abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_169206852
Ik heb vanmiddag een Bluetooth radio op de kop getikt, ik kreeg de radio in het begin niet werkend en dacht al even dat ik een defecte radio aangeschaft had. Ik heb hem bij de MediaMarkt even in kunnen prikken en tot mijn grote opluchting schakelde de radio daar wél in.
Heb hem daarna nog bij een vriend in de auto ingeprikt om precies te achterhalen waar de fout exact zat en dit bleek dus ergens in de bedrading van mijn auto te zitten.
De radio krijgt niet voldoende spanning, je hoort een heel licht geluid van de cd speler en that's it. De oude Philips radio doet het wél gewoon dus er moet ergens wat omgestoken/omgesoldeerd worden.

De nieuwe radio betreft een Sony MEX-N4000BT






Er is via Ebay op advies van Heuts een vervangende kabel voor de radio beschikbaar maar ik weet dus niet of dit gaat werken omdat er in het verleden dus aan de hoofdkabels van de auto is gerommeld om die Philips aan het werk te krijgen. Ik zie wel een paars draadje wat doorgeknipt is die in de richting gaat van waar de pinnen horen te zitten, weet niet of die verbonden moet worden?

Is er iemand hier die me op weg kan helpen?

[ Bericht 6% gewijzigd door Garfield1985 op 28-02-2017 21:14:17 ]
pi_169207301
Is de accu opgeladen?
  dinsdag 28 februari 2017 @ 21:18:38 #3
311937 Snackie017
geen touw aan vast te knopen,
pi_169207415
de paarse afgeknipte kabel hoort een geschakelde plus te zijn, de rode kabel met dat krimpstekkertje ertussen hoort een constante 12v te zijn, en die gele moet een massa zijn. daarmee zou de radio het moeten doen., de witte stekker is alleen voor de boxen
pi_169207592
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:14 schreef Vliegbaard het volgende:
Is de accu opgeladen?
De accu is prima, auto start goed, daar ligt het niet aan. Bovendien komt er wel reactie op de oude radio.
pi_169207780
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:22 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

De accu is prima, auto start goed, daar ligt het niet aan. Bovendien komt er wel reactie op de oude radio.
Je zou de eerste niet zijn.
pi_169207782
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:18 schreef Snackie017 het volgende:
de paarse afgeknipte kabel hoort een geschakelde plus te zijn, de rode kabel met dat krimpstekkertje ertussen hoort een constante 12v te zijn, en die gele moet een massa zijn. daarmee zou de radio het moeten doen., de witte stekker is alleen voor de boxen
Ok.....en welke draden hoor ik dus nu om te leggen en welke moeten verbonden worden?
pi_169207797
Probeer eerst de paarse maar eens aan elkaar te koppelen.
  dinsdag 28 februari 2017 @ 21:31:45 #8
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_169207880
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:18 schreef Snackie017 het volgende:
de paarse afgeknipte kabel hoort een geschakelde plus te zijn, de rode kabel met dat krimpstekkertje ertussen hoort een constante 12v te zijn, en die gele moet een massa zijn. daarmee zou de radio het moeten doen., de witte stekker is alleen voor de boxen
Volgens mij heb je het helemaal fout


Rood en geel is altijd + en zwart -


Normaal, maar hier is zo mee gerommeld..

Ik zou de pinout van de radio opzoeken
pi_169208101
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:31 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Volgens mij heb je het helemaal fout


Rood en geel is altijd + en zwart -


Normaal, maar hier is zo mee gerommeld..

Ik zou de pinout van de radio opzoeken
Normaal is 12 de constante en rood de geschakelde +. Bruin zou in deze de massa zijn.
pi_169208188
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:18 schreef Snackie017 het volgende:
de paarse afgeknipte kabel hoort een geschakelde plus te zijn, de rode kabel met dat krimpstekkertje ertussen hoort een constante 12v te zijn, en die gele moet een massa zijn. daarmee zou de radio het moeten doen., de witte stekker is alleen voor de boxen
Deze kabel is er neem ik aan verantwoordelijk voor dat de radio ingeschakeld blijft nadat de sleutel uit het contact is?
pi_169208664
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:31 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Volgens mij heb je het helemaal fout


Rood en geel is altijd + en zwart -


Normaal, maar hier is zo mee gerommeld..

Ik zou de pinout van de radio opzoeken
Ehmm.....en hoe doe ik dat?!
Ik heb wel een multimeter thuis en weet een klein beetje hoe het werkt maar hoe kom ik daar in een auto achter?
pi_169208906
Aste




De rest mag je zelf doen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_169208942
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:18 schreef Snackie017 het volgende:
de paarse afgeknipte kabel hoort een geschakelde plus te zijn, de rode kabel met dat krimpstekkertje ertussen hoort een constante 12v te zijn, en die gele moet een massa zijn. daarmee zou de radio het moeten doen., de witte stekker is alleen voor de boxen
Paars is telefoon!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_169209135
Is die sony een radio waar je die stekker van je auto direct achterin de radio prikt? Of zit er nog een kleine kabelboom aan die radio?
In dat laatste geval zou een foto van die kabelboom helpen. Of check zelf even of de belangrijke drie kabels uit je auto: rood, geel en bruin ook aansluiten op rood, geel en bruin in die kabelboom.
pi_169209930
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 22:14 schreef pwmh82 het volgende:
Is die sony een radio waar je die stekker van je auto direct achterin de radio prikt? Of zit er nog een kleine kabelboom aan die radio?
In dat laatste geval zou een foto van die kabelboom helpen. Of check zelf even of de belangrijke drie kabels uit je auto: rood, geel en bruin ook aansluiten op rood, geel en bruin in die kabelboom.
Er zit wel een aparte kabelboom aan die radio en daar is ook al eens een andere stekker op gesoldeerd maar dat is wel netjes gedaan en die werkte dus ook daarmee in de MediaMarkt en in de auto van een vriend, dus daar zit in ieder geval geen probleem in.

Die kabelboom kun je overigens gewoon losmaken en een nieuwe erin duwen als je dat bedoelt?

Ik zal er anders zometeen even een foto van maken.

Edit:




[ Bericht 7% gewijzigd door Garfield1985 op 28-02-2017 23:44:19 ]
  dinsdag 28 februari 2017 @ 23:48:27 #16
311937 Snackie017
geen touw aan vast te knopen,
pi_169211825
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:31 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Volgens mij heb je het helemaal fout

Rood en geel is altijd + en zwart -

Normaal, maar hier is zo mee gerommeld..

Ik zou de pinout van de radio opzoeken
Om die sony radio te laten werken moet de rode kabel op de iso stekker een geschakelde + 12v zijn , hoort de gele een massa te zijn en de afgeknipte paarse een constante +12v te zijn, soms kan het zijn dat de geschakelde en de constante omgedraaid zijn maar daarom zitten daar vaak stekkertjes in het bij de radio behorende kabelboompje zodat ze makkelijk omgedraaid kunnen worden.


pi_169212597
Tja leuk de ISO, maar je weet niet hoe hier mee geklooid is, en daarnaast gebruikt Peugeot origineel wel de stekker, maar niet de juiste volgorde van bekabeling.. waardoor rood en geel omwisselen niet genoeg is.
Zoals ik daar ook typte:
quote:
Pin 4 en pin 7 zijn standaard die omgewisseld worden.
Officieel is pin 4 powered en pin 7 switched. Of andersom..
Echter vanuit de Peugeot zijn dit pin 6en 7. (Zie link hierboven)
Pin 4 is namelijk de VANbus (nee geen canbus) in de 206.
Ik heb hierover al meerdere Peugeot 206 eigenaren geholpen.. alleen jammer dat in deze 206 een beunhaas aan het werk is geweest...
Lees dit maar ff
Dit is de post met daarin een link naar de bekabeling zoals Peugeot dat doet.
PTA / Pioneer autoradio in Peugeot 206

Verderop in dat topic heb ik een voorbeeld van mijn eigen verloopje destijds geplaatst
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  woensdag 1 maart 2017 @ 01:00:45 #18
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_169212759
TS

Zet een plus op rood en geel, en de min op zwart en hij gaat aan. Gegarandeerd.

Van die foto die je net poste.
Van de kabels van de radio.

Moet je alleen even uitzoeken welke de geschakelde plus is.


Gewoon even meten met je multimeter dus.

[ Bericht 45% gewijzigd door mitchelll0181 op 01-03-2017 01:06:12 ]
pi_169214565
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 22:44 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

Er zit wel een aparte kabelboom aan die radio en daar is ook al eens een andere stekker op gesoldeerd maar dat is wel netjes gedaan en die werkte dus ook daarmee in de MediaMarkt en in de auto van een vriend, dus daar zit in ieder geval geen probleem in.

Die kabelboom kun je overigens gewoon losmaken en een nieuwe erin duwen als je dat bedoelt?

Ik zal er anders zometeen even een foto van maken.
[ afbeelding ]

Op deze laatste foto zie je goed waar de kabels van je auto moeten zitten. De gele van jouw auto sluit nu aan op de zwarte van je radio.
Geel in je auto moet naar de plek van paars in je auto. En bruin van je auto moet naar de huidige plek van geel in je auto.
Als je dan die stekkers op elkaar aansluit dan zit rood op rood, geel op geel en bruin op zwart en dan moet ie het doen.
pi_169216725
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2017 00:41 schreef Glijdt_licht het volgende:
Tja leuk de ISO, maar je weet niet hoe hier mee geklooid is, en daarnaast gebruikt Peugeot origineel wel de stekker, maar niet de juiste volgorde van bekabeling.. waardoor rood en geel omwisselen niet genoeg is.
Zoals ik daar ook typte:

[..]

Ik heb hierover al meerdere Peugeot 206 eigenaren geholpen.. alleen jammer dat in deze 206 een beunhaas aan het werk is geweest...
Lees dit maar ff
Dit is de post met daarin een link naar de bekabeling zoals Peugeot dat doet.
PTA / Pioneer autoradio in Peugeot 206

Verderop in dat topic heb ik een voorbeeld van mijn eigen verloopje destijds geplaatst
Ik heb dus naar dat schema zitten kijken maar ik kwam er om heel eerlijk te zijn nog niet wijs uit. Ik begrijp even niet hoe ik dat schema moet "lezen" :?

quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2017 01:00 schreef mitchelll0181 het volgende:
TS

Zet een plus op rood en geel, en de min op zwart en hij gaat aan. Gegarandeerd.

Van die foto die je net poste.
Van de kabels van de radio.

Moet je alleen even uitzoeken welke de geschakelde plus is.


Gewoon even meten met je multimeter dus.
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2017 09:31 schreef pwmh82 het volgende:

[..]

Op deze laatste foto zie je goed waar de kabels van je auto moeten zitten. De gele van jouw auto sluit nu aan op de zwarte van je radio.
Geel in je auto moet naar de plek van paars in je auto. En bruin van je auto moet naar de huidige plek van geel in je auto.
Als je dan die stekkers op elkaar aansluit dan zit rood op rood, geel op geel en bruin op zwart en dan moet ie het doen.
Is het niet mogelijk dat iemand dat iemand me dat in een paintje/bewerkte foto ff oncirkelt wat nu precies waar moet? Want ik snap er echt geen fuck meer van nu :?

En wat het doormeten ervan betreft, als ik het goed heb gaat één van de polen tegen iets van metaal in de auto als min/massa he?
pi_169216913
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2017 11:51 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

Is het niet mogelijk dat iemand dat iemand me dat in een paintje/bewerkte foto ff oncirkelt wat nu precies waar moet? Want ik snap er echt geen fuck meer van nu
Misschien te moeilijk beschreven. Vergeet de radio even en kijk alleen naar de kabelboom die uit je dash komt. Geel moet naar de plek van paars (paars gebruik je niet). En bruin moet naar de huidige plek van geel.
pi_169217082
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2017 12:01 schreef pwmh82 het volgende:

[..]

Misschien te moeilijk beschreven. Vergeet de radio even en kijk alleen naar de kabelboom die uit je dash komt. Geel moet naar de plek van paars (paars gebruik je niet). En bruin moet naar de huidige plek van geel.
Ok goed, dat is idd al wat overzichtelijker, ik ga dat zometeen uitproberen.

Ik zal voor de zekerheid de pluspool van de accu maar even losmaken lijkt me?
Want iemand heeft sws de radio ooit doorgelust want er blijft ook als de auto van het contact af is continu spanning op staan. De radio blijft gewoon aan. Wat trouwens ook vreemd is is dat er zelfs zónder dat de auto op contact staat er continu spanning wordt geleverd naar de sigarettenaansteker plug. Weet niet of dat normaal is maar ik heb zoiets iig nog nooit eerder gezien :?
  woensdag 1 maart 2017 @ 12:18:20 #23
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_169217232
Kom je uit de buurt van rdam ?
Kan je wel helpen dan
pi_169217561
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2017 12:18 schreef mitchelll0181 het volgende:
Kom je uit de buurt van rdam ?
Kan je wel helpen dan
Helaas, ik woon helemaal aan de andere kant van het land. Limburg hiero ;( .
En ik heb voorlopig ook niks op staan aan die kant anders had ik eventueel wel iets kunnen combineren. Maar wel bedankt voor het aanbod, waardeer ik zeer ^O^ .


Maar ergens is het ook wel goed, door dit soort zaken zelf uit te voeren leer ik er alleen maar van en het vergroot mijn zelfvertrouwen als het op dit soort technische zaken aan komt.
  woensdag 1 maart 2017 @ 12:42:18 #25
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_169217656
ik maak vanavond even een verhaaltje voor je zodat je het zelf kan doen :)
pi_169218502
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2017 12:42 schreef mitchelll0181 het volgende:
ik maak vanavond even een verhaaltje voor je zodat je het zelf kan doen :)
Thnx ^O^
pi_169226683
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2017 12:42 schreef mitchelll0181 het volgende:
ik maak vanavond even een verhaaltje voor je zodat je het zelf kan doen :)
Ik lees trouwens in de reviews op de volgende site dat deze radio sws 2 plus aansluitingen moet hebben om te kunnen werken in oudere auto's. Weet niet of het van belang is om te melden maar ik kwam het zojuist tegen, vandaar.



[ Bericht 17% gewijzigd door Garfield1985 op 01-03-2017 21:07:50 ]
  donderdag 2 maart 2017 @ 23:24:44 #28
391049 Zelus
Toewijding en wedijver
pi_169255013
Beste is een afspraak te maken bij een Peugeot (sub)dealer, met het verzoek of hun de losse kabels willen controleren en daar weer iso stekkers van willen maken.

Voor je het weet krijg je rare problemen met je auto vanwege aanranding van je com 2000 systeem (auto computer systeem).
  vrijdag 3 maart 2017 @ 11:52:00 #29
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_169261104
Nee man.. stealer :')

Sorry ik plaats vanavond even een verhaaltje.
Druk druk
  vrijdag 3 maart 2017 @ 12:23:28 #30
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_169261664
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 23:24 schreef Zelus het volgende:
Beste is een afspraak te maken bij een Peugeot (sub)dealer, met het verzoek of hun de losse kabels willen controleren en daar weer iso stekkers van willen maken.

Voor je het weet krijg je rare problemen met je auto vanwege aanranding van je com 2000 systeem (auto computer systeem).
Dealers doen niet aan 'maken', die vervangen dan dat stukkie kabelboom, dan ben je niet blij.
Beter gewoon even goed uitmeten wat wat is, opschrijven, kladje maken van hoe het moet komen, accu losgooien en even alles weer netjes solderen en krimpkousen. Soms mag je daarna alsnog naar de garage om je plofzak lampje effe uit te laten gooien, maar dat is beter als de computer vervangen omdat je aan je bedrading zat te solderen met de spanning erop.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 3 maart 2017 @ 12:29:01 #31
391049 Zelus
Toewijding en wedijver
pi_169261743
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 12:23 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Dealers doen niet aan 'maken', die vervangen dan dat stukkie kabelboom, dan ben je niet blij.
Beter gewoon even goed uitmeten wat wat is, opschrijven, kladje maken van hoe het moet komen, accu losgooien en even alles weer netjes solderen en krimpkousen. Soms mag je daarna alsnog naar de garage om je plofzak lampje effe uit te laten gooien, maar dat is beter als de computer vervangen omdat je aan je bedrading zat te solderen met de spanning erop.
Dat kan ook nog, als je handig bent.
  vrijdag 3 maart 2017 @ 12:49:36 #32
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_169262035
Tis heel simpel. Ben je bekend met het gebruik van een multimeter ?
Zo niet dan kan ik het nog wat uitgebreider vertellen als je wil.

Maar samenvattend :

Pak je multimeter en ga meten wat de : -, + en geschakelde + is aan de auto kant.
Schrijf dit op.

Nu heb je in principe alle informatie al die je nodig hebt.
De VASTE + sluit je aan op de gele draad van de autoradio
De Geschakelde + sluit je aan op de rode draad van autoradio
De - sluit je aan op de zwarte draad van de autoradio.

Die blauwe draad die aan je autoradio stekker zit is voor een elektrische antenne, maar die heb je niet waarschijnlijk.

Mocht je nou geen geschakelde plus hebben kan je die vaak van je sigaretten aansteker vandaan halen. of je moet geel EN rood aan de + hangen maar dan moet je niet vergeten elke keer je radio uit te zetten want je contactslot zal deze niet schakelen dan

Speaker aansluitingen zat nog wel een stekker aan he ?
pi_169269572
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 12:49 schreef mitchelll0181 het volgende:
Tis heel simpel. Ben je bekend met het gebruik van een multimeter ?
Zo niet dan kan ik het nog wat uitgebreider vertellen als je wil.

Maar samenvattend :

Pak je multimeter en ga meten wat de : -, + en geschakelde + is aan de auto kant.
Schrijf dit op.

Nu heb je in principe alle informatie al die je nodig hebt.
De VASTE + sluit je aan op de gele draad van de autoradio
De Geschakelde + sluit je aan op de rode draad van autoradio
De - sluit je aan op de zwarte draad van de autoradio.

Die blauwe draad die aan je autoradio stekker zit is voor een elektrische antenne, maar die heb je niet waarschijnlijk.

Mocht je nou geen geschakelde plus hebben kan je die vaak van je sigaretten aansteker vandaan halen. of je moet geel EN rood aan de + hangen maar dan moet je niet vergeten elke keer je radio uit te zetten want je contactslot zal deze niet schakelen dan

Speaker aansluitingen zat nog wel een stekker aan he ?
Als je me wat de uitleg van de multimeter betreft nog het eea. kunt noteren zou ik dat zeer op prijs stellen. Ik heb er een klein beetje ervaring mee maar dit is zeer gering en heb liever dat ik het meteen GOED doe ipv, dat ik dénk het goed te doen en alsnog iets verkeerd doe en wellicht schade berokken aan radio of auto(onderdelen).

Zoals gezegd heeft deze radio sws een dubbele + nodig om te functioneren dus ik weet niet of dat het allemaal nóg ingewikkelder maakt of dat het met die vaste plus en de geschakelde voldoende is?

Op zich zou het nog niet zo'n ramp zijn als het contactslot die niet schakelt want dat gebeurt nu ook al niet namelijk _O- .

Verder, je geeft aan dat de sigarettenaansteker een geschakelde plus is maar deze blijft dus nú ook continu voeding krijgen, dus óók zodra er geen sleutel in het contact zit. Ik weet niet of dat zo hoort maar ik heb zoiets nog nooit eerder gezien en de mensen die ik er in de omgeving over sprak keken me ook verbaasd aan.

Hoe dit het trouwens met dat paarse doorgeknipte draadje, waar is dat nu concreet voor?

Elektrische antenne heb ik idd niet nee .
Speaker aansluitingen is gelukkig niet aan gerommeld :) .

[ Bericht 1% gewijzigd door Garfield1985 op 03-03-2017 19:55:10 ]
pi_169278689
Niet precies dezelfde auto maar een 306 hier:
Sigarettenaansteker geeft altijd stroom, sleutels er in of niet.
Dus óf we hebben allebei een buitenbeentje óf het is gewoon Peugeot eigen.
Voor de continue + zou je die dus kunnen gebruiken en moet je alleen nog op zoek naar de geschakelde +
Tenzij je er elke keer aan denkt je radio uit te zetten, dan kunnen ze prima allebei constant aan de stroom.
pi_169278960
Pak die multimeter en begin gewoon met meten, zolang hij op V staat en je niet per ongeluk met jr pennetje twee draden verbind (kortsluiting maakt) gaat het goed.
.
pi_169279584
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 07:58 schreef Fer het volgende:
Pak die multimeter en begin gewoon met meten, zolang hij op V staat en je niet per ongeluk met jr pennetje twee draden verbind (kortsluiting maakt) gaat het goed.
Ja ok snap ik maar - gaat in dit geval op het chassis van de auto neem ik aan?

En met de geschakelde + wordt bedoeld dat die alleen spanning geeft als de sleutel op contact staat?
  zaterdag 4 maart 2017 @ 10:17:39 #37
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_169279737
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 09:55 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

Ja ok snap ik maar - gaat in dit geval op het chassis van de auto neem ik aan?

En met de geschakelde + wordt bedoeld dat die alleen spanning geeft als de sleutel op contact staat?
Klopt.

Je doet de zwarte pen van je meter op een massa oftewel -, chassis is prima ja.

Ik pak meestal de de sigg aansteker, de - is die ronde buitenkant zegmaar.

En dan ga je gewoon meten met de rode pen wat die draden doen die uit je auto komen. En de geschakelde plus is idd als je sleutel er in zit en gedraaid is.
pi_169280231
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 10:17 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Klopt.

Je doet de zwarte pen van je meter op een massa oftewel -, chassis is prima ja.

Ik pak meestal de de sigg aansteker, de - is die ronde buitenkant zegmaar.

En dan ga je gewoon meten met de rode pen wat die draden doen die uit je auto komen. En de geschakelde plus is idd als je sleutel er in zit en gedraaid is.
Ok helder.

Maar hoe kom ik erachter welke van de overige drie draden de "min" draad is?
Ik heb zoals je op de foto's kunt zien geen namelijk zwarte draad, enkel bruin, grijs, paars en uiteraard rood en geel?
  zaterdag 4 maart 2017 @ 11:20:43 #39
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_169280361
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 11:09 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

Ok helder.

Maar hoe kom ik erachter welke van de overige drie draden de "min" draad is?
Ik heb zoals je op de foto's kunt zien geen namelijk zwarte draad, enkel bruin, grijs, paars en uiteraard rood en geel?
Wanneer je weet wat de plus is houd je daar je rode meet pen op.

Dan ga je met de zwarte pen de - zoeken.
Zodra je meter dus +- 12v aangeeft weet je dat je dat dat de - is :)
  zaterdag 4 maart 2017 @ 13:06:43 #40
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_169281829
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 11:20 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Wanneer je weet wat de plus is houd je daar je rode meet pen op.

Dan ga je met de zwarte pen de - zoeken.
Zodra je meter dus +- 12v aangeeft weet je dat je dat dat de - is :)
min zoeken met een plus op je meter; srsly?

Denk dat je beter connection kunt meten, of je moet aandelen bij de zekeringenboer hebben..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 4 maart 2017 @ 13:33:15 #41
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_169282241
Kan ook maar bovenstaande manier werkt prima. En nee er gaan geen zekeringen uit.

Een volt meter is niet voor niets hoog-ohmig.
pi_169282282
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 13:06 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

min zoeken met een plus op je meter; srsly?

Denk dat je beter connection kunt meten, of je moet aandelen bij de zekeringenboer hebben..
En dat betekent en gaat precies hoe in zijn werk :?

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 13:33 schreef mitchelll0181 het volgende:
Kan ook maar bovenstaande manier werkt prima. En nee er gaan geen zekeringen uit.

Een volt meter is niet voor niets hoog-ohmig.
Ok gwn hetzelfde voltage maar dan gwn de omgedraaide waarde dus als ik het goed begrijp?

De meter geeft dan "-12v" aan?
  zaterdag 4 maart 2017 @ 13:38:16 #43
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_169282339
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 13:35 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

En dat betekent en gaat precies hoe in zijn werk :?
Meter in de ohmstand zetten, de ene pen doe je op de massa van de sigg aansteker bijvoorbeeld.

En met de andere pen ga je aan de draden meten tot je meter bij een draad 0 ohm aangeeft. Die draad is dan de - voor je radio.

Ook een prima manier, maar op deze manier moet je wel de plus van je accu los koppelen.
pi_169282595
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 13:38 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Meter in de ohmstand zetten, de ene pen doe je op de massa van de sigg aansteker bijvoorbeeld.

En met de andere pen ga je aan de draden meten tot je meter bij een draad 0 ohm aangeeft. Die draad is dan de - voor je radio.

Ook een prima manier, maar op deze manier moet je wel de plus van je accu los koppelen.
Ik kwam er enkele dagen geleden toevallig achter dat je die bij 206'jes super gemakkelijk kunt losmaken. Is een soort klemmetje die je omhoog kunt wippen, geen gedoe met een ringsleutel en stroom aan je fikken dus :) . Alleen moet ik de klok en datum dan naderhand ff opnieuw instellen dan.

Iedereen super bedankt voor de tips en adviezen. Ik heb voldoende zelfvertrouwen om het zelf aan te durven nu. Ik zal er vandaag denk ik niet meer aan toe komen maar morgen ga ik me hier volledig op richten. Ik zal het resultaat hier posten.
  zaterdag 4 maart 2017 @ 14:08:00 #45
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_169282907
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 13:52 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

Ik kwam er enkele dagen geleden toevallig achter dat je die bij 206'jes super gemakkelijk kunt losmaken. Is een soort klemmetje die je omhoog kunt wippen, geen gedoe met een ringsleutel en stroom aan je fikken dus :) . Alleen moet ik de klok en datum dan naderhand ff opnieuw instellen dan.

Iedereen super bedankt voor de tips en adviezen. Ik heb voldoende zelfvertrouwen om het zelf aan te durven nu. Ik zal er vandaag denk ik niet meer aan toe komen maar morgen ga ik me hier volledig op richten. Ik zal het resultaat hier posten.
Tis maar 12v, kan je gewoon aanraken hoor ;)

Good luck! Als je nog vragen hebt gewoon hier vragen ^O^
pi_169286902
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 14:08 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Tis maar 12v, kan je gewoon aanraken hoor ;)

Good luck! Als je nog vragen hebt gewoon hier vragen ^O^
Mja nog één dingetje:

Op welke Ohm stand moet ik de multimeter zetten?

Ik heb er namelijk 5:
20M, 2M, 200k, 20k, >+ 2k, of o)))200?
Waarbij die laatste waarschijnlijk een piepje afgeeft als ik me niet vergis.
  zaterdag 4 maart 2017 @ 17:53:34 #47
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_169286966
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 17:50 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

Mja nog één dingetje:

Op welke Ohm stand moet ik de multimeter zetten?

Ik heb er namelijk 5:
20M, 2M, 200k, 20k, >+ 2k, of o)))200?
Waarbij die laatste waarschijnlijk een piepje afgeeft als ik me niet vergis.
Ja die laatste stand van 200 is prima ^O^
pi_169287077
Ik zou hem op =V zetten
.
  zaterdag 4 maart 2017 @ 18:00:05 #49
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_169287084
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 17:59 schreef Fer het volgende:
Ik zou hem op =V zetten
Ik zou TS niet verwarren }:|
pi_169287533
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 17:53 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Ja die laatste stand van 200 is prima ^O^
Ok, heb hem toch zojuist nog even door kunnen meten. Het volgende:

Geel is in deze auto dus overduidelijk de -. Ik kreeg als enige van alle polen hier reactie op in Ohmstand.


Rood is duidelijk de plus en kreeg hier ruim 12v op de meter.

Maar dan het vreemde:

Maar vervolgens krijg ik van zowel grijs als bruin allebei iets meer als 11v met de auto van het contact af. Zet ik deze op contact dan krijg ik van grijs 0.91v en van bruin 4.48v :?

[ Bericht 1% gewijzigd door Garfield1985 op 04-03-2017 18:40:27 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')