Nouja, het is op zich wel fijn om een gestructureerde aanpak te hebben. Ze begint bijvoorbeeld bij de dingen met weinig emotionele waarde, die dus makkelijk weg te gooien zijn. Dus je begint bij kleding, boeken, papierwaren en dan meer persoonlijke dingen zoals make-up, accessoires, keukenspullen, hobbyspullen en je eindigt bij de dingen met echte emotionele waarde zoals foto's en brieven.quote:Op maandag 20 februari 2017 17:35 schreef Janneke141 het volgende:
Waarom zou je iemand anders nodig hebben die jou vertelt hoe je moet opruimen?
Wat houdt je tot nu toe tegen dan?quote:Op maandag 20 februari 2017 17:40 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ik heb sprak Joy gekocht en ben er nog niet in begonnen
@ Janneke: omdat je er zelf niet goed in bent?
Al mijn andere projecten.quote:Op maandag 20 februari 2017 17:43 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Wat houdt je tot nu toe tegen dan?
Haha nouja dat is juist mijn grootste issue, ik heb nu 3 boekenkasten vol en nog allerlei plastic bakken met oude studieboeken enzoquote:Op maandag 20 februari 2017 17:47 schreef UIO_AMS het volgende:
Verloofde heeft dat opruimboek pas gelezen. Werkt voorlopig wel. Zij is ook een beetje een verzamelaar, maar heeft nu al aardig wat spullen weggegooid. Ik pleur alles dat ik al een jaar niet gebruikt heb weg. M.u.v. de boeken in de boekenkast, maar dat vind ik juist wel mooi staan.
Ja precies, een opgeruimd huis is bij mij ook wel echt een opgeruimd hoofd. En omdat ik nu toch een nieuwe start kan maken met het nieuwe huis, is dit wel een mooi moment om ECHT goed op te ruimen eerst.quote:Op maandag 20 februari 2017 17:49 schreef Lienekien het volgende:
Ik vind van tijd tot tijd goed opruimen wel prettig. Het kan een heel goed gevoel geven om afstand te (kunnen) doen van spullen die je niet (meer) nodig hebt. Alsof je ook geestelijk ballast kwijtraakt en ruimte krijgt. Zo'n boek is misschien wel een eye-opener. Maar ik vind mijn eigen systeem wel prima.
Haha oké. Ja als het concreet is dan is het wel makkelijker om eraan te beginnen. Ik krijg als het goed is over een week of 5/6 de sleutel, dus dan heb je iets om naar toe te leven.quote:Op maandag 20 februari 2017 17:50 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Al mijn andere projecten.
En het feit dat we een verhuiswens hebben, maar dat er nog niets concreets is.
Dit topic herinnert mij er wel aan
Wel knap als je daar je geld mee kunt verdienenquote:Op maandag 20 februari 2017 18:08 schreef Metalfrost het volgende:
Dat wat in de OP staat is gewoon logisch. Een beter boek zou zijn hoe je luiheid kan bestrijden..
Ik wist niet dat er ook een app van was. Hoe heet die?quote:Op maandag 20 februari 2017 18:15 schreef amaranta het volgende:
Ik heb de app. En vandaag was mijn laatste dag om mijn kleren op te ruimen.
![]()
Heeft iemand het e/book toevallig?
Gewoon zoeken op Mari kondo.quote:Op maandag 20 februari 2017 18:22 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Ik wist niet dat er ook een app van was. Hoe heet die?
Ik heb wel het boek (uit de bieb, dat dan weer wel), maar geen e-book.
Thnx, zal eens kijken danquote:Op maandag 20 februari 2017 18:57 schreef amaranta het volgende:
[..]
Gewoon zoeken op Mari kondo.
KonMari heet de app.
Ik heb een iPhone. Dus dat weet ik nietquote:Op maandag 20 februari 2017 19:17 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Thnx, zal eens kijken dan
Edit: Hhm kan hem niet vinden in Google Play store voor Android?
Hmm kan best zijn dat hij er dan niet is voor Android.quote:Op maandag 20 februari 2017 19:49 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ik heb een iPhone. Dus dat weet ik niet
Mooi zoquote:Op maandag 20 februari 2017 22:17 schreef quirina het volgende:
Gek op deze methode.
Zoveel weggegooid
Ik ook, fascinerend om online before en after videos te zien.quote:Op maandag 20 februari 2017 17:31 schreef _Hestia_ het volgende:
Het verbaasd me echt dat er hier nog geen topic over
Mijn uitgavenpatroon en winkelgedrag is er zelfs door beteugeld. Niet dat het ervoor extreem was, maar gewoon geen behoefte nu.quote:Op zondag 5 maart 2017 02:51 schreef Nyan het volgende:
En het maakt je idd bewust van wat je allemaal hebt rondslingeren dat zich verzamelt tussen de bedrijven voor.
Gewoon helemaal niks mee verhuizen. Hoef je ook niets op te ruimenquote:Op zondag 5 maart 2017 10:26 schreef MevrouwPuff het volgende:
We hebben een huis! Ik ga dus aan de slag met Kondo. Wel m'n eigen aangepaste versie met vooral een Kondo-nieuwe woning denk ik, gezien de verhuizing in juli
Mwah, de verhuurder en ik zullen daar beide niet blij mee zijnquote:Op zondag 5 maart 2017 10:35 schreef amaranta het volgende:
[..]
Gewoon helemaal niks mee verhuizen. Hoef je ook niets op te ruimen
Keuzes, keuzes.....quote:Op zondag 5 maart 2017 10:36 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Mwah, de verhuurder en ik zullen daar beide niet blij mee zijn
En waarom gebruik je maar de helft? Waarschijnlijk omdat je er niet blij van wordtquote:Op maandag 20 februari 2017 17:39 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Ik ben echt een verzamelaar, heb bijvoorbeeld heel veel keukenspullen, terwijl ik misschien maar de helft gebruik![]()
Dat vouwen doe ik ook niet op die manier, dat gaat me veel te ver. Maar ik herken het wel als ik blij word van iets. Over sommige kleren heb ik een schuldgevoel dat ik het gekocht heb. Of ik vind het toch net te kort/lelijk/bleekmakend/... Van andere kleren word ik blij. Dat trek ik met plezier aan en daar voel ik me goed in. En natuurlijk heb je een aantal basics waar je weinig mee hebt, maar die zijn gewoon prima en daarmee sparken ze al joy.quote:Op maandag 6 maart 2017 17:45 schreef gelestipjes het volgende:
Ik vind dat hele "word je er blij van?" maar een vaag criterium. Ik word niet blij van mijn kleding of keukenspullen of zo, maar ik heb het wel nodig.
Verder vind ik het er ook niet echt mooi uitzien, zoals die kleding dan in de kast wordt gelegd bijvoorbeeld.
nou ja, misschien is dat het dan, ik heb nooit een schuldgevoel als ik iets koop. En ik word van het ene kledingstuk niet blijer dan van het andere.quote:Op maandag 6 maart 2017 18:05 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Dat vouwen doe ik ook niet op die manier, dat gaat me veel te ver. Maar ik herken het wel als ik blij word van iets. Over sommige kleren heb ik een schuldgevoel dat ik het gekocht heb. Of ik vind het toch net te kort/lelijk/bleekmakend/... Van andere kleren word ik blij. Dat trek ik met plezier aan en daar voel ik me goed in. En natuurlijk heb je een aantal basics waar je weinig mee hebt, maar die zijn gewoon prima en daarmee sparken ze al joy.
Gefeliciteerd met jullie huis!quote:Op zondag 5 maart 2017 10:26 schreef MevrouwPuff het volgende:
We hebben een huis! Ik ga dus aan de slag met Kondo. Wel m'n eigen aangepaste versie met vooral een Kondo-nieuwe woning denk ik, gezien de verhuizing in juli
Ja vind ik idd ook wel, maar op zich werkt het wel zo. Ik pak nu toch sneller andere kleding dan wat bovenaan de stapel ligt.quote:Op zondag 5 maart 2017 10:07 schreef amaranta het volgende:
Dat opvouwen ziet er nog een beetje gek uit
Nouja niet altijd omdat ik er niet bij van word, maar ook omdat het makkelijker anders kan. Vooral bij keukenspul, heb bijvoorbeeld een knoflookroller, waar je de knoflook in kunt doen, de roller heen en weer beweegt en de knoflook gepeld wordt. Maar toch doe ik het vaak gewoon door ff een mesje erin te zetten en zelf te pellen. Dus ja als ik zoiets dan koop dan lijkt het heel handig, maar in de praktijk valt het dan toch tegen. Maar toch gooi ik het dan niet meteen weg.quote:Op maandag 6 maart 2017 14:23 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
En waarom gebruik je maar de helft? Waarschijnlijk omdat je er niet blij van wordt.
Ik hanteer tegenwoordig ook steeds vaker het criterium: 'word ik er blij van'? Vind het een mooi criterium. Niet alleen voor spullen, maar ook voor activiteiten, sociale contacten, banen, etc.
Ja van heel veel dingen is "blij" ook niet echt een goed criterium idd. Ik word ook niet blij van al mn schrijfwaren en kantoorspullen, maar heb toch een nietmachine nodigquote:Op maandag 6 maart 2017 17:45 schreef gelestipjes het volgende:
Ik vind dat hele "word je er blij van?" maar een vaag criterium. Ik word niet blij van mijn kleding of keukenspullen of zo, maar ik heb het wel nodig.
Verder vind ik het er ook niet echt mooi uitzien, zoals die kleding dan in de kast wordt gelegd bijvoorbeeld.
Dus ipv of ik er blij van word, of ik het echt wil houden en echt gebruik. En als dat niet zo is dan kan het weg. Een perferator wil ik houden, gebruik ik echt, maar ik word er verder niet blij van ofzoquote:Op dinsdag 7 maart 2017 20:19 schreef Bleie het volgende:
Ik probeer me nu steeds te bedenken of ik een bepaald item echt wil houden. Daar kan ik meer mee dan of ik er blij van word.
Ik had wel een paar items die ik ooit gekocht heb, maar wat toch wel echt miskopen waren. En ook al heb ik niet heel veel met kleren, ik heb toch wel dingen die ik meer draag/leuker vind/blijer van word dan andere kledingstukken.quote:Op maandag 6 maart 2017 18:15 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
nou ja, misschien is dat het dan, ik heb nooit een schuldgevoel als ik iets koop. En ik word van het ene kledingstuk niet blijer dan van het andere.
Huishoudbeurs?quote:Op dinsdag 7 maart 2017 20:48 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Nouja niet altijd omdat ik er niet bij van word, maar ook omdat het makkelijker anders kan. Vooral bij keukenspul, heb bijvoorbeeld een knoflookroller, waar je de knoflook in kunt doen, de roller heen en weer beweegt en de knoflook gepeld wordt. Maar toch doe ik het vaak gewoon door ff een mesje erin te zetten en zelf te pellen. Dus ja als ik zoiets dan koop dan lijkt het heel handig, maar in de praktijk valt het dan toch tegen. Maar toch gooi ik het dan niet meteen weg.
[..]
Haha nee, ik heb hem al jaren geleden gewoon in een kookwinkel gekocht, nadat ik er 1 bij nm zwager had gezien.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 20:55 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Huishoudbeurs?(daar zag ik die dingen verkocht worden. En iedereen stond daar: kijken, kijken, niet kopen. De verkoper werd er een beetje moe van
)
Ja dan is het idd wel belangrijk dat je niet alleen opruimt, maar ook spullen wegdoetquote:Op woensdag 8 maart 2017 08:24 schreef Silentndream het volgende:
Ik wil het boek nog steeds lezen. Het ligt hier op de plank ongelezen. Maar wat ik zo heb gehoord klinkt het wel echt als iets waar ik wat aan kan hebben. Ik ben een enorme sloddervos en bijna een 'hoarder', dus het wegdoen van spullen is voor mij heel belangrijk.
Wat veroorzaakte dat voor jou dat je anders ging nadenken daarover?quote:Op zondag 5 maart 2017 09:53 schreef Yiwei het volgende:
[..]
Mijn uitgavenpatroon en winkelgedrag is er zelfs door beteugeld. Niet dat het ervoor extreem was, maar gewoon geen behoefte nu.
Toen ik veel kleren op een hoop gooide om op te ruimen, dus sorteren wat weg te doen ->quote:Op woensdag 15 maart 2017 22:04 schreef Nyan het volgende:
[..]
Wat veroorzaakte dat voor jou dat je anders ging nadenken daarover?
Ja dat kan ik me voorstellen idd! het is toch anders wanneer je alleen woont dan wanneer je een heel gezin hebt.quote:Op donderdag 16 maart 2017 12:25 schreef SummerBreeze het volgende:
Bij mij is het opruimen het probleem niet. Het netjes HOUDEN is de grote uitdaging.
En dat is ook lastig als je met meerdere mensen in huis bent. De keuken ruim ik bijvoorbeeld elke avond, na het doen van de vaat, helemaal netjes op. Maar zodra ik dan de volgende dag uit werk thuis kom zie ik dat het wéér een bende is. Blijkbaar is het voor man en kind behoorlijk lastig om de pot pindakaas terug te zetten waar ze hem vandaan gehaald hebben, de fles afwasmiddel even terug te zetten in het kastje of de kruimels die van het bord zijn gevallen even op te zuigen met de kruimeldief.
Wauw dat klinkt echt wel goed zeg!quote:Op vrijdag 17 maart 2017 23:26 schreef Yiwei het volgende:
[..]
Toen ik veel kleren op een hoop gooide om op te ruimen, dus sorteren wat weg te doen ->veel werk.
Het moment was nadat ik gesorteerd en gedoneerd had. Alleen leuke kleren voor mijn neus, ineens het gevoel dat ik genoeg heb. Dat ik niks nodig heb; zeer tevreden met wat ik heb. Zelfs nieuwe outfits gecreerd met ~2/3 minder kleren. Ervoor was het altijd: ik heb niks om aan te trekken, terwijl kleren overal uitpuilde en zelfs op de grond lag wegens gebrek aan ruimte. Maar ik moest altijd winkelen, want ik had niks om aan te trekken. Gedachte is met de realiteit getoetst -> het klopt niet. Dit wil ik aantrekken, dat wil ik aantrekken, etc. Niet kan, maar wil is het nu geworden![]()
Elke dag is het nu ook een ander beleving dan voorheen: ik heb zin om kleren aan te doen, ik weet meteen al wat ik wil. Ervoor was het een hele klus met kiezen, vinden, er goed bij voelen, etc. Ik kon hierdoor zelfs de trein of bus naar me werk missen. Misschien het psychologisch effect: veel keuze = geen beslissing, weinig keuze = gelukkige mensen die overwogen kunnen kiezen.
Herkenbaar. Knap, dat is een mooi inzicht. Je wordt veel creatiever met minder ''opties''. Vaak kopen we ook dezelfde dingen, dus als we bijvoorbeeld graag zwarte shirts dragen, hebben we er vaak meer van. Ik denk dat teveel keuze ontzettend verlamt. Ik denk dat we niet gemaakt zijn om teveel keuzes te maken, vooral kleine keuzes zoals wat je gaat aantrekken. De balans vinden in keuzes maken is denk ik de uitdaging hier.quote:Op vrijdag 17 maart 2017 23:26 schreef Yiwei het volgende:
[..]
Toen ik veel kleren op een hoop gooide om op te ruimen, dus sorteren wat weg te doen ->veel werk.
Het moment was nadat ik gesorteerd en gedoneerd had. Alleen leuke kleren voor mijn neus, ineens het gevoel dat ik genoeg heb. Dat ik niks nodig heb; zeer tevreden met wat ik heb. Zelfs nieuwe outfits gecreerd met ~2/3 minder kleren. Ervoor was het altijd: ik heb niks om aan te trekken, terwijl kleren overal uitpuilde en zelfs op de grond lag wegens gebrek aan ruimte. Maar ik moest altijd winkelen, want ik had niks om aan te trekken. Gedachte is met de realiteit getoetst -> het klopt niet. Dit wil ik aantrekken, dat wil ik aantrekken, etc. Niet kan, maar wil is het nu geworden![]()
Elke dag is het nu ook een ander beleving dan voorheen: ik heb zin om kleren aan te doen, ik weet meteen al wat ik wil. Ervoor was het een hele klus met kiezen, vinden, er goed bij voelen, etc. Ik kon hierdoor zelfs de trein of bus naar me werk missen. Misschien het psychologisch effect: veel keuze = geen beslissing, weinig keuze = gelukkige mensen die overwogen kunnen kiezen.
Kan ik me goed voorstellen dat dat als dubbel werk voelt. Wel een mooi moment om eens goed te inventariseren wat je nog hebt en lekker op te ruimen. Ik geloof dat in een van de boeken van Kon Mari ook wordt genoemd dat het op zich niet erg is als dingen van hun plaats af zijn, als het maar ''dagelijkse'' rommeltjes zijn (dus zoals de pot pindakaas die niet terug in de kast is gezet). Als de basis goed is, maak je het jezelf in ieder geval makkelijker.quote:Op vrijdag 17 maart 2017 23:36 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Ja dat kan ik me voorstellen idd! het is toch anders wanneer je alleen woont dan wanneer je een heel gezin hebt.
[..]
Wauw dat klinkt echt wel goed zeg!
En dat klopt ook wel echt wat betreft die keuzestress. Hoe meer keuzes je hebt, hoe moeilijker het is om een beslissing te maken idd.
Ik sla nu toch bij het sorteren een stap over, want het gaat nu dus na het sorteren meteen de verhuisdoos in. En dan zie ik in mn nieuwe huis wel hoe ik het allemaal weer ga opbergen. Maar nu alles sorteren, weer terugdoen en dan in een verhuisdoos stoppen voelde toch een beetje als dubbel werkTerwijl ik al druk genoeg ben met die hele verhuizing
Daar ligt wellicht nog een leerpuntje voor je.quote:Op maandag 20 februari 2017 17:39 schreef Allures het volgende:
Is toch gewoon logica?
Nog nooit van gehoord maar gewoon wat ik altijd al doe
Nou ja zonder het bedanken van mijn spullen
tot nu toe is er nog geen revolutie uitgebroken onder mijn spullen dus ik laat het even zoquote:Op zaterdag 23 februari 2019 12:56 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Daar ligt wellicht nog een leerpuntje voor je.
Haha, inderdaad! :p En als ik die voorbeeldfoto‘s zie, is het enige wat ik kan vaststellen dat zulke mensen sowieso te veel troep hebben...quote:Op maandag 20 februari 2017 17:35 schreef Janneke141 het volgende:
Waarom zou je iemand anders nodig hebben die jou vertelt hoe je moet opruimen?
het lijkt mij voor de kinderkleding wel handig. Aangezien die altijd het onderste shirt zo nodig moeten hebben en dus de stapel op de kop trekken dus dat ga ik proberen!quote:Op zaterdag 23 februari 2019 14:55 schreef margaretha_01 het volgende:
[..]
Haha, inderdaad! :p En als ik die voorbeeldfoto‘s zie, is het enige wat ik kan vaststellen dat zulke mensen sowieso te veel troep hebben...
Valt daar ook zo veel geld mee te verdienen als met een "opruimimperium"?quote:Op maandag 20 februari 2017 18:08 schreef Metalfrost het volgende:
Dat wat in de OP staat is gewoon logisch. Een beter boek zou zijn hoe je luiheid kan bestrijden..
ik denk opruimen en diëten dat daar geld in te verdienen is. Er zijn mensen die een baan hebben van huizen reorganiseren en structurerenquote:Op zaterdag 23 februari 2019 15:27 schreef Burdie het volgende:
[..]
Valt daar ook zo veel geld mee te verdienen als met een "opruimimperium"?
nou in 1x uit de kast trekken durf ik ook niet aan hoor! Doe het altijd per stapeltjequote:Op zaterdag 23 februari 2019 15:45 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb hier een tijd geleden de t-shirts van mijn man op de manier van Marie opgevouwen en in zijn lades gedaan, in mandjes rechtop en het is veel overzichtelijker dan stapels. Met mijn sjaaltjes heb ik hetzelfde gedaan. Ik vind het ook wel leuk om te kijken hoe anderen dingen opruimen en ik heb me ooit kapotgelachen om een topic op Viva waarin iemand vol goede moed begonnen was om haar kasten leeg te trekken en toen met een berg kleding zat en het niet meer zag zitten (met een grote knipoog hoor)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |