abonnement Unibet Coolblue
pi_175821588
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 21:16 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Na de Saturn V is er lange tijd niets ontwikkeld wat er ook maar op leek tot de BFR en SLS. De reden is dat goedkoper toegang tot de ruimte belangrijker werd gevonden voor experimenten en satellieten. SLS is een speeltje van de US government en die heeft diepe zakken en een geldpers. BFR is als een multipurpose systeem ontworpen zodat het voor een brede revenu base kan zorgen. Die inkomsten zijn nodig om de visie van SpaceX te kunnen verwezenlijken, namelijk een marskolonie.
Ik snap de gedachtegang wel hoor, maar toch, 50 jaar geleden, toch al zo enorm krachtig. Een simpele computer ontwikkeld door een paar universiteitsstudenten tegenwoordig is al 100x zo krachtig dan er een uit 1990 minimaal. Het verschil in ruimtevaartuigen blijft dan moeilijk te bevatten, hoewel het natuurlijk toch neerkomt op het gebruik van brandstof wat niet veranderd is.
pi_175843577
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 21:19 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ik snap de gedachtegang wel hoor, maar toch, 50 jaar geleden, toch al zo enorm krachtig. Een simpele computer ontwikkeld door een paar universiteitsstudenten tegenwoordig is al 100x zo krachtig dan er een uit 1990 minimaal. Het verschil in ruimtevaartuigen blijft dan moeilijk te bevatten, hoewel het natuurlijk toch neerkomt op het gebruik van brandstof wat niet veranderd is.
Dat er zoveel geld werd gepompd in de Saturn V komt door de Space Race die ontstond ten gevolge van de koude oorlog na WOII. De russen hadden de 1e satelliet in een baan om de aarde gebracht en de 1e mens in de ruimte, evenals een aantal honden. Hierop konden de amerikanen niet achterblijven en werd alles op alles gezet om als 1e een mens op de maan te krijgen.
Nadat dit doel was bereikt wilde men niet langer de enorme sommen geld op tafel blijven leggen t.a.v. voortzetting of uitbreiding van Saturn V faciliteiten.
Brandstof en LOX zijn geringe kosten vergeleken met die van de raket zelf. Falcon 9 kost circa $60 miljoen en de kosten voor RP1 en LOX zijn ergens tussen de $150.000 en $200.000.
Falcon 9, Falcon Heavy en BFR zijn concepten die de toegang tot de ruimte veel goedkoper kunnen maken vanwege snelle herbruikbaarheid. Van belang hierbij zijn betrouwbaarheid, onderhoudsarm, geringe refurbischment kosten en eenvoud van produktie. Dit is het referentiekader van SpaceX voor het ontwikkelen van welke ruimtevaart hardware dan ook.

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 20 december 2017 @ 22:49:56 #253
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_175880501
Zieke shit!!!!!!!!!!!! *) *) *) *) *) *) *)

quote:
SpaceX releases first pictures of Falcon Heavy rocket



SpaceX chief executive Elon Musk released the first images of his company’s Falcon Heavy rocket Wednesday, showing the massive triple-core booster almost fully assembled inside its hangar at the Kennedy Space Center’s pad 39A, where it is scheduled to lift off some time in January.

The three images posted on Twitter show the Falcon Heavy’s 27 Merlin 1D engines mounted on the back end of three modified first stages from SpaceX’s Falcon 9 rocket. The kerosene-fueled engines will generate up to 5.1 million pounds of thrust during launch, the most power produced by any rocket departing Cape Canaveral since the space shuttle.

The Falcon Heavy’s three first stage boosters and second stage have been assembled inside the SpaceX hangar in Florida in advance of rollout to pad 39A and a hold-down firing of all 27 main engines in the coming weeks. Launch will follow some time in January, assuming the ground testing goes as planned.

Musk announced earlier this month that the inaugural Falcon Heavy rocket will carry his “midnight cherry Tesla Roadster playing ‘Space Oddity'” on an escape trajectory from Earth into a heliocentric solar orbit that will reach as far as Mars.

“I love the thought of a car drifting apparently endlessly through space and perhaps being discovered by an alien race millions of years in the future,” Musk wrote on Twitter.

Ground crews will install the Tesla inside a composite payload shroud on top of the rocket to complete assembly of the Falcon Heavy.



The Falcon Heavy’s first flight will use two side-mounted boosters recovered from previous Falcon 9 missions, and a newly-built central core specifically designed to handle the more intense aerodynamic and structural loads the huge rocket will encounter in flight.

The two side boosters first flew from Cape Canaveral last year with the Thaicom 8 communications satellite and SpaceX’s ninth resupply mission to the International Space Station, landing at sea and back on Florida’s Space Coast after boosting their payloads toward orbit.

SpaceX technicians added aerodynamic nose cones to the previously-flown boosters and installed forward and aft attach points to connect to the center stage.

Musk downplayed expectations for the Falcon Heavy’s maiden mission in July.

“The amount of load you’re putting through that center core is crazy because you’ve got two super-powerful boosters also shoving that center core, so we had to redesign the whole center core airframe,” Musk said. “It’s not like the Falcon 9 because it’s got to take so much load. Then you’ve got separation systems.”

After completing their firings, the side boosters will shut down and jettison from the core stage, flip around and thrust back toward landing pads at Cape Canaveral Air Force Station, returning in formation for nearly simultaneous touchdowns on two concrete pads a few hundred feet from the beach.



The center stage will throttle up and burn its nine engines longer, heading for landing on SpaceX’s offshore recovery platform in the Atlantic Ocean while the second stage fires into orbit.

The second stage will continue toward space, accelerating the mission’s fanciful-turned-real payload away from Earth.

The Falcon Heavy will weigh more than 3.1 million pounds (1.4 million kilograms) fully loaded with kerosene and liquid oxygen propellants and stand more than 229 feet (70 meters) tall.

According to SpaceX’s website, the Falcon Heavy can deliver more than 140,000 pounds (nearly 64 metric tons) of payload to low Earth orbit, a regime a few hundred miles above the planet, or 37,000 pounds (nearly 17 metric tons) on a trajectory toward Mars.

“The nice thing is when you fully optimize it, it’s about two-and-a-half times the payload capability of a Falcon 9,” Musk said. “It’s well over 100,000 pounds to LEO (low Earth orbit) of payload capability, 50 tons. It can even get up a little higher than that if optimized.”

https://spaceflightnow.co(...)falcon-heavy-rocket/
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_175880969
Ook tof dat ze alle 3 de boosters meteen gaan proberen te laten landen *O* (de middelste op het schip, buitenste 2 op de Cape)

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 20-12-2017 23:03:35 ]
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 20 december 2017 @ 23:03:52 #255
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_175881033
quote:
99s.gif Op woensdag 20 december 2017 23:02 schreef CrashO het volgende:
Ook tof dat ze alle 3 de boosters meteen gaan proberen te laten landen *O*
Hopelijk gaat alles goed!!!!!!! Lijkt mij een geniale stream :D
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_175881077
quote:
6s.gif Op woensdag 20 december 2017 23:03 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Hopelijk gaat alles goed!!!!!!! Lijkt mij een geniale stream :D
Eindelijk een goede reden voor quad-screen :P
3 boosters + capsule
  woensdag 20 december 2017 @ 23:06:44 #257
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_175881117
quote:
99s.gif Op woensdag 20 december 2017 23:02 schreef CrashO het volgende:
Ook tof dat ze alle 3 de boosters meteen gaan proberen te laten landen *O* (de middelste op het schip, buitenste 2 op de Cape)
Oneindig cool.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 20 december 2017 @ 23:19:12 #258
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_175881527
Toch wel fijn dat SpaceX er het zelfde over denkt als de gemiddelde KSP-er :P Niet genoeg vermogen? Plakken we gewoon twee extra boosters tegen de zijkant en we zien wel hoe het gaat :P
pi_175881670
Wel lekker flexibel. Want de 2 side-boosters die ze nu gaan gebruiken, hebben al een keer gevlogen. Dus wel ideaal dat het straks geen reet uitmaakt of de boosters in een heavy of normale vlucht ingezet worden. Alles kan in 1 grote booster-pool. *O*
  woensdag 20 december 2017 @ 23:25:55 #260
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_175881787
Ze moeten eigenlijk een raket maken met vier boosters rondom
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 20 december 2017 @ 23:26:44 #261
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_175881828
Ik hoop zo dat het goed gaat!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 21 december 2017 @ 13:42:40 #262
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_175891596
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 23:25 schreef LXIV het volgende:
Ze moeten eigenlijk een raket maken met vier boosters rondom
En alle 4 tegelijkertijd laten landen *O*
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 21 december 2017 @ 13:43:47 #263
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_175891616
Waarom laten ze de middelste booster eigenlijk landen op een schip ipv net als de andere 2 op het land?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_175891670
quote:
6s.gif Op donderdag 21 december 2017 13:43 schreef Nikonlover het volgende:
Waarom laten ze de middelste booster eigenlijk landen op een schip ipv net als de andere 2 op het land?
'
De middelste booster brandt langer door dan de twee zij-boosters en is dus verder weg voordat ie om kan draaien voor de landing.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 23:19 schreef Erasmo het volgende:
Toch wel fijn dat SpaceX er het zelfde over denkt als de gemiddelde KSP-er :P Niet genoeg vermogen? Plakken we gewoon twee extra boosters tegen de zijkant en we zien wel hoe het gaat :P
Alles uit dezelfde onderdelen opbouwen is productietechnisch gewoon veel efficiënter dan voor elke toepassing weer een nieuw onderdeel moeten ontwikkelen. Het bouwen van honderd Merlin-motoren of Falcon 9-boosters is per exemplaar gewoon een heel stuk goedkoper dan er één ontwikkelen, certificeren, en bouwen.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 21 december 2017 @ 13:49:41 #265
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_175891723
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 13:46 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

'
De middelste booster brandt langer door dan de twee zij-boosters en is dus verder weg voordat ie om kan draaien voor de landing.
Oohhh ok. Ik dacht dat ze de boosters redelijk snel na elkaar laten afkoppelen :@
Is dit.ook de reden dat ze boosters de ene keer op het land laten landen en de andere keer op zee? Langere brandtijd voor bijvoorbeeld zware satelieten en dus alleen een mogelijkheid voor landen op zee?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_175891777
quote:
6s.gif Op donderdag 21 december 2017 13:49 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Oohhh ok. Ik dacht dat ze de boosters redelijk snel na elkaar laten afkoppelen :@
Is dit.ook de reden dat ze boosters de ene keer op het land laten landen en de andere keer op zee? Langere brandtijd voor bijvoorbeeld zware satelieten en dus alleen een mogelijkheid voor landen op zee?
Jup, de weg terug naar Cape Canaveral is anders te lang en dat zou te veel brandstof kosten.

De zij-boosters gaan bijvoorbeeld relatief recht omhoog voordat ze worden afgeworpen, terwijl de middelste booster redelijk veel snelheid in de oost-west richting maakt om een omloopbaan te kunnen halen. Als je daarmee terug naar de Cape zou moeten, dan moet je afremmen om al die snelheid er uit te krijgen en dan weer evenveel snelheid terug gaan maken om bij de Cape te komen.

Voor een lancering die redelijk recht omhoog gaat (en de rest van de snelheid door de tweede trap wordt gedaan) is dat niet zo'n probleem maar als je veel horizontale snelheid hebt ga je dat niet meer redden.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_175894343
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 13:46 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Alles uit dezelfde onderdelen opbouwen is productietechnisch gewoon veel efficiënter dan voor elke toepassing weer een nieuw onderdeel moeten ontwikkelen. Het bouwen van honderd Merlin-motoren of Falcon 9-boosters is per exemplaar gewoon een heel stuk goedkoper dan er één ontwikkelen, certificeren, en bouwen.
Ondertussen is de 400e Merlin 1D engine gefabriceerd _O_
quote:
Twitter: SpaceX
The SpaceX team recently completed production on our 400th Merlin 1D engine—the latest iteration of SpaceX’s rocket engine that powers Falcon 9 to space
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_175896324
SpaceX is goed bezig *O*
Are you nuts??
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 21 december 2017 @ 17:25:55 #269
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_175896626
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 13:51 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Jup, de weg terug naar Cape Canaveral is anders te lang en dat zou te veel brandstof kosten.

De zij-boosters gaan bijvoorbeeld relatief recht omhoog voordat ze worden afgeworpen, terwijl de middelste booster redelijk veel snelheid in de oost-west richting maakt om een omloopbaan te kunnen halen. Als je daarmee terug naar de Cape zou moeten, dan moet je afremmen om al die snelheid er uit te krijgen en dan weer evenveel snelheid terug gaan maken om bij de Cape te komen.

Voor een lancering die redelijk recht omhoog gaat (en de rest van de snelheid door de tweede trap wordt gedaan) is dat niet zo'n probleem maar als je veel horizontale snelheid hebt ga je dat niet meer redden.
Dank voor de verduidelijking :)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_175897870
*O* *O* *O* *O*
pi_175898625
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 23:25 schreef LXIV het volgende:
Ze moeten eigenlijk een raket maken met vier boosters rondom
Het zou wel gaaf zijn maar 27 motoren tegelijk betrouwbaar laten werken is al een huzarenstukje laat staan 45 motoren als je een centercore met 4 sideboosters zou lanceren.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 21 december 2017 @ 19:11:45 #272
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_175899164
Jammer dat ze de eerste Falcon Heavy niet met oudjaar lanceren. Het zou een prachtig vuurwerk kunnen opleveren. *O*
pi_175916717
De centercore van de FH is vermoedelijk het kostbaarst omdat die flinke krachten te verduren krijgt. Het is geen standaard F9 en is opnieuw ontworpen, hopelijk overleeft het de lancering en landt op het platform. Jammer dat de centercore (nog) niet op land kan landen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Digi2 op 22-12-2017 10:57:07 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_175923572


De payload.
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 22 december 2017 @ 17:35:05 #275
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_175926560
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2017 15:39 schreef BBach het volgende:
[ afbeelding ]

De payload.
Waar heb je deze foto vandaan?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')