abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_168096912
Uitgerekende data:

30 januari: Selvaria

2 februari: SmallishBear
9 februari: WupWup
11 februari: marel88
18 februari: *** tombolafan *** (meisje)
27 februari: *** Stormqueen en bleiblei *** (jongen)

19 maart: Cygne (jongen)
25 maart: Sylver_ (meisje)

4 april: Fazzoletti
6 april: Hilzillah (meisje)
7 april: Sam1993
7 april: Gogo83 (jongen)
15 april: Theeleuter (meisje)
22 april: Thistleweed (meisje)
23 april: *** Tweedledee *** (meisje)

10 mei: Logician2.0 (meisje)
15 mei: Minarosa
15 mei: Messina

2 juni: Adrian4
8 juni: ***Valerie. & Crutch*** (meisje)
13 juni: Vieve6
21 juni: Aisly

4 juli: ingee
8 juli: FlyingFish (tweeling)
9 juli: kazy
9 juli: Sara82 (jongen)
14 juli: Stroopwafelmeisje
16 juli: missbrunette
22 juli: Lemijn

23 augustus: Skittles
25 augustus: Flav

4 september: dobbey

***-----------------***vermeldingen zijn (a.s.) officiële fokbaby's (een fokbaby is een baby geboren uit een relatie waar man en vrouw elkaar hebben leren kennen op/door FOK).

Voor aanpassingen graag een dm/pm/quote.

[ Bericht 1% gewijzigd door SQ op 17-01-2017 13:13:54 ]
pi_168096974
Wat betreft grenzen voor een fluxus in de voorgeschiedenis en hoe daarmee wordt omgegaan: die afspraken verschillen tussen de werkgebieden. De reden van een infuus tijdens de bevalling is tweeledig: enerzijds om tijdens de bevalling vocht toe te dienen, zodat je meer kunt verliezen zonder al te grote problemen en anderzijds om toegang te hebben tot de aderen voordat er een bloeding optreedt. Want als je eenmaal bloedt, dan wordt een naald prikken steeds moeilijker. Waar ik werk, is het in principe tot 1,5L poliklinisch met een waaknaald (dus infuus afkoppelen na inlopen zak vocht) en vanaf 1,5L medisch.
pi_168097602
Ik heb een (misschien hele domme) vraag.

Als moeder zwangerschapssuiker blijkt te hebben, wordt de baby dikker omdat het zelf insuline gaat aanmaken. Maar groeit de baby dan ook in lengte?

De VK wil me gaan doorsturen voor een OGTT omdat de baby's benen (FL) p97 zijn. :?
Gewicht zit op P90.

Ik heb er zo mijn twijfels bij omdat ik zowel tijdens de SEO als tijdens de echo die de gyn deed vorige week nog heb gevraagd of ik nu in een risicogroep zit, en dat werd door beiden ontkent.

Ik heb ook geen verhoogd risico op zwangerschapsdiabetes en de bloedglucosebepaling is ook normaal.
Je raekt an de dinge geweun.
  vrijdag 13 januari 2017 @ 10:18:04 #4
149959 SQ
snelle trees
pi_168098365
Fijn dat dat kan hoor Franny, zo lang verlof! Groot gelijk heb je. Lekker van genieten O+

Eindelijk tweede trimester voor Stroop! En minder kwalen jeuj! *O*

quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2017 23:04 schreef Fazzoletti het volgende:
Ja dat gevoel heb ik gelukkig wel :) Het is ook vooral dat ik het gevoel heb me te moeten wapenen tegen wat het zkh mij wil gaan 'opleggen', alsof ik mijn autonomie moet gaan verdedigen :@ Ik neem aan dat het zo zwart-wit niet zal zijn en dat een gesprek met de gyn dat zal beamen. Maar vooralsnog ben ik er niet gerust op :{
Oh ik kan het me helemaal voorstellen. Ik hoop dat je geluk hebt en een meedenkende gyn treft. Want die mensen zitten er nou eenmaal veel medischer in dan de verloskundige en je hebt wel kans dat ze meer denken vanuit "wat kan er mis gaan". Goed om er iig over na te denken!

Messina, ik zou het niet precies weten eigenlijk, maar volgens mij worden baby's idd ook wel langer bij DG. Is je glucose op meerdere momenten geprikt of alleen in het eerste trimester?
disclaimer
pi_168098451
Oh Franny, heerlijk, zo lang verlof!

Geen flauw idee Messina, sorry...

Gister goedgekeurd door vk, bevalplan besproken en daar 'stond niks geks in volgens haar' :7 en ze zei dat ik een prachtige buik heb :D

Altijd leuk om te horen O+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  vrijdag 13 januari 2017 @ 10:25:38 #6
149959 SQ
snelle trees
pi_168098465
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 10:24 schreef tombolafan het volgende:
Oh Franny, heerlijk, zo lang verlof!

Geen flauw idee Messina, sorry...

Gister goedgekeurd door vk, bevalplan besproken en daar 'stond niks geks in volgens haar' :7 en ze zei dat ik een prachtige buik heb :D

Altijd leuk om te horen O+
Ah die verdient chocolaatjes O+
disclaimer
pi_168098808
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 10:25 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Ah die verdient chocolaatjes O+
ja hè :D

Ik ging er ook zó blij vandaan meteen :D
pi_168099477
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 08:45 schreef WupWup het volgende:
Wat betreft grenzen voor een fluxus in de voorgeschiedenis en hoe daarmee wordt omgegaan: die afspraken verschillen tussen de werkgebieden. De reden van een infuus tijdens de bevalling is tweeledig: enerzijds om tijdens de bevalling vocht toe te dienen, zodat je meer kunt verliezen zonder al te grote problemen en anderzijds om toegang te hebben tot de aderen voordat er een bloeding optreedt. Want als je eenmaal bloedt, dan wordt een naald prikken steeds moeilijker. Waar ik werk, is het in principe tot 1,5L poliklinisch met een waaknaald (dus infuus afkoppelen na inlopen zak vocht) en vanaf 1,5L medisch.
Vanaf 1,5L medisch, zo begreep ik het van mijn vk ook :)
pi_168099527
Leuk Tombo! O+

Mijn buik was in cms niet gegroeid tov 4 weken terug, maar dat kon ook liggen aan verschillende vk's die meten. Ze vond het een mooie buik voor de termijn en voelde baby enorm bewegen toen we het hartje gingen luisteren O+
pi_168099853
Fijn toch he, fazz O+

Mini is ook al ingedaald trouwens :7
  vrijdag 13 januari 2017 @ 12:01:44 #11
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_168100375
Oh lekker, Tombola!
Die van mij ligt nog lekker hoog (hallo maagzuur) en in stuit. Hopelijk gaat ze de komende weken nog draaien!

Meten ze echt met een cm-band Fazz? Bij mij voelen ze eigenlijk alleen maar.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_168100732
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 09:27 schreef Messina het volgende:
Ik heb een (misschien hele domme) vraag.

Als moeder zwangerschapssuiker blijkt te hebben, wordt de baby dikker omdat het zelf insuline gaat aanmaken. Maar groeit de baby dan ook in lengte?

De VK wil me gaan doorsturen voor een OGTT omdat de baby's benen (FL) p97 zijn. :?
Gewicht zit op P90.

Ik heb er zo mijn twijfels bij omdat ik zowel tijdens de SEO als tijdens de echo die de gyn deed vorige week nog heb gevraagd of ik nu in een risicogroep zit, en dat werd door beiden ontkent.

Ik heb ook geen verhoogd risico op zwangerschapsdiabetes en de bloedglucosebepaling is ook normaal.
Domme vragen bestaan niet. De baby wordt dikker, omdat een zwangere met diabetes de suiker in haar bloed niet goed verwerkt, waardoor de baby ook grote doses suiker binnenkrijgt. Suiker zet om in vet, dus je verwacht dan (relatief) een dikke buik bij een echoscopische meting.
pi_168101193
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 12:01 schreef Sylver_ het volgende:
Oh lekker, Tombola!
Die van mij ligt nog lekker hoog (hallo maagzuur) en in stuit. Hopelijk gaat ze de komende weken nog draaien!

Meten ze echt met een cm-band Fazz? Bij mij voelen ze eigenlijk alleen maar.
Hier voelen en met de cm :) Ik dacht bovenin billen te voelen maar de vk dacht dat het ook het hoofdje kon zijn. Toen ze me hielp met voelen leek het daar idd meer op :)
pi_168101243
Hier ook met de cm en de hand gevoeld BTW :D
pi_168101439
Oh man, ik kan zo de VK bellen voor een afspraak, maar het voelt alsof ik mensen voor de gek houd of dat ik het jinx 8)7
  vrijdag 13 januari 2017 @ 13:23:32 #16
149959 SQ
snelle trees
pi_168101954
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 12:59 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
Oh man, ik kan zo de VK bellen voor een afspraak, maar het voelt alsof ik mensen voor de gek houd of dat ik het jinx 8)7
Ja die eerste weken zijn surreeel he? :*

Hier meten ze ook met een centimeter maar de een meet veel strakker dan de ander dus er komt m.i. niet echt een betrouwbaar beeld uit. Mijn bm zit relatief hoog maar de vk zei ook dat mijn onderbuik leeg aanvoelde. Dus mja, ik draag gewoon een beetje anders dan gemiddeld.
Ze zullen de buikomvang wel meten bij de liggingsecho over 2 weken maar ik verwacht niks geks.
disclaimer
pi_168102677
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 13:23 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Ja die eerste weken zijn surreeel he? :*

Dat zijn ze zeker. Al moet ik zeggen dat ik wel iets relaxter ben dan de vorige keer. Ben ook wel weer bang dat die gerustheid me nog een keer dubbel terugpakt, maar die onrust is veel minder overheersend dan bij M.
Nu een afspraak gemaakt voor 9w0, vandaag 5w3, nog even flink geduld hebben dus!
pi_168102701
Messina wij hebben echt dezelfde zwangerschap :D
pi_168102892
Weet iemand of je wel of niet Radler 0.0% kunt drinken? Er was een tijdje terug toch in het nieuws dat daar wel een klein beetje alcohol in kon/mocht zitten?
  vrijdag 13 januari 2017 @ 14:12:12 #20
149959 SQ
snelle trees
pi_168102939
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 14:10 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
Weet iemand of je wel of niet Radler 0.0% kunt drinken? Er was een tijdje terug toch in het nieuws dat daar wel een klein beetje alcohol in kon/mocht zitten?
Mag je drinken. In 0.0 mag absoluut geen alcohol zitten. In alcoholvrij bier wel. Daar zit vaak 0,2% in.
disclaimer
pi_168103781
Ik kom hier heel voorzichtig binnen geschuifeld...

Vandaag 4w5d denk ik. Net afspraak gemaakt met de verloskundige voor 8 februari. Zij doen dan meteen een echo, dus super spannend.

Verder nu al zo moe (combinatie van zwanger en bijna-dreumes) en bij vlagen misselijk.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_168104155
Welkom LeSage!
pi_168104442
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 12:25 schreef WupWup het volgende:

[..]

Domme vragen bestaan niet. De baby wordt dikker, omdat een zwangere met diabetes de suiker in haar bloed niet goed verwerkt, waardoor de baby ook grote doses suiker binnenkrijgt. Suiker zet om in vet, dus je verwacht dan (relatief) een dikke buik bij een echoscopische meting.
Buik zit op P90! Ik ga het volgende week gewoon voorleggen aan de gyn, en als ik me dit weekend heel druk maak kan ik altijd de VK nog bellen. Bedankt in ieder geval! :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 14:01 schreef Minarosa het volgende:
Messina wij hebben echt dezelfde zwangerschap :D
Heb jij ook een bakbeest in je buik? :P

Welkom LeSage *O*
  vrijdag 13 januari 2017 @ 15:24:30 #24
149959 SQ
snelle trees
pi_168104626
Lesage welkom!

En babysauriers O+ lekkere spekwangen :9
disclaimer
pi_168104763
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 15:24 schreef Stormqueen het volgende:
Lesage welkom!

En babysauriers O+ lekkere spekwangen :9
Als het maar gezond dik is, en niet door mama's suiker :P

Ik word stiekem een beetje gek van het geprik en gepor in m'n lijf. Tuurlijk, als echt reden tot bezorgdheid is; Prik mij maar lek, maar ik ben inmiddels al 2x geprikt op suiker en de uitslag was beide keren helemaal prima.
Ik wil gewoon lekker thuis op de bank hangen in een trainingspak, niet 2 uur kansloos rondhangen in een ziekenhuis. :P
  vrijdag 13 januari 2017 @ 15:45:58 #26
149959 SQ
snelle trees
pi_168105132
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 15:29 schreef Messina het volgende:

[..]

Als het maar gezond dik is, en niet door mama's suiker :P

Ik word stiekem een beetje gek van het geprik en gepor in m'n lijf. Tuurlijk, als echt reden tot bezorgdheid is; Prik mij maar lek, maar ik ben inmiddels al 2x geprikt op suiker en de uitslag was beide keren helemaal prima.
Ik wil gewoon lekker thuis op de bank hangen in een trainingspak, niet 2 uur kansloos rondhangen in een ziekenhuis. :P
Nee heel begrijpelijk. Je moet dit ook echt duidelijk aangeven.
Het klinkt een beetje als exact hetzelfde als ik had in mijn vorige zwangerschap. Niks aan de hand, alleen een grote baby (p90-95) en veel vruchtwater. Geen diabetes, meerdere keren getest, echo na echo bleef men maar naar "iets" zoeken.
Sommige babys zijn gewoon groot. Zomaar. Al dat gedoe is gewoon niet tof.
disclaimer
pi_168105337
Dat ja. Ik was gisteren op controle en vroeg om een inschatting van de grootte en of het overeenkwam met de termijn. Begon ze me gerust te stellen dat het echt geen reus was, terwijl mijn insteek juist was dat hij niet te klein moet zijn. Groot vind ik prima, komt ie alvast niks tekort :)
pi_168105617
Ik ga het inderdaad maar gewoon aangeven, ik snap dat ze liever het zekere voor het onzeker nemen, maar er wordt nu tegen mijn grenzen aangedrukt. :@

Het had volgens mij trouwens OOK te maken dat mijn baarmoeder 2 vingers boven de navel uitkomt ipv tot de navel (22 weken). Maar als ik Google zie ik dat alles daartussen helemaal niet raar is. (Verdorie, trap je toch weer in Googlen :P )

Ik zal mijn enige suikerbommetje van de dag - 1 blikje coca cola na het eten - sowieso van het menu halen. Baat het niet, dan schaadt het niet ^O^

Krijgen kleine vrouwen nu gemiddeld gezien ook kleinere babies?
  vrijdag 13 januari 2017 @ 16:10:46 #29
149959 SQ
snelle trees
pi_168105708
Hier op fok niet. Tenminste, de grootste baby's hier zijn allemaal uit behoorlijk slanke kleine dames gekomen heb ik het idee :')

Zou dat komen omdat ze slanke vrouwen minder snel testen op monsterbabies en diabetes enzo?
disclaimer
  vrijdag 13 januari 2017 @ 16:23:12 #30
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_168106011
Met kerst sprak ik een kennis en dat is een klein, fragiel vrouwtje. Maar haar beide kinderen waren 9 en 10 pond :D.
KuikenGuppy
pi_168106043
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 16:10 schreef Stormqueen het volgende:
Hier op fok niet. Tenminste, de grootste baby's hier zijn allemaal uit behoorlijk slanke kleine dames gekomen heb ik het idee :')

Zou dat komen omdat ze slanke vrouwen minder snel testen op monsterbabies en diabetes enzo?
Monsterbabies _O-

quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 16:23 schreef Burdie het volgende:
Met kerst sprak ik een kennis en dat is een klein, fragiel vrouwtje. Maar haar beide kinderen waren 9 en 10 pond :D.
:o
Rekt het niet dan... Klopt dus toch. :P

Mijn man heeft mij vanmorgen afgezet bij Babypark Heerenveen met wat cash (de creditcard wordt angstvallig weggehouden ;) )
Uiteindelijk bij de Jysk om de hoek uitgekomen, en tadaaaaaaaa;

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Panda O+
  vrijdag 13 januari 2017 @ 16:27:59 #32
149959 SQ
snelle trees
pi_168106122
Je postuur zegt niet altijd wat over rekken/scheuren. Iemand met maat XS kan zomaar makkelijker bevallen van een negenponder dan iemand met XXXL van een zesponder. Daar komen wel meer factoren bij kijken.
disclaimer
pi_168106161
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 16:27 schreef Stormqueen het volgende:
Je postuur zegt niet altijd wat over rekken/scheuren. Iemand met maat XS kan zomaar makkelijker bevallen van een negenponder dan iemand met XXXL van een zesponder. Daar komen wel meer factoren bij kijken.
Ik was niet serieus :D
Rekken doet het sowieso! ^O^
  vrijdag 13 januari 2017 @ 16:31:12 #34
149959 SQ
snelle trees
pi_168106175
Hehe ja sommige mensen denken dat dus écht ;(
Tof dekbedovertrek!
disclaimer
pi_168106241
Helaas zegt je heupomtrek ook niets of je bekken breed genoeg is. Als dat wel waar zou zijn zou die baby er bij mij gewoon uitvallen. :') :@
pi_168107686
Van die mensen die inderdaad denken brede heupen = makkelijk baren. Dat kan nog best een grote teleurstelling worden dan.

Ik moet wel zeggen dat ik toch iets minder relaxed de bevalling in zou gaan als ze me zouden vertellen dat het een negen- of tienponder wordt. Vooralsnog is deze gemiddeld, net als I was.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 13 januari 2017 @ 18:30:35 #37
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_168108450
LeSage, welkom! En succes in de eerste onzekere weken!

Stroopwafelmeisje wat heerlijk voor je dat het wat lijkt op te klaren nu je uit het eerste trimester bent. Je snapt wel dat je enorme verwachtingen hebt gewekt hier he? :P

En het blijft toch wat, met dat te groot/ te klein. Wat dat betreft vond ik het wel fascinerend om te merken dat zelfs ik in het ziekenhuid acuut deed wat ze zeiden. Dat is wel iets om in de gaten te houden. Aan de andere kant zijn adviezen soms ook wel terecht natuurlijk. Maar als je zelf het gevoel krijgt dat er gezocht wordt zonder reden of uit angst gehandeld, is dat aankaarten altijd wijs.

Zouden we nou echt kunnen gaan schaatsen volgende week? Ik verheug me toch zo enorm. Als iets me gaat afleiden van het wachten op de NIPT-uitslag, is dat het wel! ^O^
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_168109258
Gek genoeg ben ik niet zo bang voor bevallen, zelfs niet met een grote baby. Eruit komt 'ie toch, rechtsom of linksom :D

Ben je nog naar België geweest, Lemijn? Of toch maar gewoon hier?

Wat schaatsen betreft; Dat zou ik echt niet meer aandurven met mijn buik :P
  vrijdag 13 januari 2017 @ 20:15:02 #39
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_168110957
Ach, mijn buik is nog voornamelijk darm, ik durf het wel aan. En ik wil zó graag :o

---------------

Ja ik zou nog verslag uitbrengen over de mogelijkheden voor NIPT na verhoogd risico bij de combinatietest.

Hier zijn de feiten die ik verzamelde:

Optie 1: de verloskundige verwijst naar naar het ziekenhuis, volgens mij alleen de academische centra. Hier word je gecounseld en daarna kan je kiezen voor de NIPT. Kost zijn zo'n ¤700. Dit wordt vergoed, en kost dus in praktijk je eigen risico, dit jaar ¤385, tenzij je dit al besteed hebt aan iets anders. Uitslag 10-15 werkdagen. Ik vertaal dat naar 2-3 weken. De verwachting is 2 weken. Systeem kan verschillen, maar waar ik was gaat het sowieso per telefoon.

Optie 2: buiten het zorgsysteem om de NIPT laten uitvoeren bij Gendia. Je kan hiervoor bloed laten afnemen op diverse plekken in Nederland. Kosten: aan Gendia zelf betaal je dit jaar ¤590. Het afnamepunt dat ik belde bij mij in de buurt, rekende voor zichzelf en de moeite ook nog ¤50. Dit wordt allemaal uiteraard niet vergoed. Uitslag meestal binnen 2 weken, per mail.

Optie 3: naar academisch ziekenhuis Antwerpen rijden. Hier zijn de kosten dit jaar ¤290, zelf betalen, en de uitslag komt na 2-3 weken. Per mail of telefoon als het goed is, anders sowieso per telefoon.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor optie 1. Ik vond de eventuele kortere wachttijd niet opwegen tegen de kosten. Verder sta ik daar nu gewoon in het systeem, dus mocht het niet goed zijn, of mocht er geen uitslag zijn, dan kunnen ze de begeleiding verder oppakken. En wachten moet je sowieso. Ik raak er al aan gewend.

Maar het blijft een persoonlijke afweging natuurlijk. Mijn kans zit aan de goede kant van de 1:100 dus dat scheelt waarschijnlijk wel. En vanaf 1 april is alles ook weer anders, want dan kan je als zwangere direct kiezen voor de NIPT. Ook nog voor de combinatietest overigens, dus misschien blijft bovenstaande interessant. Ik hoop natuurlijk van harte dat niemand hier deze kennis de komende maanden nodig heeft!

[ Bericht 0% gewijzigd door Lemijn op 13-01-2017 20:23:01 ]
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_168111086
Messina hier inderdaad ook een grote baby en over anderhalve week mijn tweede GUO (bij de SEO en GUO 1 geen opvallendheden, behalve 'groot'). Baarmoeder ook op hoogte van 24 weken. Mijn eerste werd ook constant groot geschat maar bleek totaal normaal (jongen, 3555 met bijna 42 weken) dus ik voel ook een behoorlijke scepsis jegens al dat gemeet, ook omdat het een nauwkeurigheid suggereert die er niet is (behoorlijke foutmarges, werd mij ook verteld) maar er ondertussen wel conclusies aan verbonden worden (nog een echo etc.).
pi_168111190
En OMG gisteren vroeg een collega 'wanneer ga je met verlof?', op een toon van 'dat duurt niet lang meer'. Ik ben nog geen 23 weken zwanger :D Heb vaag de indruk dat hij niet vaak een zwangere vrouw ziet :D Ik vond het wel schattig.
pi_168111577
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 08:45 schreef WupWup het volgende:
Hier in ene regio alle hpp ia 1e lijn en in principe alleen waaknaald. Hemodilutie en evt pc's reserveren op geleide van anamnese.
In andere regio tot 1.5l is 1e lijn met waaknaald en boven 1.5l afhankelijk van beloop in principe 1e lijn met wat agressiever beleid. Hemodilutie, max 15m voor placenta voor mpv en bij 500 cc klaarmaken voor OK.
:)
pi_168112370
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 20:35 schreef mignonne het volgende:

[..]

Hier in ene regio alle hpp ia 1e lijn en in principe alleen waaknaald. Hemodilutie en evt pc's reserveren op geleide van anamnese.
In andere regio tot 1.5l is 1e lijn met waaknaald en boven 1.5l afhankelijk van beloop in principe 1e lijn met wat agressiever beleid. Hemodilutie, max 15m voor placenta voor mpv en bij 500 cc klaarmaken voor OK.
Haha, wat een leuke geheimtaal hebben jullie :D

Hier verlof!!!
  vrijdag 13 januari 2017 @ 21:03:08 #44
149959 SQ
snelle trees
pi_168112543
Jeuj marel! *O*
disclaimer
pi_168112999
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 20:58 schreef marel88 het volgende:

[..]

Haha, wat een leuke geheimtaal hebben jullie :D

Hier verlof!!!
Haha ja sorry. Ik ben een beetje gaar, drukke dag.

Hemodilutie = zak vocht
Hpp (soms fpp) = haemorraghia post partum of fluxus post partum = fluxus.
ia = in anamnese = in de voorgeschiedenis
Pc's = packed cells = zakken bloed voor een transfusie
Mpv = manuele placenta verwijdering
En een OK is natuurlijk een operatiekamer :s)
pi_168113016
Ohja ik wilde lemijn nog even een dikke virtuele knuffel geven :*
  vrijdag 13 januari 2017 @ 21:17:43 #47
149959 SQ
snelle trees
pi_168113095
Vijf baby's opgevangen toch? :D
disclaimer
pi_168113173
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 21:15 schreef mignonne het volgende:

[..]

Haha ja sorry. Ik ben een beetje gaar, drukke dag.

Hemodilutie = zak vocht
Hpp (soms fpp) = haemorraghia post partum of fluxus post partum = fluxus.
ia = in anamnese = in de voorgeschiedenis
Pc's = packed cells = zakken bloed voor een transfusie
Mpv = manuele placenta verwijdering
En een OK is natuurlijk een operatiekamer :s)
Hiermee lukt het helemaal!

Ik heb een fluxus gehad bij een miskraam, en was toen benieuwd of ik grotere kans op fluxus tijdens bevalling had. Maar dat was voor mijn tweede bevalling geen risicofactor werd me verteld. Ik had thuis mogen bevallen, is zh met vk geworden, zonder waaknaald oid.
pi_168113186
Ik dacht echt pc's als computers, schermen om iets in de gaten te houden of zo :')
pi_168113199
Mijn zkh staat in jouw regio volgens mij Mignonne :) ik ben dan vooral benieuwd wat dat 'agressievere beleid' inhoud.

Verlof voor Marel *O*
Welkom LeSage!
pi_168113482
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 20:35 schreef mignonne het volgende:

[..]

Je mag me ook gewoon appen muts :+ Idd, die 15 min en 500cc en actief leiden uiteraard horen er ook bij. Interessant wellicht dat er vorig jaar een intern retrospectief oz is verricht waarop protocolaanpassingen zijn gedaan (onder hevige discussies overigens en nog niet geaccordeerd...). Aantallen blijken in elk geval hoger te liggen dan wat we aangeleerd krijgen.
pi_168113573
Lemijn, de aanspraak van je eigen risico voor de nipt schijnt ook nog te wisselen per verzekeraar. Bel ze even, wie weet scheelt het je 385 euro. Je kunt het onder zwangerschapszorg scharen.
pi_168114054
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 21:27 schreef WupWup het volgende:

[..]

Je mag me ook gewoon appen muts :+ Idd, die 15 min en 500cc en actief leiden uiteraard horen er ook bij. Interessant wellicht dat er vorig jaar een intern retrospectief oz is verricht waarop protocolaanpassingen zijn gedaan (onder hevige discussies overigens en nog niet geaccordeerd...). Aantallen blijken in elk geval hoger te liggen dan wat we aangeleerd krijgen.
Verbaast me niets!
En ja maar appen dan kan ik niet quoten ;(

@fazz ik denk dat je regio DH bedoelt? Het beleid is er vooral op gericht om weer zoveel bloedverlies te voorkomen. Er zit soms veel verspilde cc's bloedverlies in stomme dingen als logistiek en tijd. Dus het aanmelden en klaarmaken voor een OK, als dat nog een 20 minuten duurt als iemand al 1000 cc heeft gebloed dan kan je je indenken dat het totaal rap op loopt.
We gaan er eigenlijk dus een beetje van uit dat het tot die 1500cc met normaal beleid wel binnen de perken blijft.
Alle Haagse protocollen staan trouwens gewoon online en kun je inzien: http://www.vsvhaaglanden.nl/haagsevsvs.html
Vaak zal beleid echter wel geindividualiseerd worden.
pi_168114856
lumc is het. Ik kan op hun website alleen niets vinden over hun protocollen, jammer.
  vrijdag 13 januari 2017 @ 21:59:56 #55
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_168115014
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 21:29 schreef WupWup het volgende:
Lemijn, de aanspraak van je eigen risico voor de nipt schijnt ook nog te wisselen per verzekeraar. Bel ze even, wie weet scheelt het je 385 euro. Je kunt het onder zwangerschapszorg scharen.
Heb ik gedaan, ze zien het als 'gewoon verzekerde zorg' helaas. Interessant dat dat dus weer kan verschillen.
pi_168115102
Interessant, irritant, volslagen debiel dat het per persoon anders is... whats in a name ;)
  vrijdag 13 januari 2017 @ 22:05:22 #57
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_168115280
Ik ben in een milde bui vandaag. Veertig mensen met griep zien doet dat me blijkbaar.
pi_168123166
Klinkt als een zeer inspirerende dag ja :') Ben blij voor je dat je je opties duidelijk hebt gekregen en daarin een keuze hebt kunnen maken. Nu met een beetje geluk ook een snelle uitslag!
  zaterdag 14 januari 2017 @ 09:07:21 #59
149959 SQ
snelle trees
pi_168123239
Lemijn, hopelijk valt de wachttijd mee en heb je snel geruststelling :*
disclaimer
pi_168124600
Jullie woorden hebben mijn angst een beetje weggenomen; Ik heb vannacht geslapen als een roosje bouwvakker. ^O^

quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 20:22 schreef Minarosa het volgende:
En OMG gisteren vroeg een collega 'wanneer ga je met verlof?', op een toon van 'dat duurt niet lang meer'. Ik ben nog geen 23 weken zwanger :D Heb vaag de indruk dat hij niet vaak een zwangere vrouw ziet :D Ik vond het wel schattig.
_O-

Ik dacht dat ik enorm was, maar zag gister zwangere dame -6 maanden, overhoorde ik- en die had toch echt heel veel meer buik dan ik. Ze straalde ook helemaal, snap nu wat ze bedoelen daarmee. :P De ene zwangere is de andere niet, dat maakt het ook lastig in te schatten voor derden :D

marel! Geniet van je verlof *O*

Lemijn, ik hoop dat de uitslag snel binnen is en dat het er eentje moge zijn waar we een klein feestje om kunnen geven. :*

En grappig, ik klik op mignonne's link en zie groot "Bronovo" staan. Daar is mijn oudste geboren. :)
pi_168124726
Lemijn, je klinkt relaxed. Fijn! Hopelijk snel goed nieuws.

Ik ga volgende week met mijn drie zussen en als ik 24 weken zwanger ben een dagje sauna/thermen doen. (Vind dat wel bijzonder hoor, om dat met elkaar te doen en dan ook nu ik zwanger ben). Kan bij die termijn prima toch? Moet ik me geestelijk voorbereiden op allerlei opmerkingen? 😀
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_168124727
Lemijn sterkte met wachten, wat een onzekerheid. Hopelijk snel een goede uitslag.

Ik kom hier ook voorzichtig over de drempel stappen. Ben vandaag naar eigen berekening 5w5d en het voelt nog heel onwerkelijk. Alsof die positieve test niet van mij was ofzo. Komende week wil ik contact opnemen met de verloskundige om een afspraak te maken. Maar hoe kies je een verloskundige in een dorp zonder vk? 1 vk in aangrenzend dorp heeft niet eens een website, waar de ander dat wel heeft. Omdat ik dan al wat kan lezen geeft dat al een prettiger gevoel. Maar ook het gevoel dat ik geen keuze heb. Daarnaast ook geen bekenden die net bevallen zijn dus wat dat betreft geen ervaringen om mee te nemen in mijn beslissing. Maar gewoon mijn gevoel volgen dan?
pi_168124886
Welkom Nolita! Die eerste weken zijn bizar en onzeker inderdaad, hopelijk snel een mooie echo. :* Wat betreft je keuze mbt een vk: gevoel is belangrijk, anders eens een paar praktijken bellen en vragen of een kennismakingsgesprek mogelijk is?

Tevens meld. :7
pi_168124930
Franny heerlijk!
En zo lang je niet in de infra rood sauna gaat kan dat prima, alleen goed blijven drinken. Veel plezier vast!

Welkom Nolita O+

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 14-01-2017 11:11:17 ]
pi_168125007
Welkom Nolita *O*

Hier in ons dorp zit ook geen verloskundige (dorp verderop wel). Ik heb echter gekozen voor een verloskundige in de stad, 20 minuten rijden (waarvan 15 snelweg).
In de stad zaten ook wel een paar VK's iets dichterbij huis, maar dat ging om 2 a 3 minuten, dus ik heb gewoon degene gekozen die mij het meest aansprak. :)
pi_168125068
Een verloskundige zonder website, bestaat dat nog :o
pi_168125129
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 10:56 schreef Franny_G het volgende:
Lemijn, je klinkt relaxed. Fijn! Hopelijk snel goed nieuws.

Ik ga volgende week met mijn drie zussen en als ik 24 weken zwanger ben een dagje sauna/thermen doen. (Vind dat wel bijzonder hoor, om dat met elkaar te doen en dan ook nu ik zwanger ben). Kan bij die termijn prima toch? Moet ik me geestelijk voorbereiden op allerlei opmerkingen? 😀
Ik kreeg twee weken geleden geen enkele opmerking. En sauna kan prima tot een week of 36, alleen opgietingen zou ik (naast infrarood) niet doen. En veel drinken, maar dat is sowieso verstandig in de sauna.
pi_168125140
Oh en welkom Nolita! *O*
pi_168128630
Welkom Nolita! Ik heb destijds vrij willekeurig gekozen. Pas na m'n eerste zwangerschap had ik een mening over wat ik belangrijk vond aan een verloskundige. Waar je naar kunt vragen: met hoeveel vk's ze zijn (hoe meer, hoe anoniemer), met welk ziekenhuis ze samenwerken en hoe ze over thuis/ziekenhuis bevallingen denken. Je kunt een beetje verkennen of ze wat meer protocollair zijn ingericht (elke keer weegschaal bijv) of wat alternatiever (verbinding met borstvoedings-organisaties/draagdoekconsulent bijv). Maar dit soort dingen heb ik nu pas beeld bij, na 2 zwangerschappen. Als jij het vooral abracadabra vindt: lekker je gevoel volgen!
pi_168130237
Welkom Nolita, gefeliciteerd!
:*
  zaterdag 14 januari 2017 @ 16:24:13 #71
437410 Stroopwafelmeisje
Eet ook andere cookies
pi_168131202
Welkom Nolita! *O*
  zaterdag 14 januari 2017 @ 18:22:01 #72
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_168134419
Welkom Nolita!
Ik heb websites gelezen en een kennismakingsgesprek gevoerd en daarna gekozen. Maar ik ken ook genoeg mensen die gewoon de praktijk om de hoek bellen en klaar. In de loop van de tijd kan je denk ik pas echt merken hoe het is en ook wat je wensen zijn. En in geval van nood kan je nog overstappen.

Selvaria, zag ik daar een meld? Hoe voelt dat? Sta je al in de wachtstand?
pi_168135301
Heel dubbel eigenlijk Lemijn. Aan de ene kant ben ik klaar met mijn lichaam en de ongemakken nu en superbenieuwd naar de baby, aan de andere kant geniet ik heel erg van deze dagen met dreumes alleen en hoop ik dat de baby nog 2+ weken blijft zitten door dat gedoe met de overstap van GO naar kdv (zie evt voor details het dreumestopic, wennen ging op z'n zachtst gezegd niet zo denderend).
pi_168135638
Ik las het, Selvaria. Ik snap dat je daarom liever hebt dat het nog even duurt en dat de wenperiode klaar is. Toch wel jammer daf dit nu zo samenvalt maar ja, het is al wel heel fijn dat ze daar terecht kon.
  zaterdag 14 januari 2017 @ 20:17:12 #75
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_168137961
Ik snap de dubbelheid - eigenlijk maar fijn dat je er niks over te zeggen hebt! Dan ben je ook niet verantwoordelijk voor het resultaat.
Ik hoop dat het wennen binnenkort beter gaat!
pi_168141817
Welkom Nolita en LeSage : )!!!

Begrijpelijk dat dat dubbel voelt Selvaria! Hopelijk kan N deze week extra terecht om te wennen en voelt ze zich gauw op haar gemak...

Ooooh :| ik heb echt zo'n ernstige chocoladeverslaving deze zwangerschap....
  zaterdag 14 januari 2017 @ 22:51:44 #77
149959 SQ
snelle trees
pi_168143247
Selvaria :* Hopelijk gaat het snel wat beter. Het is natuurlijk ook enorm wennen voor zo'n uk.

Welkom Nolita!
Ik ben ook zo iemand die gewoon de dichtstbijzijnde praktijk heeft genomen. Ik kreeg na inlezen ook een beetje het gevoel dat je in Eindhoven niet echt een keuze had. Then again ben ik ook niet uitzonderlijk kritisch - goed is goed.
disclaimer
pi_168144481
Ik heb gewoon de verloskundige uit het dorp gekozen de eerste keer. Lekker dichtbij, handig. Ik denk dat het nogal persoonlijk is wat je van een praktijk verlangd, maar dat het ook lastig is om dat nu al te bepalen. Gewoon duidelijk aangeven wat je wilt, dat is het belangrijkst.

1 van de verloskundigen ken ik persoonlijk, zij heeft me gevraagd of ik het vervelend zou vinden als ze me zou begeleiden tijdens de bevalling, maar dat maakte me niets uit. Uiteindelijk is ze zelfs bij me gebleven terwijl ik was overgedragen aan het ziekenhuis en heeft ze hele waardevolle foto's voor me gemaakt.
  zondag 15 januari 2017 @ 06:57:36 #79
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_168151531
Welkom Nolita en LeSage!

Ik heb de vorige keer ook op basis van website gekozen. Ik zou denk ik ook sneller geneigd zijn degene met website te kiezen. Keuze was me iig goed bevallen (pun intended :P) en heb ze nu weer gekozen.
Vorigze keer dmv dezelfde tactiek ook kraamzorg gekozen, maar ik ben deze keer wel veranderd van kraamzorgbureau. Ik was niet ontevreden de vorige keer, maar ook niet super enthousiast. Het was nogal een groot bureau en daardoor denk ik wat onpersoonlijker. De vk is kleinschalig en dat bevalt me goed, dus deze keer ook een kleinschalig kraambureau gekozen.

Selvaria wat een vervelende timing :{ Hopelijk went ze snel.
pi_168151721
Welkom nolita en lesage mogen ook jullie maar een onbezorgde zwangerschap hebben.

Hier is alles redelijk rustig, ben wel doodmoe na de afgelopen dagen. Donderdag werd mijn jongste 5 en dus donderdag het hele huis vol buurvrouwen en buurtkinderen....was blij dat iedereen om half 6 vertrokken was... Mijn hemel wat een kippenhok...vrijdagmiddag kinderfeestje dus opnieuw een kippenhok met 6 gillende meiden... Maar wat heeft ze het leuk gehad. Gisteren voor familie nog gevierd, ik had gehoopt dat iedereen rond dezelfde tijd zou komen maar niets was minder waar, gevolg: hele dag door visite gehad, laatsten in vannacht om 1 uur de deur uitgegaan hier. Dit is trouwens standaard hoor, vrienden van ons komen vaak eind van de middag eten mwe en blijven gezellig de hele avond plakken om een spelletje te doen ofzo... Opzich is dit natuurlijk helemaal niet zo erg, ware het niet dat ik al doodmoe ben gedurende de dag en wanneer ik dan op bed lig slaap ik ook wel vrij vlot, maar na een uurtje of 3, 4 ben ik weer klaarwakker en kan ik dus niet meer slapen... Verder voel ik me, los van mijn vreselijk pijnlijke boobs en vermoeidheid, niet heel erg zwanger... Eigenlijk zou ik hierover natuurlijk niet mogen klagen, maar het zou zoveel bevestigen voor mijn gevoel... Ook mijn suikerwaarden zijn een waar drama... Kan van veel te hoog (lees 13,4) naar een hypo (lees 2,6) schieten in een half uurtje... Echt niet leuk meer... Hier maak ik me dan ook echt heel erg zorgen om...Nog even een ruime week geduld hebben en dan zullen we zien of we een knipper hebben... Ben nu al zenuwachtig...
  zondag 15 januari 2017 @ 08:27:15 #81
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_168151730
Kan me voorstellen dat je erg zenuwachtig bent gezien je voorgeschiedenis, Ingetje. Zo balen dat je niks anders kan doen dan afwachten he :{
En wat rot dat je suikerwaardes zo schommelen. Is 13,4 gevaarlijk hoog eigenlijk? Ik heb alleen ervaring bij dieren, dat zal vast anders zijn
  zondag 15 januari 2017 @ 08:27:25 #82
149959 SQ
snelle trees
pi_168151731
Hahaha ingetje, hoeveel meer symptomen zou je dan nog willen hebben? ;)

Sterkte met afwachten en hopelijk zijn je suikerwaardes snel onder controle :*
disclaimer
pi_168152175
Ja ik denk dat ik voor mijn gevoel graag alle ongemakken wel zou willen hebben zodat ik wat zekerder wordt, t is allemaal nog zo onwerkelijk... Kan het gewoon nog niet echt geloven...

13,4 is niet echt gevaarlijk hoog, maar ideale waarden liggen nuchter tussen 5 en 6 en niet nuchter tussen 5 en 7 dus te hoog is het zeker...
pi_168177005
Egopost. Net de VK gebeld vanwege weinig voelen. Godver, kan wel janken. Ik HAAT HAAT HAAT die onzekerheid :'(
pi_168177148
Oh, wat rot Hilz! Kun je snel terecht? Ik hoop dat ze je snel weer gerust kunnen stellen :*
  zondag 15 januari 2017 @ 22:11:16 #86
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_168177180
Ah Hilz, wat rot zeg :{ Hopelijk ben je zo snel gerustgesteld :*
pi_168178336
Wat naar Hilz!! Hopelijk kan ze je snel geruststellen.
pi_168178500
Sterkte Hilz! :o :*
pi_168178710
Sterkte Hillz hopelijk kan je snel terecht :*
pi_168179830
Jongens mijn hart.... echt!

Ik sta weer buiten. Goede hartslag met veel bewegings blokjes en bewegings geluiden die ik ALLEMAAL niet gevoeld heb
pi_168180432
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 23:19 schreef Hilzillah het volgende:

Ik sta weer buiten. Goede hartslag met veel bewegings blokjes en bewegings geluiden die ik ALLEMAAL niet gevoeld heb
Ik weet nu al dat onze baby's t goed met elkaar gaan kunnen vinden straks. }:|

Opluchting zeg! :*
pi_168180438
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 23:19 schreef Hilzillah het volgende:

Dat had ik ook in mijn zwangerschap van Eva. Wat een stress geef dat he? :* ik was blij toen ze veilig en wel geboren was.
E.
  maandag 16 januari 2017 @ 07:20:50 #93
149959 SQ
snelle trees
pi_168183081
Och lieve Hilz, fijn dat alles in orde was! :*
disclaimer
  maandag 16 januari 2017 @ 07:24:09 #94
437410 Stroopwafelmeisje
Eet ook andere cookies
pi_168183093
Gelukkig mocht je snel langs en bleek alles goed. Wat een onzekerheid :*
pi_168183178
Fijn dat alles goed is Hillz en dat je snel terecht kon! :*
pi_168183313
Hullie zijn lief!! Ik snap er ook gewoon niets van. Er waren dagen dat ik echt goede tikken (ja okay, tikjes) van binnen voelde en zelfs een paar buikgolfjes zag. En toen alleen maar heel zachte veegjes. Op de CTG waren genoeg bewegings blokjes te zien en te horen. Maar ik voelde helemaal niks...
pi_168183317
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2017 23:39 schreef .Sparkling. het volgende:

[..]

Dat had ik ook in mijn zwangerschap van Eva. Wat een stress geef dat he? :* ik was blij toen ze veilig en wel geboren was.
Precies dat... Ik wil nu écht dat het snel april is.
pi_168183538
Hilz, wat naar! Fijn dat alles goed was, maar nog fijner als je dat gewoon had kunnen voelen :*
Had jij nou de placenta voor?
pi_168183668
Wat fijn dat alles goed was Hilz! Maar slopend, als je het zelf niet goed kunt voelen...

Hier is de chill een beetje (boel) weg. Ik voel me een stuk beroerder dan vorige week, da's opzich goed. Maar heb al sinds zaterdagavond steeds wat bruinverlies. Vooral 's ochtends wat meer en dan de rest van de dag de 'restjes'. Het is alleen met afvegen eigenlijk. En veel last van mijn darmen/buik. Is het nou een goed teken? Komt het van het groeien van m'n baarmoeder? Gaat het langzaam mis? Zit het wel op de goede plek? Nouja, chill weg dus. Afwachten is natuurlijk het enige antwoord, maar drie weken voelen ineens eindeloos..
  maandag 16 januari 2017 @ 09:13:27 #100
437410 Stroopwafelmeisje
Eet ook andere cookies
pi_168183774
Vervelend IMA! :{ Het hoeft allemaal niets te betekenen, maar zekerheid kunnen we je niet geven :*
Kun je niet eerder terecht als je belt dat je bloedverlies hebt? Je bent nu zo'n beetje 6 weken toch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')