quote:
Op dinsdag 4 april 2017 20:27 schreef Logician2.0 het volgende:Vraagje, ik heb mijn jongste dochter tot 2jr2mnd bv gegeven en eigenlijk tot nu toe geen enkele zorg gehad over de bv straks.
Maar mijn baby wordt straks met 36.1wk met een kz gehaald, kan ik er vanuit gaan dat de bv dan wel gewoon op gang komt of zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden of alvast moet aanschaffen?
In ieder geval is het goed om de artsen en verpleegkundigen op de hoogte te stellen dat je borstvoeding wil geven (en eventueel bepalen of je tegen bijvoeden met kv bent en dat doorgeven). Dat kan al een hoop schelen. Als je een gentle sectio krijgt, mag je misschien al op de OK aanleggen, dat zou natuurlijk het tofst zijn!
Er is een kans dat de baby nog wat klein is om zelf (alle) voedingen live te drinken. Mijn beide kindjes waren met 38 weken zwangerschap rond de 2,5 kg en voor mijn oudste was het lastig om de bv op gang te krijgen, hij had daar te weinig kracht voor.
Wat is de voorspelling qua gewicht? En is een couveuse nog nodig? Dat zijn wel dingen die meespelen. Zodra het niet mogelijk is om live aan te leggen op verzoek, is kolven verstandig om de bv op gang te brengen. Het ziekenhuis heeft hiervoor heel goede kolven staan. Vraag erom als ze er zelf niet mee komen (dat is soms echt nodig!).
Mocht het nodig zijn om bij te voeden (als jouw productie niet snel genoeg op gang komt, al is die kans kleiner omdat het niet jouw eerste keer voeden is

), kan je ook overwegen om donormelk te gebruiken in plaats van kv. Het is goed om daar van tevoren over na te denken en misschien zelfs aan te kaarten. Niet elk ziekenhuis staat daarvoor open.