Beste lezer,quote:Nederland telt zo'n 2,5 miljoen laaggeletterden. Dat kost de maatschappij jaarlijks ongeveer 1 miljard euro.
Dat heeft de Stichting Lezen & Schrijven laten uitrekenen. Wie niet goed kan lezen en schrijven komt op de arbeidsmarkt moeilijker aan de bak. Wie wel een baan heeft, verdient weinig. Ook zijn laaggeletterden vaker ziek en doen ze dus vaker een beroep op de gezondheidszorg. Al met al een kostenpost van 1 miljard euro.
'Iedereen recht op scholing'
Een dergelijk onderzoek werd vier jaar geleden ook al gedaan. Toen bleken de kosten half zoveel als nu, maar dat komt omdat in 2013 laaggeletterde 65-plussers niet werden meegeteld. Dat zijn er zo'n 1,2 miljoen.
ZIE OOK: Laaggeletterd in Nederland: 'Ik durfde jaren de post niet open te maken'
Laaggeletterdheid eerder herkennen
Mariette Hamer, lid van de Raad van Toezicht van Lezen & Schrijven, vindt dat iedereen, hoe oud ook, recht heeft op scholing om taal-, reken-, en digitale vaardigheden bij te spijkeren. Dit zou tot de publieke basisvoorzieningen moeten behoren, zegt zij.
De stichting doet ook aanbevelingen. Laaggeletterdheid zou eerder herkend moeten worden, bijvoorbeeld bij de dokter, het UWV of bij schuldhulpverlening. Laaggeletterden zouden dan eerder doorverwezen kunnen worden naar cursussen. En wie geen cursus kan of wil doen, kan misschien terecht bij vrijwilligers die met hen aan de slag gaan om hun leesvaardigheid te vergroten.
RTL Z
Ik herken het al bij "Beste lezer,"quote:Op dinsdag 4 april 2017 23:18 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Te herkennen aan veelvuldig gebruik van emoticons.
Dit moet anno 2017 toch wel beter kunnen? Heb een beetje het gevoel dat ze bij Stichting Lezen en Schrijven nog in de vorige eeuw leven.quote:Laaggeletterden zouden dan eerder doorverwezen kunnen worden naar cursussen. En wie geen cursus kan of wil doen, kan misschien terecht bij vrijwilligers die met hen aan de slag gaan om hun leesvaardigheid te vergroten.
Meer omdat ze het zelf leuk vinden te tutten met mensen denk ikquote:Op woensdag 5 april 2017 09:13 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Dit moet anno 2017 toch wel beter kunnen? Heb een beetje het gevoel dat ze bij Stichting Lezen en Schrijven nog in de vorige eeuw leven.
Omgekeerde wereld natuurlijk.quote:Op woensdag 5 april 2017 09:33 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ik vraag me af of deze groep mensen nog werk gaat doen waarvoor taalvaardigheid nodig is. Als taal toch meer nodig wordt, (bijvoorbeeld door meer registreren dan vroeger) zou dat ook een taak van een werkgever kunnen zijn. Of de jobcoach van het uwv.
Hoezo? Als er een nieuw pc systeem komt krijg je daar toch ook een cursus voor.quote:Op woensdag 5 april 2017 09:34 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Omgekeerde wereld natuurlijk.
Het zijn vooral oudere autochtonen die laaggeletterd zijn.quote:Op woensdag 5 april 2017 09:40 schreef LelijKnap het volgende:
Hoe kan je in godsnaam laaggeletterd van de basisschool afkomen? Moeten we er niet gewoon vanuit gaan dat we minstens 2,5 miljoen migranten in Nederland hebben?
Minstens de helft lees ik nu inderdaad. Bizar toch? Vroeger moest men nog stampen.quote:Op woensdag 5 april 2017 09:44 schreef Caland het volgende:
[..]
Het zijn vooral oudere autochtonen die laaggeletterd zijn.
Maar als je stampt en je wordt daarna fabrieksmedewerker of schoffelaar, hoef je in principe ook nooit te lezen of schrijven. Dan kan je dat best verlerenquote:Op woensdag 5 april 2017 09:45 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Minstens de helft lees ik nu inderdaad. Bizar toch? Vroeger moest men nog stampen.
Je zou maar een brief van de gemeente krijgen die door Scjvb is geschreven...quote:Op woensdag 5 april 2017 09:09 schreef Lunatiek het volgende:
Al die reacties van laaggeletterden hier die de OP niet kunnen lezen
quote:Op woensdag 5 april 2017 09:40 schreef LelijKnap het volgende:
Hoe kan je in godsnaam laaggeletterd van de basisschool afkomen? Moeten we er niet gewoon vanuit gaan dat we minstens 2,5 miljoen migranten in Nederland hebben?
Jammer hè. Zijn toch nog niet álle NWS-topics om te vormen in buitenlanders-zijn-kut-topics.quote:Op woensdag 5 april 2017 09:45 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Minstens de helft lees ik nu inderdaad. Bizar toch? Vroeger moest men nog stampen.
Als de Nederlandse taal ook al verantwoording van de werkgever wordt kunnen we scholen beter afschaffen en kinderen vanaf een jaar of vijf bij bedrijven plaatsen.quote:Op woensdag 5 april 2017 09:38 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Hoezo? Als er een nieuw pc systeem komt krijg je daar toch ook een cursus voor.
Wil je ze terug naar school sturen? Gaat ook niet gebeuren.
Wat niet duidelijk is in het artikel, is bij hoeveel van de laaggeletterden dit geweten is aan een lage intelligentie. Wat is precies de leerbaarheid van deze groep?
Het bedrag is natuurlijk gebaseerd op maximale leerbaarheid, maximale inzet en maximaal gebruik van mogelijkheden. Utopisch
Als je van de basisschool afkomt ben je, uitgezonderd paar heel slimme kinderen, over het algemeen nog laaggeletterd, volgens mij. De geletterdheid, die je voor het functioneren in de maatschappij nodig hebt, bouw je op in het secundaire onderwijs.quote:Op woensdag 5 april 2017 09:40 schreef LelijKnap het volgende:
Er zijn ook scholen voor zwakke kinderen? Als een kind het nooit leert blijft ie echt niet blijven zitten...quote:Op woensdag 5 april 2017 11:18 schreef deedeetee het volgende:
Ik heb me altijd afgevraagd hoe dat nu kan. De basisschool doorlopen en toch niet kunnen lezen en schrijven ? Dat kan toch niet ? Je kunt je toetsen en zo toch niet met een voldoende maken zonder dat ? Alles onvoldoende is toch : niet naar de volgende groep gaan ?
Zoals hierboven al gezegd wordt verliezen veel mensen ook hun taalvaardigheid, vergrijzing speelt dus ook een grote rol. Als je in je dagelijkse leven nauwelijks met taal bezig bent en er wordt op andere manieren ook niets aan taalonderhoud gedaan dan verleer je het. Overigens is de groep laaggeletterde immigranten ook nog altijd een fors aandeel, dat in de afgelopen vijftien jaar sterk is toegenomen. Cijfers van 2014:quote:Op woensdag 5 april 2017 11:18 schreef deedeetee het volgende:
Ik heb me altijd afgevraagd hoe dat nu kan. De basisschool doorlopen en toch niet kunnen lezen en schrijven ? Dat kan toch niet ? Je kunt je toetsen en zo toch niet met een voldoende maken zonder dat ? Alles onvoldoende is toch : niet naar de volgende groep gaan ?
Correct. Maar met een beetje inzet kun je het jezelf gewoon weer aanleren hé. Er is in principe geen valide excuus voor laaggeletterdheid in het westen.quote:Op woensdag 5 april 2017 11:59 schreef 2dope het volgende:
[..]
Zoals hierboven al gezegd wordt verliezen veel mensen ook hun taalvaardigheid, vergrijzing speelt dus ook een grote rol. Als je in je dagelijkse leven nauwelijks met taal bezig bent en er wordt op andere manieren ook niets aan taalonderhoud gedaan dan verleer je het. Overigens is de groep laaggeletterde immigranten ook nog altijd een fors aandeel, dat in de afgelopen vijftien jaar sterk is toegenomen. Cijfers van 2014:
[ afbeelding ]
Mensen lezen steeds minder en kijken steeds meer naar filmpjes, waarin informatie audio-visueel wordt aangeboden.quote:Op woensdag 5 april 2017 12:21 schreef SupportIceland het volgende:
[..]
Correct. Maar met een beetje inzet kun je het jezelf gewoon weer aanleren hé. Er is in principe geen valide excuus voor laaggeletterdheid in het westen.
Een opleiding van 2 jaar, om de d'tjes en de t'jes uit te leggen....quote:Op woensdag 5 april 2017 12:22 schreef Loekie1 het volgende:
Er zijn genoeg mensen die les kunnen geven in Nederlands, zoals ik, en ik zou dat best willen, maar ik moet een opleiding van 4000 euro doen van twee jaar.
Dat schiet niet op.
Ja, slaat toch nergens op? Terwijl ik al lesgeef in iets anders dus ik heb de didactische kwaliteiten al in huis. Moet ik toch die opleiding doen.quote:Op woensdag 5 april 2017 12:24 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Een opleiding van 2 jaar, om de d'tjes en de t'jes uit te leggen....
Klopt, ik vind dat ook onzin hoor.quote:Op woensdag 5 april 2017 12:25 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ja, slaat toch nergens op? Terwijl ik al lesgeef in iets anders dus ik heb de didactische kwaliteiten al in huis. Moet ik toch die opleiding doen.
Exact. Een keuze dus.quote:Op woensdag 5 april 2017 12:23 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mensen lezen steeds minder en kijken steeds meer naar filmpjes, waarin informatie audio-visueel wordt aangeboden.
Nonsens. Technologie maakt mensen niet laks. Dat is allemaal eigen verantwoordelijkheid.quote:Op woensdag 5 april 2017 12:26 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, zo ontwikkelt de samenleving zich momenteel, door de technologie.
Voorbeeld: met de introductie van de rekenmachine op school, ging de rekenvaardigheid achteruit. Nu men zich in toenemende mate richt op audio-visueel aanbod, zie je dat de geletterdheid afneemt.quote:Op woensdag 5 april 2017 12:28 schreef SupportIceland het volgende:
[..]
Nonsens. Technologie maakt mensen niet laks. Dat is allemaal eigen verantwoordelijkheid.
De rekenmachine is niet het probleem. Het probleem is het beleid dat men erop heeft aangepast.quote:Op woensdag 5 april 2017 12:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Voorbeeld: met de introductie van de rekenmachine op school, ging de rekenvaardigheid achteruit. Nu men zich in toenemende mate richt op audio-visueel aanbod, zie je dat de geletterdheid afneemt.
Het is prima aan te leren c.q. bij te houden, maar waarom zou je als daar geen enkele stimulans voor is? Als je 40 uur per week pallets staat te sorteren is er doorgaans weinig aansporing om zakelijke brieven te gaan schrijven.quote:Op woensdag 5 april 2017 12:21 schreef SupportIceland het volgende:
[..]
Correct. Maar met een beetje inzet kun je het jezelf gewoon weer aanleren hé. Er is in principe geen valide excuus voor laaggeletterdheid in het westen.
Die twee dingen sluiten elkaar niet uit.quote:Op woensdag 5 april 2017 12:28 schreef SupportIceland het volgende:
[..]
Nonsens. Technologie maakt mensen niet laks. Dat is allemaal eigen verantwoordelijkheid.
Draai het eens om. Met de huidige technologie is er vrijwel geen reden meer om laaggeletterd te zijn. Doe je pc aan en lees artikelen. Ga op een forum, weet ik het.quote:Op woensdag 5 april 2017 12:38 schreef 2dope het volgende:
[..]
Het is prima aan te leren c.q. bij te houden, maar waarom zou je als daar geen enkele stimulans voor is? Als je 40 uur per week pallets staat te sorteren is er doorgaans weinig aansporing om zakelijke brieven te gaan schrijven.
[..]
Die twee dingen sluiten elkaar niet uit.
Nou, je kon op het VWO iig stof aanbieden die een generatie eerder in de propedeuse-fase werd aangeboden (die toen nog 2 jaar duurde).quote:Op woensdag 5 april 2017 12:37 schreef SupportIceland het volgende:
[..]
De rekenmachine is niet het probleem. Het probleem is het beleid dat men erop heeft aangepast.
quote:Op woensdag 5 april 2017 12:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Voorbeeld: met de introductie van de rekenmachine op school, ging de rekenvaardigheid achteruit. Nu men zich in toenemende mate richt op audio-visueel aanbod, zie je dat de geletterdheid afneemt.
Ondanks het beleid en de huidige voortschrijdende technologie vandaag de dag, heeft men godzijdank ook zelf nog 'n keuze. Er resten voldoende mogelijkheden die dergelijke vaardigheden prima in stand zullen houden, dunkt mij.quote:Op woensdag 5 april 2017 12:37 schreef SupportIceland het volgende:
[..]
De rekenmachine is niet het probleem. Het probleem is het beleid dat men erop heeft aangepast.
Ik was maandagmiddag even naar de dierenarts, voor een pipetje met anti-vlooienmiddel voor hondje. Kreeg ik dat pipetje aangereikt. Zit er 0,25 ml vloeistof in voor 11 ¤, dus ik reken dat gauw even om naar prijs per liter: stond dat mens me toch raar aan te kijken toen ik concludeerde dat dat toch wel behoorlijk duur goedje is.quote:Op woensdag 5 april 2017 14:11 schreef Scjvb het volgende:
[..]![]()
Daarbij ook nam enkele tientallen jaren de rekenvaardigheid al zienderogen af bij caissières e.d., toen zij het wisselgeld niet zelf meer hoefden te tellen.
Een telraam is daardoor soms al te moeilijk voor ze geworden.
[..]
Ik doe m'n best.quote:Op woensdag 5 april 2017 10:58 schreef 2dope het volgende:
[..]
Jammer hè. Zijn toch nog niet álle NWS-topics om te vormen in buitenlanders-zijn-kut-topics.
Ah, ja, ik had eigenlijk ook eerst moeten vragen wat het betekent/d (?). Ik dacht meer aan groep 3/4 niveau of zo.quote:Op woensdag 5 april 2017 10:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Als je van de basisschool afkomt ben je, uitgezonderd paar heel slimme kinderen, over het algemeen nog laaggeletterd, volgens mij. De geletterdheid, die je voor het functioneren in de maatschappij nodig hebt, bouw je op in het secundaire onderwijs.
Die mensen zijn naar school gegaan in de jaren vijftig en zestig.quote:Op woensdag 5 april 2017 09:40 schreef LelijKnap het volgende:
Jij steeds je vinger opsteken en verbeteren?quote:Op woensdag 5 april 2017 17:22 schreef Loekie1 het volgende:
Ik was gisteravond bij een lezing van Erik Verlinde, een hoogleraar in de theoretische fysica, die had in zijn sheets toch wat flinke spelfouten zitten. Zou je ook niet verwachten. 'Dan treed het volgende op' bijv. En 'kontrast'.
Ik heb het idee dat betá's er juist slechter in zijn. Mijn technische vriend maakt ook steeds dat soort fouten.quote:Op woensdag 5 april 2017 17:22 schreef Loekie1 het volgende:
Ik was gisteravond bij een lezing van Erik Verlinde, een hoogleraar in de theoretische fysica, die had in zijn sheets toch wat flinke spelfouten zitten. Zou je ook niet verwachten. 'Dan treed het volgende op' bijv. En 'kontrast'.
Ja, ik ken ook iemand die nauwelijks kon lezen en toch veel mensen onder zich had.quote:Op woensdag 5 april 2017 18:00 schreef TripleSec het volgende:
[..]
Die mensen zijn naar school gegaan in de jaren vijftig en zestig. Dat was de tijd dat je nog van die schuine lessenaartjes had en je nog een tik met de liniaal kreeg als je niet oplette.
Van wat ik van mijn ouders hoor was school toen heel anders als nu. Autoritaire leraar, de ‘domme kinderen’ achter in de klas gezet en tik met de liniaal als je niet oplette. De docenten staken vaak totaal geen moeite in bepaalde kinderen. ‘Want Pietje gaat toch wel met zijn veertiende op het land werken, net als zijn pa’.
Dan kan ik me voorstellen dat sommige kinderen niet zo heel veel meekregen van school. Ik heb eens een boek met levensverhalen van analfabeten gelezen. Meestal kwam het hier wel op neer. Iemand besloot dat ze ‘dom’ waren en daarmee was de kous af…
Mijn pa is ook laaggeletterd, maar heeft desondanks toch een aardige carrière opgebouwd
Ik ga stuk hier.quote:Op woensdag 5 april 2017 18:03 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, ik ken ook iemand die nauwelijks kon lezen en toch veel mensen onder zich had.
Werkte op een begraafplaats.
Nee, ik wilde wel een ingewikkelde vraag stellen over zwaartekracht maar heb dat toch maar gelaten.quote:Op woensdag 5 april 2017 18:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Jij steeds je vinger opsteken en verbeteren?.
Met humor kom je een heel eind in het leven, mien jong.quote:Op woensdag 5 april 2017 18:10 schreef TripleSec het volgende:
[..]
Het is inderdaad een grapje dat hij ook zou kunnen maken
Alsof de docenten zich laten verdringen door mensen die beter geschikt zijn om de jongeren Nederlands te leren. Het luizenbaantje dat de docenten hebben, geven ze niet zo snel op. En het wordt ook nog algemeen geaccepteerd dat de docenten geen prestatie leveren, voor het salaris dat de docenten ontvangen. Wie is eigenlijk de werkgever van de docenten.? Zo'n gulle en snel tevreden werkgever wil ik ook wel hebben. Toch.?quote:Op woensdag 5 april 2017 12:35 schreef Loekie1 het volgende:
Ik stel voor: laat mensen die denken dat ze geschikt zijn om Nederlandse les te geven, een test doen op kennis en op praktijkvaardigheden. Zet ze voor een klas met een bepaalde opdracht, laat drie ervaren docenten ernaar kijken en geef zo iemand een kans.
quote:Op woensdag 5 april 2017 19:12 schreef torentje het volgende:
[..]
Alsof de docenten zich laten verdringen door mensen die beter geschikt zijn om de jongeren Nederlands te leren. Het luizenbaantje dat de docenten hebben, geven ze niet zo snel op. En het wordt ook nog algemeen geaccepteerd dat de docenten geen prestatie leveren, voor het salaris dat de docenten ontvangen. Wie is eigenlijk de werkgever van de docenten.? Zo'n gulle en snel tevreden werkgever wil ik ook wel hebben. Toch.?
Ik dacht dat je na groep 8 op z'n minst foutloos moet kunnen spellen en werkwoorden vervoegen. Er is toch iets heel erg verkeerd gegaan als je op dat moment nog dingen als 'ik wordt' of 'hij bedoeld' schrijft. Maar zo te lezen op dit forum zijn er bejaarden (pietverdriet, iwanius) die dat nog steeds niet beheersen.quote:Op woensdag 5 april 2017 11:18 schreef deedeetee het volgende:
Het is je vast niet ontgaan dat een basisschool geen eindexamen heeft, toch?quote:Op woensdag 5 april 2017 19:19 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Ik dacht dat je na groep 8 op z'n minst foutloos moet kunnen spellen en werkwoorden vervoegen. Er is toch iets heel erg verkeerd gegaan als je op dat moment nog dingen als 'ik wordt' of 'hij bedoeld' schrijft. Maar zo te lezen op dit forum zijn er bejaarden (pietverdriet, iwanius) die dat nog steeds niet beheersen.
Als je achterlijk bent dien je gewoon te doubleren.quote:Op woensdag 5 april 2017 19:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is je vast niet ontgaan dat een basisschool geen eindexamen heeft, toch?
Overigens is slecht kunnen spellen nog iets heel anders dan laaggeletterd, maar dat terzijde.
Dat is toch wel iets heel anders dan niet kunnen lezen en schrijven.....quote:Op woensdag 5 april 2017 19:19 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Ik dacht dat je na groep 8 op z'n minst foutloos moet kunnen spellen en werkwoorden vervoegen. Er is toch iets heel erg verkeerd gegaan als je op dat moment nog dingen als 'ik wordt' of 'hij bedoeld' schrijft. Maar zo te lezen op dit forum zijn er bejaarden (pietverdriet, iwanius) die dat nog steeds niet beheersen.
Joh ik ging in 1974 van de lagere school (dorp met 2500 inwoners, Zeeuws-Vlaanderen). 29 leerlingen. 7 gingen er naar brugklas lyceum, rest naar huishoudschool en lagere technische school. Veel van hen konden niet fatsoenlijk lezen en schrijven. Spreken veelal dialect.quote:Op woensdag 5 april 2017 19:19 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Hèhè. Ben ik een van. Maar gelukkig heb ik mijn slecht Nederlands door wis, nat en alle technische vakken ruimschoots kunnen compenseren. Nee spelling en woordkeuze in combinatie met zinsopbouw is niet mijn ding. Als je het maar begrijpt had ik altijd al gedacht.quote:Op woensdag 5 april 2017 19:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Joh ik ging in 1974 van de lagere school (dorp met 2500 inwoners, Zeeuws-Vlaanderen). 29 leerlingen. 7 gingen er naar brugklas lyceum, rest naar huishoudschool en lagere technische school. Veel van hen konden niet fatsoenlijk lezen en schrijven. Spreken veelal dialect.
Mijn handschrift is echt kut geworden, schrijf alleen nog boodschappenbriefjes met de hand, lijken net recepten.quote:Op woensdag 5 april 2017 20:02 schreef Cherna het volgende:
Nu moet ik wel bij vermelden wanneer ik kan schrijven gaat het stukken beter omdat je dan meer rust hebt. En mijn handschrift is wel perfect. Althans dat heb ik wel vaker gehoord.
Ja, en dus ben je toen verkeerd de weg gewezen, in feite?quote:Op woensdag 5 april 2017 19:55 schreef Cherna het volgende:
[..]
Hèhè. Ben ik een van. Maar gelukkig heb ik mijn slecht Nederlands door wis, nat en alle technische vakken ruimschoots kunnen compenseren. Nee spelling en woordkeuze in combinatie met zinsopbouw is niet mijn ding. Als je het maar begrijpt had ik altijd al gedacht.
Weer eens wat anders dan een OP van een regel.quote:Op woensdag 5 april 2017 21:13 schreef Harvest89 het volgende:
En daar gaan we weer met TS en zijn eiltaire KUT topics.
Hij is van een hogere klasse dan wij, wees blij dat-ie op deze manier toch met ons communiceert.quote:Op woensdag 5 april 2017 21:13 schreef Harvest89 het volgende:
En daar gaan we weer met TS en zijn eiltaire KUT topics.
Nee, niet de verkeerde weg. Mijn interesses lagen ook in buiten spelen en aan brommers klooien etc.quote:Op woensdag 5 april 2017 21:04 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, en dus ben je toen verkeerd de weg gewezen, in feite?
Overigens waren paar van die kinderen die toen naar huishoudschool en LTS gingen echt slecht in lezen en schrijven hoor. Zullen velen later ook opgehaald hebben, want soms zijn mensen gewoon laatbloeiers.
Neemt ook niet weg dat er ook uiteindelijk heel wat terecht zijn gekomen op HTS wrs.
Wat van die 7 lyceumgangers is geworden weet ik niet, want net in 1974 gingen wij verhuizen naar een ander deel van Zeeuws-Vlaanderen, dus ik kwam in de brugklas terecht op een andere school.
Ik schrijf nog veel met de hand. Heb juist meer moeite met het schrijven achter een toetsenboard en al zeker op een mobiel. Maar nogmaals het gaat erom dat je kunt lezen en schrijven en het begrijpt. En daar ontbreekt het dan niet aan. En spelling och ja ik snap dat je dan al gauw in een bepaalde hoek hier in Nederland word geplaatst als die slecht is. Ik moet er wel om lachen. En al zeker als mensen niet eens hun huishouden kunnen runnen ondanks hun perfecte spelling en het dan over managen hebben.quote:Op woensdag 5 april 2017 20:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mijn handschrift is echt kut geworden, schrijf alleen nog boodschappenbriefjes met de hand, lijken net recepten.
Geen idee.quote:Op woensdag 5 april 2017 21:10 schreef FlippingCoin het volgende:
Waarom valt de verdubbeling van de kosten te verwijten aan het meetellen van 65-plussers?
Ik weet niet hoe ze het berekenen. Er zijn verschillende maten waarin mensen niet kunnen lezen of schrijven. Je hebt mensen die helemaal niet kunnen lezen (tekens niet naar klanken kunnen omzetten, bv) maar ook mensen die op de een of andere manier wel de letters kennen en ook wat woorden maar een teksten niet kunnen begrijpen (functioneel analfabetisme). Laaggeletterdheid kan ook zijn dat ze veel woorden niet begrijpen (kleine woordenschat) of niet het vermogen hebben zich lang genoeg op een tekst te kunnen concentreren om langere woorden en zinnen te doorzien. Heel veel soorten dus. Waar de grens tussen laaggeletterd en normaal geletterd ligt, weet ik niet.quote:En grenst de laaggeletterdheid aan analfabetisme?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |