abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_168403010
Vanaf maandag 12/12 wordt hier de jaarlijkse Kerstpuzzel van de AIVD besproken.

https://www.aivd.nl/publi(...)/12/kerstpuzzel-2016

De volgende regels gelden:

- Plaats nooit (gedeeltelijke antwoorden) op de puzzel, zelfs niet na de uiterste inleverdatum
- Hints plaatsen mag, maar met mate en in spoilertags. Hints mogen nooit direct tot de oplossing leiden, er moet wat te puzzelen blijven
- Bij twijfel, of als je denkt dat een hint te ver gaat, stuur een DM naar Reya

Errata:

Errata
In de kerstpuzzel blijken nog enkele fouten (errata) te zijn geslopen of er zijn bepaalde onduidelijkheden gerezen.

Het antwoordformulier heeft bij iedere vraag een toelichtingsmogelijkheid. Als je antwoord niet het antwoord blijkt te zijn dat de puzzelmakers verwachten dan zullen ze in het toelichtingsveld kijken of je een onverwachte nevenoplossing hebt gevonden of dat het gegeven (deel-)antwoord toch deelpunten waard is.
Zoals ook op Twitter al gezegd: gebruik de afbeeldingen op Twitter niet als hint voor de kerstpuzzel zelf.
Bij sommige vragen is het antwoordveld niet lang genoeg om om het antwoord volledig te bevatten. Hier kun je het toelichtingenveld gebruiken om het volledige antwoord te plaatsen.
In het plaatje van opgave 2 kunnen de twee vakjes linksonder eventueel weggelaten worden.
Bij opgave 3.a moet 'OO ND JU' zijn 'OO ND JUT'.
Bij opgave 3.c is 'SNMTVMBEIS' minder gebruikelijk dan 'SNMTVMBEI'.
Over opgave 16: als er veel ruis op de lijn is kan het voorkomen dat een letter helemaal niet ontvangen wordt, zelfs als je het vijf keer probeert.
Bij opgave 19.b: gebruik voldoende recente informatie, iets oudere bronnen geven andere resultaten.
Bij opgave 26 had 'MILIMETER' natuurlijk 'MILLIMETER' moeten zijn (en aan schoolklassen: dit was om te kijken of jullie een beetje opletten ;-)).
pi_168403426
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 14:53 schreef danyoromijn het volgende:
Hmm, ik ben wel benieuwd hoe je aan een andere waarde dan 13 kan komen,
want dat ligt voor de hand. Er wordt niet uitgelegd hoe de stukken kaas zich
relateren tot de passagiers en de lessen die ze volgen, dus de informatie
dat er 36 stukken kaas zijn, kan niet tot de oplossing leiden.
Misschien moet je niet altijd dezelfde soort kaas eten, dat is nogal saai.
pi_168404592
Bedankt voor de nieuwe topic, ben benieuwd of we de 8 nog gaan halen voor december!

Gevonden! Past inderdaad beter.

Voor mij is dit lastiger te bedenken dan gewoon Polybius, vooral omdat deze code dus niet op de (nederlandse) wiki staat, maar ook niet op rumkin of de geocaching toolbox. In deze zin is dat dus verder gezocht. Volgende puzzel zal ik er wel aan denken, maar dan zal er wel weer een nieuwe codering gevonden moeten worden :)
Team van drie
pi_168405702
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 16:59 schreef Cregan het volgende:

[..]

Dit zal allemaal best waar zijn, maar volgens wiki is de typische vorm van het Polybius Vierkant gewoon dat ene 5x5 vierkant, zonder codewoord, met c=k.

Aangezien de NVD erg vaak dingen van wiki gebruikt, vind ik het nogal cru om te zeggen dat Polybius te algemeen en onduidelijk is.

Er zal best een vercijfering te vinden zijn die mooier is, maar die staat dan volgens mij niet bij de standaard lijstjes van handcijfers (of ik ben echt blind).
En uiteraard is Wikipedia ook niet altijd "betrouwbaar". Op de NL-se site over het Polybiusvierkant, spreekt men namelijk van V=U en op de Engelse staat dat C=K het meest wordt gebruikt. Dus tja, maar misschien heeft dat te maken met dat de bedoelde code in NL minder bekend is en dus minder vaak gebruikt wordt.

Je had het ook kunnen oplossen middels monoalfabetische substitutie. Maar dat wil niet zeggen, dat dat dan de goede methode was.

Hoe dan ook, deze discussie kan je vergelijken met: Het is een appel (specifieke code). Nee, het is fruit (Polybiusvierkant). De door CarloV bedoelde code maakt gebruik van het Polybiusvierkant. Het Polybiusvierkant is volgens mij een (hulp)middel en geen methode an sich. Althans zo heb ik het altijd gezien.

Vigenère is dan net zoiets. Als je een code met Vigenère wilt ontsleutelen en dit handmatig wilt doen, dan kan je gebruikmaken van een tabula recta. Maar de tabula recta is dan niet de versleutelingsmethode, dat is Vigenère. Het is enkel een methode om het alfabet weer te geven.
pi_168405725
Kom nu pas toe aan de tweede helft van de Geocaching Toolbox.
Daar zit meer muziek in dan ik dacht.
Er vallen nu een hoop kwartjes, die ik graag eerder had gezien.

Kent iemand nog meer vergelijkbare sites die voor het ontsleutelen praktisch zijn.
pi_168405761
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:50 schreef Nethunt het volgende:
Kom nu pas toe aan de tweede helft van de Geocaching Toolbox.
Daar zit meer muziek in dan ik dacht.
Er vallen nu een hoop kwartjes, die ik graag eerder had gezien.

Kent iemand nog meer vergelijkbare sites die voor het ontsleutelen praktisch zijn.
Yep, hoeveel wil je er hebben ;)? Ik ken daarentegen de Geocaching Toolbox niet :P.
pi_168406060
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:51 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Yep, hoeveel wil je er hebben ;)? Ik ken daarentegen de Geocaching Toolbox niet :P.
Hoeveel past er in de pm-box ?
Mag na 10 berichten, nu eindelijk ook pm-en.
pi_168406109
quote:
Kent iemand nog meer vergelijkbare sites die voor het ontsleutelen praktisch zijn.
ik gebruik dcode.fr en gc toolbox
pi_168406832
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 22:01 schreef saaie_kaas het volgende:

[..]

ik gebruik dcode.fr en gc toolbox
Het is soms idd maar net welke je het handigste vindt. Zo heb ik ook mijn favoriet (http://luthorien.altervista.org/Tools/), maar voor rotatie gebruik ik bijvoorbeeld weer een andere site, waar ik heel makkelijk alle rotaties kan kopiëren naar Word of Excel. Het enige dat ik nog mis in mijn lijst is een NL-se site waar je monoalfabetische substitutie kan laten uitvoeren. Ik heb er wel één voor Engels. Als iemand daarvoor nog een tip heeft, dan hoor ik het graag. Ik heb zoiets online nog niet kunnen vinden.
pi_168407270
ik vind zelf rumkin, stapeltellen en de inventio puzzelwoordenvinder handige tools (hebben). naast anagrammenmachines :)
pi_168407383
anagrammenmachines zijn er gelukkig genoeg en maak ik ook gretig gebruik van
pi_168407569
context: vraag 2

quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2017 23:56 schreef saaie_kaas het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tja, aan die dame (voor donkerblauw) had ik gisteravond ook al aan gedacht (in dezelfde 5 minuten waarin ik de andere 4 had), en als optie geschrapt omdat ik dan letters te kort kom. De missende letter bij lichtblauw had ik vooralsnog als anomalie geaccepteerd (of zelfs als mogelijke 'uit de toon vallend').
Met deze hint erbij besef ik dat blijkbaar je de gevonden letter(s) meerdere malen mag gebruiken. Sterker, je moet dat 3 keer doen om de opgave op te kunnen lossen. De puzzelmakers hadden in die vakjes hadden dan ook wel meerdere bolletjes van dezelfde kleur mogen zetten...

En nu snap ik waarom het zoeken van meisjes(voor)namen voor geel (wat gisteravond ruimschoots langer duurder dan de andere 4/5 oplossen) geen resultaat opleverde... 8)7

Anyway, deze breinbreker kan ik ook afstrepen. Thanks!
pi_168408258
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 22:44 schreef naam42 het volgende:
context: vraag 2

[..]

Tja, aan die dame (voor donkerblauw) had ik gisteravond ook al aan gedacht (in dezelfde 5 minuten waarin ik de andere 4 had), en als optie geschrapt omdat ik dan letters te kort kom. De missende letter bij lichtblauw had ik vooralsnog als anomalie geaccepteerd (of zelfs als mogelijke 'uit de toon vallend').
Met deze hint erbij besef ik dat blijkbaar je de gevonden letter(s) meerdere malen mag gebruiken. Sterker, je moet dat 3 keer doen om de opgave op te kunnen lossen. De puzzelmakers hadden in die vakjes hadden dan ook wel meerdere bolletjes van dezelfde kleur mogen zetten...

En nu snap ik waarom het zoeken van meisjes(voor)namen voor geel (wat gisteravond ruimschoots langer duurder dan de andere 4/5 oplossen) geen resultaat opleverde... 8)7

Anyway, deze breinbreker kan ik ook afstrepen. Thanks!
ze hadden ook direct alle namen kunnen geven, dan had je helemaal niet hoeven puzzelen! ;)
pi_168411126
quote:
Een topoloog passeert het gebouw en roept: "als we nou allemaal het gebouw in gaan, dan is het gebouw ook leeg."
Hoezo (en ik heb topologie gevolgd)?
pi_168412358
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 01:43 schreef doebedazimzim het volgende:

[..]

Hoezo (en ik heb topologie gevolgd)?
Je kunt het gebouw met een homotopie krimpen tot een punt, en als er nog iemand in zit kan dat niet (dus de mens is een singulariteit), zo check je of het leeg is. Dus het gebouw zie je als een gesloten samenhangende verzameling van genus gelijk aan het aantal mensen wat er in zit.

Als je er gewoon voor zorgt dat iedereen in het gebouw zit, verandert het perspectief. Je keert als het ware het gebouw binnenstebuiten m.b.t. de ruimte eromheen. Dus het complement van het gebouw bevat dan geen singuliere punten meer.

Dus neem het universum en deel uit door alle punten van het gebouw. Dan kun je alles homotopisch krimpen tot het gebouw, wat nu een punt is, want er is geen mens meer. Dus van binnenuit lijkt het gebouw leeg te zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door CarloV op 25-01-2017 09:31:51 ]
pi_168416698
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 08:59 schreef CarloV het volgende:

[..]

Je kunt het gebouw met een homotopie krimpen tot een punt, en als er nog iemand in zit kan dat niet (dus de mens is een singulariteit), zo check je of het leeg is. Dus het gebouw zie je als een gesloten samenhangende verzameling van genus gelijk aan het aantal mensen wat er in zit.

Als je er gewoon voor zorgt dat iedereen in het gebouw zit, verandert het perspectief. Je keert als het ware het gebouw binnenstebuiten m.b.t. de ruimte eromheen. Dus het complement van het gebouw bevat dan geen singuliere punten meer.

Dus neem het universum en deel uit door alle punten van het gebouw. Dan kun je alles homotopisch krimpen tot het gebouw, wat nu een punt is, want er is geen mens meer. Dus van binnenuit lijkt het gebouw leeg te zijn.
Op die fiets, algebraïsche topologie dus :Y
pi_168417239
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 13:36 schreef doebedazimzim het volgende:

[..]

Op die fiets, algebraïsche topologie dus :Y
Ja, nou ja, kijk het kan ook zo. Op de algemene verzamelingsleer topologie manier!

We definiëren de topologie als: De totale ruimte is het universum. Elke deelverzameling van mensen is een open verzameling. Het complement van elk van deze verzamelingen is dus gesloten. Maar! Het gebouw is open (en niet tegelijk nog gesloten), want er lopen mensen in en uit. Dus zit er nog minimaal een mens in het gebouw. Sterker nog, alles wat er in dit gebouw zit zijn mensen en niets anders.

Als iedereen in het gebouw gaat. Is het binnenste van het gebouw de grootst mogelijke open verzameling die er bestaat. Dus het complement van het binnenste van het gebouw moet gesloten zijn. Dat betekent dat de muren en deuren en alles om het gebouw heen gesloten is.

Wacht nu totdat alle mensen dood zijn en het gebouw is leeg.
  woensdag 25 januari 2017 @ 17:35:07 #18
439724 DrLeQuack
Quoque nihil aliquid est
pi_168421683
Ik houd het erop, dat we niet kunnen zeggen of er al dan niet mensen in het gebouw zijn. Je zal eerst een meting moeten uitvoeren. Tot je daadwerkelijk hebt gemeten of er iemand in het gebouw is, zal de toestand een superpositie zijn van alle mogelijke toestanden. Ten slotte heeft bijna elk gebouw meerdere in/uitgangen, en we observeren de boel vanuit het verkeerde referentie frame.

[ Bericht 0% gewijzigd door DrLeQuack op 25-01-2017 17:44:44 ]
Making the possible totally impossible
pi_168421927
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 14:06 schreef CarloV het volgende:

[..]

Ja, nou ja, kijk het kan ook zo. Op de algemene verzamelingsleer topologie manier!

We definiëren de topologie als: De totale ruimte is het universum. Elke deelverzameling van mensen is een open verzameling. Het complement van elk van deze verzamelingen is dus gesloten. Maar! Het gebouw is open (en niet tegelijk nog gesloten), want er lopen mensen in en uit. Dus zit er nog minimaal een mens in het gebouw. Sterker nog, alles wat er in dit gebouw zit zijn mensen en niets anders.

Als iedereen in het gebouw gaat. Is het binnenste van het gebouw de grootst mogelijke open verzameling die er bestaat. Dus het complement van het binnenste van het gebouw moet gesloten zijn. Dat betekent dat de muren en deuren en alles om het gebouw heen gesloten is.

Wacht nu totdat alle mensen dood zijn en het gebouw is leeg.
Zijn deelverzamelingen van mensen de enige open verzamelingen? Want dan bestaat het universum alleen uit mensen (want de hele ruimte is altijd open) en dus niet uit deuren, muren en andere dingen.
pi_168422280
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 17:44 schreef doebedazimzim het volgende:

[..]

Zijn deelverzamelingen van mensen de enige open verzamelingen? Want dan bestaat het universum alleen uit mensen (want de hele ruimte is altijd open) en dus niet uit deuren, muren en andere dingen.
Hmm daar heb je een punt. Ik zal iets preciezer zijn.

Neem als topologie alle deelverzamelingen van de verzameling mensen, het universum U en de lege verzameling Ø. Nu is de vereniging van elke open verzameling nog steeds open, en de doorsnijding van elke open verzameling ook. ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 17:35 schreef DrLeQuack het volgende:
Ik houd het erop, dat we niet kunnen zeggen of er al dan niet mensen in het gebouw zijn. Je zal eerst een meting moeten uitvoeren. Tot je daadwerkelijk hebt gemeten of er iemand in het gebouw is, zal de toestand een superpositie zijn van alle mogelijke toestanden. Ten slotte heeft bijna elk gebouw meerdere in/uitgangen, en we observeren de boel vanuit het verkeerde referentie frame.
Schrödinger's gebouw! :P

[ Bericht 0% gewijzigd door CarloV op 25-01-2017 18:15:30 ]
  woensdag 25 januari 2017 @ 18:50:54 #21
439724 DrLeQuack
Quoque nihil aliquid est
pi_168423345
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 18:05 schreef CarloV het volgende:
Schrödinger's gebouw! :P
Uiteraard, als natuurkundige/sterrenkundige kon ik het niet laten...

Ik ben echter wel op een klein probleempje gestuit;
Voordat je begint met meten kan je niks zeggen, maar in dit geval zal de golffunctie altijd instorten naar; er zijn mensen in het gebouw, dus het gebouw is niet leeg, aangezien je helaas het gebouw in moet om te controleren of er iemand is. Op dat moment ben je zelf in het gebouw, dus is het gebouw niet leeg. Dit is een onfortuinlijke samenloop van omstandigheden, waar in dit geval niks aan te doen is.
Making the possible totally impossible
pi_168427192
System error...
pi_168432488
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 21:11 schreef Bienknust74 het volgende:
System error...
Error indeed😎🐺
pi_168439615
Voor de puzzelaars:

Je hebt 12 ballen. 11 zijn er even zwaar, 1 is afwijkend in gewicht.
Je hebt 1 balans welke je 3 keer mag gebruiken.
Welke is de afwijkende bal, en is deze lichter of zwaarder?
AIVD 2016: 1a, 1b, 2, 3a, 3b, 3c, 5a, 5b, 6, 7a, 7b, 8, 10, 12a, 12b, 12c, 13, 15a, 16, 17a, 17b, 18a, 18b, 19a, 19b, 19c, 20, 24a, 25b, 26
  donderdag 26 januari 2017 @ 14:20:19 #25
439724 DrLeQuack
Quoque nihil aliquid est
pi_168441052
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 13:26 schreef pjotresq het volgende:
Voor de puzzelaars:

Je hebt 12 ballen. 11 zijn er even zwaar, 1 is afwijkend in gewicht.
Je hebt 1 balans welke je 3 keer mag gebruiken.
Welke is de afwijkende bal, en is deze lichter of zwaarder?
Dat is een oud raadsel, dat je beter kan aankleden. Dit is wel erg to the point >,<

Je deelt de ballen in 3 groepen van 4 (A, B en C).
Je legt groep A op de ene kant en groep B op de andere kant van de balans.
Optie 1: groep A is even zwaar als groep B --> de bal met het afwijkende gewicht zit in groep C.
Optie 2: groep A is niet even zwaar als groep B --> de bal zit of in groep A of in groep B.

Optie 1 --> Weeg drie ballen uit groep C (C1, C2 en C3) tegen drie ballen uit groep AB.
1a: De weegschaal slaat niet door --> bal C4 heeft een ander gewicht. Weeg bal C4 tegen een van de overige 11 ballen. Slaat de weegschaal door naar C4 dan is C4 zwaarder dan de anderen, slaat de weegschaal door naar de andere bal dan is C4 lichter dan de andere ballen.
1b: De weegschaal slaat door naar de ballen uit groep C. Een van de ballen van groep C is dan zwaarder. Weeg C1 tegen C2. Als de weegschaal niet doorslaat is C3 zwaarder. Als de weegschaal doorslaat naar C1 is C1 zwaarder. Als de weegschaal doorslaat naar C2 is C2 zwaarder.
1c: De weegschaal slaat door naar de andere ballen. Een bal uit (C1, C2, C3) is lichter. Weeg C1 tegen C2. Als de weegschaal niet doorslaat is C3 lichter. Als de weegschaal doorslaat naar C1, dan is C2 lichter, en als de weegschaal doorslaat naar C2 dan is C1 lichter.

Optie 2: Noem de zwaardere kant groep Z (Z1, Z2, Z3, Z4) en de lichtere kant groep L (L1, L2, L3, L4). Groep C bevat niet de bal die anders is (C1, C2, C3, C4). Weeg (L1, L2, L3, Z1) tegen (L4, C1, C2, C3).
2a: Als de weegschaal niet doorslaat is Z2, Z3 of Z4 anders en zwaarder. Weeg Z2 tegen Z3. Als de weegschaal niet doorslaat is Z4 de zwaardere bal. Als de weegschaal naar Z2 doorslaat is Z2 de zwaardere bal en als de weegschaal naar Z3 doorslaat is Z3 de zwaardere bal.
2b: Als de weegschaal doorslaat naar (L1, L2, L3, Z1) dan is of Z1 zwaarder of L4 lichter dan de andere ballen. In dit geval weeg je Z1 tegen C4. Als de weegschaal doorslaat naar Z1 is Z1 zwaarder dan de rest en anders is L4 lichter dan de rest.
2c: Als de weegschaal doorslaat naar (L4, C1, C2, C3) dan is L1, L2 of L3 lichter dan de rest. In dit geval weeg je L1 tegen L2. Als de weegschaal niet doorslaat is L3 lichter dan de rest. Als de weegschaal doorslaat naar L1 is L2 lichter dan de rest en als de weegschaal doorslaat naar L2 is L1 lichter dan de rest.
Making the possible totally impossible
pi_168442533
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 13:26 schreef pjotresq het volgende:
Voor de puzzelaars:

Je hebt 12 ballen. 11 zijn er even zwaar, 1 is afwijkend in gewicht.
Je hebt 1 balans welke je 3 keer mag gebruiken.
Welke is de afwijkende bal, en is deze lichter of zwaarder?
Op een andere manier dan DrLeQuack. Op mijn manier zijn er 76 (op permutaties van getallen na) manieren om het te doen, dit is er eentje van.

Nummer de balletjes 1 t/m 12. Verder kan de balans of naar Links vallen, of naar Rechts vallen of in balans blijven. Dus die staten geef ik letters L,M,R (links, midden, rechts)
Bij elke weging sorteren we de balletjes op een bepaalde manier en splitsen we ze op in 4 delen. De eerste 4 ballen horen bij L en komen op de linkerkant, de tweede 4 ballen laten we in het midden dus bij M, en de laatste 4 ballen doen we bij R.

De volgordes zijn als volgt:
Weging een: (1 2 3 4) (5 6 7 8) (9 10 11 12)
Weging twee: (1 5 9 10) (2 3 6 11) (4 7 8 12)
Weging drie: (2 6 9 12) (1 4 7 11) (3 5 8 10)

Nu betekent de notatie LLM bijvoorbeeld dat de eerste weging naar links valt, de tweede naar links, en de derde is in balans. Mocht dit zo zijn dan is bal 1 zwaarder dan alle andere ballen. Als 2 zwaarder is krijgen we uit de weging dus LML. Als 3 zwaarder is krijgen we LMR etc. Zo heeft elke bal een unieke notatie.

Als 1 lichter is dan draaien de rollen om, immers dan zie je RRM gebeuren (dus wissel L en R om). We zien dat geen enkele andere bal de code RRM kan hebben (ook niet als een bal zwaarder zou zijn), dus kan alleen bal 1 lichter zijn. Als bal 2 lichter is zien we dan RMR, ook dit kan alleen betekenen dat bal 2 lichter is.

Om echt goed te zien dat dit helemaal werkt moet je even een tabel maken en uitwerken, maar dat is me teveel werk. Dit is een van de 76 sorteringen die werkt, dus wie weet is er wel eentje die je ook kunt onthouden met een ezelsbruggetje wellicht nadat je nog wat permuteert met LMR en met de getallen. :P
  donderdag 26 januari 2017 @ 16:20:11 #27
439724 DrLeQuack
Quoque nihil aliquid est
pi_168444180
En meneer Carlo moet het natuurlijk weer wiskundig oplossen :P
Making the possible totally impossible
pi_168445570
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 16:20 schreef DrLeQuack het volgende:
En meneer Carlo moet het natuurlijk weer wiskundig oplossen :P
Tja, het is een wiskundige puzzel. Stap twee is, wat is het minimum aantal wegingen bij N ballen met 1 afwijkende. Zo heb ik hem althans geleerd, destijds, in 1990 (godallememachies wat ben ik ouddddd).
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_168446960
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 16:20 schreef DrLeQuack het volgende:
En meneer Carlo moet het natuurlijk weer wiskundig oplossen :P
Het had nog veel erger gekund hoor!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar goed ik ben niet zo van de conventionele oplossingen voor dit soort problemen :P

[ Bericht 3% gewijzigd door CarloV op 26-01-2017 18:24:31 ]
pi_168447261
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 15:18 schreef CarloV het volgende:

[..]

Op een andere manier dan DrLeQuack. Op mijn manier zijn er 76 (op permutaties van getallen na) manieren om het te doen, dit is er eentje van.

Nummer de balletjes 1 t/m 12. Verder kan de balans of naar Links vallen, of naar Rechts vallen of in balans blijven. Dus die staten geef ik letters L,M,R (links, midden, rechts)
Bij elke weging sorteren we de balletjes op een bepaalde manier en splitsen we ze op in 4 delen. De eerste 4 ballen horen bij L en komen op de linkerkant, de tweede 4 ballen laten we in het midden dus bij M, en de laatste 4 ballen doen we bij R.

De volgordes zijn als volgt:
Weging een: (1 2 3 4) (5 6 7 8) (9 10 11 12)
Weging twee: (1 5 9 10) (2 3 6 11) (4 7 8 12)
Weging drie: (2 6 9 12) (1 4 7 11) (3 5 8 10)

Nu betekent de notatie LLM bijvoorbeeld dat de eerste weging naar links valt, de tweede naar links, en de derde is in balans. Mocht dit zo zijn dan is bal 1 zwaarder dan alle andere ballen. Als 2 zwaarder is krijgen we uit de weging dus LML. Als 3 zwaarder is krijgen we LMR etc. Zo heeft elke bal een unieke notatie.

Als 1 lichter is dan draaien de rollen om, immers dan zie je RRM gebeuren (dus wissel L en R om). We zien dat geen enkele andere bal de code RRM kan hebben (ook niet als een bal zwaarder zou zijn), dus kan alleen bal 1 lichter zijn. Als bal 2 lichter is zien we dan RMR, ook dit kan alleen betekenen dat bal 2 lichter is.

Om echt goed te zien dat dit helemaal werkt moet je even een tabel maken en uitwerken, maar dat is me teveel werk. Dit is een van de 76 sorteringen die werkt, dus wie weet is er wel eentje die je ook kunt onthouden met een ezelsbruggetje wellicht nadat je nog wat permuteert met LMR en met de getallen. :P
Ik ben trots op je Carlo!

Een veel leukere vraag voor de mensen die het antwoord nog niet weten:
Je hebt een aantal ballen, waarvan er één zwaarder of lichter is dan de rest. Je mag een balans 3 keer gebruiken om uit te vinden welke bal de afwijkende is. Wat is het maximale aantal ballen waarbij dit nog lukt?

Let op: je hoeft dus niet meer te weten te komen of de afwijkende bal lichter of zwaarder is.
Let op 2: Googelen is flauw.
Team van drie
pi_168447434
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 18:20 schreef Cregan het volgende:

[..]

Ik ben trots op je Carlo!

Een veel leukere vraag voor de mensen die het antwoord nog niet weten:
Je hebt een aantal ballen, waarvan er één zwaarder of lichter is dan de rest. Je mag een balans 3 keer gebruiken om uit te vinden welke bal de afwijkende is. Wat is het maximale aantal ballen waarbij dit nog lukt?

Let op: je hoeft dus niet meer te weten te komen of de afwijkende bal lichter of zwaarder is.
Let op 2: Googelen is flauw.
27 natuurlijk (er zijn immers 27 profielen, die je dan gewoon allemaal kunt gebruiken om sorteringen te vormen in 3 groepjes van 9) :P
pi_168448243
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 18:30 schreef CarloV het volgende:

[..]

27 natuurlijk (er zijn immers 27 profielen, die je dan gewoon allemaal kunt gebruiken om sorteringen te vormen in 3 groepjes van 9) :P
Dat zijn er veel meer dan het antwoord wat het volgens mijn geheugen zou moeten zijn.
Team van drie
pi_168448753
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 19:04 schreef Cregan het volgende:

[..]

Dat zijn er veel meer dan het antwoord wat het volgens mijn geheugen zou moeten zijn.
Oh wacht ja, dat van mij is als je aanneemt dat je weet of de afwijkende groter dan wel kleiner is. Maar dat weet je inderdaad niet.

Voortaan even redeneren voordat ik een antwoord geef ;)

EDIT: Het is 13, want het profiel MMM mag er nog bij, die zorgt immers niet voor imbalans. Maar LLL of RRR wel, omdt er dan ofwel links ofwel rechts iets teveel staat steeds dus 14 kan niet meer.

[ Bericht 11% gewijzigd door CarloV op 26-01-2017 21:13:33 ]
pi_168456397
Controleren jullie je mail ook regelmatiger, nu eind januari dichterbij komt? :)
pi_168457394
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 22:30 schreef gebruiker12345 het volgende:
Controleren jullie je mail ook regelmatiger, nu eind januari dichterbij komt? :)
Nee, ik heb FOK! :)
  vrijdag 27 januari 2017 @ 00:58:21 #36
439724 DrLeQuack
Quoque nihil aliquid est
pi_168459865
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 22:30 schreef gebruiker12345 het volgende:
Controleren jullie je mail ook regelmatiger, nu eind januari dichterbij komt? :)
Nope.
Ten eerste omdat ik niet degene van mijn groepje ben, die de antwoorden heeft doorgestuurd.
Ten tweede omdat het komt wanneer het komt. Inbox checken en al dat soort dingen zal het proces niet versnellen.
Making the possible totally impossible
pi_168459935
Ik krijg de mail, wanneer ik hem krijg.
Ik denk er wel constant aan, in de hoop dat mijn hersengolven de makers zo beïnvloeden dat ze sneller gaan werken. Als het werkt, laat ik het weten ;)
pi_168462716
de puzzelmakers zullen allemaal kilo's aankomen van het avond na avond pizza eten (en bier drinken? ooo wat een topbaan O+ )
pi_168477457
Als het nakijken net zo snel gaat als vorig jaar, hebben we nog een week geduld nodig. Spanning en sensatie!
  zaterdag 28 januari 2017 @ 04:47:16 #40
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_168485220
KOCL RGKJ MZNM RBUI DSXV MHTQ YVXQ PRTG EXZP EQNA XTWK HTZD QKID PQHM ATRQ U.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_168536775
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 22:30 schreef gebruiker12345 het volgende:
Controleren jullie je mail ook regelmatiger, nu eind januari dichterbij komt? :)
Ik heb mijn mail altijd openstaan als ik achter de 'puter zit, ik weet niet of dat regelmatig controleren is...
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_168557730
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 januari 2017 04:47 schreef JAM het volgende:
KOCL RGKJ MZNM RBUI DSXV MHTQ YVXQ PRTG EXZP EQNA XTWK HTZD QKID PQHM ATRQ U.
Kan nou niemand even reageren op puzzel van JAM ?
Er wordt al twee dagen gewacht op een oplossing.
Tsjonge tsjonge .... zelfs Carlo niet ?
pi_168559879
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2017 23:35 schreef Nethunt het volgende:

[..]

Kan nou niemand even reageren op puzzel van JAM ?
Er wordt al twee dagen gewacht op een oplossing.
Tsjonge tsjonge .... zelfs Carlo niet ?
Je klinkt een beetje als een kloontje van JAM :') :') :')

Overigens wil geen reactie niet zeggen dat een puzzel niet is opgelost, mensen reageren vaak per dm (of helemaal niet).
  dinsdag 31 januari 2017 @ 07:51:03 #44
439702 freddifish69
--==<< @ >>==--
pi_168560050
zijn er al mensen benaderd *)? er zijn ineens diverse vacatures bij de AIVD verschenen...https://www.werkenvoorned(...)ekoporganisatie/aivd
  dinsdag 31 januari 2017 @ 08:38:00 #45
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_168560476
Geen reacties hoor.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_168573843
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 07:51 schreef freddifish69 het volgende:
zijn er al mensen benaderd *)? er zijn ineens diverse vacatures bij de AIVD verschenen...https://www.werkenvoorned(...)ekoporganisatie/aivd
Ik kan morgen beginnen.
Team van drie
pi_168575118
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 19:53 schreef Cregan het volgende:
Ik kan morgen beginnen.
Je gaat de kerstpuzzel van volgend jaar maken? :P
pi_168583368
geen financiële affiniteit, geen niet-westerse taalachtergrond en vrijwel geen programmeer- / ICT-skills (paint telt vast niet)...
nou, dan valt alles helaas al af :(
pi_168591274
mwah de architect wellicht, maar ja, max 5700 bruto he... O-)
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
  woensdag 1 februari 2017 @ 17:02:37 #50
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_168594441
YIFS AZKY VAST WSAC DOFJ ADTU GBVE UCFH RQGZ TQXU PLGK WIOG H?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')