volgend jaar toch misschien de Giro start in Polen, dat zou veel verklarenquote:Op woensdag 18 januari 2017 15:00 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
CCC dat dit jaar een nog slechtere ploeg heeft dan vorig jaar.
Ze zijn helemaal de weg kwijt bij RCS. Androni is echt honderd keer beter. Vooral ook als je bedenkt dat dit de 100e Giro is.
Plus Sprandi is een van de sponsoren van RCS. Ze zijn daar gewoon beter met overleven en denken alleen maar een de korte termijn. Puur kortetermijndenken dit. Iedereen die er geld in wil stoppen, zowel in sponsoring van races als in het kopen van je plekje in een ronde, is welkom. Intussen draaien ze het Italiaanse wielrennen (in 2007 nog 7 Italiaanse ploegen in de Giro, nu maar 2) de nek om.quote:Op woensdag 18 januari 2017 15:01 schreef rubbereend het volgende:
[..]
volgend jaar toch misschien de Giro start in Polen, dat zou veel verklaren
Er zal best wat geld uit Polen in de zakken van RCS zijn gegaan. Dat is eigenlijk de enige verklaring.quote:Op woensdag 18 januari 2017 15:01 schreef rubbereend het volgende:
[..]
volgend jaar toch misschien de Giro start in Polen, dat zou veel verklaren
Ze zouden eigenlijk een automatische wildcard moeten geven aan het best presterende Procontinentale team.quote:Op woensdag 18 januari 2017 15:17 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Overigens moet ik wel weer lachen als ik denk aan een interviewtje met Michael Zijlaard dat ik laatst zag. Dat Roompotje nog een paar jaar nodig heeft voor ze willen deelnemen aan een grote ronde. Want ja, ze moeten nog wel even wat status vergaren en het echt afdwingen. Goede contacten leggen, etc.
Nee joh, gewoon geld betalen, gek. Kwaliteit boeit toch geen donder.
Dat doen ze al voor Italiaanse ploegen.quote:Op woensdag 18 januari 2017 15:28 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ze zouden eigenlijk een automatische wildcard moeten geven aan het best presterende Procontinentale team.
Makkelijk te implementeren dus. En dan een pure wildcard over houden voor als een topper bij een matig niet-protour team zit.quote:Op woensdag 18 januari 2017 15:30 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Dat doen ze al voor Italiaanse ploegen.
Ook wel de zwaarste etappe die ooit in dit rondje gezeten heeft, maar dan nog een groot verschil ja. Henao heeft ook de hele afdaling in de achtervolging gereden, dat was op voorhand de grootste concurrent.quote:Op woensdag 18 januari 2017 07:56 schreef DeeBee het volgende:
Porte heeft deze winter de Nutella weer laten staan denk.
Flink verschil voor deze koers ja, is meestal secondewerk.
twitter:faustocoppi60 twitterde op woensdag 18-01-2017 om 17:42:42 Mario Androni: "We will stop the sponsorship of the team. This is the end." (Via @tuttobiciweb_it ) #Giro100 reageer retweet
Nog minder Italiaanse ploegen. Lekker RCS!quote:Op woensdag 18 januari 2017 17:47 schreef Mani89 het volgende:
Doei.twitter:faustocoppi60 twitterde op woensdag 18-01-2017 om 17:42:42 Mario Androni: "We will stop the sponsorship of the team. This is the end." (Via @tuttobiciweb_it ) #Giro100 reageer retweet
Treurig.quote:Op woensdag 18 januari 2017 17:47 schreef Mani89 het volgende:
Doei.twitter:faustocoppi60 twitterde op woensdag 18-01-2017 om 17:42:42 Mario Androni: "We will stop the sponsorship of the team. This is the end." (Via @tuttobiciweb_it ) #Giro100 reageer retweet
Savio regelt nog wel een paar Venezolanen in ruil voor een sponsorcontract.quote:Op woensdag 18 januari 2017 17:47 schreef Mani89 het volgende:
Doei.twitter:faustocoppi60 twitterde op woensdag 18-01-2017 om 17:42:42 Mario Androni: "We will stop the sponsorship of the team. This is the end." (Via @tuttobiciweb_it ) #Giro100 reageer retweet
Jammer ja, leukere wedstrijd dan grote broer AGR.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 22:01 schreef Sjoerd102 het volgende:
Lotto-Jumbo en BMC naar Volta Limburg Classic - http://www.1limburg.nl/l/40564 #1Limburg datum zo èèn dag voor de ronde blijft ongunstig. Koers is ideale voorbereiding voor de heuvel klassiekers
Dan gaat Froome de Vuelta winnen.quote:Op woensdag 18 januari 2017 18:43 schreef Koffieplanter het volgende:
De Giro staat officieel op het programma van Nairo, net als de Tour. #schroeien
Dat is echt véél te voorbarig.quote:Op woensdag 18 januari 2017 18:52 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Dan gaat Froome de Vuelta winnen.
Savio is niet meer zo populair in Venezuela, ouwe reus.quote:Op woensdag 18 januari 2017 18:11 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Savio regelt nog wel een paar Venezolanen in ruil voor een sponsorcontract.
quote:Androni Giocattoli and Nippo-Vini Fantini stunned by exclusion from the Giro d’Italia
Mario Androni threatens to end his sponsorship
The Androni Giocattoli and Nippo-Vini Fantini teams have expressed their shock and disappointment at being snubbed for a wild card invitation to the 2017 Giro d'Italia, with sponsor Androni Giocattoli going as far as threatening to quit the sport in disgust.
The two Italian-based teams believed they deserved a place in the 100th edition of the Corsa Rosa but were only invited to Tirreno-Adriatico when RCS Sport announced the wildcard invitations to their spring races.
RCS Sport awarded the four Giro wild card invitations to Italian teams Bardiani-CSF and Wilier-Selle Italia, plus CCC Sprandi of Poland and Gazprom-Rusvelo of Russia.
Bardiani-CSF secured its invitation after winning the Coppa Italia season-long competition in 2016, while Gazprom-Rusvelo was invited to the 2016 Giro d'Italia and won the mountain time trial with Alexander Foliforov. The team is also backed by Italian bike brand Colnago.
Polish-based CCC Sprandi secured a wild card in 2015 and it has been suggested a possible Giro d'Italia start in Poland in 2018 could have helped them this time. Wilier-Selle Italia arguably has a weaker roster than its Italian rivals but has two respected Italian sponsors and will have Filippo Pozzato and talented young sprinter Jakub Mareczko in its probable Giro d'Italia line-up.
Androni Giocattoli manager Gianni Savio is a master of surviving in cycling's lower ranks despite tight budgets and he and other Italian managers were recently cleared of any wrong doing in the 'Pay to Race' investigation into fraudulent rider payments and sponsorship deals.
Savio has been in the sport for decades and often fishes talented riders from South America, who then go on to attack in the mountain stages of the Giro d'Italia. He was hoping young Colombian Egan Bernal would help secure an invitation to this year's Giro d'Italia. However Androni Giocattoli missed out in 2016 and even a last minute social media campaign listing 100 reasons why they deserved a wild card failed to secure an invitation this year.
Savio had told Cyclingnews on Monday that Vegni had talked of a turnover amongst the Italian teams and so he was disappointed to find out his team was only invited to Tirreno-Adriatico.
"It's a huge act of injustice, both morally and sportingly," Savio said in a brief statement from Venezuela, where Androni Giocattoli is riding the Vuelta al Táchira.
"It's a very hard blow for our team. When I return from Venezuela I'll organise a press conference to explain our thoughts and make our voice heard."
Sponsor Mario Androni went much further and spoke out much sooner than Savio, announcing the end of his sponsorship.
"The news was like a cold shower, I'm very disappointed because I was convinced that after a year out there was a place for us in the Giro d'Italia," Androni told Italian website Tuttobiciweb.
"I'm not one for hysteric reactions but when I take a decision, it's final. Last year we made an evaluation and decided that if we weren't invited in 2017 my experience as a sponsor in cycling would be over. I was clear about it a year ago and I confirm it now.
"I don't want to enter into the merits of the decision take by the people of the Giro d'Italia. I'll only say that the Androni company is about to end a spell that has given us huge satisfaction."
Androni did not say when the sponsorship would eventually end. Sponsorship contracts have been registered with the UCI for the 2017 season and Savio has agreed contracts for the 2017 season with all his riders.
Nippo-Vini Fantini calls for help from the Italian Federation
Nippo-Vini Fantini added Alan Marangoni from Cannondale, Julian Arredondo from Trek-Segafredo and former Italian national champion Ivan Santaromita for 2017. It also has solid backing from Japanese sponsor Nippo as part of a project to develop Japanese cycling for the 2020 Olympic Games in Tokyo. Veteran team leader and 2004 Giro d'Italia Damiano Cunego is still admired in Italy but it was not enough for the team to secure a wild card invitation.
"I can only take note of the decision by RCS Sport," team manager Francesco Pelosi told Tuttobiciweb, asking why special dispensation wasn't made to help the Italian teams.
"Why isn't the Federation working with RCS Sport to find a solution and have some extra wild cards? Reducing the size of teams to eight riders could have been an experiment and allow two other two teams to be invited.
"They could also have asked for a special permission to have more teams considering it's the 100th edition of the Giro d'Italia. Instead we've lost a chance for everyone to work together to help Italian cycling and look after RCS Sport interests. Italian teams deserved more attention and consideration from everyone."
http://www.cyclingnews.co(...)om-the-giro-ditalia/
Erg laf dat hij de Tour bij voorbaat opgeeft. Ik had altijd wel vertrouwen dat hij froome kon verslaan, met de juiste voorbereiding en instelling. Nu moeten we wachten tot froome aftakelt, gepakt wordt, of verveeld raakt en stopt.quote:Op woensdag 18 januari 2017 18:43 schreef Koffieplanter het volgende:
De Giro staat officieel op het programma van Nairo, net als de Tour. #schroeien
Twan Poels die een coup pleegt. Ik zeg doen!quote:Op woensdag 18 januari 2017 18:55 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Dat is echt véél te voorbarig.
Ronde van Congo, niks mis mee.quote:Slapen in een bordeel en coke snuivende chauffeurs: het waanzinnige verhaal van de Ronde van Congo
Van de negen etappes werden er maar zes gereden, er werd overnacht in een bordeel en de chauffeurs die de renners moesten wegbrengen snoven er coke tijdens het rijden. Het verhaal dat de Nederlandse renner Niels van der Pijl bij Vice Sports Magazine doet over de illustere Ronde van Congo is te gek om los te lopen. “De koersdirecteur is door de minister ter plekke ontslagen, opgepakt en in de gevangenis gezet. Hoe het met die man is afgelopen, weet ik niet, maar ik verwacht dat hij volgend jaar gewoon weer de organisator is.”
De ‘Tour de Congo’ bestaat al sinds 2013. De wielerronde wordt gefinancierd met overheidsgeld en is bedoeld om de reputatie van de Congolezen een boost te geven en tegelijkertijd toch ook de liefde voor wielrennen weer aan te wakkeren in het land. Makkelijk is dat echter niet: de infrastructuur ter plekke laat dikwijls te wensen. De BBC merkte enkele jaren geleden al op dat van de 153.000 kilometer aan weg er amper 3.000 geasfalteerd is. U kunt zich wel inbeelden welke toestanden dat oplevert.
De eerste editie zette al meteen de toon: eens de 34 buitenlanders en 60 renners ter plekke waren, werd doodleuk aangekondigd dat de start een dag zou uitgesteld worden. De reden? De Congolezen wilden dat de slotetappe zou doorgaan op 30 juni, de dag waarop zij hun onafhankelijkheid vieren. Verwarring en chaos was er ook bij de start: het was niet duidelijk waar de officiële start was en een Togolese wielrenner kwam ten val door een hond die plots de straat over rende. Tijdens de tweede etappe bleek ook dat de volgwagens geen plaats hadden voor reservefietsen. Gele trui Emmanuel Rudahunga moest dan maar noodgedwongen zelf zijn fiets repareren aan de kant van de weg.
Tien renners zonder fiets
Ook van de laatste editie, in de zomer van 2016, is er nu een waanzinnig verhaal opgedoken. Winnaar Niels van der Pijl, een Nederlandse amateurrenner, vertelt bij Vice Sports hoe de Ronde van Congo al van bij de aankomst op Afrikaans grondgebied in het honderd liep. De renners werden geacht vanuit de Congolese hoofdstad Kinshasa verder te reizen, maar het vliegtuig bleek niet groot genoeg voor de fietskoffer van tien renners. Die zagen hun fietsen dan pas een dag later terug... te laat om ook mee te dingen in de openingsetappe. Dus werd er maar met de organisatie afgesproken dat de eerste dag enkel om het prijzengeld en de daguitslag zou draaien, om de achtergestelde renners alsnog een kans te geven mee te dingen voor het algemene klassement. “De minister van Sport zou het startschot geven, maar die had geen zin om voor een half peloton te komen”, aldus Van der Pijl. “Na vier uur wachten, in de brandende zon, werd de koers alsnog afgelast.”
Dus werd de Ronde van Congo net zoals in 2013 met één dag verlaat. Alleen was dat niet afdoende gecommuniceerd, zo bleek. “Voor de tweede etappe moesten we namelijk opnieuw met het vliegtuig, maar de piloot was niet ingelicht. Het vliegtuig stond niet klaar en de piloot wilde niet. Ik zat daarom vijf uur in een gebrekkige betonnen terminal met de andere renners.” De renners moesten naar Goma gevlogen worden, maar door het slechte weer was ter plekke landen niet mogelijk. Dus werd dan maar onverrichter zake teruggevlogen naar Kinshasa. “Daar bleek het niet mogelijk om heel plotseling een wielerkoers te organiseren. We reden dus geen enkele échte etappe in de eerste drie dagen van de Ronde van Congo. De koersdirecteur is daarom door de minister ter plekke ontslagen, opgepakt en in de gevangenis gezet. Hoe het met die man is afgelopen, weet ik niet, maar ik verwacht dat hij volgend jaar gewoon weer de organisator is.”
Coke snuivende chauffeurs
Uiteindelijk zouden maar zes van de negen etappes van de Tour de Congo gereden worden. “De laatste etappe was typisch voor de hele wielerkoers. De president zou de laatste etappe openen, maar hij liet vijf uur op zich wachten. Meerdere keren werd er gefloten voor de start, dus dan greep ik mijn fiets, maar bleek het telkens loos alarm te zijn.”
Daarnaast bleek door het plotse omgooien van de koers richting Kinshasa het transport van de renners ook een probleem. Busjes met chauffeurs moesten de renners nu vervoeren, maar de bestuurders klopten enorm lange dagen: soms moesten ze 300 kilometer rijden, daarna in hun busje wachten tot de koers afgelopen was, om dan weer 300 kilometer terug te karren. Dat werd de chauffeur van Van der Pijl op gegeven moment een beetje te veel. “Om te voorkomen dat hij in slaap zou vallen, snoof hij cocaïne tijdens het rijden. Ik heb hem gevraagd of dat wel verstandig was. ‘Dat houdt mij scherp,’ zei hij. Even later reed hij met zijn spiegel tegen een voetganger aan. Hij zei: ‘Als voetganger moet je ook niet op de weg lopen’”, doet Van der Pijl laconiek zijn verhaal bij Vice.
Overnacht in een bordeel
Ook de slaapplekken bleken niet je dat. Van der Pijl vertelt over een hotel “waar zwarte beestjes over het matras liepen als ik het laken optilde” - een ander matras hadden ze niet. In een ander ‘hotel’ bleken er niet genoeg slaapplekken te zijn voor iedereen en nam de Nederlander dan maar de eerste beste kamer in. Daar zou hij echter ook niet zomaar kunnen slapen: “Ineens klopte er iemand op de deur. Ik verwachtte een ploeggenoot, maar er stond een zeer schaars geklede jongedame voor mijn neus die vroeg of alles naar wens was. Ik moest een aantal keer met mijn ogen knipperen om mijn ogen te geloven.” Het hotel bleek een bordeel te zijn - Van der Pijl werd om twee uur ’s nachts uit bed gesleurd omdat het gereserveerd zou zijn voor een Franse ploeg. “In de gang, op zoek naar een nieuwe kamer, waren alle ‘kamermeisjes’ zeer geïnteresseerd in mij. Toen ik een nieuwe kamer gevonden had, ben ik met een goed zelfbeeld rustig in slaap gevallen.”
Als de nood het hoogst is...
Groenten, zuivel en vitaminen kreeg onze Noorderbuur naar eigen zeggen ook nauwelijks binnen tijdens zijn verblijf. Tijdens de laatste dagen kreeg hij last van koorts en zware buikloop. “Vlak voordat we met de bus naar het vliegtuig gingen om te boarden, ben ik nog naar het toilet geweest. Ik dacht dat het wel goed zou komen, maar er werd een extra handbagagecontrole ingelast. Ik heb toen in mijn broek gescheten. De brandweermannen hebben mij vervolgens achter hun brandweerauto met een straal bluswater schoongespoten. Gelukkig had een medepassagier nog een onderbroek in zijn handbagage en kon ik ook een korte broek en een T-shirt regelen. Werkelijk alles wat ik aanhad zat eronder, dus ik heb al mijn kleren achter de brandweerauto laten liggen en ik ben op blote voeten verder gereisd.”
Ondanks alles kijkt Van der Pijl tevreden terug op de Ronde van Congo. Hij prijst het talrijk opgedaagde publiek - “iedereen was supertrots als de wedstrijd door hun dorp kwam” - en is blij dat hij het land zo op een andere manier heeft leren kennen. “Congo is echt geen vakantieland dat je vaak tegenkomt in reisbrochures, maar door er te fietsen heb ik het land wel leren kennen. Ik vind dit makkelijker en leuker dan gewoon een beetje normaal vakantievieren.”
Verhaal op vicesports:
http://www.vicesports.nl/(...)ronde-van-congo-won/
Dit is beter leesvoer dan dat boekje van Thijs. Ik heb genoten.quote:
Lachwekkende parodie op een wielrenner is het toch ook.quote:Op donderdag 19 januari 2017 13:16 schreef Marcoss het volgende:
[ afbeelding ]
Quintana verdwijnt weer van de aardbodem na de Tirreno
Koffieplanter gaat op mijn reactie reageren door een foto van een misvormde capibara met een grijns te posten.quote:Op donderdag 19 januari 2017 13:48 schreef Ajacied422 het volgende:
Ah, het is weer ''Wielrentopic over Colombiaantjes'' bingotijd.
Die wordt ook een dagje ouder en kan blijkbaar niet meer alle dagen van het jaar fit zijnquote:
quote:Op donderdag 19 januari 2017 13:45 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Lachwekkende parodie op een wielrenner is het toch ook.
Lekker pik!quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |