abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167999224
Ik was laatst in Londen en het viel mij op hoeveel palmbomen daar in de stad groeien en hoe goed deze gedijen daar.

Nu is het in het zuiden van Engeland doorgaans wel enkele graden warmer dan in Nederland en daarbovenop heb je nog het hitte eiland effect waarbij het in de stad 4 graden warmer is als in de omringende omgeving.

Zouden deze enkele graden genoeg zijn om zo vele palmbomen daar succesvol te laten floreren?

Want in Nederland lukt het kennelijk niet en gaan ze vrijwel altijd dood. Behalve enkele winterharde palmen.

In Hamburg heb ik ook wel eens enkele kleine palmbomen zien groeien maar in Londen staan ze ook in vele parken en worden ze ook echt groot.

[ Bericht 2% gewijzigd door kzomba op 09-01-2017 13:22:15 ]
pi_167999537
Er bestaan gewoon winterharde palmen, die dus ook in Nederland kunnen gedijen.

Je hebt duizenden soorten palmbomen.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_167999743
Londen e.o. heeft echt geen zachter klimaat dan Nederland. Aan de Britse Riviera (Torquay e.o.) vind je ook wel wat palmen. Nu is het daar net wat zachter, maar ik betwijfel of het echt veel meer zonuren dan Zeeland heeft (die weer het meeste van NL hebben). Gewoon kwestie van wintervaste palmsoorten aanplanten inderdaad. Daar waar ze al een tijd terug op dat idee kwamen om een stukje Cannes in eigen land te halen daar zullen ze het grootst zijn. In NL waren we daar een jaar of 30 terug te nuchter voor denk ik.
pi_168000029
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2017 11:40 schreef Nighthawk88 het volgende:
Londen e.o. heeft echt geen zachter klimaat dan Nederland. Aan de Britse Riviera (Torquay e.o.) vind je ook wel wat palmen. Nu is het daar net wat zachter, maar ik betwijfel of het echt veel meer zonuren dan Zeeland heeft (die weer het meeste van NL hebben). Gewoon kwestie van wintervaste palmsoorten aanplanten inderdaad. Daar waar ze al een tijd terug op dat idee kwamen om een stukje Cannes in eigen land te halen daar zullen ze het grootst zijn. In NL waren we daar een jaar of 30 terug te nuchter voor denk ik.
In het zuiden van Engeland is het wel degelijk warmer dan in Nederland, ligt op dezelfde breedtegraad als Noord Frankrijk.

Daarnaast heb je het eiland hitte effect waardoor er 4 graden bovenop komt in hele grote steden.

Toen ik er was en de temperatuur vergeleek met Nederland was het ook systematisch warmer.

Ook voor wintervaste palmbomen heb je een overwegend zacht klimaat nodig, ik zie ook vele pogingen die in Nederland gedaan worden om ze te planten maar mislukken vaak.

Het klimaat van Londen is een gematigd zeeklimaat. De stad ziet zelden extreem warme of koude temperaturen. De zomers zijn warm met gemiddelde hoge temperaturen van 21°C en nachttemperaturen van 11°C. De hoogste temperatuur ooit gemeten in de zomer was 38°C. De winters in Londen zijn koud , maar de temperatuur gaat zelden onder het vriespunt. De lentes zijn al een stuk warmer hoewel het dan in de avonden nog steeds erg fris is. In de herfstmaanden kan het af en toe stormen. De regenval is verspreid door het hele jaar. Er valt gemiddeld zo'n 538mm per jaar. Sneeuwval in Londen is zeldzaam. De warmte die van z'n enorme agglomeratie afkomt zorgt dat de temperatuur enkel graden hoger ligt waardoor sneeuw zelden voorkomt.
pi_168000197
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2017 11:55 schreef kzomba het volgende:

[..]

In het zuiden van Engeland is het wel degelijk warmer dan in Nederland, ligt op dezelfde breedtegraad als Noord Frankrijk.

Daarnaast heb je het eiland hitte effect waardoor er 4 graden bovenop komt in hele grote steden.

Toen ik er was en de temperatuur vergeleek met Nederland was het ook systematisch warmer.

Ook voor wintervaste palmbomen heb je een overwegend zacht klimaat nodig, ik zie ook vele pogingen die in Nederland gedaan worden om ze te planten maar mislukken vaak.
Ja en New York ligt rond dezelfde breedtegraad als Barcelona. Breedtegraden zeggen geen fuck. Ik wens je heel veel succes bewijzen te vinden voor je onzin. Kom maar met die klimaatgegevens.
pi_168000267
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2017 11:55 schreef kzomba het volgende:

[..]

Het klimaat van Londen is een gematigd zeeklimaat. De stad ziet zelden extreem warme of koude temperaturen. De zomers zijn warm met gemiddelde hoge temperaturen van 21°C en nachttemperaturen van 11°C. De hoogste temperatuur ooit gemeten in de zomer was 38°C. De winters in Londen zijn koud , maar de temperatuur gaat zelden onder het vriespunt. De lentes zijn al een stuk warmer hoewel het dan in de avonden nog steeds erg fris is. In de herfstmaanden kan het af en toe stormen. De regenval is verspreid door het hele jaar. Er valt gemiddeld zo'n 538mm per jaar. Sneeuwval in Londen is zeldzaam. De warmte die van z'n enorme agglomeratie afkomt zorgt dat de temperatuur enkel graden hoger ligt waardoor sneeuw zelden voorkomt.
Klimaat heeft veel meer invloed dan breedtegraden.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  maandag 9 januari 2017 @ 12:25:28 #7
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_168000451
Palmbomen kunnen ook prima in Nederland groeien, een beetje vorst is geen probleem,
maar 1 nachtje -20 is dat wel.
pi_168000704
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2017 12:25 schreef BasEnAad het volgende:
Palmbomen kunnen ook prima in Nederland groeien, een beetje vorst is geen probleem,
Dit. Gewoon die bomen onder goede omstandigheden groot laten worden. The Palm Centre in Londen is daar al heel lang mee bezig.

Een palm (of ook olijfbomen zijn steeds meer in trek) moet en kun je de eerste jaren gewoon in pot houden en zo behoeden voor omstandigheden die gewoon funest voor die dingen zijn door ze binnen te halen zolang ze niet te groot zijn. Palmen zal je om moeten poten anders groeien ze niet verder. Eenmaal alleen buiten houdend goed inpakken bij extreme kou. Maar na verloop van tijd (jaren) zijn ze natuurlijk wel stukken sterker en de palmen die je in London op o.a. grote rotondes ziet staan er dan ook al heel lang. En reken maar dat ze nog steeds ingepakt worden als dat nodig is.

In Nederland hebben we gewoon geen of amper palmen in openbare parken of omgevingen staan die meer dan 30 jaar oud zijn. Eventuele interesse daarin is pas veel later gekomen. Maar het kan wel gewoon. Het verschil in zonuren of temperatuur met London is niet dusdanig groot dat dit betekent dat je wel of niet palmen kunt laten groeien. Het gaat erom dat je op de enkele momenten dat het echt te koud is voor de winterharde palmen ingrijpt en ze door die momentjes heen helpt. Dat kan hier net zo goed nodig zijn en voorkomen als dat dit in Londen wel eens gebeurd.
  maandag 9 januari 2017 @ 12:40:30 #9
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_168000710
Misschien was het het broeikaseffect van de kas die eromheen zit :+ Kew Gardens is schitterend.

Ik denk dat Nederland minder met palmbomen heeft en we het gewoon niet hard genoeg proberen om winterharde palmen in de steden te zetten. In de landschapsarchitectuur (waaronder ook het stedelijk landschap kan vallen) is weinig aandacht voor iets met palmen, het past niet goed bij onze architectuur (hoge smalle huizen en hoge smalle bomen zijn samen saai).

M.a.w. ik zou de oorzaak buiten het klimaat zoeken.
pi_168000747
quote:
1s.gif Op maandag 9 januari 2017 12:07 schreef Nighthawk88 het volgende:

[..]

Ja en New York ligt rond dezelfde breedtegraad als Barcelona. Breedtegraden zeggen geen fuck. Ik wens je heel veel succes bewijzen te vinden voor je onzin. Kom maar met die klimaatgegevens.
alles goed verder? volgens mij niet :P

Die breedtegraad zegt over zo'n korte afstand dus heel veel, als er slechts 34 km tussen zit. Jij hebt het over een afstand van duizenden kilometers.

Die breedtegraad gaf ik alleen aan om aan te geven dat de temperaturen vergelijkbaar zijn met Noord Frankrijk aan de kust. Omdat het nogal aan kennis en kunde bij je ontbreekt.

En ik hoef geen bewijzen te vinden voor hetgeen wat ik zeg, de wetenschap heeft dat al ruimschoots gedaan.

Google maar even op dat warmte effect wat betreft grote steden en google dan meteen ook even over de temperaturen in zuid Engeland, vergelijk het met Nederland en je hebt alle antwoorden.

Hoef ik toch niet allemaal voor je te doen?
pi_168000786
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2017 12:25 schreef BasEnAad het volgende:
Klopt, er zijn winterharde palmbomen die best wat vorst kunnen verdragen, heb ze zelf ook veel gehad. Aangezien in Londen vorst zeldzaam is zal het daar goed kunnen gedijen.

Ik heb al alle antwoorden op mijn eigen topic. :P
  maandag 9 januari 2017 @ 12:47:28 #12
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_168000920
quote:
1s.gif Op maandag 9 januari 2017 12:40 schreef Nighthawk88 het volgende:

[..]

Het gaat erom dat je op de enkele momenten dat het echt te koud is voor de winterharde palmen ingrijpt en ze door die momentjes heen helpt. Dat kan hier net zo goed nodig zijn en voorkomen als dat dit in Londen wel eens gebeurd.
Alleen heeft Nederland geen obsessieve tuincultuur en wil men die moeite (want kosten) niet doen. Kijk ook naar het verschil in gazons in de UK - ook de Londense parken - en Nederland, het onderhoud is hier doorgaans bedroevend.
  maandag 9 januari 2017 @ 12:47:52 #13
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_168000928
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2017 12:41 schreef kzomba het volgende:

[..]

alles goed verder? volgens mij niet :P

Die breedtegraad zegt over zo'n korte afstand dus heel veel, als er slechts 34 km tussen zit. Jij hebt het over een afstand van duizenden kilometers.

Die breedtegraad gaf ik alleen aan om aan te geven dat de temperaturen vergelijkbaar zijn met Noord Frankrijk aan de kust. Omdat het nogal aan kennis en kunde bij je ontbreekt.

Theoretisch klopt je verhaal wel, heb het echter vaak genoeg meegemaakt dat in je Coquelles in je korte broek de trein instapt en in Folkestone je winterjas nodig hebt wanneer je van de trein stapt.
And so is the past
pi_168001121
http://www.engeland.nl/informatie/achtergrond/klimaat/

Het klimaat in Engeland is niet in één zin te omschrijven. Over het algemeen wordt gesproken van een maritiem klimaat, wat inhoud dat het nooit kouder dan 0 °C of warmer dan 32 °C. De meeste invloed op het klimaat komt door de Atlantische Oceaan en het warme water van de Golfstroom. Engeland staat voor veel mensen voor regen, toch valt er gemiddeld niet zoveel als men denkt: gemiddeld 108 cm per jaar. Enkele gedeeltes van het land staan juist bekend om het fijne klimaat. In het zuiden van Engeland is bijvoorbeeld een gematigd zee klimaat. Wat heel zacht aanvoelt. De gemiddelde temperatuur in Celsius komt in het hele jaar niet onder de 5 °C.

Nu kunnen er ook palmbomen groeien in Nederland, hier in de stad groeien er 2 en die zijn best groot. Maar voor die Beach huisjes proberen ze het ook vaak en daar mislukt het vaak, Londen heeft betere omstandigheden voor palmbomen dan Nederland, die komt vooral door de zachte winters.
  maandag 9 januari 2017 @ 12:55:09 #15
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_168001205
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2017 12:41 schreef kzomba het volgende:

[..]

Google maar even op dat warmte effect wat betreft grote steden en google dan meteen ook even over de temperaturen in zuid Engeland, vergelijk het met Nederland en je hebt alle antwoorden
Het warmte-effect van steden is bij winterharde palmen irrelevant, ze staan ook in tuinen en parken buiten de steden, ook in landen die winterser zijn dan Zuid-Engeland. Daarom heten ze winterhard.
  maandag 9 januari 2017 @ 13:00:09 #16
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_168001359
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2017 12:53 schreef kzomba het volgende:

Nu kunnen er ook palmbomen groeien in Nederland, hier in de stad groeien er 2 en die zijn best groot. Maar voor die Beach huisjes proberen ze het ook vaak en daar mislukt het vaak, Londen heeft betere omstandigheden voor palmbomen dan Nederland, die komt vooral door de zachte winters.
Bij die beachhuisjes hebben ze de ballen verstand van tuinieren, en het geld er niet voor over om een tuinman in te huren om de palmen een succes te maken. Grote kans dat het een palmensoort is die niet winterhard is ook.
pi_168001415
quote:
1s.gif Op maandag 9 januari 2017 12:55 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het warmte-effect van steden is bij winterharde palmen irrelevant, ze staan ook in tuinen en parken buiten de steden, ook in landen die winterser zijn dan Zuid-Engeland. Daarom heten ze winterhard.
Ook winterharde palmen hebben de voorkeur voor zachtere en warmere temperaturen. Winterhard wil niet zeggen dat ze de voorkeur voor dit klimaat hebben, integendeel, maar ze kunnen de winter overleven.

Maar niet alle palmen in Londen zijn winterhard! er zijn heel veel verschillende palm soorten daar ook de niet winterharde groeien daar!

daar gaat dit hier om. En dan betekenen die 4 graden warmteverschil door de het hitte eiland effect heel veel.
  maandag 9 januari 2017 @ 13:04:04 #18
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_168001469
Kijk bijvoorbeeld naar de Palmgarten van Bad Pyrmont. Geen grote stad, al een oude tuin, noordelijkst gelegen palmentuin en winters waar je U tegen zegt (geen maritiem klimaat).
pi_168001504
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2017 13:04 schreef Lunatiek het volgende:
Kijk bijvoorbeeld naar de Palmgarten van Bad Pyrmont. Geen grote stad, al een oude tuin, noordelijkst gelegen palmentuin en winters waar je U tegen zegt (geen maritiem klimaat).
Dat zijn idd de best geselecteerde winter harde palmen.

Maar met niet winter harde palmen hoef je in Nederland niet te experimenteren terwijl ze in Londen floreren.
pi_168001519
Voorheen woonde ik in Groningen met een palmboom voor en achterhuis. Deze palmen deden het allebei gewoon goed al bloeide degene die meer in de luwte stond vaker.
pi_168001548
quote:
1s.gif Op maandag 9 januari 2017 12:55 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Plockton in het noorden van Schotland heeft bijvoorbeeld ook palmen. Dat heeft weer meer te maken met wind en luchtstromen in het grillige landschap daar waardoor je zachtere omstandigheden hebt. Ondanks dat je daar qua breedteligging nog een stuk noordelijker dan Nederland zit.
pi_168001592
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2017 13:05 schreef KaheemSaid het volgende:
Voorheen woonde ik in Groningen met een palmboom voor en achterhuis. Deze palmen deden het allebei gewoon goed al bloeide degene die meer in de luwte stond vaker.
over die 2 palmen had ik het waarschijnlijk :P
pi_168001703
quote:
1s.gif Op maandag 9 januari 2017 13:06 schreef Nighthawk88 het volgende:

[..]

Plockton in het noorden van Schotland heeft bijvoorbeeld ook palmen. Dat heeft weer meer te maken met wind en luchtstromen in het grillige landschap daar waardoor je zachtere omstandigheden hebt. Ondanks dat je daar qua breedteligging nog een stuk noordelijker dan Nederland zit.
kijk, je hoeft niet zo raar en spastisch te reageren, dat van die nuchterheid vond ik een goed argument. Dat Nederlanders te nuchter zijn voor palmbomen terwijl dit juist heel mooi en exotisch is.

Maar zoals ik al zei, ook niet winterharde palmen groeien in Londen.

ik was er laatst een week lang, elke dag was het warmer dan in Nederland, je ziet de temperatuur van Nederland en Londen naast elkaar op je telefoon, er zat steeds 5 graden verschil in de temperatuur. Nederland 10 graden, Londen 15 a 16 graden.

Die breedtegraad waar je het over had ging echt niet op omdat ik slechts wilde aangeven in welke klimaatzone je moest zoeken, jouw vergelijking was meteen aan de andere kant van de wereld wat totaal in een andere klimaatzone lag.

Maar zoals je kon lezen komt de gemiddelde jaartemperatuur niet onder de 5 graden gemiddeld in Zuid Engeland, dus je hoeft niet meteen te huilen dat er geen verschil in klimaat zit met Nederland want er zit wel degelijk verschil in.
pi_168001812
http://www.tuinsms.nl/blo(...)vaarlijker_dan_vorst

Martijn van der Spoel, in het dagelijks leven Teamleider Onderzoek & Advies bij BSI Bomenservice, is al tien jaar hobbykweker van winterharde exoten. Daarnaast is hij actief binnen een Nederlands-Belgisch netwerk van liefhebbers van exotische planten voor in de tuin. Volgens Van der Spoel beginnen problemen met palmen vaak al bij de aanschaf.

De informatievoorziening door handelaren laat vaak te wensen over. Van der Spoel: "Er wordt bijvoorbeeld veel geschermd met USDA-zones. Dat zijn de klimaatcodes van het Amerikaanse Ministerie van Landbouw. Deze USDA-klimaatzones zijn uitsluitend vastgesteld aan de hand van de minimumtemperatuur in de winter en zijn dan ook niet zomaar toe te passen op het Nederlandse klimaat. In de gebieden in Amerika die vallen onder zone 7b of 8A, die overeenkomen met Zuidwest-Nederland, zijn de zomers vaak relatief droog en warm. De winters zijn vaak droog met vorst en sneeuw. Natte winters zoals in Nederland komen niet of nauwelijks voor."

Palm beschadigd door vocht en vorst
"Veel palmen kunnen juist het vocht in onze winters niet aan en rotten daardoor weg. Koude maar relatief droge winters zijn veel minder schadelijk voor deze palmen, zeker als ze worden afgewisseld door hete zonnige zomers. Vocht is dus vaak een groter probleem dan vorst. Vooral regen afgewisseld met vorst leidt snel tot schade, het hart van de plant loopt vol met water en vriest enkele dagen later kapot. De daadwerkelijke schade laat zich vaak pas in het voorjaar zien."

Ondanks onze natte winters kan een aantal soorten in het Nederlandse klimaat zonder, of met minimale, vorstbescherming buiten overwinteren. De bekendste zijn wel Trachycarpus fortunei uit China en de kleinere Chamaerops humilis uit het Atlasgebergte. Deze twee waaierpalmen zijn verreweg de meest aangeplante palmen in Nederland. Van der Spoel: "Hoewel Trachycarpus fortunei het meest wordt aangeboden, is Trachycarpus wagnerianus voor ons klimaat beter geschikt. Deze palm, die niet in het wild voorkomt maar vermoedelijk uit Japan afkomstig is, is wat duurder maar door zijn kortere bladstelen en stijvere bladeren beter opgewassen tegen wind dan Trachycarpus fortunei. Jubaea chilensis uit centraal Chili is één van de weinige vederpalmen die vocht en vorst enigszins kunnen verdragen."
  maandag 9 januari 2017 @ 13:35:17 #25
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_168002324
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2017 13:12 schreef kzomba het volgende:

[..]

kijk, je hoeft niet zo raar en spastisch te reageren, dat van die nuchterheid vond ik een goed argument. Dat Nederlanders te nuchter zijn voor palmbomen terwijl dit juist heel mooi en exotisch is.

Maar zoals ik al zei, ook niet winterharde palmen groeien in Londen.

ik was er laatst een week lang, elke dag was het warmer dan in Nederland, je ziet de temperatuur van Nederland en Londen naast elkaar op je telefoon, er zat steeds 5 graden verschil in de temperatuur. Nederland 10 graden, Londen 15 a 16 graden.

Die breedtegraad waar je het over had ging echt niet op omdat ik slechts wilde aangeven in welke klimaatzone je moest zoeken, jouw vergelijking was meteen aan de andere kant van de wereld wat totaal in een andere klimaatzone lag.

Maar zoals je kon lezen komt de gemiddelde jaartemperatuur niet onder de 5 graden gemiddeld in Zuid Engeland, dus je hoeft niet meteen te huilen dat er geen verschil in klimaat zit met Nederland want er zit wel degelijk verschil in.
Weleens van aan- en aflandige wind gehoord?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')