De accu is prima, auto start goed, daar ligt het niet aan. Bovendien komt er wel reactie op de oude radio.quote:
Je zou de eerste niet zijn.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 21:22 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
De accu is prima, auto start goed, daar ligt het niet aan. Bovendien komt er wel reactie op de oude radio.
Ok.....en welke draden hoor ik dus nu om te leggen en welke moeten verbonden worden?quote:Op dinsdag 28 februari 2017 21:18 schreef Snackie017 het volgende:
de paarse afgeknipte kabel hoort een geschakelde plus te zijn, de rode kabel met dat krimpstekkertje ertussen hoort een constante 12v te zijn, en die gele moet een massa zijn. daarmee zou de radio het moeten doen., de witte stekker is alleen voor de boxen
Volgens mij heb je het helemaal foutquote:Op dinsdag 28 februari 2017 21:18 schreef Snackie017 het volgende:
de paarse afgeknipte kabel hoort een geschakelde plus te zijn, de rode kabel met dat krimpstekkertje ertussen hoort een constante 12v te zijn, en die gele moet een massa zijn. daarmee zou de radio het moeten doen., de witte stekker is alleen voor de boxen
Normaal is 12 de constante en rood de geschakelde +. Bruin zou in deze de massa zijn.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 21:31 schreef mitchelll0181 het volgende:
[..]
Volgens mij heb je het helemaal fout
Rood en geel is altijd + en zwart -
Normaal, maar hier is zo mee gerommeld..
Ik zou de pinout van de radio opzoeken
Deze kabel is er neem ik aan verantwoordelijk voor dat de radio ingeschakeld blijft nadat de sleutel uit het contact is?quote:Op dinsdag 28 februari 2017 21:18 schreef Snackie017 het volgende:
Ehmm.....en hoe doe ik dat?!quote:Op dinsdag 28 februari 2017 21:31 schreef mitchelll0181 het volgende:
[..]
Paars is telefoon!quote:Op dinsdag 28 februari 2017 21:18 schreef Snackie017 het volgende:
Er zit wel een aparte kabelboom aan die radio en daar is ook al eens een andere stekker op gesoldeerd maar dat is wel netjes gedaan en die werkte dus ook daarmee in de MediaMarkt en in de auto van een vriend, dus daar zit in ieder geval geen probleem in.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 22:14 schreef pwmh82 het volgende:
Is die sony een radio waar je die stekker van je auto direct achterin de radio prikt? Of zit er nog een kleine kabelboom aan die radio?
In dat laatste geval zou een foto van die kabelboom helpen. Of check zelf even of de belangrijke drie kabels uit je auto: rood, geel en bruin ook aansluiten op rood, geel en bruin in die kabelboom.
Om die sony radio te laten werken moet de rode kabel op de iso stekker een geschakelde + 12v zijn , hoort de gele een massa te zijn en de afgeknipte paarse een constante +12v te zijn, soms kan het zijn dat de geschakelde en de constante omgedraaid zijn maar daarom zitten daar vaak stekkertjes in het bij de radio behorende kabelboompje zodat ze makkelijk omgedraaid kunnen worden.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 21:31 schreef mitchelll0181 het volgende:
[..]
Ik heb hierover al meerdere Peugeot 206 eigenaren geholpen.. alleen jammer dat in deze 206 een beunhaas aan het werk is geweest...quote:Pin 4 en pin 7 zijn standaard die omgewisseld worden.
Officieel is pin 4 powered en pin 7 switched. Of andersom..
Echter vanuit de Peugeot zijn dit pin 6en 7. (Zie link hierboven)
Pin 4 is namelijk de VANbus (nee geen canbus) in de 206.
Op deze laatste foto zie je goed waar de kabels van je auto moeten zitten. De gele van jouw auto sluit nu aan op de zwarte van je radio.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 22:44 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Er zit wel een aparte kabelboom aan die radio en daar is ook al eens een andere stekker op gesoldeerd maar dat is wel netjes gedaan en die werkte dus ook daarmee in de MediaMarkt en in de auto van een vriend, dus daar zit in ieder geval geen probleem in.
Die kabelboom kun je overigens gewoon losmaken en een nieuwe erin duwen als je dat bedoelt?
Ik zal er anders zometeen even een foto van maken.
[ afbeelding ]
Ik heb dus naar dat schema zitten kijken maar ik kwam er om heel eerlijk te zijn nog niet wijs uit. Ik begrijp even niet hoe ik dat schema moet "lezen"quote:Op woensdag 1 maart 2017 00:41 schreef Glijdt_licht het volgende:
Tja leuk de ISO, maar je weet niet hoe hier mee geklooid is, en daarnaast gebruikt Peugeot origineel wel de stekker, maar niet de juiste volgorde van bekabeling.. waardoor rood en geel omwisselen niet genoeg is.
Zoals ik daar ook typte:
[..]
Ik heb hierover al meerdere Peugeot 206 eigenaren geholpen.. alleen jammer dat in deze 206 een beunhaas aan het werk is geweest...
Lees dit maar ff
Dit is de post met daarin een link naar de bekabeling zoals Peugeot dat doet.
PTA / Pioneer autoradio in Peugeot 206
Verderop in dat topic heb ik een voorbeeld van mijn eigen verloopje destijds geplaatst
quote:Op woensdag 1 maart 2017 01:00 schreef mitchelll0181 het volgende:
TS
Zet een plus op rood en geel, en de min op zwart en hij gaat aan. Gegarandeerd.
Van die foto die je net poste.
Van de kabels van de radio.
Moet je alleen even uitzoeken welke de geschakelde plus is.
Gewoon even meten met je multimeter dus.
Is het niet mogelijk dat iemand dat iemand me dat in een paintje/bewerkte foto ff oncirkelt wat nu precies waar moet? Want ik snap er echt geen fuck meer van nuquote:Op woensdag 1 maart 2017 09:31 schreef pwmh82 het volgende:
[..]
Op deze laatste foto zie je goed waar de kabels van je auto moeten zitten. De gele van jouw auto sluit nu aan op de zwarte van je radio.
Geel in je auto moet naar de plek van paars in je auto. En bruin van je auto moet naar de huidige plek van geel in je auto.
Als je dan die stekkers op elkaar aansluit dan zit rood op rood, geel op geel en bruin op zwart en dan moet ie het doen.
Misschien te moeilijk beschreven. Vergeet de radio even en kijk alleen naar de kabelboom die uit je dash komt. Geel moet naar de plek van paars (paars gebruik je niet). En bruin moet naar de huidige plek van geel.quote:Op woensdag 1 maart 2017 11:51 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Is het niet mogelijk dat iemand dat iemand me dat in een paintje/bewerkte foto ff oncirkelt wat nu precies waar moet? Want ik snap er echt geen fuck meer van nu
Ok goed, dat is idd al wat overzichtelijker, ik ga dat zometeen uitproberen.quote:Op woensdag 1 maart 2017 12:01 schreef pwmh82 het volgende:
[..]
Misschien te moeilijk beschreven. Vergeet de radio even en kijk alleen naar de kabelboom die uit je dash komt. Geel moet naar de plek van paars (paars gebruik je niet). En bruin moet naar de huidige plek van geel.
Helaas, ik woon helemaal aan de andere kant van het land. Limburg hieroquote:Op woensdag 1 maart 2017 12:18 schreef mitchelll0181 het volgende:
Kom je uit de buurt van rdam ?
Kan je wel helpen dan
Thnxquote:Op woensdag 1 maart 2017 12:42 schreef mitchelll0181 het volgende:
ik maak vanavond even een verhaaltje voor je zodat je het zelf kan doen
Ik lees trouwens in de reviews op de volgende site dat deze radio sws 2 plus aansluitingen moet hebben om te kunnen werken in oudere auto's. Weet niet of het van belang is om te melden maar ik kwam het zojuist tegen, vandaar.quote:Op woensdag 1 maart 2017 12:42 schreef mitchelll0181 het volgende:
ik maak vanavond even een verhaaltje voor je zodat je het zelf kan doen
Dealers doen niet aan 'maken', die vervangen dan dat stukkie kabelboom, dan ben je niet blij.quote:Op donderdag 2 maart 2017 23:24 schreef Zelus het volgende:
Beste is een afspraak te maken bij een Peugeot (sub)dealer, met het verzoek of hun de losse kabels willen controleren en daar weer iso stekkers van willen maken.
Voor je het weet krijg je rare problemen met je auto vanwege aanranding van je com 2000 systeem (auto computer systeem).
Dat kan ook nog, als je handig bent.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 12:23 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dealers doen niet aan 'maken', die vervangen dan dat stukkie kabelboom, dan ben je niet blij.
Beter gewoon even goed uitmeten wat wat is, opschrijven, kladje maken van hoe het moet komen, accu losgooien en even alles weer netjes solderen en krimpkousen. Soms mag je daarna alsnog naar de garage om je plofzak lampje effe uit te laten gooien, maar dat is beter als de computer vervangen omdat je aan je bedrading zat te solderen met de spanning erop.
Als je me wat de uitleg van de multimeter betreft nog het eea. kunt noteren zou ik dat zeer op prijs stellen. Ik heb er een klein beetje ervaring mee maar dit is zeer gering en heb liever dat ik het meteen GOED doe ipv, dat ik dénk het goed te doen en alsnog iets verkeerd doe en wellicht schade berokken aan radio of auto(onderdelen).quote:Op vrijdag 3 maart 2017 12:49 schreef mitchelll0181 het volgende:
Tis heel simpel. Ben je bekend met het gebruik van een multimeter ?
Zo niet dan kan ik het nog wat uitgebreider vertellen als je wil.
Maar samenvattend :
Pak je multimeter en ga meten wat de : -, + en geschakelde + is aan de auto kant.
Schrijf dit op.
Nu heb je in principe alle informatie al die je nodig hebt.
De VASTE + sluit je aan op de gele draad van de autoradio
De Geschakelde + sluit je aan op de rode draad van autoradio
De - sluit je aan op de zwarte draad van de autoradio.
Die blauwe draad die aan je autoradio stekker zit is voor een elektrische antenne, maar die heb je niet waarschijnlijk.
Mocht je nou geen geschakelde plus hebben kan je die vaak van je sigaretten aansteker vandaan halen. of je moet geel EN rood aan de + hangen maar dan moet je niet vergeten elke keer je radio uit te zetten want je contactslot zal deze niet schakelen dan
Speaker aansluitingen zat nog wel een stekker aan he ?
Ja ok snap ik maar - gaat in dit geval op het chassis van de auto neem ik aan?quote:Op zaterdag 4 maart 2017 07:58 schreef Fer het volgende:
Pak die multimeter en begin gewoon met meten, zolang hij op V staat en je niet per ongeluk met jr pennetje twee draden verbind (kortsluiting maakt) gaat het goed.
Klopt.quote:Op zaterdag 4 maart 2017 09:55 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Ja ok snap ik maar - gaat in dit geval op het chassis van de auto neem ik aan?
En met de geschakelde + wordt bedoeld dat die alleen spanning geeft als de sleutel op contact staat?
Ok helder.quote:Op zaterdag 4 maart 2017 10:17 schreef mitchelll0181 het volgende:
[..]
Klopt.
Je doet de zwarte pen van je meter op een massa oftewel -, chassis is prima ja.
Ik pak meestal de de sigg aansteker, de - is die ronde buitenkant zegmaar.
En dan ga je gewoon meten met de rode pen wat die draden doen die uit je auto komen. En de geschakelde plus is idd als je sleutel er in zit en gedraaid is.
Wanneer je weet wat de plus is houd je daar je rode meet pen op.quote:Op zaterdag 4 maart 2017 11:09 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Ok helder.
Maar hoe kom ik erachter welke van de overige drie draden de "min" draad is?
Ik heb zoals je op de foto's kunt zien geen namelijk zwarte draad, enkel bruin, grijs, paars en uiteraard rood en geel?
min zoeken met een plus op je meter; srsly?quote:Op zaterdag 4 maart 2017 11:20 schreef mitchelll0181 het volgende:
[..]
Wanneer je weet wat de plus is houd je daar je rode meet pen op.
Dan ga je met de zwarte pen de - zoeken.
Zodra je meter dus +- 12v aangeeft weet je dat je dat dat de - is
En dat betekent en gaat precies hoe in zijn werkquote:Op zaterdag 4 maart 2017 13:06 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
min zoeken met een plus op je meter; srsly?
Denk dat je beter connection kunt meten, of je moet aandelen bij de zekeringenboer hebben..
Ok gwn hetzelfde voltage maar dan gwn de omgedraaide waarde dus als ik het goed begrijp?quote:Op zaterdag 4 maart 2017 13:33 schreef mitchelll0181 het volgende:
Kan ook maar bovenstaande manier werkt prima. En nee er gaan geen zekeringen uit.
Een volt meter is niet voor niets hoog-ohmig.
Meter in de ohmstand zetten, de ene pen doe je op de massa van de sigg aansteker bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 4 maart 2017 13:35 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
En dat betekent en gaat precies hoe in zijn werk
Ik kwam er enkele dagen geleden toevallig achter dat je die bij 206'jes super gemakkelijk kunt losmaken. Is een soort klemmetje die je omhoog kunt wippen, geen gedoe met een ringsleutel en stroom aan je fikken dusquote:Op zaterdag 4 maart 2017 13:38 schreef mitchelll0181 het volgende:
[..]
Meter in de ohmstand zetten, de ene pen doe je op de massa van de sigg aansteker bijvoorbeeld.
En met de andere pen ga je aan de draden meten tot je meter bij een draad 0 ohm aangeeft. Die draad is dan de - voor je radio.
Ook een prima manier, maar op deze manier moet je wel de plus van je accu los koppelen.
Tis maar 12v, kan je gewoon aanraken hoorquote:Op zaterdag 4 maart 2017 13:52 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Ik kwam er enkele dagen geleden toevallig achter dat je die bij 206'jes super gemakkelijk kunt losmaken. Is een soort klemmetje die je omhoog kunt wippen, geen gedoe met een ringsleutel en stroom aan je fikken dus. Alleen moet ik de klok en datum dan naderhand ff opnieuw instellen dan.
Iedereen super bedankt voor de tips en adviezen. Ik heb voldoende zelfvertrouwen om het zelf aan te durven nu. Ik zal er vandaag denk ik niet meer aan toe komen maar morgen ga ik me hier volledig op richten. Ik zal het resultaat hier posten.
Mja nog één dingetje:quote:Op zaterdag 4 maart 2017 14:08 schreef mitchelll0181 het volgende:
[..]
Tis maar 12v, kan je gewoon aanraken hoor
Good luck! Als je nog vragen hebt gewoon hier vragen
Ja die laatste stand van 200 is primaquote:Op zaterdag 4 maart 2017 17:50 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Mja nog één dingetje:
Op welke Ohm stand moet ik de multimeter zetten?
Ik heb er namelijk 5:
20M, 2M, 200k, 20k, >+ 2k, of o)))200?
Waarbij die laatste waarschijnlijk een piepje afgeeft als ik me niet vergis.
Ok, heb hem toch zojuist nog even door kunnen meten. Het volgende:quote:Op zaterdag 4 maart 2017 17:53 schreef mitchelll0181 het volgende:
[..]
Ja die laatste stand van 200 is prima
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |