abonnement Unibet Coolblue
pi_168069959
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 09:03 schreef SeLang het volgende:

[..]

Er zijn inderdaad prima rugzakken te koop van 1kg. Bijvoorbeeld een ULA Ohm (0,9kg) of een ULA Circuit (1,1kg). Dat bespaart een hoop gewicht vergeleken met bijvoorbeeld een Osprey Aether 70 van 2,4kg.

Het is alleen wel zaak dat je dan inderdaad onder de 15kg blijft met je totale gewicht want die gewichtsbesparingen op je rugzak gaan niet alleen ten koste van features en duurzaamheid maar ook ten koste van het draagsysteem waardoor het niet meer lekker draagt als het te zwaar wordt.

Misschien dat je het al hebt gedaan, maar maak eens een paklijst in excel met het gewicht van alle items die je nodig hebt plus wat je maximaal aan water en eten gaat meedragen.

Het lijkt me dat je ook met eten e.d. wel makkelijk onder die 15kg kunt blijven want je gaat niet echt de wildernis in. Je hebt altijd een bailout mogelijkheid.

Ik gebruik zelf trouwens een Osprey Aether 70 en die is zwaar (2,4kg). Ik kan daar echter wel comfortabel 25kg mee dragen. En ja, dat heb ik af en toe nodig. Een lichtere rugzak heb ik vaak overwogen en dat is leuk als het kan, maar in mijn geval kan ik daar niet het volume en gewicht mee dragen dat ik op piekdagen nodig heb.
Ik red dat ook niet. Ik heb een deuter 55+10 en die gaat echt vol als je moet kamperen. Mijn vrouw draagt wel iets minder, maar ook die heeft een 55+10.

Daarnaast is op lange tochten het comfort van een stevigere en goed ventilerende rugzak mij echt wat waard.

25 kilo is wel veel, dat probeer ik echt te voorkomen. Ik draag afgelopen jaren een kind in een rugtas... en dan kom ik op 25 kilo (inclusief tas, drinken etc) en dat is best afzien, met name op 2500+ meter. Komende jaar kan ze dan ook niet meer in de tas.... te groot... dus moet ze zelf lopen... dat wordt dus een laag gebied...
Whatever...
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 12 januari 2017 @ 09:35:59 #102
78918 SeLang
Black swans matter
pi_168070250
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 09:19 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik red dat ook niet. Ik heb een deuter 55+10 en die gaat echt vol als je moet kamperen. Mijn vrouw draagt wel iets minder, maar ook die heeft een 55+10.

Daarnaast is op lange tochten het comfort van een stevigere en goed ventilerende rugzak mij echt wat waard.

25 kilo is wel veel, dat probeer ik echt te voorkomen. Ik draag afgelopen jaren een kind in een rugtas... en dan kom ik op 25 kilo (inclusief tas, drinken etc) en dat is best afzien, met name op 2500+ meter. Komende jaar kan ze dan ook niet meer in de tas.... te groot... dus moet ze zelf lopen... dat wordt dus een laag gebied...
Volume is bij mij meestal ook meer een probleem dan het gewicht. En dat is met zo'n reusachtige Aether 70! Eten is vaak het grootste deel van het volume.

Die 25kg, dan heb ik het wel over 10 dagen eten + diverse liters water meesjouwen. In de meeste gevallen zit ik daar natuurlijk ver onder, maar je rugzak moet gedimensioneerd zijn op het maximum.

Overigens helemaal eens met het belang van draagcomfort. Toen ik die Osprey uitprobeerde in de winkel heb ik hem volgestopt met 20kg balast en ik kon aanvankelijk niet geloven dat dat echt 20kg was. Mijn vorige rugzak voelde een stuk zwaarder bij dezelfde belasting. Dus 1kg besparen ten koste van draagcomfort? Hmmm..... Maar als ik gegarandeerd altijd onder de 15kg zou blijven dan zou ik hem vervangen door zo'n zo'n rugzak van 1kg.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 12 januari 2017 @ 09:57:14 #103
78918 SeLang
Black swans matter
pi_168070617
Wat betreft die platgestampte weggooi ovenschalen als windscherm gebruiken... zo dus :)

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_168070682
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 09:35 schreef SeLang het volgende:

[..]

Volume is bij mij meestal ook meer een probleem dan het gewicht. En dat is met zo'n reusachtige Aether 70! Eten is vaak het grootste deel van het volume.

Die 25kg, dan heb ik het wel over 10 dagen eten + diverse liters water meesjouwen. In de meeste gevallen zit ik daar natuurlijk ver onder, maar je rugzak moet gedimensioneerd zijn op het maximum.

Overigens helemaal eens met het belang van draagcomfort. Toen ik die Osprey uitprobeerde in de winkel heb ik hem volgestopt met 20kg balast en ik kon aanvankelijk niet geloven dat dat echt 20kg was. Mijn vorige rugzak voelde een stuk zwaarder bij dezelfde belasting. Dus 1kg besparen ten koste van draagcomfort? Hmmm..... Maar als ik gegarandeerd altijd onder de 15kg zou blijven dan zou ik hem vervangen door zo'n zo'n rugzak van 1kg.
Ja, eten is zeker veel volume. Daar kan sigme ook wel wat op besparen denk ik, aangezien ze in de bewoonde wereld blijft. Denk dat het water uiteindelijk toch nog tegenvalt, de zomer in de provence is aardig warm. Als je een noodrantsoen hebt en voldoende water dan lijkt me dat een goed begin. Zelf namen we altijd voor 1-2 dagen vers eten mee, dus een paprika, courgette, zelfs een pak tomatenprut, is toch lekker om na ee dag lopen niet alleen poeders en hartkeks te eten. In scancinavie hebben ze dan in ieder geval nog van die tubes met smeerkaas (chemische zooi, maar wel 40 smaken) voor afwisseling.

Ikzelf zou nooit een heel lichte tas kopen en altijd gaan voor comfort bij dergelijke afstanden. Ik heb zo'n 35+ tas van deuter en die zit lekkerder en lijkt lichter dan een willekeurige dagrugzak. Maargoed, ik zag dat je rond de 2 kilo al een behoorlijk goede trekkingtas hebt momenteel. Dan heb je nog 8-9 kilo voor kleding en kampeerspullen en de rest is dan water en eten.

Water en eten voor de hond zullen voor 1-2 kilo pp extra zorgen denk ik? Maar honden drinken ook wel uit de sloot.
Whatever...
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 12 januari 2017 @ 10:43:03 #105
78918 SeLang
Black swans matter
pi_168071405
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 10:01 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ja, eten is zeker veel volume. Daar kan sigme ook wel wat op besparen denk ik, aangezien ze in de bewoonde wereld blijft. Denk dat het water uiteindelijk toch nog tegenvalt, de zomer in de provence is aardig warm.
Maar wel boerderijen waar je water kunt vragen. Ik zou zelf denk ik 2 liter meedragen en 1,5 liter extra voor koken +ochtend als je kampeert op een plek waar geen water is. Maar dat hoef je dan niet de hele dag mee te sjouwen. Dat water schep je dan pas op één van de laatste mogelijkheden voordat je je kampeerplek bereikt.

Als je in de buurt van water loopt hoef je natuurlijk veel minder te dragen. Op dagtochten in de Schotse heuvels neem ik soms zelfs nieteens water mee maar heb alleen een Sawyer minifilter bij me. Ik drink dan direct door het filter uit beekjes (ongefllterd is op sommige plaatsen onverstandig omdat er schapen lopen).

Ik zou altijd investeren in flexibiliteit. Dus niet alleen een Sawyer filter mee maar ook capaciteit om water te kunnen dragen. Een extra 2 liter oprolbare Platypus blaas weegt maar 42 gram. No big deal dus als je hem niet nodig blijkt te hebben, maar een lifesaver als je er onderweg achter komt dat water toch schaarser is dan gedacht.

quote:
Als je een noodrantsoen hebt en voldoende water dan lijkt me dat een goed begin. Zelf namen we altijd voor 1-2 dagen vers eten mee, dus een paprika, courgette, zelfs een pak tomatenprut, is toch lekker om na ee dag lopen niet alleen poeders en hartkeks te eten. In scancinavie hebben ze dan in ieder geval nog van die tubes met smeerkaas (chemische zooi, maar wel 40 smaken) voor afwisseling.
Luxe eten is vooral een volumeprobleem en minder een gewichtsprobleem. Tomatenprut is zwaar maar dat bespaar je weer op het water dat je mee moet dragen op plekken waar geen water is, dus soms is het minder inefficient dan het lijkt.

En zoals gezegd, het gaat niet alleen maar om de grammetjes maar vooral om een mooie aangename reis te hebben! Daarnaast is lekker eten ook een moraal boost. Dat soort eten meedragen is dus uiterst verdedigbaar :D (zelf doe ik dat alleen bijna nooit).

quote:
Ikzelf zou nooit een heel lichte tas kopen en altijd gaan voor comfort bij dergelijke afstanden. Ik heb zo'n 35+ tas van deuter en die zit lekkerder en lijkt lichter dan een willekeurige dagrugzak. Maargoed, ik zag dat je rond de 2 kilo al een behoorlijk goede trekkingtas hebt momenteel. Dan heb je nog 8-9 kilo voor kleding en kampeerspullen en de rest is dan water en eten.

Water en eten voor de hond zullen voor 1-2 kilo pp extra zorgen denk ik? Maar honden drinken ook wel uit de sloot.
Zelf kun je ook uit de sloot drinken. Zo'n Sawyer minifilter + toebehoren weegt maar ongeveer 90 gram (nat) en kost ~$25. Van honden heb ik geen verstand.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_168071607
Yup, in sommige landen heb je niet eens een filter nodig. Neem eigenlijk aan dat in elk dorp wel water te vinden is :)

In Frankrijk echter zou ik zeker eennwaterfiltertje aanschaffen.
Whatever...
pi_168072699
Even snel vanaf kantoor :@.
Ik heb de Exped Lighting op het oog als rugzak.
quote:
Dimensions: 75cm high x 34cm wide x 27cm deep
Volume: 60 Litres
Backlength: Stepless back length adjustment - One size fits all
Materials: 210D Dyneema gridstop/nylon PU coated (15000mm water column)
Max load: 24kg
Weight: 1120g
https://www.ultralightout(...)ng-60-rucksack-p3142



Dat is dus een 60 liter, en zou comfortabel tot 20(!)kilo moeten kunnen dragen. Maar natuurlijk, hoe lager het gewicht hoe beter het draagcomfort. Dat is voor mij ook duidelijk samenhangend.

Eventueel zou ik ook de 45 liter variant kunnen nemen, maar eigenlijk denk ik dat ik beter wat teveel dan wat krap volume kan hebben. Die weegt 1080 gram, dus een minimale bespraking in gewicht.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_168072825
Mooi plan! Dit ga ik volgen.
pi_168072844
quote:
2s.gif Op donderdag 12 januari 2017 11:48 schreef sigme het volgende:
Even snel vanaf kantoor :@.
Ik heb de Exped Lighting op het oog als rugzak.

[..]

https://www.ultralightout(...)ng-60-rucksack-p3142

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat is dus een 60 liter, en zou comfortabel tot 20(!)kilo moeten kunnen dragen. Maar natuurlijk, hoe lager het gewicht hoe beter het draagcomfort. Dat is voor mij ook duidelijk samenhangend.

Eventueel zou ik ook de 45 liter variant kunnen nemen, maar eigenlijk denk ik dat ik beter wat teveel dan wat krap volume kan hebben. Die weegt 1080 gram, dus een minimale bespraking in gewicht.
Met een goede rugzak is 20kg dragen op je heupen is echt geen probleem. In mijn ervaring kan dat de eerste dagen kan dat wel wat vermoeiend zijn, maar daarna merk je het niet eens meer.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 12 januari 2017 @ 12:39:48 #110
78918 SeLang
Black swans matter
pi_168073591
quote:
2s.gif Op donderdag 12 januari 2017 11:48 schreef sigme het volgende:
Even snel vanaf kantoor :@.
Ik heb de Exped Lighting op het oog als rugzak.

[..]

https://www.ultralightout(...)ng-60-rucksack-p3142

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat is dus een 60 liter, en zou comfortabel tot 20(!)kilo moeten kunnen dragen. Maar natuurlijk, hoe lager het gewicht hoe beter het draagcomfort. Dat is voor mij ook duidelijk samenhangend.

Eventueel zou ik ook de 45 liter variant kunnen nemen, maar eigenlijk denk ik dat ik beter wat teveel dan wat krap volume kan hebben. Die weegt 1080 gram, dus een minimale bespraking in gewicht.


Graag gedaan ;)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_168073753
quote:
2s.gif Op donderdag 12 januari 2017 11:48 schreef sigme het volgende:
Even snel vanaf kantoor :@.
Ik heb de Exped Lighting op het oog als rugzak.

[..]

https://www.ultralightout(...)ng-60-rucksack-p3142

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat is dus een 60 liter, en zou comfortabel tot 20(!)kilo moeten kunnen dragen. Maar natuurlijk, hoe lager het gewicht hoe beter het draagcomfort. Dat is voor mij ook duidelijk samenhangend.

Eventueel zou ik ook de 45 liter variant kunnen nemen, maar eigenlijk denk ik dat ik beter wat teveel dan wat krap volume kan hebben. Die weegt 1080 gram, dus een minimale bespraking in gewicht.
Ziet er mooi uit. Als je kan leven met een rugzak die echt tegen je rug geplakt zit (warm in de zomer) dan zou het zomaar eens prima kunnen zijn. Er is ook geen rug'bescherming' dus je pannetje moet je netjes inpakken, anders prikt het :P.

Alsnog zou ik absoluut gaan passen en in de winkel ook vullen met gewicht. Zou zeker ook een paar zwaardere types passen. Heel comfortabel ziet hij er niet uit, maar je kunt zeker weten wel je spullen kwijt :)

Het compressiesysteem ziet er trouwens wel mooi uit.
Whatever...
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 12 januari 2017 @ 13:29:06 #112
78918 SeLang
Black swans matter
pi_168074795
Ik ken de beoogde route niet en wat het bevoorradingsplan is, maar volgens mij voldoet die rugzak prima voor dit doel.

Ze gaat niet echt de wildernis in dus je komt elke 1-2 dagen denk ik wel door een plaatsje waar je eten kunt kopen (al moet je rekening houden met weekenden). Water kun je ook wel ergens halen. Er zijn daar zelfs in de drogere gebieden toch overal boerderijen e.d.?

Omdat het in de bewoonde wereld is kun je ook meer risico's nemen. Bailout is altijd mogelijk.

En je hebt het voordeel dat je met z'n tweeën bent en een aantal items kunt delen zoals tent/tarp, kookspullen, waterfilter, medische kit, reparatie materiaal, kaarten, eventuele camera, elektronica, etc. Dat scheelt ook allemaal weer.

@Sigme
Hoe zie dat zelf? Hoe vaak denk je door plaatsjes te komen voor herbevoorrading? Want dat is waar het hele probleem om draait. Hoeveel tijd denk je maximaal te moeten overbruggen met eten en water?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_168078677
Man man al die zogenaamde adviezen hier :D Ze trekt niet 2 weken door de jungle, wandelschoenen aan en gaan ^O^
People are always teaching us democracy but the people who teach us democracy don't want to learn it themselves.
pi_168106706
Cool, ik houd wel van zulke gekkigheid _O_
  Moderator vrijdag 13 januari 2017 @ 18:48:43 #115
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_168108903
Hebben jullie al een wat meer gedetailleerde routebeschrijving? Kaartje leest wat lastig mobiel.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_168212920
Oh wat tof weer Sigme! *volgt*
pi_168213507
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 15:57 schreef LievePoetin het volgende:
Man man al die zogenaamde adviezen hier :D Ze trekt niet 2 weken door de jungle, wandelschoenen aan en gaan ^O^
Je zal er niet dood bij neervallen. Maar het is een stuk leuker en comfortabeler als je even nadenkt over wat je meeneemt :). Je moet tenslotte alles zelf dragen.

Maar zeker: uiteindelijk is het gewoon een kwestie van doen. SOwieos tof :) Ik ga dat als mijn kinderen wat groter zijn hopelijk ook eens met ze doen... willen nog graag ijsland oversteken, en kungsleden lopen... en nog wat GR dingen in de alpen en pyureneeen.
Whatever...
  dinsdag 17 januari 2017 @ 19:09:13 #119
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  dinsdag 17 januari 2017 @ 20:49:05 #120
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_168230055
Tof sigme, dat jullie dit iid gaan doen, heel veel succes met de voorbereidingen en de tocht! ^O^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_168237181
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 12:47 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ziet er mooi uit. Als je kan leven met een rugzak die echt tegen je rug geplakt zit (warm in de zomer) dan zou het zomaar eens prima kunnen zijn. Er is ook geen rug'bescherming' dus je pannetje moet je netjes inpakken, anders prikt het :P.

Alsnog zou ik absoluut gaan passen en in de winkel ook vullen met gewicht. Zou zeker ook een paar zwaardere types passen. Heel comfortabel ziet hij er niet uit, maar je kunt zeker weten wel je spullen kwijt :)

Het compressiesysteem ziet er trouwens wel mooi uit.
Ik ben bang dat ik de rugzak nergens in een 'echte' winkel kan vinden. Het zal wel via internet worden. Dan kan ik 'm thuis natuurlijk rustig testen, dat is dan wel een voordeel.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_168237184
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 13:29 schreef SeLang het volgende:
Ik ken de beoogde route niet en wat het bevoorradingsplan is, maar volgens mij voldoet die rugzak prima voor dit doel.

Ze gaat niet echt de wildernis in dus je komt elke 1-2 dagen denk ik wel door een plaatsje waar je eten kunt kopen (al moet je rekening houden met weekenden). Water kun je ook wel ergens halen. Er zijn daar zelfs in de drogere gebieden toch overal boerderijen e.d.?

Omdat het in de bewoonde wereld is kun je ook meer risico's nemen. Bailout is altijd mogelijk.

En je hebt het voordeel dat je met z'n tweeën bent en een aantal items kunt delen zoals tent/tarp, kookspullen, waterfilter, medische kit, reparatie materiaal, kaarten, eventuele camera, elektronica, etc. Dat scheelt ook allemaal weer.

@Sigme
Hoe zie dat zelf? Hoe vaak denk je door plaatsjes te komen voor herbevoorrading? Want dat is waar het hele probleem om draait. Hoeveel tijd denk je maximaal te moeten overbruggen met eten en water?
Nou, het is Frankrijk, het zijn redelijk grote doorgaande wandelroutes, er is behoorlijk veel informatie. Het zou me verbazen als we voor meer dan 2 dagen water/eten nodig hebben. Maar de route en de details moeten nog ingevuld worden, dus misschien zit er ergens een wildernis in. We komen ook nog door wat nationale parken, daar is misschien wat minder te koop.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_168237189
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 15:57 schreef LievePoetin het volgende:
Man man al die zogenaamde adviezen hier :D Ze trekt niet 2 weken door de jungle, wandelschoenen aan en gaan ^O^
Oh ja. De schoenen. Ik ben van plan op mijn Z-straps te gaan.
internetfoto'tje:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_168237192
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 18:48 schreef UIO_AMS het volgende:
Hebben jullie al een wat meer gedetailleerde routebeschrijving? Kaartje leest wat lastig mobiel.
De route staat nog niet vast, de laatste plannen zijn weer anders dan in de OP. In verband met het aansluiten op een route in Spanje. Zoals we er nu over denken nemen we voor het allergrootste deel de GR7/E7
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_168237193
quote:
Nou, dat is een beetje overkill. Meer geschikt voor een maandenlange tocht door de jungle of over Antartica.
Wij hebben een nieuwe Garmin gekocht, met kleurenkaartjes en een lange batterijduur. Maar zonder ingebouwde sateliettelefoon.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_168237195
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 19:09 schreef Drugshond het volgende:
Wat mee:
Soepblikken natuurlijk.
(Ga je dit echt doen ? - Echt niks voor mij)
Ik ga het echt doen. Je kan ergens in Spanje langs de route gaan zitten, op een terrasje :Y.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_168237201
quote:
14s.gif Op woensdag 18 januari 2017 06:16 schreef sigme het volgende:

[..]

Oh ja. De schoenen. Ik ben van plan op mijn Z-straps te gaan.
internetfoto'tje:
[ afbeelding ]
Hier ga je vast weer veel commentaar op krijgen :+

Mooie onderneming ^O^
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_168237393
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2017 06:26 schreef mjan het volgende:

[..]

Hier ga je vast weer veel commentaar op krijgen :+

Mooie onderneming ^O^
Haha, lijken me inderdaad wel een wat dapper systeem om dag in dag uit ver op te lopen :P. Ik ben ook zo handig dat ik nooit oplet waar ik mijn voeten neerzet en daardoor al snel een dikke snee in een teen op zou lopen. Aan de andere kant, ze zijn wel lekker luchtig :+
pi_168238387
ik vind het een tof plan, sigme. Ga je onderweg ook zo nu en dan verslag doen, zodat we jullie kunnen volgen?
pi_168238507
quote:
14s.gif Op woensdag 18 januari 2017 06:16 schreef sigme het volgende:

[..]

Oh ja. De schoenen. Ik ben van plan op mijn Z-straps te gaan.
internetfoto'tje:
[ afbeelding ]
Ik zou ze zeker meenemen en dragen wanneer het kan. Maar ik zou ook echt nog iets stevigers aantrekken voor tijdens het lopen met een paar kilo :).het hoeven echt geen stijgijzervaste klossen te zijn, maar dit is wel extreem weinig.

Je zult ook in de regen en met ander slecht weer willen kunnen lopen denk ik? Dan is iets wat waterdicht is wel zo prettig.
Whatever...
pi_168238599
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2017 09:34 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik zou ze zeker meenemen. Maar ik zou ook echt nog iets stevigers aantrekken voor tijdens het lopen met een paar kilo :).het hoeven echt geen stijgijzervaste klossen te zijn, maar dit is wel extreem weinig.

Je zult ook in de regen en met ander slecht weer willen kunnen lopen denk ik? Dan is iets wat waterdicht is wel zo prettig.
Waterdichte schoenen zijn gelijk weer zo groot & zwaar. Ik kies de omgekeerde benadering: beter schoenen waarvan het niet erg is dat ze door & door nat worden. In de zomer in Frankrijk zal het niet nat én koud zijn. Voor de warmte overweeg ik setje duiksokken te kopen. Die worden dan ook nat, maar wel warm nat. De Pyreneeën eind september zou een tikje fris kunnen zijn, als het weer tegenzit.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_168238615
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 09:26 schreef Jagärtrut het volgende:
ik vind het een tof plan, sigme. Ga je onderweg ook zo nu en dan verslag doen, zodat we jullie kunnen volgen?
Als ik me dat ietwat kan veroorloven wel!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_168238792
quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2017 09:39 schreef sigme het volgende:

[..]

Waterdichte schoenen zijn gelijk weer zo groot & zwaar. Ik kies de omgekeerde benadering: beter schoenen waarvan het niet erg is dat ze door & door nat worden. In de zomer in Frankrijk zal het niet nat én koud zijn. Voor de warmte overweeg ik setje duiksokken te kopen. Die worden dan ook nat, maar wel warm nat. De Pyreneeën eind september zou een tikje fris kunnen zijn, als het weer tegenzit.
Maar bieden die sandalen ook voldoende ondersteuning en dergelijke?
En van wandelschoenen heb je ook lichte varianten. Het hoeven niet per se zware meindl's te zijn :+
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 18 januari 2017 @ 10:01:36 #134
78918 SeLang
Black swans matter
pi_168238914
Schoeisel is best wel een persoonlijk dingetje. De meeste lange afstand hikers lopen op trailschoenen maar sommige prefereren boots en anderen sandalen.

Ik behoor zelf tot de minderheid die het liefst op boots loopt. Gewoon doen wat voor jou werkt.

Sowieso kun je tegen de tijd dat je de Pyreneeën bereikt die sandalen weg flikkeren en onderweg wat steviger schoenen kopen als je dat wenst. Je zult onderweg sowieso nieuw schoeisel moeten kopen want 2500km ga je niet halen op één paar.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_168238961
quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2017 09:50 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maar bieden die sandalen ook voldoende ondersteuning en dergelijke?
En van wandelschoenen heb je ook lichte varianten. Het hoeven niet per se zware meindl's te zijn :+
De lichte varianten zijn dan weer niet echt waterdicht (en ook niet echt licht).
Ik loop ook onverhard hard op zulke schoentjes:

Nooit problemen mee.

De zeroshoes (die Z-straps dus) heb ik al wel, en ik kan er goed op lopen, maar in NL (en in de winter) kan ik daar niet echt goed mee proeflopen.

Maar het ontgaat me wat een schoen aan stabiliteit toe zou kunnen voegen aan mijn eigen stabiliteit - ze houden me niet overend ofzo. Bescherming tegen sneeën in grote tenen, ja, dat snap ik. Overigens ben ik zelf niet heel stabiel, ik heb een redelijk slecht evenwicht en dan ook nog een incidenteel optredende evenwichtstoornis.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_168238986
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 10:01 schreef SeLang het volgende:
Schoeisel is best wel een persoonlijk dingetje. De meeste lange afstand hikers lopen op trailschoenen maar sommige prefereren boots en anderen sandalen.

Ik behoor zelf tot de minderheid die het liefst op boots loopt. Gewoon doen wat voor jou werkt.

Sowieso kun je tegen de tijd dat je de Pyreneeën bereikt die sandalen weg flikkeren en onderweg wat steviger schoenen kopen als je dat wenst. Je zult onderweg sowieso nieuw schoeisel moeten kopen want 2500km ga je niet halen op één paar.
Maar de zolen moeten het volhouden!
quote:
When people ask, “How long will my Xero Shoes last?” we say, “We don’t know, but it’s going to be a long, long time!” (I’ve put well over 5,000 miles on mine.)

That’s why we offer this 5,000 mile sole warranty.
https://xeroshoes.com/warranty/
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 18 januari 2017 @ 10:28:28 #137
78918 SeLang
Black swans matter
pi_168239273
quote:
6s.gif Op woensdag 18 januari 2017 10:06 schreef sigme het volgende:

[..]

Maar de zolen moeten het volhouden!

[..]

https://xeroshoes.com/warranty/
Als je zool onder je hiel minder dan 1mm dik is... ;)

Afgaand op wat ik van lange afstands hikers hoor halen (goede) trailschoenen voor de meesten de 1000 mijl niet eens. Persoonlijk haal ik dat zelfs maar net met Meindl boots. Misschien iets meer, maar zeker niet het dubbele (als ik nog wat profiel over wil hebben, maar ik loop een beetje raar dus ik wil mezelf niet als referentie nemen).

Een sandaal zonder middenzool en zonder profiel (wat dus gewoon een stuk relatief hard vlak rubber is) zal misschien wel langer meegaan. Als het voor jou werkt, go for it. Ik neem dan even aan dat je ervaring hebt met lange afstanden dag in dag uit met bagage op je rug op dat soort schoeisel.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_168239793
Mijn vorige meindl's heb ik ook in pakweg 1.000 km versleten, dat waren wel relatief lichte schoenen.
pi_168239902
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 10:28 schreef SeLang het volgende:

Ik neem dan even aan dat je ervaring hebt met lange afstanden dag in dag uit met bagage op je rug op dat soort schoeisel.
Nee, dit wórdt mijn ervaring met lange afstanden dag in dag uit met bagage op je rug op dat soort schoeisel.
Maar dat zou ook gelden voor mijn Meindls, dus tsja. Ik zal toch iets moeten beslissen en dat dan ook gewoon doen.

Natuurlijk gaan we nog wel meer oefenen, ook met de geplande uitrusting aan & op de rug.
En als we vertrokken zijn ben ik niet direct de wereld uit, dus als er iets toch slecht bevalt zal ik beslissen wat ik er aan ga doen. De achtervang een ritje laten rijden, een winkel opzoeken, leren leven met de nadelen, ..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 18 januari 2017 @ 11:25:49 #140
78918 SeLang
Black swans matter
pi_168240156
quote:
2s.gif Op woensdag 18 januari 2017 11:09 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee, dit wórdt mijn ervaring met lange afstanden dag in dag uit met bagage op je rug op dat soort schoeisel.
Dat verandert de zaak. Ik ging er even vanuit dat je al een trackrecord van succes had met dat soort schoeisel.

Maar als het een sprong in het onzekere is dan zou ik toch voor een veiliger optie gaan. Als je persé sandalen wilt, kies dan tenminste iets met een fatsoenlijke zool en middenzool. Dag in dag uit is een flinke belasting voor je knieën.

Als je geen ervaring hebt met lange hikes met bagage dag in dag uit, dan is de veiligste middle of the road optie een stel goede trailschoenen. Veel lange afstands hikers hebben daar succes mee dus dat zou ik als eerste proberen want goede kans dat het voor jou ook werkt. En hou er rekening mee dat je 2-3 paren gaat verslijten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 18 januari 2017 @ 11:52:19 #141
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_168240666
'I forget they are there so much so I have worn them to bed a few times!'

Tasha Riggs
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_168241291
quote:
11s.gif Op woensdag 18 januari 2017 11:25 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat verandert de zaak. Ik ging er even vanuit dat je al een trackrecord van succes had met dat soort schoeisel.

Maar als het een sprong in het onzekere is dan zou ik toch voor een veiliger optie gaan. Als je persé sandalen wilt, kies dan tenminste iets met een fatsoenlijke zool en middenzool. Dag in dag uit is een flinke belasting voor je knieën.

Als je geen ervaring hebt met lange hikes met bagage dag in dag uit, dan is de veiligste middle of the road optie een stel goede trailschoenen. Veel lange afstands hikers hebben daar succes mee dus dat zou ik als eerste proberen want goede kans dat het voor jou ook werkt. En hou er rekening mee dat je 2-3 paren gaat verslijten.
Met alle verschuldigde respect, de argumentatie voor dikke wandelschoenen lijkt dezelfde als voor dikke hardloopschoenen. En bij hardloopschoenen is het nonsens..

Trailschoentjes (barefoottype) overweeg ik wel als extra paar :Y
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator woensdag 18 januari 2017 @ 12:47:43 #143
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_168241789
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 06:18 schreef sigme het volgende:
De route staat nog niet vast, de laatste plannen zijn weer anders dan in de OP. In verband met het aansluiten op een route in Spanje. Zoals we er nu over denken nemen we voor het allergrootste deel de GR7/E7
[ afbeelding ]
Wow! Zit net wat te lezen over die route. Start in Frankrijk op de Ballon d'Alsace in de Vogezen waar ook een aansluiting is op de GR5 (Hoek van Holland naar Nice via Maastricht). Straffe kost.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_168243165
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2017 12:25 schreef sigme het volgende:

[..]

Met alle verschuldigde respect, de argumentatie voor dikke wandelschoenen lijkt dezelfde als voor dikke hardloopschoenen. En bij hardloopschoenen is het nonsens..

Trailschoentjes (barefoottype) overweeg ik wel als extra paar :Y
Uit nieuwsgierigheid : waarom nonsens?
Somebody that I used to know
pi_168243223
quote:
2s.gif Op woensdag 18 januari 2017 11:09 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee, dit wórdt mijn ervaring met lange afstanden dag in dag uit met bagage op je rug op dat soort schoeisel.
Maar dat zou ook gelden voor mijn Meindls, dus tsja. Ik zal toch iets moeten beslissen en dat dan ook gewoon doen.

Natuurlijk gaan we nog wel meer oefenen, ook met de geplande uitrusting aan & op de rug.
En als we vertrokken zijn ben ik niet direct de wereld uit, dus als er iets toch slecht bevalt zal ik beslissen wat ik er aan ga doen. De achtervang een ritje laten rijden, een winkel opzoeken, leren leven met de nadelen, ..
Inderdaad gewoon uitproberen. Denk dat de sandalen te licht zijn, maar zoals selang (en ikzelf) op meindls lopen hoeft zeker niet. Je hebt een hoop lichte wandelschoenen met goretex. Licht en waterdicht.

Alsnog kun je onderweg gewoon nog iets kopen of weggooien. Blessures wil je alleen niet oplopen. En rugzakken betekenen wel dat je enige demping/stevigheid wilt. Kapotte voeten/knieën of overbelasting kunnen je wandel avontuur goed verknallen.
Whatever...
pi_168243275
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2017 13:55 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Uit nieuwsgierigheid : waarom nonsens?
Demping is niet goed voor je knieën of voor iets anders. Een menselijk lijf is gemaakt op lopen/rennen/springen op de eigen voeten, alle nodige demping is ingebouwd in gewrichten.
De enige uitzondering daarop is voor mensen die zoveel gewicht meetorsen dat je hun lichaam niet meer als 'erop gemaakt' kan beschouwen. Maar die kunnen ook op dempende schoenen niet hardlopen..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_168243368
quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2017 14:01 schreef sigme het volgende:

[..]

Demping is niet goed voor je knieën of voor iets anders. Een menselijk lijf is gemaakt op lopen/rennen/springen op de eigen voeten, alle nodige demping is ingebouwd in gewrichten.
De enige uitzondering daarop is voor mensen die zoveel gewicht meetorsen dat je hun lichaam niet meer als 'erop gemaakt' kan beschouwen. Maar die kunnen ook op dempende schoenen niet hardlopen..
Oké, dankjewel.

Maar jij gaat toch ook veel gewicht meetorsen? Dan is je lichaam daar toch ook nog niet op voorbereid? Je maakt je lichaam namelijk kunstmatig tien kilo zwaarder. Ineens, vanuit het niets. Dus heb je dan juist wel demping nodig? (ik vrees voor je knieën)
Somebody that I used to know
pi_168243499
quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2017 14:01 schreef sigme het volgende:

[..]

Demping is niet goed voor je knieën of voor iets anders. Een menselijk lijf is gemaakt op lopen/rennen/springen op de eigen voeten, alle nodige demping is ingebouwd in gewrichten.
De enige uitzondering daarop is voor mensen die zoveel gewicht meetorsen dat je hun lichaam niet meer als 'erop gemaakt' kan beschouwen. Maar die kunnen ook op dempende schoenen niet hardlopen..
Je gaat dus wel richting dat meetorsen. Je lichaam is niet gebouwd op het dragen van een rugtas. Zeker niet over verharde paden.

Maar je kunt het prima zelf uitproberen. En anders kom je er tijdens je tocht wel achter of het goed gaat. Er zij meestal meer wegen naar Rome. En misschien is dat met die sandalen wel perfect.

Ik weet iig zeker dat je met een stel stevige schoenen weken door ruig terrein kan lopen met zware tas. Omdat ik dat heb gedaan en met sandalen kan het wel maar krijg ik blaren bij het dalen en glijd ik teveel weg met rugtas.

Daarnaast waren mijn tochten ook vaak hoog en dus ook met sneeuw en blokkenterrein en ijs. Dat is zeker niet hetzelfde als wat jij gaat doen. Dus met lichtere schoenen kan het vast.

Bovendien weet je pas over een half jaar wat voor jou de beste manier is.
Whatever...
pi_168244529
Als je daar fijn op kunt lopen prima ^O^ zou zelf voor een wat stevigere schoen gaan maar goed dat is voor een ieder verschillend. Zo zijn er ook marathonlopers die het liefst op blote voeten lopen :D
People are always teaching us democracy but the people who teach us democracy don't want to learn it themselves.
pi_168245391
Jullie hebben gelijk: het zal moeten blijken of het goed loopt. Natuurlijk ga ik dat ook nog wat oefenen, maar dat is niet echt vergelijkbaar met dag-in-dag-uit lopen.
Het gewicht van de rugzak probeer ik ook zo laag mogelijk te houden, maar zelfs met een redelijk zware rugzak heb ik nog niet zoveel overgewicht dat ik onnatuurlijk ben ;)
Even uitgerekend: de rugzak moet ruim meer dan 20kg wegen voordat ik mét de rugzak obees ben :D.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')