Dat viel mij inderdaad ook op. Politici konden bij vlagen nauwelijks een antwoord formuleren. Ze hadden nog geen 5 seconden gesproken of ze werden alweer onderbroken. Erg onbeschoft.quote:Op maandag 6 maart 2017 09:25 schreef skrn het volgende:
[..]
Ik vind het nogal beschamend om van de politici te eisen dat ze elkaar niet mogen onderbreken terwijl dat huppelkutje niks anders deed.
Deze AD-recensent deelt je kritiek: http://www.ad.nl/verkiezi(...)onden-lang~a60dc04f/quote:Op maandag 6 maart 2017 09:31 schreef bloodymary1 het volgende:
Wat er vooral mis aan was, is dat het helemaal geen debat was. De politici werden een voor een gevraagd op een stelling te reageren en dat was het. Ze hadden helemaal geen mogelijkheid om over hun standpunten met elkaar in debat te gaan.
Zo slecht opgezet dit.
Misschien ook voor simpele Henk thuis, dat deze standpunten het makkelijkst te begrijpen zijn, ipv dat ze een debat hielden.quote:Op maandag 6 maart 2017 09:31 schreef bloodymary1 het volgende:
Wat er vooral mis aan was, is dat het helemaal geen debat was. De politici werden een voor een gevraagd op een stelling te reageren en dat was het. Ze hadden helemaal geen mogelijkheid om over hun standpunten met elkaar in debat te gaan.
Zo slecht opgezet dit.
In Frankrijk heeft de publieke omroep daadwerkelijk een dergelijke verplichting presidentskandidaten gelijk te behandelen. Als gevolg mag je drie uur Des Paroles et des Actes aankijken met randfiguren als Jacques Cheminade en Philippe Poutou. Daar kijkt dan weer geen hond naar.quote:Op maandag 6 maart 2017 08:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat zal best, maar ik merk dat ik heel anders tegen de campagne aankijk nu ik vooraf al heb besloten om een kleine partij te steunen. In vorige jaren ging ik voor gevestigde partijen als de PvdA en D66.
Het valt me nu pas op hoezeer de verkiezingsstrijd wordt platgeslagen tot een strijd tussen een handvol partijen, terwijl er 28 meedoen (waarvan zo'n 20 in bijna alle kiesdistricten).
En dat niet alles en iedereen op tv kan, valt wellicht nog te billijken (hoewel ik ook denk: de NPO had gewoon meer zendtijd voor politiek moeten reserveren, tijdens een sporttoernooi is het ook geen probleem om daar dagelijks uren zendtijd aan te besteden). Maar wat mij opvalt, is dat ook de omringende berichtgeving - bijvoorbeeld online - lui is.
Als je bijvoorbeeld het live-blog van de NOS neemt:
http://nos.nl/liveblog/21(...)kker-van-de-dag.html
Het gaat vrijwel uitsluitend over de grote, bekende partijen. En het versterkt elkaar ook, want wie zitten er aan tafel bij Nieuwsuur, DWDD, Pauw & Jinek, RTL Late Night en dergelijke? Steeds dezelfde kopstukken.
Een item als dit - FOK! heeft gelukkig iets met mijn submit gedaan - had echt niet misstaan in hun verkiezingsblog:
'Bos en Dijsselbloem, welkom bij Nieuwe Wegen'
haha lol. bij klaver stond er 'we kunnen elkaar niet meer ontmoeten je hebt je 'pyjama' latem liggen. (verkeerde chat)quote:
En dat onderwerp kwam in het debat van vorige week ook al ruimschoots aan bod.quote:Op maandag 6 maart 2017 10:10 schreef skrn het volgende:
Ik vond de standpunten ook raar. Naast hele brede, zoals de Nederlandse identiteit, ook een hele specifieke zoals het eigen risico.
twitter:peterverhaar twitterde op maandag 06-03-2017 om 09:11:52@Fredejee @StukRoodVlees ik kan niet meer genuanceerd zijn over RTL na die 'truc'met dat spotje van CDA en VVD reageer retweet
twitter:petraalma twitterde op maandag 06-03-2017 om 09:55:38@twanrijpers @NOS @RTLnieuws De band via @KeesBerghuis tussen RTL en VVD vind ik te warm. Google maar even. reageer retweet
twitter:twanrijpers twitterde op maandag 06-03-2017 om 09:58:48@petraalma hij werkt nu bij de VVD inderdaad, Elsevier en BNR waren ook bij dit debat betrokken, dus was niet alleen RTL reageer retweet
twitter:Ruud_van_Roffa twitterde op zondag 05-03-2017 om 23:12:29@roosvonk Debat georganiseerd door geldbeluste clubjes als Elsevier, BNR en RTL, tja... reageer retweet
twitter:JohanWillemB twitterde op maandag 06-03-2017 om 08:01:09#carrédebat ook het kiezen v.e. zgn. winnaar van "debat" wordt NL wéér belazerd! wordt áchter de schermen bij RTL m.b.v. vvd en d66 geregeld reageer retweet
twitter:reinier63 twitterde op zondag 05-03-2017 om 23:02:35#carredebat @dianamatroos #RTL scherp op links en soft voor rechts .Duidelijk is dat #rtl een smaldeel is van de #VVD IK stem gewoon #SP reageer retweet
Exact gelijk behandelen is misschien een brug te ver, maar er zou wel een ondergrens mogen gelden qua aandacht. Wat je ziet gebeuren, is dat de media bepalen welke kandidaten veel aandacht krijgen en welke bijna niks.quote:Op maandag 6 maart 2017 09:52 schreef Reya het volgende:
[..]
In Frankrijk heeft de publieke omroep daadwerkelijk een dergelijke verplichting presidentskandidaten gelijk te behandelen. Als gevolg mag je drie uur Des Paroles et des Actes aankijken met randfiguren als Jacques Cheminade en Philippe Poutou. Daar kijkt dan weer geen hond naar.
In twee uur kom je een heel eind... helaas zaten er ellenlange reclameblokken tussendoor, dus blijft er een stuk minder spreektijd over...quote:Op maandag 6 maart 2017 09:52 schreef opgebaarde het volgende:
Als je 8 lijsttrekkers bij elkaar zet en maar twee uur de tijd hebt, dan weet je dat er nauwelijks sprake kan zijn van een inhoudelijk debat.
Het is ook maar de vraag of we wel een debat willen. Zie hoe groot een 50plus of een PVV zijn. Dan is het vooral hard roepen want stemmers aantrekt. Het gaat gewoon niet om kwaliteit. We, de kijker, willen vooral weinig tijd kwijt zijn en wel volledig voorgekauwd geinformeerd worden.
We hadden voor gisteren gewoon verkeerde verwachtingen, no biggie
"Nederland weer van ons!" - hoe dan? "Nou gewoon, door Nederland weer van ons te maken"quote:Op maandag 6 maart 2017 10:01 schreef Braindead2000 het volgende:
Wat dat betreft kan Geert nog een eindspurt maken.De debatten stellen altijd teleur. Ja, Klavertje we weten inmiddels dat je denkt dat je Gods zoon op aarde bent. "Boete op ziek zijn", "Sterker uit de crisis komen", enz. Eindeloze herhalingen. Ook Wilders deed dat in het verleden maar nu hij vlak voor de verkiezing aan een enkel debat mee doet heb je toch kans dat zijn boodschap wat sterker overkomt en zijn one-liners niet gaan vervelen.
Er zijn zat manieren te bedenken hoe je "Nederland weer van ons!" kan maken. iig kan je beginnen met het voorkomen dat Nederland nog minder van ons wordt. In korte tijd 100.000 zwaar religieuze vluchtelingen met een middeleeuwse cultuur toelaten maakt Nederland echt niet meer van ons. Ook "zo dan's" als "we moeten onze kinderen beter opvoeden" en "we moeten ze een participatieverklaring laten ondertekenen waarin ze onze normen en waarden respecteren" gaan geen effect hebben.quote:Op maandag 6 maart 2017 10:49 schreef Elfletterig het volgende:
"Nederland weer van ons!" - hoe dan? "Nou gewoon, door Nederland weer van ons te maken"
De riedel van Wilders - al 18 jaar niks bereikt - kennen we zo onderhand wel...
Als je iets roept, moet je zelf komen met realistische, uitvoerbare plannen om dat te realiseren, in plaats van slechts de ideeën van andere partijen af te kraken.quote:Op maandag 6 maart 2017 11:04 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Er zijn zat manieren te bedenken hoe je "Nederland weer van ons!" kan maken. iig kan je beginnen met het voorkomen dat Nederland nog minder van ons wordt. In korte tijd 100.000 zwaar religieuze vluchtelingen met een middeleeuwse cultuur toelaten maakt Nederland echt niet meer van ons. Ook "zo dan's" als "we moeten onze kinderen beter opvoeden" en "we moeten ze een participatieverklaring laten ondertekenen waarin ze onze normen en waarden respecteren" gaan geen effect hebben.
Als je zo'n behoefte hebt om de plannen van de PVV te weten dan pak je gewoon het verkiezingsprogramma van 2012 erbij. Is dat nou zo moeilijk?quote:Op maandag 6 maart 2017 11:06 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Als je iets roept, moet je zelf komen met realistische, uitvoerbare plannen om dat te realiseren, in plaats van slechts de ideeën van andere partijen af te kraken.
Ik ben trouwens al benieuwd naar het verkiezingsprogramma bij de PVV bij de volgende verkiezingen. Waarschijnlijk staat dat op de achterkant van een bierviltje of zo.
Vergeet ook niet alle stemwijzers, die claimen objectief te zijn, maar wel een beperkt aantal partijen opnemen, waardoor de kleine partijen (en vooral die nu nog niet in de kamer zitten) hier niet naar voren komen.quote:Op maandag 6 maart 2017 10:44 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Exact gelijk behandelen is misschien een brug te ver, maar er zou wel een ondergrens mogen gelden qua aandacht. Wat je ziet gebeuren, is dat de media bepalen welke kandidaten veel aandacht krijgen en welke bijna niks.
Bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen zag je dat ook. Bij de Democraten werd volledig aangestuurd op een tweestrijd tussen Clinton en Sanders. Een kandidaat als O'Malley kreeg feitelijk geen reële kans om door te breken. En we praten hier dan over de verdeling van spreektijd binnen een tv-debat, waarbij deelnemende kandidaten niet gelijk worden behandeld.
Het is een kip en ei-discussie. Omdat kleinere partijen te weinig aandacht krijgen, blijven ze een kleine partij, waardoor ze weinig aandacht krijgen. Ik vind het gewoon kwalijk om te zien hoe de verkiezingsstrijd op tal van vlakken wordt platgeslagen tot een strijd tussen pakweg 10 partijen (die nu in de Tweede Kamer zitten) of - erger nog - een tweestrijd, zoals komende maandag bij EenVandaag (Rutte versus Wilders). Zo'n uitzending zou niet moeten mogen plaatsvinden!
Misschien moet je eens goed op je stembiljet kijken... er zijn zeker drie partijen met potentie. Eén daarvan maakt zelfs een reële kans op meer dan één zetel.quote:Op maandag 6 maart 2017 11:17 schreef WheeledWarrior het volgende:
De gevestigde politieke orde in Nederland slaagt er nog steeds niet in om wakker te worden m.b.t. belangrijke issues, maar Wilders is geen alternatief. Die schreeuwt alleen maar en ontwijkt uitvoerbare oplossingen. Het blijft hopen dat er een nieuwe partij is die het gat opvult en de komende jaren kan groeien.
Ik weet dat die partijen er zijnquote:Op maandag 6 maart 2017 11:18 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Misschien moet je eens goed op je stembiljet kijken... er zijn zeker drie partijen met potentie. Eén daarvan maakt zelfs een reële kans op meer dan één zetel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |