Onnoman | woensdag 22 maart 2017 @ 13:31 |
Als jij ergens gaat werken waarbij je de keuze hebt een leaseauto te nemen, zou je het doen, of zou je voor een mobiliteitsvergoeding gaan? Waar je namelijk rekening mee moet houden is het volgende. Doe je het wel, heb je een eigen bijdrage bijtelling wat inpact heeft op je netto uitbetaling van je loon. Als je het niet doet heb je deze vermindering in loon niet en krijg je mobiliteitsvergoeding van een paar honderd euro. Het verschil in beide is misschien wel een 400 euro netto Echter, een leaseauto gaat om een gloednieuwe auto waarmee je gratis in je vrije tijd kan rijden waarbij je ook een tankpas krijgt zeg maar. [ Bericht 7% gewijzigd door Onnoman op 22-03-2017 14:17:13 ] | |
Bugno | woensdag 22 maart 2017 @ 13:34 |
Lease is altijd voordeliger (mits je de auto prive mag gebruiken), met dien verstanden dat je vergelijkt met een vergelijkbare auto. | |
44rdbei | woensdag 22 maart 2017 @ 13:34 |
Ik heb een leaseauto en dat heeft wel veel voordelen; tankpas, nieuwe auto, geen onderhouds kosten, geen wegenbelasting | |
CoolGuy | woensdag 22 maart 2017 @ 13:47 |
Hoezo, een eigen bijdrage? Dat is helemaal niet standaard. | |
Onnoman | woensdag 22 maart 2017 @ 13:49 |
of hoe noem je zoiets.. bijtelling.. | |
CoolGuy | woensdag 22 maart 2017 @ 13:50 |
Dat zijn 2 to-taal verschillende dingen. | |
Onnoman | woensdag 22 maart 2017 @ 13:53 |
goed, punt wat ik wil maken is dat je maandelijks netto minder overhoudt als je een leaseauto neemt t.o.v. geen leaseauto | |
CoolGuy | woensdag 22 maart 2017 @ 13:58 |
Wel als je het salaris vergelijkt met het salaris ZONDER bijtellingsinhouding. Maar, voor die bijtelling rij je dan wel een nieuwe auto, je hoeft geen brandstof te betalen, reparaties zijn jouw probleem niet, afschrijving en onderhoud ook niet. Je moet appels met appels vergelijken. Want nu neem je die leaseauto niet, dan moet je dus zelf een auto kopen, rijden, onderhouden en afschrijven. Denk je dat dat met die paar 100 euro verschil gaat lukken? Je moet dan rekenen met DEZELFDE auto he, dezelfde hoeveelheid km's. etc. En, een NIEUWE auto he, want lease is ook nieuw (over het algemeen). Dus, leuk dat jij dan netto meer op je bankrekening krijgt, maar van dat netto bedrag gaan vervolgens wel de kosten voor het aanschaffen + rijden + onderhouden van diezelfde auto vanaf als je die privé rijdt. Oftewel, je kunt beter een leaseauto rijden. Want het is leuk dat jij een paar 100 euro (?) meer overhoudt per maand als je GEEN leaseauto neemt, maar als jij van de zaak een VW Golf krijgt (ik noem maar wat) dan moet je eerst, wat 23.000 euro op tafel leggen om diezelfde Golf privé te kopen. Daar gaan je paar 100 euro netto. Je moet niet gaan vergelijken met dat je dan zelf een oud Polootje koopt. want dat is appels met peren vergelijken. | |
Tja..1986 | woensdag 22 maart 2017 @ 14:06 |
Onzin. Van die 400,- die je overhoudt gaat waarschijnlijk minsten 200,- al in brandstof voor woon-werkverkeer zitten. Die andere 200,- verdien je terug door niet betalen van wegenbelasting, geen aanschaf en onderhoudskosten eigen auto en geen brandstofkosten voor privégebruik. Kortom, pak die leaseauto. | |
Onnoman | woensdag 22 maart 2017 @ 14:07 |
ik moet helemaal niks! afstand werk is met ov/fiets te doen | |
CoolGuy | woensdag 22 maart 2017 @ 14:08 |
Jij krijgt echter geen lease auto als je die voor je werk niet nodig hebt, dus als jij de hele dag op kantoor zit, en je hoeft niet naar klanten of wat dan ook, waarom zou je dan een lease auto krijgen? Dan moet je gewoon lekker die 15km elke dag op de fiets doen en klaar? | |
Onnoman | woensdag 22 maart 2017 @ 14:10 |
bedankt voor je bijdrage hoor.. maar je moet geen dingen erbij betrekken die niet genoemd worden. maar mocht ik voor mijn werk echt een auto nodig hebben, kan ik hem sowieso uit het wagenpark krijgen... | |
CoolGuy | woensdag 22 maart 2017 @ 14:14 |
Dan moet je misschien duidelijker zijn. Ja, en daar betaal je dus bijtelling voor, tenzij je die auto gewoon voor een keertje pakt, maar dan heb je ook geen lease auto. Dat zeg ik, ben eens duidelijk in je verhaal. Je hebt het over eigen bijdrage terwijl je eigenlijk doelt op bijtelling, je situatie is niet duidelijk, etc Je rekenvoorbeeld, zoals je het summier stelt in je OP, klopt niet. Dus, wat wil je nou precies weten? | |
Onnoman | woensdag 22 maart 2017 @ 14:15 |
ik ben onwijs duidelijk.. jij gaat allemaal irrelevante dingen zitten roepen | |
CoolGuy | woensdag 22 maart 2017 @ 14:17 |
Ja, daarom noem je bijtelling ook eigen bijdrage natuurlijk. Je rekenvoorbeeld klopt gewoon of niet, maar ik krijg stiekem het gevoel dat jij geen daadwerkelijke uitleg wil, maar dat je gewoon wil dat de conclusie is dat je beter geen leaseauto kunt nemen omdat dat je beter uit komt. | |
Onnoman | woensdag 22 maart 2017 @ 14:19 |
foutje.. feit is dat een leasauto altijd een vermindering is op je netto loon | |
Onnoman | woensdag 22 maart 2017 @ 14:21 |
Leaseauto is volgens mij minder aantrekkelijk dan een 2e hands auto | |
CoolGuy | woensdag 22 maart 2017 @ 14:21 |
Dat is correct, maar als je uberhaupt geen auto nodig hebt, ook niet voor je werk, waarom zou je dan een lease auto willen of zelfs maar aangeboden krijgen? Een auto rijden van de zaak is altijd goedkoper dan diezelfde auto, onder dezelfde condities, zelf moeten kopen en rijden. | |
CoolGuy | woensdag 22 maart 2017 @ 14:23 |
Daar doe je dus exact wat ik zeg. Je vergelijkt appels met peren. | |
Onnoman | woensdag 22 maart 2017 @ 14:23 |
dat is nogmaals niet aan de orde waarom ik wel of niet een lease auto krijg aangeboden.. deze optie heb ik gewoon klaar | |
Onnoman | woensdag 22 maart 2017 @ 14:23 |
met eigen auto krijg je km vergoeding | |
CoolGuy | woensdag 22 maart 2017 @ 14:25 |
Ja, voor de km's die je maakt met die auto, die je eerst zelf moet kopen + belasting + verzekering voor moet betalen + brandstof + onderhoud + afschrijving. Maar jij krijgt km vergoeding. Nou, jottem Volgens mij wil je gewoon per se op een bepaalde conclusie uitkomen omdat dat je beter uitkomt. | |
bluemoon23 | woensdag 22 maart 2017 @ 14:28 |
Dat ligt er ook maar net aan hoeveel privekm`s je maakt met die leaseauto. | |
goed_volk | woensdag 22 maart 2017 @ 14:36 |
Dan neem je toch de lease-auto voor het zakelijke verkeer, zonder bijtelling en ga je met de fiets/OV naar je werk, waar je je auto parkeert. Levert je nog meer op. | |
Onnoman | woensdag 22 maart 2017 @ 14:37 |
Nee, heb er niet heel veel kennis van | |
Onnoman | woensdag 22 maart 2017 @ 14:38 |
ik heb nu geen auto, dus dat valt wel mee | |
CoolGuy | woensdag 22 maart 2017 @ 14:39 |
Dat was me al wel duidelijk. | |
nanuk | woensdag 22 maart 2017 @ 15:11 |
Die indruk heb ik ook. Maar waarom laat jij hem die keus niet gewoon maken? Als hij als lease auto een nieuwe golf krijgt terwijl de behoefte niet meer is dan een oude Aigo die ook nog weinig gebruikt wordt dan is het zeer waarschijnlijk dat een lease auto veel duurder is. Je kan iemand wel naar een apppeltaart met slagroom toe praten maar als hij liever een bakje perencompote heeft.... edit: Ik heb ook een lease auto geweigerd, puur omdat het weinig uit maakte in kosten en een eigen auto is ook echt van mij en hoef ik dus geen verantwoording af te leggen voor een kras of een deukje. | |
#ANONIEM | woensdag 22 maart 2017 @ 15:13 |
-> PTA | |
CoolGuy | woensdag 22 maart 2017 @ 15:21 |
Dan is het topic nutteloos toch? Als dat de conclusie is die je wil, wat maakt het dan uit en maak die keuze gewoon? Ik had in het begin nog het idee dat hij daadwerkelijk wilde weten hoe of wat, maar blijkbaar dus niet. Oke, ook best, dat was dan ook mijn conclusie. | |
nanuk | woensdag 22 maart 2017 @ 15:28 |
Nooit in je opgekomen dat mensen een sparringpartner zoeken om de eigen conclusie te kunnen maken? Mijn eigen rekensom was dat er 400 euro zat tussen eigen bijdrage aan de enen kant en km vergoeding aan de andere kant. Bijtelling komt er dan nog bij maar die is weinig bij kleine auto en niet al te dik salaris. 200 tot 250 euro brandstof per maand gebruik ik ongeveer. Onderhoud,vaste lasten en afschrijving reken ik ook zo iets bedrag. Nieuwe gekochte auto maar wel lang in door rijden. Nu kan ik het ding naar de garage brengen die ik wil en als ik hem geel met rode puntjes wil spuiten mag dat ook nog. Natuurlijk verminderd de waarde dan maar dat boeit me minder omdat ik toch doorrij dat inruil niet een echte post meer is. | |
muhahaha | woensdag 22 maart 2017 @ 15:50 |
TS, het is ook erg afhankelijk welke auto je kiest. Voor een Seat Ibiza betaal je netto per maand 150 tot 160 euro. Dat bedrag gaat naar de belastingdienst. Ik vind het knap als je goedkoper bent met een eigen auto. Je hebt verzekering, wegenbelasting, afschrijving, onderhoud en brandstofkosten. Red je dat met 150 euro per maand? | |
pwmh82 | woensdag 22 maart 2017 @ 17:22 |
Het ligt er natuurlijk ook aan tegen welke voorwaarden de lease auto in het verhaal zit. Misschien staat iemand vlak voor een salarisonderhandeling en kun je een leaseauto ipv opslag onderhandelen maar is er niet voldoende ruimte voor ook nog een tankpas? Of misschien vraagt je werkgever geen eigen bijdrage. Of misschien kies je een auto waarbij de eigen bijdrage gelijk of nagenoeg gelijk mag zijn aan de bijtelling, waardoor het effect netto nihil is. Misschien wil je privé niet kopen maar is je mobiligeitsbudget ruim voldoende om privé te leasen. Kortom het ligt maar aan de situatie en de voorwaarden. | |
Joppy | woensdag 22 maart 2017 @ 19:14 |
Als je de auto wel voor je werk nodig hebt, maar prive niet gebruikt hoef je geen bijtelling te betalen. Wel een rittenregstratie bijhouden,mag je max 500 km prive per jaar rijden. | |
Fer | woensdag 22 maart 2017 @ 19:52 |
In de meeste gevallen is een leaseauto goedkoper, die 300¤ bijtelling is vaak goedkoper dan een eigen auto bezitten. Heel soms kan het wel goedkoper met een eigen auto, km vergoeding en mobiliteitsbudget. De meeste bedrijven keren een louzy 0,19¤/km uit. Met een benzineauto, die 7l/100km verbruikt, is dat al 0,10¤/km brandatofkosten, hou je 9ct over voor de rest. Als je nu veel zakelijke kilometers maakt en dus een diesel of benzine auto bezit. Zijn de brandstofkosten nog maar 6ct/km en kan je bij veel kilometers aardig geld sparen. Zeker als je een oude afgeschreven bak neemt, zoals SD zijn oude Benz. Let alleen op, je privekilometers krijg je helemaal niets vergoed. | |
daNpy | woensdag 22 maart 2017 @ 20:13 |
Als ik een auto zou mogen leasen zou dat toch niet de auto zijn die ik ook zou willen leasen. | |
Piet__Piraat | woensdag 22 maart 2017 @ 20:48 |
Maar je betaalt ook geen bijtelling meer. Voor pakweg 250 euro per maand kun je privé best wat km's rijden. Het is per kwestie gewoon rekenen. Lease heeft z'n voordelen, maar ook wel 'nadelen'. Als je slim kunt kopen en niet gek veel wensen hebt, kun je met privé rijden voor kmvergoeding prima uitkomen. Wil je echter nog steeds een dikke E-segmenter met diesel en automaat rijden, dan ga je dat echt niet redden. Collega's van me komen prima uit met hun vergoeding, maar die leggen zonder echt te mopperen 30k per jaar in een C1 af. Ik zou er nog niet over nadenken. | |
DarkerThanBlack | woensdag 22 maart 2017 @ 21:54 |
Iemand die niet verder kijkt dan zijn neus lang is. | |
Randy_S | woensdag 22 maart 2017 @ 23:10 |
Volgens mij is de enige vraag die nu nog rest, hoeveel privé kilometers rijd TS? Dat zou doorslaggevend kunnen zijn in deze kwestie. | |
Ivo1985 | woensdag 22 maart 2017 @ 23:15 |
Waarom altijd dat kul-argument dat je MOET vergelijken met dezelfde auto privé rijden. Bullshit. Punt. Je moet vergelijken met wat voor jou de opties zijn. Naast de financiële kant zijn er namelijk nog veel meer factoren die een rol spelen. Elk punt heeft daarin voor- en nadelen. Als je weinig om een nieuwe auto geeft, en het meer dan prima vindt om een auto van een paar jaar oud te kopen en daarin te rijden tot die "op" is, moet je daarmee vergelijken. En als je geen geld hebt voor een auto van een paar jaar oud, moet je vergelijken met een barrel van 1500 euro of private lease. En dan kan er uit komen dat je voor het zelfde geld als een leaseauto (waar tweedehands geen optie is) ook privé een tweedehands auto kunt kiezen uit een veel ruimer aanbod, die een klasse groter is, comfortabeler rijdt en luxer is uitgerust dan de nieuwe leaseauto. Je moet simpelweg vergelijken met wat voor jou de reële opties zijn, van die opties de voor- en nadelen op een rijtje zetten. En dan niet alleen financieel, maar zeker ook in praktische zin zoals meer keuzevrijheid, auto niet kwijt zijn als je van baan wisselt, fatsoenlijk motorblok en uitrusting in plaats van een kaal ecohok omdat een aangeklede net niet binnen het leasebudget past, flexibiliteit om bij een mogelijke toekomstige wijzigingen in gezinssamenstelling de auto in te ruilen voor iets groters/kleiners.. | |
Ivo1985 | woensdag 22 maart 2017 @ 23:16 |
Oeps [ Bericht 99% gewijzigd door Ivo1985 op 22-03-2017 23:24:18 ] | |
lst128 | woensdag 22 maart 2017 @ 23:19 |
Sowieso voor de lease gaan. Lekker 50 euro per maand overhouden maar wel in een pauperbrik rijden Koop je je kleding ook bij de kringloop? | |
Onnoman | woensdag 22 maart 2017 @ 23:40 |
De vrijheid om de auto te pakken zonder verder na te denken over extra kosten is toch wel mooi.. je hoeft geen geld opzij te zetten mocht de accu het begeven.. dus een lease kent veel voordelen | |
Onnoman | woensdag 22 maart 2017 @ 23:41 |
deze constructie kende ik idd.. 500 km is wel bizar weinig | |
Sounddragon | woensdag 22 maart 2017 @ 23:43 |
Long stry short; je overweegt dus een leaseauto die je voor een kippenkutstukkie per dag gaat mishandelen omdat het tof is, en je gaat er ws meer mee rijden priv e als zakelijk, terwijl je makkelijk zonder kunt en kunt fietsen en evt een priveauto rijden waarvan de km if nessecary ook vergeod worden door de baas.. non issue dus eigenlijk: pak de fiets en rijd bij kloteweer met je eigen auto's en schrijf de kms op je urenstaat if so. | |
Onnoman | woensdag 22 maart 2017 @ 23:45 |
ik ben een bescheiden autorijder.. uiteraard zou ik minder de fiets gaan pakken uit luiheid dat is misschien wel kwalijk | |
Onnoman | woensdag 22 maart 2017 @ 23:46 |
| |
Onnoman | woensdag 22 maart 2017 @ 23:48 |
je hoeft niet boos te worden hoor heb je extra liefde nodig? Ik denk er iig nog even over na | |
Sounddragon | woensdag 22 maart 2017 @ 23:50 |
Ik ben niet boos, ik vind je situatie en motivatie om een leaseauto te pakken belachelijk, mag toch? Ik snap heel de redenatie van een leaseauto niet als je hem niet nodig hebt. je betaalt bijtelling voor het ding terwijl je dat er helemaal niet uit rijdt. Is toch domweg stupide, of ben ik nou debiel? | |
Onnoman | donderdag 23 maart 2017 @ 00:04 |
tuurlijk vriend.. dit is een vrij land.. zeg maar lekker wat in je opkomt | |
Sounddragon | donderdag 23 maart 2017 @ 00:14 |
Vriend? U gotta be mistaking; mijn vrienden wérken voor hun geld, die zitten niet op kantoor. | |
Fer | donderdag 23 maart 2017 @ 02:16 |
Laat hem lekker dromen op zijn fiets naar de wsw-voorziening. | |
vannelle | donderdag 23 maart 2017 @ 03:14 |
Als je geen lease nodig hebt is het dikke onzin om dat te doen. Het kost je maandelijks geld ook al betaal je de vaste lasten en brandstofkosten niet direct, het wordt echt wel verrekend. Het kost je gewoon geld. Feit. En dan heb je een paar jaar lang een paar 100 p/m betaald voor die leasebak waar je mee kunt pronken maar dat geld ben je kwijt, is foetsie. Auto inleveren is Als je met eigen vervoer gaat met zo weinig kilometers kost dat natuurlijk ook geld maar met 19 cent/km kom je al een heel eind. Het dekt uiteraard niet alle kosten maar als de auto weg moet dan is de restwaarde iig iets wat je in je eigen zak kunt steken en dus geen geld wat je in een put hebt gegooid. Voor 15 km per dag woon/werk is een lease auto in mijn ogen absolute onzin al is het wel interessant om te kunnen vertellen dat je een "auto van de zaak" hebt. 't Is maar net hoeveel die opmerking op verjaardagen je waard is. En sorry SD, ik weet dat we hadden afgesproken elkaar met rust te laten maar je maakte net wel een hele minne opmerking vind ik en daar wil ik graag even wat over zeggen. Gum maar weg onder het mom van off-topic maar ik móet er gewoon iets van zeggen want dit gaat me wat te ver. Het gaat hier om: Wie regelen jouw werk voor je denk je? Wie plannen alles? Wie betalen je salaris? Zonder kantoormensen was jij ook nergens, ik vind dit behoorlijk denigrerend. Tuurlijk is het werk anders maar het is nét zo goed werk. En nog belangrijk ook want zonder hun zat jij thuis op de bank met een ander knuppeltje dan op je werk te spelen. Want dat is het enige wat je doet op je werk, een beetje met knuppeltjes spelen. Ja, dat laatste was ook denigrerend maar doordacht. Want zo praat je ook over kantoormensen en dat is niet terecht. Het zou mijn baan ook niet zijn maar hun werk is nét zo belangrijk als jouw werk en een beetje respect zou wel op z'n plaats zijn, dat verwacht je van hun kant ook. | |
muhahaha | donderdag 23 maart 2017 @ 07:40 |
Wel of geen lease auto is toch totaal niet interessant. Wat interessant is is de goedkoopste oplossing. Als ts daadwerkelijk om de hoek woont zal zijn woon/werk vergoeding heel laag zijn. Als hij daarentegen heel weinig prive rijdt omdat zijn familie en vrienden dichtbij wonen dan kan het alsnog lonen om geen lease auto te nemen. Het is niks meer dan een berekening en wat ts kan uitzoeken is welke auto hij kan kiezen. Zoals ik al eerder aangaf kost een seat ibiza sw 150 euro per maand. Een kleiner model/ander merk kan uiteraard goedkoper zijn. Wel of geen prive km maken zou ik niet meenemen in de overweging als je het kantoor bij wijze van uit je slaapkamerraam kan zien. | |
Onnoman | donderdag 23 maart 2017 @ 10:15 |
ik kan altijd nog hoer worden, daar hoef je ook niet voor te studeren | |
Spanky78 | donderdag 23 maart 2017 @ 10:27 |
Dit. Overigens is het qua geld soms best interessant om een mobiliteitsvergoeding te kiezen. Met name als je niet zo veel kilometers maakt, dus wanneer de leaseauto in je pakket zit vanwege de hoogte van je functie (vaak sowieso de beter betaalde banen). Op lager niveau hebben mensen die auto waarschijnlijk hard nodig en moet er 30k+ zakelijk gereden worden. Maargoed: als die mobiliteitsvergoeding het leasebudget is, bruto en als je daarnaast ook nog kilometervergoeding krijgt (voor je baas is het immers leasebudget + brandstof) is het de moeite waard. Vooral omdat je dan netto flink meer verdient EN geen bijtelling hebt. Afhankelijk van het soort regeling kun je daarvan zelf ook een gelijkwaardige auto rijden bij een regeling zoals bij mijn werkgever. (ok, die is wel goudgerand, maar is gebaseerd op netto gelijkwaardigheid qua ksoten voor werkgever). In feite geven ze je dan gewoon bruto alles wat ze anders kwijt zouden zijn en mag je het daarvan zelf regelen. Ikzelf heb gekozen voor een leaseauto omdat ik nu maar 14% bijtelling heb en ik geen gezeik wil met onderhoud, kopen en verkopen (pesthekel aan verkopen aan achterlijke 2e hands-auto-proleten). Ik rijd dus nu gewoon een fijne auto zonder enige zorgen. En het geld dat ik anders in een auto had gestoken zit in aandelen.... | |
Sounddragon | donderdag 23 maart 2017 @ 19:59 |
En je kunt in je bed blijven liggen zolang je wilt Helaas ben ik geboren als lelijke vent, en was dat niet één van mijn carriére opties, dus nu zit ik in één of ander derdewereldland een beetje de uitkeringen van WAO'ers en andere klaplopers in NL bijeen te schrapen, soit, it is what it is, en zo hebben de meeste mensen wel een soort van nut in de maatschappij | |
zuigmarmot | vrijdag 24 maart 2017 @ 09:55 |
Als het de keuze is tussen leaseauto en hoger bruto loon, vergeet dan ook niet dat een hoger loon ook telt bij de pensioensgrondslag, en bij een eventuele WW. | |
DieselTank | vrijdag 24 maart 2017 @ 14:07 |
Lease Volgas weg met koude motor Geen zorgen mbt onderhoudskosten Banden mogen iets sneller slijten Altijd gas bij geven op de uitvoegstrook CC op 140 en met flitsmeister aan 150 Tankpas Je bent blits met je nieuwe bak En nee, ik heb geen leasewagen | |
DieselTank | vrijdag 24 maart 2017 @ 14:10 |
Ik zit momenteel intern bij een bedrijf en mag altijd de company car pakken drive it like you stole it | |
zuigmarmot | vrijdag 24 maart 2017 @ 15:59 |
Voor elk deukje krasje eigen risico banden worden alleen vervangen indien minder dan wettelijk minimum (en dan geen keuze) Bijtelling (zonder bijtelling en standaard reiskostenvergoeding kun je prima jong-tweedehands rijden en geld overhouden) | |
CoolGuy | vrijdag 24 maart 2017 @ 16:34 |
Leaserijden | |
DieselTank | zaterdag 25 maart 2017 @ 00:39 |
Ligt er ook een beetje aan welke leasemaatschappij. Verder heb je binnen 3 minuten de banden van de aangedreven assen kaal hoor. das geen probleem. | |
leolinedance | zaterdag 25 maart 2017 @ 01:05 |
Ligt helemaal aan de situatie. Heb je al een auto thuis? Heb je een 2e auto nodig? Wat kost die leaseauto per maand? Moet je bijlappen voor die auto als je besluit het bedrijf te verlaten? Hoeveel rij je prive? Hoeveel is de mobiliteitsvergoeding? Etc etc. Geen eenduidig antwoord op te geven dus. [ Bericht 6% gewijzigd door leolinedance op 25-03-2017 01:10:17 ] | |
leolinedance | zaterdag 25 maart 2017 @ 01:08 |
Bullshit. Ik heb geen eigen risico en van de bijtelling kun je nog niet bijna een jong gebruikte gelijkwaardige auto rijden, zeker als je wat privekilometers maakt. Ik heb het uitgerekend voor een doorsnee Passat. Dat kost je prive minimaal 200 euro meer per maand. Vergeet vooral de afschrijving niet. | |
DieselTank | zaterdag 25 maart 2017 @ 01:19 |
Houdt je ook rekening mee met restwaarde en dergelijken?? Hoe kan je het eigenlijk vergelijken? heel veel rekenen toch | |
Onnoman | zaterdag 25 maart 2017 @ 01:30 |
dikke bmw gaat het worden 2 benen uit het raampje.. 1 hand aan stuur.. stok op gaspedaal gewoon toeteren door wijk mang | |
Tango5Romeo | zaterdag 25 maart 2017 @ 01:30 |
Maar als je een iets oudere gebruikte auto koopt, dan ben je goedkoper uit dan lease. De vraag die je jezelf moet stellen is:" Ga ik prive exact zo'n auto kopen?". Ik weet zeker dat ik dat niet zou doen. Zou er niet eens over hoeven nadenken. | |
Onnoman | zaterdag 25 maart 2017 @ 01:35 |
oudere auto's zijn minder schoon vaak, en verbruiken meer brandstof, kans groter dat er iets aan stuk gaat en daarna is het vaak ook geen porum | |
Tango5Romeo | zaterdag 25 maart 2017 @ 01:42 |
We hebben 'ouder' nog niet gedefinieerd. Wat vind jij 'ouder'? Dat klopt. Ik denk dat mensen anders naar je kijken als je met een 10 jaar oude V70 voor komt rijden in plaats van een nieuwe Dacia. | |
Onnoman | zaterdag 25 maart 2017 @ 01:46 |
ford mustang | |
Tango5Romeo | zaterdag 25 maart 2017 @ 01:49 |
Is toch niet zo oud? | |
Ivo1985 | zaterdag 25 maart 2017 @ 07:54 |
Dit. Bovendien hangt de rekensom nogal af welk deel van het maandelijks leasebudget wordt omgezet in extra salaris en/of mobiliteitsvergoeding wanneer je kiest voor eigen vervoer. Alleen de bijtelling kun je amper een 15 jaar oud barrel van rijden. Maar als je werkgever de 500-600 euro die de Passat per maand minimaal kost doorgeeft aan de werknemer, deels belastingvrij, er geen 22% bijtelling betaald hoeft te worden (netto ruim 300 euro per maand voor de werknemer) dan heb je als werknemer onderaan de streep een stijging van je maandelijks budget van 700 euro of meer. Daar kun je echt wel een leuke jonge tweedehands auto van rijden. | |
leolinedance | zaterdag 25 maart 2017 @ 08:05 |
Ligt er maar net aan wat voor auto je least en koopt, hoeveel km's je maakt en wat de voorwaarden van je werkgever zijn. Je moet niet een nieuwe lease Audi A4 gaan vergelijken met een 15 jaar oude VW Polo. Je kunt het ook omdraaien, lease een auto uit de klasse die je ook privé zou kunnen kopen. Dan ben je nagenoeg altijd goedkoper uit, of je werkgever moet een hele hoge eigen bijdrage vragen. | |
leolinedance | zaterdag 25 maart 2017 @ 08:12 |
Uiteraard. Gewoon alle kosten voor een prive auto optellen (verzekering, belasting, pechdienst, brandstof, onderhoud, winterbanden, afschrijving etc.). Daar zet je de kosten van de leaseauto tegenover. Dat is eenvoudig uit te rekenen als je de cataloguswaarde en het bijtellingspercentage weet. Ik heb de rekensom overigens gemaakt omdat ik een aanbieding voor een andere baan had liggen. Hier zou ik geen leaseauto krijgen. Dan moet je dus al signifikant meer gaan verdienen om dat te compenseren. Bij mij kon het dan ook niet uit en ben ik niet vertrokken. | |
leolinedance | zaterdag 25 maart 2017 @ 08:21 |
Eens. Maar als je die bijvoorbeeld 700euro per maand opmaakt aan een 2e hands auto is je voordeel compleet weg. En dan rijd je een 2e hands auto met alle risico's van dien. Zoals eerder gezegd, het is allemaal mogelijk maar waarom zou je het doen? Als je besluit niet te gaan leasen om daarmee geld te besparen moet je een goedkoop barrel gaan rijden (als je werkgever dat toestaat), anders heeft het geen zin. | |
kaasplankje | zaterdag 25 maart 2017 @ 08:34 |
Gelukkig niet | |
kaasplankje | zaterdag 25 maart 2017 @ 08:42 |
Ik zou ook de lease auto pakken. Geeft je toch heel veel vrijheid voor die paar 100.- Enne als je geen auto vd zaak hebt is je bruto inkomen een stuk hoger betaal je dan daarover niet meer inkomstenbelasting ook? M.a.w. je moet dan je privé auto van je belaste inkomen betalen? | |
leolinedance | zaterdag 25 maart 2017 @ 09:10 |
Dat is maar de vraag. In accountmanager achtige functies is een leaseauto vaak verplicht. Zelfs als je deze niet privé rijdt kost deze de werkgever geld. Als ik alle kosten van mijn leaseauto voor de zaak als loon kon krijgen ging ie er vandaag nog uit. Dan zou mijn loon 1500 euro stijgen ofzo | |
Tango5Romeo | zondag 26 maart 2017 @ 03:22 |
Bij de meesten van mijn kennissen worden er echt wel restricties aan het leasebudget gehangen door hun werkgever. Dus die komen allemaal niet verder dan een of ander dertien-in-een-dozijn doorsnee hok. Da's niks voor mij. | |
Ivo1985 | zondag 26 maart 2017 @ 10:41 |
Nogmaals, geld is maar 1 van de factoren. Als je geen ruk om auto's geeft en graag een moderne auto rijdt met weinig risico, ga dan vooral leasen. Of als je wel wat om auto's geeft en toevallig een werkgever hebt waar je vrije keuze hebt mbt de auto. Maar meestal is de keuze niet zo groot. Bijvoorbeeld verplicht een A-label eco hok, terwijl je wel graag met je gezin met caravan elk jaar de Alpen of Pyreneeën over wil of een dochter met een paard hebt is geen aanrader. Of gewoon iets lekker sportiefs willen rijden wat niet past in het zogenaamd groene imago wat de werkgever wenst. Of voor je hobby / hobby van je kinderen een enorme laadruimte willen. Of een 7-zitter wensen (die buiten je leasebudget valt) omdat je samengestelde gezin om het weekend 5 kinderen telt. En zo kan ik nog 1001 redenen bedenken, los van de kosten onderaan de streep, om geen lease te kiezen. | |
leolinedance | zondag 26 maart 2017 @ 22:35 |
Veel leaserijders gebruiken de auto hoofdzakelijk voor hun werk. Daarom krijgen ze ook een auto van de zaak. Werkgevers accepteren het lang niet altijd niet als je al je zakelijke ritjes met je prive auto gaat declareren terwijl je een leaseauto had kunnen hebben. Je rijdt erin rond voor je werkgever. Ik vind het niet meer dan normaal dat er een bepaalde norm wordt gesteld door de werkgever. Zie jij een accountmanager al in een oude gepimpte Golf GTI klanten bezoeken Dan koop je die toch gewoon privè erbij? Ik zou lekker leasen zonder bijtelling en die sportauto/zeecontainer/whatever prive erbij kopen. Of je moet heel weinig zakelijke kilometers maken, privé autowensen hebben die matchen met het bedrijfsbeleid en de werkgever is bereid alle (of in ieder geval een groot deel) van de leasekosten als salaris uit te keren. | |
Piet__Piraat | maandag 27 maart 2017 @ 07:49 |
Ik snap absoluut wat je bedoelt, maar eigenlijk is het te krom voor woorden. Je smaak in auto's zegt toch niets over hoe goed je je werk doet? | |
leolinedance | maandag 27 maart 2017 @ 09:31 |
Klopt maar het zegt wel iets over de uitstraling van het bedrijf. Wij reden vroeger ook met de prive auto stad en land af. Een collega van mij reed in een 20 jaar oude Corsa met 300k op de teller | |
Palomar | maandag 27 maart 2017 @ 13:46 |
Ik heb eigenlijk bijna nooit dat een klant mijn leaseauto ziet. Je staat vaak toch ergens op een parkeerterrein tussen tig auto's en ontmoet je klant pas binnen. Denk dat het qua representativiteit niet heel veel boeit wat voor auto je rijdt. | |
Palomar | maandag 27 maart 2017 @ 14:00 |
Toen ik zelf mocht gaan leasen heb ik overigens ook wel even het rekensommetje gemaakt. Ik had nl. zelf een mooie prive-auto die ik wel zou willen houden. Uiteindelijk heb ik die toch maar weggedaan, omdat een nieuwe auto met onbeperkte tankpas ook wel erg aantrekkelijk is. En met 14% bijtelling kon het ook makkelijk uit. Alternatief was om de leaseauto alleen zakelijk te rijden. Echter moet je dan constant je kilometerstanden bijhouden voor de belastingdienst. Lijkt me erg omslachtig. En ik vind het ook wel bezwaarlijk dat je dan ook nooit even via een omweg naar huis kan (even langs familie of een winkel oid), omdat je dan al snel over je maximale prive-kilometers gaat. Waar ik toen nog even aan zat te denken is om een goedkope leaseauto te nemen die ik ook prive gebruik (Polo oid) en mijn prive-auto dan ook te houden voor de fun. Echter ben je dan dief van je eigen portemonnee als je daarmee gaat rijden, omdat je dan zelf de benzine betaalt en met de leaseauto niet. In de praktijk zou mijn prive-auto dan alleen maar voor de deur staan Nadeel van een goedkope leaseauto is ook nog eens dat je veel kilometers maakt in een kleine/slechtzittende stoel van een Polo en met weinig vermogen. Daar wordt het autorijden ook niet leuker op. Kortom, gekozen voor een fatsoenlijke leaseauto met prive-gebruik. En ik benut de tankpas ook optimaal, Laatste jaren nooit meer met de trein geweest | |
Bartholomeus | maandag 27 maart 2017 @ 21:23 |
Ik reed in een 4 jaar oude Audi A3, 35000km woon-werk en 20000km privé. Wegenbelasting en verzekering samen was al 250 euro, onderhoud zo'n 130 euro gemiddeld. Per maand dus zo'n 4600km, kost ook 290 liter diesel á 1,15 de liter gemiddeld destijds. Dat is dus nog eens 350 euro per maand. Die samen was dus 710 euro per maand kosten. Dan kreeg ik 19ct/km, bij rond 2900 km dus zo'n 550 euro. De afschrijving kostte me achteraf zo'n 8ct/km, dus nog eens 370 euro. Ik had dus 1080 per maand aan kosten en 550 euro kilometergeld. Je snapt wel dat ik me nu kapot lach om de 290 euro bijtelling die ik nu heb hè? 340 euro netto extra, en qua vervoermiddel ben ik er zeer zeker niet op achteruit gegaan, ook al was die A3 ook bepaald geen kale uitvoering. Alleen wat pk's in moeten leveren, maar die gebruikte ik toch al amper. | |
Piet__Piraat | maandag 27 maart 2017 @ 21:28 |
Ook dat hoeft niet per se iets te zeggen. Het zou me geen ruk interesseren of iemand in een oude Corsa aankomt of een nieuwe BMW. Ik vind het veel belangrijker hoe ie z'n werk doet. Hoewel ik ook wel snap dat een beetje representativiteit wel prettig is. Maar daar zegt rijstijl soms meer over dan de auto. Iemand die z'n Polo slowmotion compleet aftrapt op kosten van de baas scoort bij mij meer minpunten die iemand met een 530d die netjes rijdt. | |
Onnoman | vrijdag 31 maart 2017 @ 16:58 |
Zo, afgelopen week een proefritje gemaakt in de volgende auto's • Audi A1 en Audi A3 • Ford Fiesta en Ford Focus • Volvo V40 • BMW 2 de winnaar is duidelijk de audi A3.. wat een fijne auto is dat zeg als tweede vind ik de Vovlo V40 daarna toch wel het fijnste i.c.m. Ford Focus BMW 2 is zeker geen onaangename auto om in te rijden.. die is in 6 seconden op de 100 Ford Fiesta en Audi A1 zijn ook heel fijn eigenlijk.. maar die A3 dat was wel echt een koning op de weg hoor.. jeetje | |
Fer | vrijdag 31 maart 2017 @ 17:40 |
Je begrijpt wel dat het prijsverschil in de lease tussen een 214 en eentje die in 6s naar 100 sprint wel flink zal zijn. | |
Holenbeer | vrijdag 31 maart 2017 @ 21:26 |
Als het voor jou belangrijk is om nieuw te rijden wel. Vind je het totaal oninteressant in wat voor auto je rijdt als je maar van A naar B komt kan het een prima afweging zijn om privé de auto te kopen.Ook wanneer je amper privé rijdt. 4 jaar bijtelling over cataloguswaarde betalen terwijl auto's je niet interesseren is ook zonde van het geld. | |
Onnoman | vrijdag 31 maart 2017 @ 22:52 |
zeker, al zou ik het geld hebben dan nog zou ik kiezen voor een audi A3 tov een bmw 2 al moet ik zeggen.. mocht het niet om een lease gaan, dan vind ik die ford focus wel enorm aantrekkelijk.. scheelt bijna 10k met een audi a3 | |
leolinedance | vrijdag 31 maart 2017 @ 23:40 |
Als het verschil bijna 10k is ga je dat ook wel merken in de bijtelling. Zou mij niet verbazen als die A3 je bijna 100 euro extra kost per maand. Al zou ik van dit rijtje ook altijd voor de Audi A3 gaan. | |
Piet__Piraat | zaterdag 1 april 2017 @ 09:29 |
Met zo'n 220i hoef je je ook niet te schamen hoor. Hoe dan ook, je moet zelf de keuze maken. Ik zou me vooral afvragen óf ik wel een leaseauto wil, in jouw geval. Je doet er weinig mee dus het is een leuke secundaire arbeidsvoorwaarde, maar daar betaal je wel elke maand voor. | |
Haasbeuntje | zaterdag 1 april 2017 @ 15:54 |
Ik zou niet gaan leasen, simpelweg omdat er geen nieuwe auto´s zijn die ik dagelijks zou willen gebruiken. Tenzij je een Citroën C6 zou kunnen leasen | |
kaasplankje | zaterdag 1 april 2017 @ 17:09 |
denk dat de Audi wel wat comfortabeler is afgeveerd? |