abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219739364
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 22:53 schreef Redefine het volgende:

[..]
Ik ben in Poznan geweest. Vind het van de Poolse steden wel het minst interessante. Het plein is leuk en daarnaast nog wel een paar mooie kerken. Maar de interessante plekken heb je relatief snel gezien. Alsnog wel een leuke stad maar interessant dan Krakow, Wroclaw, Gdanks of Warschau.

Voordeel van Poznan is dan wel dat je makkelijk een dagtrip naar Torùn kunt maken wat een erg leuke stad is.
Dank voor je reactie! Ja ik vraag me echt serieus af waarom mensen op Insta zo opgewonden doen over Poznan? Want behalve een croissantjes museum en een toren met twee geiten is er verder toch ook niet veel te beleven haha?

Naar Wroclaw zou ik graag nog een keer willen gaan, KLM heeft vaak hele goedkope tickets en ik kies altijd vakanties op ticketprijzen. :) Gdansk is helaas veel duurder :(

Dus als je tips hebt voor Wroclaw hoor ik het graag :)
  zaterdag 3 januari 2026 @ 22:56:21 #102
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_219739368
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 22:46 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:

[..]
Je hebt in Krakau toch ook een Joodse wijk...? En de Wawel berg met de beroemde cathedraal.

En de Wieliczka zoutmijnen al is dat volgens mij, net als Zakopane (begraven :') ) geen Krakau.
Wieliczka zoutmijnen ligt inderdaad officieel buiten Krakau. Al ben je er wel zo. Dat vond ik overigens echt een afknapper. De ondergrondse 'kathedraal' was mooi, maar verder echt een tourist trap. Krakau zelf daarentegen vind ik een erg mooie stad en ook veel te zien. Je hebt ook nog de twee 'grafheuvels' net buiten het centrum.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_219739410
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 22:56 schreef Redefine het volgende:

[..]
Wieliczka zoutmijnen ligt inderdaad officieel buiten Krakau. Al ben je er wel zo. Dat vond ik overigens echt een afknapper. De ondergrondse 'kathedraal' was mooi, maar verder echt een tourist trap. Krakau zelf daarentegen vind ik een erg mooie stad en ook veel te zien. Je hebt ook nog de twee 'grafheuvels' net buiten het centrum.
Ik denk dat ik een van die grafheuvels heb bezocht (groen ding met een pad naar boven en een museum)

Hoewel dat museum tegenviel was het verder een leuke ervaring! Maar ik herinner mij dat online, achteraf terecht, wordt geadviseerd om de taxi te nemen, en ik het OV erheen slecht vond. Ik dacht dat je moet overstappen als je vanuit het centrum komt?

En ik weet niet hoe het nu is, maar die deelsteppen daar trillen enorm en zijn dus niet handig voor langere afstanden. Deel e-bikes heb je daar volgens mij niet echt... Jammer want als het kan gebruik ik die ipv de taxi
  zaterdag 3 januari 2026 @ 22:59:57 #104
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_219739435
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 22:55 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:

[..]
Dank voor je reactie! Ja ik vraag me echt serieus af waarom mensen op Insta zo opgewonden doen over Poznan? Want behalve een croissantjes museum en een toren met twee geiten is er verder toch ook niet veel te beleven haha?

Naar Wroclaw zou ik graag nog een keer willen gaan, KLM heeft vaak hele goedkope tickets en ik kies altijd vakanties op ticketprijzen. :) Gdansk is helaas veel duurder :(

Dus als je tips hebt voor Wroclaw hoor ik het graag :)
Wroclaw heeft wel viel te bieden al was het grote verschil vooral dat ik het veel sfeervoller vond dan Poznan. Qua aanraders zijn het vooral de usual suspects die je online al tegenkomt. Veel zit rond dat grote plein en daarnaast uiteraard de stukken/eilandjes rondom het water.

In Wroclaw kun je op meerdere plekken naar boven, ben zelf in de kerktoren geweest die pal naast dat plein staat. Echt een fantastisch uitzicht, dus dat is zeker een aanrader. Toen ik er was, was de kerk die op het eiland ligt (en waarvan de uitzichtfoto's het meest voorbijkomen als je naar Wroclaw zoekt) helaas gesloten. Althans de kerk niet, maar toren wel. Dus goed kijken welke dagen je er zou zijn.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 23:03:24 #105
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_219739494
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 22:58 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:

[..]
Ik denk dat ik een van die grafheuvels heb bezocht (groen ding met een pad naar boven en een museum)

Hoewel dat museum tegenviel was het verder een leuke ervaring! Maar ik herinner mij dat online, achteraf terecht, wordt geadviseerd om de taxi te nemen, en ik het OV erheen slecht vond. Ik dacht dat je moet overstappen als je vanuit het centrum komt?

En ik weet niet hoe het nu is, maar die deelsteppen daar trillen enorm en zijn dus niet handig voor langere afstanden. Deel e-bikes heb je daar volgens mij niet echt... Jammer want als het kan gebruik ik die ipv de taxi
Dat is die grafheuvel die ten westen van het centrum ligt, met ook die muren eromheen.. Die ligt dermate ver erbuiten at je wel met het OV of taxi moet ja. Zelf toen heen met de tram en daarna vanaf het eindpunt gaan lopen. Op de terugweg wel de bus genomen vanaf de heuvel en daarna met de tram. Maar dat is inderdaad wel onhandig.

De andere grafheuvel ligt ten zuiden van het centrum. Die ligt wel op loopafstand. van het centrum. Eigenlijk loop je dan de twee andere wijken door (Podgorze en Kazimierz) waarbij je al genoeg kan zien. Als je dan bij een grote kerk uitkomt (St. Joseph) ben je er al bijna. Vandaar heb je een mooie zicht op de stad.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 23:06:38 #106
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_219739552
Moet zeggen dat ik het OV in Polen wel een van de betere in Europa vind. Vooral door de app waarbinnen je elk ticket kunt hopen (al is dat tegenwoordig wel vaker), maar vooral doordat je realtime kunt zien waar de bus of tram is. Zodat je kunt bedenken of je wilt wachten of niet. En als je erin zit zie je ook gelijk realtime waar je bent.

Taxi's gebruikte ik voorheen zelden bij mijn reizen. Maar afgelopen jaar in Roemenië wel voor het eerst gedaan, al was dat dan wel Bolt, en dat beviel erg goed. Overigens alleen gedaan bij aankomst van de bushalte op een locatie naar het hotel en ook terug, scheelt veel gesleur met je koffer (ook al is dat een rolkoffer).
pi_219739689
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 23:06 schreef Redefine het volgende:
Moet zeggen dat ik het OV in Polen wel een van de betere in Europa vind. Vooral door de app waarbinnen je elk ticket kunt hopen (al is dat tegenwoordig wel vaker), maar vooral doordat je realtime kunt zien waar de bus of tram is. Zodat je kunt bedenken of je wilt wachten of niet. En als je erin zit zie je ook gelijk realtime waar je bent.

Taxi's gebruikte ik voorheen zelden bij mijn reizen. Maar afgelopen jaar in Roemenië wel voor het eerst gedaan, al was dat dan wel Bolt, en dat beviel erg goed. Overigens alleen gedaan bij aankomst van de bushalte op een locatie naar het hotel en ook terug, scheelt veel gesleur met je koffer (ook al is dat een rolkoffer).
Ubers zijn lekker goedkoop in Polen. Als je in een groepje reist kost het niet veel meer dan het ov.
pi_219741169
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 22:56 schreef Redefine het volgende:

Krakau zelf daarentegen vind ik een erg mooie stad en ook veel te zien. Je hebt ook nog de twee 'grafheuvels' net buiten het centrum.
Veel? Het oude ommuurde stadscentrum is leuk, maar piepklein. Ben je zo door heen.
Zodra je daar buiten komt is het niets meer.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 22:46 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:

[..]
Je hebt in Krakau toch ook een Joodse wijk...? En de Wawel berg met de beroemde cathedraal.

En de Wieliczka zoutmijnen al is dat volgens mij, net als Zakopane (begraven :') ) geen Krakau.
Klopt beide.
Die joodse wijk hadden wij ons hotel, echt geen bal aan.

Wawel berg is wss mooiste wat je in Krakow kunt zien.

Zakopane moet je dan ook niet veel bij voorstellen.
Vergeleken met het typisch grauwe Polen vond ik het er wel anders uitzien en aanvoelen.
Maar moet zeggen dat we daar alleen waren voor een bergwandeling
  zondag 4 januari 2026 @ 10:12:15 #109
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_219741652
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 08:44 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Veel? Het oude ommuurde stadscentrum is leuk, maar piepklein. Ben je zo door heen.
Zodra je daar buiten komt is het niets meer.
[..]
Klopt beide.
Die joodse wijk hadden wij ons hotel, echt geen bal aan.

Wawel berg is wss mooiste wat je in Krakow kunt zien.

Zakopane moet je dan ook niet veel bij voorstellen.
Vergeleken met het typisch grauwe Polen vond ik het er wel anders uitzien en aanvoelen.
Maar moet zeggen dat we daar alleen waren voor een bergwandeling
Ja dat jij in Krakau niet verder hebt gekeken dan je neus lang is dat weten we nu wel :O

En Polen grauw? Als je ergens in de buitenwijken van grote Poolse steden gaat lopen mogelijk wel ja. Maar als je bij de binnensteden van Wroclaw, Gdansk, Torùn, Poznan en zelfs Warschau durft te beweren dat Polen grauw is dan heb je al een nieuwe bril nodig :')
pi_219744520
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:12 schreef Redefine het volgende:

[..]
Ja dat jij in Krakau niet verder hebt gekeken dan je neus lang is dat weten we nu wel :O

En Polen grauw? Als je ergens in de buitenwijken van grote Poolse steden gaat lopen mogelijk wel ja. Maar als je bij de binnensteden van Wroclaw, Gdansk, Torùn, Poznan en zelfs Warschau durft te beweren dat Polen grauw is dan heb je al een nieuwe bril nodig :')
Ah ja sure, direct zeiken op iemand anders en doen alsof die persoon de stad niet gezien heeft. Stel je voor zeg dat iemand anders denkt.

Voor mij heeft de binnenstad, wat maar 1 bij 1km is ofzo, als enige iets boeiends. De rest is geen bal aan en gwn saaie woonwijken.

Ja, Polen is grauw. Typisch Oostblok. En nee dat houdt natuurlijk niet in dat sommige kleine delen kleur kunnen hebben.
  Moderator zondag 4 januari 2026 @ 17:18:48 #111
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_219745295
@bianconeri dat jij altijd precies het omgekeerde vindt van de rest van de wereld dat weten we nu wel :O Je hebt al eerder aangegeven niets aan Krakau te vinden, waarom nu weer in herhaling vallen?
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  zondag 4 januari 2026 @ 18:15:59 #112
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_219745735
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 15:37 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ah ja sure, direct zeiken op iemand anders en doen alsof die persoon de stad niet gezien heeft. Stel je voor zeg dat iemand anders denkt.

Voor mij heeft de binnenstad, wat maar 1 bij 1km is ofzo, als enige iets boeiends. De rest is geen bal aan en gwn saaie woonwijken.

Ja, Polen is grauw. Typisch Oostblok. En nee dat houdt natuurlijk niet in dat sommige kleine delen kleur kunnen hebben.
Je hebt het over een stad die bijzonder geliefd is bij grote hoeveelheden mensen, maar jij brengt het elke keer als een feit dat er heel erg weinig te zien is. Ja dan ben je niet heel erg serieus te nemen he. De grote van een centrum zegt niet zoveel (wel dat je het dan makkelijker binnen een dag doet). En de meeste oude stadscentra in steden buiten West-Europa zijn niet zo heel groot, dus veel zeggen doet het niet. Plus dat buiten het centrum nog genoeg dingen te zien zijn.

Nog even los ervan dat er echt geen noodzaak is om elke keer als iemand over Krakau spreekt tegen diegene te zeggen dat die ernaast zit want er is echt bijna niks te beleven hoor. Ik ga zelf ook niet als iemand over Helsinki of Zagreb enthousiast is elke keer roepen dat er geen moer te beleven is. Nog even los ervan dat ik eerder zou aangeven dat ik ze tegen vond vallen, maar dat dit niet betekend dat er niks te doen is.
  zondag 4 januari 2026 @ 18:17:14 #113
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_219745749
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 17:18 schreef MaJo het volgende:
@:bianconeri dat jij altijd precies het omgekeerde vindt van de rest van de wereld dat weten we nu wel :O Je hebt al eerder aangegeven niets aan Krakau te vinden, waarom nu weer in herhaling vallen?
Dat ja. Voegt weinig toe aan de discussie. Als iemand vraagt wat ergens te doen is of een stad wat is heeft diegene meer baat bij wat er dan wel te zien is.
pi_219746594
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 17:18 schreef MaJo het volgende:
@:bianconeri dat jij altijd precies het omgekeerde vindt van de rest van de wereld dat weten we nu wel :O Je hebt al eerder aangegeven niets aan Krakau te vinden, waarom nu weer in herhaling vallen?
Ah, vandaar dat ik 99/100 dezelfde mening heeft als de rest hier :')

Omdat opnieuw dit werd besproken en dus mag ook ik mijn kijk erop delen.
Heb overigens ook nog niemand gezien die kon vertellen waarom Krakow bv wel mooi is, maar goed.
pi_219746618
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 18:15 schreef Redefine het volgende:

[..]
Je hebt het over een stad die bijzonder geliefd is bij grote hoeveelheden mensen, maar jij brengt het elke keer als een feit dat er heel erg weinig te zien is. Ja dan ben je niet heel erg serieus te nemen he. De grote van een centrum zegt niet zoveel (wel dat je het dan makkelijker binnen een dag doet). En de meeste oude stadscentra in steden buiten West-Europa zijn niet zo heel groot, dus veel zeggen doet het niet. Plus dat buiten het centrum nog genoeg dingen te zien zijn.

Op een enkeling hier na ken ik geen mensen die Krakow indrukwekkend vind.
Daarnaast: Wat is er dan wel te zien?
Ik geef constant al aan dat het oude centrum met de heuvel erbij interessant zijn. Maar dan heb je het over een gebied van 1 bij 1 km.
Dus ja dat zie je wel snel.

En er zijn wel meer steden die vrij klein zijn idd. Maar de hele sfeer en verdere beleving kan per stad erg verschillen.

Die grauw oostblok stijl is mijn ding niet.

Dus iemand vraagt hoe een stad is en ik leg uit wat er is en wat ik vind... Dat is precies wat jij nu zegt.
Buiten dat je verder zelf niets benoemde wat er dan wel te doen is.

Een forum is er om met elkaar dingen te bespreken. Niet direct persoonlijk te worden als iemand een andere kijk heeft dan jij.
Beetje sneu dat.

Overigens blijft elke kijk op een stad of land persoonlijk.
Als iemand museums heel leuk vindt dan is elke redelijke stad wel leuk om te zien.

Houdt iemand van architectuur? Of van nachtleven?
Dan is er veel minder over.
  zondag 4 januari 2026 @ 21:25:47 #116
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_219747317
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2026 20:14 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Op een enkeling hier na ken ik geen mensen die Krakow indrukwekkend vind.
Daarnaast: Wat is er dan wel te zien?
Ik geef constant al aan dat het oude centrum met de heuvel erbij interessant zijn. Maar dan heb je het over een gebied van 1 bij 1 km.
Dus ja dat zie je wel snel.

En er zijn wel meer steden die vrij klein zijn idd. Maar de hele sfeer en verdere beleving kan per stad erg verschillen.

Die grauw oostblok stijl is mijn ding niet.

Dus iemand vraagt hoe een stad is en ik leg uit wat er is en wat ik vind... Dat is precies wat jij nu zegt.
Buiten dat je verder zelf niets benoemde wat er dan wel te doen is.

Een forum is er om met elkaar dingen te bespreken. Niet direct persoonlijk te worden als iemand een andere kijk heeft dan jij.
Beetje sneu dat.

Overigens blijft elke kijk op een stad of land persoonlijk.
Als iemand museums heel leuk vindt dan is elke redelijke stad wel leuk om te zien.

Houdt iemand van architectuur? Of van nachtleven?
Dan is er veel minder over.
Krakau staat al jaren in de lijstjes van steden, samen met o.a. Boedapest (en ja die heeft een veel groter centrum en ook meer te zien, voordat je daar over begint) achter de grote bekende namen. Maar jij kent niemand die de stad leuk vindt dus dan zit ieder ander er uiteraard naast.

Uiteraard verschillen smaken. En juist ook stedentrips kunnen het weer, de sfeer op dat moment en nog andere factoren bepalen hoezeer je stad echt hoog inschaalt voor je zelf. Maar er is verschil tussen discussiëren, waarvoor we hier op een forum voor zitten en je mening als feiten presenteren. Dat heeft bijzonder weinig met iets persoonlijks maken, dus dat sneue zoek je maar lekker bij jezelf.
  zondag 4 januari 2026 @ 21:29:11 #117
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_219747354
Om een voorbeeld te geven. Ik vind Barcelona niet zo extreem bijzonder als veel mensen, maar dat maakt de stad niet minder mooi of juist wel heel interessant voor anderen. Dat is nog wel even een verschil dan roepen dat het een stad is die niet heel boeiend is. En zie opmerking over Boedapest, ook hier van toepassing.
pi_219747551
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 21:29 schreef Redefine het volgende:
Om een voorbeeld te geven. Ik vind Barcelona niet zo extreem bijzonder als veel mensen, maar dat maakt de stad niet minder mooi of juist wel heel interessant voor anderen. Dat is nog wel even een verschil dan roepen dat het een stad is die niet heel boeiend is. En zie opmerking over Boedapest, ook hier van toepassing.
Verschil van smaken, duhh...

Alleen iedereen snapt wel een charme van de grote beroemde steden.
Parijs bv, ik vind het echt geen stad voor mij. Maar kan begrijpen wel voor anderen.

Een Krakow is voor mij echt anders.
Sure, mensen zullen zich er best een tijd kunnen vermaken. Dat kan je overal wel.
Maar als je uitzoekt wat zijn nou de dingen die je moet beleven of zien? Dan kom je bijna alleen maar uit op dingen in de omgeving. Jij geeft ook weinig meer aan.

Buiten dat kleine centrum gebied is er gewoon niets interessants te vinden. En dat centrum is ook niet zo groot en boeiend dat je nou 3 dagen hetzelfde rondje gaat maken.

Er is gewoon weinig te doen. Dat is een simpel feit.
Of je het dan alsnog leuk vindt om als stadstripje heen te gaan?
Dat kan, zeker als je de omgeving mee neemt.
Maar laten we nou niet doen alsof het echt toeristisch is en top is, buiten Auswitz ofc.

Persoonlijk zou ik dan ook niemand aanraden er speciaal naar toe te gaan. Europa heeft zo veel meer te bieden.
Voor een land tochtje door Polen of op doorreis? Dan gwn even meepakken in 1 a 2 dagen.

Tenzij natuurlijk er specifiek iets is dat je leuk vindt.
Want nee daar kan je niet over discusseren want dat is persoonlijk.
  zondag 4 januari 2026 @ 22:40:30 #119
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_219747835
Niemand heeft het hier over vier dagen je er vermaken. Dat kan alsnog. Maar er zit een wereld van verschil tussen niet veel te zien en er volledige stedentrip van maken (dat doe je in de meeste gevallen met een combinatie van de zoutmijn en/of Auschwitz).

'Er is weinig te doen' is geen feit, dat is jouw mening die je zoals zo vaak als feit presenteert. Hierbij nog een aantal dingen die je kunt doen.

Om het hele oude centrum heb je het park Planty, waar je gewoon wat kunt relaxen, mensen kunt kijken maar ook nog genoeg standbeelden etc. te vinden zijn. Aan het begin van het centrum heb je Barbican en de openingspoort en daarnaast nog een stukje oude stadsmuur, waar je eventueel naar boven kunt. Maar dat is niet heel groot, dus niet spectaculair. Daar inde buurt heb je het fraaie Juliusz Słowacki Theatre. En aan de rand (bij park Planty) heb je het Academy of Music met een terras waar vanaf je een goed uitzicht hebt op de stad.

Voordat je op het grote plein komt heb je nog diverse kerken. Maar daarna kom je dan op het grote plein (een van de grootste van Europa) met daarop de Mariakerk en de Sukiennice (lakenhal) met daarin markten. Er staan nog een paar interessante gebouwen op dat plein, waaronder de Raadhuistoren. Daar kun je ook naar boven en heb je denk ik wel het beste uitzicht over meerdere delen van de stad.

Vederop heb je nog meerdere universiteitsgebouwen die behoren tot de oudere universiteiten van Polen. Daar in de buurt ook nog de fraaie St. Annakerk en helemaal aan de andere. Richting Wawel kom je nog langs diverse kerken waaronder de dubbele Sint Petrus en Pauluskerk. Uiteindelijk kom je dan uit bij het Wawel kasteel wat boven de stad uittorent en vanaf de straatkant al interessant is zeker omdat je vanaf alle kanten wat kunt zien.

Daar kun je uiteraard ook weer naar boven, waarbij alles behalve het kasteel zelf gratis is. Weer mooi uitzicht vanaf daar. En binnen het fort zelf ook weer mooie gebouwen, waaronder een zeer mooie kerk. Het Wawel paleis kun je ook nog in. Rondom het paleis kronkelt de Wisla, waar je wat kunt relaxen en meestal wel veel beleving is. Ook de mythe van draak en de grot die onder het paleis ligt. Die spuwt ook nog weleens vuur, uiteraard is dat meer voor kinderen.

Dan kun je aan de overkant van de Wisla voor een hotel nog in een luchtballon (niet een vaart, maar een stukje de lucht in). Lijkt mij meer een tourist trap, maar niet in geweest, dus moeilijk te zeggen. Uiteraard in het centrum zelf natuurlijk de enorme hordes aan bars, terrassen en cafés niet vergeten waar heel veel mensen met plezier gaan zitten. En zijn er ook nog diverse musea. Waaronder het Rynek Underground Museum, zelf nog nooit geweest, maar schijnt interessant te zijn. Voor bijna het gehele oude centrum geldt overigens de gebouwen fraai zijn. Niks grauwe oostbloksfeer.

Bij Wawel ben je alweer bijna in de wijk Kazmierz, de Joodse wijk van Krakau. Met veel synagoges, begraafplaatsen, kerken en pleinen. Waaronder Plac Nowy waar je een Zapiekanka kunt eten. Dit is een wijk die wel al wat rauwer is, al hebben we het dan nog niet over de oostblok rechttoe rechtaan bouw. Maar sommige delen die tijdens WOII er niet zo goed vanaf kwamen en nog niet zijn herstelt. Maar desalniettemin nog veel fraaie gebouwen en ook heel street mooie streetart. Ook veel vintage winkels, ateliers etc. voor de liefhebber.

Als je dan toch in Kazimierz bent, kun je gelijk wel door naar de wijk Podgorze. De oude getto van Krakau. Hier wordt het nog wel wat rauwer, met her en der wel wat oostblokbouw, maar niet heel extreem. Hier heb je de fabriek van Schindler (van Schindlers List) waar ook een museum zit wat zeer de moeite waard is. En ook Ghetto Heroes Square ter nagedachtenis aan de slachtoffers. Aan de rand van die wijk heb je niet een extreem oude kerk (iets meer dan oud), maar wel een hele mooie: de Sint-Jozekerk. Ook wel een mooie plek om te gaan zitten.

Je bent hierbij steeds zuidelijker gegaan en dan zit je ook al behoorlijk de buurt van een van de grafheuvels, namelijk de Kopiec Krakusa. Deze is van zichzelf niet bijzonder, maar het is erg rustig, een stukje natuur, maar vooral een heel mooi uitzicht over Krakau. Die andere grafheuvel, Kościuszko ligt wel een stuk buiten het centrum. Dus daar naartoe met een taxi of de tram. Bij de tram is het laatste stuk nog wel lopen of nog met de bus. Deze heuvel is van zichzelf wel veel fraaier omdat die ommuurd is. Daardoor is die dan overigens ook niet gratis. In het museum krijg je wel er gelijk een museum bij die ook wel interessant is. Vanaf de heuvel zelf heb je ook weer een prachtig uitzicht over de stad.
pi_219748700
Zal aan mij liggen, maar ik noem dat nou niet bepaald veel bezienswaardigheden.
90% van wat je noemt is geconcentreerd in het oude stadscentrum.
Zoals dat grote plein. Leuk, absoluut. Je ziet daar meerdere mooie gebouwen en die markt is ook een belevenis.

En een beetje rond sjouwen langs kerken, parken en begraafplaatsen is ook niet alles om je dagen maar te moeten vullen.

Alles wat je noemt ligt dicht bij elkaar en kun je in een dag bekijken.
TENZIJ je een interesse of voorliefde hebt voor kerken of musea.

Perfect voor een doorreis bestemming of om mee te pakken voor Auswitz.

Maar genoeg gezegd over Krakow. Ik zal het niemand aanraden en heb uitgelegd waarom, met argumenten (voor je weer gaat zeggen dat er niets van klopt).
En de mensen die ik ken die er geweest zijn zeggen praktisch hetzelfde en ook als je online uitzoekt wat je er kunt doen (wat ik altijd doe voor een bestemming) dan zie je heel weinig.

Jij vindt het wel leuk, nou ja veel plezier dan.
Iemand die er mss heen wil gaan moet dan de argumenten maar naast elkaar leggen, dat is niet aan mij/ons.
  maandag 5 januari 2026 @ 07:53:17 #121
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_219748750
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 07:39 schreef bianconeri het volgende:
Zal aan mij liggen, maar ik noem dat nou niet bepaald veel bezienswaardigheden.
90% van wat je noemt is geconcentreerd in het oude stadscentrum.
Zoals dat grote plein. Leuk, absoluut. Je ziet daar meerdere mooie gebouwen en die markt is ook een belevenis.

En een beetje rond sjouwen langs kerken, parken en begraafplaatsen is ook niet alles om je dagen maar te moeten vullen.

Alles wat je noemt ligt dicht bij elkaar en kun je in een dag bekijken.
TENZIJ je een interesse of voorliefde hebt voor kerken of musea.

Perfect voor een doorreis bestemming of om mee te pakken voor Auswitz.

Maar genoeg gezegd over Krakow. Ik zal het niemand aanraden en heb uitgelegd waarom, met argumenten (voor je weer gaat zeggen dat er niets van klopt).
En de mensen die ik ken die er geweest zijn zeggen praktisch hetzelfde en ook als je online uitzoekt wat je er kunt doen (wat ik altijd doe voor een bestemming) dan zie je heel weinig.

Jij vindt het wel leuk, nou ja veel plezier dan.
Iemand die er mss heen wil gaan moet dan de argumenten maar naast elkaar leggen, dat is niet aan mij/ons.
Wat ik beschreef deed ik dan ook niet voor jou. Want dat jij het weinig zou vinden, ook al had ik nog honderden andere dingen genoemd wist ik toch al. Wel grappig dat je het tenzij je interesse in kerken etc. hebt en het rondsjouwen langs dergelijke plekken ook niet veel boeiends noemt. Want als dat al niet interessant is, dan is bijna geen enkele stad dat :') Dat is zo'n beetje de bedoeling van een stedentrip.

En nee je hoeft het nog steeds niks te vinden. Maar weinig te beleven is nog steeds een mening geen feit. Nog even los ervan dat veel jongeren er naartoe gaan om te gaan stappen en anderen juist weer i.v.m. de geschiedenis.

En nee het is niet zo dat iedereen hier zich dagen zijn ogen uitkijkt. Dat betoog ook nergens, dat is wat jij steeds aanhaalt om het punt te maken dat er niks te zien is.
pi_219748753
Leuk zo´n discussie waar de een de ander toch nooit gaat overtuigen en vice versa. Het is geen Parijs, Rome of Londen maar Krakau is wel de Poolse stad met de meeste aantrekkingskracht en dat is zoals @Redefine zegt niet zonder reden. Er is veel te zien in de stad en het kan ook nog gecombineerd worden met diverse dagtrips. Overigens nog een pluspunt tov Parijs of Rome, er hangt maar weinig tuig en gespuis rond. Daar doen die Polen nog wel wat aan.
pi_219748769
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2026 07:53 schreef Redefine het volgende:

[..]
Wat ik beschreef deed ik dan ook niet voor jou. Want dat jij het weinig zou vinden, ook al had ik nog honderden andere dingen genoemd wist ik toch al. Wel grappig dat je het tenzij je interesse in kerken etc. hebt en het rondsjouwen langs dergelijke plekken ook niet veel boeiends noemt. Want als dat al niet interessant is, dan is bijna geen enkele stad dat :') Dat is zo'n beetje de bedoeling van een stedentrip.

En nee je hoeft het nog steeds niks te vinden. Maar weinig te beleven is nog steeds een mening geen feit. Nog even los ervan dat veel jongeren er naartoe gaan om te gaan stappen en anderen juist weer i.v.m. de geschiedenis.

En nee het is niet zo dat iedereen hier zich dagen zijn ogen uitkijkt. Dat betoog ook nergens, dat is wat jij steeds aanhaalt om het punt te maken dat er niks te zien is.
Dat er weinig te doen valt is een feit, ook jij in je promotie praatje benoemt maar heel weinig dingen.
Of jij bent gewoon snel tevreden met weinig en vindt dat als veel.

Daarmee zeg ik niet dat jij er niet van kan genieten, natuurlijk wel.

Kerken zijn interessant om vooral van buitenaf te bekijken. Maar laten we nou niet doen alsof dat nou een hoofd punt is voor een reis. Het is interessant om te bekijken als je toch al in een stad bent.

Dat je er in 1 dag klaar kunt zijn toont toch juist precies aan dat er weinig te doen is :?
Er is niet zo veel te zien en wat er te zien is is ook nog eens centraal bij elkaar gecentreerd.

Ik snap niet wat daar nou zo lastig aan is om te begrijpen.
Maar nogmaals: Daarmee zeg ik niet dat iemand er niet van kan genieten en ook voor langer. Zeker als je dagtripjes mee neemt.
Als jij tot in de kleinste puntjes een kerk gaat onderzoeken top, of dat kasteel alles gaat lezen en bestuderen.
Of het uitgaansleven meeneemt. Geniet ervan zou ik zeggen.
Zelfs op plekken met weinig te zien kan je gewoon genieten.
  maandag 5 januari 2026 @ 08:00:47 #124
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_219748772
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 07:53 schreef Jeroboam het volgende:
Leuk zo´n discussie waar de een de ander toch nooit gaat overtuigen en vice versa. Het is geen Parijs, Rome of Londen maar Krakau is wel de Poolse stad met de meeste aantrekkingskracht en dat is zoals @:redefine zegt niet zonder reden. Er is veel te zien in de stad en het kan ook nog gecombineerd worden met diverse dagtrips. Overigens nog een pluspunt tov Parijs of Rome, er hangt maar weinig tuig en gespuis rond. Daar doen die Polen nog wel wat aan.
In Polen is het inderdaad zeer veilig. Alleen in de avond wordt het irritant met mensen die je lastig vallen om niet een show met 'live girls' te bezoeken :') Dat zijn dan ook de plekken waar je grote kans loopt om opgelicht te worden.

Verder ook zeer schoon. Maar dat geldt wel voor veel landen in de regio. In Roemenië was het afgelopen jaar ook gewoon veel schoner op straat dan hier in Nederland.
pi_219748778
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 07:53 schreef Jeroboam het volgende:
Leuk zo´n discussie waar de een de ander toch nooit gaat overtuigen en vice versa. Het is geen Parijs, Rome of Londen maar Krakau is wel de Poolse stad met de meeste aantrekkingskracht en dat is zoals @:redefine zegt niet zonder reden. Er is veel te zien in de stad en het kan ook nog gecombineerd worden met diverse dagtrips. Overigens nog een pluspunt tov Parijs of Rome, er hangt maar weinig tuig en gespuis rond. Daar doen die Polen nog wel wat aan.
Leuk, ja. Zo lang iemand maar respect heeft voor de ander zijn reis interesses.
Over de bezienswaardigheden, de feiten, kan je weinig discusseren.
Maar verder is het juist leuk om iemands kijk te zien en met elkaar over te hebben.

Is geloof ik nog een ander actief topic over waar je dit kan delen.
  maandag 5 januari 2026 @ 08:05:11 #126
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_219748791
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 08:00 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Dat er weinig te doen valt is een feit, ook jij in je promotie praatje benoemt maar heel weinig dingen.
Of jij bent gewoon snel tevreden met weinig en vindt dat als veel.

Daarmee zeg ik niet dat jij er niet van kan genieten, natuurlijk wel.

Kerken zijn interessant om vooral van buitenaf te bekijken. Maar laten we nou niet doen alsof dat nou een hoofd punt is voor een reis. Het is interessant om te bekijken als je toch al in een stad bent.

Dat je er in 1 dag klaar kunt zijn toont toch juist precies aan dat er weinig te doen is :?
Er is niet zo veel te zien en wat er te zien is is ook nog eens centraal bij elkaar gecentreerd.

Ik snap niet wat daar nou zo lastig aan is om te begrijpen.
Maar nogmaals: Daarmee zeg ik niet dat iemand er niet van kan genieten en ook voor langer. Zeker als je dagtripjes mee neemt.
Als jij tot in de kleinste puntjes een kerk gaat onderzoeken top, of dat kasteel alles gaat lezen en bestuderen.
Of het uitgaansleven meeneemt. Geniet ervan zou ik zeggen.
Zelfs op plekken met weinig te zien kan je gewoon genieten.
Laatste wat ik erover zeg tegen jou. Wat voor jou maar heel moeilijk te begrijpen is: nee het punt over weinig te zien is geen feit dat is een mening. Dat is blijkbaar lastig voor je...

En wat ik beschreef zullen de meesten overigens te veel vinden voor één dag. Dus dat je het snel even binnen een dag doet is gewoon niet waar (en nee tegelijkertijd is het ook weer niet iets voor vier dagen zoals in Parijs, Londen of Istanbul).
pi_219748843
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2026 08:05 schreef Redefine het volgende:
nee het punt over weinig te zien is geen feit dat is een mening. Dat is blijkbaar lastig voor je...

Het aantal dingen wat je kan bezoeken is een feit.
Of je daar veel plezier uithaalt en als het ware qua tijd uitrekt... Dat is een mening.

10 dingen blijft 10 dingen. Of je het nou leuk vindt of niet, het absolute aantal gaat daar niet om veranderen.

Ik ben ook wel eens praktisch een hele dag in een museum geweest. Voor mij super interessant.
Maar alsnog is het maar 1 ding.
pi_219752383
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 15:37 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Zoetermeer en Den helder zijn ook grauw. Nogal logisch dat een woonwijk anders aanvoelt dan het centrum met historie, lijkt me.
pi_219752874
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 14:59 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:

[..]
Zoetermeer en Den helder zijn ook grauw. Nogal logisch dat een woonwijk anders aanvoelt dan het centrum met historie, lijkt me.
Ja, natuurlijk. Zo´n ontzettend oud centrum heeft ook niets te maken met de rest van een stad.
Qua bouwperiode dan. Dat grauwe komt van de Oostblok periode, het stadscentrum niet.
pi_219752977
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 15:39 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ja, natuurlijk. Zo´n ontzettend oud centrum heeft ook niets te maken met de rest van een stad.
Qua bouwperiode dan. Dat grauwe komt van de Oostblok periode, het stadscentrum niet.
kan je nagaan dat je bij die wijken in polen nog een spannend, consistent verhaaltje kan vertellen

dat gaat je bij menig naoorlogse/nieuwere wijk in nederland niet lukken

maar dan begrijp ik ook beter waarom toeristen opgewonden raken van Nowa Huta _O-
pi_219756209
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 15:51 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:

[..]
kan je nagaan dat je bij die wijken in polen nog een spannend, consistent verhaaltje kan vertellen

dat gaat je bij menig naoorlogse/nieuwere wijk in nederland niet lukken

maar dan begrijp ik ook beter waarom toeristen opgewonden raken van Nowa Huta _O-
Wonende in een land waar je nog veel sovjetwijken kan vinden kan ik je vertellen dat je die verhalen niet merkt hoor haha.
Dat voelt gewoon saai en smerig aan.

En dat komt van iemand die een uur kan staren naar een wiel afdruk in de stenen in het Forum Romanum.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')