SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hoe waarderen mede POL'ers dit manifest? Vind je het per definitie niets omdat het de Nederlandse kernwaarden bedreigt of gaat het je niet ver genoeg?
Ik vind het aansprekende manier om een aantal thema's (integratie, immigratie, asielbeleid en Nederlandse identiteit) aan elkaar te binden. Belangrijker, is dat het in mijn beleving voor het eerst een aantal concrete handvatten biedt om in discussie te gaan over: wat en hoe willen het eigenlijk? Dit in tegenstelling tot het geroep van de laatste jaren in termen van "Islam = fascisme" en "minder, minder, minder" versus "iedereen is racist" en "de multiculturele samenleving is per definitie goed". 'Benoemen' is belangrijk, maar het onderwerp staat inmiddels al een tijdje op de agenda en op een gegeven moment verwordt dat enkel tot geblér als er niets concreets uit volgt.
Wat ik mis is het Oostenrijkse idee van een zgn nationale Islam. Dus de ambitie om via een 'reformatie' een bij wijze van spreke Nederlandse Islam te ontwikkelen en cultureel in te bedden.
[ Bericht 0% gewijzigd door AgLarrr op 01-02-2017 12:53:55 ]"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"
- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
Het verschil tussen SGP en de islam is dat de SPG zijn geloof niet gewelddadig opdringt in andere landen. Er is geen behoefte aan werelddominantie.quote:Op woensdag 1 februari 2017 09:59 schreef Megumi het volgende:
Ik haak al af bij de zin schatplichtig aan de bijbel. De SGP is net zo erg als een radicale moslim groep.
Dat is gewoon refo-speak voor "Joods-Christelijke identiteit"- ik ben benieuwd wat je van de concrete voorstellen vindt.quote:Op woensdag 1 februari 2017 09:59 schreef Megumi het volgende:
Ik haak al af bij de zin schatplichtig aan de bijbel. De SGP is net zo erg als een radicale moslim groep.
Niet zo veel eigenlijk. Vermoed dat er niet veel van terecht gaat komen.quote:Op woensdag 1 februari 2017 10:01 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dat is gewoon refo-speak voor "Joods-Christelijke identiteit"- ik ben benieuwd wat je van de concrete voorstellen vindt.
Waarom? Dogmatisme is bewonderenswaardig?quote:Op woensdag 1 februari 2017 09:53 schreef AgLarrr het volgende:
Ik ben geen SGP stemmer of fan, maar ik kan de partij en hun politici altijd wel waarderen omwille hun koersvastheid en doorgaans doordachte inhoudelijke bijdrage aan het maatschappelijk debat.
Wat is er niet kut aan de islam dan?quote:Op woensdag 1 februari 2017 10:14 schreef Hexagon het volgende:
De radicale islam en de SGP zijn allebei kut
Noodzakelijk wellicht.quote:Op woensdag 1 februari 2017 10:16 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom? Dogmatisme is bewonderenswaardig?
Gelukkig niet zeg.quote:Op woensdag 1 februari 2017 10:13 schreef LelijKnap het volgende:
De SGP als een middel teneinde het terugdringen vd islam is acceptabel.
Toch is het beter toeven in een SGP-gedomineerd land dan in een radicaal islamitisch land. Het verschil tussen met de nek aangekeken worden als je een flikker bent en van een flatgebouw gegooid worden. Nogal een nuance.quote:Op woensdag 1 februari 2017 10:14 schreef Hexagon het volgende:
De radicale islam en de SGP zijn allebei kut
Ik heb niks met religie maar zolang je die op een manier beleeft die anderen niet tot last is vind ik het allemaal prima. Maar daar houden zijn zowel de SGP als radicale moslims zich niet aan.quote:Op woensdag 1 februari 2017 10:16 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Wat is er niet kut aan de islam dan?
Gelukkig hoeven we beide niet en kunnen we allebei in de prullenbak gooien.quote:Op woensdag 1 februari 2017 10:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toch is het beter toeven in een SGP-gedomineerd land dan in een radicaal islamitisch land. Het verschil tussen met de nek aangekeken worden als je een flikker bent en van een flatgebouw gegooid worden. Nogal een nuance.
Ja, misschien is het ook wel minder pijnlijk om een bak kokend water over je heen te krijgen dan een bak frituurvet.quote:Op woensdag 1 februari 2017 10:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toch is het beter toeven in een SGP-gedomineerd land dan in een radicaal islamitisch land.
False equivalence.quote:Op woensdag 1 februari 2017 10:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toch is het beter toeven in een SGP-gedomineerd land dan in een radicaal islamitisch land. Het verschil tussen met de nek aangekeken worden als je een flikker bent en van een flatgebouw gegooid worden. Nogal een nuance.
Maar de SGP gooit niet met kokend water. Uitgangspunt van het Christendom zijn nog altijd waarden als 'de andere wang toekeren' en 'wie zonde zonde is werpe de eerste steen'quote:Op woensdag 1 februari 2017 10:20 schreef gelly het volgende:
[..]
Ja, misschien is het ook wel minder pijnlijk om een bak kokend water over je heen te krijgen dan een bak frituurvet.
Ah, ok. Weet je ook wat de SGP van papen vindt?quote:Op woensdag 1 februari 2017 10:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar de SGP gooit niet met kokend water. Uitgangspunt van het Christendom zijn nog altijd waarden als 'de andere wang toekeren' en 'wie zonde zonde is werpe de eerste steen'
Jij zult het verschil nog wel ervaren wanneer het eenmaal zo ver is.
Geloof je dat nou echt.quote:Op woensdag 1 februari 2017 10:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar de SGP gooit niet met kokend water. Uitgangspunt van het Christendom zijn nog altijd waarden als 'de andere wang toekeren' en 'wie zonde zonde is werpe de eerste steen'
De radicale moslims proberen het met aanslagen. De SGP met pesterige gemeentelijke verordeningen.quote:Op woensdag 1 februari 2017 10:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Tja. Maar ze bedreigen katholieken in geen enkel opzicht, noch trachtten ze ze uit te roeien.quote:Op woensdag 1 februari 2017 10:25 schreef gelly het volgende:
[..]
Ah, ok. Weet je ook wat de SGP van papen vindt?
Ik vermoed dat als de SGP de absolute macht zou krijgen het met flikkers en dergelijke niet goed gaat aflopen.quote:Op woensdag 1 februari 2017 10:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat het beleid niet wezenlijk anders zou zijn dan omtrent 1880. Homoseksualiteit wel in het wetboek van strafrecht natuurlijk, maar niet head-first van de flat af.quote:Op woensdag 1 februari 2017 10:34 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik vermoed dat als de SGP de absolute macht zou krijgen het met flikkers en dergelijke niet goed gaat aflopen.
Och, het is in de VS al niet anders, zelf achterlijke religieuze wetten willen invoeren maar de sharia? Dat nooit!quote:Op woensdag 1 februari 2017 10:35 schreef gelly het volgende:
Bijzonder ook dat ze de Sharia moeten benoemen als conflicterend met de rechtstaat terwijl de SGP zelf de Bijbelse wetten boven het Nederlands recht stelt.
Dat doet een gemidelde moslim ook niet.quote:Op woensdag 1 februari 2017 10:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het verschil tussen SGP en de islam is dat de SPG zijn geloof niet gewelddadig opdringt in andere landen. Er is geen behoefte aan werelddominantie.
Mja, de partij waar het vandaan komt is wel bepalend voor de geloofwaardigheid van een stukquote:Op woensdag 1 februari 2017 10:39 schreef Boca_Raton het volgende:
Belangrijker, is dat het in mijn beleving voor het eerst een aantal concrete handvatten biedt om in discussie te gaan over: wat en hoe willen het eigenlijk?
Hier moet het toch over gaan? Niet over je afkeer van de SGP?
Vergeet even die partij en lees hoe gedetailleerd ze concrete ideeen en voorstellen hebben uitgewerkt. Heb ik nog niemand zien doen.
Ik zie weinig concrete voorstellen in dat manifest.quote:Op woensdag 1 februari 2017 10:39 schreef Boca_Raton het volgende:
Belangrijker, is dat het in mijn beleving voor het eerst een aantal concrete handvatten biedt om in discussie te gaan over: wat en hoe willen het eigenlijk?
Hier moet het toch over gaan? Niet over je afkeer van de SGP?
Vergeet even die partij en lees hoe gedetailleerd ze concrete ideeen en voorstellen hebben uitgewerkt. Heb ik nog niemand zien doen.
Er staan er zo'n 24.quote:Op woensdag 1 februari 2017 10:46 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik zie weinig concrete voorstellen in dat manifest.
Staat er niets zinnigs in?quote:Op woensdag 1 februari 2017 10:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Mja, de partij waar het vandaan komt is wel bepalend voor de geloofwaardigheid van een stuk
Het enige zinnige is eigenlijk het verbieden van de boerka in openbare ruimtes en wat maatregelen tegen haatpredikers en Syrie-gangers. Dingen die zonder de SGP ook al besproken worden.quote:
Dan ken jij de mening van de gemiddelde SGP'er over homo's niet...quote:Op woensdag 1 februari 2017 10:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bespottelijk? Nee. Discutabel wel.quote:Op woensdag 1 februari 2017 10:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het enige zinnige is eigenlijk het verbieden van de boerka in openbare ruimtes en wat maatregelen tegen haatpredikers en Syrie-gangers. Dingen die zonder de SGP ook al besproken worden.
Voor de rest is het hele stuk gestoeld op de (foutieve) aanname dat Nederland een christelijk land is en dat 'christelijke waarden' beschermd moeten worden boven 'islamitische waarden'. Bespottelijk idee.
Op basis van de bijbel de doodstraf in willen voeren conflicteert inderdaad wel een beetje met onze rechtsstaat. Of vrouwen hun kiesrecht willen ontnemen. etc etcquote:Op woensdag 1 februari 2017 10:35 schreef gelly het volgende:
Bijzonder ook dat ze de Sharia moeten benoemen als conflicterend met de rechtstaat terwijl de SGP zelf de Bijbelse wetten boven het Nederlands recht stelt.
Ja, absoluut. De Nederlandse wet garandeert dat er geen enkel onderscheid gemaakt wordt tussen religieuze waarden en uitingen. Alleen uitingen die op een andere manier tegen de wet zijn kan men iets tegen doen.quote:Op woensdag 1 februari 2017 10:56 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Bespottelijk? Nee. Discutabel wel.
het gaat om de motivatie, die is zeer discutabel en op bepaalde onderdelen gewoon ronduit eng. Het is heel helder geworden dat het een eng clubje is, hopelijk gaan nu meer mensen dat inzien.quote:Op woensdag 1 februari 2017 11:07 schreef Boca_Raton het volgende:
Heeft iemand dit eerder ergens zo helder gelezen? Ik niet. Zal wel met de verkiezingen te maken hebben, maar toch. Ik kan er niet tegen als zoiets gelijk wordt afgeserveerd want er staat 'SGP' boven. Het gaat niet eens over homosexualiteit of ik heb er overheen gelezen.
Ik ben het niet met alle voorstellen eens maar wat er staat is in mijn ogen een reële opsomming van normale grenzen die je trekt als er zoveel buitenlandse invloeden instromen. Dat doe je ook als je een gezin hebt: er is een grens aan nieuwe bewoners, gasten en nieuwkomers. Om het evenwicht te houden.
Het feit dat dáár een taboe op heerst is afschuwelijk.
Op welke punten ben jij het niet eens dan met hun voorstellen? Ik heb het niet over dat je de SGP opeens moet omarmen, snap je?quote:Op woensdag 1 februari 2017 11:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
het gaat om de motivatie, die is zeer discutabel en op bepaalde onderdelen gewoon ronduit eng. Het is heel helder geworden dat het een eng clubje is, hopelijk gaan nu meer mensen dat inzien.
We kunnen ook wel het partijprogramma van de NVU ontleden en wellicht vind je daar ook wat zinnige dingen in. Maar het enige relevante is de motivatie achter die standpunten, net als bij de SGP.quote:Op woensdag 1 februari 2017 11:07 schreef Boca_Raton het volgende:
Heeft iemand dit eerder ergens zo helder gelezen? Ik niet. Zal wel met de verkiezingen te maken hebben, maar toch. Ik kan er niet tegen als zoiets gelijk wordt afgeserveerd want er staat 'SGP' boven. Het gaat niet eens over homosexualiteit of ik heb er overheen gelezen.
Ik ben het niet met alle voorstellen eens maar wat er staat is in mijn ogen een reële opsomming van normale grenzen die je trekt als er zoveel buitenlandse invloeden instromen. Dat doe je ook als je een gezin hebt: er is een grens aan nieuwe bewoners, gasten en nieuwkomers. Om het evenwicht te houden.
Het feit dat dáár een taboe op heerst is afschuwelijk.
Het hypocriete, de tweedeling die ze willen zaaien. Ik heb daar gewoon moeite mee. En dat komt toch echt vanuit hun religieuze achtergrond.quote:Op woensdag 1 februari 2017 11:10 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Op welke punten ben jij het niet eens dan met hun voorstellen? Ik heb het niet over dat je de SGP opeens moet omarmen, snap je?
Ik mis dat je het hebt over wat er voorgesteld wordt. Dit zijn heldere voorstellen. Eisen ook t.a.v. nieuwkomers. Beleid t.a.v. immigratie.quote:Op woensdag 1 februari 2017 11:10 schreef gelly het volgende:
[..]
We kunnen ook wel het partijprogramma van de NVU ontleden en wellicht vind je daar ook wat zinnige dingen in. Maar het enige relevante is de motivatie achter die standpunten, net als bij de SGP.
Je vindt de SGP geen extreme partij?quote:Op woensdag 1 februari 2017 11:15 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik mis dat je het hebt over wat er voorgesteld wordt. Dit zijn heldere voorstellen. Eisen ook t.a.v. nieuwkomers. Beleid t.a.v. immigratie.
Dat is waar het altijd over gaat omdat het iedereen bezighoudt. Daarom partijen als de PVV. Zó belangrijk is het dus om het over concrete dingen te hebben om die extreme partijen eruit te houden.
Want wie niet gehoord wordt, gaat die kant op.
Je hebt veel rechten. Maar ook plichten. En ik pleit voor veel meer plichten.quote:Op woensdag 1 februari 2017 11:13 schreef Tja..1986 het volgende:
Totaal overbodig. Iedereen mag hier geloven wat hij of zij wil. En je mag dat geloof uiten zolang dat binnen de wet- en regelgeving is. Alle geloven zijn een schandvlek in de samenleving, maar als je aan zo'n schandvlek wil deelnemen is dat je goed recht.
Klinkt leuk, maar dit is ook een uitgangspunt van bijvoorbeeld de VVD. Niet bepaald wereldschokkend.quote:Op woensdag 1 februari 2017 10:54 schreef Boca_Raton het volgende:
Dit staat er aan ideeën en voorstellen t.a.v. de islam:
- Opvang van asielzoekers (zoals uit bijvoorbeeld Somalië) in buurlanden in de regio veel
meer het uitgangspunt is. Juist op dit punt zou Europa (ook financieel) actiever moeten
zijn.
- Het tijdelijk verblijf van asielzoekers wordt verlengd naar zeven jaar, de nieuwe naturalisatietermijn. Asielzoekers die voldoende inkomsten hebben en ingeburgerd zijn, behouden na vijf jaar het recht om langdurig in Nederland te blijven.
- Europese regels een voortvarend terugkeerbeleid niet langer belemmeren. Europa is er nu debet aan dat uitgeprocedeerde asielzoekers te makkelijk in de illegaliteit kunnen verdwijnen.
- Bij het uitnodigen van asielzoekers niet nog meer personen met een grote afstand tot onze cultuur naar Nederland worden gehaald.
Dit is natuurlijk overduidelijk 'Nederland is christelijk'. Dat voor de meerderheid de feestdagen in Nederland niet religieus meer zijn laten ze achterwege. Wat mij betreft worden die feestdagen sowieso afgeschaft.quote:- De kerndoelen voor het onderwijs niet uitgaan van een relativistische multiculturele samenleving, maar van respect voor de historische wortels van onze rechtsstaat en beschaving. De betekenis van onze nationale feestdagen en de Nederlandse onafhankelijkheidsverklaring mogen bijvoorbeeld niet gemist worden.
- Het afleggen van de eed en de keuze van feestdagen niet verruimd wordt naar islamitische varianten.
Dingen die al gebeuren of onwenselijk zijn. Verenigingen verbieden is vrijwel zinloos.quote:- Het Openbaar Ministerie de rechter actief verzoekt islamitische organisaties te ontbinden die onze rechtsorde ondermijnen, bijvoorbeeld wanneer zij radicale predikers uitnodigen (art. 2:20 BW).
- Sancties worden getroffen tegen het bekostigde onderwijs wanneer scholen bijdragen aan het verheerlijken van geweld en het bevorderen van jihadisme.
- Door de overheid wordt toegezien op onbekostigde vormen van islamitisch onderwijs die door salafisten georganiseerd worden (vervolg motie-Bisschop).
- Ongewenste (buitenlandse) financiering van moskeeën moet verboden worden
Boerka, prima. Dat eerste is natuurlijk weer overduidelijk: christelijke kerkklokken mogen wel lawaai maken maar minaretten niet.quote:- Gebedsoproepen die geloofsteksten bevatten worden tegengegaan. Klokgelui is in Nederland al eeuwen het gangbare gebruik om op te roepen tot bijeenkomsten, zowel voor kerkdiensten als voor andere doeleinden of samenkomsten.
- Het dragen van de boerka verboden is in situaties waarin dat vanwege herkenbaarheid en communicatie nodig is, zoals in het onderwijs, de zorg en het openbaar vervoer. Niemand moet lijden aan gezichtsverlies.
Het gaat mij niet zozeer om de SGP. Ik ben gewoon aangenaam verrast dat ik een heldere opsomming lees van duidelijke grenzen. Wij hebben in Nederland geen grenzen. Daarom wordt Wilders de grootste straks.quote:Op woensdag 1 februari 2017 11:17 schreef gelly het volgende:
[..]
Je vindt de SGP geen extreme partij?
Buiten dat, je vindt deze standpunten ook bij de VVD (en D66, PvdA in minder mate). Dus waarom zou je op de SGP stemmen, wetende welke extreme standpunten ze nog meer vertegenwoordigen?
En welke plicht staat de vrijheid van geloof volgens jou dan in de weg? En dan graag een plicht die nu nog niet wettelijk geregeld is.quote:Op woensdag 1 februari 2017 11:18 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Je hebt veel rechten. Maar ook plichten. En ik pleit voor veel meer plichten.
Leuk voor Wilders maar geen reden om je tot dat niveau te verlagen.quote:Op woensdag 1 februari 2017 11:21 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het gaat mij niet zozeer om de SGP. Ik ben gewoon aangenaam verrast dat ik een heldere opsomming lees van duidelijke grenzen. Wij hebben in Nederland geen grenzen. Daarom wordt Wilders de grootste straks.
Het lijkt er meer op dat je gewoon wat ongeïnformeerd bent.quote:Op woensdag 1 februari 2017 11:21 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het gaat mij niet zozeer om de SGP. Ik ben gewoon aangenaam verrast dat ik een heldere opsomming lees van duidelijke grenzen. Wij hebben in Nederland geen grenzen. Daarom wordt Wilders de grootste straks.
Wat ik mis eigenlijk is hoe de SGP deze plannen wil gaan uitvoeren. En wat het gaat kosten aan handhaving, screenen enz. Maar dat komt je wel vaker tegen niet alleen bij de SGP.quote:Op woensdag 1 februari 2017 11:21 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het manifest van de SGP zit inderdaad vol cliché's.quote:Op woensdag 1 februari 2017 11:38 schreef Boca_Raton het volgende:
Het schoot mij even helemaal in het verkeerde keelgat hier dat een OP met, in mijn ogen, waardevolle discussiepunten over integratie, dat daar reacties op komen die niet verder gaan dan wat vaag gemompel en dezelfde opmerkingen die ik altijd al lees hier. Over SGP en homo's (daar gaat het dus niet over), religie.
Ik zie cliché's.
Precies.quote:Op woensdag 1 februari 2017 11:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het manifest van de SGP zit inderdaad vol cliché's.
Ik begrijp dat jij geen klachten hebt? Zelf ook geen ideeën om de samenleving wat beter te laten functioneren?quote:Op woensdag 1 februari 2017 11:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het manifest van de SGP zit inderdaad vol cliché's.
Omdat ik niet zomaar meega in een manifest van fundamentalisten heb ik geen klachten? Vreemde redenatie.quote:Op woensdag 1 februari 2017 11:46 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik begrijp dat jij geen klachten hebt? Zelf ook geen ideeën om de samenleving wat beter te laten functioneren?
Zo kom je op me over.quote:Op woensdag 1 februari 2017 11:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Omdat ik niet zomaar meega in een manifest van fundamentalisten heb ik geen klachten? Vreemde redenatie.
Het gaat hier om de SGP plannetjes niet over de plannen van 99.999 toch? Maar de verkiezingen komen er weer aan. Dus laten partijen wat proefballontjes op.quote:Op woensdag 1 februari 2017 11:46 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik begrijp dat jij geen klachten hebt? Zelf ook geen ideeën om de samenleving wat beter te laten functioneren?
Maar je komt er ook niet mee.quote:Op woensdag 1 februari 2017 11:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is dan een erg onterechte indruk.
Aangezien het manifest van de SGP aan de orde is lijkt me dat ook niet zo relevant. Er zijn al 100.000 topics op FOK! waar men kankert op buitenlanders/ de islam. Dat voegt weinig meer toe.quote:
Mooie stropop.quote:Op woensdag 1 februari 2017 11:53 schreef Boca_Raton het volgende:
Als prof. dr. Klaas van Wapperdam van de Universiteit van Huppelepup dit manifest had geschreven was er vast normaal over gediscussieerd.
En: vervang 'Nederland' in deze discussie eens door 'gezin'. Dan snap je gelijk dat het niet goed functioneert zonder duidelijkheid, grenzen, eisen en plichten ten aanzien van iedereen. En dat niet alles maar kan.
Het schiet mij niet in het verkeerde keelgat, maar het valt me wel op inderdaad. Het is SGP dus we denken er verder niet over na. Terwijl inderdaad in lijn met wat jij zegt, mij ook opviel dat het voor het eerst zo helder en concreet ergens staat. Dat leek mij ook wel enige waarde. En door het in POL te posten hoopte ik op wat meer inhoud.quote:Op woensdag 1 februari 2017 11:38 schreef Boca_Raton het volgende:
Het schoot mij even helemaal in het verkeerde keelgat hier dat een OP met, in mijn ogen, waardevolle discussiepunten over integratie, dat daar reacties op komen die niet verder gaan dan wat vaag gemompel en dezelfde opmerkingen die ik altijd al lees hier. Over SGP en homo's (daar gaat het dus niet over), religie.
Ik zie cliché's.
Ik heb het stuk doorgelezen en werd van de inleiding en de verdeeldheid die de SGP daarmee wil zaaien al een heel klein beetje misselijk. Ik kan het manifest dus niet los zien van haar opsteller.quote:Op woensdag 1 februari 2017 12:05 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Het schiet mij niet in het verkeerde keelgat, maar het valt me wel op inderdaad. Het is SGP dus we denken er verder niet over na. Terwijl inderdaad in lijn met wat jij zegt, mij ook opviel dat het voor het eerst zo helder en concreet ergens staat. Dat leek mij ook wel enige waarde. En door het in POL te posten hoopte ik op wat meer inhoud.
Met de punten in het manifest kan ik het in grote lijnen wel eens zijn, maar de inleiding diskwalificeert het hele manifest. Het is namelijk "mijn religie is beter dan de jouwe".quote:Op woensdag 1 februari 2017 12:05 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Het schiet mij niet in het verkeerde keelgat, maar het valt me wel op inderdaad. Het is SGP dus we denken er verder niet over na. Terwijl inderdaad in lijn met wat jij zegt, mij ook opviel dat het voor het eerst zo helder en concreet ergens staat. Dat leek mij ook wel enige waarde. En door het in POL te posten hoopte ik op wat meer inhoud.
Uit het SGP pamflet:quote:Op woensdag 1 februari 2017 12:05 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dit waardeoordeel maakt het pamflet al helemaal waardeloos. En laat ook heel veel weg.quote:De Westerse cultuur en rechtsstaat hebben diepe culturele wortels. Bij die traditie denken we allereerst aan Jeruzalem, Athene en Rome, niet aan Mekka of Medina. De waarden van deze cultuur zijn in hoge mate schatplichtig aan de Bijbel, niet aan de Koran.
De discussie die ik zoek? Over de punten op zich, zoals gezegd zo helder heb ik ze nog niet vanuit één perspectief bij elkaar gezien. Die punten zijn inderdaad niet SGP eigen, een aantal komen los terug bij anderen, maar ik vindt de samenvoeging voor het eerst getuigen van enige visie. Daar heb ik andere partijen op dit onderwerp nog niet op kunnen betrappen.quote:Op woensdag 1 februari 2017 12:23 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Met de punten in het manifest kan ik het in grote lijnen wel eens zijn, maar de inleiding diskwalificeert het hele manifest. Het is namelijk "mijn religie is beter dan de jouwe".
Inderdaad, als professor Huppeldepup dit had gepubliceerd en een partij was begonnen, had ik het interessant gevonden. Dit komt van de SGP. Dus hoeveel spijkers ook op de kop worden geraakt, de boodschapper is direct de diskwalificatie.
Ik weet dan ook niet welke discussie je zoekt. Als het gaat over individuele punten uit het manifest, alles is wel eens geroepen en daar zijn al legio topics over geweest. Dat de SGP het kernachtig samen weet te vatten voegt dus alleen het perspectief van de SGP toe aan de discussie. En hun perspectief is poep. Ook stilstaande klokken geven twee keer per dag de juiste tijd aan.
Het is ook een waardeloze vergelijking.quote:Op woensdag 1 februari 2017 12:33 schreef Megumi het volgende:
[..]
Uit het SGP pamflet:
[..]
Dit waardeoordeel maakt het pamflet al helemaal waardeloos. En laat ook heel veel weg.
Wat is er mis met dat waardeoordeel? Het klopt nota bene ook nog.quote:Op woensdag 1 februari 2017 12:33 schreef Megumi het volgende:
[..]
Uit het SGP pamflet:
[..]
Dit waardeoordeel maakt het pamflet al helemaal waardeloos. En laat ook heel veel weg.
We hebben het over ideeën en waarden, niet over acties van individuen.quote:Op woensdag 1 februari 2017 12:36 schreef gelly het volgende:
De Romeinse traditie van christenen voor de leeuwen gooien en de Griekse tradities van het aanbidden van diverse andere goden?
Of deze zinnen vlak na elkaar.quote:Op woensdag 1 februari 2017 12:33 schreef Megumi het volgende:
[..]
Uit het SGP pamflet:
[..]
quote:Alleen, dat is geen reden om krampachtig vast te houden aan de gelijkheid
van alle godsdiensten.
Roepen dat je geen tweederangsburgers wil maar wel betogen dat aanhangers van een bepaalde godsdienst zeker geen gelijke rechten mogen hebben.quote:Niet-moslims worden dan tot tweederangsburgers gedegradeerd
Hangt er van af. Als ze met Athene en Rome de steden bedoelen zoals ze in de klassieke oudheid waren. Toen bestond de bijbel niet. En democratie als term om een voorbeeld te noemen. Of het ontstaan van normen en waarden en een rechtstaat heeft helemaal niets met de bijbel te maken. Maar is een ontwikkeling wat ver voor het ontstaan van de bijbel begonnen is.quote:Op woensdag 1 februari 2017 12:36 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Wat is er mis met dat waardeoordeel? Het klopt nota bene ook nog.
Nee, het is misplaatste religieuze superioriteit. Vooropgesteld: ik vind onze cultuur ook beter dan die in het Midden-Oosten. Echter, die kracht ontlenen wij aan progressieve waarden en de legacy van de Verlichting die je zelf terecht aanhaalt. Geen daarvan is een exclusief christelijke verdienste. De SGP eigent zich, zoals alle christenen, moraal en goedheid toe als een soort gift van God. Maar zonder religie staan die waarden net zo hoog in het vaandel omdat ze humaan zijn, niet omdat ze christelijk zijn.quote:Op woensdag 1 februari 2017 12:35 schreef AgLarrr het volgende:
[quote]
De discussie die ik zoek? Over de punten op zich, zoals gezegd zo helder heb ik ze nog niet vanuit één perspectief bij elkaar gezien. Die punten zijn inderdaad niet SGP eigen, een aantal komen los terug bij anderen, maar ik vindt de samenvoeging voor het eerst getuigen van enige visie. Daar heb ik andere partijen op dit onderwerp nog niet op kunnen betrappen.
De visie zegt inderdaad ook wat over de waarde van ideeën. Namelijk die van ons (het westen) zijn beter dan die van jullie (het midden-oosten). Dat is vrij riskant om te doen, omdat we de afgelopen 20 á 30 jaar natuurlijk enkel te horen hebben gekregen dat alle ideeën even goed zijn, maar anders, en dat je een racist of wat dan ook moest zijn als je daar anders over dacht.
Ik vind het sterk dat ze zeggen: wij zijn er van overtuigd dat onze waarden beter zijn. De boodschap van "heb u naaste lief" kwalificeren zij hoger dan "onderwerp u". Ik kan me daar in vinden.
Nogmaals: ik vind het vermogen van de SGP om dit samen te vatten prima, maar de visie die zij er aan verbinden is dat Onze Lieve Heer te prijzen is voor al het moois wat wij hier hebben. Dat is fout. Al het moois wat wij hier hebben is er ondanks Onze Lieve Heer, niet dankzij. Deze visie is niet rationeel. Als je het los probeert te zien van de SGP is het rationeel, de SGP voegt juist het volkomen misplaatste emotionele sausje toe.quote:In combinatie met al het moois wat de verlichting ons gebracht heeft zie ik hier voor het eerst een soort van sluitende rationele visie op basis waarvan het inhoudelijk mogelijk is tegenwicht te bieden aan de frame "niets is fout, alleen anders". Dat relativisme ben ik wel een beetje beu en heeft in mijn beleving altijd al behoorlijk gerammeld.
Met deze visie ben ik het zelf niet eens. Ik zie de islam als een gelijkwaardige godsdienst. Alleen is het niet de godsdienst waar ik me in thuis voel.quote:Op woensdag 1 februari 2017 12:35 schreef AgLarrr het volgende:
[..].
De visie zegt inderdaad ook wat over de waarde van ideeën. Namelijk die van ons (het westen) zijn beter dan die van jullie (het midden-oosten).
Dat is toch precies wat er met die opmerking bedoeld wordt? Het Christendom is sterk beïnvloed door de ideeën uit Rome en Athene. Immers is het Christendom groot geworden in Rome, en Rome groot geworden door de ideeën uit Athene.quote:Op woensdag 1 februari 2017 12:43 schreef Megumi het volgende:
[..]
Hangt er van af. Als ze met Athene en Rome de steden bedoelen zoals ze in de klassieke oudheid waren. Toen bestond de bijbel niet. En democratie als term om een voorbeeld te noemen. Of het ontstaan van normen en waarden en een rechtstaat heeft helemaal niets met de bijbel te maken. Maar is een ontwikkeling wat ver voor het ontstaan van de bijbel begonnen is.
Dat is weer een ander verhaal. Het is vast niet allemaal (even makkelijk) haalbaar. Maar ik heb niet eerder een haalbaarheidsdiscussie kunnen voeren. Het gaat altijd allen maar over "we mogen het er niet over hebben".quote:Daarnaast kan je ook met een meer pragmatische instelling naar dit pamflet of plannen van partijen kijken. Gaat het in de praktijk werken bijvoorbeeld? En dan moet ik ben ik bang tot de conclusie komen dat het in dit geval weer zoals wel meer in de politiek een "Nee" is.
Nou, ik zou die ideeën breder willen trekken dan alleen religie. Voor het Christendom waren daar de Griekse filosofen, en na het Christendom kwam de verlichting. Die reken ik ook tot het westerse ideeëncanon.quote:Op woensdag 1 februari 2017 12:44 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Met deze visie ben ik het zelf niet eens. Ik zie de islam als een gelijkwaardige godsdienst. Alleen is het niet de godsdienst waar ik me in thuis voel.
En dat moet zo blijven.quote:Op woensdag 1 februari 2017 12:47 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Nou, ik zou die ideeën breder willen trekken dan alleen religie. Voor het Christendom waren daar de Griekse filosofen, en na het Christendom kwam de verlichting. Die reken ik ook tot het westerse ideeëncanon.
Ik ben het wat dat betreft eens met Fukuyama: er zijn op de wereld nog geen betere ideeën ontwikkeld over hoe samen te leven dan in het westen.
Hier ben ik het met je eens hoor. Ik ben het zelf ook niet eens met Christendom > Islam, maar wel Westerse politiek-filosofische ideeën > de rest. Maar er zit wel wat verdienste in natuurlijk. Van de Grieken zijn we via het Christendom naar de verlichting doorontwikkeld.quote:Op woensdag 1 februari 2017 12:44 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Nee, het is misplaatste religieuze superioriteit. Vooropgesteld: ik vind onze cultuur ook beter dan die in het Midden-Oosten. Echter, die kracht ontlenen wij aan progressieve waarden en de legacy van de Verlichting die je zelf terecht aanhaalt. Geen daarvan is een exclusief christelijke verdienste. De SGP eigent zich, zoals alle christenen, moraal en goedheid toe als een soort gift van God. Maar zonder religie staan die waarden net zo hoog in het vaandel omdat ze humaan zijn, niet omdat ze christelijk zijn.
Daarom is het poep. Er wordt niks nieuws gezegd, er wordt slechts een draai aangegeven dat het puur christelijke verdiensten zijn.
Je kunt prima zeggen dat culturen in het M-O achterlijk zijn. Maar laten we niet doen alsof de SGP een exponent van verlichting is. Sterker nog, het is evenzogoed achterlijk. Dat wat onze samenleving zo fantastisch maakt bevat geen greintje van het gedachtegoed van de SGP.
Eens. Het is mij dan ook niet om de SGP of de bijbel te doen.quote:Nogmaals: ik vind het vermogen van de SGP om dit samen te vatten prima, maar de visie die zij er aan verbinden is dat Onze Lieve Heer te prijzen is voor al het moois wat wij hier hebben. Dat is fout. Al het moois wat wij hier hebben is er ondanks Onze Lieve Heer, niet dankzij. Deze visie is niet rationeel. Als je het los probeert te zien van de SGP is het rationeel, de SGP voegt juist het volkomen misplaatste emotionele sausje toe.
De Verlichting is toch voor het grootste gedeelte een throwback naar de Oude Grieken. Ook moraal en ethiek hebben Griekse filosofen boeken over volgeschreven. Het Christendom heeft daar niet zoveel aan toegevoegd. Sterker nog, ik vraag me af of we losgeslagen hedonisten zouden zijn zónder religie. Maar dat is een discussie voor een ander subforumquote:Op woensdag 1 februari 2017 12:49 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Hier ben ik het met je eens hoor. Ik ben het zelf ook niet eens met Christendom > Islam, maar wel Westerse politiek-filosofische ideeën > de rest. Maar er zit wel wat verdienste in natuurlijk. Van de Grieken zijn we via het Christendom naar de verlichting doorontwikkeld.
Wat dat betreft onderschrijf ik veel van de punten in het manifest. Ik zou willen dat een progressieve partij er mee op de proppen kwam. Dat maakt ze namelijk niet ineens minder progressief. Maar dit manifest is zo doorspekt met diskwalificatie van de ene godsdienst ten gunste van de ander dat ik het er niet los van kan zien.quote:Eens. Het is mij dan ook niet om de SGP of de bijbel te doen.
Wat mij een beetje tegenstaat in het pamflet is dat het althans op mij overkomt als de ene religie die ook uitgaat van een god en waarheid dat een andere verwijt.quote:Op woensdag 1 februari 2017 12:45 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dat is toch precies wat er met die opmerking bedoeld wordt? Het Christendom is sterk beïnvloed door de ideeën uit Rome en Athene. Immers is het Christendom groot geworden in Rome, en Rome groot geworden door de ideeën uit Athene.
[..]
Dat is weer een ander verhaal. Het is vast niet allemaal (even makkelijk) haalbaar. Maar ik heb niet eerder een haalbaarheidsdiscussie kunnen voeren. Het gaat altijd allen maar over "we mogen het er niet over hebben".
Dit is natuurlijk al veelzeggend. Nu is het de islam maar wellicht straks het Hindoeïsme, Boeddhisme of het Jodendom. Want het impliceert dat de ene godsdienst en mogelijke waarheid mogelijk slechter is dan de ander. Wat wil de SGP precies met deze zin? Impliceert het dat het christendom beter is. En geen zwarte pagina's kent?quote:Alleen, dat is geen reden om krampachtig vast te houden aan de gelijkheid
van alle godsdiensten.
Deels wel natuurlijk, maar laten we wel zijn: het Christendom is ook doordrongen van die ideeën. Het is niet alsof dat ineens een compleet andere set waarden was. Dat heeft zich door de eeuwen heen ook door ontwikkeld. Daarbij, vrijwel alle grote verlichtingsdenkers waren óók Christen. Met name de reformatie is wat ideeën betreft een noodzakelijke opmaat geweest naar de verlichting.quote:Op woensdag 1 februari 2017 12:56 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
De Verlichting is toch voor het grootste gedeelte een throwback naar de Oude Grieken. Ook moraal en ethiek hebben Griekse filosofen boeken over volgeschreven. Het Christendom heeft daar niet zoveel aan toegevoegd. Sterker nog, ik vraag me af of we losgeslagen hedonisten zouden zijn zónder religie. Maar dat is een discussie voor een ander subforum
Begrijpelijk. Nogmaals, dat hele manifest kan mij verder gestolen worden maar de kern van een aantal ideeën vind ik zo slecht nog niet. Waaronder de idee dat je rustig kan stellen dat wij als westen wel degelijk een superieure set aan waarden ontwikkeld hebben.quote:Wat dat betreft onderschrijf ik veel van de punten in het manifest. Ik zou willen dat een progressieve partij er mee op de proppen kwam. Dat maakt ze namelijk niet ineens minder progressief. Maar dit manifest is zo doorspekt met diskwalificatie van de ene godsdienst ten gunste van de ander dat ik het er niet los van kan zien.
Je begint pas vragen te stellen vanaf een punt waar je al meerdere essentiële vragen impliciet voor jezelf beantwoord en voor iedereen als gegeven verondersteld hebt. Deze fout maakt de SGP ook.quote:Op woensdag 1 februari 2017 09:53 schreef AgLarrr het volgende:
Vertel - welke essentiële vragen beantwoord ik voor iedereen. Want op deze manier valt er weinig te discussiëren.quote:Op woensdag 1 februari 2017 13:02 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Je begint pas vragen te stellen vanaf een punt waar je al meerdere essentiële vragen impliciet voor jezelf beantwoord en voor iedereen als gegeven verondersteld hebt. Deze fout maakt de SGP ook.
In feite wordt dat hier ook gepropageerd natuurlijk - selectie aan de deur. Ze worden als mens niet gediskwalificeerd. De ideeën die ze over sommige onderwerpen hebben, die worden gediskwalificeerd.quote:Verder heb ik moeite met de benadering dat moslims inferieure wezens zijn die getweakt moeten worden. Neem ze gewoon zoals ze zijn en selecteer bij de deur. Doe je in je persoonlijke relaties ook omdat je weet dat je mensen gewoon niet kunt veranderen.
Een superieure set aan waarden.quote:Op woensdag 1 februari 2017 13:01 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Deels wel natuurlijk, maar laten we wel zijn: het Christendom is ook doordrongen van die ideeën. Het is niet alsof dat ineens een compleet andere set waarden was. Dat heeft zich door de eeuwen heen ook door ontwikkeld. Daarbij, vrijwel alle grote verlichtingsdenkers waren óók Christen. Met name de reformatie is wat ideeën betreft een noodzakelijke opmaat geweest naar de verlichting.
[..]
Begrijpelijk. Nogmaals, dat hele manifest kan mij verder gestolen worden maar de kern van een aantal ideeën vind ik zo slecht nog niet. Waaronder de idee dat je rustig kan stellen dat wij als westen wel degelijk een superieure set aan waarden ontwikkeld hebben.
Niet? Een democratische rechtsstaat, een theocratie of (socialistische) dictatuur zijn jou om het even?quote:
Sommige waarden zijn ook beter. Als iemand opstaat en zegt dat het maar eens klaar moet zijn met gelijke rechten van vrouwen, vrijheid van religie, gelijkheid van alle mensen ongeacht kleur of afkomst dan schiet dat bij mij wel in het verkeerde keelgat. Je gaat die betere waarden niet vervangen door een set slechtere.quote:
Waar zeg ik dat. Maar als wij inderdaad als westerse cultuur zo superieur zijn waarom is er dan nog oorlog, economische problemen en dergelijke? Zo tof en superieur is onze cultuur nou ook weer niet.quote:Op woensdag 1 februari 2017 13:05 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Niet? Een democratische rechtsstaat, een theocratie of (socialistische) dictatuur zijn jou om het even?
Uit onderzoek blijkt dat democratieën onderling beduidend minder zo niet amper oorlog voeren. Er zijn in relatieve zin in de moderne westerse staten nog nooit zo weinig mensen omgekomen door oorlog of geweld. Wat veiligheid voor haar burgers betreft functioneren democratieën uitmuntend in vergelijk met alle beschikbare alternatieven nu en vroeger.quote:Op woensdag 1 februari 2017 13:08 schreef Megumi het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat. Maar als wij inderdaad als westerse cultuur zo superieur zijn waarom is er dan nog oorlog, economische problemen en dergelijke? Zo tof en superieur is onze cultuur nou ook weer niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |