FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Peugeot 206 bedradingsprobleem in radiostekker
Garfield1985dinsdag 28 februari 2017 @ 20:59
Ik heb vanmiddag een Bluetooth radio op de kop getikt, ik kreeg de radio in het begin niet werkend en dacht al even dat ik een defecte radio aangeschaft had. Ik heb hem bij de MediaMarkt even in kunnen prikken en tot mijn grote opluchting schakelde de radio daar wél in.
Heb hem daarna nog bij een vriend in de auto ingeprikt om precies te achterhalen waar de fout exact zat en dit bleek dus ergens in de bedrading van mijn auto te zitten.
De radio krijgt niet voldoende spanning, je hoort een heel licht geluid van de cd speler en that's it. De oude Philips radio doet het wél gewoon dus er moet ergens wat omgestoken/omgesoldeerd worden.

De nieuwe radio betreft een Sony MEX-N4000BT

33bim3m.jpg
rtgxnq.jpg
2nkuwiv.jpg
vrwu1t.jpg

Er is via Ebay op advies van Heuts een vervangende kabel voor de radio beschikbaar maar ik weet dus niet of dit gaat werken omdat er in het verleden dus aan de hoofdkabels van de auto is gerommeld om die Philips aan het werk te krijgen. Ik zie wel een paars draadje wat doorgeknipt is die in de richting gaat van waar de pinnen horen te zitten, weet niet of die verbonden moet worden?

Is er iemand hier die me op weg kan helpen?

[ Bericht 6% gewijzigd door Garfield1985 op 28-02-2017 21:14:17 ]
Vliegbaarddinsdag 28 februari 2017 @ 21:14
Is de accu opgeladen?
Snackie017dinsdag 28 februari 2017 @ 21:18
de paarse afgeknipte kabel hoort een geschakelde plus te zijn, de rode kabel met dat krimpstekkertje ertussen hoort een constante 12v te zijn, en die gele moet een massa zijn. daarmee zou de radio het moeten doen., de witte stekker is alleen voor de boxen
Garfield1985dinsdag 28 februari 2017 @ 21:22
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:14 schreef Vliegbaard het volgende:
Is de accu opgeladen?
De accu is prima, auto start goed, daar ligt het niet aan. Bovendien komt er wel reactie op de oude radio.
Vliegbaarddinsdag 28 februari 2017 @ 21:28
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:22 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

De accu is prima, auto start goed, daar ligt het niet aan. Bovendien komt er wel reactie op de oude radio.
Je zou de eerste niet zijn.
Garfield1985dinsdag 28 februari 2017 @ 21:28
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:18 schreef Snackie017 het volgende:
de paarse afgeknipte kabel hoort een geschakelde plus te zijn, de rode kabel met dat krimpstekkertje ertussen hoort een constante 12v te zijn, en die gele moet een massa zijn. daarmee zou de radio het moeten doen., de witte stekker is alleen voor de boxen
Ok.....en welke draden hoor ik dus nu om te leggen en welke moeten verbonden worden?
Vliegbaarddinsdag 28 februari 2017 @ 21:29
Probeer eerst de paarse maar eens aan elkaar te koppelen.
mitchelll0181dinsdag 28 februari 2017 @ 21:31
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:18 schreef Snackie017 het volgende:
de paarse afgeknipte kabel hoort een geschakelde plus te zijn, de rode kabel met dat krimpstekkertje ertussen hoort een constante 12v te zijn, en die gele moet een massa zijn. daarmee zou de radio het moeten doen., de witte stekker is alleen voor de boxen
Volgens mij heb je het helemaal fout


Rood en geel is altijd + en zwart -


Normaal, maar hier is zo mee gerommeld..

Ik zou de pinout van de radio opzoeken
Vliegbaarddinsdag 28 februari 2017 @ 21:38
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:31 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Volgens mij heb je het helemaal fout


Rood en geel is altijd + en zwart -


Normaal, maar hier is zo mee gerommeld..

Ik zou de pinout van de radio opzoeken
Normaal is 12 de constante en rood de geschakelde +. Bruin zou in deze de massa zijn.
Garfield1985dinsdag 28 februari 2017 @ 21:40
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:18 schreef Snackie017 het volgende:
de paarse afgeknipte kabel hoort een geschakelde plus te zijn, de rode kabel met dat krimpstekkertje ertussen hoort een constante 12v te zijn, en die gele moet een massa zijn. daarmee zou de radio het moeten doen., de witte stekker is alleen voor de boxen
Deze kabel is er neem ik aan verantwoordelijk voor dat de radio ingeschakeld blijft nadat de sleutel uit het contact is?
Garfield1985dinsdag 28 februari 2017 @ 21:57
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:31 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Volgens mij heb je het helemaal fout


Rood en geel is altijd + en zwart -


Normaal, maar hier is zo mee gerommeld..

Ik zou de pinout van de radio opzoeken
Ehmm.....en hoe doe ik dat?!
Ik heb wel een multimeter thuis en weet een klein beetje hoe het werkt maar hoe kom ik daar in een auto achter?
halfwaydinsdag 28 februari 2017 @ 22:06
Aste


image29.jpg

De rest mag je zelf doen.
halfwaydinsdag 28 februari 2017 @ 22:07
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:18 schreef Snackie017 het volgende:
de paarse afgeknipte kabel hoort een geschakelde plus te zijn, de rode kabel met dat krimpstekkertje ertussen hoort een constante 12v te zijn, en die gele moet een massa zijn. daarmee zou de radio het moeten doen., de witte stekker is alleen voor de boxen
Paars is telefoon!
pwmh82dinsdag 28 februari 2017 @ 22:14
Is die sony een radio waar je die stekker van je auto direct achterin de radio prikt? Of zit er nog een kleine kabelboom aan die radio?
In dat laatste geval zou een foto van die kabelboom helpen. Of check zelf even of de belangrijke drie kabels uit je auto: rood, geel en bruin ook aansluiten op rood, geel en bruin in die kabelboom.
Garfield1985dinsdag 28 februari 2017 @ 22:44
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 22:14 schreef pwmh82 het volgende:
Is die sony een radio waar je die stekker van je auto direct achterin de radio prikt? Of zit er nog een kleine kabelboom aan die radio?
In dat laatste geval zou een foto van die kabelboom helpen. Of check zelf even of de belangrijke drie kabels uit je auto: rood, geel en bruin ook aansluiten op rood, geel en bruin in die kabelboom.
Er zit wel een aparte kabelboom aan die radio en daar is ook al eens een andere stekker op gesoldeerd maar dat is wel netjes gedaan en die werkte dus ook daarmee in de MediaMarkt en in de auto van een vriend, dus daar zit in ieder geval geen probleem in.

Die kabelboom kun je overigens gewoon losmaken en een nieuwe erin duwen als je dat bedoelt?

Ik zal er anders zometeen even een foto van maken.

Edit:
2gvvivn.jpg
2ijojtw.jpg
24o5bm0.jpg

[ Bericht 7% gewijzigd door Garfield1985 op 28-02-2017 23:44:19 ]
Snackie017dinsdag 28 februari 2017 @ 23:48
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:31 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Volgens mij heb je het helemaal fout

Rood en geel is altijd + en zwart -

Normaal, maar hier is zo mee gerommeld..

Ik zou de pinout van de radio opzoeken
Om die sony radio te laten werken moet de rode kabel op de iso stekker een geschakelde + 12v zijn , hoort de gele een massa te zijn en de afgeknipte paarse een constante +12v te zijn, soms kan het zijn dat de geschakelde en de constante omgedraaid zijn maar daarom zitten daar vaak stekkertjes in het bij de radio behorende kabelboompje zodat ze makkelijk omgedraaid kunnen worden.


857101-MLB20284832878_042015-C.jpg
Glijdt_lichtwoensdag 1 maart 2017 @ 00:41
Tja leuk de ISO, maar je weet niet hoe hier mee geklooid is, en daarnaast gebruikt Peugeot origineel wel de stekker, maar niet de juiste volgorde van bekabeling.. waardoor rood en geel omwisselen niet genoeg is.
Zoals ik daar ook typte:
quote:
Pin 4 en pin 7 zijn standaard die omgewisseld worden.
Officieel is pin 4 powered en pin 7 switched. Of andersom..
Echter vanuit de Peugeot zijn dit pin 6en 7. (Zie link hierboven)
Pin 4 is namelijk de VANbus (nee geen canbus) in de 206.
Ik heb hierover al meerdere Peugeot 206 eigenaren geholpen.. alleen jammer dat in deze 206 een beunhaas aan het werk is geweest...
Lees dit maar ff
Dit is de post met daarin een link naar de bekabeling zoals Peugeot dat doet.
PTA / Pioneer autoradio in Peugeot 206

Verderop in dat topic heb ik een voorbeeld van mijn eigen verloopje destijds geplaatst
mitchelll0181woensdag 1 maart 2017 @ 01:00
TS

Zet een plus op rood en geel, en de min op zwart en hij gaat aan. Gegarandeerd.

Van die foto die je net poste.
Van de kabels van de radio.

Moet je alleen even uitzoeken welke de geschakelde plus is.


Gewoon even meten met je multimeter dus.

[ Bericht 45% gewijzigd door mitchelll0181 op 01-03-2017 01:06:12 ]
pwmh82woensdag 1 maart 2017 @ 09:31
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 22:44 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

Er zit wel een aparte kabelboom aan die radio en daar is ook al eens een andere stekker op gesoldeerd maar dat is wel netjes gedaan en die werkte dus ook daarmee in de MediaMarkt en in de auto van een vriend, dus daar zit in ieder geval geen probleem in.

Die kabelboom kun je overigens gewoon losmaken en een nieuwe erin duwen als je dat bedoelt?

Ik zal er anders zometeen even een foto van maken.
[ afbeelding ]

Op deze laatste foto zie je goed waar de kabels van je auto moeten zitten. De gele van jouw auto sluit nu aan op de zwarte van je radio.
Geel in je auto moet naar de plek van paars in je auto. En bruin van je auto moet naar de huidige plek van geel in je auto.
Als je dan die stekkers op elkaar aansluit dan zit rood op rood, geel op geel en bruin op zwart en dan moet ie het doen.
Garfield1985woensdag 1 maart 2017 @ 11:51
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2017 00:41 schreef Glijdt_licht het volgende:
Tja leuk de ISO, maar je weet niet hoe hier mee geklooid is, en daarnaast gebruikt Peugeot origineel wel de stekker, maar niet de juiste volgorde van bekabeling.. waardoor rood en geel omwisselen niet genoeg is.
Zoals ik daar ook typte:

[..]

Ik heb hierover al meerdere Peugeot 206 eigenaren geholpen.. alleen jammer dat in deze 206 een beunhaas aan het werk is geweest...
Lees dit maar ff
Dit is de post met daarin een link naar de bekabeling zoals Peugeot dat doet.
PTA / Pioneer autoradio in Peugeot 206

Verderop in dat topic heb ik een voorbeeld van mijn eigen verloopje destijds geplaatst
Ik heb dus naar dat schema zitten kijken maar ik kwam er om heel eerlijk te zijn nog niet wijs uit. Ik begrijp even niet hoe ik dat schema moet "lezen" :?

quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2017 01:00 schreef mitchelll0181 het volgende:
TS

Zet een plus op rood en geel, en de min op zwart en hij gaat aan. Gegarandeerd.

Van die foto die je net poste.
Van de kabels van de radio.

Moet je alleen even uitzoeken welke de geschakelde plus is.


Gewoon even meten met je multimeter dus.
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2017 09:31 schreef pwmh82 het volgende:

[..]

Op deze laatste foto zie je goed waar de kabels van je auto moeten zitten. De gele van jouw auto sluit nu aan op de zwarte van je radio.
Geel in je auto moet naar de plek van paars in je auto. En bruin van je auto moet naar de huidige plek van geel in je auto.
Als je dan die stekkers op elkaar aansluit dan zit rood op rood, geel op geel en bruin op zwart en dan moet ie het doen.
Is het niet mogelijk dat iemand dat iemand me dat in een paintje/bewerkte foto ff oncirkelt wat nu precies waar moet? Want ik snap er echt geen fuck meer van nu :?

En wat het doormeten ervan betreft, als ik het goed heb gaat één van de polen tegen iets van metaal in de auto als min/massa he?
pwmh82woensdag 1 maart 2017 @ 12:01
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2017 11:51 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

Is het niet mogelijk dat iemand dat iemand me dat in een paintje/bewerkte foto ff oncirkelt wat nu precies waar moet? Want ik snap er echt geen fuck meer van nu
Misschien te moeilijk beschreven. Vergeet de radio even en kijk alleen naar de kabelboom die uit je dash komt. Geel moet naar de plek van paars (paars gebruik je niet). En bruin moet naar de huidige plek van geel.
Garfield1985woensdag 1 maart 2017 @ 12:10
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2017 12:01 schreef pwmh82 het volgende:

[..]

Misschien te moeilijk beschreven. Vergeet de radio even en kijk alleen naar de kabelboom die uit je dash komt. Geel moet naar de plek van paars (paars gebruik je niet). En bruin moet naar de huidige plek van geel.
Ok goed, dat is idd al wat overzichtelijker, ik ga dat zometeen uitproberen.

Ik zal voor de zekerheid de pluspool van de accu maar even losmaken lijkt me?
Want iemand heeft sws de radio ooit doorgelust want er blijft ook als de auto van het contact af is continu spanning op staan. De radio blijft gewoon aan. Wat trouwens ook vreemd is is dat er zelfs zónder dat de auto op contact staat er continu spanning wordt geleverd naar de sigarettenaansteker plug. Weet niet of dat normaal is maar ik heb zoiets iig nog nooit eerder gezien :?
mitchelll0181woensdag 1 maart 2017 @ 12:18
Kom je uit de buurt van rdam ?
Kan je wel helpen dan
Garfield1985woensdag 1 maart 2017 @ 12:36
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2017 12:18 schreef mitchelll0181 het volgende:
Kom je uit de buurt van rdam ?
Kan je wel helpen dan
Helaas, ik woon helemaal aan de andere kant van het land. Limburg hiero ;( .
En ik heb voorlopig ook niks op staan aan die kant anders had ik eventueel wel iets kunnen combineren. Maar wel bedankt voor het aanbod, waardeer ik zeer ^O^ .


Maar ergens is het ook wel goed, door dit soort zaken zelf uit te voeren leer ik er alleen maar van en het vergroot mijn zelfvertrouwen als het op dit soort technische zaken aan komt.
mitchelll0181woensdag 1 maart 2017 @ 12:42
ik maak vanavond even een verhaaltje voor je zodat je het zelf kan doen :)
Garfield1985woensdag 1 maart 2017 @ 13:28
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2017 12:42 schreef mitchelll0181 het volgende:
ik maak vanavond even een verhaaltje voor je zodat je het zelf kan doen :)
Thnx ^O^
Garfield1985woensdag 1 maart 2017 @ 20:40
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2017 12:42 schreef mitchelll0181 het volgende:
ik maak vanavond even een verhaaltje voor je zodat je het zelf kan doen :)
Ik lees trouwens in de reviews op de volgende site dat deze radio sws 2 plus aansluitingen moet hebben om te kunnen werken in oudere auto's. Weet niet of het van belang is om te melden maar ik kwam het zojuist tegen, vandaar.

11954bn.png

[ Bericht 17% gewijzigd door Garfield1985 op 01-03-2017 21:07:50 ]
Zelusdonderdag 2 maart 2017 @ 23:24
Beste is een afspraak te maken bij een Peugeot (sub)dealer, met het verzoek of hun de losse kabels willen controleren en daar weer iso stekkers van willen maken.

Voor je het weet krijg je rare problemen met je auto vanwege aanranding van je com 2000 systeem (auto computer systeem).
mitchelll0181vrijdag 3 maart 2017 @ 11:52
Nee man.. stealer :')

Sorry ik plaats vanavond even een verhaaltje.
Druk druk
Sounddragonvrijdag 3 maart 2017 @ 12:23
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 23:24 schreef Zelus het volgende:
Beste is een afspraak te maken bij een Peugeot (sub)dealer, met het verzoek of hun de losse kabels willen controleren en daar weer iso stekkers van willen maken.

Voor je het weet krijg je rare problemen met je auto vanwege aanranding van je com 2000 systeem (auto computer systeem).
Dealers doen niet aan 'maken', die vervangen dan dat stukkie kabelboom, dan ben je niet blij.
Beter gewoon even goed uitmeten wat wat is, opschrijven, kladje maken van hoe het moet komen, accu losgooien en even alles weer netjes solderen en krimpkousen. Soms mag je daarna alsnog naar de garage om je plofzak lampje effe uit te laten gooien, maar dat is beter als de computer vervangen omdat je aan je bedrading zat te solderen met de spanning erop.
Zelusvrijdag 3 maart 2017 @ 12:29
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 12:23 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Dealers doen niet aan 'maken', die vervangen dan dat stukkie kabelboom, dan ben je niet blij.
Beter gewoon even goed uitmeten wat wat is, opschrijven, kladje maken van hoe het moet komen, accu losgooien en even alles weer netjes solderen en krimpkousen. Soms mag je daarna alsnog naar de garage om je plofzak lampje effe uit te laten gooien, maar dat is beter als de computer vervangen omdat je aan je bedrading zat te solderen met de spanning erop.
Dat kan ook nog, als je handig bent.
mitchelll0181vrijdag 3 maart 2017 @ 12:49
Tis heel simpel. Ben je bekend met het gebruik van een multimeter ?
Zo niet dan kan ik het nog wat uitgebreider vertellen als je wil.

Maar samenvattend :

Pak je multimeter en ga meten wat de : -, + en geschakelde + is aan de auto kant.
Schrijf dit op.

Nu heb je in principe alle informatie al die je nodig hebt.
De VASTE + sluit je aan op de gele draad van de autoradio
De Geschakelde + sluit je aan op de rode draad van autoradio
De - sluit je aan op de zwarte draad van de autoradio.

Die blauwe draad die aan je autoradio stekker zit is voor een elektrische antenne, maar die heb je niet waarschijnlijk.

Mocht je nou geen geschakelde plus hebben kan je die vaak van je sigaretten aansteker vandaan halen. of je moet geel EN rood aan de + hangen maar dan moet je niet vergeten elke keer je radio uit te zetten want je contactslot zal deze niet schakelen dan

Speaker aansluitingen zat nog wel een stekker aan he ?
Garfield1985vrijdag 3 maart 2017 @ 19:49
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 12:49 schreef mitchelll0181 het volgende:
Tis heel simpel. Ben je bekend met het gebruik van een multimeter ?
Zo niet dan kan ik het nog wat uitgebreider vertellen als je wil.

Maar samenvattend :

Pak je multimeter en ga meten wat de : -, + en geschakelde + is aan de auto kant.
Schrijf dit op.

Nu heb je in principe alle informatie al die je nodig hebt.
De VASTE + sluit je aan op de gele draad van de autoradio
De Geschakelde + sluit je aan op de rode draad van autoradio
De - sluit je aan op de zwarte draad van de autoradio.

Die blauwe draad die aan je autoradio stekker zit is voor een elektrische antenne, maar die heb je niet waarschijnlijk.

Mocht je nou geen geschakelde plus hebben kan je die vaak van je sigaretten aansteker vandaan halen. of je moet geel EN rood aan de + hangen maar dan moet je niet vergeten elke keer je radio uit te zetten want je contactslot zal deze niet schakelen dan

Speaker aansluitingen zat nog wel een stekker aan he ?
Als je me wat de uitleg van de multimeter betreft nog het eea. kunt noteren zou ik dat zeer op prijs stellen. Ik heb er een klein beetje ervaring mee maar dit is zeer gering en heb liever dat ik het meteen GOED doe ipv, dat ik dénk het goed te doen en alsnog iets verkeerd doe en wellicht schade berokken aan radio of auto(onderdelen).

Zoals gezegd heeft deze radio sws een dubbele + nodig om te functioneren dus ik weet niet of dat het allemaal nóg ingewikkelder maakt of dat het met die vaste plus en de geschakelde voldoende is?

Op zich zou het nog niet zo'n ramp zijn als het contactslot die niet schakelt want dat gebeurt nu ook al niet namelijk _O- .

Verder, je geeft aan dat de sigarettenaansteker een geschakelde plus is maar deze blijft dus nú ook continu voeding krijgen, dus óók zodra er geen sleutel in het contact zit. Ik weet niet of dat zo hoort maar ik heb zoiets nog nooit eerder gezien en de mensen die ik er in de omgeving over sprak keken me ook verbaasd aan.

Hoe dit het trouwens met dat paarse doorgeknipte draadje, waar is dat nu concreet voor?

Elektrische antenne heb ik idd niet nee .
Speaker aansluitingen is gelukkig niet aan gerommeld :) .

[ Bericht 1% gewijzigd door Garfield1985 op 03-03-2017 19:55:10 ]
vannellezaterdag 4 maart 2017 @ 02:36
Niet precies dezelfde auto maar een 306 hier:
Sigarettenaansteker geeft altijd stroom, sleutels er in of niet.
Dus óf we hebben allebei een buitenbeentje óf het is gewoon Peugeot eigen.
Voor de continue + zou je die dus kunnen gebruiken en moet je alleen nog op zoek naar de geschakelde +
Tenzij je er elke keer aan denkt je radio uit te zetten, dan kunnen ze prima allebei constant aan de stroom.
Ferzaterdag 4 maart 2017 @ 07:58
Pak die multimeter en begin gewoon met meten, zolang hij op V staat en je niet per ongeluk met jr pennetje twee draden verbind (kortsluiting maakt) gaat het goed.
Garfield1985zaterdag 4 maart 2017 @ 09:55
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 07:58 schreef Fer het volgende:
Pak die multimeter en begin gewoon met meten, zolang hij op V staat en je niet per ongeluk met jr pennetje twee draden verbind (kortsluiting maakt) gaat het goed.
Ja ok snap ik maar - gaat in dit geval op het chassis van de auto neem ik aan?

En met de geschakelde + wordt bedoeld dat die alleen spanning geeft als de sleutel op contact staat?
mitchelll0181zaterdag 4 maart 2017 @ 10:17
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 09:55 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

Ja ok snap ik maar - gaat in dit geval op het chassis van de auto neem ik aan?

En met de geschakelde + wordt bedoeld dat die alleen spanning geeft als de sleutel op contact staat?
Klopt.

Je doet de zwarte pen van je meter op een massa oftewel -, chassis is prima ja.

Ik pak meestal de de sigg aansteker, de - is die ronde buitenkant zegmaar.

En dan ga je gewoon meten met de rode pen wat die draden doen die uit je auto komen. En de geschakelde plus is idd als je sleutel er in zit en gedraaid is.
Garfield1985zaterdag 4 maart 2017 @ 11:09
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 10:17 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Klopt.

Je doet de zwarte pen van je meter op een massa oftewel -, chassis is prima ja.

Ik pak meestal de de sigg aansteker, de - is die ronde buitenkant zegmaar.

En dan ga je gewoon meten met de rode pen wat die draden doen die uit je auto komen. En de geschakelde plus is idd als je sleutel er in zit en gedraaid is.
Ok helder.

Maar hoe kom ik erachter welke van de overige drie draden de "min" draad is?
Ik heb zoals je op de foto's kunt zien geen namelijk zwarte draad, enkel bruin, grijs, paars en uiteraard rood en geel?
mitchelll0181zaterdag 4 maart 2017 @ 11:20
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 11:09 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

Ok helder.

Maar hoe kom ik erachter welke van de overige drie draden de "min" draad is?
Ik heb zoals je op de foto's kunt zien geen namelijk zwarte draad, enkel bruin, grijs, paars en uiteraard rood en geel?
Wanneer je weet wat de plus is houd je daar je rode meet pen op.

Dan ga je met de zwarte pen de - zoeken.
Zodra je meter dus +- 12v aangeeft weet je dat je dat dat de - is :)
Sounddragonzaterdag 4 maart 2017 @ 13:06
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 11:20 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Wanneer je weet wat de plus is houd je daar je rode meet pen op.

Dan ga je met de zwarte pen de - zoeken.
Zodra je meter dus +- 12v aangeeft weet je dat je dat dat de - is :)
min zoeken met een plus op je meter; srsly?

Denk dat je beter connection kunt meten, of je moet aandelen bij de zekeringenboer hebben..
mitchelll0181zaterdag 4 maart 2017 @ 13:33
Kan ook maar bovenstaande manier werkt prima. En nee er gaan geen zekeringen uit.

Een volt meter is niet voor niets hoog-ohmig.
Garfield1985zaterdag 4 maart 2017 @ 13:35
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 13:06 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

min zoeken met een plus op je meter; srsly?

Denk dat je beter connection kunt meten, of je moet aandelen bij de zekeringenboer hebben..
En dat betekent en gaat precies hoe in zijn werk :?

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 13:33 schreef mitchelll0181 het volgende:
Kan ook maar bovenstaande manier werkt prima. En nee er gaan geen zekeringen uit.

Een volt meter is niet voor niets hoog-ohmig.
Ok gwn hetzelfde voltage maar dan gwn de omgedraaide waarde dus als ik het goed begrijp?

De meter geeft dan "-12v" aan?
mitchelll0181zaterdag 4 maart 2017 @ 13:38
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 13:35 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

En dat betekent en gaat precies hoe in zijn werk :?
Meter in de ohmstand zetten, de ene pen doe je op de massa van de sigg aansteker bijvoorbeeld.

En met de andere pen ga je aan de draden meten tot je meter bij een draad 0 ohm aangeeft. Die draad is dan de - voor je radio.

Ook een prima manier, maar op deze manier moet je wel de plus van je accu los koppelen.
Garfield1985zaterdag 4 maart 2017 @ 13:52
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 13:38 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Meter in de ohmstand zetten, de ene pen doe je op de massa van de sigg aansteker bijvoorbeeld.

En met de andere pen ga je aan de draden meten tot je meter bij een draad 0 ohm aangeeft. Die draad is dan de - voor je radio.

Ook een prima manier, maar op deze manier moet je wel de plus van je accu los koppelen.
Ik kwam er enkele dagen geleden toevallig achter dat je die bij 206'jes super gemakkelijk kunt losmaken. Is een soort klemmetje die je omhoog kunt wippen, geen gedoe met een ringsleutel en stroom aan je fikken dus :) . Alleen moet ik de klok en datum dan naderhand ff opnieuw instellen dan.

Iedereen super bedankt voor de tips en adviezen. Ik heb voldoende zelfvertrouwen om het zelf aan te durven nu. Ik zal er vandaag denk ik niet meer aan toe komen maar morgen ga ik me hier volledig op richten. Ik zal het resultaat hier posten.
mitchelll0181zaterdag 4 maart 2017 @ 14:08
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 13:52 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

Ik kwam er enkele dagen geleden toevallig achter dat je die bij 206'jes super gemakkelijk kunt losmaken. Is een soort klemmetje die je omhoog kunt wippen, geen gedoe met een ringsleutel en stroom aan je fikken dus :) . Alleen moet ik de klok en datum dan naderhand ff opnieuw instellen dan.

Iedereen super bedankt voor de tips en adviezen. Ik heb voldoende zelfvertrouwen om het zelf aan te durven nu. Ik zal er vandaag denk ik niet meer aan toe komen maar morgen ga ik me hier volledig op richten. Ik zal het resultaat hier posten.
Tis maar 12v, kan je gewoon aanraken hoor ;)

Good luck! Als je nog vragen hebt gewoon hier vragen ^O^
Garfield1985zaterdag 4 maart 2017 @ 17:50
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 14:08 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Tis maar 12v, kan je gewoon aanraken hoor ;)

Good luck! Als je nog vragen hebt gewoon hier vragen ^O^
Mja nog één dingetje:

Op welke Ohm stand moet ik de multimeter zetten?

Ik heb er namelijk 5:
20M, 2M, 200k, 20k, >+ 2k, of o)))200?
Waarbij die laatste waarschijnlijk een piepje afgeeft als ik me niet vergis.
mitchelll0181zaterdag 4 maart 2017 @ 17:53
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 17:50 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

Mja nog één dingetje:

Op welke Ohm stand moet ik de multimeter zetten?

Ik heb er namelijk 5:
20M, 2M, 200k, 20k, >+ 2k, of o)))200?
Waarbij die laatste waarschijnlijk een piepje afgeeft als ik me niet vergis.
Ja die laatste stand van 200 is prima ^O^
Ferzaterdag 4 maart 2017 @ 17:59
Ik zou hem op =V zetten
mitchelll0181zaterdag 4 maart 2017 @ 18:00
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 17:59 schreef Fer het volgende:
Ik zou hem op =V zetten
Ik zou TS niet verwarren }:|
Garfield1985zaterdag 4 maart 2017 @ 18:31
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 17:53 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Ja die laatste stand van 200 is prima ^O^
Ok, heb hem toch zojuist nog even door kunnen meten. Het volgende:

Geel is in deze auto dus overduidelijk de -. Ik kreeg als enige van alle polen hier reactie op in Ohmstand.


Rood is duidelijk de plus en kreeg hier ruim 12v op de meter.

Maar dan het vreemde:

Maar vervolgens krijg ik van zowel grijs als bruin allebei iets meer als 11v met de auto van het contact af. Zet ik deze op contact dan krijg ik van grijs 0.91v en van bruin 4.48v :?

[ Bericht 1% gewijzigd door Garfield1985 op 04-03-2017 18:40:27 ]
mitchelll0181zaterdag 4 maart 2017 @ 19:04
Dat is heel merkwaardig... lijkt op een digitale aansluiting... canbus ofzo voor een externe cd speler oid.

En dat paarse draadje ? Heb je die gemeten ?
Anders even zoeken naar nog meer draden.
Ligt vast wel ergens een geschakelde plus.

In het ergste geval kan je de gele en rode van de radio samen op die plus doen maar dan moet je wel zelf iedere keer je radio uit doen.
Garfield1985zaterdag 4 maart 2017 @ 19:16
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 19:04 schreef mitchelll0181 het volgende:
Dat is heel merkwaardig... lijkt op een digitale aansluiting... canbus ofzo voor een externe cd speler oid.

En dat paarse draadje ? Heb je die gemeten ?
Anders even zoeken naar nog meer draden.
Ligt vast wel ergens een geschakelde plus.

In het ergste geval kan je de gele en rode van de radio samen op die plus doen maar dan moet je wel zelf iedere keer je radio uit doen.
Nou zoals ik dus al zei eerder, dat moet ik dus nu vreemd genoeg ook al doen.
Maar ik realiseerde me zojuist dat er dus spanning op bruin en grijs staat als de auto níet op contact staat dus minimaal één van de twee is hier hoogstwaarschijnlijk verantwoordelijk voor.

Ik heb met een beetje moeite zojuist dat paarse draadje door kunnen meten en tot mijn verbazing is dát dus de geschakelde plus.

Er zit overigens ook iets meer dan een halve volt verschil tussen die 2:

Ik meet op rood iets over 12v terwijl de geschakelde 11.31v aangeeft.

Maar goed nu alle draden bekend zijn, hoe nu verder? Want er zitten dus 2 draden bij die welliswaar minimaal maar toch íets van spanning leveren daar waar dat hoogstwaarschijnlijk niet de bedoeling is.
Dus hoe sluit ik nu alles correct aan zonder mijn radio op te blazen?

En zijn die pinnen er gewoon uit te foddelen of moet ik echt met een kniptang in de weer?

Bovendien heb ik 5 draden vanuit de auto en maar 4 pinnen die vanuit de radio komen, dus eentje wordt sws een dood punt?

[ Bericht 5% gewijzigd door Garfield1985 op 04-03-2017 20:07:08 ]
mitchelll0181zondag 5 maart 2017 @ 01:09
Mooi!

Nu hebben we alle info dus. Dat de geschakelde voeding iets lager is is normaal. Overgangsweerstand van contacten e.d.

Sluit het nu zo aan :

De rode draad van je auto sluit je aan op de gele draad van de autoradio
De paarse draad van je auto sluit je aan op de rode draad van autoradio
De gele draad van je auto sluit je aan op de zwarte draad van de autoradio.

Die stekkertjes kan je er uit halen als je met een heel dun plat schroevendraaiertje het weerhaakje induwt. even met een lampje goed kijken dan zie je het.

Of je knipt die hele stekker er af maar dan zou je het eigenlijk wel even netjes moeten solderen en de niet gebruikte aders goed isoleren.
Minder chique oplossing is een kroonsteen gebruiken.. kan wel maar die moet je daarna wel even intapen zodat je nergens sluiting kan maken. En goed opletten dat er nergens een koper draadje uit steekt.
Garfield1985zondag 5 maart 2017 @ 02:16
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 01:09 schreef mitchelll0181 het volgende:
Mooi!

Nu hebben we alle info dus. Dat de geschakelde voeding iets lager is is normaal. Overgangsweerstand van contacten e.d.

Sluit het nu zo aan :

De rode draad van je auto sluit je aan op de gele draad van de autoradio
De paarse draad van je auto sluit je aan op de rode draad van autoradio
De gele draad van je auto sluit je aan op de zwarte draad van de autoradio.

Die stekkertjes kan je er uit halen als je met een heel dun plat schroevendraaiertje het weerhaakje induwt. even met een lampje goed kijken dan zie je het.

Of je knipt die hele stekker er af maar dan zou je het eigenlijk wel even netjes moeten solderen en de niet gebruikte aders goed isoleren.
Minder chique oplossing is een kroonsteen gebruiken.. kan wel maar die moet je daarna wel even intapen zodat je nergens sluiting kan maken. En goed opletten dat er nergens een koper draadje uit steekt.
Ik neem aan dat ik grijs en bruin verder kan negeren dan? Of kan ik die eventueel ook beter omsteken maar dan op een "dood spoor" zetten of zo?

Ik zal morgen bij daglicht even kijken dat ik ze omsteek. Knippen en kroonsteentjes is de beunhazen manier dus daar doen we niet aan. De enige die daarvoor in aanmerking komt is de paarse draad aangezien ik helaas niet over een garage oid. beschik met 230v om een soldeerbout in de prikken, anders had ik het netjes gesoldeerd en met een krimpkousje afgewerkt. Ik zal die dus goed intapen dan. Echter, ik klik de radio toch nog niet 100% in het dashboard vast aangezien die stuurbedieningsstekker er ook nog in komt. Mocht ik in de tussentijd bij iemand zijn waar ik wél even gauw met een soldeerbout in de weer kan gaan dan trek ik dat alsnog recht .

Kunnen die draden waar overigens nu wel bijna 12v over loopt als de auto van het contact af is daar geen roet mee in het eten gooien en problemen veroorzaken als ik dat kastje ertussen ga zetten?

[ Bericht 1% gewijzigd door Garfield1985 op 05-03-2017 02:23:04 ]
mitchelll0181zondag 5 maart 2017 @ 02:19
Idd negeren

Als jij ze goed isoleert niet nee haha.
Ik heb mijn stuurbedieningkastje trouwens ook op de geschakelde voeding gezet.

Ter info :)
Garfield1985zondag 5 maart 2017 @ 02:31
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 02:19 schreef mitchelll0181 het volgende:
Idd negeren

Als jij ze goed isoleert niet nee haha.
Ik heb mijn stuurbedieningkastje trouwens ook op de geschakelde voeding gezet.

Ter info :)
Ow da's ook wel een goeie tip, thnx. Neem ik meteen mee op het moment dat ik die ertussen schakel. Heb jij die ook via Ebay in Engeland besteld of eentje hier aan deze kant van de plas?
mitchelll0181zondag 5 maart 2017 @ 09:34
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 02:31 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

Ow da's ook wel een goeie tip, thnx. Neem ik meteen mee op het moment dat ik die ertussen schakel. Heb jij die ook via Ebay in Engeland besteld of eentje hier aan deze kant van de plas?
Haha chinaaa ^O^

Doettie t al ? ~O>

[ Bericht 8% gewijzigd door mitchelll0181 op 05-03-2017 09:56:59 ]
Garfield1985zondag 5 maart 2017 @ 14:27
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 09:34 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Haha chinaaa ^O^

Doettie t al ? ~O>
Nou.....ik ben dus met vanalles aan het proberen om die stekkertjes los te krijgen maar die weerhaakjes geven met geen mogelijkheid mee.

Het fijnste wat ik heb is een paperclip die ik voorzichtig aan alle kanten erin duw maar die stekkertjes laten niet los.

Wat doe ik precies fout?
mitchelll0181zondag 5 maart 2017 @ 14:32
Ja kan kut zijn haha...
ik gebruik altijd zo'n mini schroevendraaiertje uit zo'n horloge setje..
Garfield1985zondag 5 maart 2017 @ 14:37
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 14:32 schreef mitchelll0181 het volgende:
Ja kan kut zijn haha...
ik gebruik altijd zo'n mini schroevendraaiertje uit zo'n horloge setje..
Die setjes heb ik ook en heb ze hier op de bijrijdersstoel liggen maar de bussen van de schroefjes zijn te dik en de kopjes net te klein om erdoorheen te komen.

Er zat trouwens aan de zijkant een soort gele kunstof "rail", die kon ik er zo uit trekken.
Maar die weerhaakjes blijven een crime.

Edit:

Ik zie trouwens dat de meeste aansluitingen vrijwel overeen komen en kan rood en geel sws ook nog omwisselen op de stekker van de radio.

Echter, er komt vanuit de stekker van de radio ook een blauwe draad die wél omgeplugd moet worden omdat deze anders op een dood punt uit komt. Anders zal denk ik de radio alsnog maar deels werken?

[ Bericht 18% gewijzigd door Garfield1985 op 05-03-2017 14:47:50 ]
Garfield1985zondag 5 maart 2017 @ 15:57
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 09:34 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Haha chinaaa ^O^

Doettie t al ? ~O>
akaln9.jpg


Hoppaaaaaa :D :D

En ik kreeg meteen Faithless met Insomnia vol door de luidsprekers, music to my ears na zoveel frustratie.

Machtig geluid ook komt er uit die boxen nu zeg, nooit gedacht dat een beetje headunit zóveel positief effect kon hebben op een paar standaard speakers.

Nu alleen nog zien te achterhalen wat er (nog) NIET werkt ivm die blauwe draad :?

[ Bericht 1% gewijzigd door Garfield1985 op 05-03-2017 22:26:45 ]
Sounddragonzondag 5 maart 2017 @ 16:25
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 15:57 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Hoppaaaaaa :D :D

Faithless - Insomnia, music to my ears na zoveel frustratie.

Machtig geluid ook komt er uit die boxen nu, nooit gedacht dat een beetje headunit zóveel positief effect kon hebben op een paar standaard speakers.

Nu alleen nog zien te achterhalen wat er (nog) NIET werkt ivm die blauwe draad :?
Goed bezig ^O^

Die blauwe is om accessoires in te schakelen, die levert een klein stroompje wat tegen bijvoorbeeld een versterker of elektrische antenne zegt dat de radio inschakelt en dat er aktie moet komen,

En ja, een goede HU is dé basis om je geluid te verbeteren; een speaker of versterker kan alleen maar weergeven wat je HU erin stopt.. een brakke HU met een versterker en speakers van 10k¤ levert nog steeds kutgeluid..
Ik roep dat altijd tegen iedereen, maar niemand neemt dat aan, want een setje cheapass MP speakers is veel goedkoper.. they always shoot the messenger, en dat zijn de speakers.
mitchelll0181zondag 5 maart 2017 @ 19:32
Mooi man ^O^
Garfield1985zondag 5 maart 2017 @ 22:42
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 02:36 schreef vannelle het volgende:
Niet precies dezelfde auto maar een 306 hier:
Sigarettenaansteker geeft altijd stroom, sleutels er in of niet.
Dus óf we hebben allebei een buitenbeentje óf het is gewoon Peugeot eigen.
Voor de continue + zou je die dus kunnen gebruiken en moet je alleen nog op zoek naar de geschakelde +
Tenzij je er elke keer aan denkt je radio uit te zetten, dan kunnen ze prima allebei constant aan de stroom.
Geen idee, wel apart. Vraag me ook af wat de gedachte daarachter moet zijn. Maar wellicht zijn er meer Peugeot eigenaren hier die zich hierin herkennen?

quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 14:08 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Tis maar 12v, kan je gewoon aanraken hoor ;)


Good luck! Als je nog vragen hebt gewoon hier vragen ^O^
Weet ik wel, maar ik heb een hekel aan die piekspanning aan mijn fikken, daarom ben ik blij dat er over zoiets nagedacht is door Peugeot. Er wordt wel altijd lacherig gedaan over Franse auto's maar ik ben toch al verschillende dingen tegen gekomen bij ze waar veel ''Premium'' merken best nog een puntje aan kunnen zuigen. Ik heb toen ik die bedrading aan het doormeten was en die geschakelde + zocht eens even kort een blik aan de binnenkant van mijn dash geworpen en was verbaasd om te zien hoe netjes alles weggewerkt was aan bedrading. Alles was netjes gebundeld en zodanig gelegd dat het niet in conflict kan komen met andere kabel bundels of materialen en er zat nog een of ander klitteband-achtig materiaal omheen gewikkeld. Letterlijk geen één kabel lag er slordig bij of bloot of wat dan ook.
Daarom snap ik dat gebash dus ook niet, een beetje flauw ook want al die Duitse merken drijven op het imago wat ze een paar decennia geleden hebben opgebouwd maar maken er tegenwoordig zélf een potje van. Met Dieselgate en de THP motoren van BMW als recentste voorbeeld.

quote:
14s.gif Op zondag 5 maart 2017 16:25 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Goed bezig ^O^

Die blauwe is om accessoires in te schakelen, die levert een klein stroompje wat tegen bijvoorbeeld een versterker of elektrische antenne zegt dat de radio inschakelt en dat er aktie moet komen,

En ja, een goede HU is dé basis om je geluid te verbeteren; een speaker of versterker kan alleen maar weergeven wat je HU erin stopt.. een brakke HU met een versterker en speakers van 10k¤ levert nog steeds kutgeluid..
Ik roep dat altijd tegen iedereen, maar niemand neemt dat aan, want een setje cheapass MP speakers is veel goedkoper.. they always shoot the messenger, en dat zijn de speakers.
Ok, helder.

Mja ik wist wel dat die budget headunits goedkoop-duurkoop zijn en dat je je sws beter op de A merken kunt richten. Maar dit is écht een verschil van dag en nacht in vergelijking met die oude Philips radio die erin zat. Ik twijfel nu zelfs of ik wel aan andere speakers hoef te beginnen want dit klinkt serieus behoorlijk goed nu. Een ware ''sound-orgie'' speelt zich om mij heen af *) .

quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 19:32 schreef mitchelll0181 het volgende:
Mooi man ^O^
Iedereen super bedankt hier voor het meedenken en de tips en adviezen. In het bijzonder naar Mitchel en Sounddragon. Kan me zo voorstellen dat ik jullie de afgelopen dagen helemaal GEK gemaakt heb met mijn vragen ( :P ) maar mijn dank is groot, weet dat ;) .

Ik heb darnaast weer een hoop bijgeleerd en bovendien ook weer wat meer kennis opgedaan met de multimeter dus dat komt in de toekomst altijd weer eens van pas.

Mitchel, die stuurbedieningsstekker die je uit China besteld hebt, heb je daar een linkje van oid?

[ Bericht 0% gewijzigd door Garfield1985 op 05-03-2017 22:51:26 ]
mitchelll0181zondag 5 maart 2017 @ 22:49
Graag gedaan hoor.
Altijd fijn om mensen te kunnen helpen.

Over de stuurbediening : Ja maar daar heb je niks aan, is speciaal voor een Alpine radio naar het canbus systeem van BMW.

Edit : ik had hem uit de UK!
Je kan even kijken of deze seller ook Peugeot-sony modules heeft


Deze heb ik : https://www.ebay.nl/itm/370752127234


Edit 2 : ik denk dat je zoiets moet hebben : https://www.ebay.nl/itm/400426637788

Even goed lezen voor welk type auto ze geschikt zijn dan moet het wel goed komen.

Gewoon zoeken op ebay op peugeot steering control

[ Bericht 32% gewijzigd door mitchelll0181 op 05-03-2017 22:56:05 ]
Garfield1985zondag 5 maart 2017 @ 23:04
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 22:49 schreef mitchelll0181 het volgende:
Graag gedaan hoor.
Altijd fijn om mensen te kunnen helpen.

Over de stuurbediening : Ja maar daar heb je niks aan, is speciaal voor een Alpine radio naar het canbus systeem van BMW.

Edit : ik had hem uit de UK!
Je kan even kijken of deze seller ook Peugeot-sony modules heeft

Deze heb ik : https://www.ebay.nl/itm/370752127234

Edit 2 : ik denk dat je zoiets moet hebben : https://www.ebay.nl/itm/400426637788

Even goed lezen voor welk type auto ze geschikt zijn dan moet het wel goed komen.

Gewoon zoeken op ebay op peugeot steering control
Thnx, als deze uit de UK komen dan heb ik al een vermoeden welke dat ik moet hebben. Ik heb er afgelopen week al even kort naar gezocht en kwam toen bij ene uit die ze per merk autoradio verkocht. Ik zal even kijken wat praktischer is; enerzijds is een kabel die voor meedere radio's geschikt is wel fijn, maar als ik er een hele hoop voor moet omgooien en aanpassen kan ik wellicht toch beter een merk-specifieke adapter aanschaffen.

Ik ben me sws af aan het vragen waar die bedrading die van de stuurbediening af komt dan zit, want ik vat even niet hoe dat anders precies in zijn werk gaat?
mitchelll0181zondag 5 maart 2017 @ 23:07
Hahaha, topic mag nog niet dicht zie ik _O-

Stuurbediening is waarschijnlijk ook canbus bij je peugeot en hoogstwaarschijnlijk is dat de draad waar je die 5v op had. Die gaat die module in, en die module spreekt je radio dan aan via zo'n 3.5mm jackplug. ( koptelefoon aansluiting )

Die modules hebben meestal 3 of 4 draadjes.

Plus
Geschakelde plus
Min
Canbus in

Bij mijn auto heb ik de plus en geschakelde plus van de module bij elkaar gedaan en op de geschakelde plus van de auto aangesloten.

Ik kon niet bedenken waarom dat ding altijd spanning nodig zou moeten hebben.. en idd werkt ook prima zonder haha
Garfield1985zondag 5 maart 2017 @ 23:23
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 23:07 schreef mitchelll0181 het volgende:
Hahaha, topic mag nog niet dicht zie ik _O-

Stuurbediening is waarschijnlijk ook canbus bij je peugeot en hoogstwaarschijnlijk is dat de draad waar je die 5v op had. Die gaat die module in, en die module spreekt je radio dan aan via zo'n 3.5mm jackplug. ( koptelefoon aansluiting )

Die modules hebben meestal 3 of 4 draadjes.

Plus
Geschakelde plus
Min
Canbus in

Bij mijn auto heb ik de plus en geschakelde plus van de module bij elkaar gedaan en op de geschakelde plus van de auto aangesloten.

Ik kon niet bedenken waarom dat ding altijd spanning nodig zou moeten hebben.. en idd werkt ook prima zonder haha

LOL......als het ff kan wil ik het topic nog héél even open houden totdat die stekker er definitief in zit en werkt }) . Mocht ik tóch nog op een probleem stuiten waar ik niet 123 zelf uit kom dan hoef ik er niet een heel nieuw topic over te openen.

En heb je die 2 dan gewoon bij elkaar gedraaid en in één en dezelfde stekker gestopt of eraan gesoldeerd?

Mja het is idd apart om zoiets als stuurbediening permanent van stroom te voorzien als er voor rest immers niks ingeschakeld staat.

[ Bericht 9% gewijzigd door Garfield1985 op 05-03-2017 23:37:42 ]
mitchelll0181zondag 5 maart 2017 @ 23:32
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 23:23 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

LOL......als het ff kan wil ik het topic nog héél even open houden totdat die stekker er definitief in zit en werkt }) . Mocht ik tóch nog op een probleem stuiten waar ik niet 123 zelf uit kom dan hoef ik er niet een heel nieuw topic over te openen.

En heb je die 2 dan gewoon bij elkaar gedraaid en in één en dezelfde stekker gestopt of eraan gesoldeerd?

Mja het is idd apart om zoiets als stuurbediening permanent van stroom te voorzien als er voor rest immers niks ingeschakeld staat.
Inderdaad bij elkaar gedaan en gesoldeerd.
Alles bij mij is gesoldeerd.

Maar ik heb een overdreven installatie er in haha :X
Garfield1985zondag 5 maart 2017 @ 23:47
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 23:32 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Inderdaad bij elkaar gedaan en gesoldeerd.
Alles bij mij is gesoldeerd.

Maar ik heb een overdreven installatie er in haha :X
Mja oa. een Alpine headunit las ik al dus ik vermoedde al zoiets.
Mooi spul is dat, hoop het ook ooit nog eens te mogen aanschaffen als ik mijn zaken goed op de rit heb in de nabije toekomst. :)

Wat voor installatie heb je precies als ik vragen mag?

Solderen is idd wel het mooiste ja, met kroonsteentjes is leuk als het je eerste auto betreft en je in feite gewoon zsm. wil rijden en snel muziek in je auto wil hebben. Maar op een bepaald moment wil je dat soort dingen gewoon fatsoenlijk aanpakken, ook als het allemaal niet zo heel spannend is qua installatie. Ik ben achteraf gezien dan ook niet helemaal tevreden met de manier hoe die radiostekker aan de radio zélf gesoldeerd is door degene waar ik het ding van gekocht heb. De solderingen zijn wel heel netjes gedaan maar er had wel een krimpkousje overheen gemogen, het verbaast me dat ze daar zo mee hebben durven rijden zonder ze van elkaar af te schermen, want het waren 4 draadjes die bloot in het dashboard hebben gelegen en die in potentie kortsluiting met elkaar hadden kunnen maken. Ik heb ze nu zelf goed ingezwachteld met isolatietape, maar zodra ik binnenkort in de buurt ben van een kennis van me dan gaan die samen met de geschakelde plus kabel even netjes afgewerkt worden met een krimpkousje.

Kleinigheidje trouwens:
Ik was die radio vanmiddag aan het aanpassen naar mijn voorkeuren maar het viel me op dat TA zich na ee x aantal minuten telkens weer opnieuw meldde nadat ik die handmatig had uitgeschakeld. Is er iets waardoor ik dat écht definitief kan uitschakelen? Want telkens als dat erin kickt dan stoort dat even kort met een irritante ruis door de ontvangst heen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Garfield1985 op 05-03-2017 23:54:13 ]
mitchelll0181maandag 6 maart 2017 @ 10:41
Geen idee over dat TA verhaal.. misschien staat er iets in de manual ?

Ik heb in mijn auto :

Alpine 178BT head unit
Audio system twister f4 380 4 kanaals versterker voor de voor en achter speakers
Audio System X-ION X130 in de voorpanelen
Ground zero GZIF 4001FX achter
Ground zero GZNW15 subwoofer
Branson X6000 monoblock amp die +- 2300 watt RMS levert aan de subwoofer.
En om bovenstaande een 2e accu in de kofferbak staan haha.

Verder de voordeuren en kofferbak gedempt met bitumen matten van Merford.
Voeding naar achteren voor de amp's is 2x 50mm² :')

Dus ja... :X O+

Doet 144.8 dB gemeten met officiele termlab sensor