o je hebt r al zo ver johquote:Op dinsdag 4 april 2017 23:07 schreef BellaaElisa het volgende:
[..]
De vraag is of JIJ ons wilt joinen hahaha.
quote:Op dinsdag 4 april 2017 22:37 schreef BellaaElisa het volgende:
[..]
Daten in vriendschap. Dus denk aan hammam enz, kusje. Dan stop. En dan bioscoop ofzo
Hahahahahaha zwz gaan we keertje samen drinken. K haal die kusje wel ergens anders, mijn zusje ofzo.quote:
dude dit gaat wel verquote:Op dinsdag 4 april 2017 23:09 schreef BellaaElisa het volgende:
[..]
Hahahahahaha zwz gaan we keertje samen drinken. K haal die kusje wel ergens anders, mijn zusje ofzo.
Werken? Nu nog? Wauw.quote:Op dinsdag 4 april 2017 23:13 schreef Maghrebijnse het volgende:
Ok, ik ben dus gewoon nog aan het werken. Maar heb echt koppijn.
ahww bb drink even glaasje water, t komt we goedquote:Op dinsdag 4 april 2017 23:13 schreef Maghrebijnse het volgende:
Ok, ik ben dus gewoon nog aan het werken. Maar heb echt koppijn.
Spa Rood. Kom aan werken nu even niet toe. 😜quote:Op dinsdag 4 april 2017 23:14 schreef Drug het volgende:
[..]
ahww bb drink even glaasje water, t komt we goed
Ja , wil ook een kusje hahaquote:Op dinsdag 4 april 2017 23:15 schreef BellaaElisa het volgende:
[..]
K haal die kusje bij mijn zusje. Ben je jaloers?
Vrees dat je zwaar lesbisch wordt bij het aanschouwen van mijn lijf. Wil ik je man echt niet aandoen.quote:
quote:Op dinsdag 4 april 2017 23:21 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Vrees dat je zwaar lesbisch wordt bij het aanschouwen van mijn lijf. Wil ik je man echt niet aandoen.
Zeer groot op gebied van cultuur, gebruiken en eten. Alleen weten wij het niet in Tunesie omdat er geen berbers meer wordt gesproken. Wij zijn als enig N-Afrikaans land volledig gearabiseerd. Libie heb je in Westen (Jabal Nafousa) nog veel berbers. Zo'n 10% is echt berberstalig en na de revolutie onderwijzen ze hun taal weer vrij op scholen. Dit kennen wij in Tunesie niet. De taal is uitgestorven eigenlijk.quote:Op dinsdag 4 april 2017 22:46 schreef Maghrebijnse het volgende:
Aloula, hoe groot zijn de Berberse invloeden op taal, cultuur en eten in Tunesië?
Mijn man is half arabisch half berbers. (Vader berbers moeder arabisch) hij spreekt berbers en arabisch allebij.quote:[b]Op dinsdag 4 april 2017 23:24 schreef Aloulu
mdat enkel de oudere generatie het nog spreekt, de jongere niet meer door ook migratie naar de steden etc. Helaas.
Noord afrikanen zijn origineel allemaal Imazighenquote:Op dinsdag 4 april 2017 23:24 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Zeer groot op gebied van cultuur, gebruiken en eten. Alleen weten wij het niet in Tunesie omdat er geen berbers meer wordt gesproken. Wij zijn als enig N-Afrikaans land volledig gearabiseerd. Libie heb je in Westen (Jabal Nafousa) nog veel berbers. Zo'n 10% is echt berberstalig en na de revolutie onderwijzen ze hun taal weer vrij op scholen. Dit kennen wij in Tunesie niet. De taal is uitgestorven eigenlijk.
Maar op gebied van cultuur is net zoals de rest van N-Afrika, kledij, muziek, eten heel veel etc.
Luister dit nummer (arabisch) van minuut 2:10 bijv, hoe vrouwen vroeger klassieke gedichten "zongen":
Punt is dat veel Tunesiers door de taal (arabisch) denken dat ze ook "etnisch" arabisch zijn. Pure onzin. Laatst onderzoek van National Geographic Channel dat van de Tunesiers maar 4% genen heeft die uit het Arabische schiereiland komen en meer dan 80% N-Afrikaanse genen bijv. Je ziet vergeleken bij voor de revolutie wel iets meer bewustwording overigens maar niet echt op grote schaal landelijke schaal. Wel heb je wat verenigingen die proberen laatste beetje amazigh-cultuur in zuid-tunesie te behouden. Maar dat is al te laat eerlijk gezegd. Omdat enkel de oudere generatie het nog spreekt, de jongere niet meer door ook migratie naar de steden etc. Helaas.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |