Dank voor je reactie! Ja ik vraag me echt serieus af waarom mensen op Insta zo opgewonden doen over Poznan? Want behalve een croissantjes museum en een toren met twee geiten is er verder toch ook niet veel te beleven haha?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:53 schreef Redefine het volgende:
[..]
Ik ben in Poznan geweest. Vind het van de Poolse steden wel het minst interessante. Het plein is leuk en daarnaast nog wel een paar mooie kerken. Maar de interessante plekken heb je relatief snel gezien. Alsnog wel een leuke stad maar interessant dan Krakow, Wroclaw, Gdanks of Warschau.
Voordeel van Poznan is dan wel dat je makkelijk een dagtrip naar Torùn kunt maken wat een erg leuke stad is.
Wieliczka zoutmijnen ligt inderdaad officieel buiten Krakau. Al ben je er wel zo. Dat vond ik overigens echt een afknapper. De ondergrondse 'kathedraal' was mooi, maar verder echt een tourist trap. Krakau zelf daarentegen vind ik een erg mooie stad en ook veel te zien. Je hebt ook nog de twee 'grafheuvels' net buiten het centrum.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:46 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:
[..]
Je hebt in Krakau toch ook een Joodse wijk...? En de Wawel berg met de beroemde cathedraal.
En de Wieliczka zoutmijnen al is dat volgens mij, net als Zakopane (begraven) geen Krakau.
Ik denk dat ik een van die grafheuvels heb bezocht (groen ding met een pad naar boven en een museum)quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:56 schreef Redefine het volgende:
[..]
Wieliczka zoutmijnen ligt inderdaad officieel buiten Krakau. Al ben je er wel zo. Dat vond ik overigens echt een afknapper. De ondergrondse 'kathedraal' was mooi, maar verder echt een tourist trap. Krakau zelf daarentegen vind ik een erg mooie stad en ook veel te zien. Je hebt ook nog de twee 'grafheuvels' net buiten het centrum.
Wroclaw heeft wel viel te bieden al was het grote verschil vooral dat ik het veel sfeervoller vond dan Poznan. Qua aanraders zijn het vooral de usual suspects die je online al tegenkomt. Veel zit rond dat grote plein en daarnaast uiteraard de stukken/eilandjes rondom het water.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:55 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:
[..]
Dank voor je reactie! Ja ik vraag me echt serieus af waarom mensen op Insta zo opgewonden doen over Poznan? Want behalve een croissantjes museum en een toren met twee geiten is er verder toch ook niet veel te beleven haha?
Naar Wroclaw zou ik graag nog een keer willen gaan, KLM heeft vaak hele goedkope tickets en ik kies altijd vakanties op ticketprijzen.Gdansk is helaas veel duurder
![]()
Dus als je tips hebt voor Wroclaw hoor ik het graag
Dat is die grafheuvel die ten westen van het centrum ligt, met ook die muren eromheen.. Die ligt dermate ver erbuiten at je wel met het OV of taxi moet ja. Zelf toen heen met de tram en daarna vanaf het eindpunt gaan lopen. Op de terugweg wel de bus genomen vanaf de heuvel en daarna met de tram. Maar dat is inderdaad wel onhandig.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:58 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:
[..]
Ik denk dat ik een van die grafheuvels heb bezocht (groen ding met een pad naar boven en een museum)
Hoewel dat museum tegenviel was het verder een leuke ervaring! Maar ik herinner mij dat online, achteraf terecht, wordt geadviseerd om de taxi te nemen, en ik het OV erheen slecht vond. Ik dacht dat je moet overstappen als je vanuit het centrum komt?
En ik weet niet hoe het nu is, maar die deelsteppen daar trillen enorm en zijn dus niet handig voor langere afstanden. Deel e-bikes heb je daar volgens mij niet echt... Jammer want als het kan gebruik ik die ipv de taxi
Ubers zijn lekker goedkoop in Polen. Als je in een groepje reist kost het niet veel meer dan het ov.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 23:06 schreef Redefine het volgende:
Moet zeggen dat ik het OV in Polen wel een van de betere in Europa vind. Vooral door de app waarbinnen je elk ticket kunt hopen (al is dat tegenwoordig wel vaker), maar vooral doordat je realtime kunt zien waar de bus of tram is. Zodat je kunt bedenken of je wilt wachten of niet. En als je erin zit zie je ook gelijk realtime waar je bent.
Taxi's gebruikte ik voorheen zelden bij mijn reizen. Maar afgelopen jaar in Roemenië wel voor het eerst gedaan, al was dat dan wel Bolt, en dat beviel erg goed. Overigens alleen gedaan bij aankomst van de bushalte op een locatie naar het hotel en ook terug, scheelt veel gesleur met je koffer (ook al is dat een rolkoffer).
Veel? Het oude ommuurde stadscentrum is leuk, maar piepklein. Ben je zo door heen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:56 schreef Redefine het volgende:
Krakau zelf daarentegen vind ik een erg mooie stad en ook veel te zien. Je hebt ook nog de twee 'grafheuvels' net buiten het centrum.
Klopt beide.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:46 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:
[..]
Je hebt in Krakau toch ook een Joodse wijk...? En de Wawel berg met de beroemde cathedraal.
En de Wieliczka zoutmijnen al is dat volgens mij, net als Zakopane (begraven) geen Krakau.
Ja dat jij in Krakau niet verder hebt gekeken dan je neus lang is dat weten we nu welquote:Op zondag 4 januari 2026 08:44 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Veel? Het oude ommuurde stadscentrum is leuk, maar piepklein. Ben je zo door heen.
Zodra je daar buiten komt is het niets meer.
[..]
Klopt beide.
Die joodse wijk hadden wij ons hotel, echt geen bal aan.
Wawel berg is wss mooiste wat je in Krakow kunt zien.
Zakopane moet je dan ook niet veel bij voorstellen.
Vergeleken met het typisch grauwe Polen vond ik het er wel anders uitzien en aanvoelen.
Maar moet zeggen dat we daar alleen waren voor een bergwandeling
Ah ja sure, direct zeiken op iemand anders en doen alsof die persoon de stad niet gezien heeft. Stel je voor zeg dat iemand anders denkt.quote:Op zondag 4 januari 2026 10:12 schreef Redefine het volgende:
[..]
Ja dat jij in Krakau niet verder hebt gekeken dan je neus lang is dat weten we nu wel
En Polen grauw? Als je ergens in de buitenwijken van grote Poolse steden gaat lopen mogelijk wel ja. Maar als je bij de binnensteden van Wroclaw, Gdansk, Torùn, Poznan en zelfs Warschau durft te beweren dat Polen grauw is dan heb je al een nieuwe bril nodig![]()
Je hebt het over een stad die bijzonder geliefd is bij grote hoeveelheden mensen, maar jij brengt het elke keer als een feit dat er heel erg weinig te zien is. Ja dan ben je niet heel erg serieus te nemen he. De grote van een centrum zegt niet zoveel (wel dat je het dan makkelijker binnen een dag doet). En de meeste oude stadscentra in steden buiten West-Europa zijn niet zo heel groot, dus veel zeggen doet het niet. Plus dat buiten het centrum nog genoeg dingen te zien zijn.quote:Op zondag 4 januari 2026 15:37 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ah ja sure, direct zeiken op iemand anders en doen alsof die persoon de stad niet gezien heeft. Stel je voor zeg dat iemand anders denkt.
Voor mij heeft de binnenstad, wat maar 1 bij 1km is ofzo, als enige iets boeiends. De rest is geen bal aan en gwn saaie woonwijken.
Ja, Polen is grauw. Typisch Oostblok. En nee dat houdt natuurlijk niet in dat sommige kleine delen kleur kunnen hebben.
Dat ja. Voegt weinig toe aan de discussie. Als iemand vraagt wat ergens te doen is of een stad wat is heeft diegene meer baat bij wat er dan wel te zien is.quote:Op zondag 4 januari 2026 17:18 schreef MaJo het volgende:
@:bianconeri dat jij altijd precies het omgekeerde vindt van de rest van de wereld dat weten we nu welJe hebt al eerder aangegeven niets aan Krakau te vinden, waarom nu weer in herhaling vallen?
Ah, vandaar dat ik 99/100 dezelfde mening heeft als de rest hierquote:Op zondag 4 januari 2026 17:18 schreef MaJo het volgende:
@:bianconeri dat jij altijd precies het omgekeerde vindt van de rest van de wereld dat weten we nu welJe hebt al eerder aangegeven niets aan Krakau te vinden, waarom nu weer in herhaling vallen?
Op een enkeling hier na ken ik geen mensen die Krakow indrukwekkend vind.quote:Op zondag 4 januari 2026 18:15 schreef Redefine het volgende:
[..]
Je hebt het over een stad die bijzonder geliefd is bij grote hoeveelheden mensen, maar jij brengt het elke keer als een feit dat er heel erg weinig te zien is. Ja dan ben je niet heel erg serieus te nemen he. De grote van een centrum zegt niet zoveel (wel dat je het dan makkelijker binnen een dag doet). En de meeste oude stadscentra in steden buiten West-Europa zijn niet zo heel groot, dus veel zeggen doet het niet. Plus dat buiten het centrum nog genoeg dingen te zien zijn.
Krakau staat al jaren in de lijstjes van steden, samen met o.a. Boedapest (en ja die heeft een veel groter centrum en ook meer te zien, voordat je daar over begint) achter de grote bekende namen. Maar jij kent niemand die de stad leuk vindt dus dan zit ieder ander er uiteraard naast.quote:Op zondag 4 januari 2026 20:14 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Op een enkeling hier na ken ik geen mensen die Krakow indrukwekkend vind.
Daarnaast: Wat is er dan wel te zien?
Ik geef constant al aan dat het oude centrum met de heuvel erbij interessant zijn. Maar dan heb je het over een gebied van 1 bij 1 km.
Dus ja dat zie je wel snel.
En er zijn wel meer steden die vrij klein zijn idd. Maar de hele sfeer en verdere beleving kan per stad erg verschillen.
Die grauw oostblok stijl is mijn ding niet.
Dus iemand vraagt hoe een stad is en ik leg uit wat er is en wat ik vind... Dat is precies wat jij nu zegt.
Buiten dat je verder zelf niets benoemde wat er dan wel te doen is.
Een forum is er om met elkaar dingen te bespreken. Niet direct persoonlijk te worden als iemand een andere kijk heeft dan jij.
Beetje sneu dat.
Overigens blijft elke kijk op een stad of land persoonlijk.
Als iemand museums heel leuk vindt dan is elke redelijke stad wel leuk om te zien.
Houdt iemand van architectuur? Of van nachtleven?
Dan is er veel minder over.
Verschil van smaken, duhh...quote:Op zondag 4 januari 2026 21:29 schreef Redefine het volgende:
Om een voorbeeld te geven. Ik vind Barcelona niet zo extreem bijzonder als veel mensen, maar dat maakt de stad niet minder mooi of juist wel heel interessant voor anderen. Dat is nog wel even een verschil dan roepen dat het een stad is die niet heel boeiend is. En zie opmerking over Boedapest, ook hier van toepassing.
Wat ik beschreef deed ik dan ook niet voor jou. Want dat jij het weinig zou vinden, ook al had ik nog honderden andere dingen genoemd wist ik toch al. Wel grappig dat je het tenzij je interesse in kerken etc. hebt en het rondsjouwen langs dergelijke plekken ook niet veel boeiends noemt. Want als dat al niet interessant is, dan is bijna geen enkele stad datquote:Op maandag 5 januari 2026 07:39 schreef bianconeri het volgende:
Zal aan mij liggen, maar ik noem dat nou niet bepaald veel bezienswaardigheden.
90% van wat je noemt is geconcentreerd in het oude stadscentrum.
Zoals dat grote plein. Leuk, absoluut. Je ziet daar meerdere mooie gebouwen en die markt is ook een belevenis.
En een beetje rond sjouwen langs kerken, parken en begraafplaatsen is ook niet alles om je dagen maar te moeten vullen.
Alles wat je noemt ligt dicht bij elkaar en kun je in een dag bekijken.
TENZIJ je een interesse of voorliefde hebt voor kerken of musea.
Perfect voor een doorreis bestemming of om mee te pakken voor Auswitz.
Maar genoeg gezegd over Krakow. Ik zal het niemand aanraden en heb uitgelegd waarom, met argumenten (voor je weer gaat zeggen dat er niets van klopt).
En de mensen die ik ken die er geweest zijn zeggen praktisch hetzelfde en ook als je online uitzoekt wat je er kunt doen (wat ik altijd doe voor een bestemming) dan zie je heel weinig.
Jij vindt het wel leuk, nou ja veel plezier dan.
Iemand die er mss heen wil gaan moet dan de argumenten maar naast elkaar leggen, dat is niet aan mij/ons.
Dat er weinig te doen valt is een feit, ook jij in je promotie praatje benoemt maar heel weinig dingen.quote:Op maandag 5 januari 2026 07:53 schreef Redefine het volgende:
[..]
Wat ik beschreef deed ik dan ook niet voor jou. Want dat jij het weinig zou vinden, ook al had ik nog honderden andere dingen genoemd wist ik toch al. Wel grappig dat je het tenzij je interesse in kerken etc. hebt en het rondsjouwen langs dergelijke plekken ook niet veel boeiends noemt. Want als dat al niet interessant is, dan is bijna geen enkele stad datDat is zo'n beetje de bedoeling van een stedentrip.
En nee je hoeft het nog steeds niks te vinden. Maar weinig te beleven is nog steeds een mening geen feit. Nog even los ervan dat veel jongeren er naartoe gaan om te gaan stappen en anderen juist weer i.v.m. de geschiedenis.
En nee het is niet zo dat iedereen hier zich dagen zijn ogen uitkijkt. Dat betoog ook nergens, dat is wat jij steeds aanhaalt om het punt te maken dat er niks te zien is.
In Polen is het inderdaad zeer veilig. Alleen in de avond wordt het irritant met mensen die je lastig vallen om niet een show met 'live girls' te bezoekenquote:Op maandag 5 januari 2026 07:53 schreef Jeroboam het volgende:
Leuk zo´n discussie waar de een de ander toch nooit gaat overtuigen en vice versa. Het is geen Parijs, Rome of Londen maar Krakau is wel de Poolse stad met de meeste aantrekkingskracht en dat is zoals @:redefine zegt niet zonder reden. Er is veel te zien in de stad en het kan ook nog gecombineerd worden met diverse dagtrips. Overigens nog een pluspunt tov Parijs of Rome, er hangt maar weinig tuig en gespuis rond. Daar doen die Polen nog wel wat aan.
Leuk, ja. Zo lang iemand maar respect heeft voor de ander zijn reis interesses.quote:Op maandag 5 januari 2026 07:53 schreef Jeroboam het volgende:
Leuk zo´n discussie waar de een de ander toch nooit gaat overtuigen en vice versa. Het is geen Parijs, Rome of Londen maar Krakau is wel de Poolse stad met de meeste aantrekkingskracht en dat is zoals @:redefine zegt niet zonder reden. Er is veel te zien in de stad en het kan ook nog gecombineerd worden met diverse dagtrips. Overigens nog een pluspunt tov Parijs of Rome, er hangt maar weinig tuig en gespuis rond. Daar doen die Polen nog wel wat aan.
Laatste wat ik erover zeg tegen jou. Wat voor jou maar heel moeilijk te begrijpen is: nee het punt over weinig te zien is geen feit dat is een mening. Dat is blijkbaar lastig voor je...quote:Op maandag 5 januari 2026 08:00 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat er weinig te doen valt is een feit, ook jij in je promotie praatje benoemt maar heel weinig dingen.
Of jij bent gewoon snel tevreden met weinig en vindt dat als veel.
Daarmee zeg ik niet dat jij er niet van kan genieten, natuurlijk wel.
Kerken zijn interessant om vooral van buitenaf te bekijken. Maar laten we nou niet doen alsof dat nou een hoofd punt is voor een reis. Het is interessant om te bekijken als je toch al in een stad bent.
Dat je er in 1 dag klaar kunt zijn toont toch juist precies aan dat er weinig te doen is![]()
Er is niet zo veel te zien en wat er te zien is is ook nog eens centraal bij elkaar gecentreerd.
Ik snap niet wat daar nou zo lastig aan is om te begrijpen.
Maar nogmaals: Daarmee zeg ik niet dat iemand er niet van kan genieten en ook voor langer. Zeker als je dagtripjes mee neemt.
Als jij tot in de kleinste puntjes een kerk gaat onderzoeken top, of dat kasteel alles gaat lezen en bestuderen.
Of het uitgaansleven meeneemt. Geniet ervan zou ik zeggen.
Zelfs op plekken met weinig te zien kan je gewoon genieten.
Het aantal dingen wat je kan bezoeken is een feit.quote:Op maandag 5 januari 2026 08:05 schreef Redefine het volgende:
nee het punt over weinig te zien is geen feit dat is een mening. Dat is blijkbaar lastig voor je...
Zoetermeer en Den helder zijn ook grauw. Nogal logisch dat een woonwijk anders aanvoelt dan het centrum met historie, lijkt me.quote:Op zondag 4 januari 2026 15:37 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ah ja sure, direct zeiken op iemand anders en doen alsof die persoon de stad niet gezien heeft. Stel je voor zeg dat iemand anders denkt.
Voor mij heeft de binnenstad, wat maar 1 bij 1km is ofzo, als enige iets boeiends. De rest is geen bal aan en gwn saaie woonwijken.
Ja, Polen is grauw. Typisch Oostblok. En nee dat houdt natuurlijk niet in dat sommige kleine delen kleur kunnen hebben.
Ja, natuurlijk. Zo´n ontzettend oud centrum heeft ook niets te maken met de rest van een stad.quote:Op maandag 5 januari 2026 14:59 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:
[..]
Zoetermeer en Den helder zijn ook grauw. Nogal logisch dat een woonwijk anders aanvoelt dan het centrum met historie, lijkt me.
kan je nagaan dat je bij die wijken in polen nog een spannend, consistent verhaaltje kan vertellenquote:Op maandag 5 januari 2026 15:39 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk. Zo´n ontzettend oud centrum heeft ook niets te maken met de rest van een stad.
Qua bouwperiode dan. Dat grauwe komt van de Oostblok periode, het stadscentrum niet.
Wonende in een land waar je nog veel sovjetwijken kan vinden kan ik je vertellen dat je die verhalen niet merkt hoor haha.quote:Op maandag 5 januari 2026 15:51 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:
[..]
kan je nagaan dat je bij die wijken in polen nog een spannend, consistent verhaaltje kan vertellen
dat gaat je bij menig naoorlogse/nieuwere wijk in nederland niet lukken
maar dan begrijp ik ook beter waarom toeristen opgewonden raken van Nowa Huta
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |