Wtf? Krijg ff lekker het heen en weer.quote:Mensen die in hun thuisomgeving overlast veroorzaken met hun rookgedrag, moeten via de wet verplicht worden om hun sigaret uit te maken. Dat stelt de anti-rookvereniging Clean Air Nederland. De vereniging wil nog dit jaar een rechtszaak aanspannen.
Clean Air Nederland verzamelde de afgelopen jaren honderden klachten van Nederlanders die weleens overlast hebben van hun rokende buren.
"Vaak zijn het oudere mensen die de hele dag thuis in de rook zitten van de mensen die in het huis ernaast of onder wonen. Een ander voorbeeld is dat astmapatiënten een sigarettenwalm in hun woning krijgen van de buren die op het balkon aan het roken zijn", zegt voorzitter Tom Voeten van Clean Air Nederland aan De Telegraaf.
Sigaren
Volgens de vereniging overlijden er jaarlijks duizenden Nederlanders aan de gevolgen van meeroken. In Duitsland werd in 2015 een sigaar rokende man uit zijn huurhuis gezet omdat zijn buren overlast hadden van de rook. Clean Air Nederland vindt dat dit ook in Nederland moet kunnen.
Volgens hoogleraar openbare-orderecht Michel Vols is de kans klein dat de rechter meegaat in de eis van de vereniging. "Roken is iets dat toch nog altijd algemeen aanvaard wordt. Ik denk dat daar juridisch ook wel rekening mee gehouden wordt. Maar het is wel interessant om te zien wat er gebeurt als het echt voor de rechter komt."
Hoeveel mensen zullen daadwerkelijk de hele dag door roken en hoe veel/weinig rook is dat werkelijk. Dit is echt werkelijk te bizar voor woorden. Beetje nuance kan geen kwaad.quote:Vaak zijn het oudere mensen die de hele dag thuis in de rook zitten van de mensen die in het huis ernaast of onder wonen
Darnquote:Op donderdag 30 maart 2017 07:50 schreef Copycat het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/gezondhe(...)eme-thuisrokers.html
CleanAir is humorloos.
die paar rokers die dan toch nog gaan roken. Stel asocialenquote:Op donderdag 30 maart 2017 07:58 schreef Braindead2000 het volgende:
[ afbeelding ]
https://www.cleanairnederland.nl/
Ze zullen er wel trots op zijn.
quote:Op donderdag 30 maart 2017 07:55 schreef aloa het volgende:
Goed plan.
Die smerige rooklucht als je buiten zit.
Precies, laten we nog een paar uitlaatgassen en fijnstof producerende auto's en vrachtauto toe in Nederland. Dan hebben we minder last van de rook van rokers. Toch.?quote:Op donderdag 30 maart 2017 07:55 schreef aloa het volgende:
Goed plan.
Die smerige rooklucht als je buiten zit.
Die zullen ook wel trots op zichzelf zijn geweest.quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:01 schreef aloa het volgende:
[..]
die paar rokers die dan toch nog gaan roken. Stel asocialenDie verpesten het weer voor de rest.
Je vergelijkt roken met barbecuen?quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:08 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Die zullen ook wel trots op zichzelf zijn geweest.
Mijn onderbuurvrouw heeft d'r flat volledig doorrookt. Als zij op zondag twee uur d'r voordeur openzet (ik denk om te luchten) is dat geen pretje in het trappenhuis, maar om zoiets te verbieden?
Aan de andere kant, de VVE verbiedt ook barbecuen op het balkon
Ik vraag me af of je zelf wel het essentiele morele verschil ziet tussen het verbieden van suikerhoudende dranken en het verbieden van roken/BBQ-en/Luidruchtige scooters/vervuilende auto'squote:Op donderdag 30 maart 2017 08:15 schreef Verrekte_Koekwous het volgende:
Als ex roker vind ik de hetze tegen rokers zielige vormen aannemen, bij ons op het werk moet je al van het terrein af wil je roken, kun je staan naast een lantaarnpaal in de regen.
Maar goed, roken verbieden in huis, dan wil ik BBQ'en laten verbieden, ik doe het zelf niet en heb er dus last van, tevens is de rooklucht slecht voor de gezondheid en zorgt voor veel meer overlast dan een rokende buurvrouw.
Vanwege gehoorschade mogen alle gasten met een dikkere uitlaat onder de auto of scooter niet meer de weg op. Verboten!
Alle suikerhoudende dranken of voedsel uit de schappen, inclusief de magnetron maaltijden, overgewicht is doodsoorzaak nummer één in sommige landen en dit moeten we voor zijn. Verboten!
Kort samengevat: achterlijk volk.
[ afbeelding ]
Oei, op een festival met mooi weer rook ik soms nog wel één sigaretje, ook in zo'n grote open tent ook nog weleens schuldig aan geweest. Eigenlijk nooit meegemaakt dat er op gehandhaafd werd. Volgende keer loop ik wel naar buiten.quote:Op donderdag 30 maart 2017 07:58 schreef Braindead2000 het volgende:
[ afbeelding ]
https://www.cleanairnederland.nl/
Ze zullen er wel trots op zijn.
Voor binnen in huis niet, maar buiten op balkon of in de tuin, zodat de buren er last van hebben mogen ze van mij verbieden.quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:24 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik vraag me af of je zelf wel het essentiele morele verschil ziet tussen het verbieden van suikerhoudende dranken en het verbieden van roken/BBQ-en/Luidruchtige scooters/vervuilende auto's
Even voor de goede orde: ik ben niet per se voor een rookverbod binnenshuis tenzij het aantoonbaar is dat de buren tijdens jouw rookpauzes ook echt significant meer partikels hebben in hun appartement dan normaal. En laten we een logische drempel instellen. En ja misschien moet jij als roker dan je huis laten isoleren. Net zoals je als "doucher" je badkamer moet isoleren vanwege wateroverlast.
Hoeveel schade zou roken in de lucht nu veroorzaken? Als roken uitsterft dan nog sterven mensen aan longkanker en ademen mensen vervuilde lucht in doordat het merendeel van de wereld nog altijd vervuilende auto's rijd, en de fabrieken ook niet milieu bewust bezig zijn. Dit is symboolpolitiek om rokers te pesten, en ja roken is smerig en veroorzaakt kanker, maar er zijn meer zaken die kanker of overlast veroorzaken. En waar eindigt het, ze willen roken inperken vanwege de overlast en het aantal mensen wat eraan overlijden. En over 5 jaar is iedereen gestopt en gaan de zielige subsidie slurpende clubjes zich weer concentreren op iets anders, wie weet word dan Red Bull verboden, en waar ligt de grens?quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:24 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik vraag me af of je zelf wel het essentiele morele verschil ziet tussen het verbieden van suikerhoudende dranken en het verbieden van roken/BBQ-en/Luidruchtige scooters/vervuilende auto's
Even voor de goede orde: ik ben niet per se voor een rookverbod binnenshuis tenzij het aantoonbaar is dat de buren tijdens jouw rookpauzes ook echt significant meer partikels hebben in hun appartement dan normaal. En laten we een logische drempel instellen. En ja misschien moet jij als roker dan je huis laten isoleren. Net zoals je als "doucher" je badkamer moet isoleren vanwege wateroverlast.
Stel even hypothetisch:quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:27 schreef aloa het volgende:
[..]
Voor binnen in huis niet, maar buiten op balkon of in de tuin, zodat de buren er last van hebben mogen ze van mij verbieden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |