Mijn rijst is gewoon lekker. Dus skoet.quote:Op dinsdag 4 april 2017 23:30 schreef Drug het volgende:
berberse cultuur is wel hoger dan arabische moet ik zeggen. die arabs eten ook alleen rijst met kip ;s
Izran noemen ze dat bij ons.quote:Op dinsdag 4 april 2017 23:24 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Zeer groot op gebied van cultuur, gebruiken en eten. Alleen weten wij het niet in Tunesie omdat er geen berbers meer wordt gesproken. Wij zijn als enig N-Afrikaans land volledig gearabiseerd. Libie heb je in Westen (Jabal Nafousa) nog veel berbers. Zo'n 10% is echt berberstalig en na de revolutie onderwijzen ze hun taal weer vrij op scholen. Dit kennen wij in Tunesie niet. De taal is uitgestorven eigenlijk.
Maar op gebied van cultuur is net zoals de rest van N-Afrika, kledij, muziek, eten heel veel etc.
Luister dit nummer (arabisch) van minuut 2:10 bijv, hoe vrouwen vroeger klassieke gedichten "zongen":
Punt is dat veel Tunesiers door de taal (arabisch) denken dat ze ook "etnisch" arabisch zijn. Pure onzin. Laatst onderzoek van National Geographic Channel dat van de Tunesiers maar 4% genen heeft die uit het Arabische schiereiland komen en meer dan 80% N-Afrikaanse genen bijv. Je ziet vergeleken bij voor de revolutie wel iets meer bewustwording overigens maar niet echt op grote schaal landelijke schaal. Wel heb je wat verenigingen die proberen laatste beetje amazigh-cultuur in zuid-tunesie te behouden. Maar dat is al te laat eerlijk gezegd. Omdat enkel de oudere generatie het nog spreekt, de jongere niet meer door ook migratie naar de steden etc. Helaas.
ik bedoel die pure van hejazquote:Op dinsdag 4 april 2017 23:30 schreef BellaaElisa het volgende:
[..]
Mijn rijst is gewoon lekker. Dus skoet.
Dacht me al te menen dat Tunesiërs het meest gearabiseerd zijn. Maar, sinds de 'revolutie' dus sprake van een Berberrenaissance? Ben Ali hield de mensen anders voor dat de Berberbeschaving verleden is. Hetgeen Koning Hassan ( in mindere mate) ook deed.quote:Op dinsdag 4 april 2017 23:24 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Zeer groot op gebied van cultuur, gebruiken en eten. Alleen weten wij het niet in Tunesie omdat er geen berbers meer wordt gesproken. Wij zijn als enig N-Afrikaans land volledig gearabiseerd. Libie heb je in Westen (Jabal Nafousa) nog veel berbers. Zo'n 10% is echt berberstalig en na de revolutie onderwijzen ze hun taal weer vrij op scholen. Dit kennen wij in Tunesie niet. De taal is uitgestorven eigenlijk.
Maar op gebied van cultuur is net zoals de rest van N-Afrika, kledij, muziek, eten heel veel etc.
Luister dit nummer (arabisch) van minuut 2:10 bijv, hoe vrouwen vroeger klassieke gedichten "zongen":
Punt is dat veel Tunesiers door de taal (arabisch) denken dat ze ook "etnisch" arabisch zijn. Pure onzin. Laatst onderzoek van National Geographic Channel dat van de Tunesiers maar 4% genen heeft die uit het Arabische schiereiland komen en meer dan 80% N-Afrikaanse genen bijv. Je ziet vergeleken bij voor de revolutie wel iets meer bewustwording overigens maar niet echt op grote schaal landelijke schaal. Wel heb je wat verenigingen die proberen laatste beetje amazigh-cultuur in zuid-tunesie te behouden. Maar dat is al te laat eerlijk gezegd. Omdat enkel de oudere generatie het nog spreekt, de jongere niet meer door ook migratie naar de steden etc. Helaas.
Amen to that! Daarom zijn we ook knapper dan die (Schiereiland/echte) Arabieren. Je ziet het ook aan onze hoofden. We hebben gewoon Berberhoofden en zien er totaal niet Arabisch uit.quote:Op dinsdag 4 april 2017 23:28 schreef PSVCL het volgende:
[..]
Noord afrikanen zijn origineel allemaal Imazighen
We zijn allemaal berbers, dear. Marokkanen zijn berbers en geen arabieren. Waar denk je anders dat onze lichte huidskleur en haren vandaan komen? Uit het Arabisch schiereiland waar ze zwart en kroes haar hebben?quote:Op dinsdag 4 april 2017 23:27 schreef BellaaElisa het volgende:
[..]
Mijn man is half arabisch half berbers. (Vader berbers moeder arabisch) hij spreekt berbers en arabisch allebij.
Had hem opgehaald. Uren in de file gehangen. Had honger. Was chago. Thuis gegeten en wat gepraat etc. Hij is in slaap gevallen (logisch). Ik heb zijn koffer geruimd en wat rommel gefixt en toen in slaap gevallen.quote:Op woensdag 5 april 2017 11:14 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Fijn dat je vriend er weer is, he?
Das lief van je. Hoe lang is ie weggeweest?quote:Op woensdag 5 april 2017 11:44 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Had hem opgehaald. Uren in de file gehangen. Had honger. Was chago. Thuis gegeten en wat gepraat etc. Hij is in slaap gevallen (logisch). Ik heb zijn koffer geruimd en wat rommel gefixt en toen in slaap gevallen.
Heerlijk hè.
Niet lang hoor. 2.5 weken maar. Begon hem net pas te missen..quote:Op woensdag 5 april 2017 11:47 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Das lief van je. Hoe lang is ie weggeweest?
Ah, jij bent denk ik dan niet gemaakt voor een verre afstandsrelatie.quote:Op woensdag 5 april 2017 11:49 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Niet lang hoor. 2.5 weken maar. Begon hem net pas te missen..
Nee, dat kan ik niet. Dat zou voor mij een lijdensweg zijn.quote:Op woensdag 5 april 2017 11:50 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Ah, jij bent denk ik dan niet gemaakt voor een verre afstandsrelatie.
Ik zag mijn ex wel eens maand(en) niet. Alleen telefonisch contact.
Hahaha, kan soms leuk zijn. Soms ook frustrerend.quote:Op woensdag 5 april 2017 11:51 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Nee, dat kan ik niet. Dat zou voor mij een lijdensweg zijn.
Vooral omdat ik bellen haat. Dat is echt zo niet aan mij besteed.quote:Op woensdag 5 april 2017 11:54 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Hahaha, kan soms leuk zijn. Soms ook frustrerend.
Tja, als je geen ander keus hebt...quote:Op woensdag 5 april 2017 11:58 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Vooral omdat ik bellen haat. Dat is echt zo niet aan mij besteed.Net als lang appen
Hoe ver is dat met de auto?quote:Op woensdag 5 april 2017 11:59 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Tja, als je geen ander keus hebt...
Nachten lang telefoneren. Soms tot in de ochtend. En dan de volgende dag eindelijk afspreken. Ondanks dat we dan wisten dat we elkaar over paar uur zouden zien toch nog hele nacht aan de telefoon. Hele rit met elkaar telefoneren. Als hij weer terugreed hield ik hem tot Frankfurt telefonisch gezelschap. Ja, goede ouwe tijden. Heeft ook wel wat hoor.
5 uur. Wat heb ik veel in Duitsland ( we spraken soms ook in andere steden af) en Frankfurt doorgebracht zeg. Voordeel is wel dat ik vloeiend Duits spreek nu. 😜quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |