Zijn linkse kiezers met een uitkering, minimumloon of ondermodaal inkomen die om die reden op een linkse partij stemmen dan ook dom en kortzichtig?quote:Op vrijdag 10 maart 2017 22:10 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat alle rechtse stemmers dom en kortzichtig zijn. Ik vind alleen mensen die stemmen met hun portemonnee of uit vermeend eigen belang wel dom en kortzichtig.
Maar niet iedereen die rechts is stemt uit vermeend eigen belang of met de portemonnee maar soms ook bijvoorbeeld vooral uit principes of uit kritiek op integratie of immigratie-problematiek enz.
Dat blijkt niet uit de CPB-prognoses. Dus kun je, wellicht met cijfers, aangeven waardoor je denkt dat wat euro's voor niet-werkenden hier de economie zal aan te zwengelen? Uiteindelijk is elke euro voor inactieven banenverminderend.quote:Dat is een verschil van inzicht hé.
Ik denk dat er heel wat op het rechtse frame valt af te dingen, omdat links pleit voor koopkrachtbehoud en dat uiteindelijk meer banen op zal leveren (naar mijn mening) dan de wijze waarop rechts dit al jaren probeert te bewerkstelligen.
Als zij stemmen puur uit vermeend eigen belang vind ik dat net zo goed dom ja. Want eigen belang is ook maar kortzichtig. Mensen weten niet wat hun eigen belang is omdat iedereen grotendeels ongewis is over wat de toekomst gaat brengen.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 22:16 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zijn linkse kiezers met een uitkering, minimumloon of ondermodaal inkomen die om die reden op een linkse partij stemmen dan ook dom en kortzichtig?
Op die CPB prognoses valt héél veel af te dingen, alleen al de vooronderstellingen en aannames die men bij het CPB als uitgangspunt neemt voor hun doorrekeningen zijn discutabel.quote:Dat blijkt niet uit de CPB-prognoses. Dus kun je, wellicht met cijfers, aangeven waardoor je denkt dat wat euro's voor niet-werkenden hier de economie zal aan te zwengelen? Uiteindelijk is elke euro voor inactieven banenverminderend.
Iedere euro die van ondernemers en werknemers wordt afgeroomd ten behoeve van de bijstand wordt maar voor 50 cent uitgekeerd. Met andere woorden, de netto-betalers mogen zelf betalen voor hun omzet door mensen geld te geven om van rond te komen, waarvan er ook weer een groot deel bij de sociale verhuurders blijft hangen die daarvan een deel mogen afstaan in de vorm van verhuurdersheffing waar de overheid weer huurtoeslag van mag uitkeren. Kortom, het is niet zozeer kortzichtig, maar wel hopeloos ingewikkeld en inefficiënt. Ik vraag me af welk deel van het MKB nou zo gesteund wordt door bijstandsgerechtigden. Heb je voorbeelden?quote:Op vrijdag 10 maart 2017 22:25 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Als zij stemmen puur uit vermeend eigen belang vind ik dat net zo goed dom ja. Want eigen belang is ook maar kortzichtig. Mensen weten niet wat hun eigen belang is omdat iedereen grotendeels ongewis is over wat de toekomst gaat brengen.
Wat vandaag in je eigen belang is kan morgen tegen je eigen belang blijken te zijn geweest.
[..]
Op die CPB prognoses valt héél veel af te dingen, alleen al de vooronderstellingen en aannames die men bij het CPB als uitgangspunt neemt voor hun doorrekeningen zijn discutabel.
Los daarvan is het echt onzin om te denken dat elke euro voor inactieven banenverminderend is. Dat is nou dat kortzichtige waar ik het over heb.
Want koopkrachtbehoud voor Bijstandsgerechtigden zorgt ervoor dat het MKB daarvan profiteert (iedere euro van een Bijstandsgerechtigde stroomt rechtstreeks weer de lokale economie in). Ik weet wel zeker dat het MKB het zou voelen als we de Bijstand accuut zouden halveren bijvoorbeeld.
Een klein deel van de financiële zorgmijding is negatief en koekverkleinend, een groot deel scheelt juist in de uitgaven, namelijk minder ziekteverzuim en langere inactiviteit. We hebben nu een enorm goed zorgstelsel, maar het aantal huishoudens dat afhankelijk is van zorgtoeslag is wel hoog en ook dat is iets wat je eenvoudig in de lonen kunt verdisconteren.quote:Zo zorgt een goed zorgstelsel ook voor een snellere en betere reintegratie van mensen, die daardoor weer sneller en beter kunnen bijdragen in de economie. Ik weet wel zeker dat dit de koek uiteindelijk vergroot.
Het Nederlandse sociale stelsel is groot in internationaal opzicht en toch zijn hier niet bovengemiddeld veel ondernemers of wordt er meer risico genomen. Ondanks jouw overtuiging is dit dus niet daarmee te staven. Ik zeg niet dat er geen voordelen bestaan voor het (onderdelen van het) bedrijfsleven.quote:Zo zorgt een goed en ruimhartig sociaal stelsel voor vertrouwen onder een groot deel van de bevolking waardoor mensen meer risico's durven nemen en durven te investeren. Ik weet wel zeker dat dit goed is voor de binnenlandse bestedingen en dus het bedrijfsleven.
Het is een schande.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 18:25 schreef MakkieR het volgende:
Het Oekraïne verdrag, de bonnetjes affaire, al de ontslagen ministers, Groningen en de aardbeving, de geloofwaardigheid van Rutte, het wegkijken en het weglachen van de problemen, de gebroken beloften die Rutte de vorige verkiezing maakte. De lange ruzies tussen Geert en Mark. en de lijst gaat maar door.
De huizencrisis is zonder meer de schuld van de VVD en hun steelzieke handlangers geweest.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 22:09 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Nederland had nog een huizencrisis die andere landen niet hadden of al hadden gehad. Ook noemt OP zaken die niet de schuld zijn van VVD.
Onjuist. Laat ik een voor de fans onverdachte bron aanhalenquote:Op vrijdag 10 maart 2017 23:19 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het Nederlandse sociale stelsel is groot in internationaal opzicht en toch zijn hier niet bovengemiddeld veel ondernemers of wordt er meer risico genomen. Ondanks jouw overtuiging is dit dus niet daarmee te staven. Ik zeg niet dat er geen voordelen bestaan voor het (onderdelen van het) bedrijfsleven.
Hier is daar een goed voorbeeld van (in de VS)quote:Op vrijdag 10 maart 2017 21:22 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Denken dat de VVD goed voor je portemonnee is.
Dief van je eigen portemonnee.
Wacht even, jij haalt nu minister Kamp aan die freelancers en ZZP'ers bij ondernemers schaart?quote:Op vrijdag 10 maart 2017 23:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Onjuist. Laat ik een voor de fans onverdachte bron aanhalen
http://www.nu.nl/nuzakeli(...)dernemende-land.html
En er zijn er veel meer.
Zo ziet de VVD ze en het is een truuk om Nederland naar rechts af te laten buigen (met Amerika als grote voorbeeld).quote:Op vrijdag 10 maart 2017 23:41 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Wacht even, jij haalt nu minister Kamp aan die freelancers en ZZP'ers bij ondernemers schaart?
Het aantal zelfstandigen, flexwerkers en freelancers neemt toe en traditionele linkse partijen spreken er schande van, noemen het ondermijning van de arbeidersklasse.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 23:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zo ziet de VVD ze en het is een truuk om Nederland naar rechts af te laten buigen (met Amerika als grote voorbeeld).
Het onderscheid is echter niet relevant voor de theorie die Tomatenboer poneert. Die theorie gaat zowel voor zzpers als 'ondernemers' op. Dat is het laatste dat ik erover zeg.
Zijn ze ook -16 zetels koekoekquote:Op zaterdag 11 maart 2017 02:09 schreef Zelfscanner het volgende:
Ik snap het ook niet. Deze partij zou net als de PVDA diep de grond in gezakt moeten zijn.
Toch bijzonder, aangezien men de afgelopen 4 jaar flink is gaan nivellerenquote:Op dinsdag 7 maart 2017 20:48 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik denk dat het afhangt van je sociale kring of je Nederland hoort zuchten en kreunen over het VVD-beleid. Uiteindelijk zijn de afgelopen 4 jaar vooral PvdA'ers (of potentiele PvdA'ers) teleurgesteld in het kabinet en vinden de meeste mensen die tot de VVD-aanhang behoren dat die partij ons land aardig goed uit de crisis heeft geholpen. Dan zijn dingen als een bonnetjes-affaire en Groningen voor de VVD-kiezer vooral ver-van-m'n-bed.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |