Op dit forum vond ik deze
topic, dus ik dacht laat ik ff een accountje aanmaken op fok want ik had toevallig vandaag zo'n zelfde discussie met mijn werkgever.
Op naar het verhaal: Al meer dan 2,5 jaar werk ik bij de Albert Heijn en er was een mondelinge afspraak dat je om 7 uur begint dat je een kwartiertje eerder voor de deur staat om karren naar buiten te rijden (duurt ong. 5 á 7 min). Toen ik net begon met werken vond ik dit geen probleem, maar hoe langer ik er werkte hoe meer ik het besef kreeg dat ik eigenlijk voor niks werkte. Dit was onder de tijd dat ik een zeer fijne supermarktmanager had, de winkel goed leek te draaien en er een gezellig, maar ook hardwerkend team stond. Alleen werd er soms teveel gedoogd.
Ongeveer een half jaar geleden kwam er toen een nieuwe supermarktmanager, ik dacht ik geef de man een kans maar uiteindelijk mocht ik hem toch niet echt. "Oké kan gebeuren" dacht ik, want ik moet toch onder zijn beleid werken. Toen werden opeens alle regels enorm nauw nageleefd en kreeg ik zelfs problemen met mijn contract dat officieel al vast was (ik werkte er al twee jaar en had al 3 contracten), maar mijn supermarktmanager had hier schijt aan. Daartussen had ik ook een teamleidster die schijt had aan het cao, waardoor ik niet uitbetaald kreeg voor overuren want op groente is er blijkbaar een norm (bullshit!

daar is het veel te onvoorspelbaar voor). Zelfs de supermarktmanager nam haar in bescherming ook vanwege de norm en ik kreeg gelijk ook de volle laag over me heen dat ik minimaal 5 minuten van tevoren op de werkvloer moest staan. Uiteindelijk vele gesprekken verder kreeg ik toch mijn contract onder het mom van "onduidelijkheid". Er was namelijk niet duidelijk gemaakt dat mijn contract niet verlengd zou worden. Deze reden had mijn assistent-supermarktmanager waarschijnlijk gevonden, waar ik hem erg dankbaar voor ben. Ik moest daarentegen wel op tijd komen en daar heb ik me sindsdien ook aan gehouden door elke keer 10 minuten van tevoren in de winkel te zijn om me binnen een paar minuten om te kleden en ff rustig te praten met collega's.
Door al dit gedoe ben ik bij de vakbond (fnv) gegaan, alleen moet ik nog steeds wel die uren een keer terugvorderen maar dat is iets voor later (vijf jaar heb ik er nog voor XD) vanwege een studie die ook denk ik geleden heeft onder dit voorval. Ook is het hele team dat het eerst was helemaal weg en is iedereen in de winkel enorm gehaast. Er wordt zelfs vanuit gegaan dat je de klanten nog kan helpen, maar daar heb je gewoon geen tijd meer voor (dit is eigenlijk een van de weinige dingen die ik nog leuk vind te doen naast de groenteafdeling).
Laatst werd ik er op aangesproken dat ik op zondag om 9:15 op mijn werk moet verschijnen (eerst was het gewoon 5 minuten van tevoren en dan om 11 uur de karretjes uit de winkel halen), dat gebeurde tweemaal. Toen heb ik mondeling afgesproken om er wel te zijn. Toevallig zat ik gisteren de huisregels te lezen die ik een redelijk lange tijd geleden heb ondertekend en las ik dat er gewoon stond vijf minuten van tevoren. Vandaag was ik dus weer te laat volgens de "nieuwe regels" (deze zou ik moeten krijgen, maar heb ik niet gekregen) en kreeg ik hiervoor een officiële waarschuwing. Ik ging dus in de verdediging dat ik hiervoor toch niet betaald krijg en ik was gewoon op tijd volgens de huisregels die ik heb ondertekend. Het antwoord hierop was dat het ging om veiligheid en het toch niet zo heel lang duurt. Nu ik erover na denk was ik dus om 9:20 op mijn werk en precies op tijd om met hun naar binnen te gaan.
Vinden jullie dat ik gewoon op terecht op mijn klote heb gekregen (ik moet wel eerlijk zijn dat ik met vuur speelde, maar dit was wel onbewust) of dat ik hier mogelijk iets tegen kan doen? En zo ja, wat te doen of gelijk naar de bond?