De trend keert zich steeds meer tegen roken in het openbaar. Naast wachtrijen in attractieparken gaan er stemmen op om roken in het geheel te verbieden op openbare plekken. Dit is nu al het geval in delen van de VS.quote:Mensen die in hun thuisomgeving overlast veroorzaken met hun rookgedrag, moeten via de wet verplicht worden om hun sigaret uit te maken. Dat stelt de anti-rookvereniging Clean Air Nederland. De vereniging wil nog dit jaar een rechtszaak aanspannen.
Clean Air Nederland verzamelde de afgelopen jaren honderden klachten van Nederlanders die weleens overlast hebben van hun rokende buren.
"Vaak zijn het oudere mensen die de hele dag thuis in de rook zitten van de mensen die in het huis ernaast of onder wonen. Een ander voorbeeld is dat astmapatiënten een sigarettenwalm in hun woning krijgen van de buren die op het balkon aan het roken zijn", zegt voorzitter Tom Voeten van Clean Air Nederland aan De Telegraaf.
Sigaren
Volgens de vereniging overlijden er jaarlijks duizenden Nederlanders aan de gevolgen van meeroken. In Duitsland werd in 2015 een sigaar rokende man uit zijn huurhuis gezet omdat zijn buren overlast hadden van de rook. Clean Air Nederland vindt dat dit ook in Nederland moet kunnen.
Volgens hoogleraar openbare-orderecht Michel Vols is de kans klein dat de rechter meegaat in de eis van de vereniging. "Roken is iets dat toch nog altijd algemeen aanvaard wordt. Ik denk dat daar juridisch ook wel rekening mee gehouden wordt. Maar het is wel interessant om te zien wat er gebeurt als het echt voor de rechter komt."
Waarom worden er altijd van dit soort slechte voorbeelden genoemd in deze discussies? Ga jij nu serieus beweren dat het verbieden van roken, vergelijkbaar is met het verbieden van schreeuwende kinderen op openbare plekken?quote:Op maandag 3 april 2017 15:19 schreef LelijKnap het volgende:
Schreeuwende koters? Slecht voor mn gehoor en gemoedstoestand (= stress = kanker).
Het is allebei slecht voor je gezondheid en allebei gemakkelijk te verhelpen met een verbod, dus ik zie de overeenkomst wel.quote:Op maandag 3 april 2017 15:22 schreef ioko het volgende:
[..]
Waarom worden er altijd van dit soort slechte voorbeelden genoemd in deze discussies? Ga jij nu serieus beweren dat het verbieden van roken, vergelijkbaar is met het verbieden van schreeuwende kinderen op openbare plekken?
Het is niet eens vergelijkbaar...
Nee en nee.quote:Op maandag 3 april 2017 15:25 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Het is allebei slecht voor je gezondheid en allebei gemakkelijk te verhelpen met een verbod, dus ik zie de overeenkomst wel.
zou wel fijn zijn tho.quote:Op maandag 3 april 2017 15:27 schreef ioko het volgende:
[..]
Nee en nee.
Meeroken is aantoonbaar slecht voor de gezondheid van iedereen die ermee in aanraking komt, schreeuwende kinderen hebben geen enkele directe relatie met gezondheidsklachten.
Roken is eenvoudig te verbieden op openbare plekken, hoe zou je schreeuwende kinderen willen verbieden?
Zelfs kinderen houden dat meestal niet zo lang vol. Al had ik er laatst 2 in de trein zitten gedurende 45 minuten. Ik verlangde bijna naar een roker in de trein.quote:Op maandag 3 april 2017 15:28 schreef tailfox het volgende:
[..]
zou wel fijn zijn tho.
iedereen die meer dan 90DB produceert voor langer dan 30 min een boete
Maar dat vinden we dus niet met z'n allen.quote:Op maandag 3 april 2017 15:31 schreef RingBewoner het volgende:
Als we met z'n allen vinden dat roken zo slecht is. Stop dan de import en verkoop. Probleem opgelost.
Prima. Maar laten we dan stoppen met dit eeuwige gezeik. Laat mensen lekker roken.quote:Op maandag 3 april 2017 15:31 schreef ems. het volgende:
[..]
Maar dat vinden we dus niet met z'n allen.
dingen verbieden werkt niet helemaal.quote:Op maandag 3 april 2017 15:31 schreef RingBewoner het volgende:
Als we met z'n allen vinden dat roken zo slecht is. Stop dan de import en verkoop. Probleem opgelost.
Niet. Maar er is natuurlijk een verschil tussen af en toe wat kindergeluid of koters die de godganse dag staan te gillen als een speenvarken.quote:Op maandag 3 april 2017 15:27 schreef Hiddendoe het volgende:
Hoe wil je kinderen verbieden om te schreeuwen?
Bewijzen? Wetenschappelijk onderzoek?quote:Op maandag 3 april 2017 15:27 schreef ioko het volgende:
[quote]
Meeroken is aantoonbaar slecht voor de gezondheid van iedereen die ermee in aanraking komt,
Irritatie, stress, hoge bloeddruk etc.quote:schreeuwende kinderen hebben geen enkele directe relatie met gezondheidsklachten.
Ouders bekeuren die kinderen onbeperkt laten schreeuwen zonder enige opvoeding of controle.quote:Roken is eenvoudig te verbieden op openbare plekken, hoe zou je schreeuwende kinderen willen verbieden?
Gaat niet, dan raakt de overheid teveel inkomsten kwijtquote:Op maandag 3 april 2017 15:31 schreef RingBewoner het volgende:
Het rookverbod in de horeca werkt anders prima.quote:Op maandag 3 april 2017 15:32 schreef tailfox het volgende:
[..]
dingen verbieden werkt niet helemaal.
Beter het gebruik verbieden dan het bezit.
anders krijg je dingen als de drooglegging in America
Je hebt overduidelijk nog nooit structurele geluidsoverlast van de buren gehad. Doodziek was ik er op een gegeven moment van.quote:Op maandag 3 april 2017 15:27 schreef ioko het volgende:
Meeroken is aantoonbaar slecht voor de gezondheid van iedereen die ermee in aanraking komt, schreeuwende kinderen hebben geen enkele directe relatie met gezondheidsklachten.
http://thelancet.com/jour(...)(10)61388-8/abstractquote:Op maandag 3 april 2017 15:36 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Bewijzen? Wetenschappelijk onderzoek?
[..]
Irritatie, stress, hoge bloeddruk etc.
[..]
Ouders bekeuren die kinderen onbeperkt laten schreeuwen zonder enige opvoeding of controle.
Eerst waren het schreeuwende kinderen, nu is het structurele overlast van buren. Laten we het bij overlast door roken houden, daar hebben we het over. Niet over geluid van buren, vliegtuigen of vrachtwagens.quote:Op maandag 3 april 2017 15:38 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Je hebt overduidelijk nog nooit structurele geluidsoverlast van de buren gehad. Doodziek was ik er op een gegeven moment van.
Decibellen meten? In de gaten houden welke kinderen vaker gesignaleerd worden bij dergelijke geluidsoverlast? Daarna naar de ouders gaan en aanspreken.quote:Op maandag 3 april 2017 15:40 schreef ioko het volgende:
En hoe ga je vaststellen wat onbeperkt schreeuwen is? Hoe stel je vast dat er geen opvoeding of controle wordt uitgevoerd? Allemaal erg dun.
dat is toch het gebruik in horeca?quote:Op maandag 3 april 2017 15:37 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Het rookverbod in de horeca werkt anders prima.
Ben je bekend met hyperacusis? En tegenwoordig laat nagenoeg iedere ouder zijn koter krijsend door winkels rennen. Dat is absoluut niet fijn kan ik je uit ervaring vertellen.quote:Op maandag 3 april 2017 15:27 schreef ioko het volgende:
[..]
Nee en nee.
Roken is eenvoudig te verbieden op openbare plekken, hoe zou je schreeuwende kinderen willen verbieden?
Jij je zin, gaan we dat verbieden en kinderen op lijstjes zetten omdat ze constant schreeuwen. Blijft het punt dat als je wilt roken in de buitenlucht je dan niet ergens moet gaan staan waar veel mensen langslopen.quote:Op maandag 3 april 2017 15:42 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Decibellen meten? In de gaten houden welke kinderen vaker gesignaleerd worden bij dergelijke geluidsoverlast? Daarna naar de ouders gaan en aanspreken.
Net zo dun als het hele gezeur rondom roken in de buitenlucht.
Prima, dan houden we kinderen voortaan ver uit de buurt van andere mensen of waar ze langs lopen, zijn we allemaal tevreden.quote:Op maandag 3 april 2017 15:46 schreef ioko het volgende:
[..]
Jij je zin, gaan we dat verbieden en kinderen op lijstjes zetten omdat ze constant schreeuwen. Blijft het punt dat als je wilt roken in de buitenlucht je dan niet ergens moet gaan staan waar veel mensen langslopen.
quote:Op maandag 3 april 2017 15:43 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Jij stelt net dat dingen verbieden niet werkt.
Wel lezen hequote:Op maandag 3 april 2017 15:32 schreef tailfox het volgende:
[..]
Beter het gebruik verbieden dan het bezit.
Wacht. Ik moet rekening houden met jouw verslaving die mijn gezondheid aantast? Misschien ben ik wel verslaafd aan deo spuiten, eens kijken hoe lang je naast me wilt staan.quote:Op maandag 3 april 2017 15:43 schreef Persefoneia het volgende:
[..]
Ja, ik rook, niet in een wachtrij, maar dat is uit fatsoen. Een beetje rekening houden met elkaar is toch niet zo moeilijk?
Je doet je best maar, zolang je de deo maar spuit op plaatsen waar dat voor bedoeld is.quote:Op maandag 3 april 2017 15:49 schreef ioko het volgende:
[..]
Wacht. Ik moet rekening houden met jouw verslaving die mijn gezondheid aantast? Misschien ben ik wel verslaafd aan deo spuiten, eens kijken hoe lang je naast me wilt staan.
Autorijden levert gevaar op mijn gezondheid, dus doe dat even lekker ergens anders.quote:Bottom line is dat jouw gedrag voor mij een gezondheidsrisico oplevert. Dus dat doe je maar lekker ergens anders.
Hoe levert dat gevaar op? De uitlaatgassen?quote:Op maandag 3 april 2017 15:51 schreef karr-1 het volgende:
Autorijden levert gevaar op mijn gezondheid, dus doe dat even lekker ergens anders.
Bv maar ik kan ook aangereden wordenquote:Op maandag 3 april 2017 15:52 schreef ioko het volgende:
[..]
Hoe levert dat gevaar op? De uitlaatgassen?
Als jij nou rekening houdt met je deo-gebruik omdat ik dat hinderlijk zou vinden en ik hou rekening met jou omdat je roken hinderlijk vindt, kunnen we prima een hele tijd naast elkaar staan.quote:Op maandag 3 april 2017 15:49 schreef ioko het volgende:
[..]
Wacht. Ik moet rekening houden met jouw verslaving die mijn gezondheid aantast? Misschien ben ik wel verslaafd aan deo spuiten, eens kijken hoe lang je naast me wilt staan.
Bottom line is dat jouw gedrag voor mij een gezondheidsrisico oplevert. Dus dat doe je maar lekker ergens anders.
quote:Op maandag 3 april 2017 15:52 schreef ioko het volgende:
[..]
Hoe levert dat gevaar op? De uitlaatgassen?
Wat denk je zelf?quote:Op maandag 3 april 2017 15:53 schreef fiktorvischer het volgende:
In geval van een rookverbod, de misgelopen inkomsten uit accijnzen worden niet gecompenseerd door de lagere zorgkosten en dus indirect lager verzuim op werk e.d.?
Jouw gedrag - auto rijden - is een enorm risico, weet je dat ook of schop ik nu tegen zere beentjes van de loonslaven hier op het forum? Als je zoveel om je gezondheid geeft (wat vaak een excuusje is in dit soort discussies) dan koop je morgen een Tesla.quote:Op maandag 3 april 2017 15:49 schreef ioko het volgende:
[..]
Bottom line is dat jouw gedrag voor mij een gezondheidsrisico oplevert. Dus dat doe je maar lekker ergens anders.
Ik ga met de trein, mag dat ook? Fijnstof is inderdaad ook een groot risico. Jij hebt zelf geen auto?quote:Op maandag 3 april 2017 16:00 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Jouw gedrag - auto rijden - is een enorm risico, weet je dat ook of schop ik nu tegen zere beentjes van de loonslaven hier op het forum? Als je zoveel om je gezondheid geeft (wat vaak een excuusje is in dit soort discussies) dan koop je morgen een Tesla.
Nope geen auto. Maar dat gekanker op rokers is bizar en weet je waarom?quote:Op maandag 3 april 2017 16:01 schreef ioko het volgende:
[..]
Ik ga met de trein, mag dat ook? Fijnstof is inderdaad ook een groot risico. Jij hebt zelf geen auto?
Nee, de zorgkosten worden juist veel hoger. Om over de pensioenlasten en AOW nog maar te zwijgen.quote:Op maandag 3 april 2017 15:53 schreef fiktorvischer het volgende:
In geval van een rookverbod, de misgelopen inkomsten uit accijnzen worden niet gecompenseerd door de lagere zorgkosten en dus indirect lager verzuim op werk e.d.?
Dat heeft geen relatie met waar jij het over hebt.quote:Op maandag 3 april 2017 15:40 schreef ioko het volgende:
[..]
http://thelancet.com/jour(...)(10)61388-8/abstract
Je snapt dat dit een drogredenering is? Volgens deze redenering moeten we alles maar toestaan. Als alcohol zo dodelijk is (en dat klopt denk ik), dan moet alle drugs vrij toegankelijk worden en roken mag weer in gebouwen en treinen.... Dat is namelijk minder dodelijk dan alcohol en daarom geen probleem?quote:Op maandag 3 april 2017 16:03 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Nope geen auto. Maar dat gekanker op rokers is bizar en weet je waarom?
9 van de 10 klagers rijd zelf een auto (ontzettend slecht voor IEDEREEN)
8 van de 10 drinkt weleens alcohol. Enig besef hoeveel doden dat per jaar geeft? Huiselijk geweld, verkeersdoden, Korsakoff etc etc. Maar alcohol duurder maken o nee dit dat, hypocriet gelul allemaal.
Ik zeg niet dat je roken overal moet toestaan, zeer zeker niet, maar het gaat nu tever. Het is ook een drogreden van de klagers om te zeggen - ja maar die auto heb ik nodig of dat biertje - dus wat dat betreft werkt het 2 kanten op hequote:Op maandag 3 april 2017 16:09 schreef ioko het volgende:
[..]
Je snapt dat dit een drogredenering is? Volgens deze redenering moeten we alles maar toestaan. Als alcohol zo dodelijk is (en dat klopt denk ik), dan moet alle drugs vrij toegankelijk worden en roken mag weer in gebouwen en treinen.... Dat is namelijk minder dodelijk dan alcohol en daarom geen probleem?
quote:Op maandag 3 april 2017 16:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat heeft geen relatie met waar jij het over hebt.
Ik heb het over meeroken, dit artikel ook. Wat is je punt?quote:Worldwide, 40% of children, 33% of male non-smokers, and 35% of female non-smokers were exposed to second-hand smoke in 2004. This exposure was estimated to have caused 379 000 deaths from ischaemic heart disease, 165 000 from lower respiratory infections, 36 900 from asthma, and 21 400 from lung cancer. 603 000 deaths were attributable to second-hand smoke in 2004, which was about 1·0% of worldwide mortality
Tsja, daarin ben ik dan hard. Maar ook hypocriet denk ik. Je zou die kroeg dus eerder moeten sluiten omdat er alcohol wordt geschonken dan dat er wordt gerookt....quote:Op maandag 3 april 2017 16:11 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je roken overal moet toestaan, zeer zeker niet, maar het gaat nu tever. Het is ook een drogreden van de klagers om te zeggen - ja maar die auto heb ik nodig of dat biertje - dus wat dat betreft werkt het 2 kanten op he
Overigens zijn er nog zat horeca gelegenheden waar gewoon de asbak op tafel staat, omdat ze anders gewoonweg morgen de tent kunnen sluiten (hier paar minuten vandaan zit een goed voorbeeld).
Het is NIET vast te stellen of dat EXPLICIET door meeroken komt. Je ademt namelijk ook fijnstof in (auto rijden koekoek) enz enz. Het KAN daardoor komen ,maar zoiets is niet vast te stellen.quote:Op maandag 3 april 2017 16:11 schreef ioko het volgende:
[..]
[..]
Ik heb het over meeroken, dit artikel ook. Wat is je punt?
Leven en laten leven zei mijn opa altijdquote:Op maandag 3 april 2017 16:12 schreef ioko het volgende:
[..]
Tsja, daarin ben ik dan hard. Maar ook hypocriet denk ik. Je zou die kroeg dus eerder moeten sluiten omdat er alcohol wordt geschonken dan dat er wordt gerookt....
Jij hebt het over meeroken in de buitenlucht, die studie gaat over meeroken binnenskamers (tig jaar lang).quote:Op maandag 3 april 2017 16:11 schreef ioko het volgende:
Ik heb het over meeroken, dit artikel ook. Wat is je punt?
Staat dat in het artikel? Ik denk namelijk dat mensen die meeroken zijn afgezet tegen mensen die niet meeroken. En die ademen beide fijnstof in.quote:Op maandag 3 april 2017 16:12 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Het is NIET vast te stellen of dat EXPLICIET door meeroken komt. Je ademt namelijk ook fijnstof in (auto rijden koekoek) enz enz. Het KAN daardoor komen ,maar zoiets is niet vast te stellen.
Maar je kunt nog steeds NIET vaststellen dat ze ziekte A krijgen door het meeroken. Kan ook van iets anders zijn, snap je? Dat is niet te doen zoiets en vaak bangmakerij en stemmingmakerij.quote:Op maandag 3 april 2017 16:14 schreef ioko het volgende:
[..]
Staat dat in het artikel? Ik denk namelijk dat mensen die meeroken zijn afgezet tegen mensen die niet meeroken. En die ademen beide fijnstof in.
Goed punt. Maar laten we ophouden met te doen alsof rook die ik in de buitenlucht inadem andere rook is dan binnenskamers. Het effect zal binnen veel sterker zijn, dat klopt.quote:Op maandag 3 april 2017 16:14 schreef nostra het volgende:
[..]
Jij hebt het over meeroken in de buitenlucht, die studie gaat over meeroken binnenskamers.
Dat ontkent niemand maar nogmaals; Stel jij krijgt kanker (niet te hopen) hoe ga jij vaststellen dat dat door het meeroken komt en niet door het inademen van stoffen in de buitenlucht? Hoe kom je daarachter? Niet dus oftewel het is niet vast te stellen zoiets.quote:Op maandag 3 april 2017 16:16 schreef ioko het volgende:
Zometeen gaan we de relatie tussen roken en kanker nog ontkennen.
Daar is nog vrij weinig studie naar gedaan. Ook vrij lastig meetbaar omdat de condities telkens anders zijn.quote:Op maandag 3 april 2017 16:15 schreef ioko het volgende:
Goed punt. Maar laten we ophouden met te doen alsof rook die ik in de buitenlucht inadem andere rook is dan binnenskamers.
En misschien heb ik het WEL gekregen door rook. Er is veel aanleiding om te denken dat er een duidelijk risico is. We ademen allemaal fijnstof en dat is nu gewoon niet te vermijden, behalve als je boven de poolcirkel gaat wonen misschien. Rook kan ik wel vermijden en dat doe ik zoveel mogelijk.quote:Op maandag 3 april 2017 16:17 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Dat ontkent niemand maar nogmaals; Stel jij krijgt kanker (niet te hopen) hoe ga jij vaststellen dat dat door het meeroken komt en niet door het inademen van stoffen in de buitenlucht? Hoe kom je daarachter? Niet dus oftewel het is niet vast te stellen zoiets.
Heel veel stoffen in een sigaret vind je ook buiten, van je eigen auto etc etc, misschien heb je wel kanker gekregen door je eigen auto rijden, snap je?
Maar de lucht is per definitie schadelijker dan als ik niet naast een roker sta.quote:Op maandag 3 april 2017 16:19 schreef nostra het volgende:
[..]
Daar is nog vrij weinig studie naar gedaan. Ook vrij lastig meetbaar omdat de condities telkens anders zijn.
Misschien inderdaad, maar de kans is ik gok zo'n 1000 keer groter dat je het krijgt van je auto dan van die paar peukjesquote:Op maandag 3 april 2017 16:19 schreef ioko het volgende:
[..]
En misschien heb ik het WEL gekregen door rook. Er is veel aanleiding om te denken dat er een duidelijk risico is. We ademen allemaal fijnstof en dat is nu gewoon niet te vermijden, behalve als je boven de poolcirkel gaat wonen misschien. Rook kan ik wel vermijden en dat doe ik zoveel mogelijk.
Thuis of openbare plekken?quote:Op maandag 3 april 2017 15:22 schreef ioko het volgende:
[..]
Waarom worden er altijd van dit soort slechte voorbeelden genoemd in deze discussies? Ga jij nu serieus beweren dat het verbieden van roken, vergelijkbaar is met het verbieden van schreeuwende kinderen op openbare plekken?
Het is niet eens vergelijkbaar...
Een taserquote:Op maandag 3 april 2017 15:27 schreef Hiddendoe het volgende:
Hoe wil je kinderen verbieden om te schreeuwen?
quote:
Ook dronken personen. Anders is het niet leukquote:
Tussen meeroken en longkanker in ieder geval wel:quote:Op maandag 3 april 2017 16:16 schreef ioko het volgende:
quote:However, among women who had never smoked, exposure to passive smoking overall, and to most categories of passive smoking, did not statistically significantly increase lung cancer risk. The only category of exposure that showed a trend toward increased risk was living in the same house with a smoker for 30 years or more. In that group, the hazard ratio for developing lung cancer was 1.61, but the confidence interval included 1.00, making the finding of only borderline statistical significance.
Je gokt dat inderdaad. Maar is het ook zo?quote:Op maandag 3 april 2017 16:20 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Misschien inderdaad, maar de kans is ik gok zo'n 1000 keer groter dat je het krijgt van je auto dan van die paar peukjesFijnstof is wel te vermijden, mits je bereid bent die smerige auto van je de deur uit te doen en een Tesla te kopen.
Nou, dat is goed om te horen. Maar er zijn natuurlijk veel mensen waarvoor rook wel degelijk een probleem is. Mensen met astma, bronchitis en kinderen bijvoorbeeld.quote:Op maandag 3 april 2017 19:27 schreef highender het volgende:
[..]
Tussen meeroken en longkanker in ieder geval wel:
https://academic.oup.com/(...)ive-Smoking-and-Lung
[..]
Uitgeblazen sigarettenrook is volkomen onschadelijk, inderdaad.quote:Op maandag 3 april 2017 16:16 schreef ioko het volgende:
Toe maar. Jij durft nogal uitspraken te doen.quote:Op dinsdag 4 april 2017 09:39 schreef Elzies het volgende:
[..]
Uitgeblazen sigarettenrook is volkomen onschadelijk, inderdaad.
Ik kan boven een wieg met een baby erin met een gerust hart mijn sigarettenrook uitademen.
Het kind in kwestie zal er geen enkele schade van ondervinden.
Mijn longen hebben alle schadelijke stoffen immers gefilterd.
Meeroken bestaat binnen de fantasie van de antiroker, maar het is op complete onzin gebaseerd.
Er bestaat geen enkel pathologisch rapport ter wereld waar men de conclusie kan trekken dat een tumor is veroorzaakt door het meeroken alléén.
Dat zegt al voldoende.
Ben prima op de hoogte en daarom doorzie ik de meerookleugen, wat niet eens door één onafhankelijk pathologisch rapport wordt ondersteunt.quote:Op dinsdag 4 april 2017 11:40 schreef ioko het volgende:
[..]
Toe maar. Jij durft nogal uitspraken te doen.
Het is wel degelijk bewezen dat uitgeademde rook een risico oplevert voor de meeroker. Als jij denkt dat longen een filter zijn, dan zou ik je biologieboek nog maar eens open slaan. Als jouw longen alle stoffen uit de rook zouden filteren zou niemand meer roken, want dan zou je binnen een jaar dood zijn denk ik.
Je hebt helemaal gelijk. Leven en laten leven. En dus niet: Leven maar als de buurman's astma zorgt dat hij last heeft van mijn rook dan laat hem maar dood gaan.quote:Op maandag 3 april 2017 16:13 schreef Poepz0r het volgende:
Leven en laten leven zei mijn opa altijdWil jij drinken dan drink je lekker, wil ik roken waar het kan en mag dan doe ik dat, beide blij. Opgerot met die engnekken die thuisroken etc willen verbieden.
http://mens-en-gezondheid(...)t-zo-gevaarlijk.htmlquote:Op woensdag 5 april 2017 05:50 schreef Elzies het volgende:
Ben prima op de hoogte en daarom doorzie ik de meerookleugen, wat niet eens door één onafhankelijk pathologisch rapport wordt ondersteunt.
Er bestaan geen meerooklongen, slechts rokerslongen.
Er bestaat geen meerooktumor. Slechts vele factoren zoals genetische aanleg of het 'roken' van zes sigaretten per dag aan fijnstof.
quote:Op maandag 3 april 2017 16:19 schreef ioko het volgende:
[..]
En misschien heb ik het WEL gekregen door rook. Er is veel aanleiding om te denken dat er een duidelijk risico is. We ademen allemaal fijnstof en dat is nu gewoon niet te vermijden, behalve als je boven de poolcirkel gaat wonen misschien. Rook kan ik wel vermijden en dat doe ik zoveel mogelijk.
quote:Op woensdag 5 april 2017 06:19 schreef Kumerian het volgende:
[..]
http://mens-en-gezondheid(...)t-zo-gevaarlijk.html
https://www.smartstop.be/jongeren/waarom-rook-ik/fabel-of-feit (zie ook de link naar minstens 9 rapporten van de World Health Organisation, het gezondheids onderdeel van de VN)
https://www.alliantienederlandrookvrij.nl/tabaksbeleid/meeroken/ (nog zo eentje onderbouwd met research)
Als je dan toch zaken begint te beweren over "onderzoeken" zorg dan in ieder geval dat je geen onzin uit kraamt. Het internet staat bol van de onderzoeken naar roken en kanker, inclusief meeroken en kanker. Er is keer op keer aangetoond dat er een verband is.
Het is ook een kwestie van eenvoudige deductie: Sigaretten rook bevat kanker verwekkende stoffen. Die worden door meerokers ingeademd. Logica dicteert dat meeroken er voor zorgt dat je kankerverwekkende stoffen binnen krijgt. Daar heb ik, persoonlijk, geen onderzoek voor nodig. Één en één is, simpelweg, twee.
Nee, er bestaan geen "meerook tumoren" net zo min als dat er "rook tumoren" bestaan. Er is nooit één aanwijsbare reden voor kanker. Het is niet zo dat je op een dag een slok cola neemt en *poef* je hebt een tumor. Alles wat je in het dagelijks leven tegen komt heeft een bepaalde verhoging van de kans op kanker in zich. Genetica speelt daar een rol in, fijnstof speelt een rol, en roken/meeroken speelt daar ook een rol in. Meeroken zal vast minder kans-verhogend zijn dan roken maar dat maakt niet dat een roker voor mij kan beslissen dat mijn kans op kanker verhoogd dient te worden.
Maar dan krijgen de rokers last van de gedachtenpolitie, die als we een topic openen over bijvoorbeeld overlast door auto's, dan er dan niet meer inhoudelijk wordt gereageerd, maar dat ze dan zeggen, maar jij bent een roker dus jouw argumenten en feiten zijn waardeloos. Geef jij dan de rokers toch steun.? Of zeg jij dan, ik kies dan toch niet voor de roker om zijn argumenten en feiten, omdat hij rookt.?quote:Op woensdag 5 april 2017 07:02 schreef spiritusbus het volgende:
Het enige weerwoord wat ik hier hoor van de rokersbrigade:
-Kinderen veroorzaken ook overlast
-Auto's veroorzaken ook overlast
-Stinkende mensen veroorzaken ook overlast
-etc.
Boehoe, het is niet eerlijk.
Allemaal prima, open je eigen topic, start een petitie of wat dan ook.
Ik kies C.quote:Op woensdag 5 april 2017 07:47 schreef torentje het volgende:
Maar dan krijgen de rokers last van de gedachtenpolitie, die als we een topic openen over bijvoorbeeld overlast door auto's, dan er dan niet meer inhoudelijk wordt gereageerd, maar dat ze dan zeggen, maar jij bent een roker dus jouw argumenten en feiten zijn waardeloos. Geef jij dan de rokers toch steun.? Of zeg jij dan, ik kies dan toch niet voor de roker om zijn argumenten en feiten, omdat hij rookt.?
Niet echt, ook een Tesla geeft fijnstof, bijvoorbeeld van de banden en remmen. Ook niet gezond.quote:Op maandag 3 april 2017 16:20 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Fijnstof is wel te vermijden, mits je bereid bent die smerige auto van je de deur uit te doen en een Tesla te kopen.
Alles is risicoverhogend, de vraag is alleen waar je de drempel legt.quote:Op dinsdag 4 april 2017 11:40 schreef ioko het volgende:
Het is wel degelijk bewezen dat uitgeademde rook een risico oplevert voor de meeroker.
Inderdaad, als mijn omgeving last heeft van mijn hobby dan zorg ik er voor dat die overlast zo veel mogelijk beperkt wordt.quote:Op woensdag 5 april 2017 08:51 schreef ootjekatootje het volgende:
Beetje rekening houden met elkaar, het is allemaal niet zo moeilijk.
Heb je überhaupt mijn reactie gelezen? Kun je eigenlijk wel lezen?quote:Op woensdag 5 april 2017 07:47 schreef torentje het volgende:
[..]
Maar dan krijgen de rokers last van de gedachtenpolitie, die als we een topic openen over bijvoorbeeld overlast door auto's, dan er dan niet meer inhoudelijk wordt gereageerd, maar dat ze dan zeggen, maar jij bent een roker dus jouw argumenten en feiten zijn waardeloos. Geef jij dan de rokers toch steun.? Of zeg jij dan, ik kies dan toch niet voor de roker om zijn argumenten en feiten, omdat hij rookt.?
Waarom beantwoordt jij vragen met vragen.?quote:Op woensdag 5 april 2017 12:45 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Heb je überhaupt mijn reactie gelezen? Kun je eigenlijk wel lezen?
Oh, bevatte dat onsamenhangende gebrabbel vragen?quote:Op woensdag 5 april 2017 18:48 schreef torentje het volgende:
[..]
Waarom beantwoordt jij vragen met vragen.?
Als je nou gewoon eens je zinnen helder forrmuleert dan hoef je niet met dit soort onzin aan te komen.quote:Op woensdag 5 april 2017 20:32 schreef torentje het volgende:
@ Spiritusbus,
Jij lijkt me geen geduldig individu. Puzzelen is nooit jouw hobby geweest of zal dat ooit worden. Toch.?
De rapporten waarmee antirook-organisaties aankomen zijn veelal op onjuiste feiten gestoeld. Of men verdraaid gemakshalve de inhoud.quote:Op woensdag 5 april 2017 06:19 schreef Kumerian het volgende:
[..]
http://mens-en-gezondheid(...)t-zo-gevaarlijk.html
https://www.smartstop.be/jongeren/waarom-rook-ik/fabel-of-feit (zie ook de link naar minstens 9 rapporten van de World Health Organisation, het gezondheids onderdeel van de VN)
https://www.alliantienederlandrookvrij.nl/tabaksbeleid/meeroken/ (nog zo eentje onderbouwd met research)
Als je dan toch zaken begint te beweren over "onderzoeken" zorg dan in ieder geval dat je geen onzin uit kraamt. Het internet staat bol van de onderzoeken naar roken en kanker, inclusief meeroken en kanker. Er is keer op keer aangetoond dat er een verband is.
Het is ook een kwestie van eenvoudige deductie: Sigaretten rook bevat kanker verwekkende stoffen. Die worden door meerokers ingeademd. Logica dicteert dat meeroken er voor zorgt dat je kankerverwekkende stoffen binnen krijgt. Daar heb ik, persoonlijk, geen onderzoek voor nodig. Één en één is, simpelweg, twee.
Nee, er bestaan geen "meerook tumoren" net zo min als dat er "rook tumoren" bestaan. Er is nooit één aanwijsbare reden voor kanker. Het is niet zo dat je op een dag een slok cola neemt en *poef* je hebt een tumor. Alles wat je in het dagelijks leven tegen komt heeft een bepaalde verhoging van de kans op kanker in zich. Genetica speelt daar een rol in, fijnstof speelt een rol, en roken/meeroken speelt daar ook een rol in. Meeroken zal vast minder kans-verhogend zijn dan roken maar dat maakt niet dat een roker voor mij kan beslissen dat mijn kans op kanker verhoogd dient te worden.
Mooi. De rapporten die ik aanhaalde komen niet van anti-rook organisaties. Ergo: Nonsense argument.quote:Op donderdag 6 april 2017 05:43 schreef Elzies het volgende:
De rapporten waarmee antirook-organisaties aankomen zijn veelal op onjuiste feiten gestoeld. Of men verdraaid gemakshalve de inhoud.
Bullshit. één van de gelinkte onderzoeken toont aan dat de hoeveelheid gevaarlijke stoffen weliswaar minder is maar slechts zo'n 20% minder. Het meeste wordt gewoon door de roker uitgeademd.quote:Alle uitgeblazen rook ingeademd door een roker is volkomen onschadelijk voor de mee-roker. De longen van de roker heeft alle schadelijke stoffen gefilterd.
Bullshit. De verhouding uitgeademd/rechtstreeks van de sigaret ligt op respectievelijk zo'n 33%/66%. Het overgrote merendeel wordt niet door de roker ingeademd. Ook dat staat in de gelikte onderzoeken.quote:Slechts de rook afkomstig van een brandende sigaret is schadelijk voor de mee-roker omdat die niet door de rokerslong is gefilterd. Maar die hoeveelheid stelt statistisch en vooral in de open lucht nauwelijks iets voor.
Ah, de strooman. We zaten er al op te wachten.quote:Men kan zich beter druk maken over de zes sigaretten aan fijnstof die we allemaal dankzij de luchtvervuiling 'meeroken' en zeker zo kankerverwekkend kan zijn.
Nee, er is geen specifiek onderscheid. Er is wel de garantie dat (mee)roken de kans op kanker sterk verhoogd. En dus is iedere kanker bij iemand die ooit (mee)gerookt heeft veroorzaakt door het roken. Wellicht ook door de fijnstof en mischien ook door de genetische aanleg en waarschijnlijk ook door die ingeademde asbest maar zeker ook door het (mee)roken.quote:Hier zie je al het probleem. Hoe kan men specifiek een onderscheid maken of de kanker zich ontwikkeld heeft volgens het inademen van vervuilde lucht of via het meeroken van een sigaret?Dat onderscheid kan men niet maken, derhalve is de claim van al die anti-rookorganisaties dat duizenden Nederlanders per jaar sterven aan het gevolg van meeroken gestoeld op een pertinente leugen. Ik vind het een kwalijke zaak dat zulke verifieerbare propaganda zelfs onze wetgeving heeft beïnvloed, al kwam de druk vanuit Brussel waar ze allemaal volledig van het lotje getikt zijn.
Ik leg de drempel bij roken in de buurt van kinderen.quote:Op woensdag 5 april 2017 08:36 schreef nostra het volgende:
[..]
Alles is risicoverhogend, de vraag is alleen waar je de drempel legt.
Je moet voor de Trump regering gaan werken. Daar houden ze van mensen die niet onderbouwde onzin als feit presenteren.quote:Op donderdag 6 april 2017 05:43 schreef Elzies het volgende:
[..]
Alle uitgeblazen rook ingeademd door een roker is volkomen onschadelijk voor de mee-roker. De longen van de roker heeft alle schadelijke stoffen gefilterd.
Jij doet liever niets om het milieu te redden. Of snap je niet dat kleine wijzigingen een groot effect hebben als veel mensen het doen?quote:Op donderdag 6 april 2017 06:46 schreef Dven het volgende:
Denken dat meeroken zo'n beetje het slechtste is wat er bestaat is min of meer gelijk aan het milieu proberen te redden door dagelijks een minuut korter te douchen. Je moet ofwel ongelofelijk dom zijn ofwel een ongelofelijk groot bord voor je kop hebben.
Ik zeg dat je met een minuut minder douchen helemaal niets uithaalt wanneer je wat aan je persoonlijke waterconsumptie wil doen. Beetje hetzelfde als bij de Aldi boodschappen gaan doen omdat je minder maandelijkse kosten wil hebben maar wel dagelijks met de Ferrari van Maastricht naar Groningen rijdt.quote:Op donderdag 6 april 2017 09:08 schreef ioko het volgende:
[..]
Jij doet liever niets om het milieu te redden. Of snap je niet dat kleine wijzigingen een groot effect hebben als veel mensen het doen?
Iedereen 1 minuut minder douchen, iedereen 1 dag per week minder vlees eten...
Jij weet blijkbaar welke maatregelen wel werken om het milieu te helpen, die ook nog haalbaar zijn? Wat werkt er dan volgens jou wel?quote:Op donderdag 6 april 2017 10:57 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik zeg dat je met een minuut minder douchen helemaal niets uithaalt wanneer je wat aan je persoonlijke waterconsumptie wil doen. Beetje hetzelfde als bij de Aldi boodschappen gaan doen omdat je minder maandelijkse kosten wil hebben maar wel dagelijks met de Ferrari van Maastricht naar Groningen rijdt.
Ik ben absoluut voor het ver doorvoeren van maatregelen ten bate van het milieu maar een minuut minder douchen per dag doet echter geen fuck. Ook al doet 17.000.000 mensen het. Je komt vast heel bewust over op verjaardagsfeestjes wanneer je omringd bent door mensen die zelf geen flauw benul hebben en je zal jezelf er vast een veel beter mens door voelen maar het haalt echt niets uit. Druppel. Gloeiende praat. Zelfde geldt voor meeroken en longschade. Houd je liever bezig met de zaken die daar wél grote invloed op hebben.
Van een geitewollensok had ik beter verwacht dan dit. Matig hoor.
Zelfde geldt voor longschade en meeroken.
Ik zeg dat het alles behalve voldoende gaat zijn om een goede toekomst te bewerkstelligen voor mens én milieu. Een modern aflaat.quote:Op donderdag 6 april 2017 11:04 schreef ioko het volgende:
[..]
Jij weet blijkbaar welke maatregelen wel werken om het milieu te helpen, die ook nog haalbaar zijn? Wat werkt er dan volgens jou wel?
Ik denk namelijk dat 17 miljoen mensen die 1 minuut minder douchen wel degelijk helpt. En 17 miljoen mensen die 1 keer per week geen vlees eten nog veel meer.
Maar wat doet dat dan wel? Als al deze 'kleine initiatieven' het blijkbaar niet doen.quote:Op donderdag 6 april 2017 11:24 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik zeg dat het alles behalve voldoende gaat zijn om een goede toekomst te bewerkstelligen voor mens én milieu. Een modern aflaat.
Ik ben hier niet om een oplossing te vinden. Ik geef slechts aan dat dit soort intitiatiefjes complete flauwekul en gerommel in de marge zijn.quote:Op donderdag 6 april 2017 11:25 schreef ioko het volgende:
[..]
Maar wat doet dat dan wel? Als al deze 'kleine initiatieven' het blijkbaar niet doen.
Met andere woorden, je lult maar wat, want je weet er niets van en je bent te beroerd om zelfs maar te doen alsof.quote:Op donderdag 6 april 2017 11:50 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik ben hier niet om een oplossing te vinden. Ik geef slechts aan dat dit soort intitiatiefjes complete flauwekul en gerommel in de marge zijn.
Op google kan je er ongetwijfeld meer over vinden.
Blijft lachwekkendquote:Op dinsdag 4 april 2017 09:39 schreef Elzies het volgende:
[..]
Uitgeblazen sigarettenrook is volkomen onschadelijk, inderdaad.
Ik kan boven een wieg met een baby erin met een gerust hart mijn sigarettenrook uitademen.
Het kind in kwestie zal er geen enkele schade van ondervinden.
Mijn longen hebben alle schadelijke stoffen immers gefilterd.
Meeroken bestaat binnen de fantasie van de antiroker, maar het is op complete onzin gebaseerd.
Er bestaat geen enkel pathologisch rapport ter wereld waar men de conclusie kan trekken dat een tumor is veroorzaakt door het meeroken alléén.
Dat zegt al voldoende.
Toon mij één pathologisch rapport waar onomstotelijk is aangetoond dat iemand is overleden als gevolg van het meeroken alléén. Dat rapport bestaat niet omdat je andere factoren (zoals zes sigaretten per dag aan fijnstof meeroken) niet buiten beschouwing kunt laten.quote:Op donderdag 6 april 2017 09:03 schreef ioko het volgende:
[..]
Je moet voor de Trump regering gaan werken. Daar houden ze van mensen die niet onderbouwde onzin als feit presenteren.
Nogmaals, toon mij 1 onderzoek dat aantoont dat longen alle schadelijke stoffen filteren uit sigarettenrook.
Je denk zeker ook dat je longen alle zuurstof uit de lucht hebben opgenomen als je uitademt?
Volgens mij zijn die foto's van rokerslongen ook nep. Als longen zo zwart en afgestorven zijn dan zouden ze niet werken. Dat zijn gewoon longen van vijf dagen oud.quote:Op vrijdag 7 april 2017 08:19 schreef Elzies het volgende:
[..]
Toon mij één pathologisch rapport waar onomstotelijk is aangetoond dat iemand is overleden als gevolg van het meeroken alléén. Dat rapport bestaat niet omdat je andere factoren (zoals zes sigaretten per dag aan fijnstof meeroken) niet buiten beschouwing kunt laten.
Maar toch blijven al die antirook-organisaties hun leugens verspreiden dat mensen bij de bosjes sterven als het gevolg van het meeroken, terwijl hier geen enkel onafhankelijk bewijs voor bestaat.
Als je al bewijs vraagt komen ze altijd aandraven met foto's van rokerslongen, maar dat is geen bewijs. We kennen allemaal de foto's van rokerslongen van rokers. Het gaat om het harde bewijs dat je van meeroken kunt sterven. Dat harde bewijs bestaat simpelweg niet.
Je praat weer mooi om je eigen onzinstelling heen. Je hebt dus geen bewijs dat uitgeademde rook geen schadelijke stoffen bevat. Is dat ook weer helder.quote:Op vrijdag 7 april 2017 08:19 schreef Elzies het volgende:
[..]
Toon mij één pathologisch rapport waar onomstotelijk is aangetoond dat iemand is overleden als gevolg van het meeroken alléén. Dat rapport bestaat niet omdat je andere factoren (zoals zes sigaretten per dag aan fijnstof meeroken) niet buiten beschouwing kunt laten.
Maar toch blijven al die antirook-organisaties hun leugens verspreiden dat mensen bij de bosjes sterven als het gevolg van het meeroken, terwijl hier geen enkel onafhankelijk bewijs voor bestaat.
Als je al bewijs vraagt komen ze altijd aandraven met foto's van rokerslongen, maar dat is geen bewijs. We kennen allemaal de foto's van rokerslongen van rokers. Het gaat om het harde bewijs dat je van meeroken kunt sterven. Dat harde bewijs bestaat simpelweg niet.
Je draait nu gemakshalve mijn stelling om. Waar antirook-organisaties iets claimen (namelijk dat tienduizenden mensen per jaar sterven aan het meeroken alleen) maar hier feitelijk geen harde bewijsvoering voor kunnen leveren (of 'bewijsvoeringen' leveren die zijn gebaseerd op halve waarheden of zelfs hele leugens) vraag je mij nu om bewijs waar ik juist hard bewijs voor vraag. Zo zijn we natuurlijk niet getrouwd. Als je iets claimt, toon je het aan of je zwijgt.quote:Op vrijdag 7 april 2017 09:03 schreef ioko het volgende:
[..]
Je praat weer mooi om je eigen onzinstelling heen. Je hebt dus geen bewijs dat uitgeademde rook geen schadelijke stoffen bevat. Is dat ook weer helder.
Daarnaast weet je blijkbaar erg weinig van pathologische onderzoeken. Die zijn gericht op het achterhalen van de doodsoorzaak, zeg in dit voorbeeld longkanker, maar kunnen natuurlijk nooit achterhalen wat de reden van de kanker is geweest.
Je claim klopt dat er geen pathologisch rapport is waarin staat dat meeroken de doodsoorzaak is, maar dat is een holle uitspraak omdat er NOOIT instaat welk gedrag heeft geleid tot de doodsoorzaak. Een patholoog kan hoogstens zien welk orgaan als eerste is uitgevallen.
Het spijt me, maar jij gaat mij niet snappen en ik jou niet.quote:Op vrijdag 7 april 2017 09:20 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je draait nu gemakshalve mijn stelling om. Waar antirook-organisaties iets claimen (namelijk dat tienduizenden mensen per jaar sterven aan het meeroken alleen) maar hier feitelijk geen harde bewijsvoering voor kunnen leveren (of 'bewijsvoeringen' leveren die zijn gebaseerd op halve waarheden of zelfs hele leugens) vraag je mij nu om bewijs waar ik juist hard bewijs voor vraag. Zo zijn we natuurlijk niet getrouwd. Als je iets claimt, toon je het aan of je zwijgt.
Nooit kan er onomstotelijk worden aangetoond dat iemand is overleden als het gevolg van het meeroken alléén. Dus is zo'n claim gebakken lucht waar triest genoeg ook nog eens een wetgeving uit voort is gevloeid die veel horecaondernemers aan het faillissement heeft gebracht. Want de kleine bruine kroeg is nauwelijks meer te vinden sinds het rookverbod.
Ik ben heus niet tegen een ontmoedigingsbeleid om het roken bij de jeugd te verminderen. De praktijk wijst echter uit dat dit soort campagnes in golfbewegingen verlopen. Na een succesvolle periode gaan jongeren ineens toch weer meer en vaker roken of zoeken alternatieven.
Ik ben tegen een onjuiste hetze tegen rokers op basis van valse argumenten. Want het is natuurlijk van de zotte dat straks de roker verplicht in het park zijn sigaret moet uit doen en de anti-roker daarnaast zijn meegebrachte barbecue aansteekt. Rokers vervolgen die thuis roken. Het moet niet veel gekker worden. Dit grenst aan de totale waanzin.
In mijn tijd rookte de leraren nog gewoon in de klas en al die leerlingen van toen zijn heus niet allemaal de pijp uitgegaan als gevolg van het meeroken met de leraar. Ik denk dat luchtvervuiling een veel sterkere rol speelt of genetische aanleg.
Een bekend voorbeeld vind ik het overlijden van antirookgoeroe Allen Carr. Als ex-roker gestopt en hij heeft vervolgens veel geld verdiend met zijn anti-rookprogramma's. Uiteindelijk is Carr als niet-roker gestorven aan longkanker. Terwijl wanneer je stopt met roken je longen na zo'n zeven jaar weer op het oude niveau behoren zijn. Dus het blijft altijd onvoorspelbaar.
quote:Op vrijdag 7 april 2017 09:40 schreef ioko het volgende:
[..]
Het spijt me, maar jij gaat mij niet snappen en ik jou niet.
Er is NOOIT aan te tonen wat de precieze reden van kanker is op biologisch/cel niveau bij een individueel mens. Daarom is er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het effect van schadelijke stoffen op celdeling en de fouten die hierin ontstaan door deze stoffen. Dit is aangetoond. Als je dat niet gelooft of accepteert is elke verdere discussie nutteloos.
Daarnaast is er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de relatie tussen roken en kanker, hierbij wordt in elk goed wetenschappelijk onderzoek gecontroleerd op andere variabelen die invloed zouden kunnen hebben en hiervoor wordt gecompenseerd in een onderzoek (denk aan leefomgeving, eetgedrag, etc). Ook hierbij is veel onderzoek dat in dezelfde richting wijst. Als je dit afwijst is verdere discussie ook zinloos.
Jij beweert dat tweedehands rook zo veilig is dat je het in een wiegje van een baby kan blazen maar levert hiervoor geen bewijs. Zolang je dat niet kunt, zit er een flink gat in je argumentatie.
Daarnaast blijf je drogredenen gebruiken in de richting van: mijn oma van 90 heeft haar hele leven gerookt en leeft nog (is geen wetenschappelijk reden). Dit zit in dezelfde richting als het doodgaan van een ex-roker aan longkanker. Nieuwtje: ook mensen die je hun hele leven opsluit en die nooit schadelijke stoffen binnenkrijgen kunnen doodgaan aan longkanker.
Toch opvallend dat die onderzoeken zo van elkaar verschillen, Stanford University heeft vorig jaar nog een wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd dat er geen link bestaat tussen longkanker en passief roken.quote:"De enige categorie waarbij we een lichtjes hogere kans op de ziekte zien, is bij vrouwen die al meer dan 30 jaar samenleven met een roker", klinkt het besluit. Het is overigens niet het eerste onderzoek dat tot deze conclusie komt.
bron
Dat verbaast mij ook, maar longkanker is natuurlijk het allerergste effect, er zijn veel meer negatieve effecten van meeroken te bedenken.quote:Op vrijdag 7 april 2017 09:50 schreef Sylv3se het volgende:
[..]
[..]
Toch opvallend dat die onderzoeken zo van elkaar verschillen, Stanford University heeft vorig jaar nog een wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd dat er geen link bestaat tussen longkanker en passief roken.
Kanker krijg je door meerdere oorzaken, niet door één oorzaak alleen.quote:Op vrijdag 7 april 2017 08:19 schreef Elzies het volgende:
Carr gaf dan ook veel studies in zaaltjes waar volop gerookt werd. Kan zijn dat hij toch aan meeroken is gestorven.quote:Op vrijdag 7 april 2017 09:20 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je draait nu gemakshalve mijn stelling om. Waar antirook-organisaties iets claimen (namelijk dat tienduizenden mensen per jaar sterven aan het meeroken alleen) maar hier feitelijk geen harde bewijsvoering voor kunnen leveren (of 'bewijsvoeringen' leveren die zijn gebaseerd op halve waarheden of zelfs hele leugens) vraag je mij nu om bewijs waar ik juist hard bewijs voor vraag. Zo zijn we natuurlijk niet getrouwd. Als je iets claimt, toon je het aan of je zwijgt.
Nooit kan er onomstotelijk worden aangetoond dat iemand is overleden als het gevolg van het meeroken alléén. Dus is zo'n claim gebakken lucht waar triest genoeg ook nog eens een wetgeving uit voort is gevloeid die veel horecaondernemers aan het faillissement heeft gebracht. Want de kleine bruine kroeg is nauwelijks meer te vinden sinds het rookverbod.
Ik ben heus niet tegen een ontmoedigingsbeleid om het roken bij de jeugd te verminderen. De praktijk wijst echter uit dat dit soort campagnes in golfbewegingen verlopen. Na een succesvolle periode gaan jongeren ineens toch weer meer en vaker roken of zoeken alternatieven.
Ik ben tegen een onjuiste hetze tegen rokers op basis van valse argumenten. Want het is natuurlijk van de zotte dat straks de roker verplicht in het park zijn sigaret moet uit doen en de anti-roker daarnaast zijn meegebrachte barbecue aansteekt. Rokers vervolgen die thuis roken. Het moet niet veel gekker worden. Dit grenst aan de totale waanzin.
In mijn tijd rookte de leraren nog gewoon in de klas en al die leerlingen van toen zijn heus niet allemaal de pijp uitgegaan als gevolg van het meeroken met de leraar. Ik denk dat luchtvervuiling een veel sterkere rol speelt of genetische aanleg.
Een bekend voorbeeld vind ik het overlijden van antirookgoeroe Allen Carr. Als ex-roker gestopt en hij heeft vervolgens veel geld verdiend met zijn anti-rookprogramma's. Uiteindelijk is Carr als niet-roker gestorven aan longkanker. Terwijl wanneer je stopt met roken je longen na zo'n zeven jaar weer op het oude niveau behoren zijn. Dus het blijft altijd onvoorspelbaar.
Of je bent hartpatient en kunt niet tegen de rook.quote:Op vrijdag 7 april 2017 09:53 schreef ioko het volgende:
[..]
Dat verbaast mij ook, maar longkanker is natuurlijk het allerergste effect, er zijn veel meer negatieve effecten van meeroken te bedenken.
Zoals hartaandoeningen.
En toch claimen antirook-organisaties op basis van veronderstellingen dat duizenden mensen per jaar sterven aan de gevolgen van het meeroken. Een dergelijke veronderstelling is nooit bewezen en valt ook niet te bewijzen omdat er tig andere factoren bestaan waardoor iemand longkanker kan ontwikkelen.quote:Op vrijdag 7 april 2017 10:24 schreef Gia het volgende:
[..]
Kanker krijg je door meerdere oorzaken, niet door één oorzaak alleen.
Door zuipen kun je leverkanker krijgen, maar ook door te vet eten en/of veel medicijngebruik.
Longkanker kun je ook door meerdere factoren krijgen, o.a. door de sigarettenrook van jezelf, of van anderen.
Zuipen, vet voedsel eten, roken, weinig bewegen enz....zijn allemaal eigen keuzes.
Meeroken is dat niet. En al draagt dit maar een schijntje bij aan het ontstaan van longkanker, moet het toch voorkomen worden, waar dit echt noodzakelijk is. Zoals bij de ingang van ziekenhuizen. Maar ook in voorkomende gevallen op balkons als anderen daar overlast van hebben die niet op een andere manier voorkomen kan worden. En nee, zij hoeven niet binnen te blijven. Laat dan de roker maar zijn eigen woonkamer vol rook zetten.
Het gaat er meer om dat hij nooit gaat luisteren. Op Pagina 2 van deze thread heb ik al een berg onderzoeken gequote maar die worden dan afgedaan met "zal wel weer van een anti-rook organisatie zijn" of zo....quote:Op vrijdag 7 april 2017 09:40 schreef ioko het volgende:
Het spijt me, maar jij gaat mij niet snappen en ik jou niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |