Polybius klopt dus wel. Zie de wiki: vaak wordt gekozen voor c=k, soms i=j om alle 26 letters te kunnen coderen.quote:Op vrijdag 20 januari 2017 20:29 schreef PZZLD het volgende:
[..]
Ter verduidelijking van de gehele puzzel: Polybius klopt niet. Dan com je op het verceerde antwoord uit. Op adem komen is een hint voor de methode, die wel klopt.
Polybius is te algemeen en te onduidelijk, je kunt er in principe alles instoppen wat je maar wil. Verder wordt hij gebruikt bij playfair, bifid, foursquare, etc. en daar is het nagenoeg altijd I=J. Je hebt een specifiekere code nodig, die polybius anders gebruikt. Dat C=K gebruikelijk is heeft te maken met dat de vercijfering die we zoeken nogal "eenvoudig" is. Ten tweede worden dan die bolletjes ook iets duidelijker!quote:Op zaterdag 21 januari 2017 01:50 schreef Cregan het volgende:
[..]
Polybius klopt dus wel. Zie de wiki: vaak wordt gekozen voor c=k, soms i=j om alle 26 letters te kunnen coderen.
Ja hoor iets checken mag altijd. Stuur maar een dmquote:Op zaterdag 21 januari 2017 10:50 schreef Cassa95 het volgende:
Hmm het lied Het Land Van Maas En Waal ken ik wel. Nooit geweten dat die naam betekenis had (of dat die man ook nog die naam draagt haha)
Mag ik bij iemand in de DM nog iets van 3a checken?
met polybius eindelijk 11 opgelost. incl de C. flauwe opgave vind ik eigenlijkquote:Op zaterdag 21 januari 2017 10:27 schreef CarloV het volgende:
[..]
Polybius is te algemeen en te onduidelijk, je kunt er in principe alles instoppen wat je maar wil. Verder wordt hij gebruikt bij playfair, bifid, foursquare, etc. en daar is het nagenoeg altijd I=J. Je hebt een specifiekere code nodig, die polybius anders gebruikt. Dat C=K gebruikelijk is heeft te maken met dat de vercijfering die we zoeken nogal "eenvoudig" is. Ten tweede worden dan die bolletjes ook iets duidelijker!
Haha, ik vond ze zo al makkelijk genoeg. En het antwoord klopt, dus kunnen ze het moeilijk fout rekenenquote:Op zaterdag 21 januari 2017 10:27 schreef CarloV het volgende:
[..]
Polybius is te algemeen en te onduidelijk, je kunt er in principe alles instoppen wat je maar wil. Verder wordt hij gebruikt bij playfair, bifid, foursquare, etc. en daar is het nagenoeg altijd I=J. Je hebt een specifiekere code nodig, die polybius anders gebruikt. Dat C=K gebruikelijk is heeft te maken met dat de vercijfering die we zoeken nogal "eenvoudig" is. Ten tweede worden dan die bolletjes ook iets duidelijker!
Nou ja met alleen polybius ga je nooit onze hints over bier drinken en samson & gert en "op adem komen" en "eenvoudig" snappen.quote:Op zaterdag 21 januari 2017 13:48 schreef freddifish69 het volgende:
[..]
met polybius eindelijk 11 opgelost. incl de C. flauwe opgave vind ik eigenlijk
Je zult het ongetwijfeld goed hebben, maar wat je doet is zo specifiek met het vierkant, het zou toch gewoon een andere naam moeten hebben. Dus alsnog zit je te moeilijk te zoekenquote:Op zaterdag 21 januari 2017 13:50 schreef Cregan het volgende:
[..]
Haha, ik vond ze zo al makkelijk genoeg. En het antwoord klopt, dus kunnen ze het moeilijk fout rekenen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Soms vraag ik me af of mensen nou echt niet verder zoeken dan hun neus lang is.Making the possible totally impossible
quote:Op zaterdag 21 januari 2017 17:00 schreef DrLeQuack het volgende:
Binnen een week na de inleverdatum hebben we 7b en 11 en 21 (dankzij hints hier) en 15b nog kunnen oplossen. 10 en 23b resten nog...
Die hele Polybius discussie deed me denken aan een Engelse grap:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Soms vraag ik me af of mensen nou echt niet verder zoeken dan hun neus lang is.SPOILER: 10Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 23bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op vrijdag 20 januari 2017 22:24 schreef CarloV het volgende:
[..]SPOILER: bewijs van 200 graden, pas op hier staat wel veel info in over 7bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik kreeg inderdaad wel de indruk dat het precies 200 graden zou zijn met een bepaalde
berekening, maar deze berekening erbij had ik nooit kunnen bedenken. Het wordt de
hoogtste tijd dat ik mijn Wiskunde-boek eens ga afstoffen![]()
dit is wel de beste plek om dit te vragen denk ik, maar heeft iemand hier advies voor een boek o.i.d. over versleutelmethodes en bijbehorende puzzels etc? ik zoek een lastige combi denk ik, want de meeste gangbare methodes ken ik wel, dus uitleg van rot13 is beetje te simpel, maar het boek van gchq is bijvoorbeeld net een brug te ver. tenminste.. mijn engels is best goed, maar om bovengemiddeld van de puzzels te genieten, heb je net iets meer kennis nodig dan dit.
dus.... iemand?![]()
![]()
Ik snap het antwoord van 21 nu, maar begrijp niet hoe je daar op komt. Ik dacht zelf iets met morsecode ofzo, maar ben er niet uitgekomen. Kan iemand opgave 21 uitleggen? (evt pm)![]()
Tsjonge tsjonge tsjonge....... Wat duurt dat lang voor de uitslag bekend is.
Kan toch niet zo moeilijk zijn, met die standaard pdf-jes en geautomatiseerde nakijkprocedures ?![]()
Aan de andere kant, het is nog maar 47 weken voor de volgend kerstpuzzel.![]()
Nou er mag een automatisch systeem zijn, maar niet alle antwoorden zijn eenduidig op te schrijven of er zijn meerdere goede antwoorden mogelijk (bijvoorbeeld 20, 23b, 25, 27). Tevens wordt voor elk fout antwoord extra gecontroleerd of het een nevenoplossing is. Dus hoewel een computer heel ver komt, moet er als nog heel wat nagekeken worden.quote:Op zaterdag 21 januari 2017 18:15 schreef Nethunt het volgende:
Tsjonge tsjonge tsjonge....... Wat duurt dat lang voor de uitslag bekend is.
Kan toch niet zo moeilijk zijn, met die standaard pdf-jes en geautomatiseerde nakijkprocedures ?![]()
Aan de andere kant, het is nog maar 47 weken voor de volgend kerstpuzzel.![]()
Vorig jaar was de uitslag 29-1 bekend
Zal dit jaar wel iets later zijn, omdat er vermoedelijk meer inzenders zijn.![]()
Nog mensen die puzzels zoals deze kerstpuzzel kennen? Zou graag iets hebben om mee bezig te zijn gedurende de rest van het jaar :p
Misschien dat we met zn allen een overzicht kunnen maken?![]()
Wie kent nog het puzzelblad Breinbrekers waar je jaren geleden een abonnement op kon nemen en die te verkrijgen was in de boekhandel (als je er snel bij was)?quote:Op zondag 22 januari 2017 09:42 schreef MMunkun het volgende:
Nog mensen die puzzels zoals deze kerstpuzzel kennen? Zou graag iets hebben om mee bezig te zijn gedurende de rest van het jaar :p
Misschien dat we met zn allen een overzicht kunnen maken?
Dezelfde puzzelmakers geven deze puzzels tegenwoordig uit via ConceptisPuzzles.com. Het gaat dan om de Expert Puzzles.![]()
Ik heb het gchqboek net binnen, maar die heb je ook al uit :-)quote:Op zondag 22 januari 2017 09:42 schreef MMunkun het volgende:
Misschien dat we met zn allen een overzicht kunnen maken?![]()
Ik vind dat 24a ook minimaal 1 nevenoplossing heeftquote:Op zaterdag 21 januari 2017 19:24 schreef CarloV het volgende:
[..]
Nou er mag een automatisch systeem zijn, maar niet alle antwoorden zijn eenduidig op te schrijven of er zijn meerdere goede antwoorden mogelijk (bijvoorbeeld 20, 23b, 25, 27). Tevens wordt voor elk fout antwoord extra gecontroleerd of het een nevenoplossing is. Dus hoewel een computer heel ver komt, moet er als nog heel wat nagekeken worden.![]()
![]()
Doel je op het al dan niet meetellen van 45 of is er een andere nevenoplossing die ik nog niet gezien heb?quote:Op zondag 22 januari 2017 12:18 schreef gebruiker12345 het volgende:
Ik vind dat 24a ook minimaal 1 nevenoplossing heeft
Veel plezier trouwens met het puzzelboek
[ Bericht 9% gewijzigd door MMunkun op 22-01-2017 12:52:18 ]![]()
In mijn geval betrof dat het niet meetellen van 2, ik heb inderdaad, na lang twijfelen want ik begrijp hoe je aan 45 komt, toch besloten vrij recalcitrant mijn eigen oplossing te vermelden. ;-)quote:Op zondag 22 januari 2017 12:40 schreef MMunkun het volgende:
[..]
Doel je op het al dan niet meetellen van 45 of is er een andere nevenoplossing die ik nog niet gezien heb?
Veel plezier trouwens met het puzzelboek![]()
*edit* en dankjewel :-)![]()
Ik weet waar hij op doelt, en het is niet die 45, er is bij hem naar mijn mening eerder wat extra afgetrokken dan extra opgeteldquote:Op zondag 22 januari 2017 12:40 schreef MMunkun het volgende:
[..]
Doel je op het al dan niet meetellen van 45 of is er een andere nevenoplossing die ik nog niet gezien heb?
Veel plezier trouwens met het puzzelboek![]()
Maar goed daar beslis ik niet over
Ja zoiets, ik was net iets te laat!quote:Op zondag 22 januari 2017 13:04 schreef gebruiker12345 het volgende:
[..]
In mijn geval betrof dat het niet meetellen van 2, ik heb inderdaad, na lang twijfelen want ik begrijp uiteraard hoe je aan 45 komt, toch besloten vrij recalcitrant mijn eigen oplossing te vermelden. ;-)![]()
Mag ook wel een keer. Je was ook al twee weken voor mij klaar met de puzzel ;-)quote:Op zondag 22 januari 2017 13:05 schreef CarloV het volgende:
[..]
Ik weet waar hij op doelt, en het is niet die 45, er is bij hem naar mijn mening eerder wat extra afgetrokken dan extra opgeteldMaar goed daar beslis ik niet over
[..]
Ja zoiets, ik was net iets te laat!![]()
Nou ja beetje relativeren. 20 en 27bonus had ik pas de laatste week gecompleteerdquote:Op zondag 22 januari 2017 13:10 schreef gebruiker12345 het volgende:
[..]
Mag ook wel een keer. Je was ook al twee weken voor mij klaar met de puzzel ;-)![]()
De rest van de puzzel, ja dat is wel waar denk ik.![]()
Of check WCPN.nl, zoals Richard wat eerder al zei.quote:Op zondag 22 januari 2017 11:19 schreef MxxS het volgende:
[..]
Wie kent nog het puzzelblad Breinbrekers waar je jaren geleden een abonnement op kon nemen en die te verkrijgen was in de boekhandel (als je er snel bij was)?
Dezelfde puzzelmakers geven deze puzzels tegenwoordig uit via ConceptisPuzzles.com. Het gaat dan om de Expert Puzzles.Daar kun je ook gewoon elke dag gratis je brein pijnigen als je wilt. En straks meedoen met NK natuurlijk!
![]()
spammiedebammie?quote:Op zondag 22 januari 2017 17:49 schreef sammiedebammie het volgende:
[..]
Of check WCPN.nl, zoals Richard wat eerder al zei.Daar kun je ook gewoon elke dag gratis je brein pijnigen als je wilt. En straks meedoen met NK natuurlijk!
![]()
Speciaal een profiel aangemaakt om je website te promoten of is dit toeval?quote:Op zondag 22 januari 2017 17:49 schreef sammiedebammie het volgende:
[..]
Of check WCPN.nl, zoals Richard wat eerder al zei.Daar kun je ook gewoon elke dag gratis je brein pijnigen als je wilt. En straks meedoen met NK natuurlijk!
![]()
![]()
![]()
![]()
Zondagavond-gemijmer:
John's veerboot maakt overtochten die lang duren. Om de verveling bij passagiers tegen te gaan, geeft John lessen wiskunde, aardrijkskunde en Engels tijdens zijn vaartochten. Tijdens deze lessen laat hij zijn geit Hont aan het roer staan, want de kans dat een stuurloze veerboot op de plaats van bestemming komt, is natuurlijk klein.
De lessen zijn niet verplicht. Passagiers mogen zelf kiezen hoeveel lessen ze volgen. Er is geen tweede man zoals John, dus alle lessen worden na elkaar gegeven en passagiers zijn aldus in staat om alle lessen te volgen indien dat gewenst wordt.
Op een dag volgen er in totaal 59 passagiers Engels en slaan, los hiervan, 63 passagiers de les wiskunde over. Er zijn vandaag 37 diehards die alle lessen volgen en 17 mensen die liever rijen vergelijken dan iets bijleren. Er zijn vandaag al 9 reizigers aan boord die reeds experts zijn in wiskunde en die deze les dus overslaan, maar die wel de lessen Engels en aardrijkskunde volgen. Om mijn bullshitverhaal in stijl af te sluiten; er zijn op deze dag X mensen die enkel een les Engels volgen en de rest van de trip gebruiken om even op adem te komen.
Welk getal komt op de plaats van de X als je weet dat er zich aan boord van deze Nederlandse veerboot ook 36 stukken kaas bevinden?
Forum Opties Forumhop: Hop naar: