abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_169970707
quote:
De wachttijd voor huurhuizen loopt op. Door een tekort aan woningen en veel speciale doelgroepen met voorrang moeten woningzoekers in de regio Den Haag inmiddels gemiddeld 3,5 jaar wachten op een huis.

Niels Klaassen 03-04-17, 13:39 Laatste update: 13:40
4
Het probleem is helder, maar over de oplossing wordt in de politiek flink gesteggeld. Links wil vooral meer bouwen, rechts ziet de voorrang voor bijvoorbeeld vluchtelingen liefst geschrapt. ,,Jan met de pet betaalt de prijs voor de statushouders’’, zegt oppositieraadslid Richard de Mos. ,,Den Haag kiest voor honderden extra statushouders en geeft hen ook nog eens voorrang op een woning.’’

De woningnood in de regio Den Haag is groot. Gemiddeld moeten huurders nu 3,5 jaar wachten tot ze een huis vinden. In 2013 was dat nog ruim 2 jaar. Volgens corporaties zit de huizenmarkt ‘op slot’. Er komen weinig sociale woningen vrij, er is onvoldoende doorstroming naar duurdere huurhuizen of koopwoningen. Ook wordt lang niet overal genoeg gebouwd.

Veel meer voorrang
De voorrang voor statushouders is volgens de corporaties slechts één van de oorzaken voor de oplopende wachttijden. In 2013 kreeg nog acht procent van de woningzoekenden in de regio zo’n urgentieverklaring, inmiddels ligt dat percentage op 31 procent. Dit jaar verwacht wethouder Joris Wijsmuller (HSP) in Den Haag voor bijna negenhonderd statushouders plek te vinden in reguliere corporatiewoningen. Behalve vluchtelingen komen ook andere doelgroepen - zoals zieken of ex-gedetineerden - in aanmerking voor voorrang.

Reden voor oppositiepartijen als Groep de Mos en de PVV om te pleiten voor afschaffing van die voorrangsregels. ,,Zo heeft de Hagenaar nooit een eerlijke kans’’, zegt PVV-raadslid Daniëlle de Winter.

'Nu actie'
Voor het schrappen van die urgentieverklaring lijkt geen meerderheid in de raad. Andere partijen pleiten vooral voor meer woningbouw. ,,Dit is onaanvaardbaar’’, zegt CDA-raadslid Michel Rogier: ,,De wethouder moet tempo maken.’’ Ook de grootste coalitiepartij D66 wil ‘nu echt actie’. PvdA-fractievoorzitter Martijn Balster: ,,Dit is een gevaar voor de cohesie in de stad. We willen toch dat iedereen de mogelijkheid heeft in onze mooie stad te kunnen wonen? Dan moeten er echt meer betaalbare woningen komen.’’

‘Regio moet meer doen’
Volgens HSP-raadslid Gerwin van Vulpen doet Den Haag het best goed, maar zit het bouwprobleem vooral bij de buurgemeenten, die lang niet genoeg sociale huurwoningen bouwen. ,,Wij kregen vorige week nog de complimenten omdat we zoveel bouwen. Maar als de buren dat niet doen, wordt je de opvangbak van de regio.’’ Van Vulpen vindt dat goed moet worden uitgezocht hoe het kan dat nu een op de drie huizen met voorrang naar speciale doelgroepen gaat. ,,Dan gaat het niet alleen om vluchtelingen.''
www.ad.nl/den-haag/woning(...)t-de-prijs~ae8bda7a/

www.ad.nl/dossier-den-haa(...)huurwoning~ad384027/

Wordt Richard de Mos onze nieuwe toekomstig premier?
  maandag 3 april 2017 @ 14:26:12 #2
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_169970945
ik sta al 10 jaar ingeschreven en alles en al mijn kansen zijn nog "zeer laag" welkom in regio gouda waar als je geen voorrang krijgt je geen sociale huurwoning krijgt.

gelukkig ben ik hier allang voorbij en ik ga lekker kopen.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_169971171
De oplossing is eenvoudig: niet in een sociale huurwoning gaan zitten.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_169971173
Kopen joh
  maandag 3 april 2017 @ 14:40:53 #5
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169971290
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 14:35 schreef KoosVogels het volgende:
Zou dan wel fijn zijn als dat niet bijna driekwart van de huurwoningen in het land zouden zijn.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169971319
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 14:40 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Zou dan wel fijn zijn als dat niet bijna driekwart van de woningen in het land zouden zijn.
Huurwoningen
  maandag 3 april 2017 @ 14:42:28 #7
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169971323
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 14:42 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Huurwoningen
Je hebt gelijk.
pi_169971331
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 14:40 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Zou dan wel fijn zijn als dat niet bijna driekwart van de woningen in het land zouden zijn.
Huurwoningmarkt liberaliseren.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 3 april 2017 @ 14:43:57 #9
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169971361
Zie hier het resultaat van overmatige overheidsregulering, die problemen veroorzaakt, die de overheid dan weer probeert op te lossen met méér regulering.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169971379
Wat verwachten die paupers dan. Als je geen geld heb moet je ook geen eisen stellen.
  maandag 3 april 2017 @ 14:48:19 #11
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169971434
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 14:42 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Huurwoningmarkt liberaliseren.
In before Klopkoek en de gang.
pi_169971592
Asielzoekers verdienen ook een goed huis.
  maandag 3 april 2017 @ 14:59:50 #13
456899 VenusFlyTrap
vind alles leuk
pi_169971702
Koop dan.

Handig spaarpotje en als je het slim speelt (en je ook mazzel hebt met goedkoop aankopen) kan het je nog een flinke duit opleveren.
pi_169971845
Nou nou poe poe. 3,5 jaar :')
Nait Soezn Moar Broezn
  maandag 3 april 2017 @ 15:40:43 #15
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_169972779
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 15:05 schreef Divje het volgende:
Nou nou poe poe. 3,5 jaar :')
Die 3.5jaar is gebaseerd op alle mensen die een woning toegewezen kregen. Voormalig gedetineerden: krijgen binnen 5 dagen een woning. Zieken: krijgen binnen 15 dagen een woning. Gelukszoekers: staan 1500 woningen leeg, bewust, om het direct een woning aan te kunnen bieden.
Dat trekt het gemiddelde aan ''wachten'' wel omlaag. Realistische cijfers zullen tussen de 8jaar en 10 jaar liggen. Hier is het momenteel ''12'' jaar volgens de cijfers van de gemeente. Realiteit is 18 jaar tot nooit.
pi_169973001
Je zou eigenlijk alleen gebruik mogen maken van een sociale huurwoning als je daar ook recht op hebt. Ik weet het, praktisch onuitvoerbaar, maar ik zie genoeg mensen die er met een laag inkomen/studie in zijn gekomen, het toen nodig hadden, maar inmiddels meer dan modaal verdienen, prima een huis kunnen kopen, maar sociale huur alsnog goedkoper is waardoor ze nog even blijven zitten. Als die mensen allemaal gedwongen zouden worden om 1) actief op zoek te gaan naar een andere woning (huur of koop) of 2) meer huur te betalen waardoor de prikkel om te blijven weggaat, dan zouden sociale huurwoningen weer beschikbaar worden voor iedereen die het nodig heeft.

En ja, ik weet het, dit roept ook weer ongewenste neveneffecten op, want vervolgens heb je geen prikkel om je omhoog te werken, want dan moet je dat weer op je huur inleveren of een huis gaan kopen. Dan is een lage huur ook verkapte inkomsten.

Ingewikkeld dossier. Zoals het nu werkt, werkt het in ieder geval niet optimaal.
Somebody that I used to know
  maandag 3 april 2017 @ 15:50:17 #17
346939 Janneke141
pi_169973023
quote:
2s.gif Op maandag 3 april 2017 15:49 schreef Postbus100 het volgende:
Ik weet het, praktisch onuitvoerbaar,
Ik zou niet weten waarom.
pi_169973104
quote:
Sommigen kunnen het nou eenmaal niet opbrengen om een huis te kopen of te gaan huren in de vrije sector, daarvoor is sociale huur. Dat had je zelf ook wel kunnen weten.
pi_169973141
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 15:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom.
Wat doe je met mensen die:
- een eigen bedrijf hebben met wisselende inkomsten
- huurdersbescherming (deze is echt killing voor de sociale woningmarkt)
- mensen die werkloos raken
- hoe houd je het bij? hoe controleer je?
- ik vergeet vast nog wat praktische dingetjes

Maar wat mij betreft worden sociale huurwoningen weer echt woningen waarvoor ze bedoeld zijn:
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 15:53 schreef Infection het volgende:

[..]

Sommigen kunnen het nou eenmaal niet opbrengen om een huis te kopen of te gaan huren in de vrije sector, daarvoor is sociale huur. Dat had je zelf ook wel kunnen weten.
pi_169973176
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 15:40 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Die 3.5jaar is gebaseerd op alle mensen die een woning toegewezen kregen. Voormalig gedetineerden: krijgen binnen 5 dagen een woning. Zieken: krijgen binnen 15 dagen een woning. Gelukszoekers: staan 1500 woningen leeg, bewust, om het direct een woning aan te kunnen bieden.
Dat trekt het gemiddelde aan ''wachten'' wel omlaag. Realistische cijfers zullen tussen de 8jaar en 10 jaar liggen. Hier is het momenteel ''12'' jaar volgens de cijfers van de gemeente. Realiteit is 18 jaar tot nooit.
Je duim gaat weer lekker.
  maandag 3 april 2017 @ 15:57:13 #21
321876 Cherna
Fuck the System
pi_169973187
quote:
Als het inkomen het toelaat zeker niet. Maar daar ligt het probleem. Zeker bij een alleenstaande.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  maandag 3 april 2017 @ 15:59:07 #22
346939 Janneke141
pi_169973236
quote:
2s.gif Op maandag 3 april 2017 15:55 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Wat doe je met mensen die:
- een eigen bedrijf hebben met wisselende inkomsten
- huurdersbescherming (deze is echt killing voor de sociale woningmarkt)
- mensen die werkloos raken
- hoe houd je het bij? hoe controleer je?

Maar wat mij betreft worden sociale huurwoningen weer echt woningen waarvoor ze bedoeld zijn:

[..]

Niet in problemen denken, maar in oplossingen. Sociale huurwoningen zijn bedoeld om te voorkomen dat mensen met onvoldoende inkomsten of middelen onder de brug moeten liggen. Handhaaf dat dan ook gewoon.

- een eigen bedrijf hebben met wisselende inkomsten >> die is lastig inderdaad
- huurdersbescherming >> afschaffen voor sociale woningbouw
- mensen die werkloos raken >> hebben daarna weer recht op een sociale huurwoning
- hoe houd je het bij? hoe controleer je? >> belastingdienst.

Maar je kunt ook overwegen om alle sociale huurwoningen die bevolkt worden door mensen die boven de inkomensgrens zitten, automatisch tot vrije sector te maken. Scheelt gedwongen verhuizen.
  maandag 3 april 2017 @ 15:59:14 #23
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_169973240
quote:
7s.gif Op maandag 3 april 2017 15:56 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Je duim gaat weer lekker.
Realiteit. Kun je niet tegen he O+
  maandag 3 april 2017 @ 16:00:58 #24
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_169973286
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 15:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Niet in problemen denken, maar in oplossingen. Sociale huurwoningen zijn bedoeld om te voorkomen dat mensen met onvoldoende inkomsten of middelen onder de brug moeten liggen. Handhaaf dat dan ook gewoon.

- mensen die werkloos raken >> hebben daarna weer recht op een sociale huurwoning

Maar je kunt ook overwegen om alle sociale huurwoningen die bevolkt worden door mensen die boven de inkomensgrens zitten, automatisch tot vrije sector te maken. Scheelt gedwongen verhuizen.
Dat laatste ben ik het wel aardig mee eens. Alleen niet tot vrije sector maken, maar het stempel sociale huurwoning tijdelijk verwijderen. Wanneer ze verhuizen het weer automatisch een sociale huurwoning wordt.
pi_169973287
quote:
Niet in Nederland willen wonen, nog beter.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 3 april 2017 @ 16:01:31 #26
321876 Cherna
Fuck the System
pi_169973299
quote:
2s.gif Op maandag 3 april 2017 15:49 schreef Postbus100 het volgende:
Je zou eigenlijk alleen gebruik mogen maken van een sociale huurwoning als je daar ook recht op hebt. Ik weet het, praktisch onuitvoerbaar, maar ik zie genoeg mensen die er met een laag inkomen/studie in zijn gekomen, het toen nodig hadden, maar inmiddels meer dan modaal verdienen, prima een huis kunnen kopen, maar sociale huur alsnog goedkoper is waardoor ze nog even blijven zitten. Als die mensen allemaal gedwongen zouden worden om 1) actief op zoek te gaan naar een andere woning (huur of koop) of 2) meer huur te betalen waardoor de prikkel om te blijven weggaat, dan zouden sociale huurwoningen weer beschikbaar worden voor iedereen die het nodig heeft.

En ja, ik weet het, dit roept ook weer ongewenste neveneffecten op, want vervolgens heb je geen prikkel om je omhoog te werken, want dan moet je dat weer op je huur inleveren of een huis gaan kopen. Dan is een lage huur ook verkapte inkomsten.

Ingewikkeld dossier. Zoals het nu werkt, werkt het in ieder geval niet optimaal.
Je krijgt dan ook alleen maar huursubsidie als je inkomen te laag is. Al woon je in een sociale huur woning of appartement dan nog kan het zijn dat je 750 euro aftikt en dus geen huursubsidie ontvangt.
  maandag 3 april 2017 @ 16:02:00 #27
346939 Janneke141
pi_169973310
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 16:00 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Dat laatste ben ik het wel aardig mee eens. Alleen niet tot vrije sector maken, maar het stempel sociale huurwoning tijdelijk verwijderen. Wanneer ze verhuizen het weer automatisch een sociale huurwoning wordt.
Dat is voorlopig niet nodig, want we hebben veel en veel te veel sociale huurwoningen. Tegen de tijd dat de kritische grens bereikt wordt (per gemeente) kun je de wijziging op tijdelijke basis doorvoeren.
pi_169973312
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 15:59 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Realiteit. Kun je niet tegen he O+
De realiteit is dat urgentie geen schalen kent. Een gedetineerde heeft alleen onder bepaalde voorwaarden recht op urgentie en wordt niet sneller geholpen dan iemand die op medische gronden urgentie aanvraagt.
pi_169973326
Kopen zonder vaste baan zal er niet inzitten, dan is men al verplicht te huren.
  maandag 3 april 2017 @ 16:10:46 #30
321876 Cherna
Fuck the System
pi_169973519
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 16:00 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Dat is er in feite al. Je krijgt geen subsidie al woon je in een woning die onder die sector valt als je inkomen die grens overschrijdt. Daalt je inkomen weer heb je kans subsidie te krijgen.
pi_169973739
Maar een huursubsidie is natuurlijk geen vorm van sociale huurwoning. Huursubsidie wordt oneindig verstrekt en kan je ook krijgen als je particulier huurt met een laag inkomen. Sociale huur is een schaarstegoed waar toewijzing aan de één ten koste gaat van toewijzing aan de ander.
Tijdelijk het labeltje verwijderen is natuurlijk een optie, maar daarmee los je de schaarste niet structureel op, want daarmee verlaag je alleen maar het aanbod van de sociale huurwoningen. Maar het zou een tijdelijke tussenoplossing kunnen zijn.
  maandag 3 april 2017 @ 16:26:11 #32
321876 Cherna
Fuck the System
pi_169973808
quote:
2s.gif Op maandag 3 april 2017 16:21 schreef Postbus100 het volgende:
Maar een huursubsidie is natuurlijk geen vorm van sociale huurwoning. Huursubsidie wordt oneindig verstrekt en kan je ook krijgen als je particulier huurt met een laag inkomen. Sociale huur is een schaarstegoed waar toewijzing aan de één ten koste gaat van toewijzing aan de ander.
Tijdelijk het labeltje verwijderen is natuurlijk een optie, maar daarmee los je de schaarste niet structureel op, want daarmee verlaag je alleen maar het aanbod van de sociale huurwoningen. Maar het zou een tijdelijke tussenoplossing kunnen zijn.

Hmm dat wist ik niet. Is dat echt het geval dat je recht hebt op huursubsidie ook al zit je particulier gehuurd? Dat is nieuw voor mij
  maandag 3 april 2017 @ 16:27:53 #33
346939 Janneke141
pi_169973845
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 16:26 schreef Cherna het volgende:

[..]

Hmm dat wist ik niet. Is dat echt het geval dat je recht hebt op huursubsidie ook al zit je particulier gehuurd? Dat is nieuw voor mij
Als je huur maar lager is dan de grens en je inkomen lager dan de grens, dan krijg je huursubsidie. Op zich is daar niet zo veel raars aan.

Wat de markt behoorlijk oneigenlijk beïnvloedt is dat de huurprijzen van sociale huurwoningen kunstmatig laag gehouden worden. Daardoor is met name in de steden de vraag veel te hoog.
  maandag 3 april 2017 @ 16:30:00 #34
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_169973891
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 15:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dit, op het moment dat ze bevolkt worden door mensen met een inkomen boven de sociale huurgrens zou de huur ook als vrije sector moeten zijn, prima als ze dan blijven zitten, maar dan betalen ze op een gegeven moment dus ook gewoon ¤ 1.000 per maand, terwijl de buurvrouw ¤ 500 betaalt voor dezelfde woning.
Als ze dan besluiten de woning te verlaten wordt het gewoon weer sociale huur.
Maar de sociale verhuurders hebben vooral een gemengder verhuurpakket nodig, waarin sociaal en vrije sector gewoon door elkaar gehuurd wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 3 april 2017 @ 16:30:09 #35
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_169973896
quote:

[..]

Vaak zit je particulier alleen aan de bovengrens van ¤ ? ,- kale huur, waarmee je recht op huursubsidie vervalt.

Maar het kan zeker. Huurtoeslag in een particuliere huurwoning. Het is dan ook huurtoeslag, geen sociale woning toeslag.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  maandag 3 april 2017 @ 16:31:52 #36
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_169973927
quote:

[..]

Ja, als ik jou een huisje verhuur voor ¤ 600 per maand en jouw inkomen is onder de huurtoeslaggrens, dan ontvang je ook gewoon huurtoeslag, ongeacht of ik een sociale verhuurder ben of een particulier, zolang de woning, de huurprijs en jouw inkomen maar aan de eisen voldoen is er recht op huurtoeslag.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 3 april 2017 @ 16:32:00 #37
321876 Cherna
Fuck the System
pi_169973930
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 16:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als je huur maar lager is dan de grens en je inkomen lager dan de grens, dan krijg je huursubsidie. Op zich is daar niet zo veel raars aan.

Wat de markt behoorlijk oneigenlijk beïnvloedt is dat de huurprijzen van sociale huurwoningen kunstmatig laag gehouden worden. Daardoor is met name in de steden de vraag veel te hoog.
Oké dat is duidelijk. Ik heb in NL nooit gehuurd gezeten. Vandaar.
pi_169973936
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 16:30 schreef Leandra het volgende:

[..]

Maar de sociale verhuurders hebben vooral een gemengder verhuurpakket nodig, waarin sociaal en vrije sector gewoon door elkaar gehuurd wordt.
Hier ben ik het ook mee eens.
  maandag 3 april 2017 @ 16:32:51 #39
321876 Cherna
Fuck the System
pi_169973951
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 16:31 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, als ik jou een huisje verhuur voor ¤ 600 per maand en jouw inkomen is onder de huurtoeslaggrens, dan ontvang je ook gewoon huurtoeslag, ongeacht of ik een sociale verhuurder ben of een particulier, zolang de woning, de huurprijs en jouw inkomen maar aan de eisen voldoen is er recht op huurtoeslag.
Het is mij nu compleet duidelijk.
pi_169974008
Oja, ik weet alweer welk praktisch probleem ik vergeet:
- wat is een woning waard als het labeltje sociale huur eraf gaat? En wie zegt me dat na het opnieuw toevoegen van het labeltje de huurprijs niet eigenlijk weer hoger wordt? Oftewel: waarderingsproblemen en risico op willekeur.
  maandag 3 april 2017 @ 16:35:38 #41
346939 Janneke141
pi_169974030
quote:
2s.gif Op maandag 3 april 2017 16:34 schreef Postbus100 het volgende:
Oja, ik weet alweer welk praktisch probleem ik vergeet:
- wat is een woning waard als het labeltje sociale huur eraf gaat? En wie zegt me dat na het opnieuw toevoegen van het labeltje de huurprijs niet eigenlijk weer hoger wordt? Oftewel: waarderingsproblemen en risico op willekeur.
Er is nu ook al een puntensysteem voor sociale huur.
pi_169974083
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 16:35 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Er is nu ook al een puntensysteem voor sociale huur.
Maar niet echt voor particuliere huur. Het is een beetje wat de gek ervoor geeft.
Een serieus probleem is echt dat mensen die op het randje van sociale huurgrens huren, minder zullen gaan werken of zich minder zullen ontwikkelen om zo maar niet over dat randje heen te gaan. En dat gat tussen sociale huur/particuliere huur is zo groot dat ik ze daar geen ongelijk in kan geven. Dan liever een getrapte huur ofzo.
  maandag 3 april 2017 @ 16:40:51 #43
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_169974135
700 euro huur, sociaal :')

huizenmarkt in Nederland :')
  maandag 3 april 2017 @ 16:41:08 #44
346939 Janneke141
pi_169974142
quote:
2s.gif Op maandag 3 april 2017 16:38 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Maar niet echt voor particuliere huur. Het is een beetje wat de gek ervoor geeft.
Is ook nergens voor nodig. Het is het hele idee van de vrije sector: vraag en aanbod bepaalt (grotendeels) de prijs.
quote:
Een serieus probleem is echt dat mensen die op het randje van sociale huurgrens huren, minder zullen gaan werken of zich minder zullen ontwikkelen om zo maar niet over dat randje heen te gaan. En dat gat tussen sociale huur/particuliere huur is zo groot dat ik ze daar geen ongelijk in kan geven. Dan liever een getrapte huur ofzo.
Zie je niet in dat dit probleem zichzelf juist in stand houdt? Het aandeel sociaal in de totale huursector is zo belachelijk groot en (mede door alle overheidsregulering) het verloop heel erg laag doordat mensen natuurlijk met liefde voor een appel en een ei in een huurwoning blijven zitten waar ze veel te veel voor verdienen.
pi_169974162
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 16:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Zie je niet in dat dit probleem zichzelf juist in stand houdt? Het aandeel sociaal in de totale huursector is zo belachelijk groot en (mede door alle overheidsregulering) het verloop heel erg laag doordat mensen natuurlijk met liefde voor een appel en een ei in een huurwoning blijven zitten waar ze veel te veel voor verdienen.
Klopt, maar doe dan liever (ook) iets aan die huurdersbescherming, want dat is óók een oorzaak.
  maandag 3 april 2017 @ 16:42:34 #46
346939 Janneke141
pi_169974167
quote:
2s.gif Op maandag 3 april 2017 16:42 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Klopt, maar doe dan liever (ook) iets aan die huurdersbescherming, want dat is óók een oorzaak.
Ook dat is een onderdeel van de uit de hand gelopen regulering, inderdaad.
pi_169974193
Zelfs al is die huurbescherming niet, staan er nog 1000 op de wachtlijst, evt urgente gevallen?
  maandag 3 april 2017 @ 16:47:00 #48
321876 Cherna
Fuck the System
pi_169974253
quote:
6s.gif Op maandag 3 april 2017 16:30 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Vaak zit je particulier alleen aan de bovengrens van ¤ ? ,- kale huur, waarmee je recht op huursubsidie vervalt.

Maar het kan zeker. Huurtoeslag in een particuliere huurwoning. Het is dan ook huurtoeslag, geen sociale woning toeslag.
Het zal dan inderdaad een uitzondering zijn als die kale huur al aan de bovengrens zit.
pi_169974258
3,5 jaar? Was het maar zo'n feest! Met 5 jaar inschrijftijd ben ik nog steeds kansloos! Maar ja, als je inderdaad al die urgentieverklaringen meerekent trek je dat gemiddelde wel omlaag.
pi_169974272
Mijn vader wacht nu al vijf jaar en nog steeds niks gekregen. Een koopwoning kan niet want alleen staand​ en heeft geen zekerheid bij zijn baan.

Misschien komt het ook wel dat hij net iets te veel verdient. Maar als nog zijn ze daar niet duidelijk in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')