Bronquote:ISLAMOFOBIE.
Na een bloedige schietpartij in een moskee in het Canadese Quebec zit de schrik er ook bij Nederlandse moslims goed in. ,,Veel moslims in Nederland leven in angst. Ik kijk zelf ook wel drie keer om me heen voordat ik met mijn kind de straat oversteek."
Afgelopen nacht openden meerdere schutters het vuur, vlak na het avondgebed in een moskee in Quebec. Daarop besloot een viertal Nederlandse moskeeën met onmiddellijke ingang de deuren te sluiten tijdens het gebed. 'Wij voelen ons genoodzaakt om onze moskeeën in Nederland tijdens het gebed te sluiten. De moskee is een open gebouw dat een ieder op elk moment van de dag kan betreden en waar diegene zijn/haar rust moet kunnen vinden', lieten ze weten in een gezamenlijke verklaring.
Abdelhamid Taheri van de As-Soennoah moskee in Den Haag licht toe. ,,De aanslag past in een samenleving waarin steeds meer islamfobie is. Zo was er vorig jaar nog een aanslag op een moskee in Enschede en met de jaarwisseling op een islamitische school in Amsterdam. Het is niet langer de vraag of de volgende aan de beurt is, maar wanneer." Het sluiten van de deuren is zodoende een preventieve maatregel, uit angst voor een nieuwe Nederlandse aanslag.
Islamoloog en directeur van het Fahm Instituut Anne Dijk herkent zich wel in die angst. De Utrechtse moslima voelt zich ook al een tijdje wat minder veilig wanneer ze over straat gaat. ,,Zo'n aanslag als dit bevestigt waar iedereen bang voor was", vertelt ze. ,,Het is gewoon verschrikkelijk om te zien."
Hoewel Dijk ook de invloed ziet van het door Trump opgelegde inreisverbod, heeft ze de indruk dat we in Nederland al veel verder zijn dan dat. ,,Toch valt het me op dat er nu zoveel aandacht is voor dingen die verder weg gebeuren, terwijl mensen tijdens een debat in De Balie in Amsterdam vorige week wel een paar stappen verder gingen. Daar was sprake van 'openlijk filosoferen over deportatie van moslims uit Europa' en hoe dit 'juridisch 'recht te breien valt'. Trump heeft het in Amerika nu nog maar over tegenhouden. In Nederland is de radicalisering al veel langer aan de gang en lijken we er bijna immuun voor geworden."
Stoplicht
Volgens Dijk beheerst angst het leven van veel Nederlandse moslims. ,,Ik ken er veel die gewoon een goede baan hebben en die goed meedoen aan de maatschappij. Zij denken na bij elke stap die ze zetten. En sinds ik zelf een kind heb, kijk ik ook eerst drie keer om me heen voordat ik oversteek. Bij een stoplicht ga ik voortaan ook achter de paal staan, om te voorkomen dat een auto zomaar ineens kan uitwijken."
Als het aan de Raad van Marokkaanse Moskeeën Nederland (RMMN) ligt, wordt het dan ook tijd voor maatregelen. Woordvoerder Said Bouharrou laat weten: ,,Wij maken ons ernstige zorgen over de veiligheid van moskeeën in Nederland en wij roepen de moskeeën op meer waakzaam te zijn richting de verkiezingen. Meer preventieve veiligheidsmaatregelen zijn de aankomende maanden gewenst". Het sluiten van de deuren tijdens het gebed is daar een voorbeeld van.
Rondje door de wijk
Volgens Bouharrou valt er de komende maanden nog meer te verwachten. Hij vertelt: ,,Komende maand presenteren we samen met de Nationaal Coördinator voor Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) een convenant. Gemeentebesturen gaan samen met moskeebesturen inventariseren hoe het met de veiligheid gesteld is. Op basis daarvan komen we met tips en maatregelen, zoals meer camerabeveiliging en rondjes door de wijk."
De NCTV laat weten dat van een directe dreiging nog geen sprake is. Een woordvoerder meldt: ,,Politie en gemeenten onderhouden intensief contact met moskeeën om de situatie lokaal te monitoren. Onlangs heeft de NCTV hier nog extra aandacht voor gevraagd bij gemeenten. Op dit moment adviseert de NCTV geen extra algemene veiligheidsmaatregelen." Indien nodig kunnen er volgens de NCTV wel lokaal maatregelen getroffen worden, mocht dat nodig zijn. Zij ziet daar nu echter nog geen reden toe.
Overhaast
Edwin Bakker, als hoogleraar terrorismestudies verbonden aan de Universiteit van Leiden, raadt bovendien aan voorzichtig te zijn met overhaaste conclusies na het voorval in Quebec. ,,Is dit überhaupt terrorisme?", vraagt hij zich af. ,,Het kan ook een afrekening zijn of een interne vete. Totdat daar meer over bekend is, is voorzichtigheid geboden."
Wat het motief ook is, volgens Bakker maakt het moslims hoe dan ook dubbel kwetsbaar. ,,Van welke kant het ook komt, het zorgt wel voor angst. Moslims voelen zich doelwit. Het toont nog maar eens aan hoe belangrijk het is om in gesprek te blijven met elkaar. Door openheid en vertrouwen kun je voorkomen dat je op het laatste moment in moet grijpen. Het is niet alleen aan de AIVD en de politie om hier iets aan te doen, maar ook aan de moskeeën zelf. Dat begint al met het melden van spanningen."
Dijk hoopt vooral dat de verkiezingen van maart verandering brengen in de huidige situatie. ,,Maar ik vrees dat het tegengeluid in de politiek daar momenteel te versplinterd voor is", zegt ze. ,,We staan aan het begin van een moeilijke periode, die lijkt op een copy-paste van de jaren '30. Ik ben bang dat er een climax nodig is voordat we wakker worden geschud. Terrorisme is breed en ook niet selectief. Ik denk dat het alleen maar meer zal worden."
Precies, kijk dat ze angst hebben kan ik wel begrijpen, ik heb dat ook. Niet dat ik bang de straat op loop, maar toch in je achterhoofd hou je rekening en ben je oplettender. Maar waarom valt angst voor radicale aanslagen op westerse doelen, welke nog altijd een zeer flinke voorsprong hebben in Europa vergeleken met aanslagen op moslims, onder islamfobie en een aanslag op moslims is wel gegrond om bang te zijn.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 07:52 schreef TheJanitor het volgende:
Een aanslag en nu al angst. Als wij wat zeggen zijn we islamofoob. Wat is dit dan?
Het is geen aanval op moslims dat ze zich onveilig voelen, ik begrijp ze wel en geef ze gelijk, de cultuur in het westen jegens moslims is ook aan het veranderen. Maar inderdaad, waarom word ik dan voor gek verklaard als ik mij onveilig voel. Ik heb exact hetzelfde wat die jongedame beweerde in haar interview. Ik ga niet met grote angst de straat op, of ben bang voor alles wat er islamitisch uitziet, maar ik ben oplettender, ik ben meer bewust van mijn omgeving.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 07:58 schreef timmmmm het volgende:
deze angst is natuurkijk volslagen irrationeel, maar hij is er wel. Dat geven ze dan aan en dat is het dan.
Dit is het 'het komt zo wel heel dicht bij' van de moslims, nou oke. Rot voor ze.
wat volgens mij de onderliggende aanleiding is voor dit topic is dat jij je niet serieus genomen voelt in jouw grotere onveiligheidsgevoel. Probleem is echter dat ik/wij er weinig aan kunnen doen dat jij vindt dat dit serieuzer genomen wordt, dat is echter maar een gevoel.
De strekking van dit verhaal is namelijk vooral dat sommige moslims zich onveilig vinden en de NCTV en een hoogleraar zeggen dat ze niet zo hard van stapel moeten lopen. Het is niet of dat anders is dan de reactie op andere terreurdaden
Oh, maar Joden worden niet gehaat hoor. Alleen zionisten.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 08:10 schreef Murdera het volgende:
Hoe zou het staan met de joodse exodus, en hoe zouden zij zich voelen in nederland.
Gelijkheid ten top.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 08:11 schreef Nielsch het volgende:
Yes! Eindelijk een wereld waarin iedereen zich onveilig voelt! Kan niet beter zo.
Oh ja? Hoeveel aanslagen zijn er al in NL geweest?quote:Op dinsdag 31 januari 2017 08:02 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Mooi zo, dan voelen zij wat wij voelen. Overigens erg overdreven van ze aangezien het juist zij zijn die massaal ons afslachten.
Ik denk dat de media of de politiek je angst wel serieus nemen. De angst op een aanslag in Nederland. Dat moet je niet verwarren met een afkeur voor dit soort angstquote:Op dinsdag 31 januari 2017 07:59 schreef Verrekte_Koekwous het volgende:
[..]
Precies, kijk dat ze angst hebben kan ik wel begrijpen, ik heb dat ook. Niet dat ik bang de straat op loop, maar toch in je achterhoofd hou je rekening en ben je oplettender. Maar waarom valt angst voor radicale aanslagen op westerse doelen, welke nog altijd een zeer flinke voorsprong hebben in Europa vergeleken met aanslagen op moslims, onder islamfobie en een aanslag op moslims is wel gegrond om bang te zijn.
De media is te gekleurd vind ik persoonlijk, pak programma's zoals DWDD, het gaat nergens anders meer over. Moslims mogen een geluid laten horen zonder kritiek, maar als anderen een geluid laten horen worden ze weggezet als racist of islamofobisch. Wat is het verschil vraag ik mij dan af, waarom die tweedeling in de Nederlandse media. Waarom nu niet opmerkingen zoals "lone wolf" (wat het deze keer echt was), nee bij één aanslag is het een probleem door de islamfobie in het westen, maar bij tientallen islamitische aanslagen zijn het individuen.
Waar je bang bent voor 'hen'. Wanneer je alle moslims demoniseert omdat er aanslagen door extreme groeperingen gedaan worden, ben je even dom als wanneer ik nu jou de schuld ga geven dat Breivik PvdA-jongeren afgeschoten heeft. Of wanneer je bang bent voor christenen omdat er wat priesters vieze dingen met jongetjes hebben gedaan.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 08:02 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Mooi zo, dan voelen zij wat wij voelen. Overigens erg overdreven van ze aangezien het juist zij zijn die massaal ons afslachten.
Ik heb het uiteraard over het groot Europees rijk. En daar zijn enorm veel aanslagen geweest de afgelopen periode waaronder Nice, Parijs, Berlijn en Brussel.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 08:12 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Oh ja? Hoeveel aanslagen zijn er al in NL geweest?
Vergeleken met Canada komt het wel heel dichtbij zo.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 08:17 schreef Mike-The-Situation het volgende:
[..]
Ik heb het uiteraard over het groot Europees rijk. En daar zijn enorm veel aanslagen geweest de afgelopen periode waaronder Nice, Parijs, Berlijn en Brussel.
mensen stemmen niet enkel op de pvv vanwege aanslagenquote:Op dinsdag 31 januari 2017 08:13 schreef -Strawberry- het volgende:
Angst voor aanslagen werkt natuurlijk beide kanten op. In beide gevallen nogal irrationeel gezien de kans, maar dat stopt ons ook niet om massaal op de PVV te stemmen.
Angst is dan ook niet rationeel, dat maakt het ook zo makkelijk voor politici en imams om mee te spelen. Overigens mag je mij prima aankijken op het gedrag van Breivik hoor, ik begrijp de link tussen hem en mij (man, blank etc.).quote:Op dinsdag 31 januari 2017 08:16 schreef timmmmm het volgende:
[..]
[..]
Waar je bang bent voor 'hen'. Wanneer je alle moslims demoniseert omdat er aanslagen door extreme groeperingen gedaan worden, ben je even dom als wanneer ik nu jou de schuld ga geven dat Breivik PvdA-jongeren afgeschoten heeft. Of wanneer je bang bent voor christenen omdat er wat priesters vieze dingen met jongetjes hebben gedaan.
Dat is niet rationeel en daar heeft men geen begrip voor. Dat jij bang bent voor een aanslag, en wat alerter bent zal niemand raarder van opkijken dan wanneer deze moslima het zegt.
Heel typisch weer idd!!quote:Op dinsdag 31 januari 2017 08:15 schreef Mr.Ping het volgende:
Ze kruipen toch zo graag in hun slachtoffer rol...
Uit die post blijkt nog een probleem: wij zelf, de gedogers van moslimgeweld.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 08:19 schreef Murdera het volgende:
[..]
mensen stemmen niet enkel op de pvv vanwege aanslagen
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1655390/111
Hier schat. Lees de posts van malarky eens. En dat is een heeeel klein onderdeeltje van het geheel.
quote:Alle gearresteerde jongeren zijn diezelfde dag weer heengegaan en een en ander zal hun procedure niet negatief beïnvloeden. Alle betrokken in de professionele driehoek zijn doodziek van de Officier van Justitie van Almelo die keer op keer dit soort jongeren de hand boven het hoofd houdt en geen maatregelen neemt.
Ja maar Strawberry kent persoonlijk een paar aardige moslims dus er is onmogelijk een probleem of slechts met een heel klein minuscuul groepje.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 08:19 schreef Murdera het volgende:
[..]
mensen stemmen niet enkel op de pvv vanwege aanslagen
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1655390/111
Hier schat. Lees de posts van malarky eens. En dat is een heeeel klein onderdeeltje van het geheel.
het is niet voor niets dat isis een stuk heeft geschreven over hoe links hun werk voor hun doet.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 08:30 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Uit die post blijkt nog een probleem: wij zelf, de gedogers van moslimgeweld.
[..]
straw is gewoon een links naief schatje. En als ik kon kiezen zou ik dat ook zijn. De waarheid is klote.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 08:32 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Ja maar Strawberry kent persoonlijk een paar aardige moslims dus er is onmogelijk een probleem of slechts met een heel klein minuscuul groepje.
Wij zijn zelf ook deel van het probleem, althans veelal de politiek en de linkse kliek. Continue wegkijken, het probleem niet willen benoemen. Maar zodra er een aanslag op een moslim is kruipen ze over elkaar heen om Trump, Wilders en de islamfobie in de samenleving te linken aan een aanslag. Dan word er niet geroepen "lone wolf" of "individueel probleem".quote:Op dinsdag 31 januari 2017 08:30 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Uit die post blijkt nog een probleem: wij zelf, de gedogers van moslimgeweld.
[..]
Maar wat vind jij er dan van dat moslims bang zijn in Nederland, aangezien (indien ik het mij goed herinner) jij het onzin vond dat anderen bang waren voor radicale aanslagen, dat was islamfobie.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 08:13 schreef -Strawberry- het volgende:
Angst voor aanslagen werkt natuurlijk beide kanten op. In beide gevallen nogal irrationeel gezien de kans, maar dat stopt ons ook niet om massaal op de PVV te stemmen.
Moslims lijden aan kafirfobie.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 08:37 schreef Verrekte_Koekwous het volgende:
Dat zijn ook de gasten die de angst altijd afdeden als islamfobie, ben zeer benieuwd naar hun mening over dit artikel.
filmpjes van debielen op youtube posten. Goed argument.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 08:39 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Islamofobie bestaat trouwens niet.
+100quote:Op dinsdag 31 januari 2017 08:44 schreef Dawnbreaker het volgende:
Moslims plegen aanslag na aanslag na aanslag.
Media: dit is een incident! Heeft niets met islam te maken, een enkeling verpest het voor de rest!
Blanke pleegt een aaslag.
Media: het komt door de wereldwijde haat tegen moslims, blanke mannen zijn racisten, moslimshaat in Nederland!
Waarom dit onderscheid? Is een blanke dader geen enkeling die het voor de rest verpest en is er wereldwijd geen massahysterie tegen blanke mensen?
De mensen die het hardst roepen dat iedereen gelijk behandeld moet worden, maken zelf het grootste onderscheid.
Dat roep ik al jaren, als je kijkt naar de beschuldigingen van de linkse kliek jegens rechts (de PVV stemmer), ze zorgen voor een tweedeling, zaaien angst, sluiten mensen uit etc. Hoe beantwoorden ze dat, door de PVV (inclusief de miljoenen stemmers) bij voorbaat uit te sluiten, niet de dialoog aan te gaan want PVV'ers zijn racistisch en stemmen alleen vanuit hun onderbuik. Ze worden belachelijk gemaakt, weggezet als minderwaardig (tokkie, nazi etc.), praten de angst vanuit de islamitische gemeenschap goed, maar schreeuwen als anderen bang zijn voor islamitische aanslagen.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 08:44 schreef Dawnbreaker het volgende:
Media: dit is een incident! Heeft niets met islam te maken, een enkeling verpest het voor de rest!
Media: het komt door de wereldwijde haat tegen moslims, blanke mannen zijn racisten, moslimshaat in Nederland!
Waarom dit onderscheid? Is een blanke dader geen enkeling die het voor de rest verpest en is er wereldwijd geen massahysterie tegen blanke mensen?
De mensen die het hardst roepen dat iedereen gelijk behandeld moet worden, maken zelf het grootste onderscheid.
Het gaat niet alleen om de islam, dat de islam hypocriet is geef ik toe, maar het is vooral wederom de media, de media welke jaren geleden al partij heeft gekozen, de media welke gegijzeld word door politiek correcte idealen.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 08:48 schreef Monkeymind het volgende:
[..]
+100
Niets zo hypocriet als de islam.
Ik begrijp niet waarom moslims niet massaal dit geloof verlaten - oja, ik begrijp het wel: niet zelf mogen nadenken en angst voor vergelding van binnen de eigen gemeenschap.
Ja maar dat mag.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 08:24 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Ik vind deze slachtofferrol weer vrij hypocriet gezien het feit dat moslims structureel joden treiteren en terroriseren, dusdanig dat synagogen en joodse scholen bewaakt worden door zwaarbewapende agenten.
Vergeet niet drie boeren die een bierflesje terpentine tegen een moskee gooien die 3 jaar de gevangenis inmoeten vanwege terroristische daden.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 08:44 schreef Dawnbreaker het volgende:
Dat zijn geen echte moslims. Nietmijnislam.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 09:02 schreef Elfletterig het volgende:
Sorry, maar ik kan niet anders dan smakelijk lachen. Het lijkt verdomme wel een artikel van De Speld: moslims die ONS van radicalisering gaan betichten. Vrouwen die bij het stoplicht achter de paal gaan staan, omdat ze anders misschien wel door een auto worden geschept. En natuurlijk zijn de jaren 30 ook weer van de partij; moslims (de grootste Jodenhaters in ons land) als de nieuwe Joden.
Altijd maar weer die eeuwige, doodvermoeiende slachtofferrol. Echt alles wordt uit de kast gehaald om een zielig jankverhaal op te zetten. De realiteit in Europa is keer op keer dat aanslagen worden gepleegd DOOR moslims.
Maar dat is anders.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 08:24 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Ik vind deze slachtofferrol weer vrij hypocriet gezien het feit dat moslims structureel joden treiteren en terroriseren, dusdanig dat synagogen en joodse scholen bewaakt worden door zwaarbewapende agenten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |