LINKS(A1;2);DEEL(A1;3;2);DEEL(A1;5;4)) |
1 | =DATUM(LINKS(A1;4);DEEL(A1;5;2);DEEL(A1;7;2)) |
De formule is altijd =DATUM(jaar;maand;dag) dus dat wordt in het bovenste geval:quote:Op woensdag 21 juni 2017 11:03 schreef racerdkb het volgende:
Korte vraag:
In A1 heb ik een datum als tekst staan DDMMJJJJ bijvoorbeeld 21062017
Hier wil ik een datum met streepjes van maken dus heb ik in A2:
[ code verwijderd ]
Het resultaat hiervan is echter onjuist.
Terwijl als ik de formule ombouw en in A1 de tekst heb staan als JJJJMMDD ofwel 20170621
en in B1
[ code verwijderd ]
Dan werkt het wel goed
Wat doe ik verkeerd?
1 | =DATUM(DEEL(A1;5;4);DEEL(A1;3;2);LINKS(A1;2)) |
Ah okee, op zich logisch.quote:Op woensdag 21 juni 2017 11:55 schreef Rectum het volgende:
[..]
De formule is altijd =DATUM(jaar;maand;dag) dus dat wordt in het bovenste geval:
[ code verwijderd ]
Je antwoord klopt niet. Volgens jouw tabel gaan M en F 1 keer samen naar een wedstrijd, maar dat blijkt niet uit je data. M gaat maar 1x maar neemt dan wel beide seizoenskaarten meequote:Op donderdag 22 juni 2017 13:33 schreef Kaas- het volgende:
Edit: Al opgelost, je kan dan gewoon COUNTIFS ipv COUNTIF gebruiken
Lieve mensen,
Even een praktische casus voor jullie waar ik niet uitkom, maar die voor een Exceltijger misschien wel leuk is.
We hebben 2 seizoenskaarten voor Feyenoord met 4 man en dus zullen de 17 voetbalwedstrijden telkens door verschillende tweetallen bezocht worden.
Het scherm van een gedeelde (google docs) excel-sheet ziet er nu zo uit:
[ afbeelding ]
Onder de namen staat per wedstrijd een 0 (persoon gaat niet), 1 (persoon gaat) of 2 (persoon gaat en gebruikt ook de kaart van een ander om iemand buiten ons groepje mee te nemen). Zoals je ziet is dat allemaal nog niet echt gedaan, maar ik wil even testen.
De twee kolommen rechts in beeld worden automatisch gegenereerd. De bovenste ("Aantal wedstrijden per persoon") is eenvoudig en klopt nu wel. Heb daar naast de M gewoon "=COUNTIF(E2:E18,">0")" ingevuld.
Van de kolom eronder ("Aantal wedstrijden per team", waarbij "team" eigenlijk "tweetal" betekent, dus twee van onze vrienden) weet ik echter niet hoe ik het moet aanpakken. We willen graag een beetje na de verdeling kunnen checken of we wel een beetje allemaal met elkaar gaan en daarom lijkt het me chill of deze tool automatisch bijhoudt hoe vaak welke tweetallen samen gaan. De diagonaal geeft aan dat 'je met jezelf gaat' (wat in dit geval kan, wanneer er een 2'tje staat). Die is redelijk eenvoudig en heb ik in de cel linksboven van deze kolom gefixed met "=COUNTIF(E2:E18,">1")".
Maar de moeilijke is dus hoe ik het voor die andere cellen doe. Ik wil dus in de cel 'linksbovenin-en daar eentje onder' (dus cel K10) automatisch laten tellen hoe vaak het gebeurt dat persoon F en persoon M beiden een 1'tje hebben staan bij dezelfde wedstrijd. Iemand een idee hoe ik dat kan doen?
Oh, maar op het moment van de screenshot had ik de juiste code nog niet overal neergezet. Inmiddels ben ik eruit en het is allemaal - achteraf erg simpel maar ik wist niet dat deze optie ook bestond - gelukt met "countifs".quote:Op donderdag 22 juni 2017 15:26 schreef qu63 het volgende:
[..]
Je antwoord klopt niet. Volgens jouw tabel gaan M en F 1 keer samen naar een wedstrijd, maar dat blijkt niet uit je data. M gaat maar 1x maar neemt dan wel beide seizoenskaarten meeEn F gaat naar 2 wedstrijden, in zn eentje
Je zou moeten tellen hoevaak er op 1 regel 2 namen staan..
(ik werk nog even uit hoe dat moet)
Ah, okquote:Op donderdag 22 juni 2017 15:41 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Oh, maar op het moment van de screenshot had ik de juiste code nog niet overal neergezet. Inmiddels ben ik eruit en het is allemaal - achteraf erg simpel maar ik wist niet dat deze optie ook bestond - gelukt met "countifs".Desalniettemin bedankt.
Als ik het goed begrijp moet alleen de D kolom wijzigen. Eenvoudig op te lossen door gebruik van $. Het wordt dan:quote:Op donderdag 22 juni 2017 22:52 schreef Schnitzels het volgende:
Ik heb al enige tijd een vraag over een volgens mij simpel probleem.Ik werk er nu altijd omheen, maar het moet op te lossen zijn.
In regel 2 staat: =(D2*J3)+(E2*J4)
In regel 3 staat: =(D3*J3)+(E3*J4)
In regel 4 staat: =(D4*J3)+(E4*J4)
Het komt er op neer dat in Kolom D staat: Aantal Volwassenen, in Kolom E: Aantal Kinderen. In J3 staat het bedrag per volwassene, in J4 staat het bedrag per kind. Per regel staat de families die al betaald hebben voor een evenement.
Nu heb ik tot op heden 31 regels.
In regel 30 staat: =(D30*J3)+(E30*J4)
In regel 31 staat: =(D31*J3)+(E31*J4)
Nu moet ik nog tien regels erbij hebben waarbij de formule doorrekent. Als ik alles selecteer en hetgeen doortrek komt er in regel 32: =(D32*J5)+(E32*J6).
Op de een of andere manier ziet Excel niet dat J3 en J4 statische velden blijven en dat enkel de D en E kolom moeten doorrekenen. Dit lijkt mij toch wel op te lossen?
Voor de vorm zet ik hem hier ook altijd nog voor de D en voor de E, maar dat is eigenlijk niet nodig nee.quote:Op donderdag 22 juni 2017 23:05 schreef Regenbui het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp moet alleen de D kolom wijzigen. Eenvoudig op te lossen door gebruik van $. Het wordt dan:
In regel 30 staat: =(D30*$J$3)+(E30*$J$4)
Daarna doortrekken.
De $ locked kolom en rij in dit geval.
Hi,quote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 | Public Function ShowOverlap(aRangeStart, aRangeEnd, bRangeStart, bRangeEnd As Date) As Variant Dim xRangeStart, xRangeEnd As Date Dim xOutput(1) As Variant 'Initieer resultaat xOutput(0) = "NO OVERLAP" xOutput(1) = "NO OVERLAP" 'Als einddata kleiner zijn dan begindata If (aRangeEnd < aRangeStart) Or (bRangeEnd < bRangeStart) Then GoTo Einde End If 'Volledige overlap A over B If (aRangeStart <= bRangeStart) And (bRangeEnd < aRangeEnd) Then xOutput(0) = bRangeStart xOutput(1) = bRangeEnd GoTo Einde End If 'Volledige overlap B over A If (aRangeStart >= bRangeStart) And (bRangeEnd > aRangeEnd) Then xOutput(0) = aRangeStart xOutput(1) = aRangeEnd GoTo Einde End If 'B start in A, eindigt niet in A If (aRangeStart < bRangeStart) And (bRangeStart >= aRangeStart) And (bRangeStart < aRangeEnd) And (bRangeEnd > aRangeEnd) Then xOutput(0) = bRangeStart xOutput(1) = aRangeEnd GoTo Einde End If 'B eindigt in A, start niet in A If (bRangeStart < aRangeStart) And (aRangeStart >= bRangeStart) And (aRangeStart < bRangeEnd) And (aRangeEnd > bRangeEnd) Then xOutput(0) = aRangeStart xOutput(1) = bRangeEnd GoTo Einde End If 'B VOOR A If (bRangeEnd < aRangeStart) Then lResultaat = "NO OVERLAP" GoTo Einde End If 'B NA A If (bRangeStart > aRangeEnd) Then lResultaat = "NO OVERLAP" GoTo Einde End If 'A = B If (aRangeStart = bRangeStart) And (aRangeEnd = bRangeEnd) Then xOutput(0) = aRangeStart xOutput(1) = aRangeEnd GoTo Einde End If Einde: ShowOverlap = xOutput End Function |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 | Datum Waarde1 Waarde2 1jan 2 3 2jan 6 3jan 4jan 5 5jan 7 [code] Probleem is dat de data uit verschillende pivots komt, met de ene zonder data en waarde en de andere wel, ze lopen dus niet gelijk. Dus zoiets: Ene column aan data is niet gelijk aan de andere: [code] 1jan 1jan 3jan 3jan 10jan 5 jan 12jan16 jan |
Erg onduidelijk allemaal.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 16:17 schreef static het volgende:
Misschien vrij simpel op te lossen, maar ik kom er even niet uit.
Wil twee rijen van data vergelijken en in en een grafiek gieten, in maandvorm. Weet even niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, maar goed. Zoiets:
[ code verwijderd ]
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de gehele maand getoond wordt en de waarde die niet synchroon lopen op 0 worden gezet?
Daar was ik al bang voor.quote:
Ik zou het niet op nul zetten, dan duiken je lijnen naar de nul.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 16:17 schreef static het volgende:
Misschien vrij simpel op te lossen, maar ik kom er even niet uit.
Wil twee rijen van data vergelijken en in en een grafiek gieten, in maandvorm. Weet even niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, maar goed. Zoiets:
[ code verwijderd ]
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de gehele maand getoond wordt en de waarde die niet synchroon lopen op 0 worden gezet?
Als je het commando =maand(a1) gebruikt en a1 is een datumveld dan zal =maand(a1) de maand van die datum geven. Dan kun je elders op je spreadsheet elke maand afzonderlijk met som.als optellen.quote:Op woensdag 5 juli 2017 06:17 schreef static het volgende:
Het wijn vier kolommen; twee met data van verschillende maanden (dus dagen) en één met twee met een waarde voor elke dag van die maand. Probleem is dat niet alle dagen in elk van de twee maanden synchroon zijn, dus een waarde hebben.
Als je op je datablad de kolommen onderaan optelt, laten we zeggen op rij 34567, dan kun je de functie TRANSPONEREN gebruiken om ze verticaal weer te geven op je resultatenblad.quote:Op dinsdag 11 juli 2017 13:56 schreef spiritusbus het volgende:
Ik moet een rapport maken in een excel waar ik twee tabbladen heb: data en results. Op het tabblad data staan ongeveer 25 kolommen van elk zo'n 20000 rijen gevuld met nullen en enen. Ik wil per kolom de som weten en deze resultaten onder elkaar op het tabblad results.
Ik begin met in cel A1 van results met de volgende functie: SOM(data!A1;data!A99999). Als ik dan naar onderen sleep dan bedenkt Excel dat in results A2 de waarde SOM(data!A2;data!A100000) moet komen te staan, hij trekt immers het rijpatroon door. Ik wil hier SOM(data!B1;data!B99999) krijgen. en in results A3 wil ik SOM(data!C1;data!C99999) krijgen etc. Ik heb al zitten klooien met de functie VERSCHUIVING en TRANSPONEREN, maar ik krijg het niet voor elkaar![]()
Iemand een idee? Toelichting m.b.v. de Engelse functies is ook goed, daar kom ik wel aan uit
plak de 2 onder elkaar en doe dan de duplicaten verwijderen. hij geeft dan precies aan hoeveel duplicaten verwijderd zijn (en dus weet je ook hoeveel van je nieuwe entries niet uniek waren).quote:Op dinsdag 11 juli 2017 15:00 schreef Japepk het volgende:
Vraag:
Op mijn stage krijgen we inschrijvingen binnen. Door het jaar heen op ons reguliere aanbod, maar we hebben laatst een speciaal event opgezet waar apart voor ingeschreven moest worden. We willen nu zien hoeveel nieuwe emailadressen (en dus namen) dat heeft opgeleverd.
Ik heb de twee reeksen naast elkaar gezet, ze geselecteerd en dan de duplicaten verwijderd, maar:
1. volgens mij is er niets veranderd aan de reeksen, terwijl hij wel aangeeft dat er waardes verwijderd zijn.
2. heb ik dan de juiste logica gevolgd? Het event-rijtje zouden dan unieke mailadressen tov het reguliere rijtje moeten zijn toch?
Jij weet er duidelijk meer van.quote:Op maandag 17 juli 2017 09:40 schreef Z het volgende:
Dat lijkt me kostbare informatie die LinkedIn niet zomaar vrijgeeft. Wellicht kan het via de api of met een webscraper?
Hoe ga je precies te werk met het downloaden van zo'n "Api"?quote:Op maandag 17 juli 2017 13:29 schreef Z het volgende:
Zo'n directe link leg je met een api. Ik weet niet hoe openbaar die LinkedIn api is. Bij Twitter is de api redelijk open, bij Facebook weer een stuk geslotener.
En dit is een aardige 'crawler':quote:Op maandag 17 juli 2017 14:50 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Hoe ga je precies te werk met het downloaden van zo'n "Api"?
En hoe werkt een webcrawler?
- Gebruik de FIND() functie om te bepalen vanaf welk karakter de gezochte tekst begint.quote:Op vrijdag 21 juli 2017 12:19 schreef Nashje het volgende:
Weet iemand hoe ik een deel aan tekst kan laten verwijderen, totdat een bepaald woord gevonden wordt?
Ik heb een hele lijst aan kolommen en in elke rij komt een stuk html code voor. Ik wil een stuk code laten verwijderen totdat een bepaald wordt woord gevonden. Vanaf dat woord wil ik de code in een nieuwe kolom zichtbaar hebben.
Wazig verhaal, maar probeer vlookup.quote:Op woensdag 26 juli 2017 14:28 schreef RanTheMan het volgende:
Hoi, ik probeer iets waarvan ik dacht dat het vrij simpel was, maar het valt tegen, wellicht kan iemand mij hier op weg helpen
Sheet 1:
1000 rijen, 6 kolommen 1 van de kolommen is een ean nummer
Sheet 2
Bestaat uit 10 tabbladen.
Elk tabblad heeft onderling afwijkende kolommen van 6 per tabblad tot 20 kolommen in 1 tabblad, op 1 na, te weten het ean nummer.
Nu wil ik de 6 kolommen uit sheet 1 aan de individuele tabbladen van sheet 2 toevoegen. Ze zijn dus te matchen aan het ean nummer dat in beide sheets voorkomt.. alleen, het lukt me niet..
Iemand enig idee wat de juiste werkwijze is? Ik vermoed dat ik de data uit sheet 1 moet toevoegen aan elk individueel tabblad in sheet 2, maar dan, hoe match ik het zodat de juiste data in de juiste rij komt te staan?
Ik zou beginnen met zorgen dat kolom E ook daadwerkelijk te matchen is met kolom A (zonder de ' dus).quote:Op donderdag 27 juli 2017 14:35 schreef MMOpelparts het volgende:
Beste Fokkers.
Ik heb iemand nodig die goed met excel kan omgaan.
In het volgende excel bestand wat je onderaan het bericht kan downloaden wil ik het volgende weten.
De waarde die staat in kolom A of die ook voorkomt in Kolom E. Zo ja geef die dan weer in Kolom F met daar achter de waarde die Staat in Kolom D.
1 | =INDEX($D$2:$D$379769; MATCH(A2; $E$2:$E$379769)) |
quote:Op woensdag 2 augustus 2017 11:31 schreef GwaddYr het volgende:
Om juiste vergelijking te kunnen maken, ' uit kolom E (en evt. D) verwijderen en kolom A converteren naar getal.
Formule in te voeren in F2 : =INDEX(D:D;VERGELIJKEN(A2;E:E;0))
voor Engelse excel versie : =INDEX(D:D,MATCH(A2,E:E,0))
Daarna formule naar onderliggende rijen (3 t/m 2591) kopiëren.
Wil je een lege cel in F indien geen overeenkomst is gevonden, dan de volgende formule gebruiken :
=ALS.FOUT(INDEX(D:D;VERGELIJKEN(A2;E:E;0));"")
Engelse versie :
=IFERROR(INDEX(D:D,MATCH(A2,E:E,0)),"")
Daarvoor bestaat =SOM.ALS, waarbij je als criterium ">0" en "<0" meegeeft.quote:Op dinsdag 8 augustus 2017 11:27 schreef Geralt het volgende:
Hallo Excelspecialisten
Ik heb een vraagje wat allicht voor jullie heel makkelijk is, maar voor mij niet.
Ik heb een lijstje met getallen, sommige positief en sommige negatief. Alles bij elkaar optellen dat lukt met nog wel met =som(A1:A2500), maar wat ik eigenlijk wil is 2 cellen, waarbij in de ene cel alle negatieve getallen opgeteld worden en in de andere cel alle positieve getallen opgeteld worden.
Hoe doe ik dit?
Vriendelijk dank alvast
Ow dankje, even proberenquote:Op dinsdag 8 augustus 2017 11:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Daarvoor bestaat =SOM.ALS, waarbij je als criterium ">0" en "<0" meegeeft.
Dus: =SOM.ALS(A1:2500;">0") en idem voor <0.
Het is gelukt, alleen nog 1 vraagje. Alle negatieve getallen bij elkaar opgeteld laten nu vanzelfsprekend een negatief getal zien in die cel. Logisch. Echter kan dat minteken ook weg? Ik was net in de verwarring omdat ik de cel met negatieve resultaten af wilde trekken van de cel met positieve resultaten en daar kwam een raar getal uit.quote:Op dinsdag 8 augustus 2017 11:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Daarvoor bestaat =SOM.ALS, waarbij je als criterium ">0" en "<0" meegeeft.
Dus: =SOM.ALS(A1:2500;">0") en idem voor <0.
Ja, het hele spul tussen =ABS() zetten, of vermenigvuldigen met -1.quote:Op dinsdag 8 augustus 2017 12:07 schreef Geralt het volgende:
[..]
Het is gelukt, alleen nog 1 vraagje. Alle negatieve getallen bij elkaar opgeteld laten nu vanzelfsprekend een negatief getal zien in die cel. Logisch. Echter kan dat minteken ook weg? Ik was net in de verwarring omdat ik de cel met negatieve resultaten af wilde trekken van de cel met positieve resultaten en daar kwam een raar getal uit.
Dat bleek dus - - = + te zijn
Ik heb nu de cel waarbij ik ze van elkaar aftrek ze bij elkaar opgeteld, maar eigenlijk wil ik dus in die negatieve cel het minteken weg hebben.
Kan dat ook eenvoudig?
1 | 2017-09-11T19:06:00.496+04:00 |
1 | 2017-09-11T19:06:00 |
Moet het ook nog een datum/tijd worden om mee te rekenen/sorteren, of is format tekst maar dan zonder de troep ook goed?quote:Op maandag 11 september 2017 18:01 schreef static het volgende:
Zal waarschijnlijk erg simpel zijn, maar heb na een export een kolom waarvan ik alleen de datum en tijd will hebben. Hoe kan ik dat het beste doen?
De cel ziet er zo uit:
[ code verwijderd ]
Alleen dit lijkt me relevant:
[ code verwijderd ]
minus de 'T'
Dan wordt het zoiets alsquote:Op maandag 11 september 2017 18:23 schreef static het volgende:
Vooralsnog dat eerste. Lijkt me wat makkelijker, toch?
Ik weet het nooit zeker met de Engelse versie, maar de puntkomma's vervangen door komma's?quote:Op maandag 11 september 2017 18:58 schreef static het volgende:
Ik neem aan dat je met A1 de cel bedoelt (in mijn geval F2)? Krijg het niet aan de gang. Heb de Engelse versie dus heb LINKS en DEEL gewijzigd en het hele geval in een nieuwe kolom er rechts naast gezet (=LEFT(F2;10)&" "&MID(F2;12;8)), maar volgens mij doe ik iets grandioos fout.
Zonder extra hulpkolom is dat niet zo eenvoudigquote:Op zaterdag 23 september 2017 14:06 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe maak je eenvoudig een verjaardagskalender?
Ik heb een lijst met een stuk of 500 namen en geboortedata, maar als ik die ga sorteren krijg ik ze natuurlijk op jaar. Ik wil ze op maand en dag...
Is het ook letterlijk "tekst 1", of hoort "frikandel" bij 1, "kroket" bij 2, etc.?quote:Op donderdag 28 september 2017 17:19 schreef nattermann het volgende:
Hoi. Excel-n00b hier
Vraag: ik ben een file aan het maken en nu wil ik in 1 kolom het volgende:
bij het invullen van bijvoorbeeld de "1" moet "tekst 1" verschijnen, bij invullen van "2" moet "tekst 2" verschijnen en bij invullen van "3" moet "tekst 3" verschijnen. Is zoiets mogelijk?
Uiteraard is "tekst 1" niet de tekst die er komt te staan maar dit als voorbeeld.
Nee er hoort idd een andere tekst bij. Zo zou bijvoorbeeld bij 1 de tekst "Einde nachtdienst" horen.quote:Op donderdag 28 september 2017 17:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Is het ook letterlijk "tekst 1", of hoort "frikandel" bij 1, "kroket" bij 2, etc.?
Dan zul je op een of andere plek in je bestand een lijstje moeten maken waarbij de nummers en de juiste teksten naast elkaar staan. Beste is om dat op een apart werkblad te doen.quote:Op donderdag 28 september 2017 17:44 schreef nattermann het volgende:
[..]
Nee er hoort idd een andere tekst bij. Zo zou bijvoorbeeld bij 1 de tekst "Einde nachtdienst" horen.
Toelichting: ik werk onregelmatig en wil ivm kinderopvang een overzichtje maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |