Naja, je linkte eerder wat.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 13:16 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar maakt de wet onderscheid tussen die 2 situaties? Nee. Het zou kunnen dat de jurisprudentie (de "geest" van de wet) dat juist weer wel doet.
Dit niet:quote:- STILSTAAN is verboden op weggedeeltes die voor andere
weggebruikers bestemd zijn.
. fietspaden;
. voetpaden, trottoirs;
. ruiterpaden
- Logisch ook, want je mag daar met jouw voertuig niet rijden.
quote:- STILSTAAN (en dus ook parkeren) is verboden op een fietsstrook.
. zowel voor een fietsstrook met een doorgetrokken streep
. of met een onderbroken streep.
http://www.gratisrijbewijsonline.nl/parkerenwet3.htmquote:Op dinsdag 14 februari 2017 13:26 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Naja, je linkte eerder wat.
Dit kan ik wel letterlijk terugvinden
[..]
Dit niet:
[..]
ik bedoelde in de wet. Ik had het van die paginaquote:Op dinsdag 14 februari 2017 13:29 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
http://www.gratisrijbewijsonline.nl/parkerenwet3.htm
Onder punt 2 van "andere regels".
Artikel 23 RVV 1990quote:Op dinsdag 14 februari 2017 13:39 schreef hugecooll het volgende:
[..]
ik bedoelde in de wet. Ik had het van die pagina
Kennelijk is er inderdaad jurisprudentie dat sneeuw je niet vrijwaart van foutparkeren: http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=30140quote:Op dinsdag 14 februari 2017 12:59 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is ook een flauwekulredenering van degene die dat beweert.
We weten niet hoeveel sneeuw er op de weg lag.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 17:56 schreef Eix het volgende:
[..]
Kennelijk is er inderdaad jurisprudentie dat sneeuw je niet vrijwaart van foutparkeren: http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=30140
Neemt niet weg dat ik persoonlijk dit zeker bij fietsstroken het niet onder 'eigen verantwoordelijkheid' vind vallen. Want het verkeersteken staat enkel en alleen op het wegdek. Effectief wordt je blijkbaar geacht een paar honderd meter aan fietsstrook sneeuwvrij te maken om uit te zoeken of er een verkeersteken is aangebracht. Lijkt mij een taak van de wegbeheerder maar soit.
Ben ik wel met je eens. Maar in dit geval was het een bewoonster die voor haar huis parkeerde op de fietsstrook. Zij was bekend met de situatie en beging willens en wetens de overtreding neem ik aan.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 17:56 schreef Eix het volgende:
[..]
Kennelijk is er inderdaad jurisprudentie dat sneeuw je niet vrijwaart van foutparkeren: http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=30140
Neemt niet weg dat ik persoonlijk dit zeker bij fietsstroken het niet onder 'eigen verantwoordelijkheid' vind vallen. Want het verkeersteken staat enkel en alleen op het wegdek. Effectief wordt je blijkbaar geacht een paar honderd meter aan fietsstrook sneeuwvrij te maken om uit te zoeken of er een verkeersteken is aangebracht. Lijkt mij een taak van de wegbeheerder maar soit.
Dat zijn wel heel veel aannames.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 18:35 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ben ik wel met je eens. Maar in dit geval was het een bewoonster die voor haar huis parkeerde op de fietsstrook. Zij was bekend met de situatie en beging willens en wetens de overtreding neem ik aan.
Nee, dat zijn geen aannames maestro. Deze feiten zijn gewoon in het topic terug te vinden. De TS heeft dat zelf vermeld.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 19:31 schreef Armani XL het volgende:
[..]
Dat zijn wel heel veel aannames.
- Het was een bewoonster
- Het was een vrouw
- Zij was bekend met de situatie
- Beging willens en wetens een overtreding
Voor hetzelfde geldt was het een loodgieter die een gesprongen leiding kwam maken.
My bad, die had ik even gemist.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 19:36 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nee, dat zijn geen aannames maestro. Deze feiten zijn gewoon in het topic terug te vinden. De TS heeft dat zelf vermeld.Zie #120 t/m #125. Het was niet de loodgieter en ook niet de butler.
![]()
Sterker nog, als jij iemand die van rechts komt geen voorang verleent, ook al rijdt deze tegen de verplichte rijrichting in. (Bijv bord C2) En jij verwacht dat logischerwijs niet. Gaat dit ook op.quote:Op maandag 13 februari 2017 21:41 schreef Eix het volgende:
Beetje vreemd topic dit. TS begint een verhaal met dat er tijdens sneeuwval een ongeval gebeurde. En vervolgens gaan we op basis van Google Streetview bepalen of het een fietsstrook is - dit aan de hand van de verkeerstekens die op het wegdek stonden. I dunnow, maar als de verkeerstekens niet meer waarneembaar zijn door sneeuwval dan kan dus ook op dat moment niet worden vastgesteld dat er sprake is van een fietsstrook. Hoe wil je dan artikel 23 van het rvv handhaven?
[..]
[..]
Nu, laat ik voor het gemak even aannemen dat er sprake is van een fietsstrook. Ik zou me dan vervolgens afvragen of de weg voldoet aan de richtlijnen. Kan best zijn dat er aan het begin van de straat een (ondergesneeuwd) fietssymbool is aangebracht. Als verderop een zijstraat is dan moet dat symbool wel herhaald worden anders verandert de fietsstrook alsnog in een fietssuggestiestrook.
Als je vervolgens inderdaad hebt vastgesteld dat er juridisch sprake is van een fietsstrook en degene die daar geparkeerd had dit ook als zodanig had moeten herkennen, dan vraag ik me nog af in hoeverre de overtreding 'parkeren op een fietsstrook' je schuldig maakt aan dit ongeval. Ter vergelijk: als ik geen voorrang geef aan verkeer van rechts en iemand rijdt met 31 km/u uit een zijstraat terwijl de limiet 30km/u is, dan maakt dat die persoon ook niet gelijk schuldig omdat de snelheid met 1km/u werd overschreden.
Kortom, persoonlijk denk ik dat het erg lastig wordt een rechter te overtuigen dat de foutparkeerder schuldig is aan dit ongeval. Zowel omdat je vanwege de sneeuwval niet overtuigend kan betogen dat er sprake is van een fietsstrook. Daarmee is het hele foutparkeren al discutabel. En gevoelsmatig omdat je met foutparkeren niet gelijk het verkeer in gevaar brengt. Hoewel ik wel benieuwd ben naar jurisprudentie op dit vlak en in sommige situaties dit allicht wel zo is. zoals foutparkeren onderaan een berg in een onoverzichtelijke bocht oid.
Maar deze Jurisprudentie gaat over de vervolging van de overtreder. Niet over de aansprakelijkheids vraag. Dit zijn twee verschillende dingen.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 17:56 schreef Eix het volgende:
[..]
je dochter helaas.quote:Op zondag 12 februari 2017 09:33 schreef ikmoetdrieten het volgende:
Mijn dochter van 16 rijd op de weg gisteren , het sneeuwt en ze heeft haar capuchon zo half over haar ogen gedaan,
Ze heeft niet goed opgelet, want ze is op een stilstaand bestelbusje gereden.
Die bus mocht daar niet staan , want het is een fietspad met rood gekleurde ondergrond.
Nu is ze met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht en heeft haar jukbeen gebroken.
De bus is beschadigt , zijn wij daar voor aansprakelijk?
Of zjjn die mensen aansprakelijk .
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |